MM 1 RAADSVERGADERING overgeschakeld op vice versa-vervoer en welke erva ringen men daarmee heeft opgedaan. Ik wil de N.T.M. nog wel eens vragen, hoe men thans over deze kwestie denkt, maar wij zullen het kostenaspect wel zeer goed in het oog moeten houden. We hebben zowel rechtstreeks als via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een poging aangewend om alsnog subsidie voor onze stadsautobusdienst te verkrijgen. De Vereni ging van Nederlandse Gemeenten heeft ons verzoek gesteund en heeft gesteld, dat het haar niet juist lijkt, dat het Rijk wel subsidieert in de kosten van stadsautobusdiensten, die volledig in eigendom van een gemeente zijn, maar dat in deze kosten geen subsidie wordt verleend aan steden, die hun stadsautobusdienst niet in eigendom hebben, maar daaraan wél een belangrijke subsidie verlenen. Hopelijk zal deze actie in de toekomst tot een gunstig resultaat leiden. N.a.v. het pleidooi van de heer Visser voor het invoeren van gereduceerde tarieven voor bejaarden zou ik willen opmerken, dat men nu wel kan stellen, dat bij de invoering van gereduceerde tarieven het gebruik van de stadsautobussen zal toenemen, maar dat deze kwestie meermalen is besproken met de N.T.M. en in de Commissie voor de stadsautobusdienst en dat men daarbij steeds tot de gezamenlijke conclusie is gekomen, dat de invoering van gereduceerde tarieven geen gunstige invloed op de bedrijfsresultaten zou hebben. Ik wil deze kwestie echter nog wel eens in de Commissie voor de stadsautobusdienst ter sprake brengen. Ook de dienstregeling voor de avonduren is wel eens in deze commissie besproken. Gezien echter het geringe gebruik van de stadsautobussen bij avond, heeft men het niet aangedurfd 's avonds meer bussen te laten rijden. Wanneer men dit deed, zou men ook niet meer toe kunnen met de dubbele ploeg chauffeurs en zouden er in de personeelssector extra lasten ontstaan. Ook op zon- en feestdagen wordt er bijzonder weinig gebruik gemaakt van de stadsauto bussen. Ik wil echter ook de door de heer Van der Zwaard genoemde punten graag nog eens in de Commissie voor de stadsautobusdienst ter sprake brengen. Het lijkt mij wel van belang, dat die commissie binnenkort eens weer vergadert. Misschien komen wij dan bij een volgende gelegenheid nog wel eens op deze kwestie terug of leggen wij het verslag van die vergadering eens voor de Raad ter inzage. De heer Visser: Ik geloof, dat er, wat punt 1 betreft, sprake was van enige kortsluiting. Ik ben er mij nl. niet van bewust gepleit te hebben voor afstoting van het lusvervoer. Ik heb gevraagd of wij het lusvervoer in de toekomst wel kunnen handhaven en dat is een geheel ander uitgangspunt. Wat punt 2 betreft, wacht ik graag het onderzoek af. De heer Van der Zwaard: Uit het antwoord van de Voorzitter heb ik wel begrepen, dat opneming van Leeuwarden in het binnenlandse luchtwegennet niet direct te verwezenlijken is. Ik zou er echter toch op willen wijzen, dat er vèrgevorderde plannen bestaan inzake de aanleg van een spoorweg van Amsterdam over Schiphol naar Den Haag. Deze spoorweg zou de verbinding SchipholAmsterdam en SchipholDen Haag belangrijk verbeteren. Mogelijk zal er tegen de tijd, dat deze zaak aan de orde komt, ook bij het bedrijfsleven meer belangstelling bestaan voor opne ming van Leeuwarden in het binnenlandse luchtwe gennet, omdat dan uiteraard ook de vermoeidheidsfac tor mee gaat spreken. Wat de stadsautobusdienst betreft, zou ik er speciaal m.b.t. de diensten 's avonds en op zon- en feestdagen op willen wijzen, dat het service-element ook vaak een bepaalde wisselwerking heeft t.o.v. de belangstelling van het publiek. dan gunstige resultaten blijkt op te leveren, kan men daarmee doorgaan en, wanneer dat niet het geval blijkt te zijn, kan men er weer mee ophouden. Dan is er, dacht ik, nog geen man overboord. Ik geloof, dat het niet zoveel zin heeft deze kwestie opnieuw in de commissie te bespreken. Ik ben het met de heer Van der Zwaard eens, dat, hoe meer service de stadsauto busdienst verleent, hoe meer belangstelling er bij het publiek zal ontstaan. Wanneer men bij de tegenwoor dige regeling twee minuten te laat bij een bushalte is, mag men 18 min. wachten. Wanneer die wachttijd wordt verkort, komt men er veel eerder toe van de bus gebruik te maken. Het is van belang, dat men de bussen met een grotere frequentie laat rijden. Men heeft hier te doen met een kringloop, die men moet doorbreken. Zolang men dat niet doet, verkrijgt men ook geen grotere belangstelling van de bevolking voor de stadsautobusdienst. De Voorzitter: Mijnheer Van der Zwaard, ik heb m.b.t. de burgerluchtvaart slechts een momentop name gegeven, maar u begrijpt wel, dat wij op deze kwestie attent blijven. De heer De Jong (weth.): Wanneer wij 's avonds en op zon- en feestdagen meer bussen laten rijden en wanneer wij verlaagde tarieven invoeren, werkt dat kostenverhogend. Men is zo 60.000,tot 150.000, meer kwijt, wanneer er één of twee bussen extra moeten worden ingeschakeld. Een bus kost f60.000,— tot f 85.000,Wat de invoering van verlaagde tarieven op stille uren betreft, zou ik ook nog willen opmerken, dat men mede i.v.m. de controle moeilijk met twee tarieven kan werken en dat men toch één soort kaartjes moet hebben. Hieraan zitten allerlei proble men vast en het lijkt mij dan ook welhaast onmogelijk de door de heer Kingma bedoelde proef te nemen. Wij zullen echter de gemaakte opmerkingen nog eens in de commissie ter sprake brengen. De begroting wordt z.h.st. overeenkomstig het voorstel van B. en W. vastgesteld, met dien verstande, dat de heer Kingma geacht wil worden te hebben gestemd tegen de post voor de B.B. Punt 3 (bijlage no. 55). De heer De Jong (weth.): Op pag. 8 staat onder het hoofd Openbare verlichting de naam Westerstraat. Dat moet zijn Westerparkstraat. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. De Voorzitter: Ik dacht dat onze arbeid van twee dagen, die nu is geëindigd, weer bijzonder belangrijk is geweest. Er zijn veel problemen bespro ken en wij hebben op veel punten met elkaar de koers bepaald, die wij het komende jaar gaan varen. Thans zou ik de leden van de Raad en ook de Pers willen uitnodigen om nog enkele ogenblikken informeel bijeen te blijven. De Voorzitter sluit de vergadering om 22.30 uur. De heer Kingma: M.b.t. vraag 283 zou ik willen opmerken, dat men pas weet of het invoeren van een verlaagd tarief gedurende de stille uren zin heeft, wanneer men daarmee een proef heeft genomen. Het lijkt mij toch niet zo bezwaarlijk daarmee eens b.v. drie maanden een proef te nemen. Wanneer die proef Verslag van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van maandag 24 februari 1969 van maandag 24 februari 1969. Aanwezig 36 leden: de dames A. Joustra-Bijker, M. M. Th. Visser-van den Bos en de heren Ir. B. C. van Balen Walter, R. Boomgaardt, J. ten Brug (weth.), P. J. Engels, P. Faber, J. Heetla (weth.), O. Heidinga, T. K. Hogendijk, J. F. Janssen, K. J. de Jong (weth.), B. Kingma, A. Klomp, G. van der Laan, W. S. P. P. de Leeuw, Mr. D. Lijzen, W. Miedema, P. W. Pietersen, J. P. Reehoorn, Ir. C. L. Rijpma, J. A. Schönfeld, H. L. M. Stek, D. C. Stigter, J. Tiekstra (weth.), M. Tjerkstra, Mr. B. P. van der Veen, J. T. Vellenga, J. Venema, L. Visser, C. de Vries, G. de Vries, K. Weide, J. Wiersma en J. N. van der Zwaard. Afwezig: Mevr. Mr. E. Veder-Smit en aanvankelijk de heer O. Heidinga. Voorzitter: de heer J. S. Brandsma, burgemeester. Te behandelen punten: 1. Vaststellen van de notulen van de raadsvergaderingen van 19 en 20 februari 1968 en 9 december 1968. 2. Mededelingen. 3. Aankoop van diverse percelen (bijlage no. 64). 4. Aankoop van het pand Badweg 19 van mevrouw A. Liebert-Bom, alhier (bijlage no. 63). 5. Aankoop van een perceel weiland, gelegen bij „De Groote Wielen", van Mej. J. van der Wal te Kootstertille (bijlage no. 58). 6. Aankoop van een aantal percelen weiland en een perceel water in het recreatiegebied „De Groote Wielen" (bijlage no. 62). 6a. Bekrachtiging aankoop in publieke veiling van een perceel met opstal, gelegen aan de Snekerkade (bijlage no. 91). 7. Verkoop van een aantal percelen erfpachtsgrond (bijlage no. 68). 8. Verkoop van een perceel bouwterrein, gelegen in het bestemmingsplan Bijenhof, aan de Vereeniging Leeuwarder Tehuis voor Dakloozen „Practische Hulp", alhier (bijlage no. 75). 9. Verkoop van een perceel industrieterrein aan de op te richten naamloze vennootschap „Van Ijs Dakbedekkings- bedrijf N.V.", alhier (bijlage no. 85). 10. Beëindigen van een huurovereenkomst met J. van der Wal, alhier (bijlage no. 57). 