10
gebouw zal kunnen worden betrokken. Er is al een
schetsplan gemaakt. Of dat plan kan doorgaan, valt
echter nog niet te zeggen. Dat hangt ook van de fi-
nancieringsmogelijkheden af.
Ik moet toegeven, dat uit de stukken niet valt op
te maken, dat de capaciteit van het pand St. Jacobs-
straat 25 te klein is om er 45 mensen in te plaatsen.
Dat is ons echter na de aanvankelijke mededelingen
hierover echter wel gebleken. Nu maakt het verschil
in capaciteit met die van het gebouw van de voor
malige joodse school niet zo erg vee! uit. Er kunnen
daar ongeveer 5 meer in. Bij bezichtiging is ons
echter wel gebleken, dat dat gebouw zich voor dat
doel beter leent dan het pand St. Jacobsstraat 25. Zo
heeft men er een betonnen vloer in, die goede diensten
zal kunnen bewijzen voor de drukkerij die wij er in de
toekomst gaarne willen hebben; ook voor stencilwerk
is deze zeer geschikt. Daar komt nog bij, dat de in
richtingskosten van het pand St. Jacobsstraat destijds
zijn berekend op f 90.000,terwijl thans slechts
f 70.000,nodig blijkt te zijn. Dat scheelt dus nog al
wat. Ook de huur is lager dan die van het pand St.
Jacobsstraat.
De Voorzitter: Ik kan de heer Reehoorn toezeggen,
dat de voorgestelde oplossing geenszins remmend zal
werken op het voortwerken aan de plannen voor een
nieuw gebouw. Wij werken op het ogenblik zelfs aan
twee oplossingen. Als één ervan mogelijk blijkt, zal
die oplossing zelfs al op vrij korte termijn tot stand
kunnen komen. Meer kan ik daarover op dit moment
niet zeggen.
De heer Heidinga: Ik zal mij tegen dit voorstel niet
verzetten. Ik geloof, dat de Gemeente er belang bij
heeft het gebouw te huren en het voorts te gaan ver
bouwen. Laat men er echter niet de Schrijfkamer in
onderbrengen, maar wel de stedcbouwkundige afdeling
van de dienst Openbare Werken. Voor de Schrijf
kamer is een andere oplossing nodig. Wij hebben zo
juist gehoord, dat de mogelijkheid ervoor is.
De heer Heetla (weth.)Ik wil voor alle duidelijk
heid zeggen, dat het de bedoeling is, dat de Schrijf
kamer zo vlug mogelijk weer uit het oude school
gebouw weggaat. Ik hoop, dat dat zo spoedig kan ge
beuren, dat de dienst voor Sociale Zaken tijdens de
verbouwing van zijn gebouw tijdelijk van dit gebouw
kan gebruik maken. Ik zou daarom niet willen, dat
de dienst Openbare Werken dit gebouw in gebruik zou
nemen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 15 (bijlage no. 85).
De heer Heidinga: Ik krijg door dit voorstel een
nare smaak in de mond. We hebben destijds een voor
stel gehad, waarbij is gezegd, dat de inrichting van
de panden aan de St. Jacobsstraat f 70.000,moest
kosten. Later bleek die maar f 15.000,te kosten en
nu blijkt, dat daarvan nog weer f 5.000,over is. Kun
nen wij op die begrotingen en wat ons daarbij wordt
voorgeschoteld wel bouwen
De Voorzitter: Toen het College de decisie nam dit
voorstel aan de Raad voor te leggen, hebben B. en W.
gezegd, dat de Raad dit wel met grote instemming zou
ontvangen. Ik moet nu constateren, dat die instem
ming niet unaniem is.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 16 (bijlage no. 64).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 17 (bijlage no. 94).
De heer Weide: Ik heb er geen behoefte aan in te
gaan op alles wat aan dit voorstel is voorafgegaan.
Het is jammer, dat bij de besprekingen die vorige week
in het Dorp hebben plaatsgevonden, zo weinig raads
fracties vertegenwoordigd waren. Wij zijn het ei- allen
over eens, dat aan het kleine stukje straat heel veel
moet gebeuren, vooral als men let op de ongelukken
die daar hebben plaatsgevonden. Verkeerslichten alleen
bieden geen oplossing; zij kunnen een verkeerssituatie
soms zelfs nog gevaarlijker maken. Als er eenrichting
verkeer komt, zal men sneller gaan rijden en dat snelle
verkeer moet men nu juist uit dat straatje houden.
De trottoirs zijn zo smal, dat men amper, van een trot
toir kan spreken. Er zijn daar bovendien nog stukjes
grond voor de huizen die geen gemeente-eigendom zijn.
