jHétL
meen, heeft men in Leiden wegneembare hekken. Daar on
dervindt men echter met de afvoer van vuil nu al bijzonder
veel last. In dat gedeelte van het gebouw, waar de schapen-
markt wordt gehouden, wordt van deze mogelijkheid wel
zoveel mogelijk gebruik gemaakt. Ik dacht, dat we met de
bouw van een ook voor evenementen geschikte beurshal, van
een opbergruimte en een evenementenhal wel werkten in de
door de heer Schönfeld bedoelde richting, zonder de veemarkt
in haar constructie aan te tasten.
Woningbedrijf.
De heer De Jong (weth.): Op vraag 1 zou ik willen ant
woorden, dat de huren van administratief samengevoegde
woningcomplexen niet automatisch op een gelijk peil mogen
worden gebracht. Al deze huren zijn onderworpen aan de
goedkeuring van de Minister. Bij voorstellen aan de Minister
wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het gelijk trek
ken van de huren voor gelijkwaardige woningen. Voor niet-
woningwetwoningen, waar dus geen band met het Rijk be
staat, zijn reeds correcties aangebracht.
N.a.v. vraag 2 zou ik erop willen wijzen, dat de Minister
in het kader van de huurliberalisatie voorstaat, dat er toch
normale huurverhogingen van 6 a 7% worden toegepast.
Voor woningen, ten aanzien waarvan geen financiële band
met het Rijk bestaat, overweegt het College de huurwaarde
te laten taxeren door makelaars. Bij uitvoering van het re
novatieplan van de Nationale Woningraad volgen na inves
teringen eventueel huuraanpassingen.
Het experiment ter zake van de mogelijkheid tot aankoop
door bewoners van woningen in een complex huizen in de
Geraniumstraat is eigenlijk een mislukking geworden. Van
de 35 bewoners van deze woningen heeft een 7-tal inlich
tingen gevraagd. Deze mensen hadden echter toch wel be
zwaren tegen de door ons ingevolge de ministeriële regeling
gestelde voorwaarden.
De heer Janssen: Heeft het, nu het experiment m.b.t. het
complex woningen in de Geraniumstraat is mislukt, nog wel
zin dit experiment te herhalen m.b.t. andere woningen? Uit
het feit, dat deze bewoners niet in staat zijn deze huizen te
kopen, blijkt wel, dat qua financiële draagkracht de juiste
mensen in deze woningen zijn gehuisvest. Naar onze mening
dient de Gemeente ook met het oog op de huurliberalisatie
haar goedkope huurwoningen zoveel mogelijk in eigen
dom te houden voor het huisvesten van degenen, die een
duurdere woning niet kunnen betalen.
De heer Visser: Het voorstel tot verkoop van woningwet
woningen is destijds door de Raad aangenomen, zij het dan
ook met een vrij krappe meerderheid. De toewijzing van deze
woningen was gebonden aan stringente door het Rijk gestel
de voorwaarden, die duidelijk waren gericht op de bescher
ming van de belangen van de minst draagkrachtigen. Ik deel
het standpunt van de heer Janssen dan ook niet. N.a.v. de
vraag van de heer Janssen of het nog wel zin heeft dit expe
riment te herhalen, zou ik toch wel even met nadruk willen
stellen, dat dit experiment beslist niet lag opgesloten in de
toen aanvaarde motie.
De hear Kloinp: It eksperimint is yndied mislearre, mar it
blykt efteröf, dat de bitingsten net goed west hawwe, hwant
as men de wenningen wer oan de Gemeente oanbiede woe,
dan wie dat mei de forplichting fan V/2% óftrek per jier foar
ófskriuwing. Dat koe net. De ynflaesje is ommers noch mear
per jier. Dit bitingst wie dus abslüt forkeard. Ik wie seis ek
nea yn sa'n gefal trape.
