12 kunnen wachten tot het antwoord op het sectieverslag was verschenen. Met de heer Visser ben ik van mening, dat door de Gemeente fouten zijn gemaakt. B. en W. hebben die fouten ruiterlijk toegegeven en dat siert hun. Waar gehakt wordt, vallen nu eenmaal spaanders en het Col lege zal zich inspannen herhaling van dit soort fouten te voorkomen. De situatie waarvoor men staat, is zeer moeilijk met aan weerskanten straten die behoorlijk breed zijn en die fuik er tussen in van het stukje Dorp. B. en W. willen daar nu verkeerslichten zetten. Onze fractie heeft er vrede mee als een eerste begin. Wij willen U vragen de politie regelmatig de ontwikkeling van de situatie daar te doen bezien, om tezamen met de actiecomité's die zich daar hebben gevormd, na te gaan, of nog aanvullende maatregelen moeten worden genomen. Van meer fundamenteel belang vind ik, of B. en W. kunnen zeggen, wanneer ongeveer het be stemmingsplan in ontwerp gereed komt. Er moet daar dringend iets gebeuren. Ik zou het erg op prijs stellen, als ik over de voorbereidingen hiervan iets zou mogen vernemen. De Voorzitter: Gaat U er mee akkoord, dat wij dat volgende week bespreken? Dan komt die zaak toch aan de orde. De heer Engels: Daarmee ga ik akkoord. De heer Kingma: De stukken naast de raadsbrief geven weinig informatie. We weten niet eens, welke panden daar eigendom van de Gemeente zijn. Dat had ik misschien wel uit vroegere raadsstukken kunnen halen, maar ik had die informatie nu graag voorge legd gekregen. De oplossing met verkeerslichten lijkt mij niet ideaal, al kan het meevallen. Ik zou mij kun nen voorstellen, dat wij met een eenvoudiger oplossing meer resultaat zouden bereiken. Ook mij lijkt het goed het trottoir aan de noordzijde door te trekken en die verhoging te laten doorlopen tot over de brug. Dat moet kunnen omdat de brug een breedte heeft van 4,50 m en de straat op haar nauwst 3,10 m breed is. Het is dus mogelijk aan de noordzijde van de brug een verho ging te maken. Als men die een breedte van 80 cm geeft, is het rijgedeelte toch nog breder dan het nauw ste gedeelte van de flessehals in Huizum Dorp. Zouden we daarnaast eenrichtingverkeer invoeren, zodat men er alleen van de Aldlansdyk in mag rijden, dan zou bij de Schrans een bord geplaatst moeten wor den, waarop wordt aangegeven, dat de weg niet be stemd is voor doorgaand verkeer en zou er bij de brug een verbodsbord moeten komen voor motorvoertuigen om in oostelijke richting te gaan. Dan zullen we m.i. een oplossing hebben, die veel beter is dan die, welke nu is voorgesteld. De veiligheid van de kinderen zou daarmee beter zijn gewaarborgd en dat weegt voor mij het zwaarst. Zouden die eenvoudige maatregelen niet voldoende worden geacht, dan zou men eventueel ter weerskanten van de flessehals in plaats van stoplich ten een knipperlicht kunnen plaatsen als waarschu wing, dat dit een gevaarlijk stuk weg is. Men heeft dan geen absoluut eenrichtingverkeer, want er kunnen dan nog wel fietsers van de andere kant komen. Dat de stadsbus dan door de Sportlaan zal moeten rijden, lijkt me niet zo'n groot bezwaar, vooral niet, nu de Bornia- straat toch verbeterd wordt. In verband hiermee zou een stuk straat en trottoir in het Dorp verbeterd moe ten worden, want die zijn nu ver beneden peil. De si tuatie op de Tijnjedijk en de Huizumerlaan vergelijken de met het korte stuk Dorp, begrijp ik niet, waarom men dit laatste heeft laten liggen. Hieraan was toch wel iets meer te doen geweest dan er tot nu toe aan gedaan is. Het moet mogelijk zijn met eenvoudige mid delen tijdelijk een dragelijker situatie te creëren. De heer Faber: Het comité heeft de uitnodigingen aan de verschillende raadsfracties als drukwerk in een envelop van een of andere handelsmaatschappij laten verzenden. Daardoor is deze, althans bij onze fractie, met andere drukwerken terzijde geschoven. Dat betreu ren wij wel, want, zo enigszins mogelijk, hadden wij die bijeenkomst graag bijgewoond. Over de zaak zelf kan ik kort zijn. Wat de heren Engels en Miedema hebben gezegd komt ons reëel voor. Aan de gedane suggesties wil ik nog één toevoegen. Het trottoir aan de zuidzijde moet er helemaal uit, want daar wordt