14
m
na
T.-t
heeft bij te dragen. Ik geloof, dat dit ook een redelijke
afweging was van het belang, waarover het ging. De
Raad is daarvan afgeweken op 16 juni van het vorige
jaar door over het boekjaar 1964'65 nog een aan
vullend subsidie te voteren van t 21.300,Dat is des
tijds voorgesteld door het College, omdat er tot dat
bedrag een texort was en er toen geen andere moge
lijkheden gezien werden om dat te overbruggen. Daar
mee nam de Gemeente dus al een groter deel voor haar
rekening en dat om deze zaak, dit betaalde voetbal,
niet in déconfiture te brengen. Er werd toen ook be
sloten aanvullende financieringsmiddelen te verstrek
ken tot een bedrag van f 152.800,onder de bepaling,
dat de Stichting Cambuur alle geëigende pogingen moest
aanwenden om van derden geldleningen aan te trek
ken tot een bedrag van ten minste f 76.400,voor af
lossing, dus tot de helft van de door de Gemeente te
verstrekken aanvullende financieringsmiddelen. Hier
ontmoeten we hetzelfde als bij het exploitatietekort.
Als Cambuur geen kans ziet het gat te vullen, dan
blijft er een gat. Want aan deze voorwaarde is volgens
mijn informaties tot op de huidige dag nog niet vol
daan. En voor zover mijn informaties strekken, is er
van die f76.400,die van derden moeten komen voor
de aflossing, misschien f 1000,toegezegd, maar daar
houdt het dan ook mee op. In de gemeentebegroting
voor 1966 dat is in december geweest heeft de
Raad het bedrag van f 51.300,gevoteerd. Nu wordt
voorgesteld voor het seizoen 1965'66 30% van het
geraamde tekort voor gemeenterekening te nemen, dat
is f 75.000,voor het volgende seizoen 1966'67 43%,
dat is f123.000,voor het seizoen 1967'68 49%,
dat is f 175.000,en voor het seizoen 1968'69 49%,
dat is f 207.000,En het voorstel dat nu ter tafel
ligt, houdt in de helft van f 75.000,en f 123.000,
(dus boven het reeds genoemde bedrag van f 51.30,
rond f 47.000,te voteren. Dat is bijna het dubbele
van wat de Raad in het vorige najaar heeft toege
staan (f51.300,Een bezwaar van mijn kant is, dat
nu, enkele maanden na de behandeling van de begro
ting 1966, waarbij de Raad een volledig inzicht is ge
geven in de financiële positie van de Gemeente, in de
inkomsten en in de mogelijkheden, die er voor de uit
gaven bestonden, waarbij alles tegen elkaar kon wor
den afgewogen en de Raad ook de waarde van het
betaalde voetbal heeft gewaardeerd op die f 51.300,
dus midden in het begrotingsjaar, van het tijdens de
begrotmgsvergadering genomen besluit wordt afgewe
ken. Dat lijkt mij geen juist financieel gemeentebeleid.
