39
woord van mij gekregen en daar verontschuldig ik
mij dan voor op zijn vraag omtrent de schuldpositie
van de v.v. Leeuwarden. De sommen heeft hij zelf glo
baal bij kunnen tellen, 50 plus 20 is 70 plus 20 is 90
mille. Misschien dat er nog iets bij komt, welnu laten
we dan rond een bedrag van een ton noemen, dan heeft
hij globaal gesproken de schuldpositie dacht ik van
de v.v. Leeuwarden. Maar hij moet me ten goede hou
den, mijn relatie met de v.v. Leeuwarden is niet van
dien aard dat ik daar toegang heb tot de boeken; ik
ben n.l. alleen maar gewoon lid van deze vereniging.
Zijn andere vraag naar het standpunt van het ene lid
is moeilijk door mij te beantwoorden, maar ik dacht dat
het in mijn antwoord wel opgesloten lag, n.l. dus dat
dat lid wat wel deel uitmaakt van de grootst moge
lijke meerderheid en dus bereid is in de exploitatie deze
zekerheid te verlenen, maar zijn oordeel is dat de ver
strekking van leningsmiddelen te ver zou gaan. En ik
geloof dat dit een kwestie van nuancering is, een
kwestie van hoe ver men bereid is te gaan t.a.v. het
betaalde voetbal.
De heer K. J. de Jong heeft volkomen gelijk wanneer
hij zegt, dit dus min of meer als tegenstelling tot mijn
antwoord aan hem, dat wat hier nu wordt voorgesteld
wezenlijk verder gaat, dan wat door ons in het ver
leden terzake is gedaan. Dat is geloof ik een keiharde
en duidelijke zaak. Hij heeft ook volkomen gelijk dat
hierdoor de Gemeente dus nu eenmaal deelt in het
risico van het betaalde voetbal. Hij mag er bezwaren
tegen hebben, ik geloof dat het risico bepaald niet on
der stoelen of banken mag worden gestoken, dit risico
is feitelijk aanwezig en wij zouden geloof ik aan zelf
bedrog doen als we dit risico inderdaad niet rustig bij
zijn naam noemden. En dat brengt mij bij de heer Balt
over het ramen van toeschouwersaantallen. Dit zou mij
kunnen verleiden tot een soort van economische be
schouwing over laten we zeggen de betekenis van de
positie op de ranglijst voor de recette van de voetbal
vereniging. Het feit is nu eenmaal keihard aanwezig.
Wanneer een voetbalvereniging, onverschillig overi
gens of die spelers betaald worden of niet betaald
worden, in de running is, aan de top van zijn klasse
speelt, dan is de publieke belangstelling het grootst.
Zodra bij ingang van de tweede helft van de compe
titie die resultaten minder worden zakt het in elkaar.
En dat is het wezen van dit risico en ik zou dus willen
zeggen dat de aantallen gehaald kunnen worden als
aan de opdracht voldaan wordt en als aan de opdracht
niet voldaan wordt, dat moeten we ronduit zeggen, dan
kan het dus inderdaad dit risico opleveren. Maar dat
is een risico dat wij bij elke exploitatie van sportter
reinen dragen. Als het in een amateurvoetbalvereniging
slecht gaat, dan beuren we ook voor die amateur
vereniging minder vermakelijkheidsbelasting en dan
weten we ook niet zeker of zij de huur zal kunnen be
talen etc. Het er op nahouden van sportaccommodaties
van enige betekenis bergt ook risico's in zich en dat
risico accepteren we omdat we dat van grote beteke
nis achten voor de actieve recreatie.
Ik geloof dat dus de opmerking van de heer Ten Brug
over de zekerheid, hij heeft daar inderdaad van mij
daarop geen antwoord gekregen, meer een kwestie van
methode is. Immers men kan diverse varianten zich
voorstellen, men zou zich kunnen voorstellen dat boven
het hier nu voorgestelde bedrag als bijdrage in het
exploitatietekort bijvoorbeeld de kapitaalslasten voort
vloeiende uit de lening worden opgeteld en dus dan
dat bedrag als garantie zou worden verstrekt. Maar
dat is in strijd met de exploitatie-opzet die is voorge
legd, immers daar is juist het tekort berekend op basis
van de kapitaalslasten die in deze exploitatie zijn op
genomen. Dus in zekere zin is het zo dat hier een in
gebouwde zekerheid door de Gemeente zelf wordt in
gebracht. En andere vormen zouden mogelijk kunnen
zijn, garanties voor een geldlening, maar dat heeft
uiteraard hetzelfde effect dacht ik, als het verstrekken
van een geldlening.
De heer Engels komt dus nog terug op de kwestie van
het aanvaarden van bestuursverantwoordelijkheid of de
voorwaarden; ik heb gemerkt, dat dat van de zijde van
drie fracties komt. Ik heb niet de indruk dat het 3x4
is. Ik neem niet aan dat de A.R.-fractie daar bij is. Als
ik dan dus de 3 fracties bekijk van wier zijde het komt,
dan kan ik alleen maar zeggen dat dit een aantal zeer
betekenisvolle fracties is voor de standpunten van het
College en dat uiteraard diepe indruk maakt en ik dus
met deze suggestie terdege rekening zal houden bij de
verdere overweging van deze zaak in het College. Ik
hoop dat de heer Engels daarmee genoegen zal nemen
en verder is zijn veronderstellling dat het volledige le-
ningsvoorstel nog inderdaad komt, juist. De subsidie
voorwaarden zullen naar analogie van de betrekke
lijke voorwaarden voor de lening worden geregeld en
welke pas kan worden opgenomen in de primitieve be
groting van 1965. Mogelijkerwijs kan bij die gelegen
heid blijken dat deze voorwaarden zo gesteld zijn, als
ze een keer ook in druk in de begroting worden opge
nomen, dan vergeten we het ook niet voor volgende
jaren en kan telkenjare opnieuw en niet alleen maar
puur formeel, over deze posten een beslissing worden
genomen, zodat dus de Raad in staat is, om telkenjare
opnieuw zijn standpunt t.a.v. deze posten te bepalen.
Ik zou het zo willen zeggen, principieel is het zo dat
de Raad de bevoegdheid heeft elk jaar te zeggen of
die post opgenomen zal worden ja of neen. Als dus het
beleid, de gang van zaken of de ontwikkeling, hoe of
men het maar noemen wil, van de voetbalvereniging
zodanig zou zijn dat de Raad zou zeggen: Daar weiger
ik verder medewerking aan te verlenen, precies als
bij elke begrotingspost, kan de Raad dan zijn stand
punt telkens bepalen. Het schijnt zo te zijn dat een
paar misschien wat ondoordacht uitgesproken woorden
van mijn kant een zekere historie gaan opbouwen. Dat
zijn n.l. de woorden van „grof schandaal". Het lijkt me
nuttig dat ik dat toch even uitleg. Ik wil niet beweren
dat ik daarmee de mythevorming verder onderdruk,
want ook de mythe heeft een zekere hardnekkigheid,
maar ik zou daarvan dit willen zeggen. De betekenis
daarvan is dit: Wanneer men poneert betaald voetbal,
topsport van welke aard ook, te willen hebben, dan zal
men daar offers voor moeten over hebben. En die offers
die kunnen dus in dit stadium in deze situatie, zowel
voor de Overheid als voor 't bedrijfsleven gelden, maar
als men die consequenties niet aanvaardt, dan heeft
het woord „grof schandaal" hierop betrekking, dat men
op deze wijze de mensen, die een reeks van jaren de
verantwoordelijkheid voor het betaalde voetbal hier heb
ben gedragen en daar kopzorgen genoeg aan hebben
gehad, want ik zou het niemand willen aanbevelen om
bestuursverantwoordelijkheid van een betaalde voetbal
vereniging te aanvaarden, want het is heus geen lolletje
in een situatie waarin een aantal van deze verenigingen
verkeert, dan in de steek gaat laten; dan kan men
gevoeglijk zeggen, dat er sprake is van een niet hele
maal fijn optreden en dan heb ik misschien wat grove
woorden gebruikt. De heer Heidinga beweert dat ik
me op deze wijze beijver voor één vereniging. Dat heb
ik gedaan toen de v.v. Friesland in de nesten kwam te
zitten. Dat doe ik ook met het oog op de situatie die
komt te ontstaan voor de v.v. F.V.C. Dat zal ik ook
doen met betrekking tot andere voetbalverenigingen,
als ze in de situatie komen te staan dat hun accommo
daties bepaald kwalitatief te laag zijn.
