12
kunnen wachten tot het antwoord op het sectieverslag
was verschenen.
Met de heer Visser ben ik van mening, dat door de
Gemeente fouten zijn gemaakt. B. en W. hebben die
fouten ruiterlijk toegegeven en dat siert hun. Waar
gehakt wordt, vallen nu eenmaal spaanders en het Col
lege zal zich inspannen herhaling van dit soort fouten
te voorkomen. De situatie waarvoor men staat, is zeer
moeilijk met aan weerskanten straten die behoorlijk
breed zijn en die fuik er tussen in van het stukje Dorp.
B. en W. willen daar nu verkeerslichten zetten. Onze
fractie heeft er vrede mee als een eerste begin. Wij
willen U vragen de politie regelmatig de ontwikkeling
van de situatie daar te doen bezien, om tezamen met
de actiecomité's die zich daar hebben gevormd, na te
gaan, of nog aanvullende maatregelen moeten worden
genomen. Van meer fundamenteel belang vind ik, of
B. en W. kunnen zeggen, wanneer ongeveer het be
stemmingsplan in ontwerp gereed komt. Er moet daar
dringend iets gebeuren. Ik zou het erg op prijs stellen,
als ik over de voorbereidingen hiervan iets zou mogen
vernemen.
De Voorzitter: Gaat U er mee akkoord, dat wij dat
volgende week bespreken? Dan komt die zaak toch
aan de orde.
De heer Engels: Daarmee ga ik akkoord.
De heer Kingma: De stukken naast de raadsbrief
geven weinig informatie. We weten niet eens, welke
panden daar eigendom van de Gemeente zijn. Dat had
ik misschien wel uit vroegere raadsstukken kunnen
halen, maar ik had die informatie nu graag voorge
legd gekregen. De oplossing met verkeerslichten lijkt
mij niet ideaal, al kan het meevallen. Ik zou mij kun
nen voorstellen, dat wij met een eenvoudiger oplossing
meer resultaat zouden bereiken. Ook mij lijkt het goed
het trottoir aan de noordzijde door te trekken en die
verhoging te laten doorlopen tot over de brug. Dat moet
kunnen omdat de brug een breedte heeft van 4,50 m
en de straat op haar nauwst 3,10 m breed is. Het is
dus mogelijk aan de noordzijde van de brug een verho
ging te maken. Als men die een breedte van 80 cm
geeft, is het rijgedeelte toch nog breder dan het nauw
ste gedeelte van de flessehals in Huizum Dorp.
Zouden we daarnaast eenrichtingverkeer invoeren,
zodat men er alleen van de Aldlansdyk in mag rijden,
dan zou bij de Schrans een bord geplaatst moeten wor
den, waarop wordt aangegeven, dat de weg niet be
stemd is voor doorgaand verkeer en zou er bij de brug
een verbodsbord moeten komen voor motorvoertuigen
om in oostelijke richting te gaan. Dan zullen we m.i.
een oplossing hebben, die veel beter is dan die, welke
nu is voorgesteld. De veiligheid van de kinderen zou
daarmee beter zijn gewaarborgd en dat weegt voor mij
het zwaarst. Zouden die eenvoudige maatregelen niet
voldoende worden geacht, dan zou men eventueel ter
weerskanten van de flessehals in plaats van stoplich
ten een knipperlicht kunnen plaatsen als waarschu
wing, dat dit een gevaarlijk stuk weg is. Men heeft dan
geen absoluut eenrichtingverkeer, want er kunnen dan
nog wel fietsers van de andere kant komen. Dat de
stadsbus dan door de Sportlaan zal moeten rijden, lijkt
me niet zo'n groot bezwaar, vooral niet, nu de Bornia-
straat toch verbeterd wordt. In verband hiermee zou
een stuk straat en trottoir in het Dorp verbeterd moe
ten worden, want die zijn nu ver beneden peil. De si
tuatie op de Tijnjedijk en de Huizumerlaan vergelijken
de met het korte stuk Dorp, begrijp ik niet, waarom
men dit laatste heeft laten liggen. Hieraan was toch
wel iets meer te doen geweest dan er tot nu toe aan
gedaan is. Het moet mogelijk zijn met eenvoudige mid
delen tijdelijk een dragelijker situatie te creëren.
