14 m na T.-t heeft bij te dragen. Ik geloof, dat dit ook een redelijke afweging was van het belang, waarover het ging. De Raad is daarvan afgeweken op 16 juni van het vorige jaar door over het boekjaar 1964'65 nog een aan vullend subsidie te voteren van t 21.300,Dat is des tijds voorgesteld door het College, omdat er tot dat bedrag een texort was en er toen geen andere moge lijkheden gezien werden om dat te overbruggen. Daar mee nam de Gemeente dus al een groter deel voor haar rekening en dat om deze zaak, dit betaalde voetbal, niet in déconfiture te brengen. Er werd toen ook be sloten aanvullende financieringsmiddelen te verstrek ken tot een bedrag van f 152.800,onder de bepaling, dat de Stichting Cambuur alle geëigende pogingen moest aanwenden om van derden geldleningen aan te trek ken tot een bedrag van ten minste f 76.400,voor af lossing, dus tot de helft van de door de Gemeente te verstrekken aanvullende financieringsmiddelen. Hier ontmoeten we hetzelfde als bij het exploitatietekort. Als Cambuur geen kans ziet het gat te vullen, dan blijft er een gat. Want aan deze voorwaarde is volgens mijn informaties tot op de huidige dag nog niet vol daan. En voor zover mijn informaties strekken, is er van die f76.400,die van derden moeten komen voor de aflossing, misschien f 1000,toegezegd, maar daar houdt het dan ook mee op. In de gemeentebegroting voor 1966 dat is in december geweest heeft de Raad het bedrag van f 51.300,gevoteerd. Nu wordt voorgesteld voor het seizoen 1965'66 30% van het geraamde tekort voor gemeenterekening te nemen, dat is f 75.000,voor het volgende seizoen 1966'67 43%, dat is f123.000,voor het seizoen 1967'68 49%, dat is f 175.000,en voor het seizoen 1968'69 49%, dat is f 207.000,En het voorstel dat nu ter tafel ligt, houdt in de helft van f 75.000,en f 123.000, (dus boven het reeds genoemde bedrag van f 51.30, rond f 47.000,te voteren. Dat is bijna het dubbele van wat de Raad in het vorige najaar heeft toege staan (f51.300,Een bezwaar van mijn kant is, dat nu, enkele maanden na de behandeling van de begro ting 1966, waarbij de Raad een volledig inzicht is ge geven in de financiële positie van de Gemeente, in de inkomsten en in de mogelijkheden, die er voor de uit gaven bestonden, waarbij alles tegen elkaar kon wor den afgewogen en de Raad ook de waarde van het betaalde voetbal heeft gewaardeerd op die f 51.300, dus midden in het begrotingsjaar, van het tijdens de begrotmgsvergadering genomen besluit wordt afgewe ken. Dat lijkt mij geen juist financieel gemeentebeleid. En dan wordt er gezegd: ,,Het systeem, dat wij nu voor stellen, geeft zekerheid voor de Gemeente t.a.v. de be paling van het bedrag; de Gemeente weet bij dit systeem, waar zij aan toe is." Dat is m.i. alleen maar schijnbaar. Er is hier vanavond bij herhaling gespro ken over de voetbalschool. Die is ook n.m.m. helemaal niet uit de verf gekomen. Welke de lasten en de in komsten zullen zijn en of de gehele exploitatie ik spreek dus nu zuiver financieel niet tot grote te leurstellingen zal leiden, is op dit moment niet te be oordelen. En daar komt dan nog bij, dat de opmerking, dat deze voetbalschool geen zekerheid biedt, dat het spelbestand van Cambuur in het vervolg bij wijze van spreken uit eigen kweek zal kunnen worden aangevuld, juist is. Het gaat hier over beroepsvoetbal waar mee men dus zijn brood moet verdienen en het ligt voor de hand, dat, wanneer deze opgeleide voetballers het elders beter kunnen krijgen, zij tegenover zichzelf en hun gezinnen moeilijk de betere aanbiedingen zul len kunnen afslaan, ook al zal hun hart blijven trekken naar hun oude club Cambuur. Er is geen enkele zeker heid, dat zij in Leeuwarden zullen blijven. Want er is tenslotte in ons land geen C.A.O. voor voetballers; er zijn geen vaste salarissen voor hen vastgesteld. In ons land kan de meest-biedende de man krijgen. En dan wil ik nog daar laten de vraag, of het juist is van de kant van de gemeentelijke overheid, mee te werken aan een opleiding, die op het ogenblik toch tal van vragen opwerpt. Het risico komt bij dit voorstel, ook afgezien van de voetbalschool, toch voor het overgrote deel bij de Gemeente te liggen. Het zou dan misschien tot op zekere hoogte waar kunnen zijn, dat de Gemeen te op deze wijze de uitgaven in de hand heeft, de in komsten krijgt zij stellig niet in de hand, want deze moeten grotendeels bestaan uit de recettes. En dan is de gang van zaken, die op het ogenblik te constateren