2 3 De heer Van der Schaaf (weth.)Ik betwijfel of het nuttig is alle lijsten zodanig na te zien, dat er daarin praktisch geen fouten meer zouden zitten. Voor per celen ten aanzien waarvan geen wens tot afkoop be staat, zou dit maar overbodig werk opleveren. Daarom lijkt het mij beter te wachten tot we bij de uitvoering van het principebesluit tegen soortgelijke gevallen als dit aanlopen dan nu alle finesses na te gaan, waarbij ook dan nog fouten kunnen blijven zitten. Als nog be staande bezwaren redelijk zijn, zullen wij niet nalaten een voorstel tot correctie te doen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 8 (bijlage no. 44). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 9 (bijlage no. 61). De hear Boomgaardt: Dit ütstel is oan de iene kant in tige swier projekt foar de gemeente Ljouwert, oan de oare kant in projekt, dat ek wer tige de muoite wurdich is om yn it bisünder omtinken oan to jaen. It liket my foar de Gemeente ek wol op syn plak om der offers foar oer to hawwen om it Prinsessehöf in goede foroaring ündergean to litten en it museum in weardige hüsfêsting to jaen. Ik woe dus hjirfoar wol hulde bringe oan it Kolleezje en dyjingen, dy't hjir oan arbeide hawwe. Fan üs kant soene wy graech sjen, en ik tink, dat de Rie der ek wol yn meistimme sil, dat it Kolleezje noch ris bisiket by it Ryk mear boppe wetter to heljen. Sjoen it bilang fan dit museum, dat sünder mis folie fierder rikt as inkel Ljouwert en ek inkel Fryslan, soe men wol stelle meije, dat hjir dochs ek greate forplichtings en in oanwizing foar bi- langryk greater dielnimmen fan it Ryk wêze moasten as üt dizze stikken bliken docht, en dat binammen in bidrach fan f 250,dat it Ryk dan nou jowt yn de eksploitaesjekosten, dochs wol tige biskamsum is. Ef- ter dit sifer moasten nedich twa nullen stean, mar ik nim fuortendaliks oan, dat it foar it Kolleezje net sa maklik wêze sil om hjir noch in hiele heap üt to heljen. Dan haw ik noch in fraech oangeande it üntwerp- bislüt. It is my net hielendal düdlik, dat wy under punt 4 jild üttrekke foar in ta rieding yn forban mei de wurksumheden oan de perselen nos. 9 en 11 Greate Tsjerkestrjitte, wylst wy ünder punt 2 al it ütstel krije om dy ünderhans oan to bisteegjen. Men soe sizze, nef- fens punt 4 is it noch hielendal yn de sfear fan ta- rieding en yn punt 2 soe de Rie dan feitlik nou al in bislüt nimme om de ütfiering to gunnen. Ik freegje my dus óf, oft dit net in bytsje mei inoar yn striid is. De heer Keuning: Het is wel te verwachten, dat een behoorlijk afdoende restauratie van het pand een vrij dure aangelegenheid zou worden. Aan de andere kant hebben wij ons gerealiseerd, dat de Chinese por seleinverzameling met de aanvullende aardewerkverza melingen, die men op het ogenblik bezig is aan te leg gen, een wereldvermaardheid heeft, zodat een waar dige huisvesting hiervan bepaald op zijn plaats is. Bo vendien meen ik, dat naast de huisvesting van deze beroemde verzameling door de verbouwing, dit mu seum ook in velerlei opzicht een actievere functie kan vervullen. Ik geloof ook, dat het een zeer belangrijk pluspunt is, dat het museum een zuiver praktische be tekenis krijgt en dat men dit ook gaat gebruiken voor voorlichtingswerk op kunstgebied, voor het houden van tentoonstellingen op modern gebied en voor de daarbij behorende lezingen e.d. Dat is voor onze stad, zeker met de ontwikkeling, die zij gaat doormaken, zeer noodzakelijk en ik hoop dan ook, dat het museum na de verbouwing een waardige plaats kan innemen. De hear Santema: Ik mei sizze ek üt namme fan üs fraksje, dat wy hjir ek folslein efter steane. Wy binne üs biwust, dat wy yn it Prinsessehóf in museum hawwe, dat sünder mis fan Westeuropeesk formaet is. En hwannear't wy dy birjochten, dy't ynwoun binne troch de direkteur by forskillende musea yn West europa en ek noch fierder fuort ris neilêze, dan wurde wy der tige yn bisterke. Hwannear't bygelyks in pear leden fan de stêf