20 meningen en adviezen van de commissies en raden be kend zijn, en dat het standpunt van B. en W. bekend is. In de Raad zal daar dan over gesproken kunnen worden en er zullen dan prioriteiten moeten worden gesteld. Maar het beleidsplan waar de heer Van Haa- ren over spreekt en dat in de vragen wordt bedoeld, is wezenlijk iets anders. Het is van belang duidelijk een onderscheid te maken. De heer Van Haaren: Wij willen, om te beginnen, echt een doelstellingennota; dat is nog wel iets an ders dan een uitgewerkt beleidsplan. Wij hebben gewoon het gevoel, dat, als wij moeten wach ten op dat beleidsplan U zegt wij zetten de dingen op een rijtje er dingen gaan ge beuren omdat wij een enorm tekort op onze begroting hebben. Zo'n tekort heeft consequenties. Daarom wil len wij nu reeds, in deze situatie, op zo kort mogelijke termijn komen tot wat wij dan hebben genoemd een doelstellingennota. Daar zit ergens het verschil in visie. Ik heb alle begrip voor Uw standpunt. Wij heb ben echter een ander standpunt en ik dacht, dat het weinig zinvol is er hier uitvoerig op in te gaan. Ik zal dit punt in mijn beschouwingen verwerken en dit zal een belangrijk aspect zijn van mijn bijdrage tot de al gemene beschouwingen. De heer De Jong (weth.)Ik geloof niet, dat wij zo ver uit elkaar staan. De heer Van Haaren noemt het doelstellingennota of beleidsplan en ik noem het een in tweede termijn bij elkaar komen als wij meet gegevens hebben, o.m. om prioriteiten vast te stellen. (De heer Van Haaren: Wij raken in tijdnood als we wachten op die tweede termijn.) De Voorzitter; Natuurlijk staat het de heer Van Haaren volkomen vrij om in de algemene beschouwin gen datgene in te bouwen wat hij noodzakelijk acht; dat stel ik met nadruk voorop. Ik moet wel zeggen, dat ik het persoonlijk zou betreuren als hij het doet, omdat het alleen maar een vage discussie kan wor den. Een zinvolle discussie kan pas plaats hebben wanneer wij U die eerste nota aanbieden; de heer De Jong heeft daar al over gesproken. Dan weten we waar we over praten. In wezen is het, dacht ik, een spelen met woorden, want wij willen precies hetzelfde als de heer Van Haaren. B. en W. hebben alleen moe ten constateren, dat het opstellen van een doelstel lingennota dat klink natuurlijk heel leuk(De heer Van Haaren: Dat is niet leuk; het is bittere noodzaak.) Als je doelstellingen op papier zet en je niet voor ogen kunt stellen wat de consequenties daar van zijn, dan vind ik dat heel bewust - een niet zinvolle zaak. Daarom hebben we zo'n behoefte aan de nota ongewijzigd beleid. Want op grond daarