16 RAADSVERGADERING De Voorzitter: Thans zou ik punt 20 aan de orde willen stellen. (De heer C. de Vries: Ik wil toch mijn bezwaren tot uitdrukking brengen tegen voortzetting van deze vergadering. Het reglement van orde wordt regelmatig overtreden, dat we, naar ik dacht, twee mogelijkheden hebben, n.l. thans doorgaan en het re glement van orde dan maar wijzigen of het reglement van orde handhaven en dus nu ophouden. Ik stel voor het laatste te doen.) Ik zou het compromis-voorstel willen doen alleen nog punt 20 af te handelen en de andere punten uit te stellen tot de volgende verga dering. Dat kan naar mijn mening. De heer Van der Veen: Het hangt er wèl van af, of punt 20 nog aanleiding geeft tot uitvoerige discus sie. Als daarover nog wel een uurtje zal worden ge praat, voel ik er niets voor dat nu nog te behandelen. De Voorzitter: Als de dames en heren morgen avond verder willen vergaderen, vind ik dat best. De Raad kan ook beslissen, dat wij nu verder gaan. Als U zegt, dat wij nu ophouden, vergaderen wij morgen avond door. (De heer Engels: Ik heb persoonlijk de indruk, dat punt 20 na de zojuist gedane principe uitspraak een hamerstuk is en ik zou dus het voorstel van de Voorzitter alleen dit punt nog te behandelen, wel willen steunen. De andere punten kunnen dan wel worden behandeld in een volgende vergadering.) Nee, de punten 22 en 23 moeten er ook nog uit. (De heer C. de Vries: Ik begrijp, dat dus praktisch alle punten er nog uit moeten.) Ach, er zijn alleen nog maar hamerstukken over. Wie is er tegen, dat wij door ver gaderen Daar de meerderheid van de Raad bezwaar blijkt te hebben tegen voortzetting van de vergadering op dit tijdstip, schorst de Voorzitter, om 0.05 uur, de verga dering tot dinsdag 18 maart te 19.30 uur. Verslag van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van dinsdag 18 maart 1969 van dinsdag 18 maart 1969. (Voortzetting van de vergadering van maandag 17 maart 1969) Aanwezig 31 leden: de dames Mevr. A. Joustra-Bijker en de heren R. Boomgaardt, J. ten Brug (weth.), P. Faber, J. Heetla (weth.), O. Heidinga, T. K. Hogendijk, J. F. Janssen, K. J. de Jong (weth.), B. Kingma, A. Klomp, G. van der Laan, W. S. P. P. de Leeuw, Mr. D. Lijzen, W. Miedema, Ir. C. L. Rijpma, H. W. Rijpstra, J. A. Schönfeld, H. L. M. Stek, D. C. Stigter, J. Tiek- stra (weth.), M. Tjerkstra, Mr. B. P. van der Veen, J. T. Vellenga, J. Venema, L. Visser, C. de Vries, G. de Vries, K. Weide, J. Wiersma en J. N. van der Zwaard. Afwezig: de dames Mevr. M. M. Th. Visser-van den Bos en Mevr. Mr. E. Veder-Smit en de heren Ir. Van Balen Walter, P. J. Engels, P. W. Pietersen en J. P. Reehoorn. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering die wij vanacht vanwege het late uur hebben moeten onder breken en stel thans aan de orde Punt 20 (bijlage no. 121). De Voorzitter: Er zal een aantal besluiten moeten worden genomen, die zijn geconcipieerd in overeenstem ming met de nota over de principiële opzet, zoals wij die gisteravond hebben behandeld. Rekening houdende met de resultaten van de discussies van gisteravond, mag ik U voorstellen in het ontwerp-besluit no. 3907 a onder de letters g. en h. de woorden „en verzorgings tehuis" door te halen, evenals de woorden „en het ver zorgingstehuis" in de laatste en op twee na laatste regel van het ontwerp-besluit no. 3907 b Zoals wij gis teren hebben besproken blijft deze functie in het schema bestaan, maar zij wordt voorlopig nog niet in de salarisverordening opgenomen. Dat zal zonodig t.z.t. gebeuren. Dezelfde gedragslijn is gevolgt t.a.v. de func tie van directeur van het ziekenhuis. U vindt alleen maar genoemd de functie van directeur en adjunct directeur van de G.G.D. Vooralsnog wordt er van uit gegaan, dat de functie van directeur van de G.G.D. en die van directeur van het ziekenhuis door één persoon worden vervuld. Hij wordt maar eenmaal genoemd, want anders zou dat misschien inhouden, dat we twee salarissen moeten uitbetalen, wat beslist niet onze be doeling is. De heer Wiersma: Bij lezing van dit stuk is mij op gevallen, dat enkele van deze salarissen door de plaat selijke Commissie voor Georganiseerd Overleg te laag zijn bevonden. Ik zou mij daarbij, eerlijk gezegd, willen aansluiten. Hier staat vermeld, dat de economisch di recteur f 3.145,gaat verdienen, terwijl de salarissen van de directeur G.G.D. en de directeur verpleeginrich ting en verzorgingstehuis op f 3.557,zijn gesteld. Ik vind, dat deze heren, wanneer zij op gelijk niveau staan, ook een gelijk salaris dienen te ontvangen. Ten slotte zou ik graag willen weten of deze salarissen zijn ver geleken met die van soortgelijke instellingen in den lande. De heer G. de Vries: Wij zouden ons graag willen aansluiten bij de door de heer Wiersma