z.o.z.
4
firma zou dan haar personeelsbestand kunnen hand
haven en waarschijnlijk de mensen, die nu werkeloos
zijn, dan weer in dienst kunnen nemen.
De heer Kingma: Ik begrijp het eigenlijk niet hele
maal. Enerzijds zegt men restauratie belangrijk te vin
den in het kader van de werkgelegenheid en anderzijds
wil men gedeelten van de restauratie, die nogal ar
beidsintensief zyn, achterwege laten niet het oog op
de kosten.
De hear Miedema: It spyt my bisünder, dat de Wet-
halder net by steat is it forskil yn kosten tusken for-
bou mei in puntgevel en mei in dakflak minoftomear
yn konkreto oan to jaen. Hy tinkt, dat it bidrach frij
great wéze sil. Nou is dit net in punt, dër't wy joun
oer hoege to Loulüken; ütemiiks feit it plan, sa't it
Koileezje it yntsjinne hat, roun. Ik kin my der ek
wol efter steile, mar ik bliuw op it stanpunt stean, dat
it forskil yn kosten noen wolris hwat tafalle koe. As
dit pan net in bytsje yn aide styl mei in krol hjir
en in goatlistke dér ooud wurdt, past it neffens
my net yn de Daginestrjitte. (Do neer Ten Brug
(weth.): Daar krijgt men alleen maar vlakke dasen. j
Jo witte wol, hokker kant ik üt wol, mar akkoart,
Jimme sille Jim sin hawwe hjoed; der komt in dak
flak op.
De heer Heidinga: Ik geloof, dat het kostenverschil
uitermate gering zal zijn. Gesteld, dat het pand eigen
dom was van een particulier, die het dan wilde af
platten, Leeuwarden en Den Haag zouden te klem zijn,
als zo iemand durfde voor te stellen het topgeveltje af
te breken. Ik. heb enige ervaring in dat opzicht.
Op de Eewal is een pand afgebrand en de eigenaar
wilde de gevel, die 50 cm uit het lood hangt, vernieu
wen, maar dat mag niet.
M.i. moet deze topgevel in de Bagijnestraat blijven
bestaan.
De heer Stigter: De topgevel dient m.i. gehandhaafd
te worden, ook al i.v.m. de variatie in het straatbeeld.
Bovendien blijft er bij afplatting bijzonder weinig ruim
te over, terwijl het huis al zo weinig ruimte heeft.
Is het mogelijk, een lijst te doen samenstellen, waar
op de te restaureren panden in volgorde van urgentie
staan vermeld
De heer Ten Brug (weth.)De heer Kingma heeft
de al of niet handhaving van de topgevel in verband
gebracht met de werkgelegenheid. Hij heeft mij ver
keerd begrepen, denk ik. Wy schuiven dit object er
n.l. tussen om het terzake kundige bedryf, dat nogal
belangrijk is ingekrompen en dat nog met een man
of tien werkt, aan het werk te houden. Misschien is er
dan de mogelijkheid, dat ook de komende grotere
restauraties nog door deze firma kunnen worden uit
gevoerd. Die topgevel speelt echt geen rol; dat zal een
kwestie van een week of veertien dagen langer werken
zyn, dus dat lykt mij geen argument. De heer Heidinga
is van mening, dat het prijsverschil gering zal zyn.
Volgens onze adviseur, de heer Baart, die met de restau
ratie zeer goed, op de hoogte is, zou het prijsverschil
behoorlijk kunnen zijn.
De heer Heidinga blijkt voorts van mening, dat, wan
neer het pand particulier eigendom was geweest, de
deskundige instanties handhaving van de topgevel zou
den hebben geëist. Dat is geen redenering. U moet mij
niet kwalijk nemen. Hierover moeten adviseren de ar
chitect en Monumentenzorg. Als we zo redeneren, trek
ken we toch de integriteit van deze instanties wel
sterk in twijfel.
