i
14
antwoord op de vraag van de heer Heidinga, maar het
is een weinig bevredigend antwoord.
Tenslotte geloof ik, dat, wanneer we dit alles over
zien, er toch wel reden is voor de Raad om met dit
voorstel van het College mee te gaan. Er is in deze zaak
enige deining geweest, er is een beetje stof over op
gewaaid, maar als we dat tot zijn normale proporties
terugbrengen en laten bezinken, dan geloof ik, dat dit
een aanvaardbaar voorstel is. Ik wil daarbij helemaal
niet wegpraten, dat er enige bezwaren zijn voor degenen,
die een halte voor hun huis krijgen, maar dat zal moeten
worden genomen.
De heer Hoekstra: Ik heb met genoegen geluisterd,
maar ik heb helaas niet gehoord, hoe de Wethouder
denkt over de plaats tegenover de garage Rosier, de
Spanjaardslaan dus. Ik meen toch ook nog wel hier naar
voren te mogen brengen, dat ik van de Rijksverkeers
inspectie de indruk heb gekregen, dat die toch nog wel
bij nadere studie (ze heeft het niet precies uitgewerkt)
met aanvullende mogelijkheden kan komen. Ik betreur,
dat er met deze instantie geen overleg is gepleegd.
De hear Boomgaardt: Der binne my in pear dingen
nou wol düdlik wurden; ik wol bigjinne mei dat to bi-
kennen. Allinnich dit soe ik sizze kinne: it brief fan de
busündernimmers leit hjir nou. (De hear Van der Schaaf
(weth.)Mar hwat leit der moarn?) Ja, dat is sa. It
is dus hielendal düdlik wurden, dat it Kolleezje mei de
„gegevens", dy't it hie, hjir wol kommen is en men kin ek
sizze: „Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald".
(De hear Van der Schaaf (weth.): Dat sizze Jo dus
tsjin de ündernimmers. (Laitsjen) Dat siz ik op dit mo-
mint oan it adres van de Rie. Wy hawwe nou in sug-
gesty üt dy kringen, sadat wy wol werom kommc
kinne op in stanpunt, dat tofoaren ynnommen is. En
hwat dizze hiele kwesje oanbilanget, my Ontkomt it
greate foardiel fan de forpleatsing fan de bushalte, dy't
oan de eastkant fan de Griene Weide is. (De hear
Tiekstra (weth.)It sprieden fan de droktme op de
spitsuren.) Dochs bliuw ik de biswieren fan dy forpleat
sing wol hiel great achtsjen. Dat der dus by de Griene
Weide net op ien of oare manear in oplossing mooglik
is om it ynstapplak dêr to hanthavenjen, is my üt it bi-
tooch fan de Wethalder dochs net düdlik wurden. En it
soe my ek spite, dat dy halte dêr fordwine moast. Ik
leau, dat wy, al dogge wy noch sa'n bult foar de stêd,
dat wer forlieze mei bipaelde punten, dy't yn dit ütstel
dellein binne. En ik soe dochs noch wol freegje wolle,
hwat it Kolleezje der fan tinkt om de punten 2 en 4
apart yn stimming to bringen. Ik haw der wol
bihoefte oan om dat to witten; de Wethalder hat noch
gjin antwurd op dy fraech jown.
De hear Santema: Ek my is üt it bitooch fan de
Wethalder wol ien en oar düdlik wurden. Ik woe allin
nich graech, dat de Wethalder yn dizzen dan ek in
bytsje mear saeklik bleau en net altyd de koartswilige
kant neist wie. (Stem: Dan wordt het zo droog.) Ja,
dat is wier; it kin ek al to droech wêze, mar it kin ek
to ünsaeklik wêze.