11. Bouw van een sporthal in Bilgaard (bijlage no. 76). 12. Aanleggen van een parallelweg langs een gedeelte van de Groningerstraatweg (bijlage no. 70). 13. Voorzieningen met betrekking tot de huisvesting c.a. van de gemeentelijke drukkerij (bijlage no. 84). 14. Verbeteren van de verwarmingsinstallatie in het stad huis en van de ventilatie in de raadzaal (bijlage no. 66). 15. Beroep van O. van der Meer te Lekkum tegen de weigering van een door hem gevraagde bouwvergunning voor het oprichten van een bergplaats op het perceel Mied- wei 6 te Lekkum (bijlage no. 89). 16. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 50 der Kleuteronderwijswet t.b.v. een tweetal kleuterscholen (bij lage no. 61). 17. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 50 der Kleuteronderwijswet t.b.v. de kleuterschool aan de Ludolf Bakhuizenstraat (bijlage no. 59). 18. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 50 der Kleuteronderwijswet t.b.v. de kleuterschool aan de Bomia- straat (bijlage no. 60). 19. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 72 der Lager-onderwijswet 1920 t.b.v. de Ernst Casimirschool (bijlage no. 73). 20. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 72 der Lager-onderwijswet 1920 t.b.v. de Da Costa School (bijlage no. 74). 21. Weigering van medewerking ingevolge artikel 72 der Lager-onderwijswet 1920 t.b.v. de Jan van Nassauschool en de Prins Willem van Oranjeschool (bijlage no. 81). 22. Vaststellen van de exploitatievergoedingen over 1968 aan de besturen van bijzondere scholen voor buitengewoon onderwijs (bijlage no. 79). 23. Vaststellen van exploitatievergoedingen over 1968 aan besturen van bijzondere scholen voor gewoon-, voort gezet gewoon- en uitgebreid lager onderwijs (bijlage no. 80). 24. Vaststellen van het kostenbedrag ex artikel 186, le lid, en artikel 189, 5e lid, van het Besluit buitengewoon onderwijs 1967, indienen van een verzoek ex artikel 188, le lid, van dit Besluit, en toekennen van voorschotten op de exploitatievergoeding aan bijzondere scholen voor buiten gewoon onderwijs, alles voor 1969 (bijlage no. 82). 25. Vaststellen van het kostenbedrag ex artikel 55bis der Lager-onderwijswet 1920 en toekennen van voorschotten op de exploitatievergoeding aan bijzondere scholen voor gewoon lager onderwijs, beide voor 1969 (bijlage no. 72). 26. Vaststellen van het aantal wekelijkse lesuren vak onderwijs aan openbare scholen en toekennen van voor schotten aan bijzondere scholen voor buitengewoon onder wijs, beide voor 1969 (bijlage no. 83). 27. In bruikleen geven van depot-goederen uit het museum „Het Princessehof" (bijlage no. 56). 28. Vaststellen van de Verordening op de Noorderbe graafplaats (bijlage no. 65). 29. Vaststellen van de Verordening op de heffing van begrafenisrechten (bijlage no. 78). 30. Wijzigen van een overeenkomst met de N.V. Neder- landsche Spoorwegen te Utrecht (bijlage no. 77). 31. Verzoek van de winkeliersvereniging „De Sint Jacobsstraat" m.b.t. de toekomst van de Sint Jacobsstraat (bijlage no. 67). 32. Verlenen van financiële steun voor clublokaliteiten van de R.K. voetbalvereniging M.K.V. '29 (bijlage no. 69). 33. Wijzigen van de gemeentebegroting en van de be groting van de takken van dienst voor het dienstjaar 1969 (bijlage no. 87). 34. Wijzigen van de gemeentebegroting en van de be grotingen van het Grondbedrijf, de Dienst voor Reiniging en Brandweer en van de Dienst voor Sport en Recreatie voor het dienstjaar 1969 (bijlage no. 86). 35. Benoemen van: a. een ambtenaar van de burgerlijke stand (bijlage no. 71); b. drie leden van de Commissie voor het onderzoek van de gemeenterekening 1963; c. een lid van de Commissie van bijstand voor de Open bare Werken (bijlage no. 88). 36. Herstel van de verankering van de walbeschoeiing langs de Sneker- en de Harlingertrekweg (bijlage no. 90). De Voorzitter: Ik heet U allen hartelijk welkom op deze vergadering. De heer Heidinga heeft mij medegedeeld, dat hij iets later ter vergadering zou komen. De heer De Jong: (secr.) Mevr. Veder-Smit heeft mede gedeeld, verhinderd te zijn. Punt 1. De notulen worden onveranderd vastgesteld. Punt 2. Sub A. Deze berichten worden voor kennisgeving aangenomen. Sub B. Deze berichten worden voor kennisgeving aangenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1969 | | pagina 1