8 9 wachtende mensen van te maken. We zitten nu in de zomer, ze hebben er nu geen behoefte aan misschien, maar wel in de winter. Soms staan er wel een paar honderd mensen op het perron te wachten en dat is ïijiet best. Dan staan ze daar in weer en wind. We hebben een paar jaar geleden ook van de kant van de vakbeweging reeds geattendeerd op een beschutting. De Kamer van Koophandel heeft daar een brief over geschreven naar de Ned. Spoorwegen. Wij hebben daar verder helemaal niets meer over gehoord; het schijnt de heren ook niet erg te zinnen om er wat aan te doen. Het interesseert hun niet, zij behoeven er niet te staan. Voor de komende winter zal het wel niet meer klaar kunnen komen, maar laat het dan voor de toekomst zijn. Het is ook in het belang van de bedrijven zelf. Het personeel komt uit de warme bedrijven en staat dan in de kou te wachten. Nu kan men zeggen: Ze moeten dan maar een winterjas aantrekken, maar dat soort mensen is een beetje ruig; dat doen ze vaak niet. Ze kunnen een bekleuming opdoen en uiteindelijk gaat ziekte van het personeel ten koste van de bedrijven. Het zou zelfs misschien klanten voor de sociale werk plaats kunnen opleveren en dat willen we graag voor komen. De hear Miedema: Der hawwe al hiel hwat rieds. leden oer dit stik praten en in hiele bult yn negative sin; de iene wol dit oars hawwe en de oare dat. En ik wie wol net fan plan om hwat to sizzen, mar ik woe dit dochs noch wol opmerkeIt sa gau mooglik meitsje, sa't it yn dit ütstel stiet en yn in sa koart mooglike tiid. Ik leau, dat de Gemeente dêr it béste mei tsjinne is. Wy kinne nou wol oer dy tunnel prate en as dy realisearre wurde koe, dan wie dat wol moai, mar foardat wy mei dat hiele spoarweifraechstik bi- gjinne, woe ik earst it struktuerplan ek wolris sjen. Wy moatte foar dy tiid de greatst mooglike forbette- ring mei it minst mooglike jild sjen to krijen en dat sit hjir wol yn. De heer Kamstra: Wat ik wil zeggen, behoort fei telijk meer bij het volgende punt, maar beide punten zijn heel erg dik familie van elkaar en nu toch ver schillenden hebben gesproken over de tweede Kanaal- brug de heer Miedema heeft mij een hart onder de riem gestoken durf ik ook. Vanmorgen ben ik uit nieuwsgierigheid daar eens naar toe geweest, om te zien hoe ver het eigenlijk met de noodbrug bij de Alma Tademastraat was, maar er was nog niets. Toen heb ik een tijdlang bij de tweede Kanaalbrug gestaan en nu moet ik zeggen, dat het daar levensgevaarlijk is, want die brug is veel te nauw en er is een druk ver keer over. Wanneer straks deze straten worden ver beterd, dan wordt het, dunkt mij, nog intensiever en dan geloof ik, dat het van het grootste belang is, voor zover het College de mogelijkheid daarvoor heeft, met de meeste spoed te zorgen, dat die tweede Kanaalbrug er komt. Hier wordt echter op het ogenblik alleen over straten gesproken. De heer Weide: Ik wil de woorden van de heren Miedema en Kamstra ondersteunen. Het is werkelijk sinds de opening van het zuidelijke gedeelte van de rondweg op dit gehele traject van een paar honderd meter een onhoudbare situatie geworden. Er staan elke morgen, middag en avond twee of meer agenten het verkeer te regelen; er doen zich steeds opstoppingen voor, telkens zit het verkeer op bruggen vast, enz. enz. Ik geloof, dat we er goed aan doen dit