valt, als een waarschuwend voorbeeld. Want het na delig saldo van het eerste halfjaar van het seizoen 1965'66 bedraagt op het ogenblik al f 65.420,De inkomsten, de recettes, zijn f 40.000,achtergebleven bij de raming. Dat is iets wat zich ook in de toekomst telkenmale kan voordoen, als deze voetbalclub tegen slagen heeft. Die tegenslagen hebben zich voorgedaan door blessures, ziekte e.d. Ik bedoel dus helemaal niet iets uit te spreken van een verwijt, het is alleen het risico van dit bedrijf. Als er tegenslagen zijn en het spelpeil daarvan de nadelige gevolgen ondervindt, dan heeft dat onmiddellijk invloed op de gunst van het publiek. Men krijgt voor zijn geld niet geboden, wat men verwacht, men gaat niet meer naar de wedstrijden toe en de recettes dalen. Dat is een risico, dat op de wijze als wordt voorgesteld niet ondervangen kan wor den. De Gemeente staat dus m.i. voor het feit, dat zij zich telkens opnieuw, zoals in het verleden al is ge beurd als er zich een tekort vertoonde, genoodzaakt ziet bij te springen, want anders staat dit betaalde voet bal voor een déconfiture en zijn we het kwijt. Ik geloof, dat dit een dwangpositie is, waarin de Gemeente zich niet moet laten stellen. Er komt nog een ander punt bij. Als dit voorstel aan genomen wordt U hebt het uit de stukken gelezen dan leidt het tot een tekort op de begroting. Dat houdt dus in, dat een raadsbesluit, waarbij het voor gestelde bedrag wordt gevoteerd, door G.S. niet zal worden goedgekeurd zolang voor dit tekort geen dek kingsmiddelen zijn gevonden. Nu zijn er ook andere factoren, die tot een tekort op de begroting zullen lei den. U hebt dat bij de andere stukken gezien. Er zijn ook bepaalde personeelsvoorstellen, die meer geld vra gen dan aanvankelijk was geraamd. Maar deze f 47.000,zullen dus tot deze omvang bijdragen tot een tekort op de begroting. Wat is nu uit een oogpunt van gemeentelijk beleid de juiste gang van zaken? Dat de Raad, voorgelicht door het College van B. en W., op tafel krijgt alle voorstellen, die uitgaven zullen ver gen, die verder nog, d.w.z. over het begrotingsjaar, bo ven de reeds geraamde uitgaven, zullen moeten wor den gedaan. En daarbij krijgt U ook een voorstel van het College tot dekking van het tekort. Dan heeft de Raad gelegenheid het een en ander tegen elkaar af te wegen. Ik wil er met nadruk op wijzen, dat, als de Raad deze uitgave van f 47.000,aanvaardt, hij daar mee ook een verzwaarde lastenoplegging aan de bur gerij, ten bate van het betaalde voetbal, aanvaardt. En ik geloof, dat dit een punt is, dat U wel degelijk moet overwegen. Van mijn kant stel ik niet: „Raad, stem nu dit voorstel maar af", want dan krijgen we inder daad de positie, waarvoor de heer Keuning (en ik ook, dat kan ik volmondig zeggen) terecht vreest. Dan is deze zaak afgeschreven en is het betaalde voetbal dus verdwenen. Maar m.i. is deze kwestie wegens de ver schillende factoren, die ik naar voren heb gebracht en die ook al voor een deel in de Raad zijn genoemd, niet rijp om vanavond tot een beslissing te komen. De zaak van de voetbalschool en vooral de vraag: „Hoe is nu een financiële bijdrage van de Gemeente aan het be taalde voetbal vast te stellen, zodat de Gemeente wer kelijk weet, waaraan zij toe is?" moet beter uit de verf komen. M.a.w.Het belang, dat de Gemeente heeft bij het behoud van het betaalde voetbal, dient gewaar deerd te worden op een vast bedrag, zodat het ook ver der in de begrotingswijziging tot uitdrukking kan ko men. En daarbij kan dan ook gewaardeerd worden de vraag: Rechtvaardigt de uitgave van het bedrag, dat de Raad bereid is te voteren voor dit betaalde voetbal, de lastenverzwaring voor de totale burgerij Dan krij gen we de afweging, zoals de Raad dit in zijn financiële beleid behoort te doen, maar ik herhaal het Cam buur is op dit moment niet gebaat bij aanneming van het voorstel, want het zal door G.S. op het ogenblik niet kunnen worden goedgekeurd. Ik zou dus de meer derheid van het College in overweging willen geven: neem dit voorstel terug en bekijk het beter. U hebt dan ook de gelegenheid de Raad een in verschillende opzichten meer bevredigend voorstel te doen. U hebt ook de gelegenheid om ik hoop het dit stuk pas sieve recreatie het zijne te geven. Hiermee heb ik, meen ik, wel duidelijk genoeg het standpunt van de grootst mogelijke minderheid van het College voor U uiteengezet. FX5 K~» 15 De heer Tiekstra (weth.)Ik geloof, dat ik, na wat over het voorstel is gesproken, van