De heer Faber: Het comité heeft de uitnodigingen
aan de verschillende raadsfracties als drukwerk in een
envelop van een of andere handelsmaatschappij laten
verzenden. Daardoor is deze, althans bij onze fractie,
met andere drukwerken terzijde geschoven. Dat betreu
ren wij wel, want, zo enigszins mogelijk, hadden wij
die bijeenkomst graag bijgewoond.
Over de zaak zelf kan ik kort zijn. Wat de heren
Engels en Miedema hebben gezegd komt ons reëel voor.
Aan de gedane suggesties wil ik nog één toevoegen.
Het trottoir aan de zuidzijde moet er helemaal uit, want
daar wordt een kabel gelegd. Misschien kan in com
binatie daarmee tot een verbetering van dat trottoir
worden gekomen.
De heer Heidinga: Ook ik was van plan iets aan
het adres van de heer Weide te zeggen. De heer Engels
heeft dat echter al op voortreffelijke wijze gedaan en
ik sluit mij graag bij zijn woorden aan.
Wij verkeren hier in een situatie waarin wij ons zelf
hebben gemanoeuvreerd. Destijds heeft de Raad het
uitbreidingsplan 't Aldlan vastgesteld. In dat uitbrei
dingsplan, dat op een klein gedeelte na is goedgekeurd,
is deze verkeersverbinding niet opgenomen. Zij loopt in
dat plan niet uit op de rondweg, maar is afgesloten
voor doorgaand verkeer met auto's. Om de een of an
dere reden heeft het Gemeentebestuur buiten de Raad
om die weg toch doorgetrokken en toen is een verbin
ding gecreëerd van Huizum naar de rondweg en van
de rondweg weer de stad in. Daardoor zijn wij in deze
onverkwikkelijke situatie gekomen. Ik herinner mij,
dat de fa. Faber destijds bezwaar heeft gemaakt tegen
het feit, dat die weg niet aansloot op de rondweg.
Het lijkt mij het verstandigste, dat wij ons nu houden
aan wat de Raad destijds heeft vastgesteld, n.l. dat
daar geen doorgaand verkeer moet komen en dat wij
dit stuk sluiten voor het motorisch verkeer. Wij kun
nen er nu wel verkeerslichten plaatsen en er eenrich
tingverkeer invoeren, maar dit nauwe weggedeelte
leent zich niet voor dit verkeer. Laat men op dit punt
toch consequent zijn. De Oosterstraat, eveneens een
straat van ca 3 m breedte, is ook gesloten voor auto's.
Het moderne verkeer kan alleen maar met groot ge
vaar voor de bewoners en voor de aanliggende bebou
wing door het dorpsstraatje gaan. Het Dorp is er niet
tegen bestand als men hier het grote verkeer blijft
doorlaten. We wielen blijven altijd in hetzelfde spoor
lopen en als het regent, spat de modder drie of vier
meter hoog tegen de gevels op. Als men daaraan iets
wil doen, moet de gehele bestrating eruit en moet een
zware fundering onder de weg worden aangebracht.
Men heeft iets dergelijks gezien vlak voor de Koepel
kerk. De bestrating is er al meermalen uit geweest.
Er is van alles aan gedaan, maar steeds leek de straat
in de kortst mogelijke tijd weer op een kamelenrug.
Dat gebeurt ook in het Dorp. Daarom is er maar één
oplossing: afsluiten.
