2
3
39. Garanderen rente en aflossing geldlening voor
de financiering van de grondkosten van een aantal ga
rages in de onderbouw van 1196 woningen in Bilgaard
en Lekkumerend (bijlage no. 224).
40. Beschikbaarstelling van een krediet voor de
bouw van het gemeentelijk verzorgingstehuis (bijlage
no. 214).
41. Subsidieregeling plaatselijke Kruisverenigingen
(bijlage no. 230).
42. Aanvullende subsidienota 1970/1971 (bijlage no.
225).
43. Uitbreiding subsidiëring amateursport (bijlage
no. 231).
44. Goedkeuring jaarrekening 1970 „Stichting Thé-
skinkerij Prinsetün" (bijlage no. 223).
45. Goedkeuring van de jaarrekening over 1970 van
de Stichting Volkscrediet te Leeuwarden (bijlage no.
217).
46. Goedkeuring van de begroting van de Stichting
Volkscrediet voor het jaar 1972 (bijlage no. 229).
47. Wijziging van de gemeentebegroting en van de
begrotingen van diverse takken van dienst voor het
dienstjaar 1971 (bijlage no. 239).
47a. Beschikbaar stellen van aanvullende kredieten
voor werken (bijlage no. 241).
48. Directiestructuur Sociale Dienst (bijlage no.
232).
49. Benoeming adjunct-directeur Sociale Dienst (bij
lage no. 227).
50. Benoemen van een lid van het bestuur van de
„Stichting Théskinkerij Prinsetün" (bijlage no. 220).
De Voorzitter: Dames en heren, ik stel voor, dat wij
thans met onze besprekingen beginnen. We zijn enigs
zins verlaat omdat er nog wat stoelen moesten worden
aangedragen om zoveel mogelijk mensen die belang
stelling voor onze discussies hebben een zetel te bezor
gen. Het is wel wat warm om alles staande te moeten
meemaken. We willen ons uiterste best doen een ieder
die belangstelling heeft ook binnen te laten.
Wij hebben vanavond een enigszins uitgedunde Raad
omdat al verschillende raadsleden op vakantie zijn.
Niettegenstaande dat zullen wij niet alleen een lange,
maar, ik dacht dat ik mag stellen, ook een bijzonder
belangrijke agenda moeten afwerken. Ik dacht, dat wij
met elkaar een moedige poging moeten doen er van
avond door te komen. Het zou wel eens een beetje laat
kunnen worden, maar met een beetje goede wil lukt
het misschien vanavond klaar te komen en dat zou ons
nog een avond vergaderen met dit warme weer bespa
ren. We zullen toch wel met de mogelijkheid van nog
een vergadering rekening moeten houden.
Ik zou willen volstaan met de afwezigen in het ver
slag op te nemen en de secretaris te ontheffen van zijn
normale plicht om op te noemen wie er niet zijn.
Ik zou daar graag één uitzondering op willen maken
en wel voor een lid van onze Raad, dat wel een zeer
speciale reden heeft om vanavond niet in ons midden te
zijn, n.l. de heer Engels. U weet allen, leden van de
Raad, dat hij intussen is aangezocht als Minister voor
Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk (onder
werpen die ook voor onze gemeente steeds al bijzonder
belangrijk waren en ook de komende vier jaar stellig
belangrijk zullen zijn). De heer Engels zal in verband
hiermede een dezer dagen bedanken als lid van de Ge
meenteraad. Hij heeft mij medegedeeld, dat het hem
bijzonder spijt, dat hij vanavond niet bij deze vergade
ring aanwezig kan zijn omdat hij toch graag persoon
lijk afscheid van U allen had willen nemen. Maar van
daag is de constituerende vergadering, een vergadering
van het nieuwe kabinet, en morgen moeten de Minis
ters worden beëdigd door Hare Majesteit de Koningin.
Het is dus volkomen begrijpelijk, dat de heer Engels
met geen mogelijkheid vanavond in ons midden kon
zijn. Hij heeft mij met nadruk gevraagd U mede te
delen, dat hem dat bijzonder spijt.
