18 19 De heer K. J. de Jong: Ik vind dit eigenlijk wel zo'n belangrijk punt, dat wij er toch nog wel enkele woor den aan mogen wijden. Het is in de eerste plaats zo, dat een van de grieven, die hier in de raad naar voren gebracht zijn, juist be treft het ontbreken van voldoende uniformiteit in onze provincie met betrekking tot de elektriciteitstarieven. Ik geloof, dat wij met dit voorstel deze gewenste uni formiteit toch bereikt hebben en dat in dit opzicht met betrekking tot bepaalde groepen van onze bevolking van een zekere achterstelling dan ook niet meer ge sproken kan worden. Ik juich dat van mijn kant zeker toe. Ik zou nog willen vragen, of het college nu ook plan nen heeft om in de toekomst nog met een zakentarief te komen. Of heeft het college de indruk, dat dat met deze tariefstelling wel volledig opgelost is? Verder zou ik willen vragen, of het ook mogelijk is om, nu het kiezen van een bepaald tarief voor tal van verbruikers misschien nog wel heel wat verschil zal opleveren, van gemeentewege een uitgebreide voorlichting omtrent deze tarieven aan de verbruikers te geven, opdat zij in ieder geval zo goed mogelijk weten wat ze het beste kunnen doen. De heer Keuning: Betekent de aanneming van het voorstel ook, dat een van de voornaamste hindernissen, die aan het tot stand komen van het nieuwe stroom- leveringscontract met de provincie in de weg staan, hierdoor zal zijn opgeheven en dat deze oude slepende zaak nu dus ook op korte termijn tot een einde kan komen De heer Pols (weth.)De heer Bootsma vraagt hoe het straks komt met de soepelheid bij de blokkering van het kleinverbruikerstarief. Ik zou eigenlijk aan de heer Bootsma willen vragen om maar wat vertrouwen in het college te stellen, want wij zien ook wel, dat men dat tarief niet direct kan afschaffen, maar dat men de zaak wel op de voet moet volgen. De heer Bootsma weet ook, dat bij dit kleinverbruikerstarief eigenlijk al jaren van een teruggang sprake is. Automatisch krimpt dit aantal dus al in. Wij zullen deze zaak met de no dige soepelheid en voorzichtigheid behandelen. Inderdaad hebben wij die uniformiteit nu gelukkig bereikt. Met de tarifering zitten we precies gelijk met het P.E.B. en ik geloof, dat dat ook in verband met de industrialisatie goed is. Wij moeten hier niet een eiland vormen. Het mag niet voorkomen, dat men even over de gemeentegrens andere tarieven heeft. Ik geloof, dat het heel erg goed is, dat we dit nu zo gaan doen. De heer De Jong spreekt nog even over het zaken- tarief. U weet, dat ik daar zelf ook altijd een groot voorstander van ben geweest en ik wil u wel zeggen, dat wij met dit tarief wel krijgen wat we graag willen hebben. Voor de bedrijven bestaat dus de mogelijkheid om tegen betaling van een vast recht en tegen een lage kWu-prijs elektriciteit voor verlichting te krijgen. Inderdaad acht ik met de heer De Jong een goede voorlichting hier van belang. Dit tarief werkt, hopen we, stimulerend, waardoor we wel het idee hebben, dat het verbruik zal stijgen. Maar dan is het ook van belang, dat men hier een goede voorlichting gaat geven, zodat men ook werkelijk weet waar men aan toe is. Het is natuurlijk zo, dat deze overgang geleidelijk moet gebeuren; wij mogen niet van de mensen verlangen, dat ze op 1 januari a.s. allemaal een ander tarief hebben. Dat zullen de bedrijven ook niet kunnen