fan it Victoria and Albert Museum yn Londen ek tige gunstige skögings hjiroer uterje, dan binne wy wis, dat wy mei in tige wichtige saek to krijen hawwe, dy't net allinnich Ljouwert, mar hiel Fryslan oanbilanget. Wy binne ek bliid, dat nou by dit ütstel de Papingastins sa folie mooglik wer yn syn aide foarm werom brocht wurde sil. Dat men hjir en dêr al mei it sloopwurk bigoun is, is foar üs wol in reden om to sizzen: is men net to folie op it bislüt fan 'e Rie foarüt roun? Foaral as men bitinkt, dat der einliken allinne ek noch mar ütsteld wurdt in bigjin. kredyt ta to stean fan f 55.000,Fierders fine wy it bidrach dat hjir neamd is, wol hwat in rüge skat- ting. Soke bidragen as roun f 600.000,en f 400.000, dat is fansels net mear as rüzen. Wy hawwe hjir miskien ek noch in restauraesjesubsydzje to forwachtsjen en wy hawwe seis ek noch yn it gemeentlik restauraesje- füns in bydrage foar dizze restauraesje. Hoe great dit restauraesjefüns op it stuit is, ynteresearret üs wol tige. Wy wolle ek in wurd fan hulde bringe oan de Ottema-Kingma Stifting dy't in fikse bydrage oan dizze restauraesje yn it ütsicht stelt. Ek it wurk, dat dizze stifting yn de rin fan de jierren foar it Prinsessehöf dien hat, fortsjinnet de heechste wurdearring. Jo for- nimme üt üs wurden, dat wy hjir net tsjin stimme sille en wy hoopje, dat dizze saek sa gau mooglik réali. searre wurde kin. De hear Tiekstra (weth.)Ik woe bigjinne mei to sizzen, dat wy mei greate tankberens de wurdearring biharke hawwe dy't fan ünderskate fraksjes foar it ütstel ütsprutsen is. En foar sa fier 't binammen de hear Boomgaardt syn wurdearring ütsprutsen hat oan it adres fan de minsken, dy't oan de tarissing mei- arbeide hawwe, wol ik him wol tasizze, dat dy troch- jown wurde sil. De hear Boomgaardt leit de finger op in hwat slim punt yn dit bistek, to witten op it feit, dat foar in sa unike samling sa'n lyts bytsje ryks- subsydzje jown wurdt. Fansels, doar ik wol sizze, hat it Ryk der wol in forklearring foar. It Ryk is op it stuit fan bitinken, dat it rykssubsydzje foar it Frysk museum, neffens oare fan dit soarte musea, wol sa heech is, dat men oan it subsidiearjen fan it Prinsesse hóf noch net takomme kin. De 100 ryksdaelders binne soe ik hast sizze in min of mear forplichte jefte fan it Ryk en mear ek net. Jo en ik hawwe der togear- re op it departemint in petear oer hawn. Wy sille üs bést dwaen om der mear üt to heljen as 100 ryksdael ders. Men mei hoopje, dat mei it tanimmen fan it bisef by de Ryksoerheit fan har forantwurdlikens foar dit soarte kulturele ünderdielen mooglik ek de rynskens fan it Ryk tanimme sil. Dan hat de hear Boomgaardt frege, hoe't it sit mei punt 4 fan it ütstel fan it tarissings- kredyt fan f 50.000,en punt 2, dat der ta strekt it wurk ünderhans op to dragen oan in üt to noegjen oannimmer. Dat sit sa: yn it tarissingskredyt sit in bidrach, dat de oannimmer bitelle wurde kin, wol hy yn steat wêze om in sa krekt mooglike bigreating op tafel to lizzen. Hwannear't dat safier is, sille wy mei de krekte sifers komme moatte. Mar it liket it Kolleezje goed ta om by it oanfreegjen fan it taris singskredyt safolle romte to krijen, dat wy op 'e tiid de nedige gegevens hawwe om fierder to gean en op dat stuit komt fansels it Kolleezje op'e nij by de Rie mei krekte sifers. De heer Keuning wijst op de grote betekenis van, laat ik zeggen, een actieve, uitoefening van de museum functie en bedoelt, dacht ik, maak niet slechts een kostbare opbergplaats voor kostbare spullen. De bedoe ling van het ontwikkelde verbouwingsplan is juist re kening houden met de opvoedkundige functie in cul turele zin voor een groot deel van de bevolking; dat betekent, dat men in het museum een stuk instructieve en culturele bedrijvigheid terug kan vinden, waardoor dit museum in het totaal van het culturele leven in Leeuwarden en hopelijk in geheel Friesland een voor name functie kan uitoefenen. De hear Santema hat him biklage oer de rüge sifers. Ik woe him allinnich efkes attendearje op it feit, dat it net foar it earst is, dat foar it Prinsessehóf in kredyt frege wurdt. Wy hawwe earder f 25.000,frege om op it lést ek it ien en oar to foroarjen fan hwat de direk teur fan it Prinsessehóf sa graech foroare hawwe woe en dit kredyt is dêroan bistege. It is wier net dien mei sinten dy't de Rie üs net biskikber steld hat, soks haw we wy net foar moade. Wy diele mei de hear Santema de wurdearring foar de Ottema-Kingma Stifting en wy binne wol gelokkich mei de goede relaesje tusken dizze stifting en de Ge meente. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 10 (bijlage no. 69). De hear Santema: Oan it léste sintsje: „de Com missie van Openbare Werken kan zich met het voren staande verenigen", hie einliken taheakke wurde moat- ten: „de Commissie voor het Openbaar Slachthuis." Dit mis ik wol in bytsje. Hoe sit dat nou feitlik? De hear Pols (weth.): Net, dat wy net foldwaende respekt hawwe foar dizze kommisje, mar dizze for- bouwing is hielendal by Iepenbiere Wurken. Iepenbiere Wurken freget om it ünderhans oan to bisteegjen. It plan is ek goedkard troch de Kommisje foar it Iepen bier Slachthüs. Iepenbiere Wurken wol graech mei in lyts oantal oannimmers prate, om't it in slimme saek wurdt, hwant it Slachthüs moat trochdraeije en nou moatte wy in oannimmer hawwe, dy't op it iene mo- mint ris hiel folie minsken ynset en op it oare momint wer ris mei minder minsken ta kin. De Wethalder fan Iepenbiere Wurken hie it ek bianderje kinnen; dit leit einliken hielendal yn de sektor fan Iepenbiere Wurken - - nPt wer nei de Kommisje foar ERRATUM. In het verslag der handeii ingen van de gemeenteraad van woensdag 2 februari 1966 dient op blz. 5 in tweede kolom, in de vierde regel van onderen, Latijnse uitdrukking als volgt gelezen te worden: „Jus in causa positum". t.a.v. de andere gebruikers van sportaccommodaties is te constateren, voornamelijk i.z. de tijden, waarop hier voor gelegenheid wordt geboden. Ik begrijp anderdeels zeer wel, dat deze exploitatie boven water moet komen, maar voor een veelvuldig en regelmatig gebruik in de toekomst is in de eerste plaats nodig, dat het publiek ook bad- en zwem-minded is en dat wordt toch zeker niet in de laatste plaats bewerkstelligd door de verenigingen op dit gebied. De heer Kingma: Die tarieven vinden we nogal aan de hoge kant. In het bijzonder is ons opgevallen, dat er geen speciale tarieven bij zijn voor kinderen. Wij menen, dat dit wel gewenst is en we zouden ook graag zien, dat er voor hen een abonnement komt. Ik meen, dat er een seizoengemiddelde genoemd is van 100 ba den bij een redelijk gunstig seizoen. Aangenomen, dat, wat meestal gebruikelijk is, een abonnement dient voor één bad per dag, begrijp ik niet hoe men aan een ge middelde komt van 100 baden. Dat lijkt mij echt aan de hoge kant. Aan de andere kant vindt ik het niet erg, dat men op het zwemmen iets toelegt. Er is in het stuk ook gezegd, dat zwemmen zeer belangrijk is. Het wordt door doktoren en schoolartsen aanbevolen voor de kinderen, maar ook voor de groteren. Wanneer ik dit alles bekijk, vind ik toch wel, dat het zwemmen een erg dure kwestie wordt en daarom zou ik eigenlijk wel willen, dat er een lager tarief voor kinderen werd ingevoerd en dat een abonnement gehandhaafd wordt op het peil van de Kleine Wielen van vorig jaar. Ik meen, dat dit voor kinderen f 6,en voor volwassenen f 12,— was. Daarnaast kan men dan eventueel de 25- ha.den kaarten handhaven. Aan de ene kant is het een oor de houder van het abonnement, die voor baden wanneer het een gunstig seizoen is, de andere kant is de uitgifte van abonne-i m vaste bron van inkomsten voor het bad, het seizoen ook is. de de Punt 23 (bijlage no. 50). De heer Heetla: Wij missen bij dit punt een abon nement voor gezinnen. In andere gemeenten, zoals Drachten, kent men dat wel. Dan kan het hele gezin baden tegen een goedkoper tarief. Verder