c. tot het verstrekken van een onderhandse geld lening, groot f 300.000,aan de Stichting Uit gebreid Technische School te Leeuwarden ten behoeve van de aanschaffing van de inventaris van de van deze stichting uitgaande school; d. tot het instellen van een rechtsvordering tegen een aantal voormalige huurders van schiphuis- terreinen aan de Lange Negen; 3. het raadsbesluit van 4 juni 1958 tot het sluiten van een onderhandse geldlening, groot f 1.274.000,- -, met de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeenten te 's-Gravenhage B. dat zijn ingekomen rapporten omtrent kasopneming en controle van de administratie van de geneeskundige en gezondheidsdienst, de energiebedrijven, de gemeente reiniging en de algemene begraafplaatsen. De berichten sub A en B worden voor kennisgeving aangenomen. Punt 3 (bijlage no. 151). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 4 (bijlage no. 160). De voordracht van B. en W. luidt als volgt: F. Peenstra te Dongjum. Benoemd wordt de voorgedragene, met alg. stemmen. Punt 5 (bijlage no. 149). De voordrachten van B. en W. luiden als volgt: vacature Vijverschool I: P. K. Hoekema te Beetgumermolen; vacature Vijverschool II: R. Kuik te Beers. Benoemd worden de beide voorgedragenen, met alg. stemmen. Punt 6 (bijlage no. 168). De voordrachten van B. en W. luiden als volgt: vacature Emmanuel Murandschool II: A. J. Langelaar te Hollum; vacature Van Sytzamaschool I: mevr. J. Hulshoff-Boonstra, alhier; vacature Plataanschool II: S. C. Bourgonjen, alhier; vacature Abbingaschool 1. mej. N. R. Brunia te Berlikum; 2. mej. N. Peek, alhier; 3. mej. G. H. Piebenga te Peins; vacature Arendstuinschool II: 1. mej. A. T. Toren te Deventer; 2. mej. N. Peek, alhier. De Voorzitter deelt mede, dat de eerstvoorgedragene voor de vacature aan de Abbingaschool, mej. Brunia, heeft bericht zich terug te trekken wegens benoeming elders. Deze voordracht moet nu aldus worden: 1. mej. N. Peek te Leeuwarden; 2. mej. G. H. Piebenga te Peins. Benoemd worden in de respectieve vacatures de heer Langelaar, mevr. Hulshoff-Boonstra, de heer Bour gonjen, mej. Peek en mej. Toren, allen met alg. stem men. Mevr. Heijmeijer-Croon en de heer Santema vormden het stembureau. Punten 7 t.e.in. 27 (bijlagen nos. 171, 170, 166, 159, 165, 167, 150, 173, 156, 158, 172, 157, 153, 169, 161, 163, 174, 162, 164, 152 en 154). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 28 (bijlage no. 155). De hear Van der Meer seit, dat syn fraksje net hie lendal üt 'e rie kommen is oangeande dit punt. Hwat hy dus werjaen sil, is allinnich syn eigen miening. Dit is foar him de fraech: „Hoe bigeane wy op syn Hollansk sein „de minste onbillijkheid"?" Doe't yn septimber 1957 de topsalarissen oan 'e oarder wienen, hat de rie him mei greate mearderheit sa ütsprutsen, dat men der neat foar fielde om allinnich de topsala rissen to forheegjen, as it net mooglik wie om hwat oan 'e oare salarissen to dwaen. Doe't spr. dan ek dit riedsbrief lies, wie syn earste réaksje: Ik bin it iens mei de minderheit fan it kolleezje. Hwant as wy de mearderheit gelyk jowe, dan komme wy dus werom op in bislüt, dat wy doe nommen hawwe en it is de fraech, oft it prestige fan 'e rie dat wol fordraecht. Mar dit gefal hat spr. net loslitten. Hy hat der hwat oer prakkisearre en mient, dat men ek oare wegen lans gean kin en sizze kin: Yn septimber wie it sa, dat de minister hiel düdlik sei, dat it fan 'e finansiéle posysje öfhingje soe, oft der foar de oare salarissen hwat dien wurde koe. Dat mei nou wol, mei yngong fan 1 april 1958, neffens de minister. Dat de rie yn septimber 1957 neat oan de topsalarissen dien hat, kin men foar de funksionarissen, dy't it oangiet, ün- binlik neame, as men se