jHétL meen, heeft men in Leiden wegneembare hekken. Daar on dervindt men echter met de afvoer van vuil nu al bijzonder veel last. In dat gedeelte van het gebouw, waar de schapen- markt wordt gehouden, wordt van deze mogelijkheid wel zoveel mogelijk gebruik gemaakt. Ik dacht, dat we met de bouw van een ook voor evenementen geschikte beurshal, van een opbergruimte en een evenementenhal wel werkten in de door de heer Schönfeld bedoelde richting, zonder de veemarkt in haar constructie aan te tasten. Woningbedrijf. De heer De Jong (weth.): Op vraag 1 zou ik willen ant woorden, dat de huren van administratief samengevoegde woningcomplexen niet automatisch op een gelijk peil mogen worden gebracht. Al deze huren zijn onderworpen aan de goedkeuring van de Minister. Bij voorstellen aan de Minister wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met het gelijk trek ken van de huren voor gelijkwaardige woningen. Voor niet- woningwetwoningen, waar dus geen band met het Rijk be staat, zijn reeds correcties aangebracht. N.a.v. vraag 2 zou ik erop willen wijzen, dat de Minister in het kader van de huurliberalisatie voorstaat, dat er toch normale huurverhogingen van 6 a 7% worden toegepast. Voor woningen, ten aanzien waarvan geen financiële band met het Rijk bestaat, overweegt het College de huurwaarde te laten taxeren door makelaars. Bij uitvoering van het re novatieplan van de Nationale Woningraad volgen na inves teringen eventueel huuraanpassingen. Het experiment ter zake van de mogelijkheid tot aankoop door bewoners van woningen in een complex huizen in de Geraniumstraat is eigenlijk een mislukking geworden. Van de 35 bewoners van deze woningen heeft een 7-tal inlich tingen gevraagd. Deze mensen hadden echter toch wel be zwaren tegen de door ons ingevolge de ministeriële regeling gestelde voorwaarden. De heer Janssen: Heeft het, nu het experiment m.b.t. het complex woningen in de Geraniumstraat is mislukt, nog wel zin dit experiment te herhalen m.b.t. andere woningen? Uit het feit, dat deze bewoners niet in staat zijn deze huizen te kopen, blijkt wel, dat qua financiële draagkracht de juiste mensen in deze woningen zijn gehuisvest. Naar onze mening dient de Gemeente ook met het oog op de huurliberalisatie haar goedkope huurwoningen zoveel mogelijk in eigen dom te houden voor het huisvesten van degenen, die een duurdere woning niet kunnen betalen. De heer Visser: Het voorstel tot verkoop van woningwet woningen is destijds door de Raad aangenomen, zij het dan ook met een vrij krappe meerderheid. De toewijzing van deze woningen was gebonden aan stringente door het Rijk gestel de voorwaarden, die duidelijk waren gericht op de bescher ming van de belangen van de minst draagkrachtigen. Ik deel het standpunt van de heer Janssen dan ook niet. N.a.v. de vraag van de heer Janssen of het nog wel zin heeft dit expe riment te herhalen, zou ik toch wel even met nadruk willen stellen, dat dit experiment beslist niet lag opgesloten in de toen aanvaarde motie. De hear Kloinp: It eksperimint is yndied mislearre, mar it blykt efteröf, dat de bitingsten net goed west hawwe, hwant as men de wenningen wer oan de Gemeente oanbiede woe, dan wie dat mei de forplichting fan V/2% óftrek per jier foar ófskriuwing. Dat koe net. De ynflaesje is ommers noch mear per jier. Dit bitingst wie dus abslüt forkeard. Ik wie seis ek nea yn sa'n gefal trape. De heer Kingma: Ik ben wel blij met deze mislukking. We hebben indertijd al gezegd, dat we ervoor moesten zorgen, dat