10 11 De Voorzitter: Het voorstel is nu in twee instanties besproken. Ik stel daarom voor de beraadslagingen te sluiten. De Raad gaat hiermee akkoord. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W., met aantekening, dat de heren Kingma, Klijnstra, Spiekhout en C. de Vries tegen zijn. De Voorzitter: Het aannemen van het voorstel houdt ook in, dat een aantal adressen, dat terzake bij de Raad is ingekomen, hiermee ook voor kennisgeving is aangenomen en dat in deze zin aan de adressanten bericht wordt gedaan. De Raad gaat hiermee akkoord. Punt 21 (bijlagen nos. 281 en 316). De Voorzitter: Het is gebleken, dat er een kleine onjuistheid in het concept Algemene Erfpachtsbepa lingen is geslopen, nj. dit, dat in art. 17 een verwij zing voorkomt naar artikel 16, tweede lid, sub a en sub b. Die verwijzing dient te vervallen, omdat in art. 16, tweede lid, de onderscheiding tussen a en b niet meer voorkomt. Ik zou de Raad dus de machtiging willen vragen art. 17 nader aldus te redigeren, dat de verwijzing naar sub a en sub b vervalt. De heer Bootsma: Bij het voorgaande voorstel is men tenslotte gekomen tot de bepaling, dat de Ge meente de volledige kosten van de nieuwe akte, die na vaststelling van de nieuwe grondwaarden opgesteld zal worden, voor haar rekening zal nemen, terwijl in art. 15, lid 4, staat aangegeven, dat deze kosten voor de Gemeente èn de erfpachter zullen zijn. Ik zou het logisch vinden, dat vast zou liggen, dat ook de kosten van deze akte voor de Gemeente zijn. De heer Kingma: Om de herziening van de grond waarden is vrij wat tumult geweest, zoiets als: „Wij hebben er niets van geweten." Om dit in de toekomst te voorkomen, lijkt het me dienstig het is een kwestie van technische uitvoering dat voorgeschreven wordt, dat elke nieuwe erfpachter bij zijn contract een af schrift van de nieuwe erfpachtsvoorwaarden krijgt, zodat men de Gemeente later nooit meer in de schoe nen kan schuiven: „Wij wisten er niets van; ze doen maar." Een ander punt. In de bepalingen staat alleen maar, wanneer de bebouwing voltooid moet zijn. Er stond oor spronkelijk binnen vijf jaar en dat wil men verlagen tot drie jaar. Ik heb echter niet kunnen vinden, wan neer de bouw moet beginnen. Als het om een klein per ceel, bijv. een gewoon woonhuis gaat, dan is de bouw een kwestie van een half jaar. Dat zou dan inhouden, dat men zo'n perceel grond 2 (2 jaar onbebouwd kan laten liggen. En dat vind ik eigenlijk in deze tijd niet juist. Ik zou ook graag een termijn willen stellen, waarbinnen met de bouw begonnen moet zijn, bijv. uiterlijk binnen een jaar; dat is m.i. wel redelijk, tenzij de bouw wordt opgehouden door Den Haag i.v.m. de afgifte van een bouwvergunning. De hear Boomgaard!It is miskien fan minder bi- lang dizze erfpachtsbitingsten skerp to bisjen en to bisprekken, nou't yn it algemien by de ütjefte fan groun yn Ljouwert de mooglikheit om to kiezen der by kommen is. It twangsysteem is foar in bilangryk diel forfallen, mar dat nimt net wei, dat it dochs fan bilang is, dat, as de Gemeente in kompleks oanwiist itsij inkel foar ütjefte yn erfpacht, itsij op frijwillige basis op forsyk fan de bilanghawwende of in perseel yn erfpacht jowt mei de mooglikheit fan keap, sadanige kondysjes to meitsjen, dat it in reéle en oan alle kanten forantwurde saek is. It is üs de léste pear moannen wol düdlik wurden, dat de erfpachtsregelin gen, sa't dy steane yn it B.W. en sa't dyk ek fan ge meentewegen fêstlein binne, dochs wol hwat üt de tiid binne. Dy binne tige iensidich opsteld; as men in per seel yn erfpacht nimt, dan is men eigentlik wol yn de boeijen slein, dan hat men syn rjochten, dy't men nor- mael as boarger hat en dy't men yn de omgong mei in lichem as de Gemeente dochs ek hawwe moat, feit- lik yn it foar al hielendal priis jown. Ik soe wize wolle op inkele bipalingen, dy't neffens my net yn üs tiid passé. Giet men ek net to fier yn oansluting by in tiid, hweryn men sterk redigearje en de saek hielendal yn hannen halde woe? Oer de rege ling fan it erfpachtsrjocht mei de bitingsten moat, as men it soasiael sjocht, meiinoar tocht en praet wurde. Foar myn gefoel is dizze