16 het Van Harinxmakanaal een groot deel van het ver keer moet opvangen. Dat betekent, dat men twee in- valspunten op vrij korte afstand van elkaar krijgt. Ik durf geen voorspelling te wagen t.a.v. de ontwikke ling van het verkeer en de belasting van deze weg. Als het in de toekomst nodig blijkt en technisch mo gelijk is, zal men later het nu aangehouden profiel moeten verbreden of eventueel zelfs een tweede brug' ernaast moeten bouwen. Wel staat vast, dat het profiel van de tegenwoordige Van Harinxmabrug te smal is en dat er een tweede brug naast zal moeten worden gebouwd. De stukken betreffende het onderhavige voorstel zijn ook in het bezit van het College geweest, maar, voor zover ik uit de tekeningen heb kunnen lezen, wordt wel gerekend op de aanleg van een voetpad op de brug. Ik heb daaromtrent nu echter geen zekerheid. Ik vind de hierover gestelde vraag een onderzoek waard. Wat de spijlen aangaat, kan men twisten over de vraag, of een afstand van 17 cm al dan niet voldoende is om te voorkomen, dat er een kinderhoofdje tussen komt. Ik geef toe, dat dit soort voorzieningen de eigen schap hebben kinderen uit te dagen. Ik ben bereid aan dit onderdeel speciale aandacht te schenken en te zien, of door het aanbrengen van een nadere voorziening dit risico zou kunnen worden verminderd. Wat de leuningen betreft, neem ik aan, dat bij de aanbruggen stellig leuningen zullen worden aange bracht. Van de rest durf ik dat niet te zeggen. Zouden deze nodig zijn voor de stukken weg ik betwijfel het -, dan is het niet zo'n grote moeite daarop een deugdelijke afscheiding aan te brengen, zij het, dat de vereiste hoogte natuurlijk altijd discutabel is. Gelukkig verkeren wij in de situatie, dat de jeugd van Leeuwar den als het moet nog wel kans ziet over een hoogte van 3,50 m heen te komen; dat is voor het voortbestaan van de Nederlandse bevolking een gezond verschijnsel. De heer Heidinga: Er staat in het stuk, dat de Commissie voor de Openbare Werken hierover niet is gehoord. Dat is echter niet juist. De commissie is wel gehoord en daarom heb ik ook geen behoefte gevoeld er opnieuw op te attenderen, dat het bestemmingsplan nog niet klaar is of er verder op in te gaan. Het voor stel is in de commissie uitvoerig besproken en zij heeft er zich ook mee akkoord verklaard. Dat is wel in hoofd zaak omdat deze brug vóór 1 maart wordt aanbesteed en de Gemeente slechts een gedeelte van de kosten voor haar rekening moet nemen. Als de aanbesteding goed uitpakt, wordt het werk dadelijk gegund en dan treedt de subsidieregeling in werking. Dat is de reden waar om vanavond over dit voorstel een beslissing moet wor den genomen. Wij achten de bouw van deze brug van zo groot belang voor onze Gemeente, dat wij er ons volledig mee akkoord hebben verklaard. De heer Kingma: Kunt U mij vertellen, hoe groot de rijhoogte is, die onder de aanbruggen beschikbaar komt? De heer Tiekstra (weth.): Wat de vraag van de heer Kingma betreft, moet ik zeggen, dat de juiste door- rijhoogte van de aanbruggen mij niet bekend is, maar de doorgang voor de verbinding met 't Aldlan wordt ten minste 3,40 m hoog. Dat is de hoogte, die men bij dit soort onderdoorgangen als minimum aanhoudt. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 19 (bijlage no. 92). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 20 (bijlage no. 102). De hear Tjerkstra: Wy geane graech akkoart mei de finansiéle meiwurking. Wy binne wol binijd nei it resultaet fan it oerliz oangeande in sa gunstich moog- like situearring fan dizze hege wengebouwen yn for- halding ta de fjouwer heech-wenningen, dy't dér al steanc. Ik hear it aensen wol. Der stiet yn it forfolch fan it stik: „Deze afstand zal in ieder geval op 25 m kunnen worden gehandhaafd." Ik haw de situaesje- tekening bisjoen: foar twa fan dizze ienheden üntstiet der in minimale ófstan oant de Dammeleane ta fan 18 en 20 m (dan rekkenjc ik üt de as fan de haed- rydbaen), mar foar de Anjen en de Bird en dat binne de beide ienheden, dêr't hjir oer praet is is de ófstan oanmerklik greater. Dat skeelt n.l. resp. 9 en 15 m. Nou bin ik dus wol tige binijd, hoe fier dy ófstan fan 25 m dêr forgreate wurde sil om safolle mooglik oan de biswieren fan de adressanten fan