5
ligst zou zijn voor de Gemeente. De Commissie wenst
zich over dit punt nog niet uit te spreken."
Het betoog van Wethouder Tiekstra heeft mij beslist
niet overtuigd. Hij heeft geen bewijzen aange
voerd, dat het niet zo is. Wij krijgen van dit
stuk echt de indruk, dat de technische moeilijkheden
aangedikt zijn, omdat men het werk per se aan die
aannemer wilde gunnen. Ik zie nog niet, waarom het
niet beter is 4 a 5 man uit te nodigen. Ik wil
hiertoe graag een voorstel indienen, luidende: „De
Raad besluit het aanbrengen van een vlakke beton-
vloer in het niet van bali's voorziene gedeelte in de
Frieslandhal ondershands aan te besteden. Hiervoor wor
den een aantal aannemersbedrijven uitgenodigd in over
leg met de Commissie van bijstand voor de Openbare
Werken."
De Voorzitter: De heer Heidinga heeft dus het eerste
deel van het voorstel van het College overgeno
men, maar de rest geamendeerd. Dit voorstel is mede-
ondertekend door de heer Boomgaardt, zodat het on
derwerp van bespreking kan uitmaken.
De hear Santema: As oannimmen fan it amende-
mint in lang opünthald foroarsaekje soe, fielt üs frak-
sje der net safolle foar. De hear Tiekstra hat hiel düd-
lik oantoane kinnen, dat de ütfiering fan it wurk fan-
wegen it programma net langer wachtsje kin. As it
lykwols net folie opünthald jaen soe, dan freegje
wy: Hwerom dan net in iepenbiere oanbisteging yn
pleats fan in oanbisteging allinnich op ütnoegmg
De heer Bootsma: Wij hebben gezien, dat dit in
wezen een ander voorstel is. Ik heb om mij heen ho
ren fluisteren, dat het wellicht gewenst zou zijn, dat
U de vergadering een ogenblikje zou kunnen schorsen
om tot een nader beraad te geraken. Vooral, omdat
deze zaak, zoals die hier nu voor ons ligt, niet in de
Commissie voor de Openbare Werken, maar wel in
de Commissie voor de Gemeentefinanciën aan de orde
is geweest.
De heer Van Balen Walter: Ik blijf van mening,
dat een onderhandse aanbesteding waarbij verschillende
firma's zijn uitgenodigd, goedkoper is dan een aanbe
steding alleen aan Kool en Wildeboer. Ik geloof, dat
aan de technische capaciteit van deze firma niet ge
twijfeld wordt, dus daarom hoeft het niet.
De heer Van der Veen: Ik kan hier natuurlijk ook
geen verstandig woord over zeggen, omdat dit nu een
maal dingen zijn, waarover de technici het laatste woord
hebben. Die moeten wij dan maar geloven. Verschillen
de raadsleden kunnen dit echter beoordelen. Ik ben
onder de indruk van de argumentatie van de heer Hei
dinga. Ik heb bij het lezen van dit voorstel de voor
keur voor de onderhandse aanbesteding aan de N.V.
Kool en Wildeboer zonder meer niet duidelijk gemoti
veerd gevonden. Ik weet niets van die morele verplich
tingen, maar ik vind het wel griezelig. Er zijn natuur
lijk altijd wel argumenten te bedenken. Wat de heer
Heidinga zei over de aannemerij en de techniek ver
dient n.m.m. bepaald het vertrouwen. Ik heb de in
druk, dat wij al vrij laat zijn met het werk en dat het
nog moeite zal kosten om dit op tijd klaar te krijgen.
Ik heb bezwaar tegen stappen, die nog meer vertraging
tot gevolg zouden hebben. Maar je zit altijd met de
moeilijkheid: moet je ondershands aanbesteden of moet
je dit in het openbaar doen? In het eerste geval neem
je altijd de gezeten maatschappij en krijgt een nieuwe
nooit een kans. Ik voel het meeste voor een openbare
aanbesteding, waarin iedereen zijn kans heeft. Het voor
deel van het ondershands aanbesteden aan één maat
schappij is, dat je weet met wie je te maken hebt en
dat je dus ook precies weet waar je op rekenen kunt.
Het bezwaar is, dat je nooit zelf de kosten helemaal
uitrekent. Ook het College moet afgaan op technische
adviezen van ambtenaren. Ik moet zeggen, dat ik niet
helemaal begrepen heb, waarom de heer Bootsma voor
zijn fractie beraad nodig heeft om een beslissing te
kunnen nemen, maar ik wil mij niet tegen zijn verzoek
verzetten. Ik durf niet met het voorstel van de heer
Heidinga mee te gaan als ik niet zeker weet, of dit
geen vertraging teweeg brengt, omdat we toch a.1 krap
zitten.
