3H vallen doordat de optrekking van A.O.W. en bijstands normen nu gelijk op gaat. Vroeger werd dus eerst de A.O.W. en later de bijstandsnorm opgetrokken en dan geraakte er wel eens iemand tussen wal en schip. Dat hebben we ook wel in de Commissie voor de gemeentelijke Sociale Dienst besproken. Het be trof toen trouwens ook maar enkele mensen, maar het kan praktisch niet meer voorkomen, omdat de op trekking van alle uitkeringen op één datum geschiedt. (Mevr. Visscher-Bouwer: Het mag dan misschien met de A.O.W. en bijstand niet meer voorkomen, maar ik bedoelde het ook in het algemeen, n.l., dat wanneer je iets afwijst en er misschien een andere mogelijkheid voor de betrokkenen is, je hen daarop ook attent maakt.) Nee, maar, nu wordt het bar en boos: Iemand krijgt geen bijstand meer en moet ik dan gaan be denken, of er nog niet wat te versieren is? (Mevr. Visscher-Bouwer: Nee, ik bedoel het in het algemeen. Zopas noemde ik het voorbeeld van de W.W.V.-rege- ling. Stel, dat iemand er niet voor in aanmerking komt; dan zou ik willen, dat men in het antwoord niet alleen zegt, dat de aanvrage op grond van art. zo- en zoveel afgewezen wordt, maar dat men de betrokkene op hetzelfde formulier wijst op de mogelijkheid, dat hij dan bijv. bijstand kan aanvragen of iets anders; dat de mensen even wegwijs worden gemaakt.) Elk jaar krijgt ieder die bijstand ontvangt, bezoek en dan wordt alles met hen doorgesproken en wordt hem of haar op de mogelijkheden gewezen. Misschien kan de heer Aarts U nog een inlichting geven. (Mevr. Visscher-Bouwer: Stel, dat iemand een bepaalde uitkering aanvraagt bij de Sociale Dienst en hij krijgt een afwijzende be schikking, terwijl het misschien mogelijk is, dat hij wel een andere uitkering kan krijgen, dan kan hem er toch wel gewoon even op gewezen worden?) U hebt het voorbeeld genoemd van het G.A.K. Maar als iemand bij het G.A.K. wordt afgewezen, wat betreft de W.W., dan is het een Wet van Meden en Perzen, dat, als iemand uitgetrokken wordt van de W.W., hij automa tisch valt onder de W.W.V. En ten overvloede wordt dat ook nog op de beschikking vermeld. Maar als iemand geen bijstand meer krijgt doordat hij boven de norm komt, dan zou ik niet weten welke andere mogelijkheid er dan voor hem op het formulier ver meld moet staan. (Mevr. Visscher-Bouwer: Ik her haal, dat ik het in het algemeen bedoel: Als iemand niet voor een bepaalde groepsregeling in aanmerking komt, kan dan niet vermeld worden, dat hij voor iets anders in aanmerking komt, bijv. bijstand Een groeps regeling is ook bijstand. Maar misschien praten we op het ogenblik langs elkaar heen. (De hear Jansraa: Ik tocht, dat mefr. Visscher bidoelde, dat, as ien in W.W.V.- ütkearing oanfreget en it wurdt wegere, der net by sein wurdt: W.W.V. krije Jo net, mar Jo kinne wol bystan krije.) Ja, maar dat is een technische aange legenheid. De heer Jansma heeft gelijk. Als je niet voor W.W. in aanmerking komt, kun je misschien W.W.V. krijgen, maar als je geen W.W.V. krijgt, staat het nog niet vast, dat je bijstand krijgt. (Mevr. Visscher- Bouwer: Nee, maar daarom kun je het wel aanvra gen.) Ja, ze kunnen alles wel aanvragen, maar je maakt toch iemand niet blij met een dode mus. Als je voor de derde maal iemands aanvrage moet afwijzen, dan zeg ik niet: Vraag dan maar bijstand aan. Dank je de koekoek! Wat zullen we nu beleven! Zo ligt de situatie niet! Ik wil er nog