Ik zou graag zien, dat de trottoirs ter plaatse wat
verbreed zouden worden. De brug daar heeft geen
gedeelte voor voetgangers. Als men het brugdek aan
één kant 1 dm zou verhogen, zouden de voetgangers
daarvan wel automatisch gebruik maken. Als er toch
een verkeerslichtinstallatie komt, wil ik B. en W. ad
viseren er een bord te plaatsen met het opschrift:
.Veilige snelheid 20 km".
Ik wil eindigen met de wens, dat met een aantal
bewoners daar contact wordt opgenomen ik spreek
met opzet van een aantal om in gezamenlijk over
leg tot een goede oplossing te komen.
De heer SchönfeldDit voorstel heeft mij allerminst
bevredigd, omdat de plaatsing van verkeerslichten hier
geen oplossing zal geven. Ik wil enkele bezwaren noe
men, welke zich m.i. in de praktijk zeker zullen doen
gevoelen. Als uit westelijke richting een auto komt
aanrijden, terwijl het licht op groen staat, zal zeker
met onverminderde snelheid worden doorgereden, ook
door het zware verkeer. Als het licht op geel staat, zal
een automobilist geneigd zijn zijn snelheid nog iets op
te voeren, teneinde er nog door te komen. Het rede
lijkerwijs niet meer kunnen stoppen geldt dan vaak als
excuus, omdat de overtreding die door het opvoeren
van de snelheid is gemaakt, dikwijls niet is opgemerkt.
Wij moeten deze zaak niet te theoretisch bekijken,
want theorie en praktijk in het verkeer verschillen als
dag en nacht. Bovendien hebben personenauto's tegen
woordig een zeer groot acceleratievermogen. Op het
drukke kruispunt Nieuwcstad-Wirdumerdijk zie ik
maar al te dikwijls, dat voetgangers de voor hen be
stemde lichten negeren. Dit zijn dan meestal jeugdige
voetgangers, die er een soort sport van plegen te ma
ken. Op andere punten in de stad, m.n. in de Schrans,
doet zich dezelfde situatie voor. Voor mij is dan een
reden te meer om straks eenzelfde situatie voor het
weggedeelte Dorp te verwachten. Ik geloof, dat in dc
praktijk niet veel zal veranderen, hoe mooi het in
theorie ook mag lijken en hoe goed ook de bedoeling
van het College mag zijn.
De toestand is zodanig, dat snel ingrijpen geboden
is, te meer omdat reeds zes kinderen het slachtoffer
geworden zijn, van wie in ieder geval twee hun leven
lang gehandicapt blijven.
Hoewel niet aan de orde, hoop ik, dat de T.V.-actie,
die hedenavond voor de gehandicapten wordt gehouden,
een overweldigend succes mag worden. Ze missen al
genoeg. Ik hoop niet, dat U het me kwalijk neemt,
mijnheer de Voorzitter, maar ik zou tussen de bedrijven
door een voorstel van orde willen doen, n.l. het bij
eenbrengen van een symbolische bijdrage door College
en Raad voor het gehandicapte kind, zijnde 1 rijks
daalder per persoon. Als dit agendapunt is afgedaan,
zou ik, met Uw toestemming, mijnheer de Voorzitter,
graag zien, dat er even met „de pet" werd rondgegaan.
Na dit intermezzo wil ik mij graag weer bepalen tot
hetgeen aan de orde is. Het staat vast, dat het smalle
weggedeelte in het dorp Huizum een groot gevaar op
levert, zowel voor de jeugd als voor de ouden van
dagen. Wij moeten trachten vanavond tot een althans
voorlopige doch afdoende oplossing te komen, dus voor
het tijdvak, waarin nog geen bestemmingsplan voor dit
gebied is vastgesteld. Ik wil beginnen met de brug
over de Wirdumervaart. Gelet op de breedte van deze
brug zou het mogelijk zijn aan één zijde een verhoging
voor voetgangers aan te brengen of, als dat onaan
vaardbaar zou zijn, een voetgangersschuifbrug te ma
ken. Aan de zuidzijde van de straat zou het trottoir
kunnen worden verbreed. Wij stuiten hierbij echter op
de moeilijkheid, dat er twee hekjes staan, één voor
het perceel no. 93 en één voor no. 94. Het laatste per
ceel is eigendom van de Gemeente, maar een moeilijk
heid blijft het hek voor perceel no. 93. Zou de eige
naar niet willen meewerken, dan zou men komen te
11
staan voor een onteigeningsprocedure, die geruime tijd
zou vergen. Verbreding van het trottoir aan de noord