En dan wordt er gezegd: ,,Het systeem, dat wij nu voor
stellen, geeft zekerheid voor de Gemeente t.a.v. de be
paling van het bedrag; de Gemeente weet bij dit
systeem, waar zij aan toe is." Dat is m.i. alleen maar
schijnbaar. Er is hier vanavond bij herhaling gespro
ken over de voetbalschool. Die is ook n.m.m. helemaal
niet uit de verf gekomen. Welke de lasten en de in
komsten zullen zijn en of de gehele exploitatie ik
spreek dus nu zuiver financieel niet tot grote te
leurstellingen zal leiden, is op dit moment niet te be
oordelen. En daar komt dan nog bij, dat de opmerking,
dat deze voetbalschool geen zekerheid biedt, dat het
spelbestand van Cambuur in het vervolg bij wijze van
spreken uit eigen kweek zal kunnen worden aangevuld,
juist is. Het gaat hier over beroepsvoetbal waar
mee men dus zijn brood moet verdienen en het ligt
voor de hand, dat, wanneer deze opgeleide voetballers
het elders beter kunnen krijgen, zij tegenover zichzelf
en hun gezinnen moeilijk de betere aanbiedingen zul
len kunnen afslaan, ook al zal hun hart blijven trekken
naar hun oude club Cambuur. Er is geen enkele zeker
heid, dat zij in Leeuwarden zullen blijven. Want er is
tenslotte in ons land geen C.A.O. voor voetballers; er
zijn geen vaste salarissen voor hen vastgesteld. In ons
land kan de meest-biedende de man krijgen. En dan
wil ik nog daar laten de vraag, of het juist is van de
kant van de gemeentelijke overheid, mee te werken
aan een opleiding, die op het ogenblik toch tal van
vragen opwerpt. Het risico komt bij dit voorstel, ook
afgezien van de voetbalschool, toch voor het overgrote
deel bij de Gemeente te liggen. Het zou dan misschien
tot op zekere hoogte waar kunnen zijn, dat de Gemeen
te op deze wijze de uitgaven in de hand heeft, de in
komsten krijgt zij stellig niet in de hand, want deze
moeten grotendeels bestaan uit de recettes. En dan is
de gang van zaken, die op het ogenblik te constateren
valt, als een waarschuwend voorbeeld. Want het na
delig saldo van het eerste halfjaar van het seizoen
1965'66 bedraagt op het ogenblik al f 65.420,De
inkomsten, de recettes, zijn f 40.000,achtergebleven
bij de raming. Dat is iets wat zich ook in de toekomst
telkenmale kan voordoen, als deze voetbalclub tegen
slagen heeft. Die tegenslagen hebben zich voorgedaan
door blessures, ziekte e.d. Ik bedoel dus helemaal niet
iets uit te spreken van een verwijt, het is alleen het
risico van dit bedrijf. Als er tegenslagen zijn en het
spelpeil daarvan de nadelige gevolgen ondervindt, dan
heeft dat onmiddellijk invloed op de gunst van het
publiek. Men krijgt voor zijn geld niet geboden, wat
men verwacht, men gaat niet meer naar de wedstrijden
toe en de recettes dalen. Dat is een risico, dat op de
wijze als wordt voorgesteld niet ondervangen kan wor
den. De Gemeente staat dus m.i. voor het feit, dat zij
zich telkens opnieuw, zoals in het verleden al is ge
beurd als er zich een tekort vertoonde, genoodzaakt
ziet bij te springen, want anders staat dit betaalde voet
bal voor een déconfiture en zijn we het kwijt. Ik geloof,
dat dit een dwangpositie is, waarin de Gemeente zich
niet moet laten stellen.
Er komt nog een ander punt bij. Als dit voorstel aan
genomen wordt U hebt het uit de stukken gelezen
dan leidt het tot een tekort op de begroting. Dat
houdt dus in, dat een raadsbesluit, waarbij het voor
gestelde bedrag wordt gevoteerd, door G.S. niet zal
worden goedgekeurd zolang voor dit tekort geen dek
kingsmiddelen zijn gevonden. Nu zijn er ook andere
factoren, die tot een tekort op de begroting zullen lei
den. U hebt dat bij de andere stukken gezien. Er zijn
ook bepaalde personeelsvoorstellen, die meer geld vra
gen dan aanvankelijk was geraamd. Maar deze
f 47.000,zullen dus tot deze omvang bijdragen tot
een tekort op de begroting. Wat is nu uit een oogpunt
van gemeentelijk beleid de juiste gang van zaken? Dat
de Raad, voorgelicht door het College van B. en W.,
op tafel krijgt alle voorstellen, die uitgaven zullen ver
gen, die verder nog, d.w.z. over het begrotingsjaar, bo
ven de reeds geraamde uitgaven, zullen moeten wor
den gedaan. En daarbij krijgt U ook een voorstel van
het College tot dekking van het tekort. Dan heeft de
Raad gelegenheid het een en ander tegen elkaar af te
wegen. Ik wil er met nadruk op wijzen, dat, als de
Raad deze uitgave van f 47.000,aanvaardt, hij daar
mee ook een verzwaarde lastenoplegging aan de bur
gerij, ten bate van het betaalde voetbal, aanvaardt. En
ik geloof, dat dit een punt is, dat U wel degelijk moet
overwegen. Van mijn kant stel ik niet: „Raad, stem
nu dit voorstel maar af", want dan krijgen we inder
daad de positie, waarvoor de heer Keuning (en ik ook,
dat kan ik volmondig zeggen) terecht vreest. Dan is
deze zaak afgeschreven en is het betaalde voetbal dus
verdwenen. Maar m.i. is deze kwestie wegens de ver
schillende factoren, die ik naar voren heb gebracht en
die ook al voor een deel in de Raad zijn genoemd, niet
rijp om vanavond tot een beslissing te komen. De zaak
van de voetbalschool en vooral de vraag: „Hoe is nu
een financiële bijdrage van de Gemeente aan het be
taalde voetbal vast te stellen, zodat de Gemeente wer
kelijk weet, waaraan zij toe is?" moet beter uit de
verf komen. M.a.w.Het belang, dat de Gemeente heeft
bij het behoud van het betaalde voetbal, dient gewaar
deerd te worden op een vast bedrag, zodat het ook ver
der in de begrotingswijziging tot uitdrukking kan ko
men. En daarbij kan dan ook gewaardeerd worden de
vraag: Rechtvaardigt de uitgave van het bedrag, dat
de Raad bereid is te voteren voor dit betaalde voetbal,
de lastenverzwaring voor de totale burgerij Dan krij
gen we de afweging, zoals de Raad dit in zijn financiële
beleid behoort te doen, maar ik herhaal het Cam
buur is op dit moment niet gebaat bij aanneming van
het voorstel, want het zal door G.S. op het ogenblik
niet kunnen worden goedgekeurd. Ik zou dus de meer
derheid van het College in overweging willen geven:
neem dit voorstel terug en bekijk het beter. U hebt
dan ook de gelegenheid de Raad een in verschillende
opzichten meer bevredigend voorstel te doen. U hebt
ook de gelegenheid om ik hoop het dit stuk pas
sieve recreatie het zijne te geven.
Hiermee heb ik, meen ik, wel duidelijk genoeg het
standpunt van de grootst mogelijke minderheid van het
College voor U uiteengezet.
FX5
K~»
15
De heer Tiekstra (weth.)Ik geloof, dat ik, na wat
over het voorstel is gesproken, van mijn kant niet zo
veel meer hoef te zeggen. Ik wil volstaan met op te
merken, dat dit voorstel uiteraard voortkomt uit het
beraad van vorig jaar, waarbij m.n. van de zijde van
de fraktie van de K.V.P. het verlangen is geuit een dui
delijke subsidiërings-methode aan de Raad voor te stel
len, waarbij zelfs het woord procentueel gebruikt is.
