21 Ik heb zostraks al gezegd, dat ik er bezwaar tegen heb, dat dit allemaal zo versluierd wordt door alle mogelijke dingen, o.a. de compensatie de heer Spiek- hout heeft het ook al genoemd voor de winsten die Leeuwarden rechtmatig uit zijn bedrijf zou kunnen halen. Die komen echter niet. Uit het rapport, waarin over de wijze van compensering gesproken wordt, blijkt, dat er niet, althans zeer beperkt, gecompen seerd zal worden. Er zal een aflopende compensatie gegeven worden, die volstrekt onvoldoende is. Er zal overgenomen worden. (De heer Vellenga (weth.): Dat zult U bij ons terugvinden.) Als de rapporten gebruikt worden om een en ander te adstrueren (De heer Vellenga (weth.): Ik vraag me af, wie en wat U bestrijdt. Dat moet U nu eens duidelijk stellen.) Wij hebben de heer Spiekhout horen spreken, dacht ik. Om te beginnen mag ik opmerken, dat wij te maken hebben met een vraagstuk, dat ook in de provincie speelt, waarover elders rapporten ver schenen zijn, die ter inzage gelegen hebben en waarin o.a. de gedachtengang van de solidariteit ontwikkeld wordt, die in principe niet anders kan inhouden het is met zoveel woorden door de heer Spiekhout gezegd dan dat de winst die hier gemaakt kan worden, uit gekeerd wordt aan een ander. Dat is de kwestie waar het om gaat; dat is het enige wat gezegd is en dat is ook het punt, waar ik bezwaar tegen heb. (De heer Tiekstra (weth.): Bij de aansluitingen ten plattelande is sprake van transportkosten.) Als we op dit punt misverstanden hebben die de heren straks uit de weg kunnen ruimen, dan begrijp ik het tweeledige standpunt van dit voorstel niet, maar als het opgehelderd wordt, dan hoop ik, dat we het straks in de vroege uren van de ochtend met elkaar eens kunnen worden. Ik behoef hier verder ook niet op terug te komen. De heer Spiekhout heeft het gehad over de com pensatie die nader geregeld zou moeten worden. Er is opgemerkt, dat er een rapport is, waarin over die compensatie gesproken wordt en daarin is al aange geven, dat niet uitgegaan moet worden van taxatie waarden, maar van boekwaarden, want taxatiewaarden berusten, even verder in het rapport, op een subjectieve waardering, maar als het er om gaat voordelen te schilderen, die liggen in de lijn van de voorstellers van de overneming van het Leeuwarder bedrijf, dan is plot seling de subjectieve waardering weer wel in orde. De achtergrond van het meerderheidsstandpunt, zegt de heer Spiekhout, is, dat Leeuwarden geen afstand wil doen van zijn bevoorrechte positie. Dat is, zegt hij verder, voor een socialist onaanvaardbaar en Fries. lands Kern onwaardig. (Stem: Zo is het niet gesteld.) Ik heb het genoteerd uit zijn mond, en als ik dat ver keerd genoteerd heb, dan hoor ik dat straks van de heer Spiekhout zelf wel. Ik wil mij verzetten tegen de opvatting van de heer Spiekhout, dat op dit punt mee zal moeten tellen de vraag, of Leeuwarden meer te danken heeft aan de provincie of de provincie meer te danken heeft aan de stad. De redenering: Leeuwar den is zonder provincie niets en dus moet Leeuwarden de provincie subsidiëren, is een redenering, die ik niet kan volgen. En als hierachter verscholen zou gaan het denkbeeld, dat de stad er uitsluitend is om te profite ren van het land, dan weet ik niet, of ik de heer Spiek hout vanwege de gedachte: „twee ruilen, één huilen", bij de mercantilisten moet onderbrengen of vanwege zijn solidariteit met het platteland bij de fysiocraten. (Gelach) De vraag is, dacht