doen. We moeten dus door een goede voorlichting trachten een geleidelijke overgang te bereiken. Aan de heer Keuning zou ik willen zeggen, dat het tarievenverschil een van de knelpunten is om te komen tot een contract met de provincie en daarom ben ik maar blij, dat dit geschilpunt weer aan de kant is. Ik hoop, dat wij in de naaste toekomst tot een oplossing komen met het P.E.B. en ik geloof, dat ik namens het college wel mag zeggen, dat er van onze kant werke lijk ook de wil is om tot een oplossing te komen. Ik hoop, dat bij de andere partij die wil ook aanwezig is. De heer K. J. de Jong: Ik ben zeer tevreden ge steld door het antwoord van de wethouder en ik zou aan het adres van de pers wel graag de opmerking wil len maken, of het ook mogelijk is, dat zij bekend maakt, dat de grieven, die in de kringen van het zakenleven de laatste jaren heersten (ik denk bijvoorbeeld aan de kwestie van de spertijd en de daarmee verband hou dende moeilijkheden), met deze tariefstelling volledig opgelost zijn. Men moet dus van de zijde van de zaken mensen weten, dat hiermee hun grieven volledig van de baan zijn en dat het zakentarief dus eigenlijk ingecal culeerd is in dit nieuwe schema en dat ook de kwestie van de spertijd vervallen is. Via de pers zou eigenlijk duidelijk moeten worden gemaakt, dat nu een zeer belangrijk stadium bereikt is en dat daaromtrent van avond de beslissing gevallen is. De heer Pols (weth.)Bij de samenstelling van de tarieven zijn wij gekomen tot een splitsing bij een ge bruik boven de 50.000 kWh. Hier begint het grootver bruikerstarief. Bij dit tarief kennen we natuurlijk nog wel een spertijd, maar het is wel de bedoeling, dat er voor de avond iets meer mogelijkheden zullen bestaan. Bij het zgn. H-tarief daaronder valt de groep, waai van het gebruik ligt tussen de 3000 en 10.000 kWh zit dit goed. Ik zou natuurlijk wel aan de pers willen vragen om hier publiciteit aan te geven, maar aan de andere kant is het ook zo, dat we niet moeten krijgen, dat op 1 januari a.s. ieder een ander tarief wil hebben, wam dan kom je er natuurlijk ook niet door. Daarom heb ik zopas ook gezegd, dat hier een zekere geleidelijkheid in acht moet worden genomen. De administratie van het bedrijf moet dit ook allemaal klaar kunnen maken Z.h.st. wordt daarna besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 25 (bijlage no. 320). De hear Hartstra: Wy binne mei b. en w. fan bi- tinken, dat it spitich is, dat der noch gjin konkrete üt- stellen omtrint dizze ütwreidingsplannen binne. Ek kinne wy üs foarstelle, dat de tsjinst fan iepenbiere wurken mear to dwaen hat, mar om't it noch net sa hiel lang forlyn is, dat dizze tsjinst wol tiid hie foar in greater objekt (ik bidoel dêrmei it nije sikehüs) liket it my dochs ek wol ta, dat hy foar dizze lytse dingen ek noch wol in bytsje tiid oer hawwe soe. Ik bin it mei in ynwenner fan Ljouwert iens, as dy neffens ien fan üs Fryske deiblêdden seit, dat de oerheit (yn diz- zen dan ek de gemeente) net allinne de greate linen fêsthalde moat, mar ek de lytse en dat dy oerheit foar- al net de lytse dingen forjitte moat. Fierders halde b. en w. der in opfetting van tiidsbipaling op nei, dy't mines net is. B. en w. sizze oangeande de ütwreidings plannen fan Goutum en Himpens: „De uitbreidings plannen voor Goutum en Hempens zullen daarna kun nen worden