wel eens met U over debatteren in de Commissie voor de gem. Sociale Dienst, maar ik geloof niet, dat zo'n discussie in deze zaal past, want dan zou ik rare voorbeelden kunnen noemen. Als U had ge vraagd om algemene voorlichting die vraag is niet gesteld, maar ik had verwacht dat die kwam dan zou ik zeggen, dat er wel meer aan voorlichting in zake de Bijstandswet gedaan zou kunnen worden. Vandaag of morgen zult U trouwens in een advertentie in de krant kunnen lezen, dat stukken met inlichtingen die de betrokkenen nodig hebben, te bepaalder plaatse ter inzage zullen liggen. Ook wanneer de normen zijn ver hoogd, zal dat door B. en W. worden gepubliceerd. Een en ander zal bij de wet worden, geregeld. Ik geloof, dat op dat punt nog veel gedaan kan worden. (De Voor zitter: Ik geloof, dat het goed is, mevr. Visscher, dat U hierover nog eens met de Wethouder in de com missie spreekt. Het is geen principieel punt.) De heer Jansma heeft gevraagd, of een vrijgezel en een andere alleenstaande ook f 186,krijgt. Nee, die krijgt dat niet. Die krijgt 70 pet. van de norm voor twee personen. (De hear Jansma: Dan stiet it dus net goed yn it antwurd fan de mem.f.a.) De heer Sterk heeft het gehad over de betaling per bank. Hij zegt, dat er mensen zijn, die het geld liever niet van een bank halen. Ik denk, dat hij meer het oog had op de geringere privacy o.i.d. Doordat wij zijn overgegaan op de computer, kan het echter niet anders en moet de uitbetaling wel bij één bank gebeuren. Ik ben al erg blij, dat we zo ver zijn, dat we praktisch alles kunnen betalen via de bank en dat de mensen niet meer zoals bij de kas-uitbetaling in de rij behoeven te staan. We zijn ook nog niet zo ver, dat we het geld per giro kunnen overmaken. Dat zal misschien kunnen, zo hebben mij de deskundigen verteld, op 1 januari 1973. Omdat de mensen graag vrijdags hun geld willen hebben, zien wij geen andere mogelijkheid dan het via de bank te doen. (De heer Sterk: Ik heb geen bezwaar tegen uitbetaling per bank, het ging er mij alleen om: Heeft het de instem ming van deze groep?) Dat weet ik niet, dat heb ik niet gepeild, maar na de mededeling, dat de uitbeta ling via de bank gaat, zijn bij ons geen klachten bin nengekomen. Er is door de heer De Vries geattendeerd op een K.B. terzake van leenbijstand en hij vraagt, of het Gemeentebestuur in gevallen die identiek waren aan het geval, waarop het K.B. betrekking had, wel heeft gehandeld in overeenstemming met de uitspraak van de Raad van State. Er is dus iemand in beroep ge gaan bij de Kroon tegen een beslissing van de gemeen te Leeuwarden i.z. leenbijstand. Toen werd ontdekt, dat een verstrekte leenbijstand wekelijks of maande lijks was afgetrokken van de bijstand. Nu we weten, dat dit niet mag, doen we het al enige jaren niet meer. Er is opdracht aan de dienst gegeven de leen bijstand niet meer af te trekken en dat, mocht er bij hercontrole nog een enkel dergelijk geval ontdekt wor den, dit herzien moet worden. Misschien wil de heer Aarts hier iets van zeggen, maar, mijnheer de Voor zitter, met Uw verlof, nog graag even een opmerking. Ik heb ook het rapport van de DIVOSA in het Gooi doorgenomen. Het is mij echter nog niet in alle op zichten duidelijk. De heer De Vries heeft in dat rap port gelezen, dat een gezin met vier kinderen aanmer kelijk tekort wordt gedaan, wat de bijstand betreft. In het algemeen moet men natuurlijk