ik, als we die los maken van alle punten die er omheen geweven zijn, uitsluitend, of wij bereid zijn ons in een avontuur te storten, waar bij wij bij voorbaat afstand doen van de gunstige po sitie die wij op grond van onze stedelijke samenleving hebben voor ons gemeenschappelijk bedrijf, of wij dus bereid zijn de winstmogelijkheden die dit bedrijf heeft, af te geven ten gunste van de rest van de provincie. Ik meen, dat dit in strijd is met de eed die wij als leden van de Gemeenteraad hebben afgelegd. Wij zijn alleen hier om de belangen van de Gemeente te be hartigen en te bevorderen. Ik meen, dat degene die er naar streeft om de mogelijkheden tot winst die in het eigen bedrijf zitten, aan te wenden voor een doel, liggende beslist buiten deze gemeente, bepaald aan wijsbaar ten gunste van anderen, dingen doet, die in strijd zijn met de taak van de Raad. (De heer Tiekstra (weth.): Het is voor het eerst, dat ik dat hoor.) Ik ben langzamerhand zo vaak geïnterrumpeerd, dat ik de draad begin kwijt te raken. Ik wil het in eerste instantie hierbij laten. We kunnen straks in tweede instantie natuurlijk alle punten die nog onbesproken gebleven zijn, opnieuw aan de orde stellen. De hear Boomgaardt: Ik wol bisykje de punten, dy't net sasear de kearn fan de saek reitsje, oan kant to lizzen, hoe bilangryk dy punten ek wêze meije. Mar, sille wy in bytsje op in fatsoenlike menear troch de stof komme kinne, dan moatte wy de foarbiskögingen hwat bikoartsje, tominsten, ik wol my datsels mar oplizze. (De heer Van der Veen: Het is ook helemaal geen belangrijk punt!) Ik fyn dit punt yn syn totaliteit tige bilangryk en ik fyn hiel hwat detailpunten ek wol bilangryk, mar net evidint genöch, om nou yn de sfear en de tiid hwer't wy op it eagenblik yn forkeare, allegearre to bihanneljen. Wy soene de binadering fan dizze saek leafst hwat oars hawwe wolle as bard is. Dat biswier sit 'oy üs ek wol hwat yn it mearderheits. stanpunt fan B. en W. De binadering fan de oare kant wurdt taspitst op tsjinstridichheden, mar lizze de stan- punten üteinliks dochs net tichter by mekoar as men seis faeks tinkt? It ütgongspunt is foar partijen uter- aerd gelyk. Men seit: It gas moat distribuearre wurde en dat moat sa doelmjittich mooglik en foar sa leech mooglike priis. Oer al dy faktoaren is men it iens. Der hat al jierren lang in kwestje west fan in provinsiael energybidriuw, en yn dy sin is ek al yn 1951 in advys jown troch in provinsiale kommisje, ünder foarsitter- skip van de hear De Loor. Ik leau, dat dat punt oan kant lein wurde kin yn dit stadium. De bihanneling yn de Steatensitting fan de provinsje Fryslan hat düdlik ge- nóch oanwiisd, dat dit op it momint net urgint is om to bipraten. Der bliuwe twa punten oer: Moatte wy kieze tusken in provinsiael gasbidriuw en regionale bi- driuwen As wy üs dêr dan dochs oer ütsprekke moatte, dan wolle wy dat leafst wol sadanich dwaen, dat wy de wei nei beide kanten iepenhalde. Wy moatte in ütspraek dwaen en op groun fan in seistal punten komme wy ta de konklüzje, dat wy yn dit stadium kieze foar regionale bidriuwen, dat wy üs, sij it mei in oanfolling, stelle efter it mearderheitsstanpunt fan it Kolleezje. Ik soe dy punten koart neame wolle. De hear Van der Veen hat sein, dat wy der wakker oer prate, dat dy konsintraesje sa foardielich wurkje sil, dat it allegearre sa efficient is en de ünt- jowing meibringt, dat men konsintrearje moat. Dat is de greate fraech. Der sitte oan elke konsin