Het pand op de Eewal is op het ogenblik niet aan
de orde. Die zaak is in behandeling by het College en
t.z.t. zal de Raad hier mogelijk meer over horen.
De discussie over dit agendapunt van vanavond
heeft me eigenlijk wat verbaasd. Meestal heeft de Raad
kritiek op restauratie van oude pandjes vanwege de
kosten. In dit geval wordt, gezien ook de adviezen van
Monumentenzorg, verantwoord bezuinigd, maar nu
pleit men voor de duurdere oplossing.
De Voorzitter: In het College is dit punt wel dege
lijk van beide kanten bekeken. Ik wil nog opmerken, dat
Monumentenzorg voor het Gemeentebestuur aanzienlijk
lastiger is dan voor particulieren. Ik denk o.a. aan het
Vliet, waar we druk mee bezig zijn. Men is t.a.v. die
kwestie onvoorstelbaar lastig. Er zijn meer voorbeelden
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punten 14 t.e.in, 17 (bijlagen nos. 175, 182, 187 en 186).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 18 (bijlage no. 190).
De heer Bakker: Het heeft nogal lang geduurd,
voordat de commissie van advies tot de ontdekking
kwam, dat er een deskundige aan te pas moest komen.
Myn fractie vindt het vreemd, dat die deskundige o.a.
zal moeten aangeven, wat de totale oppervlakte en de
begrenzing van het gebied van de „Groene Ster" is en
dat hij een beschrijving moet geven van de bestaande
toestand van het gebied. Wy dachten, dat er wel men
sen in de Raad zitten, die dat ook zouden kunnen en
dan met op basis van een honorarium van ruim f 60,
per uur. Nu weet ik wel, dat er meer van de heer
Roorda van Eysinga wordt gevraagd dan het aangeven
van de oppervlakte en de beschrijving, hoe het er is.
We hebben ook veel waardering voor het werk van
zijn bureau, maar men heeft naar de mening van mijn
fractie wel heel veel tijd nodig, voordat het basisplan
gereed is.
De heer Schönfeld: Ondanks het feit, dat er over de
realisering van dit plan in het huidige stadium nog
met veel bekend is, zijn er bij mij na het doornemen
van de raadsbrief en de ter inzage gelegde stukken
toch enkele vragen gerezen.
In punt 4 van het door de commissie voorgestelde
ontwerp-plan wordt gesproken over de relatie van het
„Groene Ster"-gebied met de overige, in een ruimere
omgeving bestaande of in de toekomst te verwezenlij
ken recreatiegebieden.
Mijn eerste vraag is, of van deze in de toekomst te
verwezenlijken recreatiegebieden al gegevens bekend
zijn. Indien dit niet het geval is, hoe kan er dan een
juiste relatie worden vastgesteld?
Uit het ter inzage gelegde rapport van de commis
sie is mij niet duidelijk geworden, wat het in punt 3,
maar vooral in punt 4 genoemde bureau aan zakelijke
belangen in zijn onderzoek zou kunnen verweven, zodat
het voor het uitbrengen van een basisrapport niet in
aanmerking kan komen.
De uitvoerige inlichtingen, welke door diverse bureaus
werden verstrekt, lagen bovendien niet by de stukken
ter inzage. Hierover zou ik eveneens nog graag ge
ïnformeerd willen worden.
