12 maar mag er nog geen budgetaire bestemming aan geven. Het mag dus niet gebruikt worden voor af schrijving op tekorten of voor het dekken van kapi taalsuitgaven. Er zal nog worden beslist welke bestemming aan deze gelden mag worden gegeven. Het tegoed over 194!) zal gedeblokkeerd worden ten behoeve van het uitvoeren van werkverruimings objecten. Zes weken geleden zijn enige van zulke objecten in de raad behandeld. Over het ter hand nemen van deze werken is in de secties een vraag gesteld. Spr. kan mededelen, dat hem telefonisch is bericht, dat binnenkort toestemming zal worden ge geven, waarbij voorkeur moet worden verleend aan het uitdiepen van de Sneekertrekvaart en het aan leggen van een weg evenwijdig aan deze vaart en aan de plannen omtrent de vergroting van de begraaf plaats. Den Haag wil, dat vervolgens aan de beurt zullen komen het herstel van de walmuren aan Vliet en Tuinen en de verbetering van de Tontjepijp. Gedeputeerde Staten hebben nog wel enkele bezwa ren, maar die zijn niet groot, zodat binnenkort de goedkeuring dezer plannen wel zal afkomen. Goed keuring van de plannen tot verbetering van het Har- lingerplein en de Harlingerstraatweg zal nog uit blijven, omdat men van mening is, dat de gemeente te veel objecten ter hand wil nemen. De beslissing omtrent deze plannen zal worden opgeschort tot het najaar. Tegen de winter, wanneer groter werkloos heid te verwachten is, zullen deze plannen opnieuw worden hekeken. Het is zeer belangrijk, dat de plannen tot verbete ring van de Sneekertrekvaart en het aanleggen van een parallelweg goedkeuring hebben gekregen, om dat met de uitvoering dezer werken de industrie terreinen volkomen ontsloten zullen worden. Dit is wel nodig, want er zijn in de laatste jaren verschil lende aanvragen om industrieterrein binnengeko men, die gelukkig alle gehonoreerd konden worden, maar het college verwacht, dat deze aanvragen door zullen gaan en er zal dus getracht moeten worden te bewerkstelligen, dat ook aan deze aanvragen kon worden voldaan. Spr. meent, dat dit tevens een ant woord kan zijn op de vragen van de heer Vellenga over wat er gebeurt t.a.v. de bevordering van de industrie. In de mem.v.a. is daar in het kort op geantwoord, omdat B. en W. in de veronderstelling verkeerden, dat de raad op de hoogte was met wat er was gebeurd. Per slot heeft hetgeen op dit gebied is gedaan geresul teerd in een voorstel aan de raad. Maar misschien kan het geen kwaad, dat een overzicht wordt gegeven van hetgeen daar is gebeurd. Aan de Ned. Mij. v. Handel en Nijverheid is 0111 te beginnen een platte grond verstrekt, waarop de beschikbare industrie terreinen en de binnenkort beschikbaar komende in kleuren zijn aangeduid. Met enkele vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel, het E.T.I.F. en van het particuliere be drijfsleven zijn oriënterende besprekingen gehouden over industrievestiging in verband met de industriali satie in Leeuwarden. Die hadden al plaats gevonden, voordat de interpellatie-Vellenga verleden jaar in de raad was gehouden. Ze hebben B. en W. aanleiding gegeven 0111 op 17 Mei 1951 vertegenwoordigers van de Kamer van Koophandel, het E.T.I.F. en van een 40-tal grote bedrijven bijeen te roepen; in deze bijeen komt hebben de heren D. Witteveen en Van der Vlis aan de hand van kaarten een toelichting bij de indus trialisatieplannen gegeven, waarop een bespreking volgde met de aanwezigen. Dit is van groot nut ge weest, omdat van weerskanten vele misverstanden zijn opgehelderd; de industrie heeft daar van de moei