Ik wil toch een enkel woord zeggen i.v.m. het af
scheid van de heer Engels, ook al is hij dan niet aan
wezig. De heer Engels is sinds 1958 lid geweest van
deze Raad. Ik geloof, dat ik zonder enige overdrijving
mag stellen, dat hij een belangrijke bijdrage heeft ge
leverd bij het tot stand komen van bijzonder belang
rijke beslissingen die de afgelopen 13 jaar zijn geno
men. In zijn heldere betoogtrant weet hij meestentijds
snel tot de kern van de zaak te komen. In de discussie
blijft hij altijd beminnelijk, ook al is hij het nog zo on
eens met b.v. de leden van het College van B. en W.
of met andere raadsleden, hetgeen meer dan eens is
voorgekomen. Wij raken een bijzonder bekwaam raads
lid kwijt. Stellig ben ik de tolk van U allen als ik op
dit moment de heer Engels dank zeg voor de wijze
waarop hij in zijn kwaliteit van raadslid op de bres
heeft gestaan voor de belangen van onze gemeente.
Eveneens ben ik er van overtuigd namens U allen te
spreken als ik de heer Engels sterkte toewens bij het
uitvoeren van de zware en bijzonder verantwoordelijke
taak welke thans op zijn schouders is gelegd. Ik stel
U voor de heer Engels hiermee in kennis te stellen.
Gaat U daarmee akkoord? (Applaus)
Punt 1.
De notulen worden ongewijzigd vastgesteld.
Punt 2.
Rondgezonden mededelingen.
Sub A en B.
Deze berichten worden voor kennisgeving aange
nomen.
Sub C.
Dit besluit wordt voor kennisgeving aangenomen.
Sub D.
Deze rapporten worden voor kennisgeving aangeno
men.
Sub E.
Dit verzoek wordt in handen van B. en W. gesteld
om preadvies.
Sub F.
Dit overzicht wordt voor kennisgeving aangenomen.
Sub G.
De hear Klomp: De hear Miedema soe hjir in op
merking oer meitsje, mar nou't hy net komme kin,
doch ik it efkes. Wy kinne der wol akkoart mei gean,
dat B. en W. dizze saek öfdogge, mar meije wy der op
rekkenje, dat der posityf op it brief reagearre wurde
sil?
De heer Ten Brug (weth.): Er is al positief op deze
brief gereageerd.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van B.
en W.
Slib H.
De Voorzitter: Ik dacht, dat we niet hoefden te vol
gen wat op de mededelingenlijst wordt voorgesteld. In
tussen is het preadvies uitgebracht en dat wordt be
handeld als punt 16a. Wij komen hierop dus straks
nader terug.
Punten S t.e.m. 12 (bijlagen nos. 215, 201, 204, 237,
210, 203, 195, 198, 196 en 207).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 13 (bijlage no. 211).
De heer Eijgelaar: Mijn fractie kan wel akkoord
gaan met Uw voorstel. Wij menen echter, dat het wel
gewenst is, dat de te creëren parkeerplaatsen voorzien
worden van een parkeermeter en dan niet van een par-
keermeter met een half uur maar met een uur par
keertijd. Ook zullen wij het op prijs stellen, dat bij het
aanleggen van dit parkeerterrein rekening zal worden
gehouden met het plaatsen van taxi's. Mogelijk kan
dan de taxistandplaats van de Wortelhaven worden
verplaatst naar dit parkeerterrein en kan aan een on
gewenste en gevaarlijke situatie een eind komen.
De heer Snel: Allereerst een paar algemene opmer
kingen. Het creëren van parkeerplaatsen in de binnen
stad heeft enerzijds de mogelijkheid meer auto's te
parkeren (die dus ruimte innemen), anderzijds trekt
net meer verkeer naar de binnenstad, juist naar die
plaatsen waar dat moeilijkheden oplevert. In het ver-
keersrapport van de P.v.d.A.-fractie in de Rotterdamse
gemeenteraad werd dan ook gesteld, dat men in de
binnenstad niet meer parkeerplaatsen moet aanleggen
dan de wegen in de spitsuren aan verkeer kunnen ver
werken. Dit rapport is gebaseerd op een verricht ver-
keersonderzoek, dat zeer gedegen is uitgevoerd. Wij be
schikken in Leeuwarden nog niet over een verkeers-
rapport, al meen ik begrepen te hebben, dat er iets in
die richting wordt gedaan. In de Leeuwarder Courant
van vrijdag j.l. hebben we een uitvoerig artikel van de
heer Noordmans kunnen lezen met als titel „Leeuwar
dens hart". Hoewel niet alles zo somber behoeft te
zijn als in dat artikel wordt weergegeven, zijn toch een
aantal uitspraken van dien aard, dat ze het overdenken
ten volle waard zijn. Het gemeentebestuur dient zich
eigenlijk permanent te beraden over de verkeerssitua
tie in het algemeen en die van de binnenstad in het
bijzonder. Parkeerplaatsen dienen daar te komen waar
ze nodig zijn. Onze fractie is echter van mening, dat
ze in het algemeen wat moeten worden aangekleed
met groen van bomen e.d. zodat niet het blik blikvan
ger is.
