z.o.z. 4 firma zou dan haar personeelsbestand kunnen hand haven en waarschijnlijk de mensen, die nu werkeloos zijn, dan weer in dienst kunnen nemen. De heer Kingma: Ik begrijp het eigenlijk niet hele maal. Enerzijds zegt men restauratie belangrijk te vin den in het kader van de werkgelegenheid en anderzijds wil men gedeelten van de restauratie, die nogal ar beidsintensief zyn, achterwege laten niet het oog op de kosten. De hear Miedema: It spyt my bisünder, dat de Wet- halder net by steat is it forskil yn kosten tusken for- bou mei in puntgevel en mei in dakflak minoftomear yn konkreto oan to jaen. Hy tinkt, dat it bidrach frij great wéze sil. Nou is dit net in punt, dër't wy joun oer hoege to Loulüken; ütemiiks feit it plan, sa't it Koileezje it yntsjinne hat, roun. Ik kin my der ek wol efter steile, mar ik bliuw op it stanpunt stean, dat it forskil yn kosten noen wolris hwat tafalle koe. As dit pan net in bytsje yn aide styl mei in krol hjir en in goatlistke dér ooud wurdt, past it neffens my net yn de Daginestrjitte. (Do neer Ten Brug (weth.): Daar krijgt men alleen maar vlakke dasen. j Jo witte wol, hokker kant ik üt wol, mar akkoart, Jimme sille Jim sin hawwe hjoed; der komt in dak flak op. De heer Heidinga: Ik geloof, dat het kostenverschil uitermate gering zal zijn. Gesteld, dat het pand eigen dom was van een particulier, die het dan wilde af platten, Leeuwarden en Den Haag zouden te klem zijn, als zo iemand durfde voor te stellen het topgeveltje af te breken. Ik. heb enige ervaring in dat opzicht. Op de Eewal is een pand afgebrand en de eigenaar wilde de gevel, die 50 cm uit het lood hangt, vernieu wen, maar dat mag niet. M.i. moet deze topgevel in de Bagijnestraat blijven bestaan. De heer Stigter: De topgevel dient m.i. gehandhaafd te worden, ook al i.v.m. de variatie in het straatbeeld. Bovendien blijft er bij afplatting bijzonder weinig ruim te over, terwijl het huis al zo weinig ruimte heeft. Is het mogelijk, een lijst te doen samenstellen, waar op de te restaureren panden in volgorde van urgentie staan vermeld De heer Ten Brug (weth.)De heer Kingma heeft de al of niet handhaving van de topgevel in verband gebracht met de werkgelegenheid. Hij heeft mij ver keerd begrepen, denk ik. Wy schuiven dit object er n.l. tussen om het terzake kundige bedryf, dat nogal belangrijk is ingekrompen en dat nog met een man of tien werkt, aan het werk te houden. Misschien is er dan de mogelijkheid, dat ook de komende grotere restauraties nog door deze firma kunnen worden uit gevoerd. Die topgevel speelt echt geen rol; dat zal een kwestie van een week of veertien dagen langer werken zyn, dus dat lykt mij geen argument. De heer Heidinga is van mening, dat het prijsverschil gering zal zyn. Volgens onze adviseur, de heer Baart, die met de restau ratie zeer goed, op de hoogte is, zou het prijsverschil behoorlijk kunnen zijn. De heer Heidinga blijkt voorts van mening, dat, wan neer het pand particulier eigendom was geweest, de deskundige instanties handhaving van de topgevel zou den hebben geëist. Dat is geen redenering. U moet mij niet kwalijk nemen. Hierover moeten adviseren de ar chitect en Monumentenzorg. Als we zo redeneren, trek ken we toch de integriteit van deze instanties wel sterk in twijfel. Het pand op de Eewal is op het ogenblik niet aan de orde. Die zaak is in behandeling by het College en t.z.t. zal de Raad hier mogelijk meer over horen. De discussie over dit agendapunt van vanavond heeft me eigenlijk wat verbaasd. Meestal heeft de Raad kritiek op restauratie van oude pandjes vanwege de kosten. In dit geval wordt, gezien ook de adviezen van Monumentenzorg, verantwoord bezuinigd, maar nu pleit men voor de duurdere oplossing. De Voorzitter: In het College is dit punt wel dege lijk van beide kanten bekeken. Ik wil nog opmerken, dat Monumentenzorg voor het Gemeentebestuur aanzienlijk lastiger is dan voor particulieren. Ik denk o.a. aan het Vliet, waar we druk mee bezig zijn. Men is t.a.v. die kwestie onvoorstelbaar lastig. Er zijn meer voorbeelden Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 14 t.e.in, 17 (bijlagen nos. 175, 182, 187 en 186). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 18 (bijlage no. 190). De heer Bakker: Het heeft nogal lang geduurd, voordat de commissie van advies tot de ontdekking kwam, dat er een deskundige aan te pas moest komen. Myn fractie vindt het vreemd, dat die deskundige o.a. zal moeten aangeven, wat de totale oppervlakte en de begrenzing van het gebied van de „Groene Ster" is en dat hij een beschrijving moet geven van de bestaande toestand van het gebied. Wy dachten, dat er wel men sen in de Raad zitten, die dat ook zouden kunnen en dan met op basis van een honorarium van ruim f 60, per uur. Nu weet ik wel, dat er meer van de heer Roorda van Eysinga wordt gevraagd dan het aangeven van de oppervlakte en de beschrijving, hoe het er is. We hebben ook veel waardering voor het werk van zijn bureau, maar men heeft naar de mening van mijn fractie wel heel veel tijd nodig, voordat het basisplan gereed is. De heer Schönfeld: Ondanks het feit, dat er over de realisering van dit plan in het huidige stadium nog met veel bekend is, zijn er bij mij na het doornemen van de raadsbrief en de ter inzage gelegde stukken toch enkele vragen gerezen. In punt 4 van het door de commissie voorgestelde ontwerp-plan wordt gesproken over de relatie van het „Groene Ster"-gebied met de overige, in een ruimere omgeving bestaande of in de toekomst te verwezenlij ken recreatiegebieden. Mijn eerste vraag is, of van deze in de toekomst te verwezenlijken recreatiegebieden al gegevens bekend zijn. Indien dit niet het geval is, hoe kan er dan een juiste relatie worden vastgesteld? Uit het ter inzage gelegde rapport van de commis sie is mij niet duidelijk geworden, wat het in punt 3, maar vooral in punt 4 genoemde bureau aan zakelijke belangen in zijn onderzoek zou kunnen verweven, zodat het voor het uitbrengen van een basisrapport niet in aanmerking kan komen. De uitvoerige inlichtingen, welke door diverse bureaus werden verstrekt, lagen bovendien niet by de stukken ter inzage. Hierover zou ik eveneens nog graag ge ïnformeerd willen worden. De heer Kingma: In hoofdzaak kan ik my aanslui ten bij hetgeen reeds gezegd is. Ook wij zijn enerzijds verheugd, dat men zich er serieus mee bezig houdt, maar anderzijds zijn wy ook een beetje geschrokken en wel speciaal van deze uurlonen van f 60,tot f 80, die men in rekening brengt, terwijl deze lonen nog worden doorberekend over de halve reistijd. Er wordt een krediet vr.n f 50.000,gevraagd, maar, als ik de gegevens van dit bureau doorneem, dan blijkt dit be drag bedoeld te zijn als richtlijn en ik veronderstel dan ook, dat het College na enige tijd nog wel eens weer komt om een aanvullend kredietje van zo'n f 25.000, k f 50.000 te vragen. Daarom had ik liever gezien, dat men een bureau had aangetrokken, dat dit rapport voor een vastgesteld bedrag wil opstellen. Dan weten we, waar we aan toe zijn en dat is nu niet het geval. Als de heren er wat langer aan werken en het valt wat tegen, dan gaat dat de gemeente Leeuwarden nog eens f 50.000,kosten. De heer Tiekstra tweth.): De heer Bakker begint met te zeggen, dat het lang geduurd heeft, voor de commissie tot dit advies kwam. Nu zyn lang en kort uiteraard betrekkelijke begrippen. Het advies van de commissie is in mei uitgekomen, als ik mij niet vergis, en ze is vorig jaar november geïnstalleerd. Ze heeft er, globaal gesproken, vier tot zesmaal over vergaderd. In die tijd is de periode van het uitzoeken van de mogelijk voor dit werk in aanmerking komende mensen, het op nemen van contact en het plegen van overleg met hen 5 begrepen, dus ik geloof, dat men niet kan zeggen, dat hei zo verschrikkelijk lang geduurd heeft. Ook ai, om dat wy nu eenmaal in de situatie ver Keren, dat niemand precies weet wat de gedachte „Groene Ster" eigenlijk moet inhouden. Ik wn er aan toevoegen, dat juist dit element bij Leeuwarden het verst is gevorderd van alle „Groene Ster"-elementen van groot formaat, die in iNederland zyn gepland, maar het is nodig, dat we deze voorsprong prooeren te handhaven en dat we 111 het overleg met net Departement tot een goede beschrijving komen. Nu zegt de heer Bakker, dat bepaalde gegevens ook door een wat intelligent raadslid kunnen worden ge produceerd. Dat is natuui'lyk waar, maar men moet nu eenmaal van deze basisgegevens uitgaan; er zijn ook. eiementen by, die een veel gecompliceerder karakter dragen. Het gaat hier om een zeer belangryk object, dat noge investeringssubsidies van net Rijk zal vergen en ik geloof dus, dat wy terzake zo verantwoord mo gelijk te werk moeten gaan. De heer Schönfeld stelt de vraag, wat bedoeld wordt met de in het rapport van de