12 13 zouden hun eigendom wel weten te beschermen trou wens; de Tijnjedijkers kunnen zich slechts vertwijfeld tot de Raad wenden. Zij geven daarbij in overweging het grondtransport om te leiden, doch B. en W. stellen, dat dat niet mogelijk is, omdat de benodigde rijplaten die nu al over een lengte van 500 m worden gebruikt, niet te krijgen zouden zijn. Ik heb tenminste begrepen, dat dat een hoofdargument is. En met dit argument zijn wij het niet eens; het is het spijt me, dat ik het zo moet zeggen onwaar en misleidend. Op grond van enkele telefonische informaties wist ik binnen een half uur dat er in Vlaardingen een fa. Zethameta is, die het totaal aantal benodigde platen binnen een maand kon afleveren. Het gaat hier, zo vertelde deze firma mij, om platen van 50 a 60 cm breed en 8 a 9 mm dik. U kunt dus voor bijzonderheden zich tot deze firma wenden. Het adres is Postbus 62, Vlaardingen, tel. no. 010-342877. Ik kan me voorstellen, dat deze omleiding met rij platen U te duur lijkt. Als U er daarom niet op in wilde gaan dan had U eerlijk moeten zeggen, dat dat het argument was om er niet op in te gaan. U stelt verder in Uw raadsbrief, dat de borden van 15 km, die er nu staan, een tegemoetkoming zouden zijn aan de klachten van de bewoners. Ik heb daarover ook met de bewoners gesproken; de mensen die aan het geasfalteerde deel wonen, zeggen: Ja, je merkt er toch wel wat van; de trillingen zijn bepaald minder gewor den. De mensen die wonen aan het niet geasfalteerde gedeelte en dat is verreweg het grootste deel van de Tijnjedijk zeggen: Ook al rijden ze langzamer, dan nog zijn er enorme trillingen waardoor de scho teltjes van de tafel trillen. Daarbij hoor je algemeen de klacht -de heer Faber heeft het al gezegd dat men zich niet houdt aan dat verkeersverbod, dat uiteraard natuurlijk ook geldt voor personenauto's. Men heeft mij daar verteld of het waar is weet ik niet dat een heleboel chauffeurs van die vracht wagens zeggen Luister eens, daar hoef je je niet aan te houden; een dergelijk bord heeft geen enkele rechtskracht. Dat is natuurlijk niet waar; dat bord heeft wel degelijk rechtskracht en het zou wel goed zijn als er eens een proces-verbaal viel; dan wisten ook die chauffeurs dat het bord rechtskracht heeft. Al met al moet ik constateren, dat, als de situatie zoals die nu is nog lang voortduurt, die huizen er aan gaan. Ik vind dat dat niet kan; dat mogen wij niet toestaan. Wij zullen op de een of andere manier hetzij door een kortere weg, hetzij door alsnog rij platen te bestellen een oplossing moeten vinden. De heer Heidinga: De mensen aan de Tijnjedijk ondervinden bezwaren van dat verkeer. Dat is duide lijk; U ontkent dat ook niet. Ik wil allereerst even iets zeggen over hetgeen de heer Van Haaren meende te moeten opmerken, n.l. dat wij mensen die aan de Harlingerstraatweg wonen (Dr. Vondeling bijv.) die overlast niet zouden aandoen en deze mensen aan de Tijnjedijk wel. Dat is natuurlijk kolder. Zulke dingen moeten we hier in deze Raad ook niet zeggen, vind ik. Wat heeft zoiets voor zin? Het is n.l. niet het geval, helemaal niet. Dan zouden we gewoon met aanzien des persoons werken, zo van: dat zijn maar gewone mensen, die kunnen dat wel hebben. En dat is beslist niet het geval. Wij hebben hier ook in de tijd, dat de heer Van Haaren in de Raad zit hele series klachten van bewoners van de stad gehad. Dan weer over de bus, dan weer over auto's met heipalen en ga zo maar door. Ik zal U dit vertellen, ik woon in de Kanaalstraat; ik weet niet of U mijn huis wel eens hebt gezien, het zit vol scheu ren. Het gebeurt me wel, dat ik op mijn bed lig en helemaal op en neer ga door het verkeer langs de Kanaalstraat. (Gelach) Maar dan stuur ik niet een brief naar de Gemeenteraad waarin ik verzoek de Ka naalstraat voor verkeer te sluiten. Ik weet drommels goed, dat daar verkeer langs moet en dat de straten er zijn voor het verkeer. De maatschappij moet leven, moet draaien en daarvoor moet dat verkeer langs die Kanaalstraat; daar helpt niets aan. Zo is het ook gegaan toen wij Triotel bouwden. De mensen van de Borniastraat en de Sportlaan hebben vreselijk veel last gehad van het verkeer. En dat