Provincie FRIESLAND. 20 21 De heer Geerts zit in de provinciale commissie en in de commissie van de vier noordelijke provinciën ter zake wat spreker zeer juist acht en weet precies hoe het met deze zaak staat. Hij verstrekt het col lege zo nu en dan gegevens (soms ook verrassende) over dit vraagstuk. Spr. verzoekt hem dan ook, er straks het een en ander van te willen zeggen. Dan heeft de heer F. T. Dijkstra nog een vraag' gesteld omtrent de verlichting van de Fabriekssteeg. De bewoners hebben een adres gericht aan B. en W. om een betere verlichting. Namens het college ver klaart spr., dat daaraan aandacht is geschonken. Het is hem echter, toen hij de situatie opnam, opgevallen, dat plaatsing van een lantaarn in particuliere grond is gevraagd en de heer Dijkstra zal weten, dat zo'n zaak nu niet bepaald gemakkelijk ligt. Er zijn vroeger door de gemeente al eens pogingen aangewend om de grond, waarop de straat (voor zover daarvan gespro ken kan worden) ligt, in handen te krijgen, doch deze zijn toen mislukt. Thans zal weer een poging daartoe worden gewaagd, opdat niet alleen de verlichting ver beterd zal kunnen worden, maar ook aan de afwate ring en wat dies meer zij aandacht zal kunnen worden geschonken, hoewel de bewoners om dit laatste niet hebben gevraagd. Spr. meent, dat hij de heer Dijkstra hiermee wel gerustgesteld zal hebben. Hij is zelfs in gelicht over een kwestie, die hij niet ter sprake heeft gebracht. B. en W. hebben deze zaak even laten wach ten met het oog op maatregelen, die strikt noodzake lijk zijn ter verkrijging van de grond. De heer Geerts (weth.) zegt, dat het nog de vraag is, of het college mededelingen kan doen omtrent de gasconcentratie en het aardgas. Als spr. formeel zou blijven, zou hij moeten zeggen, dat B. en W. op de vraag van de heer Slaterus geen antwoord kunnen geven, omdat zij officieel van deze kwestie niets af weten. Het enige is, dat zij een brief ontvangen heb ben van de directeur-generaal van Energievoorzie ning met de mededeling, dat aan de directeur der lichtbedrijven een vragenlijst is ingezonden, waarbij deze verzocht wordt over die lijst zijn gedachten te laten gaan, eventueel na een samenspreking met het college. Die brief is op twee punten belangrijk. In de eerste plaats door de uitdrukking „eventueel na samenspreking met B. en W.", want door dit laatste laat de directeur-generaal eigenlijk blijken, dat daar nog heerst de geest van de oude vakgroep, waarbij rechtstreeks met de directeur en niet met B. en W. wordt onderhandeld. Dat is het enige wat B. en W. hiervan weten. Maar nu verkeert spr., zoals de heer Wiersma reeds gezegd heeft, in de bijzondere om standigheid, dat hij lid is van de aardgascommissie, die samengesteld is door de gemeenten in de 4 noor delijke provinciën en liet noordelijke deel van Gel derland. Ook is spr. lid geweest van de commissie, die het gasvraagstuk in Friesland bestudeerd heeft. De provinciale commissie werd samengesteld op ver zoek van de afd. Friesland van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Deze commissie heeft eind vorig jaar een rapport uitgebracht en kwam daarin tot de conclusie, dat het nuttig zou zijn de verschil lende gasfabrieken in Friesland te verbinden door een ringleiding en om t.z.t. de productie en zo moge lijk de distributie te concentreren in één fabriek. Dit levert financieel voor alle fabrieken voordeel op, zelfs voor de grootste fabriek, die het goedkoopst kan wer ken, dus de Leeuwarder fabriek, lil dat rapport is geen rekening gehouden met het ter beschikking komen van aardgas. Enige weken voordat