10 gebouw zal kunnen worden betrokken. Er is al een schetsplan gemaakt. Of dat plan kan doorgaan, valt echter nog niet te zeggen. Dat hangt ook van de fi- nancieringsmogelijkheden af. Ik moet toegeven, dat uit de stukken niet valt op te maken, dat de capaciteit van het pand St. Jacobs- straat 25 te klein is om er 45 mensen in te plaatsen. Dat is ons echter na de aanvankelijke mededelingen hierover echter wel gebleken. Nu maakt het verschil in capaciteit met die van het gebouw van de voor malige joodse school niet zo erg vee! uit. Er kunnen daar ongeveer 5 meer in. Bij bezichtiging is ons echter wel gebleken, dat dat gebouw zich voor dat doel beter leent dan het pand St. Jacobsstraat 25. Zo heeft men er een betonnen vloer in, die goede diensten zal kunnen bewijzen voor de drukkerij die wij er in de toekomst gaarne willen hebben; ook voor stencilwerk is deze zeer geschikt. Daar komt nog bij, dat de in richtingskosten van het pand St. Jacobsstraat destijds zijn berekend op f 90.000,terwijl thans slechts f 70.000,nodig blijkt te zijn. Dat scheelt dus nog al wat. Ook de huur is lager dan die van het pand St. Jacobsstraat. De Voorzitter: Ik kan de heer Reehoorn toezeggen, dat de voorgestelde oplossing geenszins remmend zal werken op het voortwerken aan de plannen voor een nieuw gebouw. Wij werken op het ogenblik zelfs aan twee oplossingen. Als één ervan mogelijk blijkt, zal die oplossing zelfs al op vrij korte termijn tot stand kunnen komen. Meer kan ik daarover op dit moment niet zeggen. De heer Heidinga: Ik zal mij tegen dit voorstel niet verzetten. Ik geloof, dat de Gemeente er belang bij heeft het gebouw te huren en het voorts te gaan ver bouwen. Laat men er echter niet de Schrijfkamer in onderbrengen, maar wel de stedcbouwkundige afdeling van de dienst Openbare Werken. Voor de Schrijf kamer is een andere oplossing nodig. Wij hebben zo juist gehoord, dat de mogelijkheid ervoor is. De heer Heetla (weth.)Ik wil voor alle duidelijk heid zeggen, dat het de bedoeling is, dat de Schrijf kamer zo vlug mogelijk weer uit het oude school gebouw weggaat. Ik hoop, dat dat zo spoedig kan ge beuren, dat de dienst voor Sociale Zaken tijdens de verbouwing van zijn gebouw tijdelijk van dit gebouw kan gebruik maken. Ik zou daarom niet willen, dat de dienst Openbare Werken dit gebouw in gebruik zou nemen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 15 (bijlage no. 85). De heer Heidinga: Ik krijg door dit voorstel een nare smaak in de mond. We hebben destijds een voor stel gehad, waarbij is gezegd, dat de inrichting van de panden aan de St. Jacobsstraat f 70.000,moest kosten. Later bleek die maar f 15.000,te kosten en nu blijkt, dat daarvan nog weer f 5.000,over is. Kun nen wij op die begrotingen en wat ons daarbij wordt voorgeschoteld wel bouwen De Voorzitter: Toen het College de decisie nam dit voorstel aan de Raad voor te leggen, hebben B. en W. gezegd, dat de Raad dit wel met grote instemming zou ontvangen. Ik moet nu constateren, dat die instem ming niet unaniem is. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 16 (bijlage no. 64). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 17 (bijlage no. 94). De heer Weide: Ik heb er geen behoefte aan in te gaan op alles wat aan dit voorstel is voorafgegaan. Het is jammer, dat bij de besprekingen die vorige week in het Dorp hebben plaatsgevonden, zo weinig raads fracties vertegenwoordigd waren. Wij zijn het ei- allen over eens, dat aan het kleine stukje straat heel veel moet gebeuren, vooral als men let op de ongelukken die daar hebben plaatsgevonden. Verkeerslichten alleen bieden geen oplossing; zij kunnen een verkeerssituatie soms zelfs nog gevaarlijker maken. Als er eenrichting verkeer komt, zal men sneller gaan rijden en dat snelle verkeer moet men nu juist uit dat straatje houden. De trottoirs zijn zo smal, dat men amper, van een trot toir kan spreken. Er zijn daar bovendien nog stukjes grond voor de huizen die geen gemeente-eigendom zijn. Ik zou graag zien, dat de trottoirs ter plaatse wat verbreed zouden worden. De brug daar heeft geen gedeelte voor