20 steeds weer met andere gezichten zal moeten leren werken, want waarom houden we anders één keer in de vier jaar gemeenteraadsverkiezingen? Dan kunnen nieuwe mensen opduiken. U heeft ook gezegd, dat het niet Uw bedoeling is geweest, dat ik mij op een ge geven moment overdonderd zou gevoelen. Ik wil dan toch wel even duidelijk zeggen, dat ik dat niet als een verwijt aan Uw adres heb gezegd, maar eerder als een tekort aan technisch inzicht aan mijn kant. Ik ben nu éénkeer geen ingenieur en als je dan zoveel eerlijke informatie van de andere kant krijgt, ben ik geneigd te zeggen: Nou ja, het zal dan wel waar wezen. (De Voorzitter: U heeft toch Uw eigen mening.) Nou ja, op den duur heb je je eigen mening. Dat is tenminste wel de bedoeling. Ik zie het op het laatste moment terugtrekken van het voorstel of in ieder geval de zaak opnieuw in studie nemen echt als een noodsprong op het laatste nippertje. Ik heb het sterke gevoel ik kan niet zeggen: ik weet dat we verkeerd gaan met het verbranden van ons huisvuil en al het vuil dat we produceren. Als wij als maatschappij zoveel rotzooi produceren, dan moe ten we er toch zeker voor zorgen, dat we dat op een verantwoorde en fatsoenlijke manier kwijt raken, zon der het milieu nog meer te belasten of aan te tasten. Ik wil dan ook sterk aandringen op aanneming van de motie-Singelsma, die eigenlijk alleen nog maar vraagt om nieuwe bestudering. (De Voorzitter: Als die motie komt.) Ja, als die komt. En anders, nou ja De hear Singelsma: De hear De Jong hat in protte wurden brükt. (De hear Tiekstra (weth.): Jo ek.) (Laitsjen) Ik haw ek wol in protte wurden brükt, mar ik tocht, dat it wol wurden wiene, dy't hout snienen, hwermei net sein is, dat dy fan de hear De Jong gjin hout snienen. Allinnich, hy giet op forskillende punten fan my net yn. Ik sil him in konkrete fraech stelle. Wy liene strak 15 miljoen goune. Dér komt it op del. Is by dy priis per ton rinte en öflossing ynbigrepen? Of komt dy f20,noch wer oer de f47,hinne? (De hear De Jong (weth.): Né, dy is der by ynbigrepen.) Moai. Is de hear De Jong der wis fan, dat it bidrach fan f 19,per ton forwurke produkt hanthavene wur- de kin, dat it net f 40,pertonwurdt yn de kommende twa, trije jier? Ik haw niiskrektsa Leijen, dat ek wurket mei twa ovens, al oanhelle, mar dér is de priis opt- heden f 40,— de ton forwurke produkt. De Wethalder is ek net yngien op myn opmerking: „Neist forbaer- nen is bigraven noch needsaeklik." Hwant it residu moat earne hinne. Dat is in dea produkt, dat is ünfor- keapber. Dat moat bigroeven wurde. Mar hwer't it my foaral op oankomt, is, dat de Kommisje foar Mil ieuhygiëne üt de Steaten ta de konklüzje kommen is, dat dit rapport fiersten en fiersten to meager is. It biljochtet de saek fan ien kant en it docht de oare methoaden mei inkelde rigels öf. De kommisje hat de hear Spiekhout frege om in twadde rapport en dat is tasein hweryn spésiael de klam lein wurdt op it kompostearjen fia de methoade-Wijster of fia de Frans- ke methoade: forlytse en dan kompostearje. Dat dit rapport net de frucht is fan eigen ündersiik, biwiist ek wol de Dütske noarm dy't hantearre wurdt: 15 mg per m3 Rohgas ensfh. It is allegearre oerskreaun üt oare, eardere rapporten en net oanpast oan de situaesje yn Nederlan. Der is gjin forbod yn üs lan foar it meitsjen fan bipaelde plastics. Der binne forgiftige plastics; der binne de polyvinyl-chloride stoffen: ü.o. skomrubber dy't by forbaernen saltsür jowe. Jo moatte Den Haech mar ris freegje, hoefolle lést men dêrfan hat. Ik wol dus mar sizze, dat it forbaernen yn mannich opsicht dus ek üt miljeu-hygiënysk eachpunt in methoade is, dêr't noch hiel hwat heakken en oezen oan sitte. De bi- driuwssekerheit, seit de Wethalder, is sa geweldich. Mar as hy yn Amsterdam ynformearret, dan sil hy konstatearje, dat de rasters iderkear forstoppe binne troch fytskügeltsjes dy't yn it materiael sitte. En dat men stees wer dwaende is mei it losbikjen fan dy dingen. Ik wol net to folle yn alderhanne bisünderheden trede. Ik leau, dat de hear De Jong fan