dit rapport werd ingediend, is nog een bespreking gevoerd met de directeur-generaal van Energievoorziening en ook daar werd medegedeeld, dat met het aardgas voor Friesland geen rekening gehouden was. In October. November en December 1951 stond plotseling de kiant vol van berichten van grote hoeveelheden aardgas, die waren gevonden en die ter beschikking van do bevolking in liet noorden van het land zouden komen. Het gasrapport heeft, hoewel het als studiemate riaal nog wel van belang is, zijn directe waarde ver loren, omdat het voordeel van de concentratie, voor gesteld in het gasrapport, bestaat in concentratie an productie en de productie is vervallen, omdat het aardgas al aanwezig is. Toen ten slotte bekend werd, dat aardgas besc ïik- baar zou komen, hebben verschillende gemeenten in Twente bezoek gekregen van een afgevaardigde van de directeur-generaal van Energievoorziening, om over de levering van dit aardgas te spreken. Deze gemeenten hebben zich daarna gewend tot liei be stuur van de Vereniging van Nederlandse Genven- ten en dit heeft in Assen een vergadering belegd, waarin besloten is voor liet noorden een commissie in te stellen, bestaande uit 10 leden, n.l. 2 uit elke provincie, aan welke commissie zou worden opgedra gen in de eerste plaats het bestuderen van het vraag stuk van het aardgas en in de tweede plaats op te treden als onderhandelaar tegenover de staat over de prijs en de manier van leveren van het aardgas. Deze commissie is spoedig aan het werk gegaan, heelt zich georiënteerd over het vraagstuk en is ook tot een bepaald resultaat gekomen. Dat kwam hierop neer, dat het aardgas door de staat aan een transport- maatschappij geleverd zal dienen, te worden. Die maatschappij zal het gas van de verschillende l ron- nen leveren voor Friesland, Groningen, Drente, enz. en aan de reeds bestaande distributiebedrijven ver kopen. Het gas, dat zo uit de grond komt, heelt een waarde van 8200 cal. Dat is twee maal zo sterk als het stadsgas. Het zou dan, zoals het voorstel van de •om- missie is, een zaak worden van de gezamenlijk' ge meenten. Dat wordt dan een gemeenschappelijke rege ling op voet van de wet 1951, waarbij verschillende ge meenten zich verbinden gezamenlijk een gast ans- portbedrijt' op te richten en te verzorgen. Me* dit voorstel heeft de commissie zich tot de minister ge wend, bij wie het niet direct in goede aarde viel. Hij heeft uitdrukkelijk gezegd, dat hij niet met deze om- missie in zee wenste te gaan. Haar bedoeling om als onderhandelingspartner op te treden voor verschil lende gemeenten werd niet door de minister geac cepteerd. Deze stelt zich op het standpunt, dat het gas, dat bestemd is voor de 5 noordelijke provinciën, niet alleen aan de thans gas-producerende geniee ïten. maar ook aan de gemeenten, die nu geen gas hebben, zal moeten worden geleverd, m.aw.: de transport- maatschappij, die dus het gas van het rijk zou kopen, zou niet mogen bestaan alleen uit vertegenwoordi gers van gasgemeenten, maar ook van andere ge meenten en van het provinciale bestuur, omd; i dit volgens de minister beter de mogelijkheden van de provincie kan overzien dan de gemeenten dat kun nen. Verder staat de minister op het standpunt, dat ook de provincie niet volledig bevoegd is in dezen en dat het rijk in een eventuele maatschappij vertegen woordigd zou moeten zijn, omdat dit weer beter kan overzien, waarin bijv. de verschillen tussen Friesland en Twente bestaan. De minister gaat nog verder. Niet alleen wenst hij in deze maatschappij vertegenwoor digers van de gemeenten, de provinciën en het rijk maar