De heer Engels neemt er genoegen mee, dat wij de
volgende keer over het bestemmingsplan spreken. Ik
wil er echter op wijzen, dat juist ook dit bestemmings
plan bij dit voorstel een uitermate belangrijke factor
is. Ook volgens het nieuwe bestemmingsplan zal dit
stukje weg een dode straat worden zonder verkeer,
maar om bepaalde redenen bereikt dit plan de Raad
maar niet en moet hij maar wachten en ongelukken
en andere ellende daar tolereren. Daar ben ik niet voor.
De heer Tiekstra (weth.): Ik wil beginnen met mij
te conformeren aan de uitspraken van die raadsleden
die hebben gezegd, dat dit voorstel, dat financieel haal
baar is, op korte termijn in redelijke mate kan tege
moetkomen aan de moeilijkheden die men in het Dorp
ondervindt. Ik wijs erop, dat het Dorp behoort tot het
niet goedgekeurde deel van het plan 't Aldlan. D.w.z.,
dat het plan voor dit gebied geen rechtskracht heeft
gekregen. Zij die toen al raadslid waren, zullen zich
herinneren, dat het bezwaar van G.S. juist het ver
keerssysteem betrof. Ik ben het met de Voorzitter
eens, dat een discussie over het ontwerp-bestemmings-
plan 't Aldlan het best gevoerd kan worden bij de be
handeling van de begroting. Dan kunnen B. en W. daar
over ook meer informaties verstrekken. Ik geloof wel
te kunnen zeggen, dat de Raad eerder dan veronder
steld mocht worden over het plan kan worden inge
licht, althans informeel.
Men heeft hier te maken met een oude dorpssituatie,
waarbij langzamerhand de Huizumerlaan, de Tijnjedijk
en het stuk Dorp de functie van weg voor doorgaand
verkeer hebben gekregen, als een gevolg van de ver-
keersontwikkeling na het aanleggen van de ringweg.
Wij moeten ons realiseren, dat voor de aan deze route
gelegen bedrijven op het ogenblik geen andere oplos
sing beschikbaar is dan die zij nu hebben. Zouden wij
op enigerlei wijze een stuk van de traverse afsluiten,
13
dan betekent dat, dat het bestemmingsverkeer aan
weerszijden van het af te sluiten stuk er op een of
andere manier moet proberen uit te komen. Als men
er in gereden is en terug moet, moet men dan maar
zien, hoe men op de een of andere manier kan draaien
om terug te rijden. Zou men die kant opgaan, dan zou
men de verkeerssituatie bepaald geen dienst bewijzen.
In de raadsbrief staat, dat de breedte op haar smalst
3,10 m is, maximaal 4,5 m. Een trottoirtegel is 30 cm
breed. Het is een eenvoudig rekensommetje uit te ma
ken, hoeveel ruimte er overblijft, als door het aan
brengen van de verkeerslicht-installatie feitelijk een
richtingverkeer ontstaat, zij het dan telkens in een
andere richting. Dat betekent, dat er voor het overige
verkeer een ruimte overblijft, variërend van 1 tot 1,10
m, als ik de breedte van een auto op 1,85 m aanhoud.
Dat is voor dat overige verkeer toch wel het minimum.
Het blijft een vrij smal paadje. Daar komt bij, dat
dit onderdeel van de traverse van de dienst Openbare
Werken voortdurend zorg en toezicht vereist. Bij de
aanleg van de straten heeft men in het geheel niet op
dat zware verkeer gerekend, zoals de heer Heidinga
terecht heeft opgemerkt. Zo is het ook met andere
straten in Huizum; vooral aan doorgaande en belang
rijke wijkverbindingen heeft de dienst dan ook gere
geld heel wat werk.
