MM
1
RAADSVERGADERING
overgeschakeld op vice versa-vervoer en welke erva
ringen men daarmee heeft opgedaan. Ik wil de N.T.M.
nog wel eens vragen, hoe men thans over deze kwestie
denkt, maar wij zullen het kostenaspect wel zeer goed
in het oog moeten houden. We hebben zowel
rechtstreeks als via de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten een poging aangewend om alsnog subsidie
voor onze stadsautobusdienst te verkrijgen. De Vereni
ging van Nederlandse Gemeenten heeft ons verzoek
gesteund en heeft gesteld, dat het haar niet juist lijkt,
dat het Rijk wel subsidieert in de kosten van
stadsautobusdiensten, die volledig in eigendom van een
gemeente zijn, maar dat in deze kosten geen subsidie
wordt verleend aan steden, die hun stadsautobusdienst
niet in eigendom hebben, maar daaraan wél een
belangrijke subsidie verlenen. Hopelijk zal deze actie
in de toekomst tot een gunstig resultaat leiden.
N.a.v. het pleidooi van de heer Visser voor het
invoeren van gereduceerde tarieven voor bejaarden
zou ik willen opmerken, dat men nu wel kan stellen,
dat bij de invoering van gereduceerde tarieven het
gebruik van de stadsautobussen zal toenemen, maar
dat deze kwestie meermalen is besproken met de
N.T.M. en in de Commissie voor de stadsautobusdienst
en dat men daarbij steeds tot de gezamenlijke conclusie
is gekomen, dat de invoering van gereduceerde
tarieven geen gunstige invloed op de bedrijfsresultaten
zou hebben. Ik wil deze kwestie echter nog wel eens in
de Commissie voor de stadsautobusdienst ter sprake
brengen.
Ook de dienstregeling voor de avonduren is wel eens
in deze commissie besproken. Gezien echter het
geringe gebruik van de stadsautobussen bij avond,
heeft men het niet aangedurfd 's avonds meer bussen
te laten rijden. Wanneer men dit deed, zou men ook
niet meer toe kunnen met de dubbele ploeg chauffeurs
en zouden er in de personeelssector extra lasten
ontstaan. Ook op zon- en feestdagen wordt er
bijzonder weinig gebruik gemaakt van de stadsauto
bussen. Ik wil echter ook de door de heer Van der
Zwaard genoemde punten graag nog eens in de
Commissie voor de stadsautobusdienst ter sprake
brengen. Het lijkt mij wel van belang, dat die
commissie binnenkort eens weer vergadert. Misschien
komen wij dan bij een volgende gelegenheid nog wel
eens op deze kwestie terug of leggen wij het verslag
van die vergadering eens voor de Raad ter inzage.
De heer Visser: Ik geloof, dat er, wat punt 1
betreft, sprake was van enige kortsluiting. Ik ben er
mij nl. niet van bewust gepleit te hebben voor afstoting
van het lusvervoer. Ik heb gevraagd of wij het
lusvervoer in de toekomst wel kunnen handhaven en
dat is een geheel ander uitgangspunt.
Wat punt 2 betreft, wacht ik graag het onderzoek
af.
De heer Van der Zwaard: Uit het antwoord van
de Voorzitter heb ik wel begrepen, dat opneming van
Leeuwarden in het binnenlandse luchtwegennet niet
direct te verwezenlijken is. Ik zou er echter toch op
willen wijzen, dat er vèrgevorderde plannen bestaan
inzake de aanleg van een spoorweg van Amsterdam
over Schiphol naar Den Haag. Deze spoorweg zou de
verbinding SchipholAmsterdam en SchipholDen
Haag belangrijk verbeteren. Mogelijk zal er tegen de
tijd, dat deze zaak aan de orde komt, ook bij het
bedrijfsleven meer belangstelling bestaan voor opne
ming van Leeuwarden in het binnenlandse luchtwe
gennet, omdat dan uiteraard ook de vermoeidheidsfac
tor mee gaat spreken.
Wat de stadsautobusdienst betreft, zou ik er speciaal
m.b.t. de diensten 's avonds en op zon- en feestdagen
op willen wijzen, dat het service-element ook vaak een
bepaalde wisselwerking heeft t.o.v. de belangstelling
van het publiek.
dan gunstige resultaten blijkt op te leveren, kan men
daarmee doorgaan en, wanneer dat niet het geval blijkt
te zijn, kan men er weer mee ophouden. Dan is er,
dacht ik, nog geen man overboord. Ik geloof, dat het
niet zoveel zin heeft deze kwestie opnieuw in de
commissie te bespreken. Ik ben het met de heer Van
der Zwaard eens, dat, hoe meer service de stadsauto
busdienst verleent, hoe meer belangstelling er bij het
publiek zal ontstaan. Wanneer men bij de tegenwoor
dige regeling twee minuten te laat bij een bushalte is,
mag men 18 min. wachten. Wanneer die wachttijd
wordt verkort, komt men er veel eerder toe van de bus
gebruik te maken. Het is van belang, dat men de
bussen met een grotere frequentie laat rijden. Men
heeft hier te doen met een kringloop, die men moet
doorbreken. Zolang men dat niet doet, verkrijgt men
ook geen grotere belangstelling van de bevolking voor
de stadsautobusdienst.