Ik moat dochs efkes forklearje, dat in skülhokje foar
in bus, al hoe moai as it üs dan ek op de foto's, dy't
by de stikken leinen, foarhalden is, dochs altiten ek
noch wol op in bipaelde tiid fan de dei, tsjin de tiid,
dat de bussen de stêd forlitte, biset is en dat dêrmei dus,
al is it op himsels troch al dat glês moai trochsichtich,
nèt mear trochsichtich is. En dat kin foar it forkear ek
noch wol in biswier ynhawwe. Fierders haw ik mei
tankberens kennis nommen fan it feit, dat de Wethal
der der wol tige earnstich oer tinkt om aensens ek noch
in abri to stiftsjen yn de buert fan de folksweingaraezje.
It is my lykwols üntkommen, dat de abri, dy't op de
Piter Jelles Troelstrawei foar perseel nr. 10 delset wur-
de sil, net like goed nei de iepen romte tusken de nü-
mers 16 en 18 forpleatst wurde kin. Wy hawwe dêr op
it eagenblik yn alle gefallen de romte. Nou kin men
wol sizze, dat men aensens, as de bitrutsen biwenner dêr
in garaezje hawwe wol, dan wol mei biswieren komme
sil, mar dat is op it eagenblik dochs net sa en ik soe
hast wol sizze: B. en W. hawwe yn it ütstel oer dizze
kwesje oan üs yn alle gefallen rekken to hal
den mei de hjoeddeiske tastan. (De heer J. de Jong: Re
geren is vooruitzien.) (Gelach) Ja, mar dan moast de
hear De Jong der nou wis fan wêze, dat der aensens in
garaezje stifte wurde sil en dan wie it hwat oars. Mar
dêr wit de hear De Jong op dit stuit heechstwierskynlik
ek neat fan. Gearfetsjende bin ik it wol mei de hear
Boomgaardt iens, dat dit ütstel yn twa dielen splist
wurde moat en ik soe syn ütstel om oer dizze twa
dingen dan ek apart to stimmen, wol jerne stypje wolle.
De heer Van Balen Walter: We zijn het, geloof ik,
wel allemaal er over eens, dat de verplaatsing van de
halte tegenover de Groene Weide de grootste moeilik-
heden meebrengt en nu is mijn gedachte deze: Wij den
ken misschien verschillend over de bezwaren van de
nieuw te plaatsen abri's en de stopplaatsen hetzij Har-
lingerstraatweg, hetzij Mr. P. J. Troelstraweg. Is het nu
niet mogelijk te beginnen met eens een halte te brengen
op de plaatsen, waar men nu de abri's voorstelt en eens
te kijken, of inderdaad de bezwaren zo klein zijn, als de
Wethouder meent of zo groot, als een ander meent, dat
ze zijn en dan pas te besluiten daar de benodigde abri's
te plaatsen. Ik geloof, dat wij dan gemakkelijker even
tueel al of niet kunnen beslissen tot het plaatsen van
de abri's.
De heer Van der Schaaf (weth.): De heer Hoekstra
heeft nog recht op de beantwoording van de vraag, of
er tegenover de garage Rosier niet beter een halte
zou kunnen worden gemaakt, die dan zou kunnen dienen
ter vervanging van die voor Troelstraweg 10 en 12. Dat
punt is in de voorgeschiedenis inderdaad in overweging
geweest. Het was mij ontgaan, dat de heer Hoekstra
dat even in eerste instantie had gezegd. Toen was daar
nog gevestigd de Rijksverkeersinspectie. En nu ga ik
een onzakelijke opmerking maken dat weet ik heel
goed en dat is deze: De Rijksverkeersinspectie is er
niet meer, maar die plaats er tegenover is er natuurlijk
nog wel. Dat vrij korte stuk weg is ingesloten door
verschillende kruisingen en die plaats is bij de interne
overweging verworpen, omdat de afstand tussen de
kruising bij de rotonde aan de Harlingerstraatweg-
Spanjaardslaan en de afsplitsing naar de Troelstraweg
bepaald te kort is om daar enkele bussen op te stellen.
