13 Ik soe it folgjende ütstel yntsjinje wolle: „De Kied fan de gemeente Ljouwert; op 30 juny 1969 byelkoar; bislüt: oangeande de yn to stellen rioelbi- lêsting, dat perseien yn it bütengebiet, dy't net oan- sluten wurde kinne op in gemeentlik rioel, net biiêstber binne." De Voorzitter: Het voorstel, mede-ondertekend door de heren Ir. Rijpma, Schönfeld en Weide, dat de heer Miedema inmiddels heeft ingediend, vormt tevens onder werp van de discussie. De hear Tjerkstra: Lekkum is foar in part net op de rioelearring oansluten en as der nou rioelbilêsting oplein wurdt, tocht ik, dat dêr in bipaelde prestaesje fan gemeentewegen foaroer stean moast. Dat is net it gefal, hwant it wetter wurdt yn Lekkum net skjin, as men yn Ljouwert in rioelearring oanleit. Ik bin it dus mei de hear Miedema iens: pas hwannear't wy oan sluten binne op 'e rioelearring, soe ik it reedlik achtsje, dat wy dy bilêsting bitelje moatte. Persoanlik gean ik mei it ütstel fan de hear Miedema graech akkoart; allinnich, dêr stiet yn: perseien, dy't net oansluten wurde kinne en ik tocht, dat dat wêze moast, dy't net oansluten binne. De heer Kingma: Wat de heer Miedema hierover gezegd heeft, lijkt mij in grote lijnen wel juist: Zolang een aantal inwoners in het geheel geen profijt van de riolering heeft, dat niet aan henzelf ligt, doordat zij geen aansluiting wensen, maar doordat het hoofdriool niet bij hun huis ligt en zij dus niet aangesloten kunnen worden, acht ik het beter, dat de Gemeente wacht met het opleggen van de rioolbelasting. B. en W. hebben ook in het stedelijk gedeelte hiermee gewacht tot de voorziening in een zeer vèrgevorderd stadium was en dat kan stellig van het plattelandsgedeelte niet wor den gezegd. Wij zijn dus vóór het voorstel-Miedema c.s. Mevr. Visser-van den Bos: Nu de Wethouder mij geantwoord heeft, dat het gemeentelijk ziekenhuis, het verpleegtehuis enz. niet tot de gebouwen voor de pu blieke dienst behoren, heb ik er geen behoefte meer aan de andere ziekenhuizen van een vrijstelling te la ten profiteren. Anders ligt het nog steeds voor die ge bouwen en dat heb ik ook in de eerste instantie in de ruimste zin genomen die gebruikt worden door kerken of door verenigingen, die rechtspersoonlijkheid bezitten, Humanitas, Leger des Heils, enz. Alle insti tuten, die gebouwen gebruiken voor de eredienst of voor het geven van godsdienstonderwijs wil ik nog steeds van een vrijstelling van straat- en rioolbelasting la ten profiteren. (De heer Vellenga: Zou ik even iets mogen corrigeren? Mevr. Visser zal niet Humanitas, maar het Humanistisch Verbond bedoelen.) Dank U vriendelijk voor deze correctie, want dat bedoel ik in derdaad. De Wethouder heeft me eigenlijk al geholpen door te zeggen, dat „De Fenix" een belastbare opbrengst heeft van f 600,Dat betekent dus, dat die gebouwen, die niet voor de eredienst gebruikt worden, kennelijk op het ogenblik al straatbelasting betalen. De Inspec teur van Belasting kon mij t.a.v. de grondbelasting niet vertellen, welke kerk hier ter stede een belastbare op brengst had. Dan heeft hij „De Fenix" blijkbaar niet als een kerk gezien, maar het lijkt me helemaal niet belangrijk. Ik vind het een prachtgebouw en het be wijst uitstekende diensten, maar ik laat het graag ter beoordeling aan bevoegde instanties over, of inderdaad een dergelijk gebouw onder de desbetreffende belasting verordening moet vallen. Ik wil nog steeds vrijstelling voor de begraafplaat sen. Het kan iedere insider bekend zijn, dat op de be graafplaatsen, die geëxploiteerd worden door andere in stanties dan de overheid, ontzaglijk veel geld toegelegd moet worden, zoals ook de Gemeente op de gemeente lijke begraafplaats heel veel geld toelegt. Daarom vind ik het niet meer dan billijk, dat we geen extra lasten leggen op de niet-gemeentelijke begraafplaatsen. Mijn voorstel luidt als volgt: „De Raad der gemeente Leeuwarden; in vergadering bijeen op 30 juni 1969; gehoord de discussies over de heffing en invordering van een straat- en rioolbelasting (bijlage no. 216); besluit: art. 8 uit te breiden met de in de huidige