16
RAADSVERGADERING
De Voorzitter: Thans zou ik punt 20 aan de orde
willen stellen. (De heer C. de Vries: Ik wil toch mijn
bezwaren tot uitdrukking brengen tegen voortzetting
van deze vergadering. Het reglement van orde wordt
regelmatig overtreden, dat we, naar ik dacht, twee
mogelijkheden hebben, n.l. thans doorgaan en het re
glement van orde dan maar wijzigen of het reglement
van orde handhaven en dus nu ophouden. Ik stel voor
het laatste te doen.) Ik zou het compromis-voorstel
willen doen alleen nog punt 20 af te handelen en de
andere punten uit te stellen tot de volgende verga
dering. Dat kan naar mijn mening.
De heer Van der Veen: Het hangt er wèl van af,
of punt 20 nog aanleiding geeft tot uitvoerige discus
sie. Als daarover nog wel een uurtje zal worden ge
praat, voel ik er niets voor dat nu nog te behandelen.
De Voorzitter: Als de dames en heren morgen
avond verder willen vergaderen, vind ik dat best. De
Raad kan ook beslissen, dat wij nu verder gaan. Als
U zegt, dat wij nu ophouden, vergaderen wij morgen
avond door. (De heer Engels: Ik heb persoonlijk de
indruk, dat punt 20 na de zojuist gedane principe
uitspraak een hamerstuk is en ik zou dus het voorstel
van de Voorzitter alleen dit punt nog te behandelen,
wel willen steunen. De andere punten kunnen dan wel
worden behandeld in een volgende vergadering.) Nee,
de punten 22 en 23 moeten er ook nog uit. (De heer
C. de Vries: Ik begrijp, dat dus praktisch alle punten
er nog uit moeten.) Ach, er zijn alleen nog maar
hamerstukken over. Wie is er tegen, dat wij door ver
gaderen
Daar de meerderheid van de Raad bezwaar blijkt te
hebben tegen voortzetting van de vergadering op dit
tijdstip, schorst de Voorzitter, om 0.05 uur, de verga
dering tot dinsdag 18 maart te 19.30 uur.
Verslag van de handelingen van de Gemeenteraad van Leeuwarden van dinsdag 18 maart 1969
van dinsdag 18 maart 1969.
(Voortzetting van de vergadering van
maandag 17 maart 1969)
Aanwezig 31 leden: de dames Mevr. A. Joustra-Bijker
en de heren R. Boomgaardt, J. ten Brug (weth.), P.
Faber, J. Heetla (weth.), O. Heidinga, T. K. Hogendijk,
J. F. Janssen, K. J. de Jong (weth.), B. Kingma, A.
Klomp, G. van der Laan, W. S. P. P. de Leeuw, Mr. D.
Lijzen, W. Miedema, Ir. C. L. Rijpma, H. W. Rijpstra,
J. A. Schönfeld, H. L. M. Stek, D. C. Stigter, J. Tiek-
stra (weth.), M. Tjerkstra, Mr. B. P. van der Veen,
J. T. Vellenga, J. Venema, L. Visser, C. de Vries, G. de
Vries, K. Weide, J. Wiersma en J. N. van der Zwaard.
Afwezig: de dames Mevr. M. M. Th. Visser-van den
Bos en Mevr. Mr. E. Veder-Smit en de heren Ir. Van
Balen Walter, P. J. Engels, P. W. Pietersen en J. P.
Reehoorn.
De Voorzitter: Ik heropen de vergadering die wij
vanacht vanwege het late uur hebben moeten onder
breken en stel thans aan de orde
Punt 20 (bijlage no. 121).
De Voorzitter: Er zal een aantal besluiten moeten
worden genomen, die zijn geconcipieerd in overeenstem
ming met de nota over de principiële opzet, zoals wij
die gisteravond hebben behandeld. Rekening houdende
met de resultaten van de discussies van gisteravond,
mag ik U voorstellen in het ontwerp-besluit no. 3907 a
onder de letters g. en h. de woorden „en verzorgings
tehuis" door te halen, evenals de woorden „en het ver
zorgingstehuis" in de laatste en op twee na laatste
regel van het ontwerp-besluit no. 3907 b Zoals wij gis
teren hebben besproken blijft deze functie in het
schema bestaan, maar zij wordt voorlopig nog niet in
de salarisverordening opgenomen. Dat zal zonodig t.z.t.
gebeuren. Dezelfde gedragslijn is gevolgt t.a.v. de func
tie van directeur van het ziekenhuis. U vindt alleen
maar genoemd de functie van directeur en adjunct
directeur van de G.G.D. Vooralsnog wordt er van uit
gegaan, dat de functie van directeur van de G.G.D. en
die van directeur van het ziekenhuis door één persoon
worden vervuld. Hij wordt maar eenmaal genoemd,
want anders zou dat misschien inhouden, dat we twee
salarissen moeten uitbetalen, wat beslist niet onze be
doeling is.
De heer Wiersma: Bij lezing van dit stuk is mij op
gevallen, dat enkele van deze salarissen door de plaat
selijke Commissie voor Georganiseerd Overleg te laag
zijn bevonden. Ik zou mij daarbij, eerlijk gezegd, willen
aansluiten. Hier staat vermeld, dat de economisch di
recteur f 3.145,gaat verdienen, terwijl de salarissen
van de directeur G.G.D. en de directeur verpleeginrich
ting en verzorgingstehuis op f 3.557,zijn gesteld. Ik
vind, dat deze heren, wanneer zij op gelijk niveau staan,
ook een gelijk salaris dienen te ontvangen. Ten slotte
zou ik graag willen weten of deze salarissen zijn ver
geleken met die van soortgelijke instellingen in den
lande.