Dat was dus in de fase vóór de brief van 23 november
1956. (De heer Hoekstra: Dat bezwaar bestaat ook
bij de Harlingerstraatweg 2 B.) Nee, een halte daar
heeft geen kruising, geen splitsing meer op korte af
stand voor zich. De eerstvolgende splitsing is de Nacht'
gaalstraat, dus die afstand is veel groter. Een halte
tegenover garage Rosier zou typisch ingesloten zijn
tussen twee kruisingen en geen overzichtelijke, maar
heel ingewikkelde kruisingen. Daarom is dat bepaald
af te raden. Het is daar gewoon een knooppunt van
straten.
De hear Boomgaardt is net ünder de yndruk kommen
fan hwat ik sein haw oer de biswieren fan de halte
tsjinoer de Griene Weide.
Ik wol it noch efkes rekapitulearje. De bussen, dy't
dêr fan de Frouwepoartsbrêge óf komme, hawwe der in
frij koarte öfstan tusken de brêge en de halte. Soe men
it goed meitsje wolle, dan soe men dus hwer't nou de
trottoirban leit, in ütwykstrook meitsje moatte, hwant
dan pas soe it draechlik wurde. Dêr moat men it trot
toir neist lizze en dan soe men dat ütwykplak dus yn of
boppe it wetter meitsje moatte. Dan noch is it net
ideael, hwant Jo moatte Jo foarstelle, dat de fytsers,
dy't fan de brêge komme, rjochts binne. En dan moat
de bus om op de ütwykstrook to kommen dy
stream fan fytsers snije. By de ütmouning fan de Pier
Panderstrjitte dêr tsjinoer bliuwt dan in situaesje, dy't
wy bipaeld net oandoare. En dêrom leau ik, dat dit, as
Jo Jo dat yntinke, dochs üteinliks ek Jou stanpunt wol
wurde kin. As dy halte der ris wei wêze soe, dan soe-
nen Jo miskien wol sizze: It wie earst dochs better.
De hear Santema hat sein, dat ik allinnich mar koart-
swilich oer de kwesje praet haw en ünsaeklik. Dat kin
ik bipaeld net akseptearje. Elk hat nou ienkear syn
eigen manear fan praten. Miskien meitsje ik wol ris in
koartswilige opmerking dertusken en dat kin ik na-
tuerlik ek litte. Mar ik kin net akseptearje, dat it bi
tooch dat ik halden haw, ünsaeklik wie. (De hear San
tema: Hjir en dêr hwat.) Nou goed, dan is dat Jou
miening, dy't ik Jo dan mar litte sil, mar ik wol Jo
düdlik sizze, dat ik dy opmerking foar mysels net ak
septearje. En dan seit de hear Santema noch: As der
minsken yn dy hokjes steane, dan is it sicht minder. Ja,
dan is it natuerlik net trochsichtich, mar dan is it
in;skiën wol hwat libbener op dat momint. (Laitsjen)
(Stim: „ït hinget der fan óf, hwa't der stiet.) Ja, yn-
died. (Laitsjen)
De heer Van Balen Walter komt nog met de sug
gestie: Als we daar nu eerst eens alleen een halte
maakten en niet een abri. Ik dacht, dat dat voor Uw
standpunt levensgevaarlijk was, want daarmee zet U in
Uw redenering de bezwaren van het parkeren en van
hel verkeer om de rotonde overboord. (De heer Van
Balen Walter: Niet overboord.) Een klein poosje over
boord. Maar het gaat mij ook niet aan. Ik dacht, dat
het voor Uw standpunt nogal erg was, maar dat doet
er niet toe. (Gelach) Ik ben bang, dat die abri's er dan
niet meer zullen komen en daarom blijf ik bij de Raad
aandringen om ze meteen al neer te zetten. (De heer
Van Balen Walter: Dit maakt Uw standpunt naar mijn
mening niet sterker. Als die abri's er dan niet komen,
dan was dus gebleken, dat het hebben van een halte
bezwaren ontmoet.) Dan blijkt daaruit, dat wij de be
zwaren van de omwonenden ontvankelijk achten en
dat we, als we ze daar ontvankelijk achten, ze op tien
tallen plaatsen in de stad waar we nog abri's willen
maken, ook ontvankelijk moeten achten. Daarom vind ik
dit een betrekkelijk gevaarlijk standpunt.