een kabel gelegd. Misschien kan in com binatie daarmee tot een verbetering van dat trottoir worden gekomen. De heer Heidinga: Ook ik was van plan iets aan het adres van de heer Weide te zeggen. De heer Engels heeft dat echter al op voortreffelijke wijze gedaan en ik sluit mij graag bij zijn woorden aan. Wij verkeren hier in een situatie waarin wij ons zelf hebben gemanoeuvreerd. Destijds heeft de Raad het uitbreidingsplan 't Aldlan vastgesteld. In dat uitbrei dingsplan, dat op een klein gedeelte na is goedgekeurd, is deze verkeersverbinding niet opgenomen. Zij loopt in dat plan niet uit op de rondweg, maar is afgesloten voor doorgaand verkeer met auto's. Om de een of an dere reden heeft het Gemeentebestuur buiten de Raad om die weg toch doorgetrokken en toen is een verbin ding gecreëerd van Huizum naar de rondweg en van de rondweg weer de stad in. Daardoor zijn wij in deze onverkwikkelijke situatie gekomen. Ik herinner mij, dat de fa. Faber destijds bezwaar heeft gemaakt tegen het feit, dat die weg niet aansloot op de rondweg. Het lijkt mij het verstandigste, dat wij ons nu houden aan wat de Raad destijds heeft vastgesteld, n.l. dat daar geen doorgaand verkeer moet komen en dat wij dit stuk sluiten voor het motorisch verkeer. Wij kun nen er nu wel verkeerslichten plaatsen en er eenrich tingverkeer invoeren, maar dit nauwe weggedeelte leent zich niet voor dit verkeer. Laat men op dit punt toch consequent zijn. De Oosterstraat, eveneens een straat van ca 3 m breedte, is ook gesloten voor auto's. Het moderne verkeer kan alleen maar met groot ge vaar voor de bewoners en voor de aanliggende bebou wing door het dorpsstraatje gaan. Het Dorp is er niet tegen bestand als men hier het grote verkeer blijft doorlaten. We wielen blijven altijd in hetzelfde spoor lopen en als het regent, spat de modder drie of vier meter hoog tegen de gevels op. Als men daaraan iets wil doen, moet de gehele bestrating eruit en moet een zware fundering onder de weg worden aangebracht. Men heeft iets dergelijks gezien vlak voor de Koepel kerk. De bestrating is er al meermalen uit geweest. Er is van alles aan gedaan, maar steeds leek de straat in de kortst mogelijke tijd weer op een kamelenrug. Dat gebeurt ook in het Dorp. Daarom is er maar één oplossing: afsluiten. De heer Engels neemt er genoegen mee, dat wij de volgende keer over het bestemmingsplan spreken. Ik wil er echter op wijzen, dat juist ook dit bestemmings plan bij dit voorstel een uitermate belangrijke factor is. Ook volgens het nieuwe bestemmingsplan zal dit stukje weg een dode straat worden zonder verkeer, maar om bepaalde redenen bereikt dit plan de Raad maar niet en moet hij maar wachten en ongelukken en andere ellende daar tolereren. Daar ben ik niet voor. De heer Tiekstra (weth.): Ik wil beginnen met mij te conformeren aan de uitspraken van die raadsleden die hebben gezegd, dat dit voorstel, dat financieel haal baar is, op korte termijn in redelijke mate kan tege moetkomen aan de moeilijkheden die men in het Dorp ondervindt. Ik wijs erop, dat het Dorp behoort tot het niet goedgekeurde deel van het plan 't Aldlan. D.w.z., dat het plan voor dit gebied geen rechtskracht heeft gekregen. Zij die toen al raadslid waren, zullen zich herinneren, dat het bezwaar van G.S. juist het ver keerssysteem betrof. Ik ben het met de Voorzitter eens, dat een discussie over het ontwerp-bestemmings- plan 't Aldlan het best gevoerd kan worden bij de be handeling van de begroting. Dan kunnen B. en W. daar over ook meer informaties verstrekken. Ik geloof wel te kunnen zeggen, dat de Raad eerder dan veronder steld mocht worden over het plan kan worden inge licht, althans informeel. Men heeft hier te maken met een oude dorpssituatie, waarbij langzamerhand de Huizumerlaan, de Tijnjedijk en het stuk Dorp de functie van weg voor doorgaand verkeer hebben gekregen, als een gevolg van de ver- keersontwikkeling na het aanleggen van de ringweg. Wij moeten ons realiseren, dat voor de aan deze route gelegen bedrijven op het ogenblik geen andere oplos sing beschikbaar is dan die zij nu hebben. Zouden wij op enigerlei wijze een stuk van de traverse afsluiten, 13 dan betekent dat, dat