De kleinst mogelijke meerderheid verkeert in vreemde
omstandigheden, want die is op het ogenblik hoogstens
50%. Mogelijk heeft de grootst mogelijke minderheid
gemeend met dit voorstel aan het verlangen van de
Raad te voldoen. Ik moet onmiddellijk toegeven, dat de
eerste informatie van sportclub Cambuur onvoldoende
was. In opdracht van het College heb ik nogmaals met
het bestuur van sportclub Cambuur overleg gepleegd om
nadere en completere informaties te krijgen en men
heeft daaraan voldaan op een wijze als nu bij de stuk
ken ligt. Ik laat hierbij op het ogenblik in het midden
of dat voldoende was en of het de Raad volledig in
zicht kon bieden. Bovendien is er bijgekomen de kwestie
van „de school". Dat is een zeer recente ontwikkeling
geweest. Er is gevraagd aan de K.N.V.B. of een stich
ting een amateurafdeling er op na mag houden. Nee,
heeft de K.N.V.B. gezegd. Vanavond heeft de heer
Burgwal van de K.N.V.B. mij opgebeld en verteld, dat
de vorm, die sportclub Cambuur heeft gekozen, zich
wèl verdroeg met de reglementen van de K.N.V.B. Dit
typeert, dacht ik, de hele situatie op dit ogenblik. Ik
heb wel begrepen dat is ook met name door de heer
Van Balen Walter gezegd aan het slot door U mijnheer
de voorzitter dat op het ogenblik in deze discussie
het moment is gekomen waarop we de zaak moeten
stoppen en van mijn kant heb ik er niet het minste
bezwaar tegen dit voorstel op dit ogenblik maar terug
te nemen, te proberen tot een completere uitwerking
van de hele zaak te kamen en meer inzicht te krijgen
in dat onderdeel van het beleid, wat betrekking heeft
op de opleiding van de prof-voetballer, opdat ook het
bestuur van sportclub Cambuur weet waar het met
het te volgen beleid aan toe is.
Een laatste wens, die ik nog wil uitspreken is deze,
dat in de particuliere sfeer het toch ook wel duidelijk
wordt, dat de Raad tegen bepaalde grenzen is aange
lopen en dat duidelijk is geworden, dat, wil men het
betaalde voetbal voor Friesland behouden als belang
rijk element in de passieve recreatie, men er dan een
offer voor moet brengen. Ik mag wel zeggen dit
aan het adres van de heer Weide dat t.a.v. de of
fers ,die men vraagt van de betalende bezoeker, het
bestuur van Cambuur echt wel voortdurend de ontwik
keling volgt; dat zal wel blijken uit de prijzen voor het
komende seizoen. Mede namens de heer Pols confor.
meer ik me graag met Uw suggestie, het voorstel te
rug te nemen; dan behoeven we er geen twee keer over
te praten.
Punt 28 (bijlage no. 55).
De hear Miedema: Oer punt 5, de gasfoarsjenning
fan Wurdum en Wytgaerd, soe ik de Wethalder freegje
wolle: ïs der in mooglikheit om de wenten, lyk as men
ünderweis fan 'e Werpsterhoeke nei Wytgaerd oan.
treft, fan ierdgas to foarsjen Is dat hjir yn opnom.
men of net?
De hear Santetna: Ik soe de wurden fan de hear
Miedema graech stypje wolle.
De hear Pols (weth.)It is wol de bidoeling, dat
wy de greate dyk del geane, mar dat wy op de Werp
sterhoeke ek efkes dy hüskes meinimme, om sa folie
mooglik minsken to helpen. Men soe ek earder óf-
takje kinne en dan fia de huzen nei Wytgaerd gean,
mar dat jowt swierrichheden mei Wettersteat. Wy
geane nou oant de hoeke ta en dan kin men ek altiid
noch ris in kear in eintsje tobek en de lieding fierder
nei Wytgaerd ta lizze.
De hear Miedema: It is yn sekere sin net wichtich
hwer't de lieding to lizzen komt, mar dat de lju de ge-
legenheit krije gebrük fan gas to meitsjen.
De hear Pols (weth.): As men de lieding leit, haldt
dat ek yn, dat der gas jown wurdt.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 29 (bijlage no. 67).
De Voorzitter: I.v.m. de aanhouding van het voor
stel betreffende de financiële medewerking Stichting
Sportclub Cambuur zal dit voorstel deze wijziging moe
ten ondergaan, dat onder deel 3 van dit punt, de sub.
sidieverhoging van f 47.660,teruggenomen wordt,
dienovereenkomstig ook verder de cijfers van het voor
stel moeten worden gewijzigd.
Z.h.st. wordt, met uitzondering van onderdeel 3, be
sloten overeenkomstig het voorstel van B. en W.
De Voorzitter sluit, om 23.45 uur, de vergadering.