mijn kant niet zo veel meer hoef te zeggen. Ik wil volstaan met op te merken, dat dit voorstel uiteraard voortkomt uit het beraad van vorig jaar, waarbij m.n. van de zijde van de fraktie van de K.V.P. het verlangen is geuit een dui delijke subsidiërings-methode aan de Raad voor te stel len, waarbij zelfs het woord procentueel gebruikt is. De kleinst mogelijke meerderheid verkeert in vreemde omstandigheden, want die is op het ogenblik hoogstens 50%. Mogelijk heeft de grootst mogelijke minderheid gemeend met dit voorstel aan het verlangen van de Raad te voldoen. Ik moet onmiddellijk toegeven, dat de eerste informatie van sportclub Cambuur onvoldoende was. In opdracht van het College heb ik nogmaals met het bestuur van sportclub Cambuur overleg gepleegd om nadere en completere informaties te krijgen en men heeft daaraan voldaan op een wijze als nu bij de stuk ken ligt. Ik laat hierbij op het ogenblik in het midden of dat voldoende was en of het de Raad volledig in zicht kon bieden. Bovendien is er bijgekomen de kwestie van „de school". Dat is een zeer recente ontwikkeling geweest. Er is gevraagd aan de K.N.V.B. of een stich ting een amateurafdeling er op na mag houden. Nee, heeft de K.N.V.B. gezegd. Vanavond heeft de heer Burgwal van de K.N.V.B. mij opgebeld en verteld, dat de vorm, die sportclub Cambuur heeft gekozen, zich wèl verdroeg met de reglementen van de K.N.V.B. Dit typeert, dacht ik, de hele situatie op dit ogenblik. Ik heb wel begrepen dat is ook met name door de heer Van Balen Walter gezegd aan het slot door U mijnheer de voorzitter dat op het ogenblik in deze discussie het moment is gekomen waarop we de zaak moeten stoppen en van mijn kant heb ik er niet het minste bezwaar tegen dit voorstel op dit ogenblik maar terug te nemen, te proberen tot een completere uitwerking van de hele zaak te kamen en meer inzicht te krijgen in dat onderdeel van het beleid, wat betrekking heeft op de opleiding van de prof-voetballer, opdat ook het bestuur van sportclub Cambuur weet waar het met het te volgen beleid aan toe is. Een laatste wens, die ik nog wil uitspreken is deze, dat in de particuliere sfeer het toch ook wel duidelijk wordt, dat de Raad tegen bepaalde grenzen is aange lopen en dat duidelijk is geworden, dat, wil men het betaalde voetbal voor Friesland behouden als belang rijk element in de passieve recreatie, men er dan een offer voor moet brengen. Ik mag wel zeggen dit aan het adres van de heer Weide dat t.a.v. de of fers ,die men vraagt van de betalende bezoeker, het bestuur van Cambuur echt wel voortdurend de ontwik keling volgt; dat zal wel blijken uit de prijzen voor het komende seizoen. Mede namens de heer Pols confor. meer ik me graag met Uw suggestie, het voorstel te rug te nemen; dan behoeven we er geen twee keer over te praten. Punt 28 (bijlage no. 55). De hear Miedema: Oer punt 5, de gasfoarsjenning fan Wurdum en Wytgaerd, soe ik de Wethalder freegje wolle: ïs der in mooglikheit om de wenten, lyk as men ünderweis fan 'e Werpsterhoeke nei Wytgaerd oan. treft, fan ierdgas to foarsjen Is dat hjir yn opnom. men of net? De hear Santetna: Ik soe de wurden fan de hear Miedema graech stypje wolle. De hear Pols (weth.)It is wol de bidoeling, dat wy de greate dyk del geane, mar dat wy op de Werp sterhoeke ek efkes dy hüskes meinimme, om sa folie mooglik minsken to helpen. Men soe ek earder óf- takje kinne en dan fia de huzen nei Wytgaerd gean, mar dat jowt swierrichheden mei Wettersteat. Wy geane nou oant de hoeke ta en dan kin men ek altiid noch ris in kear in eintsje tobek en de lieding fierder nei Wytgaerd ta lizze. De hear Miedema: It is yn sekere sin net wichtich hwer't de lieding to lizzen komt, mar dat de lju de ge- legenheit krije gebrük fan gas to meitsjen. De hear Pols (weth.): As men de lieding leit, haldt dat ek yn, dat der gas jown wurdt. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 29 (bijlage no. 67). De Voorzitter: I.v.m. de aanhouding van het voor stel betreffende de financiële medewerking Stichting Sportclub Cambuur zal dit voorstel deze wijziging moe ten ondergaan, dat onder deel 3 van dit punt, de sub. sidieverhoging van f 47.660,teruggenomen wordt, dienovereenkomstig ook verder de cijfers van het voor stel moeten worden gewijzigd. Z.h.st. wordt, met uitzondering van onderdeel 3, be sloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter sluit, om 23.45 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1966 | | pagina 9