44 Met de veronderstelling van de heer K. de Jong, dat de in uitzicht gestelde bouw van een z.g. vleugelschool nog niet in het stadium is, dat hierover inlichtingen kunnen worden gegeven, heeft hij in de roos geschoten. Het onderzoek is nog gaande. Volgno. 436. Subsidiën in het belang van het bijzonder voorbereidend lager onderwijs f 97.510,—. De heer K. de Jong wil hieromtrent een korte verkla ring afleggen. Vanmorgen is t.a.v. het subsidie voor het bijzonder kleuteronderwijs al uitgesproken, dat de meer derheid van de raad gevoelt voor een zekere tempori satie. Van spr.'s zijde wordt een algehele gelijkstelling van gemeentelijk en bijzonder kleuteronderwijs voor gestaan. Hij c.s. zouden graag gezien hebben, dat het gemeentebestuur iets verder zou zijn gegaan, maar zij zouden willen volstaan met deze verklaring. Volgno. 436 wordt onveranderd vastgesteld. Paragraaf 13. Middelbaar onderwijs. Op de fraech fan de hear Van der Meer oer it fak bibelkennis en kultuerskiednis fan it Kristendom op de middelbere skoallen andere it kolleezje: ,,De belang stelling hiervoor is ons tot heden nog niet gebleken". It is spr. bikend, dat de ünderwiisminsken, dy't hjir dan foaral by bitrutsen binne, forklearre hawwe, dat dy bilangstelling wol bistiet. Spr. forwachtet, dat de wethalder fan Underwiis of it kolleezje dêr mei koarten wol ris fan.hearre sil. As it mooglik is spr. wol de saek hielendal net for- searje soe it him c.s. wolkom wêze, as byg. yn it kursusjier 1955'56 dy fakken op it roaster kamen. De hear J. K. Dijkstra (weth.) mient, dat de hear Van der Meer tige goed op 'e hichte is, hwant tusken it eagenblik, dat B. en W. it andert skreauwen en it momint, dat de rie nou yn dizze waerme seale sit, is der in brief ynkommen fan ien fan de direkteuren fan de skoallen dêr't it hjir om giet. Oer de ynhald fan dat brief is op dit stuit net folie oars to sizzen as dat it kolleezje in halding oannimt fan öfwachtsjen. De brief hat lykwols tige it omtinken fan it kolleezje. Volgno. 494. Openbare Vermakelijkheden f 8.520,—. De hear Santema seit, dat hy, lyk as de rie bikend wêze kin, yn Febrewaris daelks nei de 11-stêdden-tocht skriftlik fragen oan it kolleezje steld hat oer it flagjen op 'e Aldehou. Nei spr. syn bitinken hie it better west yn pleats fan de trijekleur de Fryske flagge yn top to setten. It andert fan B. en W. wie, da hja twa soarten fan flagjen ünderskiede en wol it lyts-flagjen en it great-flagjen. Great-flagjen wol sizze, dat de trije kleur yn top stiet. Oer dat andert hat spr. nei dy tiid noch wol ris prakkesearre en hy is ta it einbislüt kom men, dat dizze saek nei syn miening dochs net goed sjoen is, yn elts gefal net goed trochtocht is. Spr. wol forklearje, dat in flagge net allinnich is, lyk as Winkler Prins seit, „een stuk doek, meestal van een speciale stof, het z.g. vlaggedoek, en van gevarieerd model, kleur en tekening, als regel gevoerd aan een vlagge- stok of -lijn en dienst doend als symbool", dat op- hongen wurdt, mar dat de flagge foar de Friezen alteast in folie djippere sin hat. It kin bikend wêze, dat oer de kwesje fan de Fryske flagge sa foar en nei nochal ris it ien en oar publisearre is. Spr. neamt byg. de resinte artikels fan Lambooij, dy't oer Fryske wapens en flag- gen noch al hwat skreaun hat. En fierders neamt hy de publikaesjes fan Mr. Gerbenzon yn it orgaen fan de Fryske Akademy, „It Beaken". Men sjocht, dat de Fryske flagge, dy't hjoed-de-dei offisjeel oannommen wurdt as flagge fan it Fryske folk, sünt 1891 al offi sjeel troch de Steaten fan Fryslan oannommen is en dat Fryslan ien fan de earste provinsjes west hat, dy't in eigen flagge oantügden en dy fêststelle koenen op hiel aide histoaryske grounen. En as men by manifes- taesjes lyk as de ll-stêdden-dei, dy't yn Ljouwert syn hichtepunt hat, en de dagen fan it Frysk Rundféstam- boek, dy't hjir yn Septimber halden binne, manifes- taesjes sa suver Frysk fan oarsprong, sjocht, dat it s.n. great-flagjen tapast wurdt, mei de