my de yndruk hie, dat ik in foarstanner fan stoarten en bigraven bin, mar dat is perfoarst net it gefal. It sil in kombinaesje wêze moatte fan inkele methoaden. Hamburg byg. sil ek oer- gean ta it forlytsen fan it materiael en it kompostearjen, neist it forbaernen. Dêr sille dus twa methoaden neist elkoar bistean. Ik haw net yn it minst de hoop, dat hwat ik hjir nei foaren brocht haw, ienige yndruk makke hat, mar dat is foar my net sa bilangryk. Ik haw allinnich de Gemeente en har adviseurs en riedsleden warskógje wollen, dat de ütstelde methoade de Gemeente wis in miljoen ekstra kostet en ik hoopje, dat, hwannear't de saek draeit, by libben en wolwêzen, de hear De Jong dêr nochris oan to herinnerjen. Ik tsjinje noch wol in moty yn. Dan witte Jo krekt, hoe't de saken der foar steane. Dy moty is sa: „De Ried fan de gemeente Ljouwert; yn gearkom- ste byien op 20-12-1971 forsiket it Kolleezje fan B. en W. punt 30 (bylage nr. 469) fan de aginda óf to fieren en de saek fan de forneatiging fan de htis- smoargens op 'e nij oan de oarder to stellen yn 'e folg- jende riedsgearkomste; en giet oer ta de oarder fan 'e dei." De moty is ünderskreaun troch mysels en mefrou Woudstra. De heer De Jong (weth.); De heer Meijerhof heeft betreffende de milieu-hygiëne gevraagd of het moge lijk is daar een zo goed mogelijke bewaking voor te geven. Ik heb mij in de pauze nog even daaromtrent laten informeren door de directie van de dienst en ik kan hem dit nog mededelen het is ook aan het adres van de heer Singelsma gericht dat het volume aan gas, dat straks de schoorsteen zal uitgaan, voor 46% is samengesteld uit waterdamp en voor 52% uit kool zuur (dus totaal 98%). En dat is onschadelijk. De rest is zwavel-dioxyde (0,02%), chloor-waterstof (0,025%) en fluor-waterstof (0,002%), stoffen, die wèl schadelijk zijn. De schoorsteen krijgt een hoogte van 60 m. De metingen in Rotterdam, Amsterdam en Leiden, ste den, die ervaring hiermee hebben, zijn dusdanig, dat beslist geen maatregelen noodzakelijk zijn om hier iets aan te gaan doen. Mocht het in de toekomst wel nood zakelijk zijn -en dan kom ik op de vraag van de heer Meijerhof terug dan zijn maatregelen te ne men door middel van wat men noemt het wassen van gassen, waardoor men de risico's toch weer kan ver kleinen. Wij houden dus de vinger aan de pols en we kunnen iets tegen luchtvervuiling doen, als onverhoopt het aantal schadelijke gassen zal toenemen. Wat de cijfermatige benadering betreft, waar de heer Meijerhof ook over gesproken heeft, wij komen in april ongetwijfeld terug, wanneer wij van de Pro vincie de toezegging krijgen, dat zij zich garant stelt voor het verschil in kosten, als nog een derde oven wordt bijgebouwd. Doet de Provincie dit niet, dan blij ven wij bij de twee ovens en dan zijn we klaar door het voorstel dat we nu doen. En ik dacht, dat dit in de lijn van de heer Meijerhof lag. (De heer Meijerhof: Ik mis de cijfermatige benadering op economische grondslag. Als U zegt: We gaan nu over op twee ovens in plaats van drie, dan moet je als prognose kennen het tijdstip, waarop wij, als we met twee ovens gaan werken, vol zitten met de capaciteit die we nu hebben. En dan kan het voordeliger zijn, vooral als dat tijdstip wat naar voren wordt geschoven en veel verder naar voren ligt dan in de rapporten staat daarin wordt 1980 genoemd en nu hebben we het al over 1974-1975 en het kan nog iets dichter bij ko men meteen tot drie ovens over te gaan. Door middel van een cijfermatige opstelling kunnen we daar een beslissing over nemen. Daarom wilde ik, dat B. en W. in elk geval terugkomen bij de Raad, ongeacht de beslissing van de Provincie.) Ja, maar de beslissing die vanavond van de Raad gevraagd wordt, is, dat we het contract kunnen aangaan, met twee ovens verder gaan en per 1 april, wanneer wij meer zullen weten, ook van de Provincie, toch ook hiermee bij de Raad terugkomen. Daar hel) ik niets op tegen; dan ben ik wel bereid de informatie te geven die de heer Meijerhof heeft gevraagd. De hear Singelsma sei: „Neist forbaernen is bigraven