verordening op de straatbelasting on der art. 7, leden b en c (begraafplaatsen en gebouwen, uitsluitend bestemd voor de openbare eredienst en het geven van godsdienstonderwijs), opgenomen vrijstellin gen." Mocht de redactie niet helemaal juist zijn, dan zal er wel iemand bereid zijn deze te corrigeren. Het voorstel is mede-ondertekend door de heren Hei- dinga, Ir. Rijpma en Schönfeld. De Voorzitter: Het voorstel van mevr. Visser-van den Bos c.s. kan mede onderwerp van de besprekingen uitmaken. De hear Boomgaardt: Ik soe yn dit ütstel fan mefr. Visser c.s. efter it wurd „uitsluitend" noch hawwe wolle: „eventueel voor zover" (bestemd voor ensfh.). De heer Heidinga: De Wethouder verwijst naar de raadsbrief en dan zegt hij, dat de straatbelasting ge heven wordt op gebouwd en ongebouwd en de rioolbe lasting alleen op gebouwd. Maar wat voor kracht heeft nu deze toelichting, waarin dit inderdaad staat ver meld? Als we eenmaal het voorstel aangenomen heb ben, heeft die toelichting geen kracht meer. (De Voor zitter: Het staat ook in de verordening.) Nee, mijn heer de Voorzitter, in de verordening staat: „de belas ting" en dat is niet „de straatbelasting", maar dat is „de straat- èn rioolbelasting". En er is slechts sprake van één bedrag. De bedragen van beide belastingen komen volgens de Wethouder ook niet apart op de aan slagbiljetten, dus niemand kan de bedragen ooit apart controleren. De „straat- èn rioolbelasting" bedraagt 34% van de belastbare opbrengst van de gebouwde eigendommen en 11% van de belastbare opbrengst van ongebouwde eigendommen. En dat nemen we met dit voorstel aan. Ik meen, dat wat de Wethouder zojuist gezegd heeft, enige misleiding kan betekenen. De in formatie in de raadsbrief is alleen maar voor de Raad, maar we werken verder. Straks bestaat niet meer een straatbelasting, maar een straat- en rioolbelasting. En gesteld, dat volgend jaar de begroting niet sluit; dan maken we bij wijze van spreken van die 11% 25%. De heer G. de Vries: Ik heb bezwaar tegen de toe lichting van de Wethouder, die zegt: We noemen de straat- en rioolbelasting in één bedrag en het publiek kan dit weten, omdat deze verordening er is, maar een belastingplichtige krijgt de verordening er niet bij toe gestuurd en ik dacht juist, dat het in het kader van een goede communicatie burger-overheid bijzonder be langrijk was, dat men juist wèl zorgt, dat iedere bur ger nauwkeurig weet, waarvoor hij betaalt. De heer Itijpstra: Ik kan kort zijn, want mijn op merking zou op hetzelfde neerkomen wat de heren Heidinga, De Vries en Lijzen reeds hebben gezegd. Ook wij zouden een specificatie van het bedrag voor de straat- en rioolbelasting gewenst achten. Dan weet men, waar men aan toe is. De hear De Jong (weth.)De hear Miedema wol de rioelbilêsting allinnich foar it steedlik gebiet heffe, net foar it bütengebiet. (De hear Miedema: Ik wol rioel bilêsting heffe, mits der in mooglikheit foar oansluting op it rioel is.) Dêr soe ik dit tsjinoer stelle wolle: De grounslach foar dizze bilêsting is by einbislüt de soarch fan de Gemeente foar it weiwurkjen fan it rioelwetter en foar alles hwat dêrmei gearhinget. En dat dogge wy, sawol troch üs sintrale rioelearringsstelsel as, foar safier it de bütendoarpen oangiet, de rioelputten. Al is dy léste soarch dus in oare, it is folslein bigryplik, dat dy ek ünder dizze foroardering fait. Nou sitte wy foar de fraech: Hwer moatte wy nou de grins lizze? Men kin net stelle, dat it bütengebiet mei üs krekt- neamde soarch neat to krijen hat. Ik bin dan ek fan miening, dat, hoe oantreklik op it earste gesicht de gedachte fan de hear Miedema ek is, syn ütstel dochs earnstige konsekwinsjes hawwe sil, omdat dit just de rjochtsüngelikensheit sterk bifoarderje soe en dat wol men dochs krekt net hawwe. It gebrüksrjocht lykwols, dêr't wy yn jannewaris o.s. mei' by de Ried komme, rekket dat is logysk de bütendoarpen net. Hwer't it nou om giet, is in bilêstingheffing, dy't as groun slach hat de bilêstbere opbringst fan it „onroerend goed". En as men dêryn bigjint to wizigjen troch it bütengebiet der net