steatsflagge yn top, moat spr. dêr wol earnstich tsjin op komme. Hy wol hjir forklearje, dat hy de Fryske flagge sjocht as in symboal fan it Fryske folk. Wol men hjir op bipaelde dagen oan de frjemden sjen litte, dat men hjir in al- gemiene Nederlanske manifestaesje haldt, dan is dat goed, mar by manifestaesjes lyk as dy halden binne yn Febrewaris en Septimber moat de Fryske flagge yn top stean. It Frysk Rundféstamboek hie op de Wilhel- minabaen by syn flaggeparade mids forskate oare na- sionale flaggen de Fryske flagge oan 'e topmêst en dat achtet spr. folie better as it flagjen fan de gemeente op de Aldehou. Spr. moast dizze opmerking efkes meitsje. Hy wol de Fryske flagge net los sjen fan it Fryske folk en de gemeente Ljouwert net los fan Fryslan. De heer Kutkens sluit zich t.a.v. het punt, dat de heer Santema aan de orde heeft gesteld, bij deze aan. Hij meent, dat diens wens, om bij speciaal Friese aangele genheden de Friese vlag in top te hijsen, zeer redelijk is. Volgno. 500. Onderhoud van monumenten van geschie denis en kunst f 2.965, De heer Rutkens zegt, dat enkele leden bij deze post de vraag hebben gesteld, of bij B. en W. plannen be staan het oorlogsmonument niet in de Prinsentuin te plaatsen. Deze plannen bestaan niet, luidt het antwoord. Buiten deze raad spreekt men in het algemeen zijn ontstemming uit over het feit, dat het besluit is geno men het verzetsmonument in de Prinsentuin te plaatsen en spr. wil zich hierbij aansluiten, omdat hij de Prinsen tuin absoluut ongeschikt acht voor het plaatsen van een dergelijk monument. Hierbij moet immers in de eerste plaats gedacht worden aan de verzetsidee en pas daarna komt de culturele waarde van het monu ment naar voren. Wij moeten ons daarom, aldus spr., afvragen, of de Prinsentuin als verzetscentrum kan gelden. Dit is niet het geval. Er worden geregeld con certen gegeven en er is hier dus meer sprake van een cultureel centrum. De plaatsing van het monument in deze tuin is daarom niet juist. Spr. prefereert een om geving, die het verzetsmonument wat meer in de alge mene belangstelling plaatst. Hij denkt aan het gras perk in de Arendstuin. Daar is een zeer grote ruimte beschikbaar en wellicht is het mogelijk daar het ver zetsmonument neer te zetten. Spr. brengt dit slechts als een suggestie naar voren en hij wil dit denkbeeld gaarne inruilen voor een ander en beter. Volgno. 504. Subsidies, contributies, lidmaatschappen en bijdragen aan verenigingen, instellin gen enz. f 93.020, De heer Kamstra herinnert er aan, dat in de sectie bevreemding is uitgesproken over hetgeen door B. en W. in de aanbiedingsbrief is gezegd naar aanleiding van het verzoek om subsidie van de Katholieke Openbare Uitleenbibliotheek. B. en W. zeggen daar, d^t, zodra de stichting aan de door het rijk gestelde subsidievoor waarden voldoet, ter zake stappen zullen worden on dernomen. Maar het is juist de gemeente Leeuwarden, waarop men wacht om aan de gestelde voorwaarden te kunnen voldoen; dit blijkt uit de uitspraak van de heer Zwiers. Door het college is in de mem.v.a. gezegd, dat deze aangelegenheid in overweging is en dat binnen afzien bare tijd een prae-advies aan de raad zal worden uit gebracht. Het is daarom nu niet de tijd hierover een discussie te voeren. Spr. zou echter B. en W. willen vra gen, met dit prae-advies spoed te betrachten. De hear Van der Schaaf (weth.) seit, dat de hear Santema derfoar pleite hat, dat op spesifyk Fryske dagen dagen fan manifestaesjes fan Fryske sport, Fryske ekonomy ensfh. de Fryske flagge yn top stean moat. Men kin dy kwesje fan twa kanten binaderje. Men kin sizze: Dizze dagen binne sa wichtich, dat wy der foar it great-flagjen tapasse wolle. En hwannear't men dat stanpunt ynnimt, komt men derta de steatsflagge, de ryksflagge, boppe-oan to setten. Great-flagjen wol ÉLj&A. I Y sizze, dat de ryksflagge yn top stiet en oare flaggen deromhinne. Om reden fan protokol it is hwat in swier wurd, mar lit my, sa seit spr., ek ris swiere