De heer Engels: De voorzitter van de grootste
fractie heeft gevraagd om de vergadering te schorsen.
Als U dat inderdaad doet, zou ik van tevoren willen
vragen of wij in een paar woorden antwoord kunnen
krijgen op dc vragen, die de heren Santema en Van
der Veen hebben gesteld, n.l. wat het ons aan tijd gaat
kosten als wij het amendement van de heer Heidinga
aannemen.
De heer Tiekstra (weth.)Ik neem aan, dat ook
een aanbesteding op uitnodiging aan enkele bedrijven
tenminste een gedetailleerd bestek vereist. Dat is het
probleem, waar de dienst der Openbare Werken tegen
op ziet. De dienst der Openbare Werken moet eerst
dit bestek uitwerken en daarna moeten detailtekenin
gen aan de aannemers verstuurd worden. Dat zal
betekenen, dat er zoveel vertraging optreedt, dat het
werk niet op tijd klaar komt. Ik wil dus bepaald niet
de vertraging als zodanig bij voorbaat voorspellen,
maar ik heb de verwachting, dat de zaak in de soep
loopt.
De Voorzitter schorst de vergadering.
De Voorzitter heropent de vergadering.
De heer Bootsma: Ik moet U zeggen, dat ik niet
namens de gehele fractie kan spreken. De fractie is
door deze ontwikkeling min of meer verrast; persoon
lijk ben ik dat ook. In de Commissie van bijstand voor
de Gemeentefinanciën is ons mededeling van deze si
tuatie gedaan, niet van al de bijkomstigheden, die
hier vanavond naar voren zijn gebracht, doch louter
van de zakelijke overwegingen om zo spoedig mogelijk
tot realisering van de vlakke vloeren in de Friesland
hal te geraken. Met die overwegingen heb ik mij in die
commissie akkoord verklaard. Onze fractie denkt daar
niet zo over na de feitelijkheden die hier vanavond ge
noemd zijn en men helt over naar aanneming van het
voorstel van de heer Heidinga. Daartegen is aange
voerd, dat dit een niet te aanvaarden tijdverlies zou
betekenen. Ik kan persoonlijk moeilijk zeggen hoe groot
dit tijdverlies zal zijn. Ik geloof, dat niemand dit kan
zeggen. Wanneer hier sprake zou moeten zijn van een
openbare aanbesteding, zou ik zelf durven te zeggen,
dat dit minstens 2 a 2i/2 maand zou betekenen. Wanneer
het een uitnodiging zóu zijn aan een beperkt aantal
hiervoor in aanmerking komende aannemers, dan meen
ik, dat dit tijdverlies wel mee zou vallen, tenzij men
met de N.V. Kool en Wildeboer al bepaalde besprekin
gen en onderhandelingen heeft gevoerd, waardoor de
weg geëffend is tot een spoedig overeenkomen van een
aannemingssom en van een methode tot uitvoering.
Men kan daartegen aanvoeren dat er dan een uitvoeri
ger bestek moet komen, maar ook voor de N.V. Kool
en Wildeboer is het noodzakelijk, dat er een, zij het
dan summier, bestek op tafel ligt, waarin bepaalde
eisen gesteld zijn en waaraan de N.V. Kool en Wilde
boer in de eerste plaats zal hebben te voldoen. T.a.v.
het uitvoeringssschema denkt de een wel eens anders
dan de ander. Er zijn bepaalde gegevens waaraan men
zich moet houden, maar het inzetten van materieel en
al dit soort dingen speelt daarbij ook een rol. Er wordt
hier gewerkt met een eigen meng-installatie, er wordt
daar beton betrokken van een centrale. Dat zijn alle
maal factoren die meetellen. Ik weet dus niet hoe het
geheel zal vallen. Maar ik kan wel verklaren, dat ik
uit de gang van zaken voor mijzelf de conclusie heb
getrokken, dat ik achter het voorstel van B. en W. zal
blijven staan.