saek to folie nei ien kant lutsen. Dy hiele regeling yn de artt. 3, 4 en 5 oer de sekerheitsstelling, dat men yn it foar al, as men in oanfraech docht, in bidrach oan erfpachtskanon stoarte moat, hwertroch men daelks boun is, hoechde der om my net yn. Dy fyn ik hwat ünelegant. Noch eat: Hat it nou yn de ófroune jierren bliken dien, dat it in nuttich effekt hie en dat it nedich wie yn dit forban frij stringinte en frij yngewikkelde rege lingen to treffen? Der wurde trije artikels oan wijd, meiinoar sahwat in hiele blêdside. Ik wol der lykwols net in kwestje fan meitsje; it hinderet my ek net; it giet my om de sfear. Itselde biswier hald ik wol üt tsjin art. 15 oangeande de kanonforheging; hjir wurdt fêstlein, dat de Ge. meenterie iensidich in hersjenning fêststelt. Ik freegje my öf: Moat nou eigentlik net in neutrael lichem des kundigen oanwize, dy't de nije erfpacht en de nije grounwearden fêststelle? De Gemeenterie is yn dizzen partij, is dus net ünsidich. De aide regeling is op dit punt oernommen, mar foar my is it dus de fraech, oft it nedich en yn de soasiale opfettingen fan dizze tiid passend is. Datselde biswier, tsjin dat iensidige en ünelegante, haw ik ek bitreffende art. 23, hwer't it giet oer „her uitgifte in erfpacht". Dat giet om de prosedure om it perseel los to krijen, as de tiid om is, miskien oer 75 jier. Us neiteam kin it dan oerkomme in briefke thüs to krijen, dat men it perseel tagonklik stelle moat foar bilangstellenden om it bisjen to litten op üren dy't it Kolleezje oanwiist. Ik wol der lykwols ófstappe; it sil wol sa moatte, mar dizze saek ammet in sfear, dy't mines yn elk gefal net is. En ik fyn it ek net nedich, dat dit sa redigearre is. Yn art. 1 stiet ünder 1, Ic: „een tijdvak, eindigende op de einddatum, die algemeen geldt voor uitgifte in erf pacht van grond, behorende tot hetzelfde complex". Yn dizze algemiene bitingsten wurdt dus net in al- gemiene termyn neamd. Dér docht de Rie dus net in ütspraek yn. De Wethalder sei niis: „Wy tinke oan in termyn fan 75 jier" en men kin natuerlik stelle; dat hoecht net yn de algemiene bitingsten, dat kinne wy gefal foar gefal bisjen. Dér haw ik ek gjin biswier tsjin, mar is it eigentlik net nedich dat al to dwaen Ik haw fierder in selde fraech as de hear Kingma: Hwat soe nou de béste wei wêze om to foarkommen, dat de erfpachters, ek hja, dy't nei oerdracht yn de takomst erfpachter wurde. net op de hichte binne mei de ynhald fan dizze algemiene erfpachtsbipalingen Ik soe it nuttich achtsje, dat der hwat oan dien waerd; yn hokker foarm wit ik net. Is it ek mooglik yn elke akte fan oerdracht fan erfpachtsrjocht yn de takomst forplicht de forwizing nei de algemiene erfpachtsbi tingsten op to nimmen? En eventueel soe men op de kwitansjes dy't fan de Gemeente ütgeane as de erf. pachtskanon bitelle wurde moat, printsje kinne: „Fan de algemiene erfpachtsbipalingen, dêr't dizze kanon op basearre is, kin men in eksemplaer op it Gemeentehüs krije." Sa foar en nei moat der op attindearre wurde, dat men earne de nije erfpachtsbipalingen ynsjen kin. Ik haw nóch wol inkelde biswieren, yn it foarste plak tsjin art. 12, lid 1, dêr't fêstlein wurdt, dat B. en W. it foech hawwe by bou ien oan to wizen, dy't de super. visy dêrop hawwe sil. Ik mien to witten, dat soks net yn de aide bitingsten stie en ik kin de bitsjutting fan de twadde sin fan it earste lid dan ek net bést bi. gripe. Neffens my hat it Kolleezje dochs genóch moog- likheden to witten hwat hjir boud wurdt en ek sünder dizze bipaling yn de erfpachtsbitingsten to kontro. learjen, hoe't de bou ütfierd wurdt. Letter wurde noch frij sterke stikken oan art. 12 ophongen, hwant as men art. 12 net goed ütfiert, dan kin it seis liede ta üntbining fan de erfpachtsoerienkomst. Ik haw dus wol biswier tsjin de troch my neamde folsin. It biswier fan de hear Bootsma tsjin art. 15, dat de helte fan de kosten foar rekken fan de erfpachter en de oare helte foar rekken fan de Gemeente komt, wol ik ündersteune. Yn art. 22 oer it kontrakt dat opmakke wurde moat as de erfpacht in ein nommen hat troch forrin fan de termyn, stiet ünder 4: „De kosten, voortvloeiende uit taxatiewerkzaamheden van de commissie en/of de kantonrechter, komen ten laste van de erfpachter.". Yn dit artikel giet it om de prosedure by it oernim- men troch de Gemeente fan de opstallen, as de erf- pachtstiid forstrutsen is. Ik tocht, dat it normael wie, dat dejinge dy't hwat keapet, de kosten fan de akte ensfh. ek bitellet. Ik soe der yn dit forban ek foar fiele, dat, as dus de Gemeente de opstal oernimt, hja ek de kosten fan dizze prosedure bitelje soe, de kos ten fan de akte ynbigrepen. Art. 23 giet wer oer „heruitgifte in erfpacht". Lid 3 bitreft de prosedure, dy't folge wurde moat, as de erf pachter om forlinging fan de erfpachtstermyn freget. De léste sin haldt yn, dat hy, neidat hy de oanfraech yntsjinne hat, üntheven is fan de forplichting it per seel ta bisichtiging iepen to stellen, „totdat hij even tueel van B. en W. bericht ontvangt, dat zij inwilli ging van zijn aanvraag niet zullen bevorderen." Ik tocht, dat it wêze moast: „totdat de Raad heeft beslist de aanvraag af te wijzen." As ik it goed lézen haw, nimt it Kolleezje nou fierder de bislissing, oft de erf pachter al of net yn oanmerking komt foar forlinging. Ik mien, dat dit in saek is, dy't de Rie bihannelje moat. De heer Van der Schaaf (weth.): Er is van twee zijden gevraagd, of in art. 15 de kosten die daar ten laste van de partijen ieder voor de helft worden ge bracht, niet voor rekening van de Gemeente zouden kunnen worden genomen. Ik kan daarover op het ogenblik geen overleg plegen, tenzij de leden van het College zich daartoe in staat achten, maar m.i. is een positie, waarbij de kosten die ergens vallen, door par tijen ieder voor de helft worden gedragen, typerend billijk. Dat komt in vele gevallen voor en als de heer Boomgaardt de sfeer waarin deze voorwaarden moeten worden gehouden, in het geding brengt, kan hij toch moeilijk bezwaar maken tegen kosten half-om-half. Ik vraag echter: Is het wel praktisch uitvoerbaar om be trekkelijk lage bedragen als aandeel in de kosten nog te innen? Ik kan nu wel zeggen, dat we dat nog eens zullen overwegen, maar dat gaat natuurlijk niet: er moet op dit ogenblik in deze vergadering een beslis sing over vallen. Terwijl ik doorpraat, kan de andere leden van het College misschien even gevraagd wor. den, of zij dit zouden willen overnemen. Het is inderdaad niet zo'n zwaar geval. De Voorzitter: Dit voorstel behelst de vaststelling van nieuwe algemene erfpachtsbepalingen. Degene, die op grond van deze bepalingen een perceel grond in erfpacht krijgt, weet van tevoren, waartoe hij zich ver bindt, en dan is er m.i. ook geen enkele reden van billijkheid (zoals die nu geacht wordt te spelen bij de herziening van de oude canons) voor de Gemeente om bij voorbaat alle kosten voor haar rekening te nemen. Bovendien is het ook helemaal niet uitgesloten, dat de Raad het in de toekomst bij een herziening, in de situatie, die dan ontstaat en die nu slecht te beoor. delen is, net zo goed als op het ogenblik bij de oude canons, wel onbillijk kan achten alle kosten voor re kening van de erfpachter te brengen. Dus ik zou willen voorstellen de redactie gelijk te laten. De heer Van der Schaaf (weth.)Ik wil het daar wel mee eens zijn, alleen wil ik er wel op wijzen, dat het, als er in één gezamenlijke akte bijv. 500 percelen worden herzien, niet zo gemakkelijk is de helft van de kosten over die 500 gevallen om te slaan. Dan zou het om praktische redenen wel eens gewenst kunnen zijn het maar te laten zitten. Daarom zou de tekst van de betreffende bepaling ook wel onveranderd kun nen blijven. De heren zullen daarmee, ook na de door U, mijnheer de Voorzitter, gegeven toelichting, wel akkoord kunnen gaan. Ik zal proberen niet al te veel uit te weiden, want dit is een wat vermoeiende materie, het is wat juris terij en daar is maar zelden een uitgebreide belang stelling voor gaande te houden. Is het niet juist een bepaling op te nemen omtrent de aanvang van de bouw? Nu moet op een uitgegeven terrein de bouw binnen drie jaar voltooid zijn en iemand die begint met het betalen van de erfpachtscanon, heeft er dus belang bij zo spoedig mogelijk met de bouw te