zijde zou echter geen moeilijkheden opleveren. Er zou
dan tevens aan de noordzijde van de brug öf een ver
hoging voor voetgangers öf een voetgangersschuifbrug
moeten komen. Het trottoir zou met kleine beton-
paaltjes nog extra kunnen worden beveiligd. Doordat
de doorgang voor het verkeer hierdoor smaller wordt,
kan, gerekend van de westzijde van de brug tot en
met Dorp 14d, eenrichtingverkeer worden ingevoerd
van west naar oost, alsmede een beperking van de wiel-
druk voor dit gedeelte tot ten hoogste 2400 kg. Dit
kan zowel aan dc Huizumerlaan als op de Tijnjedijk
door middel van borden kenbaar worden gemaakt. De
Coöperatieve Friese Tuinbouw Veiling en Stecnsma
kunnen dan normaal via de Huizumerlaan worden be
reikt en Fabers Haardenfabriek via de Tijnjedijk. Voor
de bedrijven van dc Fa. Van Wieren, D. Schaafsma
en Th. Koster zou een los- en laadvergunning kunnen
worden afgegeven, aangezien bij het perceel Dorp 7
voldoende parkeerruimte aanwezig is. De route van de
stadsautobusdienst zou enigszins moeten worden ge
wijzigd, hetgeen geen enkel nadeel voor de bewoners
van het Dorp behoeft te betekenen. De halte voor de
Aebingaschool kan iets worden teruggebracht tot de
Sportlaan, terwijl de bussen dan via de Sportlaan, de
Borniastraat en Verlengde Schrans hun route naar de
Aldlansdyk kunnen nemen. Omdat er toch geen halte
in het Dorp is, moeten de bewoners ook nu al onge
veer een halve kilometer lopen naar dc haltes aan de
Pieter Stuyvcsantweg of naar de Huizumerlaan voor
de Aebingaschool. Mocht het College gaan twijfelen
aan de rentabiliteit van de nieuwe route, dan zal een
statisticus met behulp van een variantie-analyse deze
routewijziging met de daaraan verbonden consequen
ties zeker kunnen verduidelijken.
Er is mij voorts gebleken, dat werkzaamheden zijn
verricht aan de brug zowel als aan het wegdek. De
bestrating van het wegdek is voor de aangekochte pei-
celen no. 99 en no. 12 echter opnieuw gezakt, terwijl
naar mijn mening de straatstenen in dc verkeersroute
Huizum Dorp nodig dienen te worden vervangen.
In de raadsbrief staat onder 2, dat de invoering van
een snelheidsbeperking in de bebouwde kom, binnen
dc algemeen geldende limiet van 50 km per uur, sinds
de inwerkingtreding van het Reglement Verkeersregels
en Verkeerstekens niet meer mogelijk is. Hoewel ik
geen jurist ben, meen ik te kunnen zeggen, dat art. 7,
punt 1, van dit reglement uitkomst biedt. Dit artikel
luidt als volgt: „Ten aanzien van bepaalde binnen be
bouwde kommen van gemeenten gelegen wegen, waar
op in het algemeen een zeer grote verkeersdrukte
heerst, kan voor alle of een of meer categorieën van
motorrijtuigen, of voor motorrijtuigen, door middel
waarvan een of meer of meer rij- of voertuigen worden
voortbewogen, door de gemeenteraad, onder goedkeu
ring van gedeputeerde staten, een maximum snelheid
van 15 km per uur worden vastgesteld, mits de ver
ordening voorschriften bevat ter verzekering, dat de
in acht te nemen maximum snelheid wordt aangegeven
op een door Onze Minister vast te stellen en in de
Staatscourant bekend te maken wijze."
Resumerende, zou ik U willen voorstellen in over
leg te treden met de commissie ter verbetering van de
verkeerssituatie Huizum Dorp, teneinde op de kortst
mogelijke termijn tot een doeltreffende oplossing te
komen. Deze oplossing kan dan bestaan uit: Het in
voeren van eenrichtingverkeer voor het smalle weg
gedeelte, alsmede een beperking van de wieldruk tot
ten hoogste 2400 kg. Hieraan verbonden een snelheids
beperking ingevolge art. 7 van het Reglement Ver
keersregels en Verkeerstekens, wijziging van de route
van de stadsautobusdienst, verbreding van het trot
toir aan de noordzijde met een afbakening van paaltjes
in de trottoirranden, vernieuwing van de bestrating
en het scheppen van een veilige voetgangersovergang
over de brug. Wij kunnen daarmee in de toekomst
velen voor een groot leed sparen.
