i 14 antwoord op de vraag van de heer Heidinga, maar het is een weinig bevredigend antwoord. Tenslotte geloof ik, dat, wanneer we dit alles over zien, er toch wel reden is voor de Raad om met dit voorstel van het College mee te gaan. Er is in deze zaak enige deining geweest, er is een beetje stof over op gewaaid, maar als we dat tot zijn normale proporties terugbrengen en laten bezinken, dan geloof ik, dat dit een aanvaardbaar voorstel is. Ik wil daarbij helemaal niet wegpraten, dat er enige bezwaren zijn voor degenen, die een halte voor hun huis krijgen, maar dat zal moeten worden genomen. De heer Hoekstra: Ik heb met genoegen geluisterd, maar ik heb helaas niet gehoord, hoe de Wethouder denkt over de plaats tegenover de garage Rosier, de Spanjaardslaan dus. Ik meen toch ook nog wel hier naar voren te mogen brengen, dat ik van de Rijksverkeers inspectie de indruk heb gekregen, dat die toch nog wel bij nadere studie (ze heeft het niet precies uitgewerkt) met aanvullende mogelijkheden kan komen. Ik betreur, dat er met deze instantie geen overleg is gepleegd. De hear Boomgaardt: Der binne my in pear dingen nou wol düdlik wurden; ik wol bigjinne mei dat to bi- kennen. Allinnich dit soe ik sizze kinne: it brief fan de busündernimmers leit hjir nou. (De hear Van der Schaaf (weth.)Mar hwat leit der moarn?) Ja, dat is sa. It is dus hielendal düdlik wurden, dat it Kolleezje mei de „gegevens", dy't it hie, hjir wol kommen is en men kin ek sizze: „Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald". (De hear Van der Schaaf (weth.): Dat sizze Jo dus tsjin de ündernimmers. (Laitsjen) Dat siz ik op dit mo- mint oan it adres van de Rie. Wy hawwe nou in sug- gesty üt dy kringen, sadat wy wol werom kommc kinne op in stanpunt, dat tofoaren ynnommen is. En hwat dizze hiele kwesje oanbilanget, my Ontkomt it greate foardiel fan de forpleatsing fan de bushalte, dy't oan de eastkant fan de Griene Weide is. (De hear Tiekstra (weth.)It sprieden fan de droktme op de spitsuren.) Dochs bliuw ik de biswieren fan dy forpleat sing wol hiel great achtsjen. Dat der dus by de Griene Weide net op ien of oare manear in oplossing mooglik is om it ynstapplak dêr to hanthavenjen, is my üt it bi- tooch fan de Wethalder dochs net düdlik wurden. En it soe my ek spite, dat dy halte dêr fordwine moast. Ik leau, dat wy, al dogge wy noch sa'n bult foar de stêd, dat wer forlieze mei bipaelde punten, dy't yn dit ütstel dellein binne. En ik soe dochs noch wol freegje wolle, hwat it Kolleezje der fan tinkt om de punten 2 en 4 apart yn stimming to bringen. Ik haw der wol bihoefte oan om dat to witten; de Wethalder hat noch gjin antwurd op dy fraech jown. De hear Santema: Ek my is üt it bitooch fan de Wethalder wol ien en oar düdlik wurden. Ik woe allin nich graech, dat de Wethalder yn dizzen dan ek in bytsje mear saeklik bleau en net altyd de koartswilige kant neist wie. (Stem: Dan wordt het zo droog.) Ja, dat is wier; it kin ek al to droech wêze, mar it kin ek to ünsaeklik wêze. Ik moat dochs efkes forklearje, dat in skülhokje foar in bus, al hoe moai as it üs dan ek op de foto's, dy't by de stikken leinen, foarhalden is, dochs altiten ek noch wol op in bipaelde tiid fan de dei, tsjin de tiid, dat de bussen de stêd forlitte, biset is en dat dêrmei dus, al is it op himsels troch al dat glês moai trochsichtich, nèt mear trochsichtich is. En dat kin foar it forkear ek noch wol in biswier ynhawwe. Fierders haw ik mei tankberens kennis nommen fan it feit, dat de Wethal der der wol tige earnstich oer tinkt om aensens ek noch in abri to stiftsjen yn de buert fan de folksweingaraezje. It is my lykwols üntkommen, dat de abri, dy't op de Piter Jelles Troelstrawei foar perseel nr. 10 delset wur- de sil, net like goed nei de iepen romte tusken de nü- mers 16 en 18 forpleatst wurde kin. Wy hawwe dêr op it eagenblik yn alle gefallen de romte. Nou kin men wol sizze, dat men aensens, as de bitrutsen biwenner dêr in garaezje hawwe wol, dan wol mei biswieren komme sil, mar dat is op it eagenblik dochs net sa en ik soe hast wol sizze: B. en W. hawwe yn it ütstel oer dizze kwesje oan üs yn alle gefallen