adviescommissie zal inwinnen en dit ook aan de Raad zal meedelen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter: Het is 9 uur geweest; ik zou dus nu de vergadering willen schorsen. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering. Punt 16 (bijlage no. 352). De hear Boonigaardt: Graech in ynformaesje. As in skoalle ütwreide sil en der wurdt dan letter for- klearre, lyk as hjir: it sil net barre op dat plak en ek net op ien fan de oanlizzende terreinen, hoe is dat praktysk mooglik? De hear Tiekstra (weth.)Yn skoalletermen moat men ünderskied meitsje tusken it skoallegebou en de skoalle-organisaesje. En men kin dus, sunder it skoal- legebou üt to wreidzjen, op in oar plak de skoalle-or- ganisaesje ütwreide troch dêr dus twa of mear lokalen to stiftsjen. As dat bart, dan kin men letter dy üt- wreiding ta in selsstannige skoalle forklearje en dan is it hiele probleem oplost. Ik hoopje, dat ik sa de hear Boomgaardt ta tofredenheit biantwurde haw. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 17, 18 en 19 (bijlagen nos. 345, 337 en 349). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 20 (bijlage no. 342). De heer Ytsma: Ik heb er bij dit belangrijke punt in de eerste plaats wel behoefte aan mijn voldoening uit te spreken over de goede voorlichting en rapporten, die wij bij dit punt hebben gekregen. Ik geloof, dat wij een behoorlijk goed inzicht hebben kunnen krijgen in deze materie en dat we daardoor ook in staat zijn ge weest des te gemakkelijker een mening te vormen. Bovendien leek het my een goed idee iets over de ge schiedenis van het armwezen in dit voorstel te ver melden. Ik vind het interessant daaruit te constateren, hoever wij zijn vooruit gegaan met de hulp aan de sociaal en economisch zwakken. Ik geloof, dat het wel erg belangrijk is dat hier weer eens te constateren. Wij hebben tevens in het voorstel kunnen lezen, dat de taak van de gemeentelijke dienst door allerlei so ciale wetten en andere voorzieningen belangrijk is toe genomen en ik geloof dus, dat er wel alle aanleiding is om hier een reorganisatie toe te passen. In rappor ten en adviezen zijn de geleerden het in de regel niet met elkaar eens. Dat bleek uit deze rapporten ook wel, maar Uw College heeft toch een bepaald voorstel aan ons kunnen doen. Misschien zouden we omtrent Uw keuze straks nog nader iets kunnen vernemen. Een belangrijk onderdeel van deze organisatie vind ik wel de opheffing van de instelling voor Maatschap pelijk Hulpbetoon. Ik wil U er dadelijk wel bij vertel len, dat ik het verlies van de naam „Maatschappelijk Hulpbetoon" helemaal niet erg vind. Die roept bij mij altijd nog associaties op met „bedeling" enz., dus over het verlies van de naam wil ik het helemaal niet heb ben vanavond. Het staat er bij mij echter wel heel anders voor t.o.v. de instelling zelf. Hoezeer wij het ook met een aantal door U naar voren gebrachte motieven eens kunnen zijn, zie ik toch de verdwijning van deze instelling met een bepaalde zorg. Ik wil U niet verhelen, dat wij als fractie en waarschijnlijk ook zeer velen in Leeuwarden, die bij M.H. betrokken zijn geweest, mèt ons grote waardering hebben voor het werk, dat hier door bur gers van Leeuwarden op een zo eminente wijze is ver richt. Ik geloof, dat we hun daarvoor alle hulde kunnen brengenik heb daar dus ik herhaal het het grootste respect voor. Ik heb dat werk enige jaren van zeer nabij kunnen gadeslaan en ik weet wat daar alle maal aan verbonden was. Ik heb dat daar meermalen mogen zien. De praktijk heeft ons geleerd, dat de amb telijke rapporten die werden uitgebracht, toch af en toe wel eens enige correctie nodig hadden van de in stelling en ik geloof, dat het een goede zaak was, da dat gebeurde, omdat dat toch eigenlijk alleen maar in het belang kon zijn van de betrokkenen. Nu zal dezi taak uitsluitend door de ambtelijke instanties worden verricht. Of dat een even goed resultaat zal kunne, hebben, zullen we moeten afwachten. Ik vind dit we; een zeer belangrijke vraag. U zegt in Uw raadsbrief. dat de taak van M.H. grotendeels zal kunnen worden ondervangen, doordat