Dan kom ik bij de heer Balt. De v.v. M.K.V. kan we
ten van de gemeentelijke sportstichting dat er een plan
tot verbetering van de Fonteinvelden in bewerking is;
ook een plan voor nieuwe kleedgebouwen. Als men het
niet weet dan is de communicatie in gebreke, maar het
bestuur kan er dus onmiddellijk naar informeren, en
zodra die plannen helemaal klaar en rond zijn komen
die ook bij de Raad.
De hear Santema bifellet in namme oan foar de fuot-
balforiening. Ik leau, dat dizze oanbifelling net hielen
dal doocht, hwant der binne trije keppels, dy't bilang-
stelling ta ütdrukking bringe moatte foar it bitelle
fuotbal. As de Rie wol sa't it ütsteld is, dan is it
natuerlik oerheit. As it bidriuwslibben en oaren wolle,
dan is it dy kategory. De tredde is de keppel fan bi-
sikers fan'e wedstriden. Ik leau, dat de oerheit him to
buten giet, mei to sizzen, dat hy de spesifike namme
hawwe moat fan: Gemeentelijke Voetbalclub Leeuwar
den. Ik leau net, dat ik dizze suggesty trochjaen moat
oan it stiftingsbistjür yn oprjochting.
De heer K. J. de Jong verlangt stemming over het
voorstel van B. en W.
Het voorstel wordt aangenomen met 23 tegen 12
stemmen (tegen stemden de heren Boomgaardt, Spiek-
hout, Heetla, Mr. van der Schaaf, Miedema, Santema,
Klijnstra, Ytsma, K. J. de Jong, Heidinga, Balt en
Bosgraaf
Punt 27 (bijlage no. 162).
De heer Van der Veen: Ik heb een enkele opmer
king. Ik zou een informatie willen hebben over punt
twee van de gemeentebegroting: Zwembad in 't Nijlan.
Daarin lezen wij, dat enkele weken geleden een open
bare aanbesteding is gehouden. Ik zou willen vragen:
Is al bekend, wanneer de gunning van het werk zal
plaats hebben Ik vraag dat, omdat we hebben ge
merkt met een ander zwembad, dat een seizoen met
veel onwerkbaar weer een enorme vertraging kan op
leveren. En op het ogenblik is het bij uitstek werkbaar
weer. Als wij binnen afzienbare tijd dat zwembad in
het Nijlan willen gebruiken, dan is het zaak dat zo
spoedig mogelijk daar het nodige werk wordt begonnen.
De heer Heidinga: Ik heb hetzelfde onderwerp, maar
toch wel iets anders. Het is mij gebleken uit deze
raadsbrief, dat het verschil tussen de oorspronkelijke be
groting en hetgeen nu besteed zal moeten worden zeer
belangrijk is en dat wordt hierin wel gemotiveerd,
maar ik geloof toch, dat ik het College wel mag aan
bevelen, dat men met het maken van die begrotingen
toch wel probeert een beetje dichter bij de waarheid
te zijn. Ik geloof niet, dat dit grote verschil gerecht
vaardigd wordt door die 2Vi jaar tijdsduur. En ik zeg
dat temeer met nadruk, omdat vaak in de praktijk blijkt,
dat, wanneer de verschillen tussen de oorspronkelijke
raming en de prijs, die werkelijk uit de bus komt, zo
groot zijn, dat vertragend werkt op het begin van de
uitvoering. Ik wou daar even op attenderen, opdat de
technische diensten daar wel de nodige zorg aan be
steden.