rekken to hal den mei de hjoeddeiske tastan. (De heer J. de Jong: Re geren is vooruitzien.) (Gelach) Ja, mar dan moast de hear De Jong der nou wis fan wêze, dat der aensens in garaezje stifte wurde sil en dan wie it hwat oars. Mar dêr wit de hear De Jong op dit stuit heechstwierskynlik ek neat fan. Gearfetsjende bin ik it wol mei de hear Boomgaardt iens, dat dit ütstel yn twa dielen splist wurde moat en ik soe syn ütstel om oer dizze twa dingen dan ek apart to stimmen, wol jerne stypje wolle. De heer Van Balen Walter: We zijn het, geloof ik, wel allemaal er over eens, dat de verplaatsing van de halte tegenover de Groene Weide de grootste moeilik- heden meebrengt en nu is mijn gedachte deze: Wij den ken misschien verschillend over de bezwaren van de nieuw te plaatsen abri's en de stopplaatsen hetzij Har- lingerstraatweg, hetzij Mr. P. J. Troelstraweg. Is het nu niet mogelijk te beginnen met eens een halte te brengen op de plaatsen, waar men nu de abri's voorstelt en eens te kijken, of inderdaad de bezwaren zo klein zijn, als de Wethouder meent of zo groot, als een ander meent, dat ze zijn en dan pas te besluiten daar de benodigde abri's te plaatsen. Ik geloof, dat wij dan gemakkelijker even tueel al of niet kunnen beslissen tot het plaatsen van de abri's. De heer Van der Schaaf (weth.): De heer Hoekstra heeft nog recht op de beantwoording van de vraag, of er tegenover de garage Rosier niet beter een halte zou kunnen worden gemaakt, die dan zou kunnen dienen ter vervanging van die voor Troelstraweg 10 en 12. Dat punt is in de voorgeschiedenis inderdaad in overweging geweest. Het was mij ontgaan, dat de heer Hoekstra dat even in eerste instantie had gezegd. Toen was daar nog gevestigd de Rijksverkeersinspectie. En nu ga ik een onzakelijke opmerking maken dat weet ik heel goed en dat is deze: De Rijksverkeersinspectie is er niet meer, maar die plaats er tegenover is er natuurlijk nog wel. Dat vrij korte stuk weg is ingesloten door verschillende kruisingen en die plaats is bij de interne overweging verworpen, omdat de afstand tussen de kruising bij de rotonde aan de Harlingerstraatweg- Spanjaardslaan en de afsplitsing naar de Troelstraweg bepaald te kort is om daar enkele bussen op te stellen. Dat was dus in de fase vóór de brief van 23 november 1956. (De heer Hoekstra: Dat bezwaar bestaat ook bij de Harlingerstraatweg 2 B.) Nee, een halte daar heeft geen kruising, geen splitsing meer op korte af stand voor zich. De eerstvolgende splitsing is de Nacht' gaalstraat, dus die afstand is veel groter. Een halte tegenover garage Rosier zou typisch ingesloten zijn tussen twee kruisingen en geen overzichtelijke, maar heel ingewikkelde kruisingen. Daarom is dat bepaald af te raden. Het is daar gewoon een knooppunt van straten. De hear Boomgaardt is net ünder de yndruk kommen fan hwat ik sein haw oer de biswieren fan de halte tsjinoer de Griene Weide. Ik wol it noch efkes rekapitulearje. De bussen, dy't dêr fan de Frouwepoartsbrêge óf komme, hawwe der in frij koarte öfstan tusken de brêge en de halte. Soe men it goed meitsje wolle, dan soe men dus hwer't nou de trottoirban leit, in ütwykstrook meitsje moatte, hwant dan pas soe it draechlik wurde. Dêr moat men it trot toir neist lizze en dan soe men dat ütwykplak dus yn of boppe it wetter meitsje moatte. Dan noch is it net ideael, hwant Jo moatte Jo foarstelle, dat de fytsers, dy't fan de brêge komme, rjochts binne. En dan moat de bus om op de ütwykstrook to kommen dy stream fan fytsers snije. By de ütmouning fan de Pier Panderstrjitte dêr tsjinoer bliuwt dan in situaesje, dy't wy bipaeld net oandoare. En dêrom leau ik, dat dit, as Jo Jo dat yntinke, dochs üteinliks ek Jou stanpunt wol wurde kin. As dy halte der ris wei wêze soe, dan soe- nen Jo miskien wol sizze: It wie earst dochs better. De hear Santema hat sein, dat ik allinnich mar koart- swilich oer de kwesje praet haw en ünsaeklik. Dat kin ik bipaeld net akseptearje. Elk hat nou ienkear syn eigen manear fan praten. Miskien meitsje ik wol ris in koartswilige opmerking dertusken en dat kin ik na- tuerlik ek litte. Mar ik kin net akseptearje, dat it bi tooch dat