8
socht wurdt, dat B. en W. doe oan it skoallebistjür
frege hawwe om in neijere motivearring en dat dy op
15 jannewaris ynkommen is. Dêryn wurde, sa't de
riedsleden ek wol witte kinne, in oantal motivearrin-
gen oanfierd; as earste, dat it ulo-eksamen nou de
mooglikheit iepen lit om foar it fak „Kennis der Na
tuur" ien fan de ünderdielen Fysika of Biology as
haedfak to nimmen, dus, troch in wiziging yn it ek-
samenreglemint, twa mooglikheden. De twadde moti
vearring is, lyk as de hear Boomgaardt ek al sein hat,
dat foar famkes faeks fysika slimmer is as biology en
dat men dus hjir, hwer't it giet om klassen mei in
great tal famkes, graech dizze rjochting kieze wol.
Fierdere motivearringen komme yn dit skriuwen net
foar. Hwat de hear Boomgaardt nou hjir yn de Rie
seit, is dus in neijere bydrage, dy't fan de side fan it
bistjür fan'e skoalleforiening net jown is. Ik mien lyk-
wols, dat B. en W. dochs net sünder mear sein hawwe,
hoe't hja ta dit ütstel kommen binne, mar dat hja wol
bipaeld oan it skoallebistjür neijere motivearringen
frege hawwe, dus foar in great diel, hwat dat bitreft,
al tomjitte kommen binne oan it forsyk, dat de hear
Boomgaardt dizze joun docht.
Twadde fraech dus, oft it ünderwiis neffens dizze
nije methoade mei de biskikbere learmiddels jown wur
de kin, ja of né. Dêrop sizze B. en W. dit: Yn de oan-
fraech dy't dien is by it oprjochtsjen en ynrjochtsjen
fan de bitreffende skoalle, binne dus de learmiddels
dy't foar it fak brükt wurde kinne, opnommen.
Hwannear't dan blykt, dat foar it fak Biology lear
middels foarkomme, lyk as foar dit fak op oare u.l.o.-
skoallen hjir yn Ljouwert ek brükt wurde, dan komt
allinnieh mar de fraech op, oft der eventueel fan dy
learmiddels genöcli binne. Ik moat lykwols mei klam
üntkenne, dat men boeken hawwe soe, dy't allinnich
oer de minske hannelje, hwant der binne by de lear
middels fan dizze skoalle boeken, dy't abslüt ek de
oare stof bihannelje. Dat is üt in ynrjochtingskredyt
düdlik bleken.
Dan bliuwt der dus noch ien fraech oer, n.l. oft it
bihanneljen fan in biotoop mear materiael, dus oare
middels, freegje soe. En hiermee kom ik dus bij de
vraag van de heer Hoekstra: Wat is nu een biotoop?
Dank zij Uw kennis, mijnheer de Voorzitter, van de
oude talen, mag ik aan de Raad vertellen, dat het
woord „biotoop" een samenstelling van de Griekse
woorden ,,bio" en „topos" is, die resp. betekenen:
„levend" en „plaats", dat wil dus zeggen: de studie
van de levende gemeenschap op een bepaalde plaats.
Dat kan dus een weidegemeenschap, een watergemeen
schap of een bosgemeenschap zijn, noemt U maar op,
dus een plaats van levende organismen. Een boom
gaard kan dus ook inderdaad een biotoop zijn, mijn
heer Boomgaardt. (Gelach). De samenstelling van de
biotopen geschiedt doorgaans aan de hand van de
natuur zelf, op aanwijzing van de leerkrachten, maar
door de leerlingen. Dat is de meest praktische weg om
deze leerlingen feitelijke kennis omtrent de biotoop bij
te brengen. En daarvoor is de aanschaffing van de ge
vraagde leermiddelen niet noodzakelijkdat kan wel
met de beschikbare leermiddelen geschieden, zoals het
in de praktijk op alle andere u.l.o.-scholen gebeurt.
Daarom vindt U in de raadsbrief de mededeling, dat
door de inwilliging van deze aanvraag de normale
eisen, aan het geven van lager onderwijs te stellen,
zouden worden overschreden. Voor het normaal geven
van het onderwijs, ook in deze situatie, zijn de beschik
bare, dus de bij de school aanwezige, leermiddelen in
de vorm van boeken over deze stof voldoende. Dat
alleen is dus de grond, waarop, naar het oordeel van
B. en W., de medewerking moet worden geweigerd.
Iets heel anders is, of er voldoende van deze boeken
zouden zijn. Wanneer dus door stijging van de leerlin
genaantallen de hoeveelheid boeken zou moeten wor
den aangevuld, dan is dat een vrij eenvoudige zaak.