de Gemeente voldoende goedkope huurwoningen hield voor de minst draagkrachtigen. N.a.v. de woorden van de heer Klomp zou ik naar voren willen brengen, dat deze wo ningen, wanneer m.b.t. de verkoop daarvan niet zulke voor waarden waren gesteld, in handen zouden kunnen komen van particuliere verhuurders. Naar onze mening zou dat er beslist niet toe bijdragen om de minst draagkrachtigen straks aan een woning te kunnen helpen. De heer De Jong (weth.): Wij zijn indertijd mede n.a.v. een verzoek van de Minister met dit experiment begonnen. Ik heb het idee, dat het feit, dat dit experiment bij de bewo ners niet blijkt aan te slaan, voor het College wel geen aanlei ding zal zijn om dit experiment op korte termijn te herhalen. (De heer Visser: De Wethouder wil hiermee toch niet de destijds aanvaarde motie ontkrachten?) (De Voorzitter: Dat doen wij nooit. De Wethouder vertelt alleen, wat het stand punt van het College is.) Ik geloof, dat men van ons toch niet zo gemakkelijk kan verwachten, dat we dit experiment, dat eigenlijk is mislukt, nu maar direct weer m.b.t. een ander complex gaan herhalen. Mocht de Raad echter wensen, dat we opnieuw een proef ne men, dan zullen we dat natuurlijk doen. (De Voorzitter: We zouden niet kunnen stellen, dat een herhaling van dit ex periment nu definitief van de baan is. Gelet op de ervarin gen met dit experiment, overweegt het College in dit stadium echter per se niet om tot herhaling van dit experiment over te gaan. Wenst iemand nog op deze kwestie terug te komen in de plenaire zitting?) De heer Visser: Als het College toezegt, dit experiment bij een conjunctuurwijziging te zullen herhalen, heb ik er geen behoefte aan om in de plenaire zitting op deze kwes tie terug te komen. Anders stellig. De Voorzitter: Wij kunnen thans niet toezeggen, dat we dit experiment zullen herhalen, wanneer de conjunctuur wat verandert. Dat zullen we op dat moment moeten bekijken. De Raad kan deze kwestie natuurlijk altijd weer te berde brengen. Wanneer U de Raad niet de uitspraak wilt ontlok ken, dat we direct met dit experiment door moeten gaan, lijkt het mij niet erg zinvol om in de plenaire zitting op deze kwestie terug te komen. De heer Visser: Ik geloof, dat de conjunctuur zich wel niet in een kort tijdsbestek zal wijzigen. Bij een latere gelegen heid kom ik dan wel eens op deze kwestie terug. De heer Schönfeld: Wanneer er nu toch nog eens een bewoner komt, die zijn woning wil kopen, krijgt die bewoner daartoe dan nog wel de gelegenheid? De heer De Jong (weth.): We hebben voor deze bewo ners de gelegenheid geopend om hun woning te kopen. Ik dacht dan ook, dat we soepel genoeg moesten zijn om, wan neer zich dit jaar nog een gegadigde aanmeldt, deze nog van die mogelijkheid gebruik te laten maken. Dienst voor Reiniging en Brandweer. De heer De Jong (weth.): Op de vragen 1 en 2 zou ik wil len antwoorden, dat de centrale werkplaatsen, welke werk plaatsen worden gescheiden, in feite bestaan uit twee afzon derlijke afdelingen, nl. een afdeling automontage en een ca- rosserie-afdeling. Wanneer ons voornemen wordt verwezen lijkt, zal de afdeling automontage worden gevestigd aan de Greunsweg en de carosserie-afdeling bij het toekomstige ge bouw van de Brandweer aan de Aldlansdyk. Dat heeft geen nadelige consequenties voor deze afdelingen, omdat zij toch onder het hoofd van één technische dienst vallen en zij elk een eigen opzichter hebben. De organisatievorm wordt dus niet aangetast. Vanwege de verschillende geaardheid van de