under falle to litten, dan moat men hiel goed witte hwat men docht. Dêrom wol ik it ütstel fan de hear Miedema üntriede. De hear Miedema seit fierder: „Dat in perseel 100 m fan in iepenbiere wei of wetterwei óf lizze moat om frijstelling fan de rioelbilêsting to hawwen, giet my net fier genöch." Mar dêr hawwe wy krekt de juris- prudinsje op neisjoen en dy bifêstiget, dat wy mei dizze omskriuwing wol wurkje kinne. Sünder twivel sil it ta gefolch hawwe, dat yn de doarpen foar som mige perseien, n.l. dy't oan of tige tichteby in iepen biere wei of wetterwei lizze, rioelbilêsting bitelle wurde moat, mar hwerom soene wy de perseien yn Wytgaerd byg., dy't ienris dochs ek oansluten wurde sille, net ünder de foroardering falle litte en dy üt it sintrum fan 'e stêd, dy't ek noch net fan 'e rioelearring profi- tearje, wol Ik bin der fêst fan oertsjüge, dat wy, as wy it troch de hear Miedema ütstelde elemint yn de foroardering bringe, dêr de greatste swierrichheden mei krije sille. De hear Tjerkstra giet it om de kwestje: prestaesje- tsjinprestaesje, mar dat elemint is it essinsiéle fan de gebrüksforoardering, dy't noch komt. Hjir giet it om in bilêstingforoardering en dêr fait eltsenien ünder. Ik soe perfoarst dat ünderskied hanthavenje wolle. Mevr. Visser heeft een pleidooi gevoerd voor het uit zonderen van m.n. de begraafplaatsen en de kerken en daartoe een voorstel ingediend. Ik zou willen herhalen, dat de begraafplaatsen het kostenelement in de tarie ven kunnen verwerken. Ik zie dus geen noodzaak hier voor een uitzondering te maken. Ik voel mee met mevr. Visser, dat de kerken hun kosten niet in tarieven kunnen doorberekenen. Als we inderdaad in deze tijd nog onverkort zouden kunnen handhaven, dat deze gebouwen uitsluitend voor de ere dienst of het geven van godsdienstonderwijs gebruikt zouden worden, dan zou dat overweging verdienen. En dat klinkt mij ook sympathiek in de oren. Maar als mevr. Visser zegt: „Het interesseert mij echt niet, hoe B. en W. deze bepaling willen toepassen en zij zullen dan die en die instituten er ook onder moeten laten vallen", dan past het niet meer onder de omschrijving van de verordening. Dan zal zij een duidelijker om schrijving moeten geven van wat er wel en niet onder valt, waar precies de grens ligt. Zou zij dat kunnen, dan zou het voor mij een punt van overweging kunnen zijn. Ik zou haar in ieder geval de raad willen geven, dat zij, als zij haar voorstel een kans van slagen wil geven, het moet loskoppelen van de begraafplaatsen. De hear Boomgaardt woe der fan meitsje: „gebou wen eventueel voor zover" (bestemd voor enz.), mar ik wit net, oft troch dy formulearring düdlik wurdt hwat ik nou krekt bidoel. Dan soe men better freegje kinne, oft B. en W. dit noch ris bisjen wolle en de formulearring oan harren oerlitte, mar dan soe ik wol witte wolle, oft datjinge hwat mefr. Visser wol en hwat de hear Boomgaardt hwat foroare hat, yndied it fielen fan de hiele Ried werjowt. As Kolleezje hawwe wy sein: Sjoen de konsekwinsjes, wolle wy de hiele frijstelling forfalle litte en wy steane noch op dit stan- punt, mar as de saek, dêr't mefr. Visser foar pleitet, sterk libbet by de Ried, dan soe ik dêr rekken mei halde wolle, mar dan moat dy sa formulearre wurde, dat hja net yn striid komt sawol mei de tekst as mei de bidoeling fan de foroardering. Dat de heer Heidinga het woord „misleiding" ge bruikt, vind ik eigenlijk jammer, want het is niet de bedoeling van B. en W. geweest te misleiden. Ik heb duidelijk op de vraag van de heer Lijzen geantwoord, dat we hier geen gesplitst bedrag krijgen voor straat- èn rioolbelasting en ook in art. 5 staat vrij duidelijk aangegeven, dat we ons baseren op een belastbare op brengst van 34% op de gebouwde eigendommen en van 11% op de ongebouwde. Die 34% is, zoals duidelijk in de raadsbrief aangegeven, een samenvoeging van 22% straatbelasting en 12% rioolbelasting. Men zou hoog stens kunnen vragen, zoals de heer Lijzen deed: Is het ook van belang, dat dat bedrag toch ontsplitst wordt aangegeven op het biljet? Maar als men nu toch een maal weet, dat