wur- den brüke kin dat ek net oars. Men kin biswierlik de Fryske flagge yn top sette en dêründer, in rang leger, de Nederlanske flagge. Miskien wurdt dit stanpunt troch de hear Santema net ynnommen, mar spr. leaut dochs, dat de gemeente as oerheitslichem net oars kin as dêr- oan fêsthalde. In oare mooglikheit is, dat men op sokke dagen de Fryske flagge yn top set, mar dan moat men it idé fan great-flagjen los litte en allinnich de Fryske flagge yn top sette en oare flaggen bihalven de ryks flagge deründer. (De hear Santema: Akkoart.) Dat is in oplossing, dy't spr. persoanlik under eagen sjen wol, mar hy hat der biswier tsjin om de Fryske flagge boppe de Nederlanske to setten. B. en W. sille, as de gelegenheit har wer foardocht, dizze kwesje wol wer bisjen en dan sjocht de stêd de risseltaten wol. De heer Rutkens heeft zich bij de heer Santema aan gesloten en spr. mag dus constateren: geen afwijking van betekenis. Wat betreft het plaatsen van het monument al of niet in de Prinsentuin, daaromtrent ligt er een uitspraak van de raad, niet van de raad in deze samenstelling, maar in de vorige. En op de laatste vergadering van het Comité Oorlogsmonument (er wordt hier doorgaans niet van een verzets-, maar van een oorlogsmonument ge sproken) is dit punt nog eens aan de orde gesteld en de daar aanwezige leden waren unaniem van mening, op gronden, die ook bij de beraadslagingen in de raad de doorslag hadden gegeven, dat plaatsing in de Prinsen tuin toch aanbeveling en voorkeur verdient. Het is dus niet te verwachten, dat B. en W. in deze omstandig heden, nadat de raad en het comité een uitspraak heb ben gedaan, met een voorstel komen om dit monument elders te doen plaatsen. Dat de heer Rutkens het daar niet mee eens is, is iets wat men op de koop toe moet nemen, zoals vandaag al meermalen moest gebeuren; dat maakt niet zo'n diepe indruk meer op B. en W. Dat de mensen buiten de raad het ook zo zouden voelen als de heer Rutkens, is iets, waar spr. minstens één vraagteken bij zet. Hij weet wel, dat af en toe in de krant wel eens een stukje opduikt, waarin betoogd wordt, dat een plaats buiten de Prinsentuin beter is en men kan daar enige waarde aan hechten maar er zijn ook massa's mensen, die een plaats in de Prinsen tuin op prijs stellen. Spr. zal de argumenten, die vóór plaatsing in de Prinsentuin hebben gegolden, niet her halen; dat zou te veel tijd vragen en ook overbodig zijn. Hij meent hiermede te kunnen volstaan. De heer J. K. Dijkstra (weth.) antwoordt de heer Kamstra, die heeft aangedrongen op enige spoed bij het uitbrengen van prae-advies omtrent de door hem aan gesneden kwestie, dat het niet in de bedoeling van het college ligt, om de zaak, die hem interesseert, op de lange baan te schuiven. Volgno.'s 494, 500 en 504 worden onveranderd vast gesteld. Hoofdstuk IX. De heer Beeksma herinnert aan de vragen, in de secties gesteld t.a.v. het eventueel te stichten tehuis voor bejaarden. Daarop hebben B. en W. in de mem.v.a. wel zeer summier geantwoord. En daar spr. deze zaak vrij belangrijk vindt, zou hij er graag een paar opmer kingen over willen maken. Als hij c.s. de dringende noodzaak van een spoedige bouw bepleiten, dan is dat, omdat er in Leeuwarden een achterstand dreigt te ko men in de huisvesting van de z.g. bejaarden. In Leeu warden wonen op dit ogenblik ruim 7500 personen bo ven de 65 jaar. Van dezen zijn pl.m. 900 d.i. ongeveer 11% ondergebracht in de verschillende inrichtingen. Dat is niet veel, maar nog altijd meer dan in welke Friese gemeente ook. Toch is dat te weinig, ook als het nu in voorbereiding zijnde plan eens verwezenlijkt mocht worden. Het vraagstuk van de huisvesting der bejaar den is thans om verschillende redenen actueel. De eerste is, dat de gehele huisvesting tegenwoordig ia een nieuw licht wordt gezien, n.l. als een sociale werkzaamheid, die er op gericht moet zijn, iedere groep van de bevolking een omgeving te verschaffen, waarin het gezin de levensruimte kan vinden, die het