voorstel te aanvaarden en het maar zo gauw mogelijk te reali seren. De hear Van der Schaaf (weth.): De hearen San- tema en Boomgaardt en miskien ek noch wol inkele oaren hawwe sein: Dit is goed en wol en (alteast de hear Santema)Wy binne hjir wol mei ynnommen, mar it is spitich, dat der direkt gjin tunnel komt. Ik leau, dat wy it yn dy spyt wol iens wêze kinne. Ik soe it leaver sa sizze: It soe hiel moai wêze, as wy yn 1965 derta oergean koene hjir in tunnel to bouwen, mar sa is de situaesje net. En dêrom is it hiel réalis- tysk opmurken fan de hearen Miedema, Weide en Kam stra, dat it forstannich is hjir nou mar ta to slaen en net al to djip mear op de oare problemen dy't hjir noch by helle wurde kinne, yn to gean. De hear Santema hat sein, dat hy der bliid mei is, dat hjir in bydrage van f 40.000,komt fan de N.S. en hy jowt üs yn bitinken dit nije lüd mar to forsterk- jen, üs dêroan to halden en der in argumint fan to meitsjen sa bidoelt de hear Santema it dochs foar folgjende gefallen om der dêrfoar ek üt to heljen hwat der yn sit. Wy wolle dy oanspoaring wol graech ta herte nimme, hoewol wy der net fan oertsjüge binne, dat dy nedich wie. De hear Boomgaardt seit: Litte wy nou ris it slimste gefal nimme: IV2 jier foar dizze oerwei, lVz jier foar de strjitte en 2 jier foar de brêge. Nou kin ik it noch wol slimmer bitinke as Jo. (Yn de wenningbousaken hiene Jo it altyd slim foar, mar wiene wy hwat op- timistysker)Stel, dat der in ekonomyske krisis komt fan trije jier, dan binne wy op sawn jier en dan is alles mis. Sa moatte wy net riddenearje. Wy freegje oan de Rie machtiging om dit kredyt sa gau mooglik to bisteegjen èn foar de oergong èn foar de Juliana- strjitte. Wy probearje der sa folie mooglik subsydzjes foar to krijen. Foar de brêge is in prinsipe.subsydzje tasein üt de ynfrastruktuerpot. Dat is in situaesje, dy't bipaeld net it pessimisme wettiget, dat de hear Boomgaardt hjir toant. En ik soe sizze: Litte wy it ütstel nou oannimme en lit it dan oan it Kolleezje oer om der efteroan to gean, dat it ek ta ütfiering komt. Hwant ik soe der bipaeld op tsjin wêze de bislissing ek mar ien gearkomste üt to stellen om üs noch neijer deroer to birieden, hwant der sit hiel hwat oan fêst om de tunnel yn '65 ré to krijen. Dat bitsjut in stik wurk. Ien fan de sprekkers hat sein, dat wy de N.S. porre moatte om dit wurk oan to gean. De technyske buro's fan de N.S. hawwe steapels wurk lizzen en dy kieze der üt hwat nei harren bitinken it meast urginte is. Wy moatte dus earst porre om in plan to meitsjen, dan moatte wy de finansiéle middels opbringe, om dat plan ta ütfiering to bringen (ü.o. opheging fan de spoarbaen oer in greate lingte) en dat sil mei alle oare bykommende wurken in saek wêze net fan 1 of 2 miljoen, mar fan in oantal miljoenen. Dêr binne wy nou noch net oan ta. En dêr kinne wy nou net op wachtsje, omdat üs stelsel fan rounwegen oan it klearwurden ta is. Soene Jo, as ik it nou ris puntich stel en dat mei ik binammen tsjinoer Jo dwaen de situaesje akseptearje wolle, dat de Pieter Stuyvesantwei en it stik noardlik fan de brêge klear is, mar dat hjir neat oan dien wurdt? Ik tink, dat alle kranten ek de krante, dêr't Jo mei to meitsjen hawwe to lyts wêze soene om de ynstjürde stikken op to nimmen en dat der sein wurde soe: Dat kin sa net. Yn de situ aesje, sa't dy anno '64 yn Ljouwert is, dan freget, dan ropt, dan skreaut dizze saek om öfmeitsjen en elke oare oplossing is net yn to tinken. Dêrmei wol ik net sizze, dat it produkt fan it tinken fan de hear Boom gaardt, dat wy hjir heard hawwe, sünder wearde is, mar ik leau, dat hy der to djip op yngien is; men moat ek net altyd to djip nei de dingen grave. De ienige praktyske oplossing, dy't hjoed foarhannen is, is, dat dit wurk nou sa gau mooglik dien wurdt, opdat sadré der gebrük makke wurde kin fan üs rounwei, der ek fatsoenlik en goed gebrük fan makke wurde kin. Wy kinne net alles tagelyk. Immen dy't alles tagelyk under hannen hat, dy komt neat üt'e hannen. By in gemeentebistjür is dat ek sa. Dêrom, wy steane der sterk op, dat it ütstel oannommen wurdt. De hear Boomgaardt freget: As wy dizze forbette- ring nou oanbringe, forspylje wy dan ek it subsydzje dat wy krije soene by in definitive oplossing mei in tunnel? Hy rekkenet himsels dêryn riker as hy is. Hwant wy hawwe net in rjocht, net in oanspraek op 85 pet. subsydzje yn de kosten fan in tunnel by de Pieter Stuyvesantwei. En wy witte net, oft de pot foar de ynfrastruktuerforbetterjende wurken yn 1968 noch wol bistiet. Dus alle reden mynhear Engels seit ek, dat it moat om alles der oan to dwaen hwat ik der oan dwaen kin. Ik soe it sa stelle wolle: As wy nou dit dogge en der subsydzje foar krije, dan hoege wy net bang to wêzen, dat letter, as wy it oare dogge, üs dit werom frege wurdt. En dat, soe ik sizze, moat de hear Boomgaardt ek foldwaende wêze. Stel, dat wy dit nou ris net dwaen soene en de pot soe yn '65 leech wêze, dan doarst ik hjir net to kommen. De heer Kingma heeft gezegd, dat hij tegen de ahobs is in een stadsweg, niet in een buitenweg. Het College acht deze gekozen oplossing verantwoord en dat is m.n. ook gegrond op ervaringen uit andere plaat sen. In de steden kunnen de ahobs het ook goed doen. Nu zegt de heer Kingma: Een spoorweg moet com pleet afgesloten zijn. Een betere oplossing en alle sprekers zijn het daarover met het College eens - is de onderdoorgang. Die is echter vandaag niet bereik baar. Het kan niet zo blijven, ergo moet dit gebeuren. Die ahobs beschouwen wij bepaald als een verbetering en als een zeer aanvaardbaar compromis tussen de eisen van het snellere en vele verkeer op de rondweg en de veiligheid, die een spoorwegovergang nu eenmaal vraagt. De heer Venema heeft aangedrongen op een over dekking van dit tweede perron. Dat is een punt, waar ik nu geen „ja" op kan zeggen en zeker geen „neen" op wil zeggen, zodat ik wel moet volstaan met de op merking, dat ik dit nog wel eens in overweging wil nemen. De hear Miedema bin ik tankber foar de steun dy't hy op sa'n koarte en treflike wize jown hat. De heer Kamstra heeft van de noodbrug nog niet veel gezien en heeft dus op urgentie aangedrongen. (De heer Kamstra: Voor de definitieve brug.) Ik zou zeggen: Kijkt U binnenkort nog eens. De Voorzitter: Ik schors de vergadering voor de koffiepauze. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering. De hear Santema: It liket my wol nedich, dat wy oan- geande de oerwegen in hiel wisse koerts halde, sjoen it lijen, dat wy yn de léste tiid hawn hawwe mei de oerwei yn de Skrans, dêr't de bomen noch folie fre- kwinter iepene wurde as by de oerwei, dy't nou ütsteld wurdt. It liket my dochs it béste ta, om nou oer to gean ta it meitsjen fan in tunnel op dat plak. Inkele rieds- leden hawwe sein, dat it soms sa'n bitiisde tastan is, byg. hwannear't it sperüre is, as ü.o. de fabriken üt- komme. Dan moatte der twa aginten stean om it for- kear to regeljen. Wie de rounwei op dat plak foarsjoen fan in tunnel, dan soe ek dit biswier fansels forfalle En wy moatte der dochs wol tige sterk oan tinke, dat it hiele bilied ek oangeande de rounwei sa wêze moat, dat wy it forkear dêr ek sünder hinder pleats fine litte. As wy dêr nou aensen ek in oerwei krije, dy ik siz it jitris net sa frekwint iepen wêze sil as dy fan de Skrans, dan krije wy dêr dochs likegoed wer opünt- hüld. En hwannear't wy aensen byg. oer in oar bi- langryk krüspunt prate sille, dat yn'e Feansterstrjit- wei, dan sille wy ek wol tige bitinke moatte, oft dat in oergong boppegrouns of ündergrouns wêze sil. Yn elts gefal sille wy yn it stadium fan it forkear fan de léste tiid tinke moatte oan de meast radikale oplossing. En fierders bin ik it ek mei de hear Boomgaardt iens, hwannear't hy seit, dat in partiële oplossing fan it hiele fraechstik fan brêge, Julianastrjitte en oerwei (hwan near't it dus yn dielen ütfierd wurde sil), kostbere for- traging bitsjutte sil foar it totale ta st&n kommen fan dit plan. En ik woe it Kolleezje yn earnstige oerweging jaen, hwannear't der noch in mooglikheit is om dit to birik- ken, dit yn elk gefal dan noch yn it forban fan it ge- hiel to réalisearjen. De hear Boomgaardt: Ik kin wol mei it ütstel fan it Kolleezje meigean, mar dat is dan dochs wol mei ienich biswier. Dat kin men allegearre op dizze joun, nou't dit punt hjir oan de oarder is, net oanhelje, dat wol ik ek net. Ik wol al sizze, dat dit nou in saek is, dy't men nedich inkele jierren forlyn bisjen moatten hie, hwant wy wisten allegearre, dat wy hjiroan ta kamen. Nou komt der dus by de hear Van der Schaaf, wethalder, hat dat ek goed sein dat wy gjin rjocht hawwe op'e ütkearing fan it Ryk üt de pot fan de ynfrastruktuerforbetterjende wurken, mar as wy nou it tunnelplan al op tafel lizze koene, dan hiene wy dy konklüzje mei ik der dochs wol üt lüke mear kans om der in flinke bydrage üt to krijen foar dizze tunnel as miskien it gefal wêze sil, as de saek oer sawn of acht jier oan de oarder komt. Dat is miskien neikaerten, mar yn it kader fan it bilied, dat dan dochs yn haedsaek leit by B. en W., dy't ek de tarieding fan de ütstellen oan de Rie forsoargje, hie dizze saek al inkele jierren lyn düdliker pland wurde kinnen. Doe al hie men sizze kind: De ünderste stien boppe, it sil dan en dan klear wêze moatte. En ik nim ek wol oan, dat it Kolleezje der nou al lang tsjin oan sit to skoppen, om it subsydzje foar de twadde Kanaelbrêge los to krijen, mar dat it net los komt. Dat is in ellindige saek en ik fyn ek, dat dat fan de kant fan it Kolleezje wol ris yn it iepenbier sein wurde mei. Ik soe wol witte wolle, hwat deroan dien is, mar dan mei der ek wol ris in wurd fan protest komme tsjin de gong fan saken, dy't de oarsaek is, dat wy nou noch altyd sitte mei de aide twadde Kanaelbrêge, wylst de situaesje fan it forkear wurklik slim is. De heer Kingma: Als het mogelijk is, zou ik hier graag een onderdoorgang zien; is het niet mogelijk, dan vind ik nóg toepassing van deze ahobs buiten