9 voorbereidingsbesluit, achteraf te wijzigen. Daar komt nog bij, dat de grondverwerving inderdaad misschien wat moeilijker zou kunnen worden. Die grondverwer ving moet in elk geval plaats vinden op basis van een ontwerp-bestemmingsplan, waarvan de inhoud bekend kan worden gemaakt. Laat ik het zo voorzichtig for muleren. Wat op het ogenblik in onderzoek is en wat volgens de wet wel mogelijk zou kunnen zijn, is, dat we nagaan, in hoeverre de onteigeningsgrond op basis van een bouwplan voor dit gebied in het belang van de volkshuisvesting gehanteerd kan worden. Het lijkt niet onmogelijk dat te doen. Als de grondverwerving niet voldoende vaart krijgt en te grote bezwaren ont moet en dat lijkt me met Werkmanslust bepaald het geval te zijn dan zullen we, uiteraard na enige procedure-problemen te hebben geregeld, bij de Raad terug moeten komen met een principebesluit tot ont eigening op basis van de onteigeningsgrond die ik zo even heb genoemd. De heer Heidinga: Ik wilde nog slechts deze vraag stellen: Zou het nemen van een voorbereidingsbesluit van goede invloed zijn op de bouw daar? Of zou, als we de mogelijkheid benutten die de Wethouder hier noemt: eventueel onteigenen op grond van een bouw plan, dat een belemmering kunnen vormen? Als dat zo zou zijn, dan zeg ik weer: Laten we Werkmanslust uit het plan Oldegalileën lichten. Want ik geloof, dat het argument van de Wethouder, dat dit geen goed beleid zou zijn, hier niet speelt. Als we, nadat we al tweemaal eerder een voorbereidingsbesluit voor dat ge bied hebben genomen en nu op het ogenblik tot de conclusie komen, dat we om reden van voortgang van de woningbouw Werkmanslust beter uit het plan kun nen lichten, dan zie ik niet in, dat we dat niet zouden kunnen doen. Dat zou ook wel een juist beleid zijn. We hebben er immers iets goeds mee voor. Dat argument van de Wethouder spreekt me niet zo aan. De heer Vellenga: Ik weet niet precies, waar de suggestie van de heer Heidinga de Wethouder toe zou kunnen verleiden. Ik ben het in zoverre met hem eens, dat het voor de Raad van primair belang kan zijn de kans te benutten zo vlug mogelijk het terrein Werk manslust te bebouwen op een manier, zoals we ons die zo langzamerhand voor ogen hebben gesteld. Het is dus maar even de vraag: Hoe interpreteer je de ver taling van het beleid en van een aantal procedures in dit geval? Ik heb begrepen, dat de Wethouder dat ook nog niet zó helder voor zich ziet, dat hij zonder meer tegen de heer Heidinga zegt: Wat U voorstelt, lijkt mij niet te realiseren. Maar misschien kan het een punt zijn, waarop U zich als College nog eens beraadt om in het belang van een snelle bebouwing van dit gebied de meest juiste keus te doen en ons daarvan in kennis te stellen. Ik dacht, dat de heer Heidinga dan tevreden kan zijn en dat wij dan ook als Raad het gevoel hebben, dat er niet onnodig nog bepaalde sta ketsels op deze weg staan. De heer Tïekstra (weth.): De heer Heidinga heeft wel heel goed van mij begrepen, dat ik uiteraard de voortgang van het woningbouwbeleid een goed beleid vind. Daarover bestaat geen meningsverschil. Het enige wat ik heb bedoeld te zeggen, is dit: Er is een voor bereidingsbesluit m.b.t. dit gebied. Dit bestaande voor bereidingsbesluit wordt opnieuw genomen. In dit kader lijkt het mij en dat is ook de mening van de advi seurs een beetje vreemd laat ik het zo zeggen dat we nu, waar een bestemmingsplan de bedoeling heeft de bouw te realiseren, Werkmanslust houden buiten de grenzen, voorkomende in het voorbereidings besluit. Een voorbereidingsbesluit maakt immers juist een afgifte van een verklaring ex art. 19 (van geen bezwaar) mogelijk. Laten we Werkmanslust in de be grenzing van het voorbereidingsbesluit, dan behoeft dit geen beletsel op te leveren voor de eventuele ont eigeningsprocedure, omdat die juist het belang van de volkshuisvesting tot grondslag heeft. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 12 (bijlage no. 57). De hear Miedema: De Ried hat hast tsien jier for- lyn, yn 1963, in plan „Westeinde" goedkard en nou sil der in oar plan ütfierd wurde. Ik kin dat net slim fine, mar ik haw de datum, hwerop wy it aide plan ynlutsen hawwe, net fine kinnen. En ik freegje my 6f, oft ynlüken fan it ütstel dêrta ek noch nedich is. It soe wêze kinne. Dat hear ik dan strak wol fan 'e Wet- halder. Dat wie in opmerking oer it riedsbrief en nou noch in pear wurden oer in punt, dat net yn it riedsbrief stie, mar neffens my der wol yn heard hie. By de stikken lei fan in diel fan it „Westeinde" in forkave- lingsskets en fan it oare diel in skets dy't noch hwat summierder wie. It is foar üs as Ried in tige lêstige saek om langer de wenningbou-üntjowing to folgjen. Wy krije flekkeplannendy wurde ynfolle en op in bipaeld momint, lyk as hjirre en dat is juridysk ek it iennichste hwat wy hoege to dwaen moatte wy üs goedkarring jaen oan in eksploitaesje-oerienkomst. En men hat der natuerlik gjin inkeld sicht op, hwat dér strak boud wurdt. Wy witte al, hwer't de diken komme, wy witte foar in part, hwer't de huzen komme, mar ik leau, dat it dochs foar de Ried ek wichtich is om to witten, hokker huzen dêr boud wurde, hokker type, hoef olie hier se dwaen sille; is it keap, is it hier? Al dizze aspekten hawwe wy by de oare ütstellen dy't wy strak krije, ek nedich. Ik soe my foarstelle kinne dat soe dochs noch wolris barre kinne dat in wen- ningbouforiening om meiwurking komt foar in bipaeld wenningbouprojekt. Dan moatte wy dat as Ried bi- oardielje kinne en dan is it dus nedich, dat wy witte hwat der yn oare dielen fan 'e stêd boud wurdt. As men sa'n riedsbrief lést, dan wurdt men binijd; men lést fan strjitteoanliz, mar men tinkt: Der sil ek wol hwat oars komme en dan giet men op ündersiik üt, ris yn- formearjen sa't dan de gewoante is, hwat ek üs taek is. En doe hat my bliken dien, dat wol fêststiet, hwat der boud wurdt. De wenningtypen, de hieren en de keap- prizen binne bikend en dan freegje ik my öf: Hwerom dan de Ried oer sa'n punt net to ynformearjen Ik leau, dat dat de taek fan it Kolleezje is, ik leau ek, dat it üs rjocht is, dat wy dat witte. En ik bitreurje it dus tige, dat hjir net mear stikken by leinen. Wy sille, sa't to hoopjen is, mear fan dit soart dingen krije, sij it hwat yn in oare opset. Ik soe my foarstelle kinne, dat der binnen net al to lange tiid ris in stik groun forkocht wurdt oan in partikuliere bouwer. Dan krije wy de grounforkeap yn 'e Ried en dêrom freegje ik nou dringend, dat wy der dan ek ynformaesje by krije oer hwat dy kearel dêrop bouwen giet. En ik soe, hwat oanbilanget it punt, dat hjir oan 'e oarder is, it tige op priis stelle, dat in oare kear de troch my bidoelde stikken noch yn it reade mapke lizze, sadat wy dy dan noch ynsjen kinne. Ik haw it mei de ündernim- mers dy't hjirby bitrutsen binne, bisprutsen en dizze minsken hawwe der gjin inkeld biswier tsjin, dat de Ried dy stikken ynsjocht, mar men kin dochs min for- wachtsje, dat it fan harren ütgiet. Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: Ik wilde even iets vragen over de overeenkomst, dus over het besluit, dat bij het raadsvoorstel behoort. Bij de ter inzage gelegde stukken was een concept overeenkomst en een brief van Kats N.V., geschreven mede namens de Nieuwe Erven. In deze brief wordt aan het Gemeentebestuur medegedeeld, dat de beide grondeigenaren niet bereid zijn de kosten te betalen van het onder 4 d (blz. 2) in dit raadsbesluit genoem de, n.l. de kosten, welke de Gemeente eventueel nog zal moeten maken voor een aansluiting op de rijksweg vanuit het westelijk gedeelte van het ontworpen be stemmingsplan. In de concept-overeenkomst waar mee dus de grondeigenaren zich akkoord verklaren komt deze post niet voor. Het komt er dus op neer, dat hetgeen U aan ons vraagt te besluiten, niet het zelfde is als dat waarmee de grondeigenaren zich ak koord hebben verklaard. De hear Tiekstra (weth.): De histoarje fan it plan „Westein" (net „Westerein" dat is in oar plakis dizze, dat der in partikuliere ynstelling wie, dy't dit plan wol réalisearje woe en dy't graech, yn gearwur- king mei it Gemeentebistjür, op dit terrein in bi- stimmingsplan meitsje woe. Dat is bard en dat plan is yn 1963 troch de Ried fêststeld en troch Dep. Steaten goedkard, yn elk