voetgangers. Als men het brugdek aan één kant 1 dm zou verhogen, zouden de voetgangers daarvan wel automatisch gebruik maken. Als er toch een verkeerslichtinstallatie komt, wil ik B. en W. ad viseren er een bord te plaatsen met het opschrift: .Veilige snelheid 20 km". Ik wil eindigen met de wens, dat met een aantal bewoners daar contact wordt opgenomen ik spreek met opzet van een aantal om in gezamenlijk over leg tot een goede oplossing te komen. De heer SchönfeldDit voorstel heeft mij allerminst bevredigd, omdat de plaatsing van verkeerslichten hier geen oplossing zal geven. Ik wil enkele bezwaren noe men, welke zich m.i. in de praktijk zeker zullen doen gevoelen. Als uit westelijke richting een auto komt aanrijden, terwijl het licht op groen staat, zal zeker met onverminderde snelheid worden doorgereden, ook door het zware verkeer. Als het licht op geel staat, zal een automobilist geneigd zijn zijn snelheid nog iets op te voeren, teneinde er nog door te komen. Het rede lijkerwijs niet meer kunnen stoppen geldt dan vaak als excuus, omdat de overtreding die door het opvoeren van de snelheid is gemaakt, dikwijls niet is opgemerkt. Wij moeten deze zaak niet te theoretisch bekijken, want theorie en praktijk in het verkeer verschillen als dag en nacht. Bovendien hebben personenauto's tegen woordig een zeer groot acceleratievermogen. Op het drukke kruispunt Nieuwcstad-Wirdumerdijk zie ik maar al te dikwijls, dat voetgangers de voor hen be stemde lichten negeren. Dit zijn dan meestal jeugdige voetgangers, die er een soort sport van plegen te ma ken. Op andere punten in de stad, m.n. in de Schrans, doet zich dezelfde situatie voor. Voor mij is dan een reden te meer om straks eenzelfde situatie voor het weggedeelte Dorp te verwachten. Ik geloof, dat in dc praktijk niet veel zal veranderen, hoe mooi het in theorie ook mag lijken en hoe goed ook de bedoeling van het College mag zijn. De toestand is zodanig, dat snel ingrijpen geboden is, te meer omdat reeds zes kinderen het slachtoffer geworden zijn, van wie in ieder geval twee hun leven lang gehandicapt blijven. Hoewel niet aan de orde, hoop ik, dat de T.V.-actie, die hedenavond voor de gehandicapten wordt gehouden, een overweldigend succes mag worden. Ze missen al genoeg. Ik hoop niet, dat U het me kwalijk neemt, mijnheer de Voorzitter, maar ik zou tussen de bedrijven door een voorstel van orde willen doen, n.l. het bij eenbrengen van een symbolische bijdrage door College en Raad voor het gehandicapte kind, zijnde 1 rijks daalder per persoon. Als dit agendapunt is afgedaan, zou ik, met Uw toestemming, mijnheer de Voorzitter, graag zien, dat er even met „de pet" werd rondgegaan. Na dit intermezzo wil ik mij graag weer bepalen tot hetgeen aan de orde is. Het staat vast, dat het smalle weggedeelte in het dorp Huizum een groot gevaar op levert, zowel voor de jeugd als voor de ouden van dagen. Wij moeten trachten vanavond tot een althans voorlopige doch afdoende oplossing te komen, dus voor het tijdvak, waarin nog geen bestemmingsplan voor dit gebied is vastgesteld. Ik wil beginnen met de brug over de Wirdumervaart. Gelet op de breedte van deze brug zou het mogelijk zijn aan één zijde een verhoging voor voetgangers aan te brengen of, als dat onaan vaardbaar zou zijn, een voetgangersschuifbrug te ma ken. Aan de zuidzijde van de straat zou het trottoir kunnen worden verbreed. Wij stuiten hierbij echter op de moeilijkheid, dat er twee hekjes staan, één voor het perceel no. 93 en één voor no. 94. Het laatste per ceel is eigendom van de Gemeente, maar een moeilijk heid blijft het hek voor perceel no. 93. Zou de eige naar niet willen meewerken, dan zou men komen te 11 staan voor een onteigeningsprocedure, die geruime tijd zou vergen. Verbreding van het trottoir aan de noord zijde zou echter geen moeilijkheden opleveren. Er zou dan tevens aan de noordzijde van de brug öf een ver hoging voor voetgangers öf een voetgangersschuifbrug moeten komen. Het trottoir zou met kleine beton- paaltjes nog extra kunnen worden beveiligd. Doordat de doorgang voor het verkeer hierdoor