Het gaat hier alleen maar om de vraag, of de aard
van de leermiddelen de normale eisen overschrijdt, ja
dan nee. En die vraag wordt dus op dit moment door
het College bevestigend beantwoord.
De hear Boomgaardt: Ik haw net sein, dat der gjin
boeken oer dit ünderwerp op dizze skoalle wêze soenen.
Dat wit ik n.l. net. Hwat ik wol wit en dat haw ik
ek sein is, dat se der foar klasse 4 net binne. Dat
is de earste opmerking en de twadde is, dat men dus
yn de omstannichheit komme kin, dat men yn forban
mei foroaring fan personiel yn in oare situaesje komt
to forkearen, dat men dus op groun dêrfan de yndie-
ling fan de lesroasters foroarjc en oar materiael oan-
tuge moat. It argumint is: Dizze skoalle moat nou
foar klasse 4 oanfolling op dit punt hawwe. En dat
is dan ek de fraech. Ik bin it mei de Wethalder iens,
dat de arguminten dy't ik nou bybring en dy't ik dus
heard haw, net opnommen binne yn de brieven, sa't
dy by it Kolleezje binnenkommen binne.
Hwat ik freegje woe is dit: Is it ek mooglik, dat it
Kolleezje dit punt efkes oanhaldt? As dat mooglik
wie, dan soe ik dat freegje wolle. Kinne B. en W. dit
punt werom nimme en der noch ris in kear oer prate
De hear San tenia: It is foar üs altiten in min ding,
hwannear't wy by de stikken net in goede motivear
ring fine en in list fan learmiddels dy't biwize, dat it
yndied sa is lyk as niis troch de hear Boomgaard:
sein waerd, bihalven dan, dat it net foar de fjirde klas
jildt. Ik fyn dat in bytsje forfelend, hwant dizze kant
fan it ünderwiis is dochs wol tige oantreklik. En op it
stik fan de biotopen soe ik dochs wol ris wize wolle
op hiel bilangrike learmiddels, dy't de léste jierren
altiten al geregeld brükt waerden. Ik tink oan dy
prachtige boekjes fan Heijmans en Thijsse: „In sloot
en plas", „In het riet" ensfh. Dy binne yn de léste tiid
allegearre noch wer kommen en dogge noch altiten
har greate fortuten. Moat hjir dan de mooglikheit fan
dit type fan biologysk ünderwiis ütsluten wurde? Ik
leau ek net, dat wy der nou forlet fan hawwe, dat dizze
saek ütsteld wurdt, mar ik soe der dochs wol n.o.i
dizze diskusje op oanstean wolle, dat wy tonei by de
stikken seis bioardielje kinne, oft dizze soarte fan
learmiddels yndied wol of net oanwêzich binne. Dat
bifoarderet ek in düdlike diskusje.
De heer Hoekstra: Sprekende namens onze fractie,
zou ik het College willen voorstellen van de inspecteur
van het lager onderwijs te vragen, of deze door het
schoolbestuur aangevraagde leermiddelen wel passen
in het leerprogram. Wij zijn bang, dat, wanneer men
de biologie als hoofdvak gaat invoeren en zich daarbij
specialiseert in een biotoop, van de biologie als hoofd
vak maar weinig terecht zal komen. Wij zouden het
zeer op prijs stellen, als U dit nog eens in overweging
zoudt willen nemen.
De heer K. J. de Jong: Ik heb de indruk, dat we
hier in een wat moeilijke situatie terecht komen in deze
zin, dat we vanavond hierover moeten beslissen, om
dat we aan een termijn gebonden zijn. We kunnen
eigenlijk, ook omdat het College niet meer gegevens
gekregen heeft, haast niet anders doen dan het voor
stel aanvaarden, zoals het tot ons kwam. Aan de an
dere kant voel ik wel de bezwaren van de heer Boom
gaardt, die de aanvrage wel te billijken acht. Voor de
Raad is afwijzing toch eigenlijk ook niet helemaal be
vredigend. Is het nu ook mogelijk, dat B. en W., als de
Raad nu het voorstel van het College aanvaardt, tege
lijkertijd de mogelijkheid openen voor een nieuwe, ster
ker gemotiveerde, aanvraag Of kan dat tot gevolg heb
ben, dat wij dan moeten zeggen: Het verzoek is nu een
maal afgewezen en diezelfde aanvraag kunnen wij niet
weer in behandeling nemen? Dan zouden we natuurlijk
in een nog vervelender situatie komen. Zou het wèl
kunnen, dan is de zaak gauw opgelost door dit voorstel
van B. en W. te aanvaarden en eventueel het school
bestuur de hint te geven: Probeer het nog eens, beter
gemotiveerd, dan kunnen we het opnieuw bekijken.