De heer Kingma: Ik ben wel blij met deze mislukking. We
hebben indertijd al gezegd, dat we ervoor moesten zorgen,
dat de Gemeente voldoende goedkope huurwoningen hield
voor de minst draagkrachtigen. N.a.v. de woorden van de
heer Klomp zou ik naar voren willen brengen, dat deze wo
ningen, wanneer m.b.t. de verkoop daarvan niet zulke voor
waarden waren gesteld, in handen zouden kunnen komen
van particuliere verhuurders. Naar onze mening zou dat er
beslist niet toe bijdragen om de minst draagkrachtigen straks
aan een woning te kunnen helpen.
De heer De Jong (weth.): Wij zijn indertijd mede n.a.v.
een verzoek van de Minister met dit experiment begonnen.
Ik heb het idee, dat het feit, dat dit experiment bij de bewo
ners niet blijkt aan te slaan, voor het College wel geen aanlei
ding zal zijn om dit experiment op korte termijn te herhalen.
(De heer Visser: De Wethouder wil hiermee toch niet de
destijds aanvaarde motie ontkrachten?) (De Voorzitter: Dat
doen wij nooit. De Wethouder vertelt alleen, wat het stand
punt van het College is.) Ik geloof, dat men van ons toch niet
zo gemakkelijk kan verwachten, dat we dit experiment, dat
eigenlijk is mislukt, nu maar direct weer m.b.t. een ander
complex gaan herhalen.
Mocht de Raad echter wensen, dat we opnieuw een proef ne
men, dan zullen we dat natuurlijk doen. (De Voorzitter:
We zouden niet kunnen stellen, dat een herhaling van dit ex
periment nu definitief van de baan is. Gelet op de ervarin
gen met dit experiment, overweegt het College in dit stadium
echter per se niet om tot herhaling van dit experiment over
te gaan. Wenst iemand nog op deze kwestie terug te komen
in de plenaire zitting?)
De heer Visser: Als het College toezegt, dit experiment
bij een conjunctuurwijziging te zullen herhalen, heb ik
er geen behoefte aan om in de plenaire zitting op deze kwes
tie terug te komen. Anders stellig.
De Voorzitter: Wij kunnen thans niet toezeggen, dat we
dit experiment zullen herhalen, wanneer de conjunctuur wat
verandert. Dat zullen we op dat moment moeten bekijken.
De Raad kan deze kwestie natuurlijk altijd weer te berde
brengen. Wanneer U de Raad niet de uitspraak wilt ontlok
ken, dat we direct met dit experiment door moeten gaan,
lijkt het mij niet erg zinvol om in de plenaire zitting op deze
kwestie terug te komen.
De heer Visser: Ik geloof, dat de conjunctuur zich wel niet
in een kort tijdsbestek zal wijzigen. Bij een latere gelegen
heid kom ik dan wel eens op deze kwestie terug.
De heer Schönfeld: Wanneer er nu toch nog eens een
bewoner komt, die zijn woning wil kopen, krijgt die bewoner
daartoe dan nog wel de gelegenheid?
De heer De Jong (weth.): We hebben voor deze bewo
ners de gelegenheid geopend om hun woning te kopen. Ik
dacht dan ook, dat we soepel genoeg moesten zijn om, wan
neer zich dit jaar nog een gegadigde aanmeldt, deze nog
van die mogelijkheid gebruik te laten maken.
Dienst voor Reiniging en Brandweer.
De heer De Jong (weth.): Op de vragen 1 en 2 zou ik wil
len antwoorden, dat de centrale werkplaatsen, welke werk
plaatsen worden gescheiden, in feite bestaan uit twee afzon
derlijke afdelingen, nl. een afdeling automontage en een ca-
rosserie-afdeling. Wanneer ons voornemen wordt verwezen
lijkt, zal de afdeling automontage worden gevestigd aan de
Greunsweg en de carosserie-afdeling bij het toekomstige ge
bouw van de Brandweer aan de Aldlansdyk. Dat heeft geen
nadelige consequenties voor deze afdelingen, omdat zij toch
onder het hoofd van één technische dienst vallen en zij elk
een eigen opzichter hebben. De organisatievorm wordt dus
niet aangetast. Vanwege de verschillende geaardheid van de
werkzaamheden in beide afdelingen, zouden deze afdelin
gen ook op één terrein afzonderlijk werken. De bankwer-
kerij, behorende bij de afdeling automontage, zal tevens
worden ingericht voor het onderhoud van de afvalwaterzui
veringsinstallatie en van de vuilverbrandingsinstallatie. Dit
zal in deze sector zonder meer personeelbesparend werken.