smaller wordt, kan, gerekend van de westzijde van de brug tot en met Dorp 14d, eenrichtingverkeer worden ingevoerd van west naar oost, alsmede een beperking van de wiel- druk voor dit gedeelte tot ten hoogste 2400 kg. Dit kan zowel aan dc Huizumerlaan als op de Tijnjedijk door middel van borden kenbaar worden gemaakt. De Coöperatieve Friese Tuinbouw Veiling en Stecnsma kunnen dan normaal via de Huizumerlaan worden be reikt en Fabers Haardenfabriek via de Tijnjedijk. Voor de bedrijven van dc Fa. Van Wieren, D. Schaafsma en Th. Koster zou een los- en laadvergunning kunnen worden afgegeven, aangezien bij het perceel Dorp 7 voldoende parkeerruimte aanwezig is. De route van de stadsautobusdienst zou enigszins moeten worden ge wijzigd, hetgeen geen enkel nadeel voor de bewoners van het Dorp behoeft te betekenen. De halte voor de Aebingaschool kan iets worden teruggebracht tot de Sportlaan, terwijl de bussen dan via de Sportlaan, de Borniastraat en Verlengde Schrans hun route naar de Aldlansdyk kunnen nemen. Omdat er toch geen halte in het Dorp is, moeten de bewoners ook nu al onge veer een halve kilometer lopen naar dc haltes aan de Pieter Stuyvcsantweg of naar de Huizumerlaan voor de Aebingaschool. Mocht het College gaan twijfelen aan de rentabiliteit van de nieuwe route, dan zal een statisticus met behulp van een variantie-analyse deze routewijziging met de daaraan verbonden consequen ties zeker kunnen verduidelijken. Er is mij voorts gebleken, dat werkzaamheden zijn verricht aan de brug zowel als aan het wegdek. De bestrating van het wegdek is voor de aangekochte pei- celen no. 99 en no. 12 echter opnieuw gezakt, terwijl naar mijn mening de straatstenen in dc verkeersroute Huizum Dorp nodig dienen te worden vervangen. In de raadsbrief staat onder 2, dat de invoering van een snelheidsbeperking in de bebouwde kom, binnen dc algemeen geldende limiet van 50 km per uur, sinds de inwerkingtreding van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens niet meer mogelijk is. Hoewel ik geen jurist ben, meen ik te kunnen zeggen, dat art. 7, punt 1, van dit reglement uitkomst biedt. Dit artikel luidt als volgt: „Ten aanzien van bepaalde binnen be bouwde kommen van gemeenten gelegen wegen, waar op in het algemeen een zeer grote verkeersdrukte heerst, kan voor alle of een of meer categorieën van motorrijtuigen, of voor motorrijtuigen, door middel waarvan een of meer of meer rij- of voertuigen worden voortbewogen, door de gemeenteraad, onder goedkeu ring van gedeputeerde staten, een maximum snelheid van 15 km per uur worden vastgesteld, mits de ver ordening voorschriften bevat ter verzekering, dat de in acht te nemen maximum snelheid wordt aangegeven op een door Onze Minister vast te stellen en in de Staatscourant bekend te maken wijze." Resumerende, zou ik U willen voorstellen in over leg te treden met de commissie ter verbetering van de verkeerssituatie Huizum Dorp, teneinde op de kortst mogelijke termijn tot een doeltreffende oplossing te komen. Deze oplossing kan dan bestaan uit: Het in voeren van eenrichtingverkeer voor het smalle weg gedeelte, alsmede een beperking van de wieldruk tot ten hoogste 2400 kg. Hieraan verbonden een snelheids beperking ingevolge art. 7 van het Reglement Ver keersregels en Verkeerstekens, wijziging van de route van de stadsautobusdienst, verbreding van het trot toir aan de noordzijde met een afbakening van paaltjes in de trottoirranden, vernieuwing van de bestrating en het scheppen van een veilige voetgangersovergang over de brug. Wij kunnen daarmee in de toekomst velen voor een groot leed sparen. De heer Visser: In tegenstelling tot de heer Weide wil ik wel even ingaan op de voorgeschiedenis van dit voorstel. Zoals bekend, is een tweetal adressen tot de Raad gericht. In de laatste sectievergadering heb ik gevraagd, wanneer de Raad de terinzagelegging van deze adressen kan tegemoetzien. Uit het sectieverslag, dat wij inmiddels hebben gekregen, is mij gebleken, dat ik gevraagd zou hebben om een preadvies. Ik vind dat een wat vreemde gang van zaken. Ik verkeerde in de mening, dat