2
3
De heer Van der Schaaf (weth.)Ik betwijfel of het
nuttig is alle lijsten zodanig na te zien, dat er daarin
praktisch geen fouten meer zouden zitten. Voor per
celen ten aanzien waarvan geen wens tot afkoop be
staat, zou dit maar overbodig werk opleveren. Daarom
lijkt het mij beter te wachten tot we bij de uitvoering
van het principebesluit tegen soortgelijke gevallen als
dit aanlopen dan nu alle finesses na te gaan, waarbij
ook dan nog fouten kunnen blijven zitten. Als nog be
staande bezwaren redelijk zijn, zullen wij niet nalaten
een voorstel tot correctie te doen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 8 (bijlage no. 44).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 9 (bijlage no. 61).
De hear Boomgaardt: Dit ütstel is oan de iene kant
in tige swier projekt foar de gemeente Ljouwert, oan
de oare kant in projekt, dat ek wer tige de muoite
wurdich is om yn it bisünder omtinken oan to jaen.
It liket my foar de Gemeente ek wol op syn plak om
der offers foar oer to hawwen om it Prinsessehöf in
goede foroaring ündergean to litten en it museum in
weardige hüsfêsting to jaen. Ik woe dus hjirfoar wol
hulde bringe oan it Kolleezje en dyjingen, dy't hjir
oan arbeide hawwe. Fan üs kant soene wy graech
sjen, en ik tink, dat de Rie der ek wol yn meistimme
sil, dat it Kolleezje noch ris bisiket by it Ryk mear
boppe wetter to heljen. Sjoen it bilang fan dif
dat sünder mis folie fierder rikt as inkel Lj
ek inkel Fryslan, soe men wol stelle meije,
dochs ek greate forplichtings en in oanwizinj
langryk greater dielnimmen fan it Ryk wêze
as üt dizze stikken bliken docht, en dat bins
bidrach fan f250,dat it Ryk dan nou jo'
eksploitaesjekosten, dochs wol tige biskamsur
ter dit sifer moasten nedich twa nullen stean
nim fuortendaliks oan, dat it foar it Kolleezj
maklik wêze sil om hjir noch in hiele heap üt t
Dan haw ik noch in fraech oangeande it i
bislüt. It is my net hielendal düdlik, dat wy ün<
4 jild üttrekke foar in ta rieding yn foiban
wurksumheden oan de perselen nos. 9 en 11
Tsjerkestrjitte, wylst wy ünder punt 2 al it ütsl
om dy ünderhans oan to bisteegjen. Men soe sizze, nef-
fens punt 4 is it noch hielendal yn de sfear fan ta-
rieding en yn punt 2 soe de Rie dan feitlik nou al in
bislüt nimme om de ütfiering to gunnen. Ik freegje my
dus öf, oft dit net in bytsje mei inoar yn striid is.
De heer Keuning: Het is wel te verwachten, dat
een behoorlijk afdoende restauratie van het pand een
vrij dure aangelegenheid zou worden. Aan de andere
kant hebben wij ons gerealiseerd, dat de Chinese por
seleinverzameling met de aanvullende aardewerkverza
melingen, die men op het ogenblik bezig is aan te leg
gen, een wereldvermaardheid heeft, zodat een waar
dige huisvesting hiervan bepaald op zijn plaats is. Bo
vendien meen ik, dat naast de huisvesting van deze
beroemde verzameling door de verbouwing, dit mu
seum ook in velerlei opzicht een actievere functie kan
vervullen. Ik geloof ook, dat het een zeer belangrijk
pluspunt is, dat het museum een zuiver praktische be
tekenis krijgt en dat men dit ook gaat gebruiken voor
voorlichtingswerk op kunstgebied, voor het houden van
tentoonstellingen op modern gebied en voor de daarbij
behorende lezingen e.d. Dat is voor onze stad, zeker
met de ontwikkeling, die zij gaat doormaken, zeer
noodzakelijk en ik hoop dan ook, dat het museum na
de verbouwing een waardige plaats kan innemen.
De hear Santema: Ik mei sizze ek üt namme fan
üs fraksje, dat wy hjir ek folslein efter steane. Wy
binne üs biwust, dat wy yn it Prinsessehöf in museum
hawwe, dat sünder mis fan Westeuropeesk formaet is.