De heer Kingma: In hoofdzaak kan ik my aanslui
ten bij hetgeen reeds gezegd is. Ook wij zijn enerzijds
verheugd, dat men zich er serieus mee bezig houdt,
maar anderzijds zijn wy ook een beetje geschrokken
en wel speciaal van deze uurlonen van f 60,tot f 80,
die men in rekening brengt, terwijl deze lonen nog
worden doorberekend over de halve reistijd. Er wordt
een krediet vr.n f 50.000,gevraagd, maar, als ik de
gegevens van dit bureau doorneem, dan blijkt dit be
drag bedoeld te zijn als richtlijn en ik veronderstel dan
ook, dat het College na enige tijd nog wel eens weer
komt om een aanvullend kredietje van zo'n f 25.000,
k f 50.000 te vragen. Daarom had ik liever gezien, dat
men een bureau had aangetrokken, dat dit rapport voor
een vastgesteld bedrag wil opstellen. Dan weten we,
waar we aan toe zijn en dat is nu niet het geval. Als
de heren er wat langer aan werken en het valt wat
tegen, dan gaat dat de gemeente Leeuwarden nog eens
f 50.000,kosten.
De heer Tiekstra tweth.): De heer Bakker begint
met te zeggen, dat het lang geduurd heeft, voor de
commissie tot dit advies kwam. Nu zyn lang en kort
uiteraard betrekkelijke begrippen. Het advies van de
commissie is in mei uitgekomen, als ik mij niet vergis,
en ze is vorig jaar november geïnstalleerd. Ze heeft er,
globaal gesproken, vier tot zesmaal over vergaderd. In
die tijd is de periode van het uitzoeken van de mogelijk
voor dit werk in aanmerking komende mensen, het op
nemen van contact en het plegen van overleg met hen
5
begrepen, dus ik geloof, dat men niet kan zeggen, dat
hei zo verschrikkelijk lang geduurd heeft. Ook ai, om
dat wy nu eenmaal in de situatie ver Keren, dat niemand
precies weet wat de gedachte „Groene Ster" eigenlijk
moet inhouden. Ik wn er aan toevoegen, dat juist dit
element bij Leeuwarden het verst is gevorderd van alle
„Groene Ster"-elementen van groot formaat, die in
iNederland zyn gepland, maar het is nodig, dat we deze
voorsprong prooeren te handhaven en dat we 111 het
overleg met net Departement tot een goede beschrijving
komen.
Nu zegt de heer Bakker, dat bepaalde gegevens ook
door een wat intelligent raadslid kunnen worden ge
produceerd. Dat is natuui'lyk waar, maar men moet
nu eenmaal van deze basisgegevens uitgaan; er zijn
ook. eiementen by, die een veel gecompliceerder karakter
dragen. Het gaat hier om een zeer belangryk object,
dat noge investeringssubsidies van net Rijk zal vergen
en ik geloof dus, dat wy terzake zo verantwoord mo
gelijk te werk moeten gaan.
De heer Schönfeld stelt de vraag, wat bedoeld wordt
met de in het rapport van de commissie genoemde re
laties van het „Groene Ster"-gebied met de overige in
een ruimere omgeving bestaande of m de toekomst te
verwezenlijken recreatiegebieden. Hier wordt b.v. ge
doeld op de Lauwerszee en het dammenplan. Zo zyn
er een aantal elementen, die op het ogenblik, m.n. in
de sfeer waarin de commissie werkt, bekend zyn en
waarmee rekening dient te worden gehouden, omdat
dit element van formaat, ter grootte van 1000 ha, ook
een zeer duidelijke functie heeft in het totaal van de
recreatieve voorzieningen in Friesland, nog afgezien
van de toeristische functie.
Ik wil t.a.v. de onder punt 3 van het rapport van de
commissie genoemde instelling zeggen, dat het een cul
tuurtechnisch bureau is, dat plannen zowel technisch
voorbereidt als uitvoert.
De adviescommissie heeft echter zeer nadrukkelijk
een scheiding willen aanbrengen tussen voorbereiding
en uitvoering en daarbij is uiteindelijk de keus gevallen
op een man, die ook in Friesland als een gerenommeerd
deskundige bekend staat.
De heer Kingma vindt het tarief zeer hoog. Wij heb
ben ons terzake te refereren aan de daarvoor geldende
overeengekomen tarieven. Daar ontkomt ook de over
heid niet aan. De betreffende functionaris zal m.i. voor
dit bedrag uiteraard werk van kwaliteit moeten leve
ren. Wy zouden ook by andere bureaus hetzelfde heb
ben moeten betalen.