De Voorzitter: Mijnheer Van der Zwaard, ik
heb m.b.t. de burgerluchtvaart slechts een momentop
name gegeven, maar u begrijpt wel, dat wij op deze
kwestie attent blijven.
De heer De Jong (weth.): Wanneer wij 's avonds
en op zon- en feestdagen meer bussen laten rijden en
wanneer wij verlaagde tarieven invoeren, werkt dat
kostenverhogend. Men is zo 60.000,tot 150.000,
meer kwijt, wanneer er één of twee bussen extra
moeten worden ingeschakeld. Een bus kost f60.000,—
tot f 85.000,Wat de invoering van verlaagde tarieven
op stille uren betreft, zou ik ook nog willen opmerken,
dat men mede i.v.m. de controle moeilijk met twee
tarieven kan werken en dat men toch één soort
kaartjes moet hebben. Hieraan zitten allerlei proble
men vast en het lijkt mij dan ook welhaast onmogelijk
de door de heer Kingma bedoelde proef te nemen. Wij
zullen echter de gemaakte opmerkingen nog eens in de
commissie ter sprake brengen.
De begroting wordt z.h.st. overeenkomstig het
voorstel van B. en W. vastgesteld, met dien verstande,
dat de heer Kingma geacht wil worden te hebben
gestemd tegen de post voor de B.B.
Punt 3 (bijlage no. 55).
De heer De Jong (weth.): Op pag. 8 staat onder
het hoofd Openbare verlichting de naam Westerstraat.
Dat moet zijn Westerparkstraat.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
De Voorzitter: Ik dacht dat onze arbeid van
twee dagen, die nu is geëindigd, weer bijzonder
belangrijk is geweest. Er zijn veel problemen bespro
ken en wij hebben op veel punten met elkaar de koers
bepaald, die wij het komende jaar gaan varen. Thans
zou ik de leden van de Raad en ook de Pers willen
uitnodigen om nog enkele ogenblikken informeel
bijeen te blijven.
De Voorzitter sluit de vergadering om 22.30 uur.
De heer Kingma: M.b.t. vraag 283 zou ik willen
opmerken, dat men pas weet of het invoeren van een
verlaagd tarief gedurende de stille uren zin heeft,
wanneer men daarmee een proef heeft genomen. Het
lijkt mij toch niet zo bezwaarlijk daarmee eens b.v.
drie maanden een proef te nemen. Wanneer die proef
Verslag van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van maandag 24 februari 1969
van maandag 24 februari 1969.
Aanwezig 36 leden: de dames A. Joustra-Bijker, M. M.
Th. Visser-van den Bos en de heren Ir. B. C. van Balen
Walter, R. Boomgaardt, J. ten Brug (weth.), P. J. Engels,
P. Faber, J. Heetla (weth.), O. Heidinga, T. K. Hogendijk,
J. F. Janssen, K. J. de Jong (weth.), B. Kingma, A. Klomp,
G. van der Laan, W. S. P. P. de Leeuw, Mr. D. Lijzen,
W. Miedema, P. W. Pietersen, J. P. Reehoorn, Ir. C. L.
Rijpma, J. A. Schönfeld, H. L. M. Stek, D. C. Stigter,
J. Tiekstra (weth.), M. Tjerkstra, Mr. B. P. van der Veen,
J. T. Vellenga, J. Venema, L. Visser, C. de Vries, G. de
Vries, K. Weide, J. Wiersma en J. N. van der Zwaard.
Afwezig: Mevr. Mr. E. Veder-Smit en aanvankelijk de
heer O. Heidinga.
Voorzitter: de heer J. S. Brandsma, burgemeester.
Te behandelen punten:
1. Vaststellen van de notulen van de raadsvergaderingen
van 19 en 20 februari 1968 en 9 december 1968.
2. Mededelingen.
3. Aankoop van diverse percelen (bijlage no. 64).
4. Aankoop van het pand Badweg 19 van mevrouw
A. Liebert-Bom, alhier (bijlage no. 63).
5. Aankoop van een perceel weiland, gelegen bij „De
Groote Wielen", van Mej. J. van der Wal te Kootstertille
(bijlage no. 58).
6. Aankoop van een aantal percelen weiland en een
perceel water in het recreatiegebied „De Groote Wielen"
(bijlage no. 62).
6a. Bekrachtiging aankoop in publieke veiling van een
perceel met opstal, gelegen aan de Snekerkade (bijlage
no. 91).
7. Verkoop van een aantal percelen erfpachtsgrond
(bijlage no. 68).
8. Verkoop van een perceel bouwterrein, gelegen in het
bestemmingsplan Bijenhof, aan de Vereeniging Leeuwarder
Tehuis voor Dakloozen „Practische Hulp", alhier (bijlage
no. 75).
9. Verkoop van een perceel industrieterrein aan de op
te richten naamloze vennootschap „Van Ijs Dakbedekkings-
bedrijf N.V.", alhier (bijlage no. 85).