traesje biswieren; dat is hiel faek it gefal. Mar hjir komt by, dat dit net in produksjebidriuw is; it giet hjir net om produksje, mar om distribüsje. En ik leau dus, dat dêrom de greate foardielen dy't men by produksje faek wol birikt, as men sintralisearret en konsintrear- ret, hjir net sa foar de han lizzend binne. In twadde punt dat ek wol düdlik is, is, dat by ien sin. trael bidriuw de öfstan tusken bidriuw en gemeenten en ek tusken bidriuw en gebrüker hiel düdlik greater wurdt as by regionale bidriuwen. De ynfloed en de ynspraek fan de gemeenterieden dat stiet sünder mear fêst sil folie greater wêze kinne by regionale bidriuwen as by ien provinsiael bidriuw. It leit neffens üs foar de han, dat men earst praet oer de mooglikheden om ta in regionale opbou to kommen. Ik leau, dat de kans der yn sit om dat to rédden en dat it yn dit stadium ek folie mear foar de han lizzend is om dy kant üt to wurkjen. As hjirfoar keazen wurdt, bringt dit ek de hiel ütdruklike plicht fan de gemeentebistjüren mei bi- ret mei to wurkjen ta in goede oplossing yn dit forban. Ik mei der oan tafoegje, as tredde punt, dat dizze wei ek hiel düdlik en ütdruklik oanslüt by de histoaryske üntjowing, dy't der al sünt lange tiid is. Hjir spilet by de kwestje fan oansluting fan ünrendabele perselen of gebieten. It liket üs net korrekt ta om by it bi- slissen oer de foarm fan bihear ik bidoel dus yn provinsiael of yn regionael forban dit punt to bi- trekken. It liket üs in ünsuvere redenearring ta om dit elemint meiweagje to litten yn in bislissing oer dizze saek. Wol men yn dit forban prate oer de ün rendabele gebieten, dan moat Ljouwert prate oer bi- paelde kosten dy't it hat as sintrum fan de provinsje. En dan kin men hiel hwat neame: greate bydragen foar fémerk, Frysk Orkest, Cambuur ensfh. De Ge meentereiniging leveret hjir in great tokoart op; yn dy forhaldingen ken men dat sa net yn oare gemeen ten. De gemeente Ljouwert is yn dat opsicht in bi- swierlike, in djüre gemeente. En sadré as men de saek fan ünrendabele gebieten en ünrendabele perselen yn forban bringt mei Ljouwert, dan mei men, tinkt üs, mei rjocht sizze: dat punt fan de ünrendabele gebieten wolle wy hjir büten litte, as wy hjir oer de foarm fan opbou fan dizze bidriuwen prate wolle. In oar punt dat ek yn de nota fan it Kol leezje stiet en dat üs tige wichtich taliket, mar dat yn de diskusjes ek yn de Provinsiale Stea- ten gjin plak foun hat, is, dat Ljouwert in energybidriuw hat. En as dêr de gastsjinst by wei splitst wurde soe, dan kin men konstatearje, dat der in ütdruklik elemint fan skea üntstiet, omdat der in fier- stento lyts emploai bliuwt foar it bidriuw as dat inkel mar mei de elektrisiteit to krijen hawwe soe. Ik kom ta de konklüzje, dat üs fraksje yn alge- miene sin wol meigean kin mei it ütstel fan de mear- derheit fan it Kolleezje, sij it ek, dat wy de argumin- taesje hjir en dêr wol hwat hurd en ek hwat eksklusyf fine. Dit is to folie taspitst op ien doel en wy hiene dus de hiele saek leaver hwat mear synthetysk steld hawwe wollen. Dêrom woe ik aensen mei in oanfolling komme. Dy hat dizze strekking, dat neffens üs de tiid om in definitive bislissing to nimmen oer dat punt yn kwestje net ryp is. Dêrfoar hawwe wy to min do- kumintaesje. It is oan alle kanten düdlik, dat men op de rapporten de hear Van der Veen hat it ek wol düdlik sein net trochgean kin; dat leit noch net allegearre düdlik. Mar men moat in stap dwaen en trocharbeidzje. Ik