De heer Heidinga: De heer Van Balen Walter heeft mij
zojuist gevraagd of door ondershands aanbesteden
op de wijze als door mij voorgesteld, een lagere prijs
uit de bus zal komen. Dat is natuurlijk nooit 100%
zeker te zeggen, maar U weet net zo goed als ik, hoe
op het ogenblik de marktsituatie is. Gezien de vrij
grote behoefte aan werk zou het voor de hand liggen,
dat dit wel het geval is. De eventuele vertraging vin
den wij natuurlijk ook een zeer belangrijk punt. Het
is wanneer wij met de N.V. Kool en Wildeboer in zee
zouden gaan al uitermate dubieus of alles werkelijk
op tijd klaar komt. Dat zal Wethouder Tiekstra
zonder meer beamen. Ons voorstel zal allicht nog een
ietsje vertragend werken, hoewel het m.i. niet zoveel
behoeft te zijn. Ik ken natuurlijk ook de omstan
digheden bij de dienst niet. Maar het wil mij persoon
lijk niet aan, dat er in zee kan worden gegaan met één
aannemer, terwijl er helemaal nog geen omschrijving,
bestek enz. is. Als het niet beslist nodig is om één aan
nemer te vragen, zijn wij er altijd voor om verschillende
te vragen of om publiek aan te besteden. Het is ten
slotte gemeenschapsgeld waar wij over beslissen. Er zijn
onder onze burgers mensen die aan dat werk behoefte
hebben. Wij hebben speciaal dit tussenvoorstel gedaan,
om toch in het straatje van Openbare Werken te blij
ven. Men kan selecteren en een aantal ondernemers
uitzoeken, waarvan men weet, dat het bedrijven zijn
die het werk heel goed kunnen doen en zodoende hou
den wij de concurrentiefactor er in. Dat achten wij heel
belangrijk.
De heer Weide: De heer Heidinga suggereert, dat de
vertraging ongeveer 4 weken zou zijn. Kan dat
eventueel niet betekenen, dat die groter wordt i.v.m.
de pieken in de aanvoer op de veemarkt in het begin
van het volgende jaar op dat gedeelte van de markt?
Ik meen, dat de heer Tiekstra toegezegd had, dat hij
dit op zou nemen met de directeur van de markt.
De heer Tiekstra (weth.): Het College stemt vol
ledig overeen met de opvatting van de heer Heidinga,
dat openbare aanbesteding de normale figuur is. Zeker,
wanneer het gaat om publieke projecten. Ik geloof,
dat daarover tussen hem en ons geen enkel misver
stand behoeft te bestaan. Als niet de openbare aanbe
steding gekozen werd, is het steeds gebruikelijk ge
weest, dat er op uitnodiging werd ingeschreven. Dit
alles betekent, dat het feit, dat een bepaalde opdracht
aan één aannemingsbedrijf wordt gegeven, zeer excep
tioneel aan de orde is geweest en dat er dan aan die
uitzondering zeer duidelijke motiveringen ten grond
slag hebben gelegen. Het College heeft gemeend, dat
ook aan dit voorstel een voldoend duidelijke motive
ring ten grondslag lag. De piekaanvoeren van het
kleinvee beginnen ongeveer op 16 december en lopen
door tot eind februari. Dat betekent, dat de directeur
van de veemarkt moet proberen, in overleg met aan
nemer en dienst der Openbare Werken, de zaak zover
te krijgen, dat hij op 15 december met zijn organisatie
uit de voeten kan. Dat is ook één van de redenen ge
weest, waarom deze directeur gelukkig is geweest met
het feit, dat het mogelijk is om niet 3 velden te leggen,
maar 2, waarbij hij dus een groot deel van de markt
beschikbaar houdt. De heer Bootsma zegt, dat de ver
traging er niet geweest zou zijn, als er vooraf overleg
zou zijn geweest met Kool en Wildeboer. Ik meen na
drukkelijk te moeten stellen, dat uit het beraad, zoals
dat voor 18 mei is gevoerd, wel duidelijk is gebleken,
dat het College geen bevoegdheid had om de dienst
toe te staan vooraf overleg met Kool en Wildeboer te
plegen. Dat is, naar ik meen, ook niet gebeurd. Het
enige wat er in zou zitten, is de mogelijkheid, dat uit
het destijds gevoerde overleg m.b.t. de kunstijsbaan, de
N.V. Kool en Wildeboer over zoveel gegevens beschikt,
dat deze sneller zou kunnen werken. Ik kan op het
ogenblik niet zeggen, hoever de dienst der Openbare
Werken precies is met de uitwerking van het bestek.
Het voorstel-Heidinga c.s., dat nu is ingediend en aan
de Raad ter beslissing is voorgelegd, maakt de moge
lijkheid om op tijd klaar te zijn, nog aanmerkelijk dis-
cutabeler dan nu reeds het geval is.
Het amendement van de heer Heidinga c.s. wordt
verworpen met 13 stemmen voor en 23 stemmen tegen.
Voor stemden: mevrouw Boersma-Hemminga en de
heren Klijnstra, Janssen, K. J. de Jong, Faber, Balt,
J. de Jong, Vellenga, Boomgaardt, Kingma, Heidinga,
Ir. van Balen Walter en Miedema.