heeft de Raad zich ook wel degelijk aangetrokken. Maar je ziet op zo'n bepaald moment geen oplossing. We hebben toen voor de Borniastraat nog een heel stel stelkonplaten ge kocht om die mensen tegemoet te komen. Wij proberen dat houd ik volledig vol als Raad en U probeert als College de overlast zoveel mogelijk te beperken. Van dat standpunt gaan we uit, ongeacht welke straat of buurt het betreft. Dat moest mij toch even van het hart. Nu speelt hier nog iets. Ik heb, net als de heer Jans sen, ook gezien, dat we wel een kortere route zouden kunnen vinden. Jammer genoeg kan dat nu pas. Zo lang ze met die verandering van de ringweg bezig waren (de aansluiting naar de Drachtster brug), had je eigenlijk niet de gelegenheid daar af te slaan. Ik vraag mij zelfs af, of het nu ogenblikkelijk kan, maar in ieder geval geloof ik, dat het haast zover is. En dan ben ik het met de heer Janssen eens, dat we dat moeten doen. Want het gaat ongeveer om dezelfde af stand. Je rijdt nu aan de ene kant van de Wielenpölle langs en dan zou je langs de andere kant van de Wielenpölle gaan. Het verschil in lengte is niet groot. En dan nog iets. Ik heb een motie klaar gemaakt over deze rijgeschiedenis; we moeten er in voorzien, dat er een andere stortplaats komt. Maar als U aan de heer Janssen de toezegging doet die hij vraagt, dan geloof ik niet, dat wij er behoefte aan hebben deze motie in te dienen. Deze motie is vrij scherp. Weet U waarom? Omdat men daar achter in het Aldlan, waar die grond gestort wordt, zonder rijplaten rijdt. Daar rijdt men gewoon op het zandlichaam, over ongeveer 5 a 600 m. De eerste 100 m rijdt men op platen en dat had de hele zomer in het Aldlan ook wel gekund. Als men die zandbaan had gemaakt, net als die er nu achter in het Aldlan is, dan rijd je daar over. Ik heb dat destijds ook eens opgemerkt toen we het over de zand- ophoging hadden in Camminghaburen. Als je zand op spuit, dan ontstaat er als het ware een harde plaat. En als je die zandbaan geregeld in orde houdt, zoals men dat achter in het Aldlan doet, dan rijd je daar bij goed weer zonder platen. Als dat op tijd bekeken was, hadden we deze mensen misschien die overlast helemaal niet behoeven aan te doen. En daarom had ik d.m.v. die motie willen zeggen: Nu moet het uit zijn. Maar nog maals, als U de heer Janssen kunt toezeggen, dat U dit wilt bezien en dat er binnen heel korte tijd een andere oplossing is U zou er bijv. ook de Park straten heen kunnen gooien; U hebt puin bij de vleet, dus leg er een puinbaan neer, dan hoeft U geen platen, het materiaal is er dan dien ik de motie niet in. De hear Singelsma: It probleem fan de oerlêst, hwer't wy it hjir oer hawwe, kenne wy fansels yn Gou- tum ek. Dêr is der yn foarsjoen troch in 30 km-bi- paling, mar as it goed wêze soe, moast der ek in effek- tive kontrole wêze. En dy is der perfoarst net. Net ien lukt him der hwat fan oan. Mar hwannear't it Kolleezje seit, dat der gjin ryd- platen to krijen binne, dan bin ik it folslein iens mei de hear Van Haaren, dat dat gjin argumint is dat jildt. Dat is gjin goede foarljochting oan de rieds- leden. Dêr woe ik dochs wol efkes op komme. De heer Tiekstra (weth.): Allereerst ga ik even in op de opmerkingen van de heer Janssen. Hij is van oordeel, dat er een kortere route mogelijk is en hij wordt in die opvatting gesteund door de heer Heidinga die dan 350 m langer is dan de huidige route. Ik zeg kort en categorisch toe, dat ik in de eerstvolgende vergadering van de Commissie Grondbedrijf deze op lossing met de leden van de commissie zal doorspreken, nadat het voorbereid is in overleg met de Directeur van het Grondbedrijf en mogelijk met Openbare Wer ken. Wij moeten wel weten, dat het grond storten ge beurt in overleg met het Grondbedrijf door particuliere bedrijven die in de gemeente grond kwijt moeten. Het storten van grond is telkens opnieuw een heel moeilijk probleem. Er zijn niet altijd zo maar terreinen be schikbaar waar grond gestort kan worden. Dat be tekent, dat doorgaans deze grond gestort wordt op terreinen in eigendom van de Gemeente, die gereed liggen om ontsloten te worden. Dat betekent ook dit aan het adres van de heer Heidinga; hij