vastgesteld, al is het ons niet mogelijk een termijn te noemen, binnen welke zulks het geval zal kunnen zijn". Mar se sizze fan it ütwreidingsplan fan Wurdum: „Resumerende kan derhalve worden vastge steld, dat, voorzover Wirdum betreft, binnen afzienbare tijd een uitbreidingsplan ter vaststelling kan worden aangeboden, hetgeen waarschijnlijk eveneens het geval zal kunnen zijn ten aanzien van Wytgaard en Lekkum". De tiid hat üs wol leard, dat „die afzienbare tijd" by b. en w. sa rekber is as ilestyk. Wy soenen graech wiite wolle, as de wethalder fan iepenbiere wurken dat to- minsten meidiele kin, oft it mooglik is, dat de ütwrei dingsplannen bygelyks yn it earste fearnsjier fan 1961 oan de rie oanbean wurde kinne. De hear Van der Schaaf (weth.): De hear Hartstra bigjint mei in lytse ündogensheit, soe ik sizze. En om't dat by him hast nea foarkomt, kin ik dat sa tige op priis stelle. Hy seit, dat der koartlyn wol tiid wie foar it projekt fan it sikehüs en nou soe der dan krap tiid wêze foar dizze ütwreidingsplannen. Dat liket wol yn to slaen, mar dochs slacht it der neist en wol omdat de lju, dy't kapabel binne foar it meitsjen fan in sike- hüsplan, wer hiel oare krêften binne as de lju, dy't stedeboukundich wurk dwaen moatte. Ut it knikken fan de hearen bigryp ik, dat se it bigripe. Nou de kwesje fan de konkrete fraech, dy't de hear Hartstra dien hat: Is it nou net mooglik, dat der ris in tiidsbipaling neamd wurdt, bygelyks it earste fearns jier 1961 En kinne b. en w. dan komme mei de plan nen foar Wurdum, Wytgaerd en Lekkum Ik soe dat leaver dochs net yn dy binende foarm brüke wolle, om in bipaelde reden, dy't ik hjir ek neame wol. Wy hawwe fan Wytgaerd in ütwreidingsplantsje op tafel hawn yn b. en w. Dat plan hat by de öfdieling „Financiën" west en doe't dat dêr birekkene wie, kaem men ta de konklüzje, dat de grounkosten per wente bipaeld to heech wurde soenen. Dat hat de reden west om dat plan werom to stjüren en neigean to litten, oft der net mear akseptabele grounkosten ütkomme kinne. Nou is it bitreklik net sa'n greate kunst om yn it earste fearnsjier fan 1961 dat plan „ter visie" to lizzen en dan dy to hege grounkosten mar to akseptearjen. Wy wolle it leaver noch in bytsje better dwaen en ta groun kosten komme, dy't mear ütsjoch opleverje om ek wrychtich ta de bou fan huzen to kommen. Foardat men dy dingen oplost hat, gean der altiten wer in oantal wiken foarby en dêrom soe ik der bislist graech fiij fan wolle om hjoed ünthjitte to moatten, dat yn it earste fearnsjier 1961 dizze trije plannen deponearre wurde sille. Dat nimt lykwols net wei, dat, as der konkrete plannen binne om to bouwen, it ünt- brekken fan in ütwreidingsplan net bipaeld in biletsel hoecht to wêzen. It mei bikend wêze, dat, doe't yn V urdum okkerjiers 14 huzen boud binne, dat doe bard is sünder wiziging fan it ütwreidingsplan en wol mei tapassing fan artikel 20 fan de „Wederopbouwwet". Ik wol dus dit gesichtspunt nei foaren bringe, dat it feit, dat der in ütwreidingsplan bistiet, dat goedkard is net de garansje is, dat dêr dan ek dy huzen boud wurde sille, dêr't op it ütwreidingsplan romte foar is, oan 'e iene kant en oan de oare kant, dat it üntbrek- ken fan in ütwreidingsplan net de boel op it slot set. Yn de gefallen, dat soks him foardocht, hawwe b. en w. mammen yn Wurdum) der dochs ek blyk fan