het bestemmingsverkeer aan weerszijden van het af te sluiten stuk er op een of andere manier moet proberen uit te komen. Als men er in gereden is en terug moet, moet men dan maar zien, hoe men op de een of andere manier kan draaien om terug te rijden. Zou men die kant opgaan, dan zou men de verkeerssituatie bepaald geen dienst bewijzen. In de raadsbrief staat, dat de breedte op haar smalst 3,10 m is, maximaal 4,5 m. Een trottoirtegel is 30 cm breed. Het is een eenvoudig rekensommetje uit te ma ken, hoeveel ruimte er overblijft, als door het aan brengen van de verkeerslicht-installatie feitelijk een richtingverkeer ontstaat, zij het dan telkens in een andere richting. Dat betekent, dat er voor het overige verkeer een ruimte overblijft, variërend van 1 tot 1,10 m, als ik de breedte van een auto op 1,85 m aanhoud. Dat is voor dat overige verkeer toch wel het minimum. Het blijft een vrij smal paadje. Daar komt bij, dat dit onderdeel van de traverse van de dienst Openbare Werken voortdurend zorg en toezicht vereist. Bij de aanleg van de straten heeft men in het geheel niet op dat zware verkeer gerekend, zoals de heer Heidinga terecht heeft opgemerkt. Zo is het ook met andere straten in Huizum; vooral aan doorgaande en belang rijke wijkverbindingen heeft de dienst dan ook gere geld heel wat werk. Het voorstel houdt in wat op korte termijn kan ge beuren. Nu zijn de bezwaren, verbonden aan de invoe ring van eenrichtingverkeer, groter dan de raadsleden veronderstellen. Dat geldt m.n. ook voor de stadsauto busdienst. Men moet niet vergeten, dat deze dienst aan bepaalde rij-tijden gebonden is. Zou men de suggesties uit de Raad volgen, dan zou de rij-afstand niet onaan zienlijk worden vergroot en dan is het uitgesloten, dat de dienstregeling kan worden gehandhaafd, zoals ze nu is, nog afgezien van de extra kosten die dit met zich zou brengen. Ik geloof ook niet, dat een wijziging van de route de stadsautobusdienst aantrekkelijker zou maken; het tegendeel lijkt mij het geval. De heer Kingma heeft er nog bij opgemerkt, dat de Borniastraat toch wordt opgeknapt. Dat is in zoverre juist, dat de Raad een krediet heeft gevoteerd voor een volledige reconstructie van die straat. Daarbij mag niet worden vergeten, dat dit werk uiteraard niet eer der tot uitvoering kan komen dan wanneer het moment is aangebroken, dat de werkzaamheden aan het ver pleegtehuis en het ziekenhuis het veroorloven daar aan nieuw werk te beginnen. Dat zal mogelijk nog wel anderhalf twee jaar duren en daarbij zie ik nog af van het financieringsprobleem. De aanwijzing tot B-weg betekent in feite ook al weer een zij het dan wat minder zwaar slot op het Dorp. B. en W. zijn van mening, dat het voor de functie die de Huizumerlaan en de Tijnjedijk op het ogenblik hebben en die zij nu ook moeten houden, niet goed zou zijn. Er zijn bedrijven die belang hebben bij die verbinding en die zouden door een dergelijke maat regel zwaar worden gehinderd. Men kan in theorie wel met ontheffingen gaan werken, maar de controle daar op is bijzonder moeilijk. Een dergelijke maatregel zou weinig effectief zijn. De heer Schönfeld heeft gevraagd te werken met toepassing vart art. 7, lid 1, van het Reglement Ver keersregels en Verkeerstekens. Dit artikel is echter op genomen t.b.v. zeer uitzonderlijke en doorgaans tijde lijke situaties. Het zou, dunkt mij, weinig moeite kos ten vergelijkbare situaties te vinden. Dezelfde soort vrachtauto's die hier parkeren, berijden ook de Kleine en de Grote Hoogstraat en de Kleine en de Grote Kerk straat. Iedereen heeft wel eens gezien, welk een last dat oplevert. Dat zouden wij ook hier krijgen. Men moet bepaald niet denken, dat met de gesuggereerde maatregel alle problemen die aan deze situatie zijn ver bonden, zouden worden opgeheven. De bedoelde bepa ling kan echter geen toepassing vinden, omdat het geen uitzonderlijke situatie betreft. Het kan zijn nut hebben in aansluiting met wat hier naar voren is gebracht na te gaan, of met aanvullende maatregelen de situatie nog draaglijker kan worden ge maakt. Toezeggingen kan ik echter moeilijk doen, want wat gebeuren kan hangt af van de mogelijkheden die er zijn, en de ruimte