Het is de bedoeling om de bestaande werkplaats van de
A.W.Z. in te richten als elektrische werkplaats voor A.W.Z.,
vuilverbrandingsinstallatie en automontage.
Tot nog toe heeft alleen de Gemeente Baarderadeel zich
positief uitgesproken voor deelname aan een vuilverbran
dingsproject voor gezamenlijke rekening. De Gemeente
ldaarderadeel heeft negatief gereageerd, maar wil de deur wel
open houden voor deelname omstreeks 1980. Van de Ge
meenten Het Bildt, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel en Tie-
tjerksteradeel is nog geen officiële reactie ontvangen. Mon
deling is echter medegedeeld, dat er voor Tietjerksteradeel
wel bezwaren bestaan i.v.m. de grote transportafstanden.
De Gemeente Ferwerderadeel heeft wel interesse voor deel
name. Wijziging van de plannen op dit moment is naar onze
mening niet noodzakelijk. Het is zeker niet de bedoeling om
met de uitvoering van dit project te wachten op de resultaten
van de werkzaamheden van de door G.S. ingestelde commis
sie. Ook G.S. wensen, dat Leeuwarden doorgaat. We zijn nl.
t.a.v. het storten van vuil gebonden aan een bepaalde termijn
Aan de Fa. Martin is inmiddels de opdracht tot constructieve
uitwerking van dit project gegeven.
\i> X. ..Vvw.
Het lijkt me weinig zinvol thans vraag 6 te beantwoorden,
aangezien de kwestie van de invoering van plastic zakken
reeds over ongeveer een week in de Raad aan de orde komt.
De in vraag 7 bedoelde verhoging van de reinigingsrechten
heeft ten doel de eigenaren van woningen te dwingen tot het
aanbrengen van closets. De mogelijkheid tot vervanging van
privaattonnen door closets doet zich bij realisering van het
renovatieplan in de toekomst voor woningbouwcorporaties
wel voor. Tegen het afwentelen van deze verhoging van de
reinigingsrechten op de huurders kan de Gemeente niets doen.
De Gemeente kan woningeigenaars er wel toe dwingen pri
vaattonnen te vervangen door closets. We kunnen echter
moeilijk bepalen, dat de hogere lasten dan niet aan de huur
ders in rekening mogen worden gebracht. De renovatiepan
den van de woningbouwcorporaties en het Woningbedrijf,
waarin men nog privaattonnen aantreft, komen op een uit-
zonderingenlijst te staan. Op die uitzonderingenlijst worden
bepaalde straten en buurten vermeld, waarvoor het vervan
gen van de ton economisch niet verantwoord wordt geacht.
Verder hebben we wel het idee, dat het niet zo gemakkelijk
zal zijn een dwingende maatregel voor te schrijven voor de
panden, die binnen 5 jaar moeten worden afgebroken. We
gaan ervan uit, dat we die dubbele belasting eigenlijk niet
kunnen laten betalen door mensen, wonende in te renoveren
panden, voor zover het aan de Gemeente ligt, dat die panden
niet eerder worden gerenoveerd. Daarom wordt voor de wo
ningen, staande op de uitzonderingenlijst, een reductie van
eventueel 50% op het bedrag van 100,toegestaan.
Het niet tijdig gereed komen van de slikvelden bij de af
valwaterzuiveringsinstallatie vindt zijn oorzaak in het feit,
dat de betreffende terreinen wel wat laat zijn aangekocht,
dat het slijk eerder en ook in een grotere hoeveelheid is los
gekomen dan werd verwacht, dat het weer bij de aanleg van
deze velden ongunstig was en dat de aanvoer van zand werd
gestagneerd door de lage waterstand van de rivieren.