jown, dat it net bistean fan in goedkard ütwreidingsplan de bou net hoecht tsjin to halden. Yn Wurdum hat dat om k ekt to wêzen dus it gefal west mei (dat kin ik as biwiis op tafel lizze) 26 huzen; de bou fan 12 dêrfan is dus net trochgien. Fierder moatte wy it as in omstannichheit biskögje dy't wy bitreurje kinne, dat de partikuliere bou yn de doarpen, yn Wurdum alteast, net bot fan de groun komme kin. Yn Goutum hat dat lésten wol it gefal west mei, ik mien, 14 wenten. Sadwaende moatte wy dus dy dingen yn de goede foi'hfüdingen sjen en wy hawwe, dat kin ik ta slot wol sizze, fan de rie goed bigrepen, dat dit der nou dochs ris in kear üt komme moat, al is it dan net hielendal sa goedkeap as wy wol tocht hienen. En ik doar dêr om dus bislist wol to sizzen, dat It nou wrychtich de langste tiid duorre hat en dat it kommendewei is. Mar om nou to sizzen: Ik ünthjit, dat it yn it earste fearnsjier 1961 komt, dêr wol ik dochs hiel graech frij fan. As it kin, dan sil it net oan üs lizze. De hear Santema: Dit préadfys sil de rie, tink ik, wol folgje, mar ik bin foar mysels der einliks wol wis fan, dat de federaesje hjir nou net bipaeld enthousiast oer is. De hear Hartstra wie hjir wurdfierder, sil ik mar sizze, fan dy federaesje, yn syn kwaliteit as rieds- lid. Mar as men syn gesicht sjoen hie, dat liet it jin tinke oan de ütdrukking fan de boer, dy't pinemüle hat. Yn alle gefallen, ik leau, dat wy dochs wol hwat positiver tasizzingen jaen moatte. Wy moatte óf fan dy aide ütwreidingsplannen, hwer't sokke moaije kaer- tsjes fan by de stikken lizze. Wy moatte mear op it definitive ta. It is nou eins altiten noch sa mei dizze dingen, dat der ütwreidingsplannen yn haedsaken binne, om nou sa mar ris to sizzen, en wy moatte der op ta, dat de doarpen witte, hwer't se harren oan halde kinne. Der binne nei myn idé noch fierstentofolle slaggen yn 'e loft en ik bin it mei de hear Hartstra iens, dat wy yn 'e takomst fan b. en w. forwachtsje meije, dat se ek yn dizzen mei better omskreaune plannen foar it ljocht komme. Oars dogge wy it plattelansdiel fan üs gemeente gjin rjocht. De hear Van der Schaaf (weth.): Hwannear't de hear Santema mient, dat it oan't nou ta allinnich mar plannen yn haedsaek wienen, dan wie hy dochs efkes mis, hwant der wienen ek wol plannen yn ütwurking. Ik haw yn de foarige wike ek noch in gesprek hawn mei it bistjür fan in doarpsforiening (al wer üt Wur dum) en dêr haw ik de hearen ek noch wer wiidweidich oer de situaesje ynljochtsje kinnen. En ik mien ek, dat ik dêr bigryp foun haw. Ik wol dus dizze tasizzing wol dwaen, dat it, as der bouplannen üt de partikuliere hoeke komme, of dat wer in bouplan foar de 12 wen ten yn Wurdum nei foaren komt yn it bigjin fan 1961, dan net oan üs lizze sil en net oan it üntbrekken fan in goedkard ütwreidingsplan. Dy tasizzing kin ik al dwaen en dêr soe ik it by litte wolle. Z.h.st. wordt daarna besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 26 en 27 (bijlagen nos. 297 en 304). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De Voorzitter: Mag ik, dames en heren, daar dit de laatste vergadering van het jaar is, U allen met de Uwen een goed einde van dit jaar toewensen en een, zo mogelijk, nog veel beter begin van het nieuwe jaar? En hiermede sluit ik deze vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1960 | | pagina 10