Het voorstel houdt in wat op korte termijn kan ge
beuren. Nu zijn de bezwaren, verbonden aan de invoe
ring van eenrichtingverkeer, groter dan de raadsleden
veronderstellen. Dat geldt m.n. ook voor de stadsauto
busdienst. Men moet niet vergeten, dat deze dienst aan
bepaalde rij-tijden gebonden is. Zou men de suggesties
uit de Raad volgen, dan zou de rij-afstand niet onaan
zienlijk worden vergroot en dan is het uitgesloten, dat
de dienstregeling kan worden gehandhaafd, zoals ze
nu is, nog afgezien van de extra kosten die dit met
zich zou brengen. Ik geloof ook niet, dat een wijziging
van de route de stadsautobusdienst aantrekkelijker zou
maken; het tegendeel lijkt mij het geval.
De heer Kingma heeft er nog bij opgemerkt, dat de
Borniastraat toch wordt opgeknapt. Dat is in zoverre
juist, dat de Raad een krediet heeft gevoteerd voor een
volledige reconstructie van die straat. Daarbij mag
niet worden vergeten, dat dit werk uiteraard niet eer
der tot uitvoering kan komen dan wanneer het moment
is aangebroken, dat de werkzaamheden aan het ver
pleegtehuis en het ziekenhuis het veroorloven daar aan
nieuw werk te beginnen. Dat zal mogelijk nog wel
anderhalf twee jaar duren en daarbij zie ik nog af
van het financieringsprobleem.
De aanwijzing tot B-weg betekent in feite ook al
weer een zij het dan wat minder zwaar slot op
het Dorp. B. en W. zijn van mening, dat het voor de
functie die de Huizumerlaan en de Tijnjedijk op het
ogenblik hebben en die zij nu ook moeten houden, niet
goed zou zijn. Er zijn bedrijven die belang hebben bij
die verbinding en die zouden door een dergelijke maat
regel zwaar worden gehinderd. Men kan in theorie wel
met ontheffingen gaan werken, maar de controle daar
op is bijzonder moeilijk. Een dergelijke maatregel zou
weinig effectief zijn.
De heer Schönfeld heeft gevraagd te werken met
toepassing vart art. 7, lid 1, van het Reglement Ver
keersregels en Verkeerstekens. Dit artikel is echter op
genomen t.b.v. zeer uitzonderlijke en doorgaans tijde
lijke situaties. Het zou, dunkt mij, weinig moeite kos
ten vergelijkbare situaties te vinden. Dezelfde soort
vrachtauto's die hier parkeren, berijden ook de Kleine
en de Grote Hoogstraat en de Kleine en de Grote Kerk
straat. Iedereen heeft wel eens gezien, welk een last
dat oplevert. Dat zouden wij ook hier krijgen. Men
moet bepaald niet denken, dat met de gesuggereerde
maatregel alle problemen die aan deze situatie zijn ver
bonden, zouden worden opgeheven. De bedoelde bepa
ling kan echter geen toepassing vinden, omdat het geen
uitzonderlijke situatie betreft.
Het kan zijn nut hebben in aansluiting met wat hier
naar voren is gebracht na te gaan, of met aanvullende
maatregelen de situatie nog draaglijker kan worden ge
maakt. Toezeggingen kan ik echter moeilijk doen, want
wat gebeuren kan hangt af van de mogelijkheden die
er zijn, en de ruimte is, zoals allen weten, zeer beperkt.
De heer Visser heeft gelijk met zijn opmerkingen.
Normaal komt een adres, dat tot de Raad is gericht,
bij de Raad en B. en W. stellen dan voor zo'n stuk in
hun handen te stellen voor het uitbrengen van pre
advies. Wij hebben in de raadsbrief openlijk toegegeven,
dat in dit geval niet is gebeurd. Ik hoop, dat de
Raad B. en W. willen verontschuldigen, omdat ook wij
maar mensen zijn en dus fouten kunnen maken.
De heer Weide: Ik meen, dat het mijn goed recht is
er mijn teleurstelling over uit te spreken, dat de KVP
bericht van verhindering heeft gezonden om de ver
gadering van het actiecomité bij te wonen en dat van
andere fracties niets is vernomen.
