22 23 Punt 44 (bijlage no. 223). Mevr. Visser-van den Bos: Nu blijkt, dat de „Thé- skinkerij Frinsetün" een nadelig saldo neett, lijkt het me toch belangrijk, dat er eens over gepraat wordt wat de oorzaak kan zijn van dit nadelig saldo. De thee- schenkerij is gevestigd op een pracntig plekje in een van de mooiste parken van onze stad en U zegt, dat de Stichting een goed beleid voert, dus moet er een andere oorzaak zijn. En dan denk ik aan de laatste zin in het verslag, waarin gezegd wordt, dat er te weinig bekendheid bij de burgers is t.a.v. het bestaan van deze theeschenkerij en de mogelijkheden die daar geboden worden. Misschien is het een probleem, dat de zaak om zes uur gesloten is, misschien zou er veel meer bekendheid gegeven moeten worden aan het be staan van deze theeschenkerij. En dan denk ik aan een toeristische bewegwijzering in de stad, die niet alleen voor de Prinsentuin van belang zou kunnen zijn, maar misschien voor nog allerlei andere dingen die wij in onze stad hebben. Mag ik U daarom voorstellen hier op korte termijn aandacht aan te besteden, zodat het voor de bezoekers van onze stad heel duidelijk wordt wat zij in de Printentuin kunnen vinden: een mooie thee schenkerij waar ze prachtig kunnen zitten. Misschien kan ook eens bekeken worden of aan de ac commodatie nog iets te verbeteren is. De openingstijden moeten misschien gewijzigd worden. Tenslotte zou ik graag bekeken willen zien of er een mogelijkheid in zit de theeschenkerij te verpachten aan een particulier die er persoonlijk belang bij zou hebben op allerlei manieren te trachten in plaats van een nadelig saldo een voordelig saldo te verkrijgen. De heer Weide (weth.): Ik dank mevr. Visser voor de opmerkingen die zij heeft gemaakt. Ik wil U in de eerste plaats zeggen, dat het bestuur al het mogelijke doet de exploitatie zo goed mogelijk rond te krijgen, alhoewel deze exploitatie natuurlijk in belangrijke mate staat en valt met de weersomstandig heden. De grootste afname geschiedt op het terras en ook op de recepties, maar ik ben het met U eens, dat het in het toeristische vlak nog wel eens goed zou kunnen worden bekeken. Ik ben ook bereid en ik zeg U toe, dat ik dit met het bestuur van de theeschenkerij nog eens zal doornemen en ik zal van mijn kant ook contact opnemen met de V.V.V. om te vragen hier nog eens voor zover dat in het verleden niet is gebeurd de nodige aandacht aan te geven. Ik hoop, dat wij de exploitatie in een gunstiger richting kunnen wen den, zodat het weer een renderende exploitatie zal zijn. Verpachting is een heel apart hoofdstuk. Het heeft veel voor, maar ook veel tegen. Er zullen alleen veel gegadigden zijn als er een behoorijke winst in zit bij de huidige exploitatie. Anders zullen er weinig lief hebbers zijn. Men zal de omstandigheden waarin de Prinsentuin verkeert sterk in ogenschouw nemen. Maar ik ben volledig bereid met het bestuur van de Stichting te praten, behalve over de kwestie van de verpachting dan. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punten 45 en 46 (bijlagen nos. 217 en 229). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 47 (bijlage no. 239). Mevr. Visscher-Bomver: Ik wilde iets zeggen over de begrotingswijziging van de Dienst Sociale Werk voorziening. Zoals te verwachten was, worden in deze begroting geen nieuwe argumenten aangedragen, wel ke mij evenmin als de argumenten aangedragen door de Wethouder in de raadszitting van 13 april jl. zouden kunnen overtuigen van de noodzaak tot verplaatsing van het Administratief Centrum. Dat besluit is toen met een zeer krappe meerderheid genomen, en dat is een reden voor een minderheid in mijn fractie hierop terug te komen. Er werd toen o.a. als