werkzaamheden in beide afdelingen, zouden deze afdelin gen ook op één terrein afzonderlijk werken. De bankwer- kerij, behorende bij de afdeling automontage, zal tevens worden ingericht voor het onderhoud van de afvalwaterzui veringsinstallatie en van de vuilverbrandingsinstallatie. Dit zal in deze sector zonder meer personeelbesparend werken. Het is de bedoeling om de bestaande werkplaats van de A.W.Z. in te richten als elektrische werkplaats voor A.W.Z., vuilverbrandingsinstallatie en automontage. Tot nog toe heeft alleen de Gemeente Baarderadeel zich positief uitgesproken voor deelname aan een vuilverbran dingsproject voor gezamenlijke rekening. De Gemeente ldaarderadeel heeft negatief gereageerd, maar wil de deur wel open houden voor deelname omstreeks 1980. Van de Ge meenten Het Bildt, Leeuwarderadeel, Menaldumadeel en Tie- tjerksteradeel is nog geen officiële reactie ontvangen. Mon deling is echter medegedeeld, dat er voor Tietjerksteradeel wel bezwaren bestaan i.v.m. de grote transportafstanden. De Gemeente Ferwerderadeel heeft wel interesse voor deel name. Wijziging van de plannen op dit moment is naar onze mening niet noodzakelijk. Het is zeker niet de bedoeling om met de uitvoering van dit project te wachten op de resultaten van de werkzaamheden van de door G.S. ingestelde commis sie. Ook G.S. wensen, dat Leeuwarden doorgaat. We zijn nl. t.a.v. het storten van vuil gebonden aan een bepaalde termijn Aan de Fa. Martin is inmiddels de opdracht tot constructieve uitwerking van dit project gegeven. \i> X. ..Vvw. Het lijkt me weinig zinvol thans vraag 6 te beantwoorden, aangezien de kwestie van de invoering van plastic zakken reeds over ongeveer een week in de Raad aan de orde komt. De in vraag 7 bedoelde verhoging van de reinigingsrechten heeft ten doel de eigenaren van woningen te dwingen tot het aanbrengen van closets. De mogelijkheid tot vervanging van privaattonnen door closets doet zich bij realisering van het renovatieplan in de toekomst voor woningbouwcorporaties wel voor. Tegen het afwentelen van deze verhoging van de reinigingsrechten op de huurders kan de Gemeente niets doen. De Gemeente kan woningeigenaars er wel toe dwingen pri vaattonnen te vervangen door closets. We kunnen echter moeilijk bepalen, dat de hogere lasten dan niet aan de huur ders in rekening mogen worden gebracht. De renovatiepan den van de woningbouwcorporaties en het Woningbedrijf, waarin men nog privaattonnen aantreft, komen op een uit- zonderingenlijst te staan. Op die uitzonderingenlijst worden bepaalde straten en buurten vermeld, waarvoor het vervan gen van de ton economisch niet verantwoord wordt geacht. Verder hebben we wel het idee, dat het niet zo gemakkelijk zal zijn een dwingende maatregel voor te schrijven voor de panden, die binnen 5 jaar moeten worden afgebroken. We gaan ervan uit, dat we die dubbele belasting eigenlijk niet kunnen laten betalen door mensen, wonende in te renoveren panden, voor zover het aan de Gemeente ligt, dat die panden niet eerder worden gerenoveerd. Daarom wordt voor de wo ningen, staande op de uitzonderingenlijst, een reductie van eventueel 50% op het bedrag van 100,toegestaan. Het niet tijdig gereed komen van de slikvelden bij de af valwaterzuiveringsinstallatie vindt zijn oorzaak in het feit, dat de betreffende terreinen wel wat laat zijn aangekocht, dat het slijk eerder en ook in een grotere hoeveelheid is los gekomen dan werd verwacht, dat het weer bij de aanleg van deze velden ongunstig was en dat de