gefal, dat is in plan wurden, mei rjochtskrêft. En dat plan is noch altiten fan krêft. Dat bitsjut, dat, hwannear't wy mei dit plan safier binne, dat wy it yn de fingers krije kinne, de Ried earst in tarissingsbislüt foarlein wurdt en ik hoopje, dat by dat tarissingsbislüt dan wol safolle ynformaesje wêze sil, dat de Ried en net allinnich in individueel riedslid him in oardiel deroer foarmje kin hokker plan-opset men dêr mei elkoar neistribbet, al wer op foet fan it feit, dat hjir twa partikuliere eksploitanten oan it wurk binne yn dit gebiet. En dy hawwe der uteraerd it measte bilang by om sa gau mooglik to bouwen. Ik haw ek net de yndruk, dat de bidoeling fan it bitooch fan de hear Miedema is om dat tsjin to sprekken. In oare saek is, dat it uteraerd net ütsletten is, dat dy minsken deroan meiwurkje wolle, dy ynformaesje oan de Ried to jaen; dat kin. Mar dan komt by my wol de fraech op: Hwat wol de Ried dêr dan mei? Sizze, dat der oare huzen boud wurde moatte? (Dy yndruk haw ik net en de hear Miedema skodhollet ge- lokkich.Dat is, tocht ik, it probleem. Der komt in bistemmingsplan, mei foarskriften, dy't ynhalde: sa folle wenningen kinne dêr boud wurde, der komme kappen op of mooglik platte dakken, der moatte ga- raezjes by, in beukerskoalle ensfh., mar der binne na tuerlik noch gjin wenningbouplannen. Dy plannen wur de pas plannen-om-üt-to-fieren, hwannear't de bouwers in bouforgunning krige hawwe. Ik gean net werom nei it earste punt. Ik woe allinnich mar düdlik meitsje, dat ik de bilangstelling foar de plannen üt de Ried wei tige bigryp, mar fan de oare kant siz ik: Hokker yn- floed kin de Ried ynhaldelik ütoefenje op dy plannen? Ek as in wenningboukorporaesje bouwe sil, dan giet it foar de Ried net om de bouplannen fan dy korpo- raesje, mar om it forlienen fan finansiéle meiwurking: it jaen fan foarskotten. Dat moat de Ried dan wol dwaen en dat docht hy uteraerd ek, mar dan binne de wenningbouplannen ynhaldelik net oan de oarder. Dêr komt by, dat organen lyk as de Ried foar de Folks- hüsfêsting, de Kommisje foar de Romtlike Oardering, de Federaesje fan Wenningbouforieningen op alder- hanne manearen ynspraek hawwe yn de üntjowing fan de bouplannen. Hwat wy üs hjir wol mei elkoar réali searje moatte, is, tocht ik, dat hwat mear de ynspraek yn dit soart plannen funksionearret, hwat lytser de spylromte wurdt fan dc Ried seis, ek trouwens fan B. en W. Dat heart dei' noch wol efkes by. Ik wol dus graech ündersykje en ik nim oan, dat der gjin bi swier wêze sil om de ynformaesje to jaen; de hear Miedema hat gelyk, as hy dat foründerstelt mar ik tocht, dat it min oangiet om dat strak dan ek noch in punt fan diskusje yn de Ried ütmeitsje to litten. (De hear Miedema: Dêr haw ik ek net om frege.) Foar de takomst dus gjin inkeld misforstan. Dan kom ik bij mevr. Brandenburg, die er terecht op wijst, dat er een verschil is tussen de overeenkomst, zoals die aan de exploitanten is voorgelegd, en de raadsbrief; het verschil dat zij noemt, is er inderdaad. Op zichzelf is dit verschil geen nieuw feit, want het overleg over dit punt loopt al vanaf september 1971. Ik betwijfel, mèt de exploitanten, of de aansluiting op de rijksweg inderdaad wel zo moet zijn, als ze op de tekening staat. Ik kan mij voorstellen, dat uit een oog punt van een goede afwikkeling van het verkeer ook op die plaats, deze aansluiting er juist niet zou moe ten komen. Vandaar ook het woord „eventueel". Ik geloof, dat we aan deze bepaling niet al te veel waarde behoeven te hechten, mede lettende op het feit, dat de beide exploitanten er op neus en oren bij zitten, van avond in de meest letterlijke zin van het woord, dacht ik. Ik begrijp het bezwaar, ik geloof ook, dat het ge noemde verschil wel in het oog springend is en ik ben van de noodzaak van die aansluiting op dit moment bepaald niet overtuigd. Als we met elkaar vaststellen, dat die noodzaak moeilijk kan worden aangetoond, ook, dat het uit een oogpunt van verkeersveiligheid beter is om het niet te doen, dan werkt deze voorwaarde van de overeenkomst niet. De heer De Leeuw is inmiddels ter vergadering ge komen. De hear Miedema: De hear Tiekstra seit: Dy yn formaesje soene Jimme eventueel wol krije kinne, dêr is net folie op tsjin, mar hwat wolle Jimme dermei? En clan bigjint er op to neamen hwat allegearre al fêst leit yn dit plan. De Ried hat dêr gjin ynfloed op. Akkoart, dat bin ik my ek folslein biwust. Dêr haw ik ek net om frege. Mar ik bin my ek biwust, dat de Ried, sa't it hjoed-de-dei giet, mei flekkeplannen, in hiel iyts bytsje yn to bringen hat oer de üntjowing fan de wenningbou. En fierders bin ik my derfan bi wust, dat wy, as wy as Ried fan elk projekt dat gund wurdt, hweroer in oerienkomst mei it Kolleezje bistiet, witte hwat der boud wurdt en miene, dat de üntjow ing fan de wenningbou en itjinge hwat der boud wurdt yn Ljouwert de forkearde kant ütgiet, ek wol mansk genöch binne om dêr in ynterpeilaesje oer to halden dy't op in moasje ütrint. (Laitsjen) Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: Ik wil nog even in gaan op de materie die de heer Miedema aansnijdt. Er zijn gemeenten die natuurlijk al eerder met deze problematiek zijn geconfronteerd. O.a. in Monnikendam heeft men het is jammer, dat ik het blad niet bij me heb, maar het staat in het februarinummer van „De Gemeente" dat op de Leeskamer ter inzage ligt een speciale regeling ontworpen om de Gemeente raad meer inspraak te geven in het invullen van vlek ken en ook om de burger, die moeilijker zijn bezwaren naar voren kan brengen want dat moet hij doen, als er nog een vlek is en er verder niets over bekend is beter aan zijn trekken te laten komen. Misschien zou den we daar in de begrotingszitting op terug kunnen komen. En nu keer ik terug naar mijn „eigen" punt. Het gaat mij er niet om, of die wegaansluiting er al dan niet moet komen daar kunnen we altijd nog over praten maar of het wel juist is, dat deze twee overeenkomsten niet gelijk zijn. Dat is het punt. De hear Tiekstra (weth.): Ik soe oan it adres fan de hear Miedema sizze wolle: Ik twivelje gjin eagen- blik oan hwat hy it lést sei. Mar ik bin wol ré om mei de oare leden fan it Kolleezje nei to gean, op hokker wize de kontinue ynformaesje oan de Ried oer de ünt jowing fan it wenningboubilied yn Ljouwert sa goed mooglik funksionearje kin. Wy halde it seis knap by en hwerom soe de Ried it net witte meije Mevr. Bran denburg gaat daar even op door. Ik dacht, dat het juist zou kunnen zijn, dat, als het College van B. en W. de bevoegdheid krijgt in de bestemmingsregelingen bij vlekkenplannen de vlekken uit te werken, het bij die uitwerking advies van de (raads-) Commissie voor de Ruimtelijke Ordening zou inwinnen en dat advies ook ter kennis van de Raad zou brengen. Dat zou m.i. een goede procedure zijn. Waar we op moeten letten en op moeten blijven letten, is, dacht ik, dat we geen pro cedures moeten scheppen, die de rechtszekerheid van de bevoegde organen zouden verzwakken. En dat risico zou er bepaald in kunnen zitten. Ik heb geen voorstel gekregen van mevr. Brandenburg m.b.t. de door haar genoemde voorwaarde. Het is, dacht ik, een voor waarde die volledigheidshalve is opgenomen; meer be tekenis heeft die niet, maar ik kan haar bezwaar wel aanvoelen en ik zou, als de Raad dat wil, geen be zwaar hebben, dat B. en W. dit punt nog eens tot zich nemen en deze voorwaarde in de overeenkomst dan maar laten vallen. Moet ik U ook vragen, mijnheer de Voorzitter, of U de Raad bij handopsteken wilt laten uitmaken, of hij hiermee akkoord gaat? Ik dacht het niet. De Voorzitter: Het antwoord van Weth. Tiekstra betekent, dat wij U vragen met dit besluit in te stem men en ons te machtigen en dat dan ook in het verslag duidelijk vast te leggen eventueel het punt, genoemd onder 4d, te schrappen, natuurlijk nadat wij het er met betrokkenen over eens zijn kunnen worden, c.q. die voorwaarde ook niet in de overeenkomst op te nemen, want het gaat hier nu om het besluit, niet om de overeenkomst. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W„ mèt de machtiging zoals die mondeling door de Voorzitter is gevraagd. De Voorzitter schorst, om 21.00 uur, de vergadering voor de eerste koffiepauze.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 5