argument aan gevoerd, dat deze verplaatsing een besparing zou op leveren van f 17.000,per jaar. Die besparing zou dan uit deze begroting moeten blijken. En ik zie dat niet. De cijfers erbij nemend, zou ik in de eerste plaats aan de Wethouder willen vragen: Er staat: lagere per soneelskosten omdat vacature hoofd Schrijfkamer bij overplaatsing niet vervuld behoeft te worden f 13.000,—. Is er dan een vacature? En verdient dat eventuele hoofd van de Schrijfkamer dan maar f13.000,ik heb er eens naar geïnformeerd en er was niets bekend over het bestaan van een vacature. Dan staat er: Minder vervoerskosten, en ik zou graag willen weten om welke vervoerskosten het hier gaat. Gaat dat dan om aan- en afvoer van materiaal Ik zou zeggen, dat de kosten alleen maar hoger zouden kunnen worden, want het industrieterrein is veel verder weg. Dan heeft U nog op Uw lijstje staan: minder onderhoud en lagere schoonmaakkosten. Ik veronderstel dat de be dragen schattingen zijn. Het onderhoud zal dan waar schijnlijk gebeuren door personeel, dat daar al aan wezig is en ik kan mij voorstellen, dat dat goedkoper is. Dat zijn zo maar een paar vragen die ik graag be antwoord wilde hebben. Dan staat op pag. 2 van de raadsbrief bij de te maken kosten: bouwkundige voorzieningen enz., en dan komt U op een totaal van f 65.800,In de laatste alinea van dit onderdeel van de raadsbrief staat, dat voor onderhoudswerkzaamheden een krediet van f 37.400,wordt gevraagd. Ik dacht, dat dat bij de te maken kosten opgeteld moest worden en dan kom ik op een totaalbedrag van f 103.300,voordat men kan gaan verhuizen. Ik kom dan niet op f 10.860,kapi- taalslasten, maar als ik mijn totaal kostenbedrag als uitgangspunt neem en ik dacht, dat dat juist was kom ik op f 16.528,kapitaalslasten. Ik zie zodoende nog niet die jaarlijkse besparing van f 17.000,en ik zou vooral mijn vragen t.a.v. de besparingen graag beantwoord zien. De heer Itouma: Ik zal heel kort zijn. U zult in middels gemerkt hebben, dat er t.a.v. dit punt ver deeldheid in mijn fractie is. Dat is niet een verdeeld heid t.a.v. het principe van dit punt. Bij de raadszitting van 13 april jl. is gebleken, dat mijn fractie in zijn geheel in principe tegen die verplaatsing was. De meerderheid van de fractie heeft evenwel gemeend, dat, nu die beslissing is genomen bij meerderheid van stemmen, hoe gering die meerderheid ook was, wij als goede democraten die beslissing hebben te aanvaarden en dat we ook de financiële consequenties daarvan moeten aanvaarden, tenzij - en dat recht geef ik mijn fractiegenote volledig die cijfers aanvechtbaar zijn en aantoonbaar is, dat daar fouten in schuilen. De hear Buising: Ik hear ta dy minderheit yn üs fraksje. Ik haw doedestiids tsjin dat forfarren fan it Administratief Centrum stimd om redenen hwerfan ik fyn, dat se noch hielendal oerein steane. En nou bin ik net sa'n goede rekkenmaster as mefr. Visscher is, mar as ik nou sjoch dat it totael fan dy boukundige foar- sjenning f 65.800,kostje moat, dat der foar ekstra ünderhald f37.400,nedich is (dan kom ik op sa'n f 103.000,en dêr moat dan f 28.000,— óf foar for- mindering fan de eksploitaesjekosten, dan bliuwt der noch goed f 80.000,oer. Om nou to stimmen foar dit ütstel, wittende, dat men der dübel en dwers op tsjin wie en dat it boppedat ek noch f 80.000,kostje moat, dat giet my fierstentofier. Ik bin tsjin. De heer Heetla (weth.): Ik ben blij met de woor den van de heer Bouma, die zegt, dat een meerderheid van zijn fractie meent, dat men niet terug moet komen op een eerder genomen besluit. Ik kan me best be grijpen, dat er desondanks nog wel vragen rijzen i.v.m. de kostenopzet. Ik heb inderdaad in de vergadering van 13 april