deze belastingen collectief, op dezelfde grondslag, geheven worden, waarom zouden we dat dan nog doen? Als deze wens echter werkelijk zo sterk bij de Raad leeft, dan kan het percentage gesplitst wor den aangegeven. Het is mij lood om oud ijzer. Het hoeft voor mij niet, maar ik heb er ook niet het minste be zwaar tegen. Het is een technische kwestie. (De Voorzitter: Mag ik er even tussen komen? Kunnen we misschien iets ter verduidelijking opnemen in de toe lichting op het aanslagbiljet?) Zou dit de eerste paar jaren voor de duidelijkheid gewenst zijn, dan wil ik dat wel proberen, maar ik sta wel op het standpunt, dat wij voor de toekomst niet meer administratieve romp slomp op ons toe moeten halen dan strikt nodig is. Aan de andere kant vind ik ook, dat de belastingplich tigen moeten begrijpen, waarvoor ze betalen. Ik geloof, dat we met een aanduiding in de toelichting de bezwa ren, die bij verschillende raadsleden bestonden, toch wel ondervangen hebben. Als een en ander in de toekomst voldoende bekend zal zijn, kunnen we misschien wel volstaan met het aangeven van één bedrag zonder meer. De Voorzitter: Het is dus de bedoeling in de toe lichting de gedrukte tekst op het aanslagbiljet duidelijk te vermelden, hoe de 34 pet. over de beide belastingen is verdeeld. Er komt dan één belastingbe drag op, want anders vervallen we in het vermelden van dc berekening. Die toezegging kan het College wel doen; daar behoeft dan geen voorstel over te ko men. Dat behoeft ook niet in de verordening te wor den opgenomen. De heer Rijpma: En wat gebeurt er, als het voor stel-Miedema c.s. aangenomen wordt? De Voorzitter: Handhaven de heer Miedema c.s., gehoord de discussie en de uiteenzettingen, in tweede instantie door de Wethouder namens het College ge geven, hun voorstel? De heer Pietersen: Ik wil mijn handtekening on der het voorstel graag geschrapt zien. Ik had mijn naam eraan gehecht, om het behandeld te krijgen. De Voorzitter doet lecture van het voorstel-Miede ma c.s.: „De Ried fan de gemeente Ljouwert; op 30 juny 1969 byelkoar; bislüt: oangeande de yn to stellen rioelbilês ting, dat perseien yn it bütengebiet, dy't net oansluten wurde kinne op it gemeentlik rioel, net biiêstber binne." Als de Raad dit voorstel aanneemt, zou ik willen voorstellen, dat B. en W. voor de volgende raadszit ting nagaan, hoe dit formeel en juridisch in deze ver ordening opgenomen moet worden. De heer C. de Vries: Dit voorstel splitst de veror dening in twee delen, terwijl de bedoeling juist was er één verordening van te maken. Op deze wijze houden wij een verordening voor de straatbelasting en maken wij een nieuwe voor de rioolbelasting. De Voorzitter: Wij zitten nu evenwel met dit voor stel en ik zie op dit moment geen andere mogelijkheid dan het in stemming te brengen, maar ik wijs er juist even op, dat, als dit is aangenomen, B. en W. zullen nagaan, op welke wijze het dan juridisch in de veror dening moet worden verwerkt; daarna leggen zij de Raad de wijziging der verordening formeel ter vast stelling voor. Ik breng nu dus dit voorstel in stemming. Het voorstel Miedema c.s. wordt aangenomen met 15 tegen 11 stemmen. Tegen stemmen mevr. Joustra-Bij- ker en de heren Ten Brug (weth.), Heetla (weth.), Hei dinga, De Jong (weth.), Mr. Lijzen, Pietersen, Tiekstra (weth.), Vellenga, Venema en C. de Vries. De Voorzitter: Handhaven mevr. Visser c.s., ook na de toelichting, die Weth. de Jong heeft gegeven, hun voorstel Mevr. Visser-van den B,os: Mag ik een tweede voor stel indienen? Het gaat om een splitsing. Mijn ene voorstel betreft nu de vrijstelling, genoemd onder art. 7, lid b, van de bestaande verordening (bij zondere begraafplaatsen). Het andere voorstel heeft betrekking op art. 7, lid c, vrijstelling voor kerken en gebouwen, uitsluitend be stemd voor de openbare eredienst. („Uitsluitend" heb ik er uitdrukkelijk bij vermeld; het staat trouwens ook in de tekst van de huidige verordening.) Ik zou over beide voorstellen graag afzonderlijk gestemd willen hebben.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1969 | | pagina 8