Als de Raad vanavond alleen besluit verkeerslichten
in het Dorp te plaatsen, geloof ik met vrij grote zeker
heid te kunnen zeggen, dat de bewoners het er niet
bij zullen laten zitten. Dat heeft dan tot gevolg, dat
die kwestie opnieuw in de Raad komt. Om dit te voor
komen, zou ik B. en W. willen adviseren met adres
santen te gaan praten. Ik geloof, dat het probleem
met weinig kosten op bevredigender wijze kan worden
opgelost.
De heer Schönfeld: Het antwoord van de Wethou
der heeft mij niet bevredigd, evenmin als wat ik in
eerste instantie naar voren heb gebracht de Wethou
der bevredigd zal hebben. Met alle respect voor el
kanders standpunten wil ik door middel van een voor
stel de opinie van de Raad peilen. Ik dien daartoe het
volgende voorstel in:
„De Raad der gemeente Leeuwarden; in vergadering
bijeen op 19 februari 1968; besluit tot:
1. Het invoeren van eenrichtingverkeer voor het smalle
weggedeelte Huizum Dorp, alsmede een beperking
van de wieldruk voor dit gedeelte tot ten hoogste
2400 kg en voor het overige verkeer een snelheids
beperking tot 15 km per uur ingevolge art. 7, lid 1,
van het Wegenverkeersreglement;
2. wijziging van de route van de stadsautobusdienst
door het verplaatsen van de halte bij de Aebinga-
school naar de Sportlaan, waarna deze de route
via de Borniastraat en de Verlengde Schrans naai
de Aldlansdyk rijdt;
3. verbreding van het trottoir aan de noordzijde met
een afbakening van paaltjes in de trottoirranden;
4. vernieuwing van de bestrating en het scheppen van
een veilige zone voor voetgangers over de brug;
5. een en ander in overleg met de Commissie ter ver
betering van de verkeerssituatie Huizum Dorp."
De heer Engels: De heer Weide heeft mij niet be
grepen, als hij dacht, dat ik hem het recht wilde ont
zeggen datgene op te merken wat hij in eerste instantie
heeft gezegd. Ik heb alleen willen laten merken, dat
ik het niet verstandig vond en ik vind het jammer,
dat hij dat niet heeft begrepen. (De heer Van der Veen:
Het is ook al laat.) Ja, dat is de enige verontschuldi
ging.
Wat de zaak zelf betreft, moet ik zeggen, dat ik
even geschrokken ben van een opmerking van de
heer Heidinga. Als het waar is wat hij zei, moeten
we er ook de consequenties van aanvaarden. Nu heb
ik echter begrepen van de Wethouder, dat de heer
Heidinga zich heeft vergist en dat de Raad geen plan
voor dit gebied heeft vastgesteld. (De heer Tiekstra
(weth.): Wel vastgesteld, maar dat deel is niet goed
gekeurd.) Het heeft dus geen rechtskracht. Dat maakt
het mij niet gemakkelijker. (De heer Weide: Het is
al laat!) Dat heeft de heer Weide dus begrepen! Wij
worden het nog wel een keer eens.
Het maakt het mij niet gemakkelijker, zoals ik zei,
omdat ik niet zoveel voor het standpunt voel, dat, als
de Raad eenmaal een bepaalde beslissing heeft geno
men, die dan maar moet worden uitgevoerd. Intussen
heeft de Raad een situatie getolereerd en in zo
verre is hij er ook debet aan, dat het drukke verkeer
door die straat gaat die ook tot bepaalde conse
quenties leidt.
Ik heb begrepen, dat het College bereid is om naast
de verkeerslichten, als het nodig en mogelijk is, tot
enige aanvullende maatregelen te komen. Daar bedoelt
de Wethouder waarschijnlijk mee, dat geregeld gaten
in het wegdek zullen worden gedicht.
Ik heb ook begrepen, dat er wat spanning was tus
sen het College en de bewoners en dat moet niet.
Toegegeven, er zijn over en weer fouten gemaakt,