gestelde vra gen. We kunnen ons met de besluiten als zodanig wel verenigen, maar de salariëring van de directeuren baart ons zorgen. We vrezen, dat we bij de door U voorge stelde salariëring het risico lopen, dat we onvoldoende aantrekkingskracht hebben voor kandidaten. Er is in deze provincie een instelling, die reeds vanaf 1 juli 1957 zonder directeur-arts zit. Deze mensen zijn uiterst dim gezaaid en wanneer wij bekwame krachten willen heb ben, zullen wij bereid moeten zijn een concurrerend salaris te betalen ook concurrerend met particuliere instellingen. We kunnen ons voorstellen, dat het College er bezwaren in ziet de salarisverhoudingen, zoals die op het ogenblik binnen het hele ambtenarenbeleid wor den toegepast, los te laten. Op een gegeven moment zal de nood de wet echter breken. Daarom zouden wij er eigenlijk bij U op willen aandringen om t.a.v. dit punt eerst maar eens te zien, wat U kunt bereiken en, wan neer er geen voldoende mogelijkheden blijken te zijn, bij de Raad terug te komen. We zullen dan naar ons gevoel coüte que coüte de ruimte moeten scheppen om ervoor te zorgen, dat deze instellingen een in alle op zichten bekwame directeur krijgen. Dat zal o.i. inhou den, dat U bereid zult moeten zijn een hoger salaris te bieden. De heer Heidinga: Ik zou graag willen weten of deze salarissen zijn gebonden aan de goedkeuring van hogere instanties. Hoe komt U aan deze salarissen? De heer De Jong (weth.): Ook het College betwij feld of wij voor deze salarissen de juiste mensen wel zullen kunnen krijgen. Dat is niet te garanderen in de eerste plaats, omdat deze medici bijzonder dun gezaaid zijn en in de tweede plaats, omdat de belonin gen uit particuliere praktijken over het algemeen wel wat hoger liggen dan wat hier wordt geboden. Wij zijn echter gebonden aan de mogelijkheden, die m.n. het Departement van Binnenlandse Zaken ons in dit opzicht laat. Het zal ons al moeite genoeg kosten het maximum salaris van f 3.557,voor de beide directeuren goedgekeurd te krijgen door het Ministerie van Bin nenlandse Zaken. Wanneer wij daar boven gaan, weten wij zeker, dat we moeilijkheden kunnen krijgen. Het is praktisch een onhaalbare zaak daar boven te gaan en wij achten dat niet verantwoord. Bovendien weegt het bij ons bijzonder zwaar, dat wij, wanneer wij voor deze tak van dienst een hogere salariëring zouden toe passen, de relatie van deze tak van dienst met andere takken van dienst bijzonder kwetsbaar zouden maken. Mede met het oog daarop hebben we gemeend bij de thans voorgestelde schaal te moeten persisteren. Het is mij bekend, dat hier en daar' ziekenhuizen in de particuliere sfeer wel meer laten verdienen. Aangezien wij in de overheidssector zitten, kunnen wij echter niet zomaar doen, wat we wel graag zouden willen. Het is mij ook bekend, dat er althans één met de opzet in Leeuwarden vergelijkbaar ziekenhuis is, dat voor een soortgelijke functie wel een functionaris heeft kunnen aantrekken. Laten wij dus maar eens proberen met deze salarissen te slagen. Mocht dat niet gelukken, dan zullen we öf bij de Raad terug moeten komen, 6f eventueel in overweging moeten nemen een persoon lijke toelage te geven, alhoewel wij dat systeem eigen lijk verfoeien. Als je daarmee begint, weet je niet meer, waar je blijft. We zullen echter door de nood gedreven misschien toch iets in die richting moeten doen. Volgens de Bezoldigingsverordening hebben B. en W. daartoe de bevoegdheid, maar we zouden daar bij voorkeur geen gebruik van maken. De economisch directeur neemt zoveel verantwoor delijkheid voor de andere directeuren weg, dat de func ties van de beide geneesheren-directeur toch echt niet zo verschrikkelijk zwaar zijn. Wanneer wij, zoals gis teravond wel is gesuggereerd, één geneesheer-directeur boven deze gehele opzet plaatsten, zouden we met de salariëring helemaal vast komen te zitten. N.a.v. de vraag van de heer Wiersma zou ik willen opmerken, dat economen over het algemeen lager wor den betaald dan medici. Dat is ook terug te vinden in de bezoldigingsschalen, gebruikt bij ziekenhuizen. De economisch directeur bij de combinatie verpleeginrich ting-bejaardentehuis in Enschede verdient f 3.054,We zitten daar nog iets boven. We hebben dan ook wel de indruk, dat we voor dit bedrag een economisch direc teur kunnen krijgen. Dit verschil in bezoldiging met de geneesheren-directeur hoeft nog geen verschil in hiërarchisch niveau te betekenen. De heer G. de Vries: Wij zijn wel tevreden gesteld door het antwoord van de Wethouder. We verschillen, dacht ik, ook niet van mening. Wel heeft onze fractie ernstige bezwaren tegen een eventueel toelagebeleid, omdat dat allerlei subjectieve elementen met zich mee

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1969 | | pagina 1