stellen en dat weet ook de heer De Vries dat de bijstands normen niet door het Gemeentebestuur worden vast gesteld, maar door Den Haag. Dat zijn rijksnormen. Men heeft nu dit manco geconstateerd, maar er zijn er nog wel meer. De Alg. Bijstandswet is nog niet zo oud. Verschillende van deze dingen komen bij de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten ter sprake en dan wordt er met de Minister over gesproken, maar om een wetsartikel, waar iets wringt, veranderd te krij gen, is nog niet zo eenvoudig. Ik schrok er even van, dat de heer De Vries zei, dat een gezin f 120,in de maand te weinig kan krijgen. Misschien dat de heer Aarts hier ook even iets van kan zeggen. De heer Aarts: Dat rapport van de DIVOSA is nog niet zo lang geleden verschenen en daar heb ik wel kennis van genomen. Inderdaad is dit budget-rapport, dat is opgesteld naar aanleiding van de budget-onder zoeken die het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft laten doen, en naar aanleiding van de rapporten van de Voedingsraad over de noodzakelijke kosten die een gezin moet besteden aan voeding enz., tot de m.i. hele maal niet verrassende conclusie gekomen, dat een gezin met vier of meer kinderen niet alles kan kopen wat nodig is op grond van dat budget-onderzoek. Maar de Regering is het nu eenmaal niet met dat rapport eens. Ze heeft het minimum loon als maatstaf genomen; dat is een sociaal minimum. En de Regering stelt de bij stand vast op basis van het minimum loon. Ik ben het ermee eens, dat een gezin met vier kinderen het veel moeilijker heeft om met de bijstand plus de kinderbij slag rond te komen dan een gezin zonder kinderen. Maar dat is niets nieuws. Dat weten we al lang. (De Voorzitter: Ja, het probleem wordt in Den Haag ver der uitgevochten; daarom wachtte ik even met U het woord te verlenen.) De Vereniging van Nederlandse z7 Gemeenten heeft in haar regelmatig overleg met het Ministerie van C.R.M. herhaaldelijk gewezen op dit probleem, maar de Regering is twee jaar geleden, na een uitgebreid debat in de Tweede Kamer, bij haar standpunt gebleven, dat het minimum loon plus de kinderbijslag uitgangspunt moet zijn, dus we kunnen daar op gemeentelijk niveau zeker niets aan doen. We kunnen alleen, wanneer een gezin, als bedoeld, in moeilijkheden is gekomen, incidenteel te hulp komen. Bejaardenzorg. Mevr. Visscher-Bouwer: Onder 5 wordt iets ge vraagd over pension Avondrust en er wordt geant woord over de brandveiligheid. Ik zou graag willen wetenIs hier iets te veranderen aan de situatie De eigenaar van het pension is gevraagd met het oog op de brandveiligheid verbeteringen aan te brengen. Is dit inderdaad gebeurd? Verder wilde ik graag iets zeggen over de plaatsen van nieuwe bejaardenhuizen. Ik heb gehoord, dat het bejaar denpension St. Jozef een plaats is toegewezen als ik het wel heb helemaal bij de Drachtster brug. Het bericht is van recente datum. Is dat juist? (De Voorzitter: Dat gaat niet door; men is er niet con tent mee.) En een ander bejaardenhuis kreeg een plaats toegewezen in het nieuwe bestemmingsplan Westeinde en dat ziet uit op een begraafplaats. Ik heb zo'n gevoel, dat de plaatsen voor de bejaardenhuizen eigenlijk sluit posten worden van de uitbreidingsplannen; dat de be jaardenhuizen dus niet komen op de plaatsen, waar men ze graag zou willen hebben en waar ze eigenlijk ook zouden moeten komen. Het duurt ook altijd zo