ook van het georganiseerde bedrijfsleven. Het is een zaak, waaraan van verschillende kanten ge trokken wordt. Het bedrijfsleven, dat ook hier zijn beste beentje voorzet, heeft al goede resultaten ge boekt, want het was eerst helemaal niet zeker, dat het aardgas voor het noordoosten van het land beschik baar zou zijn. De Kamer van Koophandel van Twente heeft toen een actie opgezet, als gevolg waarvan de minister in de Tweede Kamer heeft toegezegd, dat het aardgas voor de noord-oostelijke provincies bewaard zal blij ven. Er komt dus aardgas en het zal worden geleverd via een transportmaatschappij, welke moet bestaan uit vertegenwoordigers van verschillende lichamen. Partijen zijn het er nog niet over eens hoe de ver tegenwoordiging zal moeten worden geregeld: of de gezamenlijke gemeenten de meerderheid in die maat schappij moeten vormen, of dat provincies en ge meenten op basis van fifty-fifty zullen moeten zijn vertegenwoordigd. Het aardgas moet spoedig gebruikt worden, omdat het deviezenbesparing betekent. In de tweede plaats is hiervoor een technische reden aanwezig. Spr. spreekt nu uiteraard als leek. Wanneer liet gas nu niet wordt afgenomen, maar pas over enige jaren, dan zijn de bronnen intussen verstopt, zodat opnieuw geboord moet worden. Bovendien wordt het aanneme lijk geacht, dat het aardgas in communicatie staat inet het gas in Duitsland, waar het wel gebruikt wordt. Wanneer Nederland het dus niet neemt, wordt het door Duitsland opgebruikt en vist ons land achter het net. Het is hierom, dat spoed moet worden be tracht. en zo zijn onder de hand al verschillende con tracten afgesloten, o.a. met Coevorden, Steen wijk en Weststellingwerf. Er is overeengekomen, dat in deze gemeenten aardgas zal worden geleverd, maar dat geen gemeente met het rijk zal onderhandelen, dan via de commissie. Er is voor de levering aan de ge noemde gemeenten nog geen prijs vastgesteld. Ten slotte w il spr. nog meedelen welke plannen er zijn omtrent het aanleggen van aardgasleidingen en in welk tempo men meent deze plannen te kunnen uitvoeren. De bedoeling is, dat in de eerste phase, dat is in liet tweede halfjaar 1952, de leidingen gereed zul len komen van de bronnen bij Wanneperveeu via Steemvijk, Wolvega, Heerenveen en Gorredijk tot aan Drachten en van de andere bronnen in de buurt van Coevorden en Tubbergen naar Drente en Twente. In de tweede phase, de eerste helft van 1953, denkt men leidingen aan te leggen van Heerenveen naar Ak- krurn eu omgeving en in de derde phase, de tweede helft van 1953, van Heerenveen via Sneek en Bols- ward tot aan Workum. In de vierde phase komt pas de mogelijkheid het gas aan Leeuwarden te leveren, en dan zullen ook leidingen worden gelegd van Bols- ward uit naar Franeker, St. Anna Parochie, enz. Het is nog niet bekend, of het aardgas inderdaad voor de hoofdstad beschikbaar komt. Leeuwarden staat niet op de eerste plaats, zoals uit het zopas gegeven overzicht wel is gebleken. Dit is ook, omdat het aardgas beter geleverd kan worden op plaatsen, waar het lichtgas nu duur is, dan daar, waar het 1111 niet duur is, zeals in Leeuwarden. Immers maakt dit verschil in verband met de winst, die gemaakt kan worden. Persoonlijk is spr. van mening, dat, wanneer het aardgas naar Friesland komt, het voor de gemeente Leeuwarden van belang is, ook indien zij zelf geen aardgas zou krijgen, er bij betrokken te zijn eu in de transport maatschap pij haar plaats in te nemen. In ieder geval dient hiernaar gestreefd te worden. De heer K. de Jong, zal graag iets opmerken naar aanleiding van wat de wethouder zei over het