leau, dat it hiele projekt haest hat en men moat witte, hwat koerts men farre moat, mar fierder moat men eigentlik ek net gean. En dan is de fraech: Hwat wol men prioriteit jaen? Wy wolle dat stiet by üs foarop it aksint lizze op de regio nale opbou, mar ik kin my bést foarstelle, dat oaren it aksint lizze wolle op opbou op provinsiael nivo. Ik sjoch dy tsjinstelling ek net iens al to great. Mar men moat in kar dwaen en dan kieze wy dus foar de regionale opbou. Neffens üs moat earst neigean wurde, oft dy to realisearjen is. En om ütkomme to litten, dat wy der efkes oars oer tinke as de mearderheit fan in Kolleezje, woene wy de folgjende oanfolling dwaen op it ütstel, dat op pag. 9 fan bylage 132 stiet: „III. ons College op te dragen een rapport aan de Raad over te leggen, waarin de aanhangige kwesties omtrent verdere samenwerking, eventueel in provinciaal ver band, ten volle nader worden belicht, speciaal in fi nancieel en economisch opzicht.". Dit ütstel is mei ündertekene troch de hear Santema. (De heer Ten Brug: Dat is het minderheidsvoorstel.) Dat is it net, hwant yn punt 2 stiet, dat men trochwurkje sil. Wy stelle primair: trochgean en de regionale opbou bi- sjen en dy gedachte is by it minderheitsütstel sekun- dair. Dus it aksint leit by üs oars. Ik wol noch ien detailopmerking meitsje oan it adres fan de hear Spiek hout. Hy seit: Wy moatte dy dingen greater sjen en dat is üngefear itselde as hwat de hear Santema nou al in pear kear sein hat: men moat fisy hawwe. Dat fyn ik in argumintaesje, dy't der büten bliuwe moat, hwant dan skout hy dus de oare yn de skuon, dat dy to lyts sjocht en gjin fisy hat. Ik leau, dat soks gjin sin hat. Ik mien, dat hwat yn üs ütstel stiet it béste is. En is it in „greater sjen" hwat de hear Spiekhout seit of hwat ik siz? Dat moatte wy mar yn it midden litte. (De heer Van Balen Walter: Het blijft altijd persoon lijk.) Wy moatte üs halde by de arguminten, dy't hjir lizze. De Voorzitter: Ik heb nu het amendement-Boom- gaardt-Santema ontvangen. Ik zal het even voor de duidelijkheid herhalen. „Aanvullend voorstel meerder heid B. en W. pag. 9, bijlage 132. „III. Ons College op te dragen een rapport aan de Raad over te leggen, waarin de aanhangige kwesties omtrent verdere samen, werking (eventueel in provinciaal verband) ten volle nader worden belicht, speciaal in financieel en econo misch opzicht". Dit amendement kan dus nu deel uitmaken van de beraadslagingen. De heer Engels: Men kan deze zaak herleiden tot hoofdzakelijk twee dingen. Men kan uitgaan van een bedrijf, dat selfsupporting is en samenwerkt met an dere die reeds in regionaal verband werken, om ge zamenlijk te doen wat beter gezamenlijk gedaan kan worden en daarmee het optimale effect te bereiken voor de eigen stad. En dat is te becijferen in rond f 500.000,per jaar ten voordele van onze begroting. Daar staat een andere visie tegenover en wel deze: Het heeft vele voordelen om het in provinciaal ver band te doen. Ze zijn opgenoemd: hoogwaardig perso neel, mechanisatie, automatisering, enz. Men zou kun nen zeggen: Die voordelen zijn echter ook te bereiken volgens het eerste standpunt, dan langs de weg van regionale, resp. gemeentelijke samenwerking. Bij de eerste voorbesprekingen, de eerste verkenningen op dit terrein werd erop gewezen, dat een provinciaal bedrijf economischer, rendabeler zal zijn. Dat is in ieder geval een speculatieve voorspelling; er is daaromtrent geen absolute zekerheid. Er