ik halden haw, ünsaeklik wie. (De hear San tema: Hjir en dêr hwat.) Nou goed, dan is dat Jou miening, dy't ik Jo dan mar litte sil, mar ik wol Jo düdlik sizze, dat ik dy opmerking foar mysels net ak septearje. En dan seit de hear Santema noch: As der minsken yn dy hokjes steane, dan is it sicht minder. Ja, dan is it natuerlik net trochsichtich, mar dan is it in;skiën wol hwat libbener op dat momint. (Laitsjen) (Stim: „ït hinget der fan óf, hwa't der stiet.) Ja, yn- died. (Laitsjen) De heer Van Balen Walter komt nog met de sug gestie: Als we daar nu eerst eens alleen een halte maakten en niet een abri. Ik dacht, dat dat voor Uw standpunt levensgevaarlijk was, want daarmee zet U in Uw redenering de bezwaren van het parkeren en van hel verkeer om de rotonde overboord. (De heer Van Balen Walter: Niet overboord.) Een klein poosje over boord. Maar het gaat mij ook niet aan. Ik dacht, dat het voor Uw standpunt nogal erg was, maar dat doet er niet toe. (Gelach) Ik ben bang, dat die abri's er dan niet meer zullen komen en daarom blijf ik bij de Raad aandringen om ze meteen al neer te zetten. (De heer Van Balen Walter: Dit maakt Uw standpunt naar mijn mening niet sterker. Als die abri's er dan niet komen, dan was dus gebleken, dat het hebben van een halte bezwaren ontmoet.) Dan blijkt daaruit, dat wij de be zwaren van de omwonenden ontvankelijk achten en dat we, als we ze daar ontvankelijk achten, ze op tien tallen plaatsen in de stad waar we nog abri's willen maken, ook ontvankelijk moeten achten. Daarom vind ik dit een betrekkelijk gevaarlijk standpunt. Ik blijf dus in ieder geval namens het College per sisteren en het idee van de heer Van Balen Walter blijf ik afwijzen. De Voorzitter: De zaak is dus nu in twee instanties besproken en ik stel voor de beraadslagingen te sluiten. De heer Boomgaardt: Ik haw gjin antwurd krigen op myn fraech, oft wy oer in pear punten ek apart slimme sille. De Voorzitter: Nee, het College is van mening, dat dat niet moet gebeuren, ook omdat dit voorstel alleen gaat over het verlenen van een krediet. Tenslotte is de bevoegdheid tot het vaststellen van de haltes aan het College. Het gaat er alleen om, dat de Raad het krediet geeft voor het bouwen van de abri's, meneer Boom gaardt. Die aparte stemming heeft dus geen enkele zin. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. i'unt 17 (bijlage no. 93). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. «'unt 18 (bijlagen nos. 88, 89, 90, 91 en 92). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 19 (bijlage no. 96). De heer Bootsma: Het is niet mijn bedoeling hier heel veel van te zeggen, maar ik geloof toch, dat dit voorstel niet ongemerkt onder de hamer door mag gaan. Het is wel wenselijk, dat wij erkentelijk zijn, dat het College dit verzoek heeft willen opstellen, omdat toch ook bij voorgaande gelegenheden hier in de Raad be toogd is, dat wij nooit of te nimmer moeten aflaten te trachten uitkering te verkrijgen waar dat mogelijk is, iets wat ook noodzakelijk is, zullen wij de taak, die Leeuwarden hier als kern van Friesland heeft, naar behoren kunnen vervullen. Ik meen dus, wel onze in stemming met dit voorstel te moeten betuigen en ik hoop, dat dit pogen mag uitmonden in een werkelijke verruiming van onze armslag. De heer K. J. de Jong: Ik zou me wel bij de op merkingen van de heer Bootsma willen aansluiten, maar ik heb bovendien eigenlijk nog deze opmerking. Met betrekking tot de noordelijke sector ringweg met de brug over de Dokkumer Ee heb ik toch eigenlijk de indruk, dat wij ten onrechte voor dit traject geen uit kering krijgen uit de z.g. infrastructuurpot. Mij ontgaat ten enenmale de logica, dat wij die wèl krijgen voor het andere deel van de rondweg, maar nu net voor dit stukje niet. Daarmee is eigenlijk het nut van deze hele rond weg min of meer discutabel gesteld. Ik zou deze ont wikkeling als niet erg duidelijk willen kenschetsen. Bo vendien, nu wij in het westen van de stad de nieuwe industrie gekregen hebben die noordelijker ligt dan de oorspronkelijk geplande industrieterreinen, geloof ik, dat 15 juist de urgentie van de noordelijke rondweg