De heer Visser: In tegenstelling tot de heer Weide
wil ik wel even ingaan op de voorgeschiedenis van dit
voorstel. Zoals bekend, is een tweetal adressen tot de
Raad gericht. In de laatste sectievergadering heb ik
gevraagd, wanneer de Raad de terinzagelegging van
deze adressen kan tegemoetzien. Uit het sectieverslag,
dat wij inmiddels hebben gekregen, is mij gebleken,
dat ik gevraagd zou hebben om een preadvies. Ik vind
dat een wat vreemde gang van zaken. Ik verkeerde
in de mening, dat het College met een preadvies komt,
wanneer de Raad daartoe besloten heeft. Ik vind de
gang van zaken des te verwonderlijker, omdat ik mijn
vraag heb gesteld in de sectievergadering en daarna
vragen zijn gesteld door de V.V.D. Volgens het ant
woord op de tweede vraag zou sprake zijn van een
misverstand. Dat kan ik niet goed rijmen. Ik had ver
wacht, dat het College deze adressen in elk geval vóór
de raadsvergadering van 29 januari ter inzage had ge
legd. Ik wil deze zaak niet dramatiseren, maar ik ver
zoek B. en W. wel om een verduidelijking.
De heer Schönfeld is uitvoerig ingegaan op een aan
tal suggesties van adressanten. Het antwoord hierop
wacht ik met belangstelling af. Ik wil nu volstaan met
te zeggen, dat wij ons met het voorstel tot het aanbren
gen van verkeerslichten kunnen verenigen. Wij achten
dit echter geen volledige oplossing. Het wegdek vraagt
herstrating en de trottoirs voor zover men daarvan
nog kan spreken moeten worden gereconstrueerd.
Heeft het College hiervoor misschien al een opdracht
gegeven aan de dienst Openbare Werken?
Het College heeft o.m. tegen het weren van zwaar
verkeer door beperking van de asdruk aangevoerd, dat
ook de stadsautobusdienst daardoor getroffen zou wor
den. Ik geloof, dat het dienstbetoon aan dc bewoners
van die omgeving daarvan echter geen schade zal on
dervinden, gelet op de twee bushaltes die er nu zijn
in de omgeving van de Aebingaschool en vlak bij de
ringweg. Voor de toekomst zou misschien kunnen wor
den overwogen deze lijn door het dorp Huizum, die m.i.
een onrendabele lijn is, om te leiden door de Sportlaan
en de Borniastraat en vervolgens via Verl. Schrans,
halte Aldlanstate, Pieter Stuyvesantweg weer naar de
stad. Dat lijkt mij ook economisch verantwoord.
Met het argument, door B. en W. aangevoerd tegen
vervanging van de brug over de Wirdumervaart door
een dam, kan ik wel meegaan, maar toch wil ik nog
een bedenking uiten m.b.t. het gevaar van opsluiting
van de 25 woonschepen. Ik meen te hebben gehoord,
dat de eigenaren al een aanschrijving hebben gekregen
i.v.m. de plannen tot reconstructie van de Potmarge-
brug.
De hear Miedema: Yn tsjinstelling ta in hiele bulte
fan myn foargongers bin ik wol lokkich mei dit ütstel
fan it Kolleezje. By dit punt binne frij greate swier-
richheden en it Gemeentebistjür hat dan de taek en de
plicht dér sa gauw mooglik hwat oan to dwaen en dan
is dit, foar safier ik it bisjen kin, de ienigste oplossing.
Men kin dus stelle: der moat folie mear barre en dat
is allegearre wier; der binne in hiele bulte wiere wur-
den sein, mar salang wy alle pannen yn de strjit„wand"
net hawwe, kinne wy der net folie bigjinne. Wy moatte
dus probearje dér sa gauw mooglik mear to dwaen,
mar op it momint binne dc biwenners der it meast mei
tsjinne, dat der forkearsljochten komme. Dan wurdt it
dér frij wis minder drok cn dus feiliger. Der is nou in
prachtige üntfluchting skopcii. As men wachtsje moat
foar de stopljochten, kin men troch de Huzumerleane
op de rounwei en sa yn'e stêd komme. Ik leau, dat dit
ütstel foar it momint de meast krekte oplossing is,
omdat wy hjirmei op koarte termyn hulp biede kinne.
En dêrom: myn folie steun.
De heer Engels: Ik wil beginnen met iets te zeg
gen aan het adres van collega Weide, die ons, zij het
rustig, te verstaan heeft gegeven, dat maar zo weinig
fracties vertegenwoordigd waren in de bijeenkomst, be
legd door betrokkenen. Zo'n opmerking kan men na
tuurlijk maken om duidelijk te maken, dat men er zelf
wel was. Dat zal echter wel niet de bedoeling zijn ge
weest; deze was, dunkt mij, eerder om ons een beetje
vaderlijk toe te spreken. De heer Weide zou er in dat
geval verstandig aan hebben gedaan eerst te informe
ren naar de redenen die er voor de afwezigheid van
bepaalde fracties zouden kunnen zijn geweest. Ik ben
er niet kapot van, te minder omdat ik nu hoor, dat een
lid een vraag hierover heeft gesteld in de sectieverga
dering en een maand later schriftelijke vragen zijn ge
steld over hetzelfde onderwerp. De heer Weide had ook