Over de bestemming van het braakliggende terrein
aan de Minnemastraat/hoek Voorstreek kan men ver
schillend denken. Nu bebouwing er niet direct inzit en
het terrein eigendom is van de gemeente, ligt het voor
de hand, dat men denkt aan een parkeerterrein. Zoals
de situatie er nu ligt, heeft onze fractie daar ook geen
bezwaar tegen. Wel willen wij de nadruk leggen op
het voorlopige van deze situatie, zodat in het kader
van het nieuwe structuur- en verkeersplan aanpassing
mogelijk is.
Er resten mij nog een drietal vragen: 1. Is het wel
verantwoord om deze parkeerplaatsen f 6.500,— per
stuk te laten kosten? 2. Is het ook mogelijk (de heer
Eijgelaar heeft daar ook al op gewezen) de taxistand
plaats van de Wortelhaven te verplaatsen naar deze
parkeerplaats? 3. Ligt het in Uw voornemen een aan
tal van deze parkeerplaatsen met behulp van parkeer-
meters geschikt te maken voor kort-parkeerders Mijn
gedachten gaan uit naar een parkeertijd van een half
uur.
De heer J. de Jong: Het is altijd prettig wanneer-
de diverse leden van de Raad gelijk over bepaalde za
ken denken. Ik kan het een en ander van wat ik wilde
zeggen overslaan. Er blijft voor mij alleen nog deze
vraag over. In verband met de kosten zou ik graag van
de Wethouder willen horen op welke termijn met de
uitvoering zou kunnen worden begonnen.
Mevr. Visscher-BouwerUit onze fractie komt ook
nog een ander geluid dan door de heer Snel naar voren
is gebracht.
U stelt voor voorlopige parkeerplaatsen aan te leg
gen op de hoek Minnemastraat-Voorstreek. Dit „voor
lopig" zal echter toch wel enige jaren zijn, laten wij het
eens schatten op 10 jaar. Dan zitten we al deze tijd met
een parkeerterrein binnen de binnenste ring van de
stadsgrachten. Daar een parkeerplaats nu eenmaal ver-
keeraantrekkend is, kan ik mij met dit voorstel niet
verenigen. De stad wordt hierdoor weer een stukje
meer onleefbaar en een definitieve oplossing van het
verkeersprobleem is er toch niet, gezien de blijvende
toename van het autobezit. We zullen er aan moeten
wennen een eindje te lopen. Dat zijn in deze kleine
binnenstad toch nooit grote afstanden. Ik zou met de
beslissing over hetgeen met dit terrein moet gebeuren
willen wachten op het structuurplan. Om steeds maar
weer, zij het voorlopige, deelplannen aan te nemen,
•ijkt mij onjuist. De Raad kan immers het geheel niet
overzien. Hier even aan koppelend: Wanneer krijgt de
Raad iets te zien van het structuurplan? Er is toch
meen ik al een heel stuk voorbereidend werk verricht
Zou het niet goed zijn als de Raad dit eens ter inzage
kreeg om hierover gewoon eens met elkaar te praten,
voor alles definitief is uitgewerkt? (Applaus op de
publieke tribune) (De Voorzitter: Ik zou het publiek
vriendelijk willen vragen om zich te onthouden van het
blijk geven van instemming. Dat mag nu eenmaal niet.
U kunt hier rustig met elkaar luisteren, maar U mag
niet reageren. Daar zouden we moeilijkheden mee krij
gen. En wat heeft dat voor zin.)