er een adviescommissie zal ko men, bestaande uit leden van de Raad en uit part: culieren. Ik meen voorlopig toch even in twijfel te moeten trekken, of deze adviescommissie een volledige vervanging van M.H. zal betekenen. De taak van deze commissie is, dunkt my, hoewel ik daar niet een dui delijk beeld van heb, bepaalde adviezen te geven, maar in individuele aangelegenheden zal zij toch geen zeg genschap hebben. Ik vind het jammer, dat deze com missie daar geen bemoeiing mee kan hebben, voorai nu het woord „normen" ook nog in Uw raadsbrief ter sprake komt. Ik herhaal dus, dat ik de vervanging van de instelling toch wel met enige zorg tegemoet zie. Als ik dan nog i.z. enige andere onderdelen iets ma opmerken, dan wilde ik beginnen U bij voorbaat 1 zeggen, dat ik de naamsverandering van „Stadsver zorgingshuis" in „Gemeente-tehuis voor bejaarden" toe juich, ik geloof, dat die naam „Stadsverzorgingshuir toch wel uit de tijd is. Wat betreft het verschil van me ning, dat er op het ogenblik is over de vraag, of dit Ge meente-tehuis voor bejaarden thuis zal moeten horen de G. en G.D. of bij de Sociale Dienst, ik geloof, dat beter is om voorlopig met de onderbrenging te wach ten. Het is misschien goed, U in overweging te ge- n hier op den duur een stichting van te maken. Ik loof, dat dat de beste vorm zal blijken. Ik ben bovendien van mening, dat de zorg voor de krankzinnigen eigenlijk een speciale taak is, die bij de dienst van Sociale Zaken thuis hoort, en dat men in overweging moet nemen die daar ook thuis te laten horen. En dan zou ik tenslotte nog iets willen zeggen over de huisvesting van de dienst. Ik geloof, dat we het er allemaal over eens zijn, dat die op het ogenblik alle:- te wensen overlaat en ik zou dus wel graag als onze wens willen uitspreken, dat deze zo spoedig mogelijk vei terd wordt. Dat is in het belang niet alleen van het personeel, maar ook van de mensen, die de dienst moe ten bezoeken. Er blijven dus voor ons naast een bepaalde waai dering voor dit voorstel toch wel enkele vragen over. De hear Boomgaardt: Ek üt namme fan üs fraksji wol ik graech inkele dingen sizze n.o.f. it ütstel, dat hjir oan de Rie dien is. En dêrby kom ik alderearst op de ynlieding en tagelyk op in minoftomear algemieru bisköging, hoewol dy fan myn kant bislist net al to lang wêze sil. Mei de Ontwikkeling yn it ramt fan de hiele for- soarging fan dyjinge, dy't soasiael yn need is en dy't wy ek foar üs skildere krige hawwe by de foroaring fan de E_rmenwet fan 1912 en by de Algemiene by- stünswet, dy't nou oan de oarder kommen is, bin ik bliid; dêr kinne wy allegearre mei elkoar bliid mei wêze. Dat hat üs as Gemeenterie ek hwat to sizzen, wy moatte üs dêrby oanpasse en yn safier leau ik ek, dat it in lokkige omstannichheit is, dat wy, yn it foar- ütsicht, dat de Algemiene bystanswet oer net al to lange tiid ta stan komme sil, dan ek paraet binne om dit wurk, dat fêst ek noch mear fan karakter foroarje sil, op to fangen. Dochs wol ik der hjir in kanttekening by meitsje. Hwat it Kolleezje yn de ynlieding de kwesje fan de tanimmende solidariteitsgedachte neamt, kin ik hielen dal ünderskriuwe; it is ek foar üs eat om bliid oer to wêzen, mar dan folget der in konklüzje op, dy't op dat stuit daelks net hoecht to folgjen, hwant dan stiet der yn it riedsbrief, dat de oerheit op in hieltyd breder ter rein har wurk krijt. Ik wol dêrby oantekenje, dat dat sünder mis wier is, mar dat dat ek foar de tsjerke, resp. foar de diakonyen, jildt. Ik wol ek net sizze, dat dit sa eksklusyf sein is, mar ik mien dochs, dat wy it foar de folsleinens wol efkes stelle meije, sa't ik it nou doch en dat doch ik mei opsetsin, mei om derop to wizen, dat der ek fan in seker forlies sprutsen wurde kin. Op de boppeste helte fan pagina 2 wurdt kon- latearre, dat it wurk fan frijwilligers oergiet op des kundige krêften. Dy üntwikkeling is der en ik leau ek, dat dat needsaeklik is, mar der sit, lyk as ik sei, in ipaeld elemint fan forlies yn, as minsken dy't üt .soasiale oerwegingen en foar in part faek ek noch üt godtsjinstige oerwegingen har