2 keer We hebben nog nooit eerder gehad, dat men dan discussies ging voeren, maar men pleegt rustig af te wachten tot het preadvies komt en aan de hand daar van volgen de besprekingen. Ik zou niet weten waar om er nu een reden is om anders te handelen. De Voorzitter: Ik zou namen het College graag en kele opmerkingen willen maken. Het College heeft de brief van de heer Klijnstra beschouwd als een ingeko men stuk, zijnde, zoals ik zopas al zei, niet een voor stel staande de vergadering gedaan. Als ingekomen stuk moet hier dus het Reglement van Orde, hoofd stuk 6, op worden nageslagen, en daar staat in artikel 50: „Omtrent het onderzoek en de behandeling van de bij de Raad ter tafel gebrachte stukken, andere dan die op de oproepingsbrief zijn vermeld, doet de Voor zitter namens B. en W. aan de Raad de nodige voor stellen". Het College heeft van zijn kant, waar hier een brief ter tafel lag van één van de leden van de Raad, gemeend zich aanvankelijk niet te moeten bege ven in de inhoud van dat stuk en daaromtrent geen oordeel te vormen, maar dit formeel te behandelen. Hier ligt een stuk van een raadslid, en wij willen dat raadslid het volle pond geven, door dat stuk om pre advies te nemen en voorzien van ons preadvies bij de Raad terug te brengen. Dit lijkt ons nog altijd de juiste gang van zaken, want als wij aanvankelijk ons direct al over dergelijke schrifturen van raadsleden een oor deel gaan vormen, dan kan het voor de Raad zelf mis schien moeilijk worden om wel of niet van B. en W. een preadvies te vragen. Dit is dus in het kort de gedachtengang geweest van het College en wij zouden deze gedachtengang willen blijven aanhangen. De heer Klijnstra: Een heel kort woord nog. Ik hoop dan maar, dat het College ten spoedigste met dit pre advies zal komen en dan trek ik uiteraard de motie in. Besloten wordt het schrijven van de heer Klijnstra in handen van Burgemeester en Wethouders te stellen om preadvies. Punten 2 en 3 (blijgen nos. 278 en 279). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 4a (bijlage no. 272). Voordracht: Vacature Eeschool: Mej. M. Hemrica, alhier; Vacature Aebingaschool Mej. G. van Brummelen, alhier; Vacature Ferdinand Bolschool: Mej. J. A. Swart, alhier. Benoemd worden de dames Hemrica, Van Brumme len en Swart met alg. stemmen. Punt 4b (bijlage no. 277). Voordracht: 1. C. Usbrandij, alhier; 2. A. A. Renkema, alhier. Benoemd wordt de heer IJsbrandy met alg. stemmen. De heren Klijnstra en Volbeda vormden het stem bureau. Punten 5 t.e.m. 8 (bijlagen nos. 271, 270, 276 en 273). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 9 (bijlage no. 274). De heer Bootsma: Bij de vaststelling van het uit breidingsplan voor 't Aldlan is speciaal voor het ge deelte, waar nu sprake is van straataanleg, door de Raad de wenselijkheid uitgesproken om de bebouwings voorschriften dusdanig te wijzigen, dat hier ook bun galows van kleinere afmetingen gebouwd zouden kun nen worden. Nu ligt er het voorstel om hier straten te gaan aanleggen. Dit is voor mij aanleiding aan U te vragen, hoe of het nu staat met de wijziging van deze voorschriften. Of het inmiddels tot stand is gekomen, of wel dat het binnenkort verwacht mag worden. Ik zou ook graag willen weten in hoeverre hier rekening mee gehouden wordt. Of zijn we straks zover, dat deze terreinen al uitgegeven zijn voor de grootte, waar voor ze oorspronkelijk gepland zijn? De heer Van der Schaaf (weth.): De vraag, die de heer Bootsma stelt, was wel enigszins te verwachten. Ik heb er met de directie van de dienst over gesproken. En het feit, dat deze straat nu zo wordt voorgesteld, staat het verlangen van de Raad om daar kleinere bungalows mogelijk te maken niet in de weg. Het is zo bekeken, dat het voldoen aan de wens van de Raad kan worden gevonden in het wijzigen van de bebouwings voorschriften, maar