De heer G. de Vries: Wij zouden ons graag willen
aansluiten bij de door de heer Wiersma gestelde vra
gen. We kunnen ons met de besluiten als zodanig wel
verenigen, maar de salariëring van de directeuren baart
ons zorgen. We vrezen, dat we bij de door U voorge
stelde salariëring het risico lopen, dat we onvoldoende
aantrekkingskracht hebben voor kandidaten. Er is in
deze provincie een instelling, die reeds vanaf 1 juli 1957
zonder directeur-arts zit. Deze mensen zijn uiterst dim
gezaaid en wanneer wij bekwame krachten willen heb
ben, zullen wij bereid moeten zijn een concurrerend
salaris te betalen ook concurrerend met particuliere
instellingen. We kunnen ons voorstellen, dat het College
er bezwaren in ziet de salarisverhoudingen, zoals die
op het ogenblik binnen het hele ambtenarenbeleid wor
den toegepast, los te laten. Op een gegeven moment zal
de nood de wet echter breken. Daarom zouden wij er
eigenlijk bij U op willen aandringen om t.a.v. dit punt
eerst maar eens te zien, wat U kunt bereiken en, wan
neer er geen voldoende mogelijkheden blijken te zijn,
bij de Raad terug te komen. We zullen dan naar ons
gevoel coüte que coüte de ruimte moeten scheppen om
ervoor te zorgen, dat deze instellingen een in alle op
zichten bekwame directeur krijgen. Dat zal o.i. inhou
den, dat U bereid zult moeten zijn een hoger salaris
te bieden.
De heer Heidinga: Ik zou graag willen weten of
deze salarissen zijn gebonden aan de goedkeuring van
hogere instanties. Hoe komt U aan deze salarissen?
De heer De Jong (weth.): Ook het College betwij
feld of wij voor deze salarissen de juiste mensen wel
zullen kunnen krijgen. Dat is niet te garanderen
in de eerste plaats, omdat deze medici bijzonder dun
gezaaid zijn en in de tweede plaats, omdat de belonin
gen uit particuliere praktijken over het algemeen wel
wat hoger liggen dan wat hier wordt geboden. Wij zijn
echter gebonden aan de mogelijkheden, die m.n. het
Departement van Binnenlandse Zaken ons in dit opzicht
laat. Het zal ons al moeite genoeg kosten het maximum
salaris van f 3.557,voor de beide directeuren
goedgekeurd te krijgen door het Ministerie van Bin
nenlandse Zaken. Wanneer wij daar boven gaan, weten
wij zeker, dat we moeilijkheden kunnen krijgen. Het
is praktisch een onhaalbare zaak daar boven te gaan
en wij achten dat niet verantwoord. Bovendien weegt
het bij ons bijzonder zwaar, dat wij, wanneer wij voor
deze tak van dienst een hogere salariëring zouden toe
passen, de relatie van deze tak van dienst met andere
takken van dienst bijzonder kwetsbaar zouden maken.
Mede met het oog daarop hebben we gemeend bij de
thans voorgestelde schaal te moeten persisteren.
Het is mij bekend, dat hier en daar' ziekenhuizen in de
particuliere sfeer wel meer laten verdienen. Aangezien
wij in de overheidssector zitten, kunnen wij echter niet
zomaar doen, wat we wel graag zouden willen. Het is
mij ook bekend, dat er althans één met de opzet in
Leeuwarden vergelijkbaar ziekenhuis is, dat voor een
soortgelijke functie wel een functionaris heeft kunnen
aantrekken. Laten wij dus maar eens proberen met
deze salarissen te slagen. Mocht dat niet gelukken,
dan zullen we öf bij de Raad terug moeten komen, 6f
eventueel in overweging moeten nemen een persoon
lijke toelage te geven, alhoewel wij dat systeem eigen
lijk verfoeien. Als je daarmee begint, weet je niet meer,
waar je blijft. We zullen echter door de nood gedreven
misschien toch iets in die richting moeten doen. Volgens
de Bezoldigingsverordening hebben B. en W. daartoe de
bevoegdheid, maar we zouden daar bij voorkeur geen
gebruik van maken.
De economisch directeur neemt zoveel verantwoor
delijkheid voor de andere directeuren weg, dat de func
ties van de beide geneesheren-directeur toch echt niet
zo verschrikkelijk zwaar zijn. Wanneer wij, zoals gis
teravond wel is gesuggereerd, één geneesheer-directeur
boven deze gehele opzet plaatsten, zouden we met de
salariëring helemaal vast komen te zitten.
N.a.v. de vraag van de heer Wiersma zou ik willen
opmerken, dat economen over het algemeen lager wor
den betaald dan medici. Dat is ook terug te vinden in
de bezoldigingsschalen, gebruikt bij ziekenhuizen. De
economisch directeur bij de combinatie verpleeginrich
ting-bejaardentehuis in Enschede verdient f 3.054,We
zitten daar nog iets boven. We hebben dan ook wel de
indruk, dat we voor dit bedrag een economisch direc
teur kunnen krijgen. Dit verschil in bezoldiging met
de geneesheren-directeur hoeft nog geen verschil in
hiërarchisch niveau te betekenen.
De heer G. de Vries: Wij zijn wel tevreden gesteld
door het antwoord van de Wethouder. We verschillen,
dacht ik, ook niet van mening. Wel heeft onze fractie
ernstige bezwaren tegen een eventueel toelagebeleid,
omdat dat allerlei subjectieve elementen met zich mee