En hwannear't wy dy birjochten, dy't ynwoun binne
troch de direkteur by forskillende musea yn West
europa en ek noch fierder fuort ris neilêze, dan wurde
wy der tige yn bisterke. Hwannear't bygelyks in pear
leden fan de stêf fan it Victoria and Albert Museum yn
Londen ek tige gunstige skögings hjiroer uterje, dan
binne wy wis, dat wy mei in tige wichtige saek to
krijen hawwe, dy't net allinnich Ljouwert, mar hiel
Fryslan oanbilanget. Wy binne ek bliid, dat nou by dit
ütstel de Papingastins sa folie mooglik wer yn syn
aide foarm werom brocht wurde sil. Dat men hjir en
dêr al mei it sloopwurk bigoun is, is foar üs wol in
reden om to sizzen: is men net to folie op it bislüt
fan 'e Rie foarüt roun? Foaral as men bitinkt, dat der
einliken allinne ek noch mar ütsteld wurdt in bigjin.
kredyt ta to stean fan f 55.000,Fierders fine wy
it bidrach dat hjir neamd is, wol hwat in rüge skat-
ting. Soke bidragen as roun f 600.000,en f 400.000,
dat is fansels net mear as rüzen. Wy hawwe hjir miskien
ek noch in restauraesjesubsydzje to forwachtsjen en
wy hawwe seis ek noch yn it gemeentlik restauraesje-
füns in bydrage foar dizze restauraesje. Hoe great dit
restauraesjefüns op it stuit is, ynteresearret üs wol
tige. Wy wolle ek in wurd fan hulde bringe oan de
Ottema-Kingma Stifting dy't in fikse bydrage oan dizze
restauraesje yn it ütsicht stelt. Ek it wurk, dat dizze
stifting yn de rin fan de jierren foar it Prinsessehöf
dien hat, fortsjinnet de heechste wurdearring. Jo for-
nimme üt üs wurden, dat wy hjir net tsjin stimme sille
en wy hoopje, dat dizze saek sa gau mooglik réali.
searre wurde kin.
De hear Tiekstra (weth.)Ik woe bigjinne mei to
sizzen, dat wy mei greate tankberens de wurdearring
biharke hawwe dy't fan ünderskate fraksjes foar it
ütstel ütsprutsen is. En foar sa fier 't u;~~—
hear Boomffaa^t
J.JAJL
«.a xuu ryksdael-
uupje, dat mei it tanimmen fan it bisef
by de Ryksoerheit fan har forantwurdlikens foar dit
soarte kulturele ünderdielen mooglik ek de rynskens
fan it Ryk tanimme sil.
Dan hat de hear Boomgaardt frege, hoe't it
sit mei punt 4 fan it ütstel fan it tarissings-
kredyt fan f 50.000,en punt 2, dat der ta
strekt it wurk ünderhans op to dragen oan in üt to
noegjen oannimmer. Dat sit sa: yn it tarissingskredyt
sit in bidrach, dat de oannimmer bitelle wurde kin, wol
hy yn steat wêze om in sa krekt mooglike bigreating
op tafel to lizzen. Hwannear't dat safier is, sille wy
mei de krekte sifers komme moatte. Mar it liket it
Kolleezje goed ta om by it oanfreegjen fan it taris
singskredyt safolle romte to krijen, dat wy op 'e tiid
de nedige gegevens hawwe om fierder to gean en op
dat stuit komt fansels it Kolleezje op'e nij by de Rie
mei krekte sifers.
De heer Keuning wijst op de grote betekenis van,
laat ik zeggen, een actieve, uitoefening van de museum
functie en bedoelt, dacht ik, maak niet slechts een
kostbare opbergplaats voor kostbare spullen. De bedoe
ling van het ontwikkelde verbouwingsplan is juist re
kening houden met de opvoedkundige functie in cul
turele zin voor een groot deel van de bevolking; dat
betekent, dat men in het museum een stuk instructieve
en culturele bedrijvigheid terug kan vinden, waardoor
dit museum in het totaal van het culturele leven in
Leeuwarden en hopelijk in geheel Friesland een voor
name functie kan uitoefenen.
De hear Santema hat him biklage oer de rüge sifers.
Ik woe him allinnich efkes attendearje op it feit, dat
it net foar it earst is, dat foar it Prinsessehöf in kredyt
frege wurdt. Wy hawwe earder f 25.000,frege om op
it lést ek it ien en oar to foroarjen fan hwat de direk
teur fan it Prinsessehöf sa graech foroare hawwe woe
en dit kredyt is dêroan bistege. It is wier net dien mei
sinten dy't de Rie üs net biskikber steld hat, soks haw
we wy net foar moade.