het hoeft niet te leiden, dat is uit drukkelijk bekeken, tot een ander stratenplan. Ik zou daar wel aan kunnen verbinden, dat wij er voor zorg zullen dragen, dat, wanneer deze straataanleg in uit voering is en de terreinen dus beschikbaar komen, wij dan ook de nadere voorschriften omtrent de grootte van de terreinen tijdig aan de Raad kunnen voorleggen. De hear Santema: Der kaem my by dizze fraech yn't sin, doe't ik dit stik noch ris oerlies: Is der foar de forbining fan dit strjittenplan, hwat yn dit ütstel oan'e oarder is, wol foldwaende soarge? Wy hawwe dêr nammentlik op dit stuit allinnich noch mar to dwaen mei, ik soe hast sizze, hiel minne wegen. Mis kien soene wy se hast „quartaire" neame kinne. Der is dus aensen foar soarge, as de bungalows réalisearre binne, dat de tagong dêrta foldwaende forsekere is De hear Van der Schaaf (weth.): De hear Santema hat in nij bigryp ynfierd, it bigryp fan de „quartaire" wei, dat wy, leau ik, oars hast net kinne. Ik leau net, dat de forbining, dy't hy op it each hat, ünder dizze kwalifikaesje falie moat, mar wy binne fan miening, dat op it momint net fierder gien wurde kin, as hjir ütsteld wurdt. En dêrby rekkenje wy der wol mei, dat de forbining yn de earste tiden net al to goed wêze sil, mar wy hoopje sa gau as dat mooglik is, de for bining fan de strjitte, dy't nou oanlein wurde sil, mei it oare wegennet fan'e stêd op it peil to bringen, dat de hear Santema graech wol. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 9a t.e.m. 11 (bijlagen nos. 281, 275 en 269). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 12 (bijlage no. 280). De hear Santema: Yn it haedstik „Gemeentelijke So ciale Dienst", wurdt in ütstel dien om in spesiale krêft oan to stellen, dy't it setten fan de kofje en de thé op him nimme sil, en dat der foar in diel forgoeding frege wurdt fan it persoaniel. Ut eigen ünderfining wit ik, dat by oare ynstansjes dochs wol de gewoante bistiet om dizze konsumpsje al hielendal foar rekkening to bringen fan de oerheitsynstansjes, yn dit gefal dus de gemeentlike oerheitsynstansje, en de wurkkrêften yn dy ynstansje net mear in diel dêrfan bitelje to litten. Ik achtsje it einliks fan primair bilang, dat dyjingen, dy't har krêft jowe yn tsjinst fan de oerheit en dêr hiele en alle dagen foar yn't spier binne, sjoen ek de tiid hweryn wy libje, dit net mear foar in diel seis bitelje moatte. It liket my hiel gewoan om to sizzen: De Gemeente nimt it hiele bidrach foar syn rekken. In slim heech bidrach wurdt dat net. Ik stel my foar, dat wy it bet ter hjoed dwaen kinne as moarn, hwant de tiid giet syn gong. Dizze saek sil op 'en dür dochs sa regele wurde, lyk as ik op't heden ütstel. De hear Vellenga (weth.): Ik haw mei oandacht uteraerd nei it bitooch fan de hear Santema harke. Ik kin der miskien tsjinoer stelle, dat der ek wol parti- kuliere bidriuwen binne, dy't in bipaeld part fan dizze kosten troch de minsken seis bitelje litte. Men kin der forskillend oer tinke. De ien seit: Dit moat de wurk- jower dwaen; de oar seit: It is, hwat de wurknimmer seis ta him nimt en der fan geniet as it goede kofje en goede thé is, dus hwerom soe hy it seis net hielendal bitelje Dat is ek in stanpunt. It hat de jierren troch by üs Gemeente brükme west, dat men by alle gemeent like tsjinsten in bipaeld frij leech bidrach bitellet, sawol foar it kopke kofje moarns as it pantsjefol thé mid- deis. En hwat dat oanbilanget foroaret der dus yn wêzen neat by de Gemeentlike Soasiale Tsjinst; it is al hiel lang sa it gefal. Allinnich wurdt it nou in bytsje oars, nou't der in aparte krêft foar oanlutsen wurdt. Ik leau net, dat der oars folie mear oer to sizzen is. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Hierna sluit de Voorzitter om 8.00 uur de ver gadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1964 | | pagina 2