weet het trouwens ook wel -, dat je met puin storten uiter aard nog voorzichtiger moet zijn, want je moet niet bereiken, dat men, wanneer men straks aan het heien gaat i.v.m. de bouw van woningen, op puinlagen te recht komt. Maar het is een kwestie van uitzoeken waar in de bestemmingsplannen de gebieden liggen waar dit kan. In het Bilgaard zit ook een hele puin- kuil. Wij moeten hiermee ook t.a.v. het Kalverdijkje rekening houden. Wij moeten, dacht ik, niet de illusie hebben, dat grond storten mogelijk is, zonder dat er gebruik gemaakt wordt van de bestaande straten. Daar helpt geen lievemoederen aan. De heer Heidinga heeft volkomen gelijk als hij zegt, dat dit verkeer zijn gang gaat en een weg zoekt. Wij leven niet op een zand plaat, wij leven op klei. Die klei brengt zo haar pro blemen mee, zeker als er tijdelijk zwaardere belastin gen zijn. Het is wel waar, dat snelheidsbeperking zeer veel invloed heeft. Dat is ook wel duidelijk; elke stoot wordt door de verhoogde snelheid met grotere kracht aangebracht. Als men langzaam rijdt dan komt alles niet zo hard aan. Wij hebben met de politie zeer na drukkelijk de afspraak gemaakt, dat de controle zo effectief mogelijk zal zijn. De snelheidsbeperking geldt voor alle verkeer, ook voor fietsers, en het enige wat ik kan doen is U dringend verzoeken om ik dacht haast dat het niet nodig was de politie hierop te wijzen. Dan zegt de heer Faber zijn entree is voortref felijk dat het helemaal niet waar is, dat B. en W. snel hebben gehandeld; het eerste contact met deze Wethouder was immers op 9 april. Dat contact en dat is dus geen misverstand van mijn kant had m.n. betrekking op de situatie die bestond toen het eerste stuk van de Tijnjedijk in uitvoering was. En deze Wethouder heeft, wat dat betreft, voortdurend de vinger aan de pols gehouden. De snelle reactie van B. en W. waarvoor de heer Janssen het College een compliment maakte heeft betrekking op het feit, dat B. en W. nu reeds op deze agenda, nadat het stuk op 21 september is binnengekomen, een preadvies hebben geplaatst. B. en W. hebben eraan gehecht de Raad zo snel mogelijk van preadvies te dienen. Dan een enkele opmerking t.a.v. het verdere betoog van de heer Faber. Hij zegt: Er kan elders worden gestort. Ik ben bereid dat punt te onderzoeken. Er wordt op dit moment trouwens ook al elders gestort. Maar het door mij toegezegde onderzoek kan zich vol trekken zonder dat de Raad behoeft te worden inge schakeld. Wij zullen proberen het storten in het Aldlan te staken. Dan suggereert de heer Faber ik dacht, dat hij zich de tolk maakte van de bewoners van de Wielenpölle dat eerst Albert Heyn klaar moet zijn en dat daar na de wijk pas aan de beurt komt. Zouden wij de om gekeerde volgorde toepassen, dan zou dat gewoon in houden, dat het nieuwe werk, dat gemaakt is, kapot gereden wordt, terwijl het andere werk wordt uitge voerd. Er is op het ogenblik een duidelijke volgorde in dit werk. En daarmee dienen we, uitvoeringstech nisch, het belang van de wijk. Maar het staat vast, dat het totaal van voorzieningen voor deze wijk in de komende maanden in uitvoering komt. De heer Heidinga heeft al gereageerd op de onjuiste opmerkingen van de heer Van Haaren. Ik hoef dat niet meer te doen. De heer Van Haaren noemt dan de woorden „onwaar en misleidend". De afstanden waarop deze dubbele pla- tenvoorziening zou moeten worden bemeten de platen overlappen elkaar zijn inderdaad zodanig, dat het niet reëel is te veronderstellen, dat men op korte termijn daarvoor platen zou kunnen verwerven, nog afgezien van het feit, dat dit een investering zou be tekenen die zulke bedragen zou belopen, dat daarvoor niet op korte termijn de middelen beschikbaar zijn. Dat moet de heer Van Haaren zich terdege realiseren. Het staat de heer Van Haaren natuurlijk vrij alle kwalifi caties te gebruiken die hem goed liggen. Dat laat ik verder aan hem over. Maar het verhaal in dit pre advies ter zake van de rijplaten is bepaald niet uit de duim gezogen. Wij zijn voornemens daar heeft de heer Heidinga ook over gesproken nu de Raad vanavond het voor stel, onder punt 9 genoemd, heeft aangenomen, kan dat, als het voorstel ook is goedgekeurd