Op grond van de gegevens die zij voorhanden had
den, konden B. en W. de Raad moeilijk iets anders
voorstellen dan ze gedaan hebben, maar voor de Raad
is het ook moeilijk, nu deze zaak eigenlijk onvoldoende
voorbereid van de kant van de vereniging hier ter tafel
komt, direct maar een van het voorstel van het Col
lege afwijkende beslissing te nemen. Ik zou daarop
nog wel graag een antwoord van B. en W. hebben.
De heer Tiekstra weth.Mag ik allereerst even in
gaan op de vraag, of de behandeling van deze zaak
uitstel kan lijden. Dit is n.l. niet het geval; dat komt
met de termijnen van de procedure een beetje onge
9
lukkig uit. De eerste aanvraag is 13 december ingeko-
aen. De termijn, waarbinnen een beslissing moet wor-
len genomen, duurt drie maanden; die zou dus op 13
laart expireren en dat is dus precies te laat, want de
He maart is de volgende raadsvergadering. (Stemmen:
Eerder!) De begrotingsvergadering is eerder, maar
'an pleegt de Raad niet met zulke zaken in aanraking
te komen. Men vraagt medewerking voor de aanschaf
fing van een bepaald aantal exemplaren 50 van
een met name genoemd boekwerk. Men geeft echter
niet op en ik meen, dat dit een gebrek in de aan-
ivraag is welke boeken men voor het vak Biologie
wel beschikbaar heeft en waarom deze boeken te kort
izouden schieten. Dezelfde boeken, dit voor dit vak op
andere u.l.o.'s worden gebruikt, zijn n.l. ook op deze
school wel aanwezig. Nu zegt de heer Boomgaardt wel:
Het aantal is niet voldoende en er zijn moeilijkheden
It.a.v. de nodige leerkrachten enz., maar iedere school
heeft van elk leermiddel een zekere voorraad en de
leermiddelen rouleren door alle klassen. Dat is een
kwestie van methode. Het betreffende leermiddel doet
meestal dienst en is volledig voor de gehele
u l.o.-school. Wanneer de aanwezige leermiddelen in
aantal niet voldoende zouden zijn, dan is er natuurlijk
ik zeg het onder alle voorbehoud, want dat zouden
we nog moeten bekijken wel een mogelijkheid om
dat aantal op te voeren, maar dat vereist een volko
men nieuwe aanvraag. Als de Raad nu dus afwijzend
op de onderhavige aanvraag beslist, dan is het, geloof
ik, wel duidelijk, dat er voor eenzelfde aanvraag niet
opnieuw plaats is, wel dus voor een aanvraag op grond
van de door de heer Boomgaardt aangevoerde motie
ven. Op deze wijze is er dus een mogelijkheid de be-
schikbare leermiddelen uit te breiden tot het voor het
geven van goed onderwijs benodigde aantal. Dan blijft
het dus binnen het kader van, zoals een der sprekers
het zei, „wèl toestaan uit billijkheidsoverwegingen".
Uiteraard gelden die overwegingen t.o.v. alle school
verenigingen en ook de openbare scholen waarvoor
het Gemeentebestuur de zorg heeft. We dienen hier
zoveel mogelijk te werken volgens het „systeem"
ide heer Boomgaardt houde mij de uitdrukking ten
goede „Gelijke monniken, gelijke kappen".
De heer Hoekstra vraagt nog, of advies van de
inspecteur van het l.o. is ingewonnen. Ik kan hem
mededelen, dat deze rijksfunctionaris, die terzake zeer
duidelijke instructies heeft, zich pleegt te onthouden
van adviezen over deze zaken aan het Gemeentebe
stuur. Dit treedt in dezen zelfstandig op. Bovendien
lijkt mij dat niet nodig, omdat we in gemeentelijke
kring uiteraard voldoende deskundigen hebben, die
kunnen beoordelen, of het betreffende leermiddel voor
de gevraagde doeleinden inderdaad geschikt of vol
doende geacht moet worden.