wordt een derde argument ge noemd en ik dacht, dat de zaak zich daarop toespitste, al blijk ik toch ook van mening te verschillen met de heer Van der Veen. Dat derde argument is, dat door intergemeentelijk, binnen het verband van het pro vinciale territoir samen te werken het draagvlak van de onrendabele gebieden in Friesland zodanig wordt vergroot, dat daarmede een bijdrage wordt geleverd tot een zo groot mogelijke gasdistributie door heel de provincie. En dan denk ik niet alleen aan het koken op gas, maar ook aan gasverwarming en dan komt de gehele gasvoorziening toch ook veel meer te staan in het teken van langzamerhand primair wordende le vensbehoeften, zeker in de situatie, waarin wij op het ogenblik verkeren en dan wordt het dus de vraag van keuze tussen een zo rendabel mogelijke distributie voor onszelf en een zo sociaal mogelijke distributie. En dan zegt de heer Van der Veen: Die solidariteit is een kwestie tussen personen onderling, maar daar verschil ik met hem van mening over. Er bestaat solidariteit tussen personen, maai' ook tussen gemeenschappen en zelfs tussen volkeren. Wij zijn er ons immers sterk van bewust, dat we iets moeten doen aan z.g. onderont wikkelde gebieden buiten ons land. Er bestaat dus wel degelijk een solidariteit in deze zin en ik dacht ook, dat wij die solidariteit als degenen die door de bevolking gekozen zijn, mee kunnen beoordelen en mee moeten beoordelen, dat we er ook rekening mee moeten houden bij het nemen van een decisie. Nu heeft de meerderheid van het College zich de vraag gesteld: Waar liggen hier de primaire verant woordelijkheden? En dat blijkt een vreselijk gevaar lijke vraag te zijn. Want n.a.v. het feit, dat die vraag gesteld is, zijn er in de kranten, althans in één krant, kreten verschenen als „reactionair" en „Kaïns-moraal", kreten die ook geuit zijn in de Statenzaal en ik moet U zeggen, dat ik daar wel wat van geschrokken ben. Al is onze fractie bij de afweging van voor- en nadelen geneigd een ander standpunt in te nemen dan de meerderheid van het College, wij moeten toch erken nen, dat de motivering van het College reëel is en dit soort kwalificaties niet verdient. Er is een aantal stel lingen opgezet; allereerst, dat men als Gemeente zelf deze zaken moet aanpakken. Ik dacht, dat dat een volkomen honorabel motief is. Er is verder gesteld, dat men zich ook moet realiseren, dat tegenover de extra revenuen van Leeuwarden door de bevolkings concentratie enz. ook bijzondere uitgaven van de stad staan. Ik geloof, dat ook dat een volkomen juiste stel ling is, die de heer Van der Veen nader heeft toege licht. Ik geloof voorts, dat men niet kan zeggen: „Leeu warden is primair aangewezen om voor anderen in de provincie de zaak op zich te nemen". Het is n.l. ook een honorabel motief, dat Leeuwarden primair moet kijken naar zijn eigen belang. Maar tegenover de erkenning, dat de Gemeente primair naar haar eigen belang heeft te kijken, staat de tendens die wij op het ogenblik in Nederland zien, dat de gemeenten met eikaars belangen in toenemende mate rekening hou den. Dat ziet men in alle mogelijke intergemeentelijke samenwerkingen. In feite is de regionale concentratie waar de meerderheid van het College voor pleit, een uitdrukking van dezelfde gedachte. En in feite is een interregionale samenwerking, uitgebreid tot het pro vinciale territoir, in vorm precies hetzelfde als een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1965 | | pagina 11