lijkheden aan de zijde van de gemeente gehoord en het gemeentebestuur heeft ook iets geleerd omti nt de moeilijkheden van de industrie, waardoor i. en die beter zal kunnen opvangen. Er is verder een bezoek gebracht aan de directeur- generaal voor de Industrialisatie; er is daar op de mogelijkheden, die Leeuwarden biedt ais vestigings plaats voor industrie, gewezen. Er is kaartenmater ia! overgelegd en er zijn ook gegevens verstrekt t. .v. de tarieven van gas en electriciteit en alle mogel ke andere gegevens, die men nodig zou kunnen hebben voor industriebevordering in Leeuwarden. Voorts is in hot Octobernummer van het maandl lad „Nederlands Fabrikaat" een artikel geplaatst over Leeuwarden als vestigingsplaats voor industrie, net een kleine plattegrond van de gemeente, waaro; de ligging van de industrieterreinen is aangegeven In het mededelingenblad van de Vereniging voor Metaalindustrieën is de aandacht gevestigd op de mogelijkheden, die Leeuwarden biedt als vestigi av plaats voor metaalindustrieën. Voor het adresboek van handel en industrie /.ij;i uitgebreide gegevens verstrekt over de geme ute Leeuwarden en over de mogelijkheden voor Indus rio- en. Deze gegevens zullen in dat boek worden opgeno men met een plattegrond van de gemeente, ïïa 011 de beschikbare industrieterreinen zijn aangeduid O'p de omslag van het boek „Friesland Toen, Nr en Straks" zal een grote advertentie voorkomen voor vestiging van industrieën in Leeuwarden. In het speciale nummer van de Nieuwe Rotter damse Courant, dat op 15 Mei ter gelegenheid va de electrificatie van Noord-Nederland is verschenen, is een advertentie geplaatst. In September 1951 is een tentoonstelling gehou leii. genaamd „Uw Industrie". Deze tentoonstelling trachtte de belangstelling van de bevolking voo- de nijverheid te verhogen. Daaraan is ook door de ge meente Leeuwarden meegewerkt. Uiteindelijk hel hen deze dingen geresulteerd in het feit, dat de gemeente Leeuwarden een belangrijke oppervlakte industrie terrein heeft verkocht. Het is alle raadsleden bek nd, omdat deze zaken in de raad behandeld zijn, maar een recapitulatie is misschien wel gewenst. Daarom zal spr. deze verkopen even noemen. De N.V. Shell Nederland heeft een terrein gekoekt van .74.70 ha ten noorden van de Harlingertvek- weg; de machinefabriek Dost ma en Feenstra een ter rein van .08.40 ha ten oosten van de Greunsweg; de N.V. voorheen A. Kingma en Zoon een terrein van .23.20 ha ten oosten van de Dokkumer Ee; de X.V, Internationale Transportmij. „Pax" te Groningen terreinen van totaal .21 ha ten zuiden van de Snekertrekwegde Coöperatieve Condensfabriek Friesland te Leeuwarden terreinen van ongeveer 2 lm totaal ten zuiden van de Greunsweg en ten oosten van de Franklinstraatde C.A.F. Leeuwarden een terrein van 0.40.80 ha ten oosten van de Snekertrek- vaart en de N.V. I.W.G.L. een terrein van 1.11.40 lm ten zuiden van de Snekerrtrekweg. Er is dus een gezamenlijke oppervlakte van 5 lia verkocht tegen een totaalprijs van ruim ƒ321.000,Spr. geloolt, dat dit bewijst, dat Leeuwarden toch wel aantrek kingskracht voor de industrie heeft. Er ziju verder door verschillende sprekers woorden gewijd aan de autonomie van de gemeente, inderdaad een belangrijk goed. Op de vergadering van de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten, die verleden week in Den Haag werd gehouden, werd gezegd dal de gemeente bij de verdediging van de democratie in de eerste linie staat en zo is het inderdaad. Maai het is ook waar, dat de autonomie niet mogelijk is, als er