tiid en har krêft en ek har jild biskikber steld hawwe om op dit terrein wurk- um to wêzen, r.ou forfongen wurde troch bitelle krêf ten. Dêr woe ik dan it folgjende oan forbine. Ik haw wol de winsk, dat, as dizze saek him fierder üntjowt, de Ugemiene bystanswet yn wurking komme sil en ek üs apparaet mear ófboud wurdt, men bisiket de organen dy't der oan't nou ta wienen, sa folie mooglik yn stün to halden. Dat wol foar my net sizze, dat dy in ünder- diel wêze moatte fan de organisaesje seis, mar dat ien wol bisiket it kontakt mei dy organen to ünder- halden. Hwant it stiet foar my fêst, dat it wurk fan de sjerken, resp. do diakonyen, net öfroun is, ek net as dy Algemiène bystanswet der is, en dat de tsjerke in nuttige funksje halde kin. Om yn dit forban efkes konkreet to wurden, op pa- ina 4 fan it biskriuwingsbrief wurdt de suggesty dien, dat der in kommisje komme sil. Nou wol ik earst ek raech in inkeld wurd sizze yn forban mei it ütstel om Tvtaetskiplik Hulpbitoan op to doeken. Ik leau ek, dat dizze ynstelling in tige nuttige funksje hawn hat en ik vol dus ek net ünderdwaen foar de wurdearring dy't t Kolleezje ütsprutsen hat yn it biskriuwingsbrief en ly't ek de hear Ytsma utere hat, wurdearring, dy't der sünder mis dus ek yn de rounte fan üs Rie foar dizze .nstelling libbet. Ik hoopje, dat it üngefear sa wêze kin, dat dy advyskommisje dochs wol in goede for- fangster dêrfan wurde kin. Ik bigryp, dat har funksje oars wêze sil. It leit wol hwat yn de lyn fan de ünt- jowing, dat men de ynsidintele bislissingen feitlik mear yn hannen fan deskundigen leit en dat de kommisje eigentlik net mear dwaen sil as it ütstippeljen fan de lyn, mar ik soe dochs wol graech wolle, dat men, sjoen de gunstige ünderfining, dy't wy sünder mis al jierren en jierren hawn hawwe mei de ynstelling foar Maet- skiplik Hulpbitoan, dat elemint bisiket yn to dragen yn de nije organisaesje. Yn dit forban efkes kommende op de funksje fan de diakonyen, resp. de tsjerken, hjir wurdt by hwat sein wurdt oer it gearstallen fan de kommisje der op wiisd, hoe't dat barre moat, mar dat is noch wol hiel dizenich halden. Nou haw ik my dus wol efkes óffrege, oft men yn dizze kommisje ek it elemint fan it soasiale wurk dat by de diakonyen, by de tsjerken leit, lans de wei fan fortsjintwurdigers üt dy rounte meispylje litte kin. Ik haw der dus hielen dal gjin biswier tsjin, dat men ynstellingen fan maet- skiplik wurk yn dizzen freegje soe om advys fan min sken üt dy rounte, mar wol soe men neffens my der rekkening mei halde moatte, der eventueel diakens fan tsjerken by yn to krijen. Dat wie dus yn dit forbün opmerking I. Opmerking 2: Der wurde dan ek noch neamd for tsjintwurdigers üt de fakbiweging. Ik wit net, oft dat wol sa gunstich lizze sil, mar as men fakbiweging neamt, dan freegje ik my öf: sil men dan ek net wurk- jowersrounten deryn bitrekke Ik soe by foarbaet net oannimme wolle, dat wurkjowers yn dit forban minder soasi; al fielend wêze sille as fakbiwegings- minsken. Yn elts gefal leau ik, dat wy as Gemeenterie dêr net fan ütgean meije. Dan wol ik efkes ynheakje op de gedachte, dy't de hear Ytsma nei foaren bringt oer it Stêdsforsoargings- hüs. Ik kin fuortdaliks it gehiel net oersjen, mar as earste opwelling kin ik der dochs net folie foar fiele, dat dat in stifting wurdt. Ik soe dit dus leaver halde wolle as ünderdiel fan üs apparaet fan soasiale soarch yn pleats fan it in selsstannich karakter to jaen mei dêroan fêst, dat wy feitlik it bihear üt hannen jowe. Ik leau, dat dit nou typysk in ynstelling is, dy't hielen dal yn forbining bliuwe moat mei üs apparaet foar soasiale soarch. De heer Heetla: Onze fractie heeft ook met belang stelling deze stukken gelezen en we willen graag onze waardering uitspreken voor de volledigheid van de gegevens. Ik zou echter toch gaarne aan de hand van de stuk ken en wel de Verordening op de gemeentelijke sociale dienst, zoals U die genaamd wilt hebben, een opmerking willen maken. Ik val daarbij misschien min of meer in herhaling van wat de eerste sprekers al gezegd hebben, maar U zult het mij niet kwalijk