Wy diele mei de hear Santema de wurdearring foar
de Ottema-Kingma Stifting en wy binne wol gelokkich
mei de goede relaesje tusken dizze stifting en de Ge
meente.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 10 (bijlage no. 69).
De hear Santema: Oan it léste sintsje: „de Com
missie van Openbare Werken kan zich met het voren
staande verenigen", hie einliken taheakke wurde moat-
ten: „de Commissie voor het Openbaar Slachthuis."
Dit mis ik wol in bytsje. Hoe sit dat nou feitlik?
De hear Pols (weth.): Net, dat wy net foldwaende
respekt hawwe foar dizze kommisje, mar dizze for-
bouwing is hielendal by Iepenbiere Wurken. Iepenbiere
Wurken freget om it ünderhans oan to bisteegjen. It
plan is ek goedkard troch de Kommisje foar it Iepen
bier Siachthüs. Iepenbiere Wurken wol graech mei in
lyts oantal oannimmers prate, om't it in slimme saek
wurdt, hwant it Siachthüs moat trochdraeije en nou
moatte wy in oannimmer hawwe, dy't op it iene mo-
mint ris hiel folie minsken ynset en op it oare momint
wer ris mei minder minsken ta kin. De Wethalder fan
Iepenbiere Wurken hie it ek bianderje kinnen; dit leit
einliken hielendal yn de sektor fan Iepenbiere Wurken
en dêrom binne wy nou net wer nei de Kommisje foar
it Siachthüs tagien.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punten 11 t/m 14 (bijlagen nos. 65, 49, 52 en 47).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
De heer Heidinga komt ter vergadering.
Punten 15 t/m 22 (bijlagen nos. 64, 63, 45, 59, 62, 60,
57 en 58).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 23 (bijlage no. 50).
De heer Heetla: Wij missen bij dit punt een abon
nement voor gezinnen. In andere gemeenten, zoals
Drachten, kent men dat wel. Dan kan het hele gezin
baden tegen een goedkoper tarief.
Verder de openstelling van het bad. Bij de Kleine
Wielen is dit 8 uur en bij het andere bad 7 uur. Ik zou
het verschil graag willen weten. Ik dacht, dat het beter
was, beide baden 7 uur te openen.
De heer Bootsma: Het eerste wat ik zou willen op
merken is dit: deze baden en dan begin ik met het
Nijlan beginnen zondags om kwart vóór één. Ik
neem aan, dat dit verband houdt met de kerkdiensten.
Wanneer ik hierbij neem het gebruik t.b.v. de vereni
gingen, dat buiten de tijden van openstelling valt, vraag
ik me af, wanneer deze mensen daar gebruik van kun
nen maken. De zon zal op bepaalde tijden wel later
ondergaan dan 8 uur, maar dat is maar een korte pe
riode. Wij hebben daar bij het Huizumer bad ondervin
ding mee, dat men na 8 uur als regel niet veel meer
voor zwemmen zal kunnen rekenen. Daar komt ook de
kwestie van de vergoeding nog bij, die daarvoor gege
ven zal moeten worden en die is gesteld op dagtarief,
n.l. het aantal bezoekers x het dagtarief, met een mini
mum van f25,Van dat dagtarief kan men zeggen,
dat dit voor een speciaal doel niet lager moet zijn, maar
die garantie van f25,noopt een vereniging er toe,
telkens met tenminste 50 personen te komen. Dat lijkt
mij voor een regelmatig gebruik, bij een dergelijk ver
enigingsuurtje, vrij veel. Er zit ook enig verschil t.a.v.
het gebruik van baden en sintelbanen. Bij de sintelba-
nen is het één uur per week, per seizoen op ma. t.e.m.
vrij. f 30,Dat „per seizoen" is er bij de baden niet
bij. Daar is het louter per keer, dat deze gebruikt worden.
Ik geloof, dat hier een achterstelling van de zwemclubs
t.a.v. de andere gebruikers van sportaccommodaties is
te constateren, voornamelijk i.z. de tijden, waarop hier
voor gelegenheid wordt geboden. Ik begrijp anderdeels
zeer wel, dat deze exploitatie boven water moet komen,
maar voor een veelvuldig en regelmatig gebruik in de
toekomst is in de eerste plaats nodig, dat het publiek
ook bad- en zwem-minded is en dat wordt toch zeker
niet in de laatste plaats bewerkstelligd door de
verenigingen op dit gebied.