forgeliket mei it rykspersoneel en ek mei dat fan 'e provinsje en oare gemeenten-op- it-hege niveau. Mar de rie hat doe dus sein: Lit dat ünbinlik wêze, wy fine it noch ünbinliker, as der neat dien wurde mei oan de legere salarissen. Dêrom dus dogge wy neat oan 'e hegere. Nou soe men sizze- kinne: Sjoch, de topsalarissen binne fan rykswege op 1 septimber 1956 forhege, hwer- om soenen wy dan net it bislüt nimme en dat is spr. syn earste fraech, dy't hy yn it formidden fan 'e rie en ek foar it kolleezje dellizze wol de oare sa larissen, sa as dy oanjown binne yn de üntwerp-bisluten nrs. 8202a en 8202b, ek mei yngong fan 1 septimber 1956 to forheegjen? Dan soenen alle amtners gelyk bihannele wurde. Miskien krijt spr. wol fan de kant fan it kolleezje of fan oare riedsleden de opmerking: Ja, mar dat sil men fan hegerhan net tastean, mar dat wol spr. dan earst wol ris öfwachtsje. Yn it twadde en léste plak soe hy dan sizze wolle: Dy't baes is, sil it witte. As wy der dan neat oan dwaen kinne, dan kinne wy der neat oan dwaen. Mar hy soe der net fan ütgean wolle. Hy makket der net daelks in amindemint fan. Earst soe hy de réaksjes wol ris hearre wolle op syn suggesty om alle amtnerssalarissen mei yngong fan 1 septimber 1956 to forheegjen, hwant dan bigiet men oan gjin inkelde groep in ünbinlikheit en dat soe dus it ideael wêze. Soe dér nou perfoarst neat fan komme kinne, dan wol spr. dat dochs witte. Om efkes op dy topsalarissen werom to kommen: Yn septimber 1957 wist de rie der neat fan, hwannear't dy legere salarissen forhege wurde koenen. Dus doe seinen de riedsleden meiïnoar: „Der kin neat komme fan forheging fan 'e topsalarissen". Nou kin it wol. Spr. nimt efkes oan, dat fan hegerhün it riedsbislüt, as de rie spr. syn ütstel al oannimme soe, net goedkard wurde soe. Mar dan haldt men der dochs dit fan oer, dat de rie net forantwurdlik is foar de ünbinlikheit, dat hjir krekt as by it ryk de topsalarissen forhege wurde mei yn gong fan 1 septimber 1956 en fan oare groepen net earder as mei yngong fan 1 april 1958 dat is dus goed 1jier letter. Dat soe spr. mei klam sizze wolle. Dan komt by spr. dizze fraech op: As de rie nou ris de minderheit fan it kolleezje folgje soe, sa't dy har miening hjir yn it riedsbrief oanjown wurdt, en seit: „Omdat dy oare groepen net earder forhege wurde meije as mei yngong fan 1 april 1958, wolle wy de topsalarissen ek net earder forheegje", hokker ünbin- likheden bigeane wy dan? Dat binne dus de ünbinlik - heden, dy't de rie seis bigean kin en hwer't hy seis forantwurdlik foar is. It forskil tusken „1 april 1958 foar de legere amtners" en fan „1 septimber 1956 foar de hegere amtners" dér is de rie net forantwurdlik foar. Hwant hwat krije wy nou? As de rie seit: op 1 april 1958 forheegje wy de topsalarissen, dan kin men yn it algemien sizze: Dat is foar de topfunksionarissen net binlik, as men harren forgeliket mei de topfunksiona- 3 rissen fan it ryk, de provinsje en in oantal spr. wit net hoefolle - oare gemeenten. Mar dér komme ek foar dizze gemeente noch in pear faktoaren by, sa mient spr. Der is him sein, dat der op 1 septimber 1956 in topfunksionaris yn tsjinst fan 'e gemeente kommen is, dy't syn bineaming dus al ear der oannommen hat, en men mei oannimme, dat dizze man forwachte hat, dat syn salaris op groun fan 'e ryksregeling forhege wurde soe, omdat Ljouwert oan't septimber 1956 ta spr. soe hast sizze wolle: hast altyd de regelingen fan hegerhan folge hat. Op 18 septimber nimt de rie it bislüt, dat de topsalarissen net forhege wurde. As hy derby bliuwt en der nou 1 april 1958 fan makket, dan fynt spr. dat dochs foar dy topfunksionaris in ünbinlikheit. Fierders is it, sa mient hy, sa: As binnen 3 jier en miskien wol