De heer Rtfpstra: Ik lees in bijlage no. 190: „Ter
zake van de verwerving van voor de realisering van dit
recreatiegebied benodigde gronden en water wordt een
actief aankoopbeleid gevoerd". Het overzicht, waarom
ik op 24 april in de raadsvergadering heb gevraagd
terzake van de reeds in gemeentebezit zijnde percelen
grond en water, heb ik nog niet bij de stukken kunnen
vinden.
De heer Tiekstra (weth.); Ik beloof U, dat bij de
eerstvolgende aankoop in dit gebied het door U be
doelde overzicht by de stukken ter inzage zal worden
gelegd.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 19 (bylage no. 176).
De heer C. de Vries: Ik zou namens mijn fractie de
wens te kennen willen geven de traditie uit het verleden
te herstellen door deze voorstellen i.z. het doen van
investeringen weer bij de begroting aan de orde te
stellen. Het lijkt ons juister, omdat dan door deze in
vesteringen te bezien in het licht van de desbetreffende
begrotingsposten een beter inzicht kan worden ver
kregen.
De VoorzitterToevallig hebben wy daar vanmiddag
een discussie over gehad en ik kan U meedelen, dat
het streven van het College zeer beslist gericht zal zijn
op hetgeen U zojuist voorstelde.
De heer Kingma. N.a.v. punt f onder „Dienst voor
Sport en Recreatie" zou ik myn teleurstelling willen
uiten over het m.i. te geringe gebruik dat er van de
zwembaden wordt gemaakt. Ik begrijp dit niet.
De heer Tiekstra (weth.): Ik kan alleen zeggen, dat
de 50.000ste bezoeker in dit seizoen vorige week de
hekken van het zwembad 't Nijlan gepasseerd is. Het
bad is dit jaar voor het eerst een volledig seizoen in
gebruik. Laten we de totaal-cijfers aan het eind van
dit seizoen even afwachten. Misschien kunnen we er
tlan met vrucht over spreken.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 20 (bijlagen nos. 193 ea 194).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 21a (bijlage no. 185).
Aanbeveling:
vacature W. Kuitert:
1. W. Kuitert, alhier;
2. O. Westra, alhier;
vacature J. Hofma.
1. J. Hofma, alhier;
2 G. J. van Enck, alhier;
vacature D. Wijma:
1. D. Wijma, alhier;
2. J. Vossenberg, alhier;
vacature D. Beeksma.
1. D. Beeksma, alhier;
2. H. Bakker, alhier;
vacature T. Roorda:
1. T. Roorda te Wytgaard;
2. D. Schaafsma te Wytgaard.
Benoemd worden de heer Kuitert met alg. stemmen,
de heer Hofma met 32 stemmen (de heer Van Enck 1
stem) en de heren Wijma, Beeksma en Roorda met
alg. stemmen.
Punt 21b (bijlage no. 184).
Aanbeveling:
1. mevr. A. Th. Gros-Kruize, alhier;
2. Dr. W. Walther Boer, alhier;
3. Mr. C. H. Beekhuis, alhier;
4. H. Kingmans, alhier.
Benoemd worden mevr. Gros-Kruize en de heren Dr
Walther Boer, Mr. Beekhuis en Kingmans, allen met
alg. stemmen en de heer D. C. Stigter met 32 stemmen
(1 bilj. blanco).
Punt 21c (bijlage no. 196).
Voordracht:
1. D. Nieuwland te St. Jacobiparochie;
2. F. Wouters, alhier.
Benoemd wordt de heer Nieuwland met 31 stemmen
(de heer Wouters 2 stemmen).
Hierna sluit de Voorzitter, om 21.20 uur, de ver
gadering.