De heer Kingma: Die tarieven vinden we nogal aan
de hoge kant. In het bijzonder is ons opgevallen, dat
er geen speciale tarieven bij zijn voor kinderen. Wij
menen, dat dit wel gewenst is en we zouden ook graag
zien, dat er voor hen een abonnement komt. Ik meen,
dat er een seizoengemiddelde genoemd is van 100 ba
den bij een redelijk gunstig seizoen. Aangenomen, dat,
wat meestal gebruikelijk is, een abonnement dient voor
één bad per dag, begrijp ik niet hoe men aan een ge
middelde komt van 100 baden. Dat lijkt mij echt aan
de hoge kant. Aan de andere kant vindt ik het niet
erg, dat men op het zwemmen iets toelegt. Er is in
het stuk ook gezegd, dat zwemmen zeer belangrijk is.
Het wordt door doktoren en schoolartsen aanbevolen
voor de kinderen, maar ook voor de groteren. Wanneer
ik dit alles bekijk, vind ik toch wel, dat het zwemmen
een erg dure kwestie wordt en daarom zou ik eigenlijk
wel willen, dat er een lager tarief voor kinderen werd
ingevoerd en dat een abonnement gehandhaafd wordt
op het peil van de Kleine Wielen van vorig jaar. Ik
meen, dat dit voor kinderen f 6,- en voor volwassenen
f 12,was. Daarnaast kan men dan eventueel de 25-
baden kaarten handhaven. Aan de ene kant is het een
voordeel voor de houder van het abonnement, die voor
delig kan baden wanneer het een gunstig seizoen is,
maar aan de andere kant is de uitgifte van abonne-i
menten een vaste bron van inkomsten voor het bad,
hoe slecht het seizoen ook is.
De heer Tiekstra (weth.)De heer Heetla is be
gonnen met te zeggen, dat hij het gezinsabonnement
mist. Dat verschaft me de mogelijkheid tegelijkertijd
in te gaan op de beschouwing van de heer Kingma
over de abonnementen, waarbij ik begin met te zeg
gen, dat de door de heer Kingma aangehaalde notitie
in de Raadsbrief luidt: „Ervaringen in andere gemeen
ten hebben echter aangetoond, dat bij een gunstig bad
seizoen de abonnementhouders gemiddeld 100 maal per
seizoen van hun abonnement gebruik maken." Ik wil
U de bron wel verklappen, n.l. een bad waar men pre
cies dezelfde methode zal gaan volgen als wij ons hier
voorstellen te volgen, n.l. de Papiermolen in Groningen.
De mate, waarin abonnementhouders gebruik maken
van hun abonnement, kan worden gecontroleerd. De
frequentie wordt door het afgeven van contramerken in
de gaten gehouden en daaraan ontleent men dit gege
ven. Dat heeft voor Groningen tot de conclusie geleid,
dat men nog niet eens de verwarmingskosten van het
bad kon dekken met de opbrengsten van abonnementen.
Het is duidelijk, dat men in die ontwikkeling, 2 dingen
kan doen: öf de prijs van het abonnement zelf aanmer
kelijk opvoeren, maar dat betekent, dunkt mij, dat
men juist de aanschaffing ineens buiten het bereik van
een grote groep van de bevolking brengt öf een
vorm zoeken waarbij, tegen een gereduceerde prijs,
toch de mogelijkheid bestaat, een aantal baden te con
tracteren. Het abonnement is persoonlijk. Dat staat op
naam; ik weet niet of er foto's op zitten. Er zijn n.l.
wel eens feiten geconstateerd, die pijnlijk zijn voor de
gene, die de abonnementen uitgeeft. Het zullen, dacht
ik, niet de abonnementhouders zijn, die het onderscheid
kennen tussen wat mag en wat niet mag. In ieder
geval was het zo, dat men heeft gezocht naar een op
lossing, die in aanmerkelijke mate toegemoet kwam aan
de bezwaren, die de exploitant van het bad onderwond
en tegelijkertijd inhield de mogelijkheid, dat men tegen
een duidelijk gereduceerde prijs kon zwemmen. Dat is
dus nu de 25-badenkaart, die niet op naam is. Een ge
zin kan dus, en dat is het antwoord aan de heer Heetla,
een 25-badenkaart gebruiken en bij wijze van spreken
met zijn tienen tegelijk dan een kaartje krijgen om
in het water te springen. In tegenstelling tot wat de
heer Kingma heeft gezegd, zijn de tarieven laag. Deze
liggen voor de dagkaarten op het niveau van 2/3 van