De heer Tiekstra (weth.): Het is met dit voorstel
zoals met zoveel zaken - en in Nederland stellig met
veel zaken dat er verschillend over kan worden
gedacht. In dit geval kan er verschillend worden ge
dacht over de vraag wat er met dit terrein zoals
het er nu sedert een aantal jaren bij ligt moet ge
beuren.
Ik geloof, dat ik geen nieuws verklap maar laat
ik dan toch een poging doen om het nog even vast
te leggen wanneer ik deze Raad er nog eens aan
herinner, dat de toestand van dit terrein niet door de
Gemeente is veroorzaakt maar door de onderneming
die met de aankoop van het oude hotel De Nieuwe
Doelen een bepaalde bedoeling had, maar deze bedoe
ling ter plaatse niet gerealiseerd heeft i.v.m. de ont
wikkelingen in de branches die deze onderneming ver
tegenwoordigt. Door deze ontwikkelingen paste het
doel niet meer bij deze situering. Het gevolg is ge
weest, dat in deze Gemeenteraad of zijn voorganger
bij herhaling over de toestand van dit terrein is ge
sproken. Ik dacht, dat niet zonder kennis en mede
werking van deze of de vorige Raad het College wel
bewust een beleid heeft gevoerd, dat er toe heeft ge
leid, dat de Gemeente nu eigenaar is van het perceel
waarop vroeger het hotel De Nieuwe Doelen heeft ge
staan. Dat is de situatie.
In deze situatie staan wij voor de vraag welke be
stemming wij, gelet op de omstandigheid, dat er t.a.v.
de definitieve situatie m.b.t. de binnenstad nog geen
zinnig woord is te zeggen (ik zal daar straks wel zin
nige opmerkingen over maken), aan dit terrein kun
nen geven. Wij willen dit terrein gedurende de tijd, dat
er geen definitieve bestemming aan kan worden ge
geven toch benutten. En nu kan men twisten over de
vraag wat in de bestuurlijke sfeer voorlopig, tijdelijk
of definitief is. Er zijn soms definitieve zaken die zeer
duidelijk de tijdelijkheid van bepaalde bestuurlijke op
vattingen demonstreren, er zijn tijdelijke zaken die
zeer hardnekkig de ontwikkelingen in de bestuurlijke
sfeer weerstaan en blijven bestaan. De Oldehove is
daarvan, dacht ik, op dit moment een zeer duidelijk
symbool.
Op dit ogenblik lijkt het gewoon verstandig om dit
stuk grond in te richten voor een bescheiden functie
ter oplossing van een accuut probleem. Dat is relevant.
En dan wil ik de rekenmeester van de pers niet vol
gen. Deze heeft even uitgerekend en de heer Snel
volgt hem hierin dat dit f 6.500,per parkeerplaats
moet kosten. Maar dat is een onjuiste redenering. Voor
het terrein is f 165.000,betaald simple comme
bonjour en wat de gemeente ook met dit terrein
doet, die f 165.000,zullen van het Grondbedrijf naar
de algemene dienst overgaan en zullen dus de kosten
meebepalen van de voorziening die zal worden getrof
fen. Ik durf met evenveel vrijmoedigheid te zeggen,
dat (wat vrij normaal is) deze parkeerplaatsen, op
basis van de kosten die hiervoor specifiek moeten wor
den gemaakt, i.e. die f 66.000,ongeveer f 2.000,-
per stuk kosten. Ook die redenering is vol te houden.
Ik geloof, dat het onverstandig is op de wijze als
in de krant is gedaan te redeneren.
De heer Eijgelaar vraagt welke voorzieningen wij
m.b.t. de functie van dat terrein willen treffen. Ik ge
loof, dat het logisch is gegeven de situering, gege
ven de capaciteit, gegeven ook het belang van deze
voorziening voor de omliggende winkels dat wij
trachten parkeermeters te plaatsen en de parkeerduur
zo beperkt mogelijk te houden en zoals meer in die
omgeving het geval is, te bepalen op een half uur.
Dat valt zowel in de contactcommissie voor de mid
denstand als in de verkeerscommissie te overleggen.
Ik ben ook bereid te bevorderen als dit werk
wordt uitgevoerd dat de gewraakte taxistandplaats
(in overleg uiteraard met de belanghebbenden, i.e. de