voor zijn levensuitingen en ontwikkeling behoeft. De tweede is, dat meer en meer wordt ingezien, dat de woningvoorraad passend moet zijn voor de gehele bevolking, dus geen woningen van gemiddelde grootte, maar grote woningen voor het grote en kleine woningen voor het kleine gezin en speciale woningen voor de bij zondere vormen van huishoudingen, waartoe ook de groep der bejaarden behoort. De derde is de relatief snelle toeneming van het aan tal bejaarden. De geleidelijke veroudering der bevol king en de verlaging van de leeftijd waarop sommige groepen van arbeid worden vrijgesteld, hebben geleid tot een aanzienlijke uitbreiding van het aantal perso nen, die behoefte hebben aan een gespecialiseerde huis vesting. De vierde is, dat langzamerhand radicaal is gebroken met de opvatting, dat de zorg voor de bejaarden een vorm van armenzorg zou zijn en dat het inzicht is ge rijpt, dat de zorg voor de huisvesting van deze groep er van moet uitgaan, dat men hier te doen heeft met een deel van de bevolking, dat op grond van zijn leef tijd behoefte heeft aan een bijzondere vorm van huis vesting. De vijfde is, dat buiten de armenzorg nog betrekke lijk weinig voor de huisvesting van deze bevolkings groep is gedaan, zodat er op dit gebied een grote ach terstand is ontstaan. En de zesde is, dat er in het kader van de maatrege len tot opheffing van het thans bestaande grote woning tekort een belangrijke plaats moet worden ingeruimd aan de stichting van behuizingen voor bejaarden, omdat daarmede een belangrijke groep kan worden geholpen, die anders een beroep op de normale woningmarkt zou moeten doen. Aldus zijn de stellingen, neergelegd in het advies van Prof. Van Beusekom aan de Ned. Ver. v. Maatsch. werk. Met deze door hem opgesomde redenen kan spr. zich zeer wel verenigen, omdat hier heel in 't kort, zeer juist is aangegeven, welke koers moet worden gevaren om tot een oplossing te komen van het probleem van de huisvesting der bejaarden. Spr. begint met de laatst door hem aangeduide reden, die hij van zeer groot belang acht, n.l. dat bejaarden nu vaak nog alleen of tezamen een grote woning bewonen, die practisch door hen niet meer bewoond kan worden, omdat het onderhoud hun te zwaar wordt, terwijl hulp bijna niet meer is te krijgen; daar tegenover staat, dat jonge grotere gezinnen zich moeten behelpen met veel te kleine woningen. In Leeuwarden b.v. wonen 700 alleenstaanden in een gezinswoningen, van wie nog velen in vrij grote. En waar de woningnood hier ter stede nog zeer groot is, kan ook de bouw van tehuizen voor bejaarden mede helpen de woningellende te verzachten. Het is daarom, dat wij in dezen op spoed aandringen. Het is ons zeer wel bekend, dat het niet gemakkelijk is en dat er veel werk verzet moet worden om het zo ver te krijgen, dat men met de bouw kan beginnen; bo vendien is men bij Gemeentewerken zwaar belast. Hoe lang het soms kan duren bewijst weer het geval in St. Nicolaasga. Het schetsplan voor de bouw van het be jaardencentrum daar is al twee jaar in spr.'s bezit, maar eerst de vorige week is het in de raad van Doniawerstal aangenomen. Juist echter het feit, dat er zo'n lange weg moet worden afgelegd, geeft de moed op spoed aan te dringen, niet alleen bij het plan, dat onderhan den is, maar ook bij eventuele verdere plannen, want men kan met dit ene niet volstaan in Leeuwarden, waar het percentage oudere mensen ook nog boven het ge middelde ligt. In verband hiermede zou het misschien wenselijk zijn nu reeds gegadigden in de gelegenheid te stellen zich voor opname op te geven, om op deze manier de behoefte te peilen. Vast staat wel, dat alle 7500 zich niet zullen melden en dit zal niet nodig zijn ook, omdat er in onze gemeente ook nog een groot aantal kleine woningen is, dat met overleg en wat goede wil zeer wel geschikt te maken is voor de huisvesting van genoemde groep van mensen. Ook de duplex- en de kleine verdiepingswonin-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1954 | | pagina 23