is, zoals allen weten, zeer beperkt. De heer Visser heeft gelijk met zijn opmerkingen. Normaal komt een adres, dat tot de Raad is gericht, bij de Raad en B. en W. stellen dan voor zo'n stuk in hun handen te stellen voor het uitbrengen van pre advies. Wij hebben in de raadsbrief openlijk toegegeven, dat in dit geval niet is gebeurd. Ik hoop, dat de Raad B. en W. willen verontschuldigen, omdat ook wij maar mensen zijn en dus fouten kunnen maken. De heer Weide: Ik meen, dat het mijn goed recht is er mijn teleurstelling over uit te spreken, dat de KVP bericht van verhindering heeft gezonden om de ver gadering van het actiecomité bij te wonen en dat van andere fracties niets is vernomen. Als de Raad vanavond alleen besluit verkeerslichten in het Dorp te plaatsen, geloof ik met vrij grote zeker heid te kunnen zeggen, dat de bewoners het er niet bij zullen laten zitten. Dat heeft dan tot gevolg, dat die kwestie opnieuw in de Raad komt. Om dit te voor komen, zou ik B. en W. willen adviseren met adres santen te gaan praten. Ik geloof, dat het probleem met weinig kosten op bevredigender wijze kan worden opgelost. De heer Schönfeld: Het antwoord van de Wethou der heeft mij niet bevredigd, evenmin als wat ik in eerste instantie naar voren heb gebracht de Wethou der bevredigd zal hebben. Met alle respect voor el kanders standpunten wil ik door middel van een voor stel de opinie van de Raad peilen. Ik dien daartoe het volgende voorstel in: „De Raad der gemeente Leeuwarden; in vergadering bijeen op 19 februari 1968; besluit tot: 1. Het invoeren van eenrichtingverkeer voor het smalle weggedeelte Huizum Dorp, alsmede een beperking van de wieldruk voor dit gedeelte tot ten hoogste 2400 kg en voor het overige verkeer een snelheids beperking tot 15 km per uur ingevolge art. 7, lid 1, van het Wegenverkeersreglement; 2. wijziging van de route van de stadsautobusdienst door het verplaatsen van de halte bij de Aebinga- school naar de Sportlaan, waarna deze de route via de Borniastraat en de Verlengde Schrans naai de Aldlansdyk rijdt; 3. verbreding van het trottoir aan de noordzijde met een afbakening van paaltjes in de trottoirranden; 4. vernieuwing van de bestrating en het scheppen van een veilige zone voor voetgangers over de brug; 5. een en ander in overleg met de Commissie ter ver betering van de verkeerssituatie Huizum Dorp." De heer Engels: De heer Weide heeft mij niet be grepen, als hij dacht, dat ik hem het recht wilde ont zeggen datgene op te merken wat hij in eerste instantie heeft gezegd. Ik heb alleen willen laten merken, dat ik het niet verstandig vond en ik vind het jammer, dat hij dat niet heeft begrepen. (De heer Van der Veen: Het is ook al laat.) Ja, dat is de enige verontschuldi ging. Wat de zaak zelf betreft, moet ik zeggen, dat ik even geschrokken ben van een opmerking van de heer Heidinga. Als het waar is wat hij zei, moeten we er ook de consequenties van aanvaarden. Nu heb ik echter begrepen van de Wethouder, dat de heer Heidinga zich heeft vergist en dat de Raad geen plan voor dit gebied heeft vastgesteld. (De heer Tiekstra (weth.): Wel vastgesteld, maar dat deel is niet goed gekeurd.) Het heeft dus geen rechtskracht. Dat maakt het mij niet gemakkelijker. (De heer Weide: Het is al laat!) Dat heeft de heer Weide dus begrepen! Wij worden het nog wel een keer eens. Het maakt het mij niet gemakkelijker, zoals ik zei, omdat ik niet zoveel voor het standpunt voel, dat, als de Raad eenmaal een bepaalde beslissing heeft geno men, die dan maar moet worden uitgevoerd. Intussen heeft de Raad een situatie getolereerd en in zo verre is hij er ook debet aan, dat het drukke verkeer door die straat gaat die ook tot bepaalde conse quenties leidt. Ik heb begrepen, dat het College bereid is om naast de verkeerslichten, als het nodig en mogelijk is, tot enige aanvullende maatregelen te komen. Daar bedoelt de Wethouder waarschijnlijk mee, dat geregeld gaten in het wegdek zullen worden gedicht. Ik heb ook begrepen, dat er wat spanning was tus sen het College en de bewoners en dat moet niet. Toegegeven, er zijn over en weer fouten gemaakt,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1968 | | pagina 7