nemen. Ik zal in ieder geval trachten mij zoveel mogelijk te bekorten. Het gaat dan over artikel 2, punt f: het beheer van het Gemeente-tehuis voor bejaarden. Dat wordt dus een taak voor de dienst. Artikel 3 geeft ons een commissie van advies en in artikel 4 zien wij, dat het beheer van het Gemeente-tehuis voor bejaarden rechtstreeks zal vallen onder de directeur van de dienst. Daar heeft dus die commissie van advies niets mee te maken. Ik wilde U eigenlijk graag positief vragen: Kan dan niet beter dat hele artikel 4 er maar uit; dan heb ik daar geen bezwaar tegen. Ik zie dat graag geschrapt; dan valt het beheer van het Gemeente-tehuis voor bejaarden onder de dienst, maar tevens onder de commissie van advies. Net als de vorige spreker voel ik er ook per soonlijk principieel meer voor, dat bejaardentehuizen vallen onder een stichting en in het stimuleren en het subsidiëren zie ik meer het werk van de Gemeente. Ik heb dus liever, dat deze activiteiten worden onder nomen door kerken of particuliere instanties. De zaak wordt nu volgens mij te zeer gelegd in handen van de ambtenaren. Ik had dus liever, dat dit artikel ook de activiteit i.z. de bejaardenzorg omvatte, dus be trekking had op de commissie van advies. Verder staat in artikel 3, onder punt 7, dat de leden, bedoeld in het vijfde lid, zoveel mogelijk worden geko zen uit degenen, die deskundig geacht mogen worden op het gebied van het werk van vak- en standsorgani- saties, het maatschappelijk werk en de volksgezond heid of een andere vorm van bevordering van het maatschappelijk welzijn. Ergens in Uw raadsbrief stond iets anders. In deze verordening gaat U uit van 15 leden, maar U stelt voor 10 leden te benoemen. En dan schrijft U in de raadsbrief bij het benoemen van parti culieren tot lid van de commissie: „Er zal worden ge streefd naar vertegenwoordiging van organen uit het maatschappelijk leven, werkzaam op het terrein waar op ook de gemeentelijke dienst zich beweegt. Onze ge dachten gaan hier uit naar de centrale voor algemeen maatschappelijk werk en naar de vakbeweging". Er staat hier dus iets anders dan later in de verordening. Ook vraag ik mij af: Hoe komt U aan 10 leden? Dat zijn dus 4 raadsleden, waarschijnlijk een Wethou der misschien ben ik abuis drie vertegenwoor digers van de vakcentrales en vier van de standsorga nisaties, maar dan tel ik 12. Welke twee vallen er dan af Dan nog iets over de krankzinnigenzorg, volgens mij in de eerste plaats positief een taak van de dienst voor maatschappelijke zorg of hoe de nieuwe dienst dan maar mag heten. In Uw rapporten: Uw ambtelijk rap port, dat U hebt laten uitbrengen en waar de Ge meentesecretaris bij was betrokken, en het organisatie rapport, dat ik ter inzage heb gehad, is ook gesugge reerd de Wet op de krankzinnigenzorg over te hevelen naar de nieuwe dienst. Ik vraag me nu eigenlijk wel af: Waarom gebeurt dit niet? Zit dat op de huisvesting vast? Ik ben het met de vorige sprekers eens, dat die absoluut onvoldoende is; deze dienst moet nu eindelijk eens Bij de Put vandaan. Die zal een behoorlijk plekje moeten krijgen in Leeuwarden en zeer zeker zal die niet in een oude school geherbergd moeten worden. Ik geloof, dat daar ook wel eens aandacht aan mag wor den besteed en dat daar spoedig wat voor gevonden moet worden. De Wethouder van Financiën kan mij daar misschien wel een antwoord op geven. Hij is wel handig in het vinden van dekking voor bepaalde posten, en dan zal dat misschien nog wel lukken. Dat was het voorlopig. De heer Engels: Ik wil mij op de allereerste plaats aansluiten bij hetgeen door vorige sprekers gezegd is over het goed voorgedragen rapport, de goede voor lichting, die wij gehad hebben, en op de tweede plaats ook woorden van hulde spreken voor hetgeen in het verleden gedaan is door het bestuur van M.H. Ik ben minder pessimistisch dan de heer Ytsma over deze nieuwe vormgeving. Ik kan mij wel voorstellen, dat degenen die vertrouwd zijn geraakt met een be paalde vormgeving, die in een gegeven tijd de beste

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1962 | | pagina 5