aanvoer van zand werd gestagneerd door de lage waterstand van de rivieren. Het ontwerpen van het tarief voor het rioolrecht vraagt meer tijd dan aanvankelijk werd gedacht. Er bestaat enige onzekerheid over de hoogte van de te verhalen kosten. De slikafvoer blijkt veel duurder te zijn dan we dachten en er komen ook grotere hoeveelheden los. Hierover hopen we binnenkort meer te weten. Wat de opbouw van het tarief voor het rioolrecht betreft, kan ik mededelen, dat er wordt gestreefd naar 1. voor woningaansluitingen een eenvoudig eenheidstarief, 2. voor inrichtingen, zoals rusthuizen, verzorgingsflats, win kels e.d., een tarief op basis van het waterverbruik en 3. voor bedrijven (de grotere vervuilers als ik ze zo noemen mag), een tarief, dat is samengesteld uit de volgende factoren: 1. de hoeveelheid afgevoerd water per periode, 2. de per uur af te voeren maximale hoeveelheid water en 3. de vervuilings graad van het water in relatie tot het zgn. inwonerequivalent. Het is dus wel de bedoeling, dat bedrijven met een eigen af valwaterzuiveringsinstallatie minder betalen. Het afvalwater, dat deze bedrijven in het gemeenschappelij ke riool lozen, is voorgezuiverd en wordt daarom minder zwaar belast. Op vraag 11 zou ik willen antwoorden, dat onderzoekin gen hebben aangetoond, dat reddingswerkzaamheden met een autoladder of een hoogwerker boven 25 a 30 m grote moeilijkheden meebrengen. Voor grotere hoogten zullen derhalve andere maatregelen moeten worden genomen. Dit komt tot uitdrukking in de voorwaarden, welke in een bouw vergunning worden gesteld. De hear Klomp: Ik bliuw derby, dat it trochberekkenjen oan de hierder in misstan is. De Wethalder hat sein, dat de Gemeente de eigeners twinge kin in kloset oan lo lizzen. En dêrom is myn fraech: Hwannear komt dy twang? Ik soe derop oantrune wolle, dat der haest mei makke wurdt. As de nou troffen maetregel net foldocht, dan hie de Gemeente dy ek net nimme meijen! De heer Miedema: Sjoch ik it goed, dan bidoelt de hear Klomp dit: As men in eigener twingt in kloset oan to brin- gen, dan kin it gefolch wolris wêze miskien kin de de Wethalder des efkes op yngean dat it hus forboud wurde moat, hwant yn de measte gefallen kin it kloset sa mar net oanbrocht wurde. De forhierder sil de kosten fan dy forbou trochbirekkene oan de hierder en dy sil 150,yn it jier mear bitelje moatte. Mar dy sil nou ek al 50,bitelje fan de 100,— ütsunderingsrjocht. De hierder wurdt der dus yn elts gefal dochs noch 100,yn it jier minder fan. Dêrom soe ik stelle wolle: Wês foarsichtich mei twang. Sféj De heer Kingma: Ik dacht, dat de meeste huurders best bereid waren om wat meer te betalen, wanneer de ton in het door hen bewoonde huis werd vervangen door een closet. Daarom zou ik graag zien, dat de Gemeente gebruik maakte van de mogelijkheid om eigenaars van woningen met privaat tonnen te verplichten deze tonnen door closets te vervangen. De heer De Jong (weth.): We zijn er al een aantal jaren geleden mee begonnen huiseigenaren te verplichten privaat tonnen te vervangen door closets en we zijn nu zo ver, dat er in Leeuwarden praktisch alleen nog tonnen staan in pan den, die het niet meer waard zijn, dat men er een closet in aanbrengt of in panden, waarvan de verhuurders onwillig zijn. We zullen niet moeten aarzelen om ook eigenaars, die wel kunnen, maar niet willen, ertoe te dwingen de privaatton nen in door hen verhuurde huizen door closets te laten ver vangen. De Voorzitter: Ik neem aan, dat we het hierover wel met elkaar eens zijn. Heeft niemand behoefte om hierop nog in de plenaire zitting terug te komen? De heer Klomp: Dy mooglikheit kin der wol wêze. (De heer De Jong (weth.): Op de tonnen?) Né, op de forplich ting om gauwer in kloset oan to bringen. Dy saek moat oan- pakt wurde, dy moat oan'e kant. It moat oars dien wurde. De heer De Jong (weth.): Daar zijn we nu toch mee bezig! Het laatste gedeelte van de stad hebben we nu toch onder han den! Dit jaar is de hele stad afgewerkt. We houden alleen de uitzonderingenlijst over. Daarbij gaat het om panden, met betrekking waartoe het economisch niet verantwoord zou zijn de privaattonnen door closets te vervangen. Ik vind het b.v. niet reëel om in renovatiepanden..) Dat is de rege ling, dy 't wy moandei oan'e oarder krije, mar dêr giet it net om. lt giet hjir om eigeners, dy 't in goed hüs hawwe, it wol bitelje kinne, mar dy 't it fortikje om in kloset oan to bringen en de 100,reinigingsrjochten dy 't sy eins bitelje moat te om har oan to trunen ta de morele forplichting de saek ein- liks yn oarder to meitsjen, op de hierder lizze. En der wol ik fan óf. Ik praet net oer huzen, hwer 't dizze forbettering hast net mooglik is. (De heer De Jong (weth.): Zoals ik al heb gezegd, kunnen we de eigenaren er wel toe dwingen privaat tonnen door closets te vervangen.) Mar dan sa gau mooglik. der is dus einliks gjin forskil fan miening. Ik wol der lykwols feart efter sette. (De heer De Jong (weth.): De eerste aan schrijvingen zijn al uit.) (De Voorzitter: En de volgenden komen spoedig.) Energiebedrijven. De heer De Jong (weth.): Op vraag 1 zou ik willen ant woorden, dat de Raad zelf op dit onderzoek heeft aangedron gen en dat de directeur met een voorstel tot het instellen van dit onderzoek is gekomen, omdat hij van mening was, dat moest worden nagegaan of een nog doelmatiger bedrijfs voering kon worden verkregen. Er bestaat dan ook, voor zo ver mij bekend is, geen enkel verband tussen het instellen van dit onderzoek en het feit, dat de directeur van de Ener giebedrijven elders heeft gesolliciteerd. Naast Leeuwarden wordt nu nog aan de in vraag 3 bedoelde besprekingen deelgenomen door Franeker, Harlingen, Baar deradeel, Het Bildt, Menaldumadeel, Leeuwarderadeel en Franekeradeel. De elektriciteitstarieven in Leeuwarden zijn gelijk aan die van het P.E.B., terwijl hier voor gas de door de S.R.O.G. ge adviseerde tarieven worden berekend. Leeuwarden was een van de eerste Gemeenten, die op aardgas overschakelden en dat heeft ons wel een zeker voordeel gegeven. Tal van Ge meenten, die daartoe in een later stadium zijn overgegaan, zijn veel onvoordeliger af. We zijn er altijd van uitgegaan, dat het wel verantwoord was, dat een bedrijf een zekere winst maakte. Ik dacht, dat we daarover bij de behandeling van de vorige begroting ook wel het e.e.a. hadden gezegd. Overi gens zou ik erop willen wijzen, dat we er m.b.t. de Energiebe drijven wel gunstig voorstaan, maar dat er ook een aantal bedrijven is met bijzonder ongunstige financiële resultaten. Daarom lijkt het ons mede met het oog op de minder gunsti ge financiële positie van de Gemeente maar beter de huidige gas- en elektriciteitstarieven te handhaven en deze niet te verlagen tot beneden het landelijke en provinciale niveau. N.a.v. vraag 5 zou ik erop willen wijzen, dat er eigen lijk een krediettermijn van 6 weken ligt tussen het moment van opneming van de meters en het moment van incassering

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1970 | | pagina 5