lang, voordat men het eens is over zo'n grondoverdracht. Met Erasmushiem heeft het ook zo lang geduurd. Zou het niet beter zijn, dat terzake een planning is, bijv. met de Bejaardenraad Je krijgt het idee, dat het niet goed verloopt, dat de bejaardenhuizen niet komen, waar ze zouden moeten komen. (De Voorzitter: Is dit Uw eigen standpunt of hebt U uit bepaalde kringen daar klachten over gehoord? Want ik ben een beetje ver baasd dit te vernemen, gelet op het intensieve contact, dat we steeds met de betreffende organisaties hebben.) Ja, naar ik heb gehoord, vindt men deze plaatsen, zoals die van St. Jozef U zegt zelf al, mijnheer de Voorzitter dat men niet content met deze plaats was, niet prettig. Dan zit men zo ver weg, aan het voeten eind. (De Voorzitter: Maar dat zijn afzonderlijke din gen. De kwestie St. Jozef is een heel ander probleem dan datgene wat U daar meteen aan koppelde, n.l. de veronderstelling, dat de plaatsen voor bejaardentehui zen een sluitpost zouden zijn in de beleidsplanning ter zake.) Ja, maar je krijgt wel dat idee, ook als ik hoor van de mensen van Erasmushiem, hoe verschrikkelijk lang het geduurd heeft, voordat men eindelijk grond kreeg toegewezen en daar hangt het toch van af, of er iets kan gaan gebeuren. (De Voorzitter: U krijgt straks wel antwoord.) Nou ja, goed. Ik wilde hier het volgende bij aanknopen. Het bejaardentehuis in de Haniasteeg is qua huis niet goed, maar de mensen zijn gelukkig, dat ze in de stad wonen. De nieuwe tehuizen komen te ver van het centrum. Nu denk ik aan al de gebcuwen die aanstonds in de binnenstad leegkomen, bijv. in de Van Swietenstraat; alles wat met Landbouw te maken heeft, gaat naar de Tessel- schadestraat. Wat moet er nu weer in al die gebou wen worden geplaatst? In dit verband denk ik ook wel eens aan bejaardentehuizen. Het is natuurlijk wel vreselijk duur om de gebouwen daarvoor in te rich ten, maar een nieuw tehuis is ook verschrikkelijk duur. En oude mensen ik hoor dat wel van de be woners van Nijlanstate en van meer bejaardentehui zen zeggen vaak: Het is hier wel goed, maar het is zo verschrikkelijk ver weg; wij verliezen zo het contact met de stad en met andere mensen. Dat is dus het geluid van de mensen, die in de tehuizen wonen, en dat lijkt mij toch iets heel essentieels. Zou het niet goed zijn, als er eens een studie gemaakt werd en dat zal waarschijnlijk ook wel gebeuren van wat er in al die leegkomende gebouwen moet ko men Een universiteit is in dit kader ook al genoemd. U zegt wel, mijnheer de Voorzitter, dat de zaak van St. Jozef, waarvoor dus grond aangeboden was zo ver weg bij de Drachtster brug, een zaak is, die apart staat van het door mij aangesneden punt, maar het gaat mij alleen maar om het idee, dat men die men sen daar zo ver weg zou plaatsen en daarom vraag je je af: Zou het ook anders kunnen? Bij Erasmushiem, dat ook ver weg gebouwd wordt, komen een flink aantal bejaardenwoningen. Dat ge beurt ook bij het N.V.V.