Ik blijf dus in ieder geval namens het College per
sisteren en het idee van de heer Van Balen Walter blijf
ik afwijzen.
De Voorzitter: De zaak is dus nu in twee instanties
besproken en ik stel voor de beraadslagingen te sluiten.
De heer Boomgaardt: Ik haw gjin antwurd krigen
op myn fraech, oft wy oer in pear punten ek apart
slimme sille.
De Voorzitter: Nee, het College is van mening, dat
dat niet moet gebeuren, ook omdat dit voorstel alleen
gaat over het verlenen van een krediet. Tenslotte is de
bevoegdheid tot het vaststellen van de haltes aan het
College. Het gaat er alleen om, dat de Raad het krediet
geeft voor het bouwen van de abri's, meneer Boom
gaardt. Die aparte stemming heeft dus geen enkele zin.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
i'unt 17 (bijlage no. 93).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
«'unt 18 (bijlagen nos. 88, 89, 90, 91 en 92).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 19 (bijlage no. 96).
De heer Bootsma: Het is niet mijn bedoeling hier
heel veel van te zeggen, maar ik geloof toch, dat dit
voorstel niet ongemerkt onder de hamer door mag gaan.
Het is wel wenselijk, dat wij erkentelijk zijn, dat het
College dit verzoek heeft willen opstellen, omdat toch
ook bij voorgaande gelegenheden hier in de Raad be
toogd is, dat wij nooit of te nimmer moeten aflaten te
trachten uitkering te verkrijgen waar dat mogelijk is,
iets wat ook noodzakelijk is, zullen wij de taak, die
Leeuwarden hier als kern van Friesland heeft, naar
behoren kunnen vervullen. Ik meen dus, wel onze in
stemming met dit voorstel te moeten betuigen en ik
hoop, dat dit pogen mag uitmonden in een werkelijke
verruiming van onze armslag.
De heer K. J. de Jong: Ik zou me wel bij de op
merkingen van de heer Bootsma willen aansluiten, maar
ik heb bovendien eigenlijk nog deze opmerking. Met
betrekking tot de noordelijke sector ringweg met de
brug over de Dokkumer Ee heb ik toch eigenlijk de
indruk, dat wij ten onrechte voor dit traject geen uit
kering krijgen uit de z.g. infrastructuurpot. Mij ontgaat
ten enenmale de logica, dat wij die wèl krijgen voor het
andere deel van de rondweg, maar nu net voor dit stukje
niet. Daarmee is eigenlijk het nut van deze hele rond
weg min of meer discutabel gesteld. Ik zou deze ont
wikkeling als niet erg duidelijk willen kenschetsen. Bo
vendien, nu wij in het westen van de stad de nieuwe
industrie gekregen hebben die noordelijker ligt dan de
oorspronkelijk geplande industrieterreinen, geloof ik, dat
15
juist de urgentie van de noordelijke rondweg sterker
geworden is. Ik weet verder ook niet, waar voor de
toekomst, wanneer de industrie nog een beetje toe
neemt, de uitbreiding van de industrieterreinen gepro
jecteerd wordt. Wanneer die eventueel in het oosten van
de stad zou komen te liggen, dan zou de verbinding
tussen het oosten en het westen van de stad via de
noordelijke rondweg toch ook wel terdege een functie
hebben, die verband houdt met de industrie. Ik zou zeg
gen: Dit kan men toch haast niet los van elkaar zien en
ik zou willen vragen: Zit er iets in, om nog eens aan
te dringen bij de bevoegde instanties om alsnog een bij
drage uit deze pot voor de infrastructuurverbeterende
werken te krijgen? Dit zou mij beter smaken dan de
voorgestelde manier. Ik heb de indruk, dat het College
het wel gedaan heeft, maar ik zou toch graag nog eens
een dikke streep onder mijn vraag willen zetten.