Z.h.st. wordt hierna besloten overeenkomstig het
voorstel van B. en W.
Punten 21 t.e.m. 24 (bijlagen nos. 247, 260, 270 en 271).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 25 (bijlage no. 268).
De hear Miedema: De minsken dy't mei de merk-
hannel to meitsjen hawwe, sille net wiis mei dit ütstel
wêze, mar ik leau, dat wy net oars kinne en wy sille
dit akseptearje moatte. ïk haw der gjin biswier tsjin,
dat it gebrük meitsjen fan in parkeargelegenheit fan
35 sint op 50 sint komt, mar ik soe oer it parkearter-
rein wol graech in opmerking meitsje wolle. It is in
hiel moai terrein. Wol is it de léste wiken in bytsje
rommelich, mar dat hat syn reden. Der binne dér yn-
dertiid in stik as fjouwer-fiif iepeningen makke, in
pear oan de Harnzertrekwei, in pear oan de Tessel-
schadestrjitte en ien of twa oan de fintwei fan de
rounwei. De praktyk is lykwols, dat der ien iepening
(oan de Tesselschadestrjitte) iepen is; de oaren binne
mei in ketting en slot forsegele. Dat fyn ik eigentlik
net hielendal sa't it heart. (De Voorzitter: Wilt U Uw
betoog bekorten Ik haw nou de kans om deroer to
praten. Tusken de moarns 9 en 11 üre binne der by
dy iene iepening opstoppingen; as men fan it terrein
óf wol, moat men wachtsje. Troch dy iene iepening
oan de Tesselschadestrjitte komt al it forkear fan it
parkearterrein op de frij drokke dyk. Is it ek mooglik,
dat ek oan de oare kant fan it parkearterrein in iepe
ning komt? Al soe it allinnich mar wêze foar it for
kear, dat fan it terrein komt. Dat soe al in hiele for-
bettering wêze. Kin it Kolleezje maetregels dêrta
nimme
De hear Pols (weth.)De hear Miedema is net
bliid mei de forheging fan it parkearjild en de minsken,
dy't gebrük meitsje moatte fan de parkeargelegenheit
binne dat ek net. Nou, it Kolleezje is der likemin bliid
mei, mar dy forhegingen bringt de tsjintwurdige tiid
mei; dér komt men net mear foar wei. It is ek wol
yn oerliz gongen mei oare merken yn it lan.
Hwat dy yngongen oangiet, de kontrole kostet üs
mear as hwat wy ynbarre oan parkearjild, al is it
miskien mooglik, dat it aensen troch de forheging fan
it parkeartaryf ta 50 sint hwat better wurdt. Mar
hwat mear yngongen men makket, hwat mear kon-
troleurs men der delsette moat. Dat hat üs altyd wjer-
halden dit to dwaen. Jou suggesty om oan de oare
kant noch in iepening to meitsjen, wol ik wol troch-
jaen, mar dan sil it wol allinnich in ütgong wurde,
oars soe it wer mear persoaniel freegje.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 26 (bijlage no. 261).
De heer Faber: Wij zijn blij geweest toen op 1 juli
bekend was geworden, dat de tarieven voor de zwem
baden door B. en W. alvast werden aangepast. Men
had daartoe de nodige ervaring opgedaan. Bij ons
komt de vraag op, of die ervaring lang genoeg is ge
weest om tot het besluit te komen weer abonnemen
ten te gaan invoeren. Het seizoen is ten einde, daarom
zal ik nu niet met een voorstel komen, maar ik wil
alvast aankondigen, dat wij in de begrotingszitting hier
op terug willen komen.
De heer Kingma: Ik zou graag willen, dat men de
mogelijkheid om in een volgend seizoen toch weer
abonnementen in te voeren eens onderzocht. Wanneer
kinderen regelmatig gebruik maken van deze baden
is de 25 badenkaart voor f 10,veel te duur. Geef
ze maar gerust een abonnement voor het hele seizoen
voor f 10,
De heer Tiekstra (weth.)Ik kan wel doen, wat
de heer Faber op het ogenblik zei nog niet te kunnen
doen, n.l. zeggen, dat op tijd een nader voorstel m.b.t.
het seizoen '67 aan de Raad zal worden voorgelegd ter
vaststelling van de tarieven voor de gemeentelijke
zwembaden. Dan kan er ruimschoots worden gedis
cussieerd over het punt, dat de heren Faber en Kingma
aan de orde hebben gesteld.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 27 (bijlage no. 266).
De Voorzitter: Bij dit punt moet ik een opmerking
maken. Op pag. 5 vierde regel van onderen staat: stel
post 694.4; dat moet 696.4 zijn.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.