door G.S., in het recreatiegebied het Kalverdijkje een voorziening te maken voor deze doeleinden. Ik moet aan het adres van de heer Janssen wel zeggen, dat het daarbij niet uitgesloten is, dat dit vrachtautoverkeer dan weer moet gaan langs woonstraten, voor zover die voor dit ver keer niet gesloten zijn. Ik wil proberen, in overleg eventueel met de politie, een duidelijke route aan te wijzen voor dit verkeer, maar dat moet alweer gaan met toepassing van tijdelijke verboden, bijv. een inrij- verbod voor vrachtauto's in woonstraten. Dat kunnen we nog wel eens bekijken. Het is dus inderdaad de bedoeling in het plan Kalverdijkje een voorziening te maken waarin puin storten en grond storten mo gelijk is. Ik geloof, dat ik hiermee zoveel mogelijk de opmer kingen die door de raadsleden in eerste instantie zijn gemaakt, heb beantwoord. De heer Van Haaren: Heel kort nog een enkele op merking. Ik heb in eerste instantie het woord „mis leidend" gebruikt en dat woord neem ik bepaald voor mijn rekening. Ik handhaaf het ook, omdat ik de firma, waar ik zonet over sprak, heb gevraagd of het moge lijk was voor een lengte van 4 km die rijplaten te leveren, inclusief de wisselplaten. De vertegenwoordi ger van deze firma heeft mij heel duidelijk gezegd, dat dit wel mogelijk is, dat een dergelijke bestelling binnen een maand zou kunnen worden uitgevoerd. Een heel ander punt is, dat het inderdaad een kostbare zaak zou zijn; daar twijfel ik niet aan, dat heb ik ook wel be grepen uit de opmerkingen van de betreffende ver tegenwoordiger. Maar nogmaals, dat argument van de kosten is helemaal niet gebruikt. Er werd alleen maar gesteld, dat het niet mogelijk was, omdat die rijplaten er niet zijn, en dat vind ik misleidend. De heer Faber: Ik zou nog even terug willen komen op dat contact van 9 april. Toen heeft de heer Koning in een mondeling onderhoud aan de heer Tiekstra ge vraagd of er iets gedaan kon worden aan de overlast. In ieder geval heeft men tijden gewacht op maatrege len of informatie of op alle twee. Toen men niets hoor de, heeft men een schriftelijk verzoek ingediend (21 september) en daarop is nu een reactie gekomen. Ik vraag mij af, of dat niet eerder gekund had, al had de Gemeente alleen maar die snelheidsbeperking van 15 km ingevoerd. Dat zou misschien invloed gehad hebben. De heer Tiekstra is er eenmaal langs gereden. Hij moest toen wachten in een file. Een bewoner van die straat die in zijn tuintje bezig was zei tegen de Wet houder: Het is op het ogenblik niet zo best met deze huizen; ze scheuren. Daarop heeft de Wethouder ge antwoord: „Dat fait wol hwat ta." En toen ging de file weer verder en daarmee was het onderhoud af gelopen. Dat is niet veel informatie tussen april en september. Het initiatief is van de bewoners uitgegaan en er zijn geen maatregelen gekomen van gemeente wege. De heer Tiekstra (weth.): Ik geloof, dat men bij de bepaling van de inhoud van een preadvies aan de Raad toch wel onderscheid moet maken tussen wat theore tisch mogelijk is en praktisch uitvoerbaar. Dat bete kent naar mijn overtuiging, dat de verwerving van een dergelijke hoeveelheid rijplaten theoretisch misschien wel mogelijk is, maar praktisch niet toegepast kan worden. En daar gaat het, dacht ik, om. En dan wil ik wel aan de heer Van Haaren toezeggen, dat hij in het vervolg de theoretische mogelijkheden krijgt naast de praktisch uitvoerbare mogelijkheden. Ik dacht, dat we de Raad wat dat betreft duidelijk moeten voor lichten en dat het dan niet misleidend is. Dan kom ik tot de gesprekstoon van de heer Faber. Ik ben hem bijzonder erkentelijk voor deze wijze van optreden. Ik wil hem alleen zeggen, dat de informatie die hij hier aan de Raad verstrekt en die hij van de bewoners heeft gekregen niet juist is en dat de woorden waarin hij die verpakt misleidend en onwaar zijn. Het is zo, dat deze Wethouder verschillende ma len op de Tijnjedijk is geweest. Het is ook zo, dat deze Wethouder verschillende malen ditzelfde stuk weg lo pend heeft afgelegd. Het is ook zo, dat deze Wethouder verschillende malen bij de bewoners achter de huizen is geweest.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1971 | | pagina 7