10. Beëindigen van een huurovereenkomst met J. van
der Wal, alhier (bijlage no. 57).
11. Bouw van een sporthal in Bilgaard (bijlage no. 76).
12. Aanleggen van een parallelweg langs een gedeelte
van de Groningerstraatweg (bijlage no. 70).
13. Voorzieningen met betrekking tot de huisvesting c.a.
van de gemeentelijke drukkerij (bijlage no. 84).
14. Verbeteren van de verwarmingsinstallatie in het stad
huis en van de ventilatie in de raadzaal (bijlage no. 66).
15. Beroep van O. van der Meer te Lekkum tegen de
weigering van een door hem gevraagde bouwvergunning
voor het oprichten van een bergplaats op het perceel Mied-
wei 6 te Lekkum (bijlage no. 89).
16. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 50 der
Kleuteronderwijswet t.b.v. een tweetal kleuterscholen (bij
lage no. 61).
17. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 50 der
Kleuteronderwijswet t.b.v. de kleuterschool aan de Ludolf
Bakhuizenstraat (bijlage no. 59).
18. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 50 der
Kleuteronderwijswet t.b.v. de kleuterschool aan de Bomia-
straat (bijlage no. 60).
19. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 72 der
Lager-onderwijswet 1920 t.b.v. de Ernst Casimirschool
(bijlage no. 73).
20. Verlenen van medewerking ingevolge artikel 72 der
Lager-onderwijswet 1920 t.b.v. de Da Costa School (bijlage
no. 74).
21. Weigering van medewerking ingevolge artikel 72
der Lager-onderwijswet 1920 t.b.v. de Jan van Nassauschool
en de Prins Willem van Oranjeschool (bijlage no. 81).
22. Vaststellen van de exploitatievergoedingen over 1968
aan de besturen van bijzondere scholen voor buitengewoon
onderwijs (bijlage no. 79).
23. Vaststellen van exploitatievergoedingen over 1968
aan besturen van bijzondere scholen voor gewoon-, voort
gezet gewoon- en uitgebreid lager onderwijs (bijlage no. 80).
24. Vaststellen van het kostenbedrag ex artikel 186, le
lid, en artikel 189, 5e lid, van het Besluit buitengewoon
onderwijs 1967, indienen van een verzoek ex artikel 188,
le lid, van dit Besluit, en toekennen van voorschotten op
de exploitatievergoeding aan bijzondere scholen voor buiten
gewoon onderwijs, alles voor 1969 (bijlage no. 82).
25. Vaststellen van het kostenbedrag ex artikel 55bis der
Lager-onderwijswet 1920 en toekennen van voorschotten op
de exploitatievergoeding aan bijzondere scholen voor gewoon
lager onderwijs, beide voor 1969 (bijlage no. 72).
26. Vaststellen van het aantal wekelijkse lesuren vak
onderwijs aan openbare scholen en toekennen van voor
schotten aan bijzondere scholen voor buitengewoon onder
wijs, beide voor 1969 (bijlage no. 83).
27. In bruikleen geven van depot-goederen uit het
museum „Het Princessehof" (bijlage no. 56).
28. Vaststellen van de Verordening op de Noorderbe
graafplaats (bijlage no. 65).
29. Vaststellen van de Verordening op de heffing van
begrafenisrechten (bijlage no. 78).
30. Wijzigen van een overeenkomst met de N.V. Neder-
landsche Spoorwegen te Utrecht (bijlage no. 77).
31. Verzoek van de winkeliersvereniging „De Sint
Jacobsstraat" m.b.t. de toekomst van de Sint Jacobsstraat
(bijlage no. 67).
32. Verlenen van financiële steun voor clublokaliteiten
van de R.K. voetbalvereniging M.K.V. '29 (bijlage no. 69).
33. Wijzigen van de gemeentebegroting en van de be
groting van de takken van dienst voor het dienstjaar 1969
(bijlage no. 87).
34. Wijzigen van de gemeentebegroting en van de be
grotingen van het Grondbedrijf, de Dienst voor Reiniging
en Brandweer en van de Dienst voor Sport en Recreatie
voor het dienstjaar 1969 (bijlage no. 86).
35. Benoemen van:
a. een ambtenaar van de burgerlijke stand (bijlage no. 71);
b. drie leden van de Commissie voor het onderzoek van
de gemeenterekening 1963;
c. een lid van de Commissie van bijstand voor de Open
bare Werken (bijlage no. 88).
36. Herstel van de verankering van de walbeschoeiing
langs de Sneker- en de Harlingertrekweg (bijlage no. 90).
De Voorzitter: Ik heet U allen hartelijk welkom op deze
vergadering. De heer Heidinga heeft mij medegedeeld, dat
hij iets later ter vergadering zou komen.
De heer De Jong: (secr.) Mevr. Veder-Smit heeft mede
gedeeld, verhinderd te zijn.
Punt 1.
De notulen worden onveranderd vastgesteld.
Punt 2.
Sub A.
Deze berichten worden voor kennisgeving aangenomen.
Sub B.
Deze berichten worden voor kennisgeving aangenomen.