woord willekeur". Spr. heeft dit woord niet bedoeld in deze zin, dat er bij de wethouder in de toepassing van deze tarieven van opzet sprake zou zijn, maar de -werke lijkheid is toch zo, dat een bepaalde groep een beetje in de knel zit. Dan komt soms bij deze groep de ge dachte op: waarom kunnen bij de ene categorie het ruimte dubbel-tarief en het piektarief wel toegepast worden en bij de andere niet? Nu zijn er redenen voor: in de eerste plaats het ontbreken van statisti sche gegevens, die op ieder willekeurig moment ter beschikking zouden moeten zijn, en de herhaalde ver hoging van de kolenprijs van de laatste tijd. In deze zich telkens wijzigende omstandigheden is het nodig voldoende statistisch materiaal te hebben. Spr. is dan ook dankbaar, dat over uitbreiding gedacht wordt. De heer Wiersma (weth.) kan de heer K. de Jong verzekeren, dat aan de statistieken aandacht wordt geschonken. In de loop van de laatste paar jaar is er een nieuwe administratie ingevoerd en in het jaar 1951 is men begonnen meer dan voorheen statistische gegevens te verzamelen. Men is dus het moge niet volmaakt zijn, want dat kan niet in korte tijd met ernst aan deze zaak bezig. De begroting van het G.E.B. wordt z.h.st. overeen komstig het voorstel van B. en W. vastgesteld, even als de begrotingswijziging no. 1. Aan de orde is de Gemeentebegroting. Volgno. 44. Reclame 2.500, De heer Pols ziet in de begrotingsbehandeling een zekere lijn. Het wordt zo langzamerhand gewoonte, dat hij over deze post enkele woorden zegt. Hij is thans niet van plan veel op te merken. Het is Avel bekend geworden, dat er over dit punt in de raad verschillend wordt gedacht, maar als spr. zich stil hield, zou er voor hem het gevaar in zitten, dat men meent, dat hij het eens is met de gevoerde politiek. Dat is niet het geval. Hij is altijd nog van mening, dat men aan de mogelijkheden, die Leeuwarden biedt, meer bekendheid naar buiten uit moet geven. Nu heeft de wethouder vanmorgen al enige toelichting gege ven. Hij heeft gezegd, dat het best gaat met de indus trievestiging. De gemeente heeft al heel veel grond verkocht. Spr. kan dat wel beamen, maar hij had graag, hoewel hij weet, dat het heel moeilijk is, dat hier andere soorten industrie kwamen, n.l. arbeids intensieve. De wethouder zegt o.a., dat de Shell een terrein gekocht heeft, maar dit betekent slechts, dat er een tank in de grond wordt gestopt; veel mensen zullen daar in de toekomst niet werken. Hetzelfde geldt voor de Transport Mij „Pax", die ook een stuk grond heeft gekocht. Spr. meent, dat men meer zijn best moet doen im de industrie in Nederland de mo gelijkheden te vertellen, die Leeuwarden biedt, om de hier noodzakelijke industrie aan te trekken. Het lijstje, dat de wethouder heeft opgesomd, o.a. van advertenties en van wat de gemeente meer aan recla me heeft gedaan, is langer dan verleden jaar en het gaat dus de goede richting uit. De gemeente kwam hij de laatste tentoonstelling „Handel en Industrie" in de Beurs voor het eerst naar voren. Daar was spr. zag het tot zijn genoegen wel een aardige stand ingericht; hij meent, dat het nog wel iets beter had gekund, hoewel hij toegeeft, dat het iets nieuws was en dat dit werk zal moeten groeien. Hij juicht dit initiatief toe, maar gelooft toch, dat hier meer moge lijkheden liggen, dan hier waren benut. In het algemeen zou spr. de reclame nog wat meer in het openbaar willen hebben om juist die industrie- en aan te trekken, die Leeuwarden kunnen helpen bij de bestrijding van de werkloosheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1952 | | pagina 11