de openstelling van het bad. Bij de Kleine Wielen is dit 8 uur en bij het andere bad 7 uur. Ik zou het verschil graag willen weten. Ik dacht, dat het beter was, beide baden 7 uur te openen. De heer Bootsma: Het eerste wat ik zou willen op merken is dit: deze baden en dan begin ik met het Nijlan beginnen zondags om kwart vóór één. Ik neem aan, dat dit verband houdt met de kerkdiensten. Wanneer ik hierbij neem het gebruik t.b.v. de vereni gingen, dat buiten de tijden van openstelling valt, vraag ik me af, wanneer deze mensen daar gebruik van kun nen maken. De zon zal op bepaalde tijden wel later ondergaan dan 8 uur, maar dat is maar een korte pe riode. Wij hebben daar bij het Huizumer bad ondervin ding mee, dat men na 8 uur als regel niet veel meer voor zwemmen zal kunnen rekenen. Daar komt ook de kwestie van de vergoeding nog bij, die daarvoor gege ven zal moeten worden en die is gesteld op dagtarief, n.l. het aantal bezoekers x het dagtarief, met een mini mum van f 25,Van dat dagtarief kan men zeggen, dat dit voor een speciaal doel niet lager moet zijn, maar die garantie van f 25,noopt een vereniging er toe, telkens met tenminste 50 personen te komen. Dat lijkt mij voor een regelmatig gebruik, bij een dergelijk ver enigingsuurtje, vrij veel. Er zit ook enig verschil t.a.v. het gebruik van baden en sintelbanen. Bij de sintelba- nen is het één uur per week, per seizoen op ma. t.e.m. vrij. f 30,Dat „per seizoen" is er bij de baden niet bij. Daar is het louter per keer, dat deze gebruikt worden. Ik geloof, dat hier een achterstelling van de zwemclubs r Tiekstra (weth.): De heer Heetla is be ret te zeggen, dat hij het gezinsabonnement t verschaft me de mogelijkheid tegelijkertijd an op de beschouwing van de heer Kingma abonnementen, waarbij ik begin met te zeg de door de heer Kingma aangehaalde notitie adsbrief luidt: „Ervaringen in andere gemeen- en echter aangetoond, dat bij een gunstig bad- le abonnementhouders gemiddeld 100 maal per van hun abonnement gebruik maken." Ik wil U de bron wel verklappen, n.l. een bad waar men pre cies dezelfde methode zal gaan volgen als wij ons hier voorstellen te volgen, n.l. de Papiermolen in Groningen. De mate, waarin abonnementhouders gebruik maken van hun abonnement, kan worden gecontroleerd. De frequentie wordt door het afgeven van contramerken in de gaten gehouden en daaraan ontleent men dit gege ven. Dat heeft voor Groningen tot de conclusie geleid, dat men nog niet eens de verwarmingskosten van het bad kon dekken met de opbrengsten van abonnementen. Het is duidelijk, dat men in die ontwikkeling, 2 dingen kan doen: óf de prijs van het abonnement zelf aanmer kelijk opvoeren, maar dat betekent, dunkt mij, dat men juist de aanschaffing ineens buiten het bereik van een grote groep van de bevolking brengt óf een vorm zoeken waarbij, tegen een gereduceerde prijs, toch de mogelijkheid bestaat, een aantal baden te con tracteren. Het abonnement is persoonlijk. Dat staat op naam; ik weet niet of er foto's op zitten. Er zijn n.l. wel eens feiten geconstateerd, die pijnlijk zijn voor de gene, die de abonnementen uitgeeft. Het zullen, dacht ik, niet de abonnementhouders zijn, die het onderscheid kennen tussen wat mag en wat niet mag. In ieder geval was het zo, dat men heeft gezocht naar een op lossing, die in aanmerkelijke mate toegemoet kwam aan de bezwaren, die de exploitant van het bad ondervond en tegelijkertijd inhield de mogelijkheid, dat men tegen een duidelijk gereduceerde prijs kon zwemmen. Dat is dus nu de 25-badenkaart, die niet op naam is. Een ge zin kan dus, en dat is het antwoord aan de heer Heetla, een 25-badenkaart gebruiken en bij wijze van spreken met zijn tienen tegelijk dan een kaartje krijgen om in het water te springen. In tegenstelling tot wat de heer Kingma heeft gezegd, zijn de tarieven laag. Deze liggen voor de dagkaarten op het niveau van 2/3 van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1966 | | pagina 2