needsaeklik." Dat is by dit systeem net it gefal. Wy hawwe de oertsjüging, dat wy it residu kwyt kinne. Yn it foarste plak binne dat de slakken dy't formealle wurde (in produkt dat tige frege wurdt; yn Amster dam seit men, dat dêr mear fraech as oanbod is.) Dy 21 formealle slakken binne bisünder geskikt foar wegen- oanliz ensfh. Twad kinne wy it izer dat oerbliuwt, ek kwyt, fia de skroathannel. Der bliuwt dus neat oer dat bigroeven wurde moat. Dy ünderfiningsgegevens haw we wy yn Amsterdam, Rotterdam en Alkmaer opdien. Dêr is dizze methoade yndied op ynsteld. En dat is nou krekt ien fan de greatste forskillen mei it systeem dat de hear Singelsma oanbifellet. Der bliuwt sawol by forlytsen plus kompostearjen as by kompostearjen fia de VAM altyd eat oer dat bigroeven wurde moat. Dêrtroch üntstiet der in kostenelemint dat net fol- dwaende kwantifisearber is, sadat men nea wit, hwer't men üt komt. Wy hawwe it systeem sadanich opset, dat wy ridlikerwize witte, hwer't wy oan ta binne. En der bliuwt neat oer. (De hear Singelsma: Jo hawwe it léste wurd, mar ik soe Jo fan antwurd tsjinje kinne, hwant dit kloppet net.) Nou wit ik it net, mynhear de Foarsitter, hwant de hear Singelsma hat hjir nochal frij folie sein oer in provinsiael rapport, mar dat rap port hat hjir nea oan 'e oarder west. Dat hat him oan- geande in oantal dingen biheine moatten, omdat it for- wiisd hat nei ündersiik-rapporten, diel-rapporten, dy't hjir wöl biskikber west hawwe. Dat provinsiale rap port hat de yndruk jown, dat it hwat meager wie. Mar dat meagere rapport hawwe wy hjir dus nea hawn. It „fette" dat der by it provinsiale rapport óf wie, hienc wy hjir wol. Ik soe dus sizze: Wy binne hjir folie riker yn argumintaesje, sjoen it histoaryske materiael dat wy hjir hawwe. (De hear Singelsma: As yn it rap port, dat wy fan gemeentekant krige hawwe, stiet hwat de hear De Jong bidoelt, op hokker blêdside stiet it dan?) Doe't it provinsiale rapport yn de öfdieling Fryslan fan de V.N.G. bihannele is, binne troch de ge- meentebistjüren ek opmerkings makke oer' de omfang fan it rapport en doe is fan provinsiale kant troch de hear Spiekhout sein: „Jimme falie dit rapport nou wol oan, mar wy hawwe mei klam ek as boarnen neamd in oantal rapporten, dêr't wy üs op basearre hawwe. En ündersykje dy rapporten noch mar ris; dan krije Jimme krekt dy gegevens dy't Jimme miene nou to missen. Mar Jimme hawwe de muoite net nommen dy op to freegjen en dêrnei to sjen, hwant dan wiene Jimme wol ta oare konklüzjes kommen." Wy hawwe yn de rin fan de jierren in wiidweidige motivearring jown; steapels rapporten. En dan haw ik gjin bihoefte oan de moty fan de hear Singelsma. Ik soe de Ried ek nei de motivearring troch de hear Singelsma fan syn moty sizze wolle: Litte wy him net folgje. Wy miene, dat wy mei de methoade dy't wy keazen hawwe, foar Ljouwert de meast foardielige wei socht hawwe en dat wy hjirmei trochgean moatte. De Voorzitter: Handhaaft de heer Singelsma zijn motie De hear Singelsma: Ja, en ik soe noch wol hwat forklearje wolle. De Voorzitter: Nee, dat gaat niet; de tweede in stantie is afgelopen. Blijft mevr. Woudstra de motie ondersteunen? Mevr. Woudstra-Peene: Ja, mijnheer de Voorzitter. De heer Faber: Ik ondersteun de motie ook. De Voorzitter: Ja, de heer Faber heeft zijn hand tekening ook nog onder de motie gezet. Ik breng dus de motie in stemming. De motie-Singelsma c.s. wordt verworpen met 27 te gen 8 stemmen. Voor stemmen de dames E. Branden- burg-Sjoerdsma, G. Visscher-Bouwer en L. Woudstra- Peene en de heren G. Buising, D. Faber, T. H. van Haaren, J. Hemstra en J. B. Singelsma. De Voorzitter: Wordt stemming verlangd over het voorstel van B. en W. De dames Brandenburg-Sjoerdsma, Visscher-Bouwer en Woudstra-Peene en de heren B.uising, Faber, Van Haaren, Hemstra en Singelsma vragen aantekening, dat zij geacht willen worden te hébben tegengestemd. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W., met aantekening, dat degenen, die voor de motie-Singelsma c.s. hebben gestemd, tegen het voorstel van B. en W. zijn. Punt 31 (bijlage no. 470). De heer Knol: Bij het bestuderen van dit raads voorstel om sommige aardgastarieven te verhogen, hebben wij gezocht naar een dusdanige motivering, dat wij met de motivering van B. en W. zouden kunnen instemmen. Waren de tariefsverhogingen, die we in de vorige raadsvergadering behandeld hebben, nog verde digbaar omdat ze betrekking hadden op de begrotings positie van 1972, de tariefsverhoging, die we nu be handelen, staat geheel los van deze begrotingspositie. De baten hiervan worden zelfs in de alternatieve be groting 1972 van Weth. De Jong niet genoemd. De tarieven worden louter verhoogd op advies van de S.R.O.G. en wel omdat een betere aansluiting tussen de tarieven van klein- en grootverbruikers gewenst wordt geacht. Dan komt men daar wel wat laat mee voor de draad, want deze tarieven bestaan al sinds 1965. En en passant wordt in de raadsbrief nog ge zegd, dat de vrijkomende baten dan kunnen worden aangewend om het sinds april 1971 gestegen kosten- peil te kunnen compenseren. Maar dat probleem speelt, dacht ik, bij elke tak van dienst van de Gemeente. Daarnaast wordt nog gezegd, dat het noodzakelijk is een controle-apparaat op te richten, teneinde eens in de drie jaar de verbruikersapparatuur te testen. Naast de bestaande gas-apparaten-servicedienst van de plaat selijke gas-installateurs is dat op dit moment wel wat te veel van het goede, terwijl dan bovendien dit con trole-apparaat zal worden betaald door slechts een be perkte groep gasverbruikers, n.l. degenen, die dus nu een tariefsverhoging op hun dak zullen krijgen. Al met al een reden voor ons om afwijzend tegenover dit voorstel te staan. De Voorzitter: U spreekt van „wij". Wie zijn die „wij" De heer Knol: De fractie. De heer De Jong (weth.)Wat moet ik hier nog van zeggen De heer Knol heeft opgemerkt, dat de voor gestelde tariefsverhoging los van de begrotingspositie staat, omdat de Wethouder die ook niet in zijn alter natieve begroting heeft opgenomen. Ik zou willen stel len: Als wij ervan uitgaan, dat de op te richten vei ligheidsdienst nodig is en dat is in S.R.O.G.-verband, maar ook door de directie, dus plaatselijk duidelijk gesteld, dan betekent het wèl een aantasting van onze begrotingspositie. U weet, dat we f 956.000,op brengst hebben geraamd voor 1972 en deze veilig heidsdienst kost ons in ieder geval f 160.000,wij zitten, als we deze tarieven niet zouden verhogen, op een opbrengst van ongeveer 8 ton, terwijl de norm-op brengst 9 ton is. Dus we zouden, als we de redenering van de heer Knol zouden volgen, een gat in de begro ting hebben van ongeveer een ton. En dan hebben we er nog niet eens rekening mee gehouden de heer Knol heeft zelf al even gewezen op de stijging van het kostenpeil -, dat wij te maken hebben met een stijging van het loonpeil sinds april 1971 die niet in de begroting 1972 is opgenomen, omdat die is opge steld op een moment, dat de loonstijgingen 1971 gro tendeels nog moesten komen. Die loonstijgingen be droegen over 1971 sinds het samenstellen van de be groting f 150.000,en voor 1972 hebben we nog eens met 2 ton aan stijging van loonkosten te maken. We hebben dus een normale verbetering van de begroting, ook vanuit het oogpunt van de loonstijgingen, wel nodig. Verder zou ik duidelijk willen stellen, dat we ons niet alleen naar de S.R.O.G. hebben te richten. Het is echter wel altijd ons uitgangspunt geweest, dat we voor gas als norm de S.R.O.G.-tarieven en voor elek triciteit de P.E.B.-tarieven volgen. We hebben ons m.b.t. die S.R.O.G.-normen eigenlijk al een tikkeltje gereserveerd opgesteld door te zeggen: Laten we i.v.m. het feit, dat we toch al voor zoveel verhogingen ko men te staan, hier m.n. de groep verbruikers uit de laagste inkomensklasse van onze bevolking buiten la ten. Vandaar, dat we voor de klassen I, II en III geen verhoging voorstellen, in tegenstelling tot het S.R.O.G.-advies. De S.R.O.G. heeft gezegd: Als U het gehele voorstel niet kunt accepteren, doe dan eventueel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1971 | | pagina 11