Provincie FRIESLAND. geen financiële autonomie is, dus zonder dat de ge meente voldoende armslag heeft om te doen wat zij denkt, dat nodig is. Hoe die financiële autonomie te verwezenlijken'? Dit is lieel moeilijk. Verschillende leden hebben er de aandacht op gevestigd, dat de gemeenten een eigen belastinggebied zullen moeten hebben. Dat lijkt inderdaad heel aantrekkelijk, maar men moet de gevaren ook niet onderschatten. Een eigen belastinggebied brengt waarschijnlijk, zoals men vroeger ook heeft gezien, de kwestie van de vluchtheuvel mee. Voor degenen, die er op vluchten, is deze misschien wel prettig, maar in het algemeen beleid t.o.v. de belastingpolitiek mag hij toch niet voorkomen. Vandaar, dat die leuze niet zonder meer aanvaard kan worden. Het is bekend, dat er in de commissie-Oud naar gestreefd wordt de gemeenten een eigen belastinggebied te geven en wel in deze vorm, dat in plaats van de afgeschafte ondernemings- belasting aan de gemeenten ten goede zullen komen de hoofdsom van de personele belasting en die van de grondbelasting, waarvan zij thans alleen de op centen krijgen. Nu zou spr. tct beantwoording van enige vragen willen overgaan. De lieer Van der Schaaf heeft, sprekende over de verpachting van landerijen voer één jaar, verteld, dat het in sommige gemeenten gewoonte is, dat lan derijen, die jaarlijks op deze wijze vrij van pacht worden, aan anderen, die een wettelijke aanspraak op schadevergoeding kunnen doen gelden, worden verpacht, 0111 aan schadeloosstelling te ontkomen. Die methode is in Leeuwarden, voor zover spr. bekend, nooit gevolgd en het is ook niet de be doeling, dit alsnog te doen. En al zou dit wel de be doeling zijn, dan zou het niet gelukken, omdat de instelling van de Pachtkamer voor Friesland wel zodanig is, dat dit slimmigheidje niet zou opgaan. De heer Van der Schaaf vroeg ook, of de gemeente geen grotere prioriteit kon geven aan de kwestie van het carillon. Deze kwestie blijft moeilijk en is, zoals spr. liet zieh onverbrekelijk verbonden met die van de archiefruimte. De zolder van het stadhuis is zo zwaar belast met het archief, dat het onmogelijk is, de last nog met het carillon te verzwaren. Als het archief van de zolder verdwijnt, zon het mogelijk zijn het carillon op zijn oude plaats aan te brengen, dus in de toren van het stadhuis. De lieer Van der Veen heeft gevraagd, of het niet mogelijk was een urgentieprogram op te stellen voor de verschillende openbare werken. Dat is inderdaad mogelijk en ook wenselijk, omdat het grote aantal werken, dat op uitvoering wacht, zulke belangrijke investeringen zal vragen, dat het niet mogelijk is, deze binnen zeer korte tijd uit te voeren. De heer Van der Veen vestigde er de aandacht op, dat de particuliere bouw meer mogelijkheden gege ven moeten worden. Dit is ook een heel moeilijke kwestie. De bouw van woningen vcor de verkoop is voor particulieren op het ogenblik ongeveer mogelijk met de premie, die daarvoor door het rijk beschik baar wordt gesteld. Nu is de gedachte al uitgespro ken, dat het door eeu te verwachten huurverhoging van 15% binnen kortere of langere tijd voor particu lieren mogelijk zal zijn meer te bouwen en dit zou een reden voor de gemeente moeten zijn om meer bouw grond voor particulieren beschikbaar te hebben. Dat is echter niet zo eenvoudig. Spr. stelt zich voor, dat, wanneer er een huurver hoging komt, een onmiddellijk gevolg zal zijn, dat te piemie verlaagd wordt, waardoor de houw weer precies uit kan. 13 Dat men uog kan bouwen, blijkt wel uit het vol gende: Kort