sterker geworden is. Ik weet verder ook niet, waar voor de toekomst, wanneer de industrie nog een beetje toe neemt, de uitbreiding van de industrieterreinen gepro jecteerd wordt. Wanneer die eventueel in het oosten van de stad zou komen te liggen, dan zou de verbinding tussen het oosten en het westen van de stad via de noordelijke rondweg toch ook wel terdege een functie hebben, die verband houdt met de industrie. Ik zou zeg gen: Dit kan men toch haast niet los van elkaar zien en ik zou willen vragen: Zit er iets in, om nog eens aan te dringen bij de bevoegde instanties om alsnog een bij drage uit deze pot voor de infrastructuurverbeterende werken te krijgen? Dit zou mij beter smaken dan de voorgestelde manier. Ik heb de indruk, dat het College het wel gedaan heeft, maar ik zou toch graag nog eens een dikke streep onder mijn vraag willen zetten. De heer Jellema: Ook onze fractie is uiteraard voor dit verzoek tot het verlenen van een aanvullende bij drage uit het Gemeentefonds met ingang van 1962. Er kwam bij ons echter een vraag naar voren, wat betreft de ter inzage gelegde lijst, waarboven staat: Subsidie verzoeken die niet kunnen worden ingewilligd, omdat hiervoor geen middelen beschikbaar zijn. Is de conse quentie van aanneming van dit punt, dat er bij de be handeling van de subsidie-aanvragen de hier genoemde subsidieverzoeken afgewezen moeten worden of in ieder geval toewijzing door de Raad zeer moeilijk wordt O.a. is genoemd het subsidie voor godsdienstonderwijs op de openbare scholen, waar vorig jaar raadsleden uit ver schillende fracties de noodzaak van inzagen, maar dat toen ook om financiële redenen niet verleend kon wor den. Bij de begrotingsvergadering meen ik beluisterd te hebben, dat van de uitkering uit het Gemeentefonds voor het onderwijs een f 100.000,voorlopig beschik baar bleef. Is het dan verantwoord om, daar het open baar onderwijs volgens de wet geroepen is tot bevorde ring van christelijke en maatschappelijke deugden, dit subsidie steeds maar niet te verlenen De heer Tiekstra (weth.): Laat ik beginnen mijn dank te betuigen aan de sprekers die niet alleen hun erkentelijkheid hebben uitgesproken, maar tevens hun steun aan dit voorstel hebben verleend. Ik geloof, dat ik op de motivering daarvan niet nader behoef in te gaan; wij zijn het daar allen volledig over eens. De heer K. J. de Jong stelt een vraag i.z. de subsidiëring van rijkswege van de noordelijke sec tor van de ringweg. Ik kan met hem aanvoelen, dat het, gezien in het licht van de ontwikke ling in de verbetering van de infrastructuur van de gemeente Leeuwarden, waarbij vooral de ver keersverbindingen zo'n grote rol spelen, toch wel wat zonderling is, dat men plotseling een sector uit de rond weg gaat lichten en deze niet in aanmerking doet ko men voor subsidie. Zeker is het vreemd, wanneer men geen rekening zou houden met de belangen van de in het westen in opbouw zijnde industrie en de mogelijkheid, dat nieuwe industriegebieden in het noorden overi gens zeg ik niet, dat die er zullen komen; alleen, dat die daar zouden kunnen worden gedacht toch recht streeks voordeel van de noordelijke sector van de ring weg zouden ondervinden. Ik kan dus de mening van de heer K. J. de Jong te dier zake volkomen onder schrijven; alleen dit: het College heeft van zijn kant zijn uiterste best gedaan om deze sector toch nog in de subsidiesfeer te brengen en het blijft doorgaan met po gingen om hopelijk even grote bijdragen, zij het mis schien uit een andere rijkspot, te krijgen. Het resultaat daarvan hopen wij te gelegener tijd aan de Raad te kunnen voorleggen. De vraag van de heer Jellema kan ik vrij kort be antwoorden: Zoals de voorbereiding zich op het ogenblik laat aanzien, mag ik aannemen, dat in de volgende raadsvergadering de subsidienota in behandeling komt. Dan kan dus ook het subsidie, dat hij even aangeroerd heeft, volledig aan de orde komen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 20 (bijlage no. 95). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter: Hiermee sluit ik de vergadering. ZUL

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1962 | | pagina 8