-huis. Daar komen, meen ik, 45 bejaardenwoningen bij. En nu wordt er tegenwoor dig van alle kanten, ook van regeringszijde, op aan gedrongen, dat je de bejaarde mensen niet in een ghetto moet plaatsen, maar dat je ze zoveel mogelijk in de samenleving moet laten integreren, er in moet laten blijven. Zou het dan niet goed zijn, als je een deel van zulke bejaardenwoningen bij zo'n bejaarden tehuis niet vlak bij het hoofdgebouw zet, maar in de wijk en de daarvoor benodigde woningen switchte met andere woningen uit de wijk? Ik heb er met bestuurs leden van Erasmushiem over gesproken en ze zeggen, dat dat voor de verzorging geen enkel probleem op levert. Door tussen de andere wijkbewoners in te wo nen, maken ze dus deel uit van de gewone samen leving. De heer De Vries: Onder 2 heeft het College geant woord op de vraag, of er ook gedacht is aan de moge lijkheid om tot aanstelling van een consulent over te gaan, die gemeentelijk de initiatieven kan bundelen enz., dat het daartoe geen aanleiding ziet. Maar de bedoe ling van die vraag is niet primair geweest, dat dit een zaak van de Gemeente zou moeten zijn. We hadden eigenlijk veel meer de gedachte, dat het College mis schien de verschillende stichtingen of groepen die op dit terrein werkzaam zijn, eens bijelkaar haalde en zo de coördinerende schakel vormde om te proberen op dit stuk van zaken een koepel tot stand te brengen. We dachten ook, dat het werk van zo'n functionaris in andere gemeenten al tot bijzonder goede resultaten heeft geleid. We zien ook, dat verschillende gemeen ten onderdehand tot aanstelling overgaan. Je ziet tel kens ook advertenties in de vakbladen, waarin een dergelijke functionaris wordt gevraagd. En ik dacht, dat het m.n. voor Leeuwarden, waar in verschillende wijken al een goed stuk open be jaarden werk op gang is gekomen, bijzonder belangrijk is dit vakkundig te begeleiden. Nu wil ik niet zeggen, dat de Gemeente dit moet doen, maar de Gemeente zou wellicht het initiatief kunnen nemen om deze groepen eens bij elkaar te halen. Het is ook een gemeentelijk belang, dat deze zaak zo goed mogelijk georganiseerd wordt. Op vraag 4 antwoordt U, dat van Uw kant steeds wordt aangedrongen op optimale medewerking bij het opnamebeleid ten aanzien van bejaarden via de Cen trale Commissie Opnamebeleid en U vindt, dat de mede werking van alle besturen, ook dat van Greunshiem, bevredigend is. En die conclusie wordt toch niet ge wettigd, als we kijken naar de feiten, zoals U die ge memoreerd hebt op blz. 46 van de aanbiedingsbrief, waaruit blijkt, dat van de 64 geplaatsten in Greuns hiem het vorig jaar 30 zonder inschakeling van de Centrale Commissie zijn opgenomen. In dat opzicht ben ik dus helemaal niet gerust op de ontwikkeling, die zich hier 't vorig jaar heeft voltrokken. (De Voorzitter: Bij meer dan de helft is de Commissie wel ingeschakeld.) Ja, maar het aantal gevallen, waarin de Commissie niet werd ingeschakeld, is dus nog bijna de helft te veel. (De Voorzitter: Jawel, maar er zijn ook instel lingen, die hier nog helemaal niet aan doen. Het is een kwestie van vrijwilligheid. Sorry, dat ik interrumpeer, maar het was toch wel van belang dit even op te mer ken.) Er staat bij de bejaardentehuizen niet één ver meld, die niets doet. Mevr. Dijkstra-BethlehemIn het antwoord op vraag 3 (bouw gemeentelijk verzorgingshuis) zegt U: „We hebben goede hoop omstreeks het einde van het eerste kwartaal van 1972 met de bouw te kunnen be ginnen." Is dit nu alleen bestemd voor de bewoners van het verzorgingshuis in de Haniasteeg of is het ook mogelijk, dat andere oude mensen zich daar kunnen laten inschrijven? Wat de vraag onder 4 betreft, ik vraag mij ook wel eens af: Wordt de opname wel op de juiste wijze ge regeld en is ook hier niet van toepassing: „Wie het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 4