earder twa of trije fan dy topfunksionarissen mei pinsioen geane, dan krije hja pinsioen dat ófhinget fan it ge middelde salaris oer de léste trije jier. Forheget men dus de topsalarissen mei yngong fan 1 april 1958 yn pleats fan mei yngong fan 1 septimber 1956, dan hawwe de bitreffende amtners dér skea fan en dat kin men, as men harren forgeliket mei kollega's by oare oerheitslichems, ünbinlik fine. Dat binne dus nei spr. syn ynsjoch de ünbinlikheden, dêr't de rie forantwurdlik foar is, dy't hy dan eigent- lik seis foroarsaket. Hjirmei wol spr. tonearsten folstean. De heer K. de Jong kan mededelen, dat in zijn fractie met betrekking tot dit punt geen overeenstemming heerst. Er zijn bepaalde variaties. De ene variatie is, althans in dit stadium, dat men, gezien de betrekkelijk geringe verhoging van de sala rissen der lagere en middelbare ambtenaren, niet veel gevoelt voor verhoging van de salarissen der hogere ambtenaren, in het voorstel genoemd, en in die mate, als daarin aangegeven. Het onderling verband van de gehele salarisregeling tussen de lagere, middelbare en hogere ambtenaren wordt volgens deze leden geheel uitelkaar gerukt en de rijksregeling met betrekking tot dit punt acht men fout. En zij vinden het niet direct nodig, dat die fout door Leeuwarden moet worden ge volgd. Voorshands behoudt deze groep zich dus met betrekking tot dit punt haar stem voor. Een andere groep stelt zich op het standpunt, dat, nu de lagere en middelbare ambtenaren een nieuwe salarisregeling krijgen, het ook tijd is om de salarissen van de hogere ambtenaren te corrigeren, maar met ingang van een gelijke datum, n.l. 1 april 1958. Dit ligt in de lijn van de beslissing van de raad van septem ber 1957. De derde variatie is deze: De lagere en middelbare ambtenaren worden in dit voorstel volgens de rijks regeling behandeld en dan is het nu ook voor de hogere ambtenaren in Leeuwarden tijd om eveneens conform de rijksregeling te worden behandeld. Leeuwarden mag volgens dit standpunt met betrekking tot de amb tenarensalarissen geen eiland worden in Nederland, nu 46 van de 49 gemeenten met een inwonertal boven de 30.000 overeenkomstig de rijksregeling besloten heb ben. De beslissing van het rijk wordt onjuist geacht, maar nu praktisch alle rijks- en provinciale ambtenaren en de ambtenaren van het overgrote deel van de grotere gemeenten de rijksregeling geaccepteerd hebben, acht deze groep het niet juist de hogere Leeuwarder amb tenaren de dupe te laten worden van het niet volgen van de rijksregeling in dezen. Bovendien dreigt, doordat na 1957 reeds noodgedwongen verschillende maatrege len moesten worden genomen, hetzij door het geven van persoonlijke toelagen, hetzij door het toekennen van periodieke verhogingen, enerzijds een discrepantie te ontstaan tussen de betreffende Leeuwarder ambtenaren en die van andere gemeenten en de rijks- en provin ciale ambtenaren en anderzijds een discrepantie tussen de hogere Leeuwarder ambtenaren onderling. Dit acht deze groep zeer ongewenst. Spr. heeft hiermee de drie verschillende standpunten in zijn fractie weergegeven en wil daar nog enkele aanvullende opmerkingen aan vastknopen. Hij c.s. staan allen op het standpunt, dat met betrek king tot dit punt de autonomie der gemeenten ter dege in het spel is. De gemeente heeft zelfstandig een be slissing te nemen. Zij menen echter ook, dat dit niet automatisch, niet onder alle omstandigheden, doorge voerd behoeft te worden. De beslissing van de raad mag h.i. in de kring van de ambtenaren en met name van de hogere ambtenaren, hoe zij ook moge uitvallen, niet het vertrouwen in het college van B. en W. of van de raad schaden. Wan neer dat eventueel wél zo gesteld zou worden, dan menen