Het ontwerpen van het tarief voor het rioolrecht vraagt
meer tijd dan aanvankelijk werd gedacht. Er bestaat enige
onzekerheid over de hoogte van de te verhalen kosten. De
slikafvoer blijkt veel duurder te zijn dan we dachten en er
komen ook grotere hoeveelheden los. Hierover hopen we
binnenkort meer te weten. Wat de opbouw van het tarief
voor het rioolrecht betreft, kan ik mededelen, dat er wordt
gestreefd naar
1. voor woningaansluitingen een eenvoudig eenheidstarief,
2. voor inrichtingen, zoals rusthuizen, verzorgingsflats, win
kels e.d., een tarief op basis van het waterverbruik en 3. voor
bedrijven (de grotere vervuilers als ik ze zo noemen mag),
een tarief, dat is samengesteld uit de volgende factoren: 1. de
hoeveelheid afgevoerd water per periode, 2. de per uur af te
voeren maximale hoeveelheid water en 3. de vervuilings
graad van het water in relatie tot het zgn. inwonerequivalent.
Het is dus wel de bedoeling, dat bedrijven met een eigen af
valwaterzuiveringsinstallatie minder betalen.
Het afvalwater, dat deze bedrijven in het gemeenschappelij
ke riool lozen, is voorgezuiverd en wordt daarom minder
zwaar belast.
Op vraag 11 zou ik willen antwoorden, dat onderzoekin
gen hebben aangetoond, dat reddingswerkzaamheden met
een autoladder of een hoogwerker boven 25 a 30 m grote
moeilijkheden meebrengen. Voor grotere hoogten zullen
derhalve andere maatregelen moeten worden genomen. Dit
komt tot uitdrukking in de voorwaarden, welke in een bouw
vergunning worden gesteld.
De hear Klomp: Ik bliuw derby, dat it trochberekkenjen
oan de hierder in misstan is. De Wethalder hat sein, dat de
Gemeente de eigeners twinge kin in kloset oan lo lizzen. En
dêrom is myn fraech: Hwannear komt dy twang? Ik soe derop
oantrune wolle, dat der haest mei makke wurdt. As de nou
troffen maetregel net foldocht, dan hie de Gemeente dy ek
net nimme meijen!
De heer Miedema: Sjoch ik it goed, dan bidoelt de hear
Klomp dit: As men in eigener twingt in kloset oan to brin-
gen, dan kin it gefolch wolris wêze miskien kin de de
Wethalder des efkes op yngean dat it hus forboud wurde
moat, hwant yn de measte gefallen kin it kloset sa mar net
oanbrocht wurde. De forhierder sil de kosten fan dy forbou
trochbirekkene oan de hierder en dy sil 150,yn it jier
mear bitelje moatte. Mar dy sil nou ek al 50,bitelje fan de
100,— ütsunderingsrjocht. De hierder wurdt der dus yn
elts gefal dochs noch 100,yn it jier minder fan. Dêrom
soe ik stelle wolle: Wês foarsichtich mei twang.
Sféj
De heer Kingma: Ik dacht, dat de meeste huurders best
bereid waren om wat meer te betalen, wanneer de ton in het
door hen bewoonde huis werd vervangen door een closet.
Daarom zou ik graag zien, dat de Gemeente gebruik maakte
van de mogelijkheid om eigenaars van woningen met privaat
tonnen te verplichten deze tonnen door closets te vervangen.
De heer De Jong (weth.): We zijn er al een aantal jaren
geleden mee begonnen huiseigenaren te verplichten privaat
tonnen te vervangen door closets en we zijn nu zo ver, dat er
in Leeuwarden praktisch alleen nog tonnen staan in pan
den, die het niet meer waard zijn, dat men er een closet in
aanbrengt of in panden, waarvan de verhuurders onwillig
zijn. We zullen niet moeten aarzelen om ook eigenaars, die
wel kunnen, maar niet willen, ertoe te dwingen de privaatton
nen in door hen verhuurde huizen door closets te laten ver
vangen.
De Voorzitter: Ik neem aan, dat we het hierover wel met
elkaar eens zijn. Heeft niemand behoefte om hierop nog in de
plenaire zitting terug te komen?