Dan wil ik de Raad niet onthouden een schriftelijke
- interruptie", die ik krijg van een hier in de zaal aan
wezige pedagoog met een heel groot aantal dienst
jaren bij het onderwijs: „Men vergeet het allerbeste
leermiddel en wel de vrije natuur zelf". Dat sluit dus
aan op wat ik zoeven heb gezegd, n.l. dat juist de vrije
natuur voor de studie van dit vak een zeer geschikt
leermiddel oplevert.
De hear Santema hat in bitooch halden oer de for-
skate soarten fan learmiddels en hy hat bipaelde
auteurs neamd. Hy sil fan my wol oannimme wolle,
dat de forskillende auteurs en de boeken op dit terrein
oan de haden fan de skoallen wol bikend binne en
dizze binne dus op dy groun wol by steat om dêr in
kar üt to dwaen.
Ik geloof, dat ik ook de opmerkingen van de heer De
Jong wel beantwoord heb, zodat ik het hierbij in twee
de instantie kan laten.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punten 33 en 34 (bijl. nos. 46 en 47).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 35 (bijl. no. 68).
De heer Klijnstra: Aan deze woningen worden toch
wel voorzieningen getroffen die hoogst noodzakelijk
zijn en die, dunkt mij, ook elke luxe uitsluiten. Wan
neer deze mensen hun woningen aan de achterkant
willen betreden zonder natte voeten te krijgen of nog
erger: hun benen te breken, dan moeten hier deze
voorzieningen getroffen worden. En nu vraag ik mij
af, waarom dit een huurverhoging moet meebrengen.
Deze is wel niet zo groot, maar daar gaat het m.i. niet
om. Is huurverhoging hier nu werkelijk nodig?
De heer Beuving: Ik kan ook de noodzakelijkheid
niet inzien, dat de huurders van deze woningen in de
Offenbachstraat die toch nog niet zo lang staan, huur
verhoging moet worden opgelegd, doordat nu pas
een goed of voldoend voetpad wordt gemaakt. Ik
meen, dat het gemeentelijk Woningbedrijf nalatig is
geweest door niet direct voor goede bij die huizen be
horende voetpaden te zorgen. Daarbij komt nog, dat
de Gemeente als woningbezitster toch ook de verschil
lende huurverhogingen van de laatste tijd geniet en de
nog komende krijgt voor deze woningen, die een paar
tientallen jaren geleden zijn gebouwd. Ik kan het nut
er dan ook niet van inzien, dat deze mensen een huur
verhoging moeten opbrengen voor het hebben van een
voldoend pad om hun woning aan de achterkant te
kunnen betreden.
De heer Pols (weth.): Ik zou eigenlijk heel kort kun
nen zijn en tegen de heren Klijnstra en Beuving zeg
gen: Als we dit direct goed hadden gemaakt, dan had
de huur meteen al hoger gelegen. Het is heel eenvou
dig. Dit zijn woningen, ten aanzien waarvan ons vanuit
Den Haag precies wordt voorgeschreven, hoe de huur
moet worden berekend. En nu kan ik me niet goed
voorstellen, dat de heer Beuving hier spreekt van na
latigheid. Daarvan is geen sprake. De paden, die inder
tijd verhard zijn, zijn nu door het slechte weer gaan
verzakken. Als daar tegelpaden moeten worden aan
gelegd, dan kan het niet anders, of de kosten zullen er
weer uit moeten komen. Ik wil de heren wel zeggen,
dat deze complexen op het ogenblik nog altijd een te
kort opleveren. Met huurverhoging en al zou ik niet
graag de huisbaas willen zijn, die deze woningen ver
huurt, want er moet geld bij. En dan wil ik wel eens
zien, welke huisbaas vandaag-de-dag bij een complex
woningen, waar hij ieder jaar geld bij moet doen, tegel
paden gaat leggen enz., zonder een huurverhoging toe
te passen. En bovendien eisen de voorschriften, dat wij
ervoor zorgen, dat tegenover deze verbetering ook
weer meerdere inkomsten staan.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 36 (bijlage no. 56).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
De Voorzitter: Hiermee sluit ik deze raadsvergade
ring.