beginnen. Aan de andere kant is het niet altijd doen lijk onder het huidige regiem van de bouwwereld direct, op het gewenste ogenblik, de rijksgoedkeuring te hebben. Daarom hebben wij gemeend slechts een termijn voor de voltooiing van de bouw te moeten aan geven. Wat het bekend maken der voorwaarden betreft, wij hebben het voornemen om bij de uitgifte in erfpacht een gedrukt exemplaar van de voorwaarden, waarnaar wordt verwezen, te doen hechten aan het afschrift van de akte en dus mee uit te reiken. Het geval van overdracht is het moeilijkste, want de overdracht kan in een aantal gevallen buiten toe stemming van de Gemeente plaats hebben. Bij over dracht van onroerend goed is het gebruikelijk, dat de nieuwe eigenaar/erfpachter de originele akte van ves tiging meekrijgt. Daar staan de voorwaarden dus wel in. En dan wilden we de notarissen en anderen die belast zijn met het opmaken van de erf pachtsoverdracht, ook nog de instructie geven: „Zorgt U ervoor, dat die akten in elk geval aanwezig zijn, zodat bekendheid met de voorwaarden wordt verkre gen." Maar waterdicht maken kan men het waar schijnlijk niet. De heer Boomgaardt heeft de gedachte gelanceerd de voorwaarden ook bijv. in groene letters? op de jaarlijkse kwitanties te drukken. Dat zou kunnen, maar ik wil U wel verzekeren, dat ondanks alle voor zorgen toch een aantal mensen niet bekend zal zijn met de voorwaarden. En als dat zou leiden tot verla ging van de canon, maak ik mij er niet zoveel zorg over, en in het tegenovergestelde geval moeten we het risico maar nemen. En nou it forfolch fan de wasklist fan de hear Boom. gaardt. De tsjintwurdige formulearring fan de bitingsten komt him foar in bytsje üt de tiid to wêzen en iensi dich neamt hy se ek. Men wurdt neffens him yn de boeijen slein, mar dat is net sa: men giet in kontrakt oan, dêr't men fan to foaren kennis fan drage kin. De hear Boomgaardt woe it allegearre hwat freonliker redigearre hawwe. Nou hat lykwols gjin ien fan beide partijen der baet by, as in kontrakt mei in sterk juri- dyske ynslach healfêst redigearre wurdt. Juridyske for- mulearringen moatte strak en skerp wêze, oars doge se net en op de lange baen sjoen, docht men elk fan de partijen der in deugd mei se sa düdlik mooglik to stel len. Men moat it dêrom ek net ynterpretearje, as soene der kweade of drakonyske bidoelingen efter sitte. Dat is hielendal it gefal net. De aerd fan de matery freget strakheit. De hear Boomgaardt fynt de sekerheitsstelling yn art. 3 net nedich, mar it Kolleezje bipaeld al. Wy hawwe yn de praktyk - dat wol ik mei klam stelle gefallen hawn, hweryn men to flot mar in erfpacht freget en as der net in waerborchsom of een seker heitsstelling by wêze soe, dan soe men sizze kinne: Wy jowe it perseel mar wer werom. Dat soe dan in foarm fan kosteleaze opsje wêze, dêr't it publyk to grif en to maklik wurk fan makket. De serieuze erfpachter, dy't echt fan doel is to bouwen, sil der gjin lést fan hawwe. (De heer Van der Veen: Hebben zich zulke gevallen dit jaar nog voorgedaan?) Ja, en jou linker.buorman hat der ris hwat fan sein ek noch. Dus nou wolle Jo it hielendal wol leauwe? (De heer Van der Veen: Oars ek noch wol.) It fêststellen fan de nije kanon troch de Gemeente rie soe iensidich wêze. Neffens de hear Boomgaardt moast men der in neutrael lichem foar nimme, mar ik achtsje dat net nedich. Fan de Gemeenterie moat men hast foründerstelle, dat dy it net op in healwize ma- near dwaen sil. Dizze stiet sadanich iepen foar biyn. floeding fan de publike opiny, dat soks gewoan net to forkeapjen wêze soe. En boppedat, as in Gemeenterie de nije grounwearde of it kanonpersintaezje fêststelle soe op it dübelde fan de reéle wearde, dan soe de erfpachter him rjochtsje kinne ta de boargerlike rjoch- ter op groun fan art. 1375 fan it B.W. mei de stelling, dat it bislüt net „te goeder trouw" is. En dêrom is de oantsjutting „iensidich" to forsmiten. Deskundigen hiene op groun fan alle faktoaren yn it gefal dat wy nou ünder it foarige agindapunt öfhannele hawwe, de wearde wol ris heger fêststelle kinnen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1965 | | pagina 6