De heer Jellema: Ook onze fractie is uiteraard voor
dit verzoek tot het verlenen van een aanvullende bij
drage uit het Gemeentefonds met ingang van 1962. Er
kwam bij ons echter een vraag naar voren, wat betreft
de ter inzage gelegde lijst, waarboven staat: Subsidie
verzoeken die niet kunnen worden ingewilligd, omdat
hiervoor geen middelen beschikbaar zijn. Is de conse
quentie van aanneming van dit punt, dat er bij de be
handeling van de subsidie-aanvragen de hier genoemde
subsidieverzoeken afgewezen moeten worden of in ieder
geval toewijzing door de Raad zeer moeilijk wordt O.a.
is genoemd het subsidie voor godsdienstonderwijs op de
openbare scholen, waar vorig jaar raadsleden uit ver
schillende fracties de noodzaak van inzagen, maar dat
toen ook om financiële redenen niet verleend kon wor
den. Bij de begrotingsvergadering meen ik beluisterd te
hebben, dat van de uitkering uit het Gemeentefonds
voor het onderwijs een f 100.000,voorlopig beschik
baar bleef. Is het dan verantwoord om, daar het open
baar onderwijs volgens de wet geroepen is tot bevorde
ring van christelijke en maatschappelijke deugden, dit
subsidie steeds maar niet te verlenen
De heer Tiekstra (weth.): Laat ik beginnen mijn
dank te betuigen aan de sprekers die niet alleen hun
erkentelijkheid hebben uitgesproken, maar tevens hun
steun aan dit voorstel hebben verleend. Ik geloof, dat
ik op de motivering daarvan niet nader behoef in te
gaan; wij zijn het daar allen volledig over eens.
De heer K. J. de Jong stelt een vraag i.z. de
subsidiëring van rijkswege van de noordelijke sec
tor van de ringweg. Ik kan met hem aanvoelen,
dat het, gezien in het licht van de ontwikke
ling in de verbetering van de infrastructuur van
de gemeente Leeuwarden, waarbij vooral de ver
keersverbindingen zo'n grote rol spelen, toch wel wat
zonderling is, dat men plotseling een sector uit de rond
weg gaat lichten en deze niet in aanmerking doet ko
men voor subsidie. Zeker is het vreemd, wanneer men
geen rekening zou houden met de belangen van de in
het westen in opbouw zijnde industrie en de mogelijkheid,
dat nieuwe industriegebieden in het noorden overi
gens zeg ik niet, dat die er zullen komen; alleen, dat
die daar zouden kunnen worden gedacht toch recht
streeks voordeel van de noordelijke sector van de ring
weg zouden ondervinden. Ik kan dus de mening van
de heer K. J. de Jong te dier zake volkomen onder
schrijven; alleen dit: het College heeft van zijn kant
zijn uiterste best gedaan om deze sector toch nog in de
subsidiesfeer te brengen en het blijft doorgaan met po
gingen om hopelijk even grote bijdragen, zij het mis
schien uit een andere rijkspot, te krijgen. Het resultaat
daarvan hopen wij te gelegener tijd aan de Raad te
kunnen voorleggen.
De vraag van de heer Jellema kan ik vrij kort be
antwoorden: Zoals de voorbereiding zich op het ogenblik
laat aanzien, mag ik aannemen, dat in de volgende
raadsvergadering de subsidienota in behandeling komt.
Dan kan dus ook het subsidie, dat hij even aangeroerd
heeft, volledig aan de orde komen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 20 (bijlage no. 95).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
De Voorzitter: Hiermee sluit ik de vergadering.
ZUL