het College met een preadvies komt, wanneer de Raad daartoe besloten heeft. Ik vind de gang van zaken des te verwonderlijker, omdat ik mijn vraag heb gesteld in de sectievergadering en daarna vragen zijn gesteld door de V.V.D. Volgens het ant woord op de tweede vraag zou sprake zijn van een misverstand. Dat kan ik niet goed rijmen. Ik had ver wacht, dat het College deze adressen in elk geval vóór de raadsvergadering van 29 januari ter inzage had ge legd. Ik wil deze zaak niet dramatiseren, maar ik ver zoek B. en W. wel om een verduidelijking. De heer Schönfeld is uitvoerig ingegaan op een aan tal suggesties van adressanten. Het antwoord hierop wacht ik met belangstelling af. Ik wil nu volstaan met te zeggen, dat wij ons met het voorstel tot het aanbren gen van verkeerslichten kunnen verenigen. Wij achten dit echter geen volledige oplossing. Het wegdek vraagt herstrating en de trottoirs voor zover men daarvan nog kan spreken moeten worden gereconstrueerd. Heeft het College hiervoor misschien al een opdracht gegeven aan de dienst Openbare Werken? Het College heeft o.m. tegen het weren van zwaar verkeer door beperking van de asdruk aangevoerd, dat ook de stadsautobusdienst daardoor getroffen zou wor den. Ik geloof, dat het dienstbetoon aan dc bewoners van die omgeving daarvan echter geen schade zal on dervinden, gelet op de twee bushaltes die er nu zijn in de omgeving van de Aebingaschool en vlak bij de ringweg. Voor de toekomst zou misschien kunnen wor den overwogen deze lijn door het dorp Huizum, die m.i. een onrendabele lijn is, om te leiden door de Sportlaan en de Borniastraat en vervolgens via Verl. Schrans, halte Aldlanstate, Pieter Stuyvesantweg weer naar de stad. Dat lijkt mij ook economisch verantwoord. Met het argument, door B. en W. aangevoerd tegen vervanging van de brug over de Wirdumervaart door een dam, kan ik wel meegaan, maar toch wil ik nog een bedenking uiten m.b.t. het gevaar van opsluiting van de 25 woonschepen. Ik meen te hebben gehoord, dat de eigenaren al een aanschrijving hebben gekregen i.v.m. de plannen tot reconstructie van de Potmarge- brug. De hear Miedema: Yn tsjinstelling ta in hiele bulte fan myn foargongers bin ik wol lokkich mei dit ütstel fan it Kolleezje. By dit punt binne frij greate swier- richheden en it Gemeentebistjür hat dan de taek en de plicht dér sa gauw mooglik hwat oan to dwaen en dan is dit, foar safier ik it bisjen kin, de ienigste oplossing. Men kin dus stelle: der moat folie mear barre en dat is allegearre wier; der binne in hiele bulte wiere wur- den sein, mar salang wy alle pannen yn de strjit„wand" net hawwe, kinne wy der net folie bigjinne. Wy moatte dus probearje dér sa gauw mooglik mear to dwaen, mar op it momint binne dc biwenners der it meast mei tsjinne, dat der forkearsljochten komme. Dan wurdt it dér frij wis minder drok cn dus feiliger. Der is nou in prachtige üntfluchting skopcii. As men wachtsje moat foar de stopljochten, kin men troch de Huzumerleane op de rounwei en sa yn'e stêd komme. Ik leau, dat dit ütstel foar it momint de meast krekte oplossing is, omdat wy hjirmei op koarte termyn hulp biede kinne. En dêrom: myn folie steun. De heer Engels: Ik wil beginnen met iets te zeg gen aan het adres van collega Weide, die ons, zij het rustig, te verstaan heeft gegeven, dat maar zo weinig fracties vertegenwoordigd waren in de bijeenkomst, be legd door betrokkenen. Zo'n opmerking kan men na tuurlijk maken om duidelijk te maken, dat men er zelf wel was. Dat zal echter wel niet de bedoeling zijn ge weest; deze was, dunkt mij, eerder om ons een beetje vaderlijk toe te spreken. De heer Weide zou er in dat geval verstandig aan hebben gedaan eerst te informe ren naar de redenen die er voor de afwezigheid van bepaalde fracties zouden kunnen zijn geweest. Ik ben er niet kapot van, te minder omdat ik nu hoor, dat een lid een vraag hierover heeft gesteld in de sectieverga dering en een maand later schriftelijke vragen zijn ge steld over hetzelfde onderwerp. De heer Weide had ook

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1968 | | pagina 6