De heer Klijnstra: Een ander punt is onderdeel 6:
subsidie Oranje-Nationaal. Ik heb niets tegen deze
goede vereniging, dit gaat ook niet om grote bedragen,
ik meen dat het f 750,is, maar mij dunkt, dat wan
neer een vereniging een feestje wil vieren of een ge
zellige avond of een lekker etentje wil hebben, het zal
mij dierbaar zijn, maar men moet hiervoor naar mijn
mening niet bij de Overheid aankloppen. Ik vind het
zelfs beschamend, dat men een dergelijk verzoek doet.
Dit geldt voor iedere vereniging, die zoiets wil organi
seren. Ik ben van mening, dat wij hier geen gevolg
aan moeten geven; in ieder geval verklaar ik mij tegen
dit onderdeel van deze post.
De heer Tiekstra (weth.): Ik geloof, dat ik de op
merkingen van de heren Van der Veen en Heidinga in
één keer kan beantwoorden. Het zal dus uit het feit,
dat het ter beschikking gestelde krediet verhoogd
moest worden, duidelijk zijn, dat op dit moment nog
geen gunning heeft kunnen plaats vinden. Ik neem
aan, dat de Raad wel akkoord zou zijn gegaan met
deze zaak, maar het is vanzelfsprekend dat ook andere
organen zich met deze kredietverhoging moeten ver
enigen. En dat betekent dus, dat op het ogenblik over
deze kwestie overleg wordt gevoerd. De heer Van der
Veen heeft volkomen gelijk dat het, i.v.m. het tijdig
gereedkomen, van belang is deze gunning niet te lang
te laten wachten en ik kan U verzekeren dat het Col
lege dezelfde overtuiging is toegedaan.
Ik ben het met de heer Heidinga eens, dat deze grote
verschillen tussen aannemingssom en raming altijd bij
zonder onplezierig zijn. Onpleziering voor degene, die
de raming oorspronkelijk gemaakt heeft en onplezierig
voor het College, die met deze zaak bij de Raad moet
verschijnen. Er zijn natuurlijk altijd wel verklaringen
te vinden. Ik kan alleen maar zeggen, dat dit door
allerlei omstandigheden, die wij ook niet volledig kun
nen beoordelen als bestuurscollege, is gebeurd. Deze
raming is niet door onze eigen technische dienst ge
maakt, maar door de Heide Maatschappij en het ont
trekt zich ook wel eens aan onze waarneming of daar.
bij dan werkelijk ernstige fouten worden gemaakt.
Wat de heer Klijnstra betreft, zou ik dit willen zeg
gen. Dit congres wordt georganiseerd door de plaatse
lijke vereniging en het is het congres van de Neder
landse Federatie van Oranjeverenigingen. Deze aan het
congres deelnemende plaatselijke verenigingen dragen
zelf de kosten van de afvaardiging. De Federatie zelf
beschikt niet over geldmiddelen om zo'n congres te
organiseren en de vereniging Oranje Nationaal draagt
zelf een aanmerkelijk deel van deze kosten. Ik meen
zelfs, dat men iets van f 1300,of f 1400,moet bij
dragen uit eigen middelen. Een deel wordt gedragen
door de Provinciale Overheid en een deel door de Ge
meentelijke Overheid. Op grond van de overweging, dat
Leeuwarden nu eenmaal een centrumfunctie heeft, ligt
het, dunkt mij, wel in de reden dat we dit zo belangrijk
achten en dat er dus een eenmalig subsidie kan worden
verleend. Dat is de enige gedachtengang, die hieraan
ten grondslag ligt. Verder kan ik zeggen dat over deze
zaak volledig overleg is geweest met de vereniging zelf.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
De Voorzitter: Ik sluit hiermee deze raadsverga
dering.