doe- destiids yn 'e mjitte to kommen. De hear Tiekstra (weth.): Forline jier, leau ik, hat dit adres fan de biwenners in punt fan birie ütmakke; dat wie yn de Ried tasein. Ik sil it forhael, ek sjoen de tiid, koart meitsje. De maksimale romte dy't biskikber is om op forantwurde wize mei dizze blokken to skouwen, is 4 m. Dat soe bitsjutte, dat men dus fan 25 m op 29 m komme kin. Dat haldt yn, dat men ek noch in akseptabele ófstan haldt. De hear Tjerkstra sil my to'n goede halde wolle, dat ik fan in oar punt ütgean as hy. Hy gong üt fan de as fan de dyk, mar ik fan de efterkant fan it trot toir; by 25 m is dat, üt de holle sein, in meter as 18, tocht ik, en by 29 m wurdt dat, ek üt de holle sein, 13 m. It kin wêze, dat it 9 m wurdt, mar it hinget ek óf fan it blok. Dat hawwe wy forline wike noch goed neisjoen, neidat wy de advizen krigen hawwe fan de Ontwerpers fan it plan, Van den Broek en Bakema. Ek mei de gemeente-architekt hawwe wy krekt de öf- stannen bisjoen en wy binne meielkoar (mar dit moat noch efkes yn B. en W. bipract wurde) op groun fan art. 20-tekeningen ta de konklüzje kommen, dat de 25 m maksimael op 29 m brocht wurde kin. En dat soe, tocht ik, de sack fan de biwenners tige tsjinje. De hear Tjerkstra: Ik soe it wol op priis stelle, dat dy maksimael to heljen ófstan yndied 29 m wurdt, dat skeelt yn de skaedwurking yn elk gefal wer safolle. De heer De Leeuw: Ik volsta kortheidshalve met mij hierbij aan te sluiten. De hear Tiekstra (weth.): Ik soe koartheitshalven sizze wolle, dat de diskusje doedestiids yn de Ried in tige goede yndruk op B. en W. makke hat. Persoanlik soe ik dizze tasizzing wol dwaen wolle, mar ik haw ai sein, dat B. en W. noch net oer dizze saek kedize hawwe. De Voorzitter: We zullen het morgen in het Col lege bespreken, mijnheer Tjerkstra. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 21 t.e.ni. 26 (bijlagen nos. 84, 93, 62, 67, 63 en 78). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 27 (bijlage no. 79). De heer Hogendijk: Voor 1967 heeft de Raad op voorstel van het College een bedrag vastgesteld van f 21,-per leerling voor de aankoop van leermiddelen en schoolbehoeften. Dat is een redelijk bedrag, al ble ven er natuurlijk nog wel wensen. Zo is er bij de be grotingsbehandeling in 1967 bijv. op aangedrongen een apart bedrag vast te stellen voor scholen die het vak handenarbeid op hun lesrooster hebben gezet. Voor 1968 stellen B. en W. voor het bedrag per leer ling op f 22,vast te stellen en dat is m.i. een achter uitgang. De opgetreden prijsstijgingen bedragen ge middeld ongeveer 5%. Daarbij komt. dat de verzend kosten sterk verhoogd zijn en dat de scholen nu zelf voor papieren handdoeken moeten gaan zorgen, waar mee toch al gauw f 1,50 per leerling gemoeid zal zijn. Ik kan mij dan ook voorstellen, dat de Schoolraad heeft geadviseerd te komen tot een verhoging van het bedrag per leerling tot f 24,50. Hierbij zou ik me gaar ne willen aansluiten. De heer Ten Brug (weth.): Ik kan de gedachten- gang van de heer Hogendijk wel begrijpen. B. en W. hebben in het voorstel al vermeld, dat zij bereid zijn de vergoeding voor leermiddelen opnieuw te bezien, wanneer nadere gegevens daartoe aanleiding geven. Er 17 is inderdaad alleen rekening gehouden met een alge mene stijging van de kosten met 5%. Wat de gestegen verzendkosten betreft, moet ik zeggen, dat deze zaak nog niet met de boekhandel is geregeld. Wij zullen ook dit nog eens moeten bekijken. We zullen daarbij ook bekijken, of het wenselijk en mogelijk is in de vergoeding per leerling een apart be drag op te nemen voor handenarbeid voor die scholen, waar dat vak wordt gegeven. Dat hebben wij bij de vorige begrotingsbehandeling toegezegd. Het is echter niet mogelijk gebleken, dat nu al in orde te krijgen, gezien de zeer vele werkzaamheden die de onderwijs zaken in de laatste tijd met zich hebben gebracht. Ik kan echter toezeggen, dat wij, wanneer wij met een voorstel tot herziening van de vergoeding komen, ook met die kosten rekening zullen houden. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 28 t.e.m. 34 (bijlagen nos. 75, 74, 72, 71, 73, 76 en 77). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 35 (bijlage no. 100). De hear Klomp: It is tige spitich, dat de Gemeente net de akte Frysk foar it beukcründerwiis honorearje mei. Yn 1947 koe de Gemeenterie wol bislute mei al- gemiene stimmen de Fryske akte foar it leger ünder- wiis to bileanjen. Mar sunt dy tiid hat it Ryk dêr in stokje foar stutsen en wurdt alles by de wet of mi nisterieel bislüt regele. Ek it Frysk fait dêr ünder. Op himsels is dat net yn oarder. It Frysk is gjin rykssaek; dêr soene wy seis wol oer kedize kinne, mar nou't üs dit dochs bilet wurdt, sille wy earst ófwachtsje moatte, hwat it oerliz fan de Provinsiale Underwysrie mei de Minister opsmyt. Ta bislüt noch dizze opmerking: It soe in goed ding west hawwe, as it riedsbrief fan B. en W. oer dit punt nouris yn it Frysk steld wie. It Provinsjehüs is üs nou in reed yn it foar. De hear Pietersen: Myn fraksje hat der ek efkes oer praet en sa't dit ütstel hjir leit, is der suver gjin spjelde tusken to krijen, mar deselde oerwegingen, dy't wy fan de hear Klomp hearden, wiene ek by üs in punt fan bisprek. Wy fine it spitich, dat der foar üs yn Fryslan gjin romte is om seis oer dizze saken hwat to sizzen. Wy soene graech fan de gelegenheit gebrük meitsje wolle de lieding fan de gemeentlike oplieding en dus ek it Kolleczje in plom to jaen foar it feit, dat hja yn elts gefal bigrepen hawwe, dat beukerjuffen yn Fryslün bislist de bern yn it Frysk üntfange moatte en dus ek in oplieding hawn hawwe moatte yn de Fryske tael. Foar üs is noch de fraech: Hwat soe der barre, as wy nou bislute soene om dochs oer to gean ta it bileanjen fan de Fryske oantekening? De heer Ten Brug (weth.)De heer Klomp zou er op zichzelf niet veel mee opschieten, als dit voorstel in het Fries was gesteld, zoals hij graag had gezien, want dan zou ook daarin hebben gestaan, dat niet mogelijk is wat hij graag wil. Ik zou er overigens op zichzelf niets op tegen hebben, als het in het Fries gesteld zou zijn geweest. Ik kan echter niet inzien, dat het Provinciehuis ons daarbij nu voor zou zijn. Wel worden in het algemeen brieven in het Fries die op de gemeentesecretarie worden ontvangen, ook in het Fries beantwoord. Als de Raad er veel prijs op stelt voorstellen in het Fries te ontvangen en dan natuur lijk liever positieve voorstellen dan een negatief voor stel als dit, zal daartegen van de kant van het College wel geen bezwaar bestaan. (De heer Venema: Straks moet het ook nog in het Leeuwarders!) Dat zou mij nog gemakkelijker afgaan dan in het Fries. De heren Klomp en Pietersen hebben beiden spijtig geconstateerd, dat niet kan wat zij willen en zo is het ook. Ik geloof, dat er een klein misverstand bij de heer Klomp in het spel is t.a.v. de L.O.-wet. Destijds kon een beloning worden gegeven, omdat er ruimte voor was. De L.O.-akte Fries werd gelijkgesteld met andere L.O.-akten. Bij het kleuteronderwijs kan de Gemeente echter alleen maar vergoedingen geven in de geval len, waarvan de Minister zegt, dat het zou kunnen. De heer Pietersen vraagt, wat er zou gebeuren, als de Raad toch zou besluiten een beloning te geven. Wel, art. 24 van de Kleuteronderwijswet bepaalt, dat de Raad bevoegd is onder goedkeuring van G.S. Men mag ech ter stellen, dat men daarmee niet zoveel verder komt, want G.S. zouden dan een dergelijk besluit zeker hun goedkeuring onthouden. In het algemeen is het Gemeentebestuur van Leeu warden echt niet achteraan gekomen, wat de beloning van de akte Fries betreft. Ik begrijp niet goed, dat de Provinciale Onderwijsraad met dit verzoek is gekomen, want deze heeft uit de stukken ook zelf de conclusie kunnen trekken, dat het er van rijkswege niet in zit. Dat verzoek aan de gemeenteraden had naar mijn ge voel dan ook geen enkele zin. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter: Het loopt tegen twaalven en ik ge loof niet, dat het zinvol is nu nog aan agendapunt 36 te beginnen. Gezien het feit, dat wij al een behoorlijk gat in de agenda hebben kunn enmaken en toch nog een avond nodig hebben voor de rest, stel ik voor de werkzaamheden thans te beëindigen. Ik constateer, dat men hiermee instemt. Dan sluit ik de vergadering en deel u mede, dat morgenavond half- acht de discussies zullen worden voortgezet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1968 | | pagina 9