zij, dat aan de beslissing eigenlijk een te zwaar accent gegeven wordt. Wat ten slotte de beslissing van de raad van sep tember j.l. betreft, menen zij, dat deze toch op zich zelf geen bezwaar behoeft op te leveren bij het be palen van een standpunt op dit ogenblik, daar in de raad duidelijk tot uitdrukking is gekomen, dat het moment, waarop de regeling aan de orde werd gesteld, niet juist werd geacht. Er was nog niet eens een be slissing van de provincie bij de raad binnengekomen. Er was enkel door de provincie een advies van de ge meenteraad gevraagd in deze vorm: Hoe denkt U over verhoging van de salarissen van de secretaris, ont vanger, enz. Desniettemin werd toen van de raad al gevraagd die salarissen maar vast te brengen op het peil, dat, naar verwacht werd, de provincie voor over eenkomstige ambtenaren zou vaststellen. Men heeft hier h.i. dus wel degelijk met een nieuw feit te maken, dat echter op zich zelf de mening wet tigt, dat een standpunt wordt ingenomen, dat cor respondeert met de beslissing van de raad van sep tember j.l. Spr. zal graag afwachten wat andere fracties zeg gen. Gezien de gevarieerdheid van de meningen in spr.'s fractie, zullen de uiteindelijke standpunten bij stemming moeten blijken. Al naar gelang van de va riaties zullen dan de stemmen aan het voorstel van B. en W. of, als dit voorstel nog door de raad geamen deerd wordt, aan het geamendeerde voorstel moeten worden gegeven. De heer Mani zegt, dat de andere fractievoorzitters hebben moeten mededelen, dat ze niet namens hun fractie konden spreken. Spr. kan het namens de grootst mogelijke meerderheid van zijn fractie doen. Hij zou het voorstel, dat thans voor de raad ligt, graag in drieën willen splitsen, n.l. in: de bezoldiging van de hogere en van de lagere en middelbare ambtenaren, de salarissen van de topfunctionarissen als zodanig en de verhoging van de salarissen van de topfunctionaris sen met terugwerkende kracht. Wat de eerste betreft, mag spr. namens zijn fractie zeggen, dat hij c.s., alhoewel helemaal niet wild-enthousiast over deze regeling en ook niet over de verhouding, zoals die hier tussen de hoofdambtenaren en de lagere en middelbare ambtenaren komt te liggen, toch met dit gedeelte van het voorstel als zodanig akkoord kunnen gaan. Zij kunnen zich dus verenigen met het voorstel om volgens de normen, die nu ge geven worden, de salarissen van de lagere en middel bare ambtenaren te verhogen met ingang van 1 april 1958. Ook zijn zij bereid te stemmen voor het voorstel om de salarissen van de topfunctionarissen te brengen op de bedragen, zoals ze genoemd zijn in de ontwerp verordening, die de raad is voorgelegd. Spr. zei alreeds, dat hij c.s. positief niet wild-enthou siast over het voorstel zijn en het ligt wel zo, dat zij er zich in de toekomst ernstig over zullen beraden, of zij aan nog verdere denivellering van de hogere salarissen wel hun stem zullen geven. Over het verhogen van de salarissen van de top functionarissen met terugwerkende kracht tot 1 sep tember 1956 zou spr. nog een enkele opmerking willen maken. Hij zou eigenlijk willen beginnen met drie absoluut vaststaande feiten te noemen, in de eerste plaats dit feit, dat, toen deze zaak in de Kamer speelde, het niet aanhangig gemaakt werd, omdat de verhouding in de salarissen tussen de verschillende groepen van amb tenaren niet juist zou zijn, maar enkel en alleen, om dat men meende, dat de mensen in overheidsdienst achtergebleven waren bij die in het vrije bedrijf en op dat ogenblik dacht men daarbij alleen aan de hogere amb tenaren. Spr. wil dat even nadrukkelijk vaststellen. Het ging dus niet om een recht trekken van naar alge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1958 | | pagina 2