commissie genoemde re laties van het „Groene Ster"-gebied met de overige in een ruimere omgeving bestaande of m de toekomst te verwezenlijken recreatiegebieden. Hier wordt b.v. ge doeld op de Lauwerszee en het dammenplan. Zo zyn er een aantal elementen, die op het ogenblik, m.n. in de sfeer waarin de commissie werkt, bekend zyn en waarmee rekening dient te worden gehouden, omdat dit element van formaat, ter grootte van 1000 ha, ook een zeer duidelijke functie heeft in het totaal van de recreatieve voorzieningen in Friesland, nog afgezien van de toeristische functie. Ik wil t.a.v. de onder punt 3 van het rapport van de commissie genoemde instelling zeggen, dat het een cul tuurtechnisch bureau is, dat plannen zowel technisch voorbereidt als uitvoert. De adviescommissie heeft echter zeer nadrukkelijk een scheiding willen aanbrengen tussen voorbereiding en uitvoering en daarbij is uiteindelijk de keus gevallen op een man, die ook in Friesland als een gerenommeerd deskundige bekend staat. De heer Kingma vindt het tarief zeer hoog. Wij heb ben ons terzake te refereren aan de daarvoor geldende overeengekomen tarieven. Daar ontkomt ook de over heid niet aan. De betreffende functionaris zal m.i. voor dit bedrag uiteraard werk van kwaliteit moeten leve ren. Wy zouden ook by andere bureaus hetzelfde heb ben moeten betalen. De heer Rtfpstra: Ik lees in bijlage no. 190: „Ter zake van de verwerving van voor de realisering van dit recreatiegebied benodigde gronden en water wordt een actief aankoopbeleid gevoerd". Het overzicht, waarom ik op 24 april in de raadsvergadering heb gevraagd terzake van de reeds in gemeentebezit zijnde percelen grond en water, heb ik nog niet bij de stukken kunnen vinden. De heer Tiekstra (weth.); Ik beloof U, dat bij de eerstvolgende aankoop in dit gebied het door U be doelde overzicht by de stukken ter inzage zal worden gelegd. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 19 (bylage no. 176). De heer C. de Vries: Ik zou namens mijn fractie de wens te kennen willen geven de traditie uit het verleden te herstellen door deze voorstellen i.z. het doen van investeringen weer bij de begroting aan de orde te stellen. Het lijkt ons juister, omdat dan door deze in vesteringen te bezien in het licht van de desbetreffende begrotingsposten een beter inzicht kan worden ver kregen. De VoorzitterToevallig hebben wy daar vanmiddag een discussie over gehad en ik kan U meedelen, dat het streven van het College zeer beslist gericht zal zijn op hetgeen U zojuist voorstelde. De heer Kingma. N.a.v. punt f onder „Dienst voor Sport en Recreatie" zou ik myn teleurstelling willen uiten over het m.i. te geringe gebruik dat er van de zwembaden wordt gemaakt. Ik begrijp dit niet. De heer Tiekstra (weth.): Ik kan alleen zeggen, dat de 50.000ste bezoeker in dit seizoen vorige week de hekken van het zwembad 't Nijlan gepasseerd is. Het bad is dit jaar voor het eerst een volledig seizoen in gebruik. Laten we de totaal-cijfers aan het eind van dit seizoen even afwachten. Misschien kunnen we er tlan met vrucht over spreken. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 20 (bijlagen nos. 193 ea 194). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 21a (bijlage no. 185). Aanbeveling: vacature W. Kuitert: 1. W. Kuitert, alhier; 2. O. Westra, alhier; vacature J. Hofma. 1. J. Hofma, alhier; 2 G. J. van Enck, alhier; vacature D. Wijma: 1. D. Wijma, alhier; 2. J. Vossenberg, alhier; vacature D. Beeksma. 1. D. Beeksma, alhier; 2. H. Bakker, alhier; vacature T. Roorda: 1. T. Roorda te Wytgaard; 2. D. Schaafsma te Wytgaard. Benoemd worden de heer Kuitert met alg. stemmen, de heer Hofma met 32 stemmen (de heer Van Enck 1 stem) en de heren Wijma, Beeksma en Roorda met alg. stemmen. Punt 21b (bijlage no. 184). Aanbeveling: 1. mevr. A. Th. Gros-Kruize, alhier; 2. Dr. W. Walther Boer, alhier; 3. Mr. C. H. Beekhuis, alhier; 4. H. Kingmans, alhier. Benoemd worden mevr. Gros-Kruize en de heren Dr Walther Boer, Mr. Beekhuis en Kingmans, allen met alg. stemmen en de heer D. C. Stigter met 32 stemmen (1 bilj. blanco). Punt 21c (bijlage no. 196). Voordracht: 1. D. Nieuwland te St. Jacobiparochie; 2. F. Wouters, alhier. Benoemd wordt de heer Nieuwland met 31 stemmen (de heer Wouters 2 stemmen). Hierna sluit de Voorzitter, om 21.20 uur, de ver gadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1967 | | pagina 3