geledeu kwam een aanvrage van een bouw ondernemer binnen om 48 woningen te bouwen; deze zouden voor de verkoop aan particulieren bestemd zijn. Tot dusverre is het nog altijd mogelijk geweest om aan aanvragen van particulieren te voldoen. Of het ook altijd mogelijk zal blijven, is een tweede vraag, want particulieren wensen over het algemeen geen flatwoningen te bouwen, maar ééngezinswonin gen en die kan men hier in de stad niet in een heel groot aantal hebben. Zou dit wel het geval zijn, dan zou de stad een dergelijke uitbreiding krijgen, dat dit heel hoge kosten zou meebrengen, ook aan bouw terreinen. Spr. noemt als voorbeeld de kostenbereke ning vcor bouwterrein voor een groot complex in het westen der stad. Berekend worden de kosten van aan leg van straten, de kosten, die besteed moeten worden aan recreatie, actieve recreatie, plantsoenen, sport terreinen en eventueel speeltuinen. Al deze kosten worden bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal vierkante meters, dat voor woningbouw overblijft. Zo komt men aan de gemiddelde vierkantemeter- prijs. Zou men voor particuliere bouw deze bereke ning klakkeloos volgen, dan zou de prijs veel te hoog worden. Vandaar ook, dat door Wederopbouw ver schillende indicaties worden vastgesteld. Voor hoog bouw wordt meer per vierkante meter grond betaald dan voor laagbouw. Spr. herhaalt, dat particuliere bouw, hoewel de grondprijs nog zeer hoog is, toch mogelijk is. De heer Van der Veen wees er voorts op, dat de objecten voor werkverruiming, die eventueel aange pakt zullen worden, in de eerste plaats geschikt moe ten zijn om de productiviteit te verhogen. Indien mogelijk, moet dit inderdaad het geval zijn. In het college leeft dan ook de gedachte, dat, wanneer nieu we werkverruimingsobjecten kunnen worden uitge voerd, aan industrieterreinen en aan verschillende verkeersverbeteringen de voorkeur moet worden ge geven. De heer Kamstra wees op de kwestie Wijtgaard. In de aanbiedingsbrief is gezegd, dat deze kwestie nog in onderzoek is. Het heeft inderdaad lang geduurd, maar dat is niet helemaal de schuld van B. en W. Zij hebben verleden jaar een plan opgemaakt vcor W ijtgaard. Toen dit klaar was, bleek, dat de Rijks waterstaat ook plannen koesterde 0111 aan de west zijde van de weg een fietspad aan te leggen. Het plan van Gemeentewerken is omgewerkt moeten worden en op het ogenblik zijn onderhandelingen met de Rijkswaterstaat gaande over de vraag, welk aandeel deze eventueel zal willen nemen in de kosten van dit object. De kosten van verbetering van de toestand in Wijtgaard zijn niet gering. Demping van de haven, wat oorspronkelijk gevraagd is, zal ƒ16.000— moeten kosten. Een voetpad aa.11 de oostzijde en een rijwiel- Pad aan de westzijde van de weg over de gehele lengte van het dorp kosten 30.000,—, totale kosten dus J 46.000,—Spr. kan niet zeggen, met welke plannen 1>. en W bij de raad zullen komen, omdat hierover nog niet in het college gesproken is. Hij gelooi t, thans de gestelde vragen te hebben be antwoord. Misschien zal er bij de verschillende posten nog op teruggekomen kunnen worden. De heer J. K. Dijkstra (weth.) zou eeu heel kort woord willen spreken. De heer Van der Schaaf heeft een kenschetsing gegeven en heeft dat in gracieuze lijnen gedaan van het door B. en W. gevoerde be- leid met betrekking tot de subsidiëring van liet kleu teronderwijs. Hij heeft van waardering daaromtrent blijk gegeven. Hij heeft ook, als spr. goed geluisterd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1952 | | pagina 7