de bebouwde kom mogen ze dan aanvaardbaar zijn absoluut onaanvaardbaar in een zeer kinderrijke stads wijk. Natuurlijk staan we, als een tunnel niet mogelijk is, een verbreding van dit kruispunt voor, maar dat zal ook mogelijk zijn met dubbele, normale bomen. B. en W. hebben bijv. toch ook niet voorgesteld alleen aan de rechterkant van de brug in de Tesselschade- straat maar een boom te maken en de linkerkant vrij te laten, met de kans, dat men het water inrijdt en de kinderen in het water vallen. En dat is nog lang niet zo erg als onder een rijdende trein te komen. Toch heeft men hier een dubbele afsluitboom nodig ge acht en ik acht bij een spoorweg ook een totale af sluiting nodig. Bovendien, op dit oostelijke rondweg gedeelte zijn al drie ernstige ongevallen gebeurd. Dat is, meen ik, toch wel genoeg. De heer Heidinga: Ik onderschrijf de woorden die de heer Boomgaardt gesproken heeft. Men hoort deze tegenwoordig uitspreken door verschillende mensen, die 's avonds in de verkeerschaos zitten. Dan hoor je wel eens zeggen: „Nou, daar had de Gemeente toch oek in fersien mutten. Nou is de rondweg so fer klaar en nou stik je hier in die overgang en die brug". Ten dele zit daar ook wel iets in van wat de heer Boom gaardt zegt. Regeren is tenslotte vooruitzien. Maar stellig heeft niemand destijds kunnen veronderstellen, dat het verkeer zo'n vlucht zou nemen. Dat wil ik hier toch ook wel even zeggen. Maar zou het nu niet mogelijk zijn, dat de Raad geïnformeerd wordt over het gehele vraagstuk van de spoorweg? De heer Santema spreekt over de tunnel in de Schrans. We hebben hier nu vanavond lang en breed gesproken over de vraag: tunnel of overweg bij de Condens? Daartussen in heb ben we nóg een spoorwegovergang en dan krijgen we bovendien in september bij leven en gezondheid de even tuele doorbraak bij de Kanaalstraat en de „Kuiper"- weg. Als het mogelijk was, dan zou ik het persoonlijk erg op prijs stellen, dat tijdig een nota betreffende het gehele vraagstuk ter beschikking van de Raad wordt gesteld, zodat deze weet: die en die mogelijkheden zijn er, dat en dat is bereikbaar bij de Spoorwegen. Dan kan hij zich ook een beetje beter oriënteren. De hear Van der Schaaf (weth.)Ik wol noch ris mei klam üt namme fan it Kolleezje sizze, dat dit ek op it stanpunt stiet, dat der nei dizze maetregel sa gau mooglik in ündertrochgong komme moat yn it tracé fan de rounwei. Oer dat punt bistiet tusken sprekkers üt de Rie, dy't dat bipleite hawwe, en it Kolleezje gjin forskil. Oangeande de fortraging, dêr't de hear Santema op doelde, kin ik sizze: Wy binne mei dit ütstel en mei de oare ütstellen op de wei nei de réalisearring en bet ter biwiis, dat it üs tinken is, kin ik dêr net fan jaen. Tsjin de hear Boomgaardt soe ik sizze wolle: Pro- testearje is soms in nuttige beusichheit; dat hat faek de funksje fan stoom öfblaze. Mar hwat is it karakter fan it protest yn dizze matery? Wy hawwe hjir to dwaen mei in pot, dy't de Regearing biskikber stelt op de bigreating fan Ekonomyske Saken en dy't bistimd is foar de ynfrastruktuerforbetterjende wurken yn de probleemgebieten. Dy pot wurdt uteraerd fordield. Dy hat in limyt en hwat derüt komme kin, is biheind. Wy yn Ljouwert hawwe der lykwols it ien en oar fan mei-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1964 | | pagina 5