jl. gezegd, dat het verplaatsen van het Administratief Centrum een voordelig exploitatieverschil zou opleveren van ongeveer f 17.000.per jaar. Alle cijfers waren nog niet bekend en ik kon toen ook geen concrete cij fers noemen, maar het klopt wel ongeveer. Als U van het totaalbedrag der lagere exploitatiekosten f 28.000,—, de kapitaalslasten, f 10.860,-, aftrekt dan komt U aardig in de buurt van die f 17.000,Mevr. Visscher betwijfelt of de op pag. 3 genoemde posten (vermin dering exploitatielasten) wel kloppen. Ze zijn inderdaad juist. Als het Administratief Centrum zou blijven ge vestigd in de Perkstraat, zou dat betekenen, dat er een kracht bij zou moeten voor efficiency en leiding en wat dies meer zij. (Mevr. Visscher-BouwerIk begrijp niet waarom die kracht er niet behoeft te komen ais het Administratief Centrum verplaatst wordt.) De leiding van de Sociale Werkplaats moet nu steeds van de James Wattstraat naar de Perkstraat reizen (niet al leen de directeur, maar ook anderen). Als het Centrum verplaatst wordt betekent dat ook een beperking van de vei voerskosten (die post staat ook vermeld). U kunt rustig aannemen, dat de huidige gang van zaken zeer inefficiënt is en veel geld kost. De schoonmaakkosten zijn voor de Joodse School hoger dan voor de Sociale Werkplaats en straks kunnen we het schoonhouden regelen met de ploeg die nu de Werkplaats schoon maakt. Dan heeft mevr. Visscher nog een opmerking ge maakt over de f 37.400,die nodig is voor een onder houdsbeurt. Dat is uitgesteld onderhoud aan de barak die meer dan een jaar niet gebruikt is. Dat onderhoud had eigenlijk al eerder moeten gebeuren. Er staat voor onderhoud een post op de begroting van de D.S.W. van ongeveer f 100.000,het exacte bedrag weet ik zo niet, en nu wordt voorgesteld uit dat onderhoudsfonds f37.400,te halen voor deze uitgestelde onderhouds beurt. De cijfers zijn echt niet zo maar uit de lucht gegre pen; er is wel degelijk een opzet gemaakt. Mevr. Visscher-Bouwer: Ik begrijp het toch echt niet. In die vorige vergadering heeft de heer Wiersma ge vraagd naar die kostenbesparing van f 17.000,De Wethouder heeft toen de volgende opsomming gegeven: minder huur f 5.000,minder afschrijving f 5.000, minder schoonmaakkosten f 5.000,minder transport kosten f 2.000,Dat is een heel andere berekening dan hier wordt gegeven. En bovendien begrijp ik niets van die vacature hoofd Schrijfkamer. Wanneer, zoals uit de stukken blijkt, de Schrijfkamer in de Perkstraat behoorlijk goed werkt, dan begrijp ik die vacature niet. De cijfers die hier staan overtuigen mij niet. De heer Heetla (weth.): Ik geef toe, dat de opstel ling die nu gegeven wordt anders is dan die van enige maanden geleden. Maar het gebeurt wel eens meer, dat er wijzigingen komen. Ik heb toen naar eer en geweten de opstelling gegeven zoals die naar mijn mening was. Het bedrag is bij de huidige opstelling ongeveer gelijk gebleven. Dat had ook anders kunnen zijn. Maar ook als het onvoordeliger uit was gekomen, zou het effi ciënter geweest zijn te verhuizen. Mevr. Visscher deelt mijn standpunt niet en dat is haar goed recht. Ik kan haar kennelijk niet overtuigen. Recapitulatie. De heer Visser: Uit de raming voor de stelpost voor kapitaalslasten van nieuwe werken (dat zijn dus de onrendabele werken), volgno. 