De heer Klomp: Dy mooglikheit kin der wol wêze. (De
heer De Jong (weth.): Op de tonnen?) Né, op de forplich
ting om gauwer in kloset oan to bringen. Dy saek moat oan-
pakt wurde, dy moat oan'e kant. It moat oars dien wurde.
De heer De Jong (weth.): Daar zijn we nu toch mee bezig!
Het laatste gedeelte van de stad hebben we nu toch onder han
den! Dit jaar is de hele stad afgewerkt. We houden alleen de
uitzonderingenlijst over. Daarbij gaat het om panden, met
betrekking waartoe het economisch niet verantwoord zou
zijn de privaattonnen door closets te vervangen. Ik vind het
b.v. niet reëel om in renovatiepanden..) Dat is de rege
ling, dy 't wy moandei oan'e oarder krije, mar dêr giet it net
om. lt giet hjir om eigeners, dy 't in goed hüs hawwe, it wol
bitelje kinne, mar dy 't it fortikje om in kloset oan to bringen
en de 100,reinigingsrjochten dy 't sy eins bitelje moat
te om har oan to trunen ta de morele forplichting de saek ein-
liks yn oarder to meitsjen, op de hierder lizze. En der wol ik
fan óf. Ik praet net oer huzen, hwer 't dizze forbettering hast
net mooglik is. (De heer De Jong (weth.): Zoals ik al heb
gezegd, kunnen we de eigenaren er wel toe dwingen privaat
tonnen door closets te vervangen.) Mar dan sa gau mooglik.
der is dus einliks gjin forskil fan miening. Ik wol der lykwols
feart efter sette. (De heer De Jong (weth.): De eerste aan
schrijvingen zijn al uit.) (De Voorzitter: En de volgenden
komen spoedig.)
Energiebedrijven.
De heer De Jong (weth.): Op vraag 1 zou ik willen ant
woorden, dat de Raad zelf op dit onderzoek heeft aangedron
gen en dat de directeur met een voorstel tot het instellen van
dit onderzoek is gekomen, omdat hij van mening was, dat
moest worden nagegaan of een nog doelmatiger bedrijfs
voering kon worden verkregen. Er bestaat dan ook, voor zo
ver mij bekend is, geen enkel verband tussen het instellen
van dit onderzoek en het feit, dat de directeur van de Ener
giebedrijven elders heeft gesolliciteerd.
Naast Leeuwarden wordt nu nog aan de in vraag 3 bedoelde
besprekingen deelgenomen door Franeker, Harlingen, Baar
deradeel, Het Bildt, Menaldumadeel, Leeuwarderadeel en
Franekeradeel.
De elektriciteitstarieven in Leeuwarden zijn gelijk aan die
van het P.E.B., terwijl hier voor gas de door de S.R.O.G. ge
adviseerde tarieven worden berekend. Leeuwarden was een
van de eerste Gemeenten, die op aardgas overschakelden en
dat heeft ons wel een zeker voordeel gegeven. Tal van Ge
meenten, die daartoe in een later stadium zijn overgegaan,
zijn veel onvoordeliger af. We zijn er altijd van uitgegaan,
dat het wel verantwoord was, dat een bedrijf een zekere winst
maakte. Ik dacht, dat we daarover bij de behandeling van de
vorige begroting ook wel het e.e.a. hadden gezegd. Overi
gens zou ik erop willen wijzen, dat we er m.b.t. de Energiebe
drijven wel gunstig voorstaan, maar dat er ook een aantal
bedrijven is met bijzonder ongunstige financiële resultaten.
Daarom lijkt het ons mede met het oog op de minder gunsti
ge financiële positie van de Gemeente maar beter de huidige
gas- en elektriciteitstarieven te handhaven en deze niet te
verlagen tot beneden het landelijke en provinciale niveau.
N.a.v. vraag 5 zou ik erop willen wijzen, dat er eigen
lijk een krediettermijn van 6 weken ligt tussen het moment
van opneming van de meters en het moment van incassering