634, blijkt, dat na deze be grotingswijzigingen, deze post volledig uitgeput is. Mijn vraag is: Hoe denkt het College in de toekomst dekking te vinden voor voorzieningen van deze aard (onren dabele voorzieningen) Dit lijkt mij een heel moeilijk punt. Ik heb het al een paar keer eerder gevraagd en ik herhaal mijn vraag: Wanneer kan de Raad een dek kingsplan verwachten? Ik geloof wel, dat we daar zo zoetjes aan behoefte aan krijgen. Een tweede punt is dit. In deze begrotingswijziging zitten een paar posten waarbij een beroep gedaan wordt op de saldireserve. Dat betreft de post voor administra tieve hulp voor het voortgezet onderwijs en die voor de aankoop van een paar panden in de buurt van het stadhuis. Ik vraag mij af, of het juist is, dat hier een beroep gedaan wordt op de saldireserve, juist in ver band met de nota die de vorige Raad op de valreep nog voorgelegd is. Uit die nota blijkt, dat aan deze reserve middelen onttrokken kunnen worden voor a. tekorten van de gemeenterekeningen; b. dekking van verliezen bij vervreemding van gemeente-eigendom c. tekorten op gerealiseerde bestemmingsplannen (dus wanneer er geen dekking meer is bij het Grondbedrijf). Ik vraag me af, of we zo wel op de goede weg zijn. Ik zou hierover graag het standpunt van de Wethouder horen. De heer De Jong (weth.): Wanneer de heer Visser met zijn woorden wil aantonen, dat wij in een bijzonder moeilijke situatie beginnen te geraken, dan stem ik hem dat direct toe. Wij hebben tot nu toe steeds de kans gezien d.m.v. deze stelpost, voor investe ringen onrendabele werken dekking te vinden. Die post is nu uitgeput. Dus zullen wij, wanneer wij voor nieuwe kosten voor onrendabele werken komen te staan, eerst moeten proberen daar dekkingsmiddelen voor te vin den. Tot nu toe is dat gelukt, voor zover het posten waren van incidentele aard, of voor zover het kosten betrof die wij dit jaar ten laste van de saldireserve kon den dekken. Het betekent wel, dat wij daar het volgend jaar niet weer gebruik van kunnen maken, want wij kunnen het maar eenmalig ten laste van de saldire serve brengen. Zo is het ook in deze begroting inge bouwd. Wij zijn ons ernstig aan het beraden hoe wij de stelpost waar de heer Visser op duidt weer een be paalde injectie kunnen geven. Het zou b.v. kunnen door, voorzover mogelijk, rente over te boeken van posten waarvoor een jaarrente gepland is. Wij hebben van die rente misschien maar een gedeelte nodig. Dat kan misschien enige verlichting geven. Maar het betekent alleen maar uitstel en nog wat rekken en we zitten voor een bijzonder moeilijke situatie. Ik wil nog wel eens met klem onderstrepen, dat wij ons daar, als Raad goed bewust van moeten zijn. We moeten niet de in druk hebben, dat het allemaal maar kan. Dat was voor mij ook een van de redenen waarom ik bijzonder be ducht ben om vraagstukken als topsport die voor de eerste keer gepresenteerd worden; waaraan je be gint, maar waarvan je het einde niet ziet aan te pakken. (De heer Vellenga: Dat hebt U niet gezegd toen dat punt aan de orde was.) Ik heb gezegd, dat ik dezelfde mening was toegedaan als de heer Klomp en die heeft dit van zijn kant duidelijk gesteld. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W., met de aantekening, dat mevr. G. Vis scher-Bouwer en de heer G. Buising wensen te wor den geacht tegen de wijziging van de begroting voor de Dienst Sociale Werkvoorziening te hebben gestemd. Punten 47a en 48 (bijlagen nos. 241 en 232). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 49 (bijlage no. 227). Aanbeveling: Mej. A. C. Veldwachter, alhier. Benoemd wordt mej. Veldwachter met 24 stemmen (1 stem blanco). De Voorzitter: Ik feliciteer hierbij mej. Veldwach ter met haar benoeming. Punt 50 (bijlage no. 220). Aanbeveling: De heer P. Ytsma, alhier. Benoemd wordt de heer Ytsma met 23 stemmen (2 stemmen blanco). De heren P. van der Veen en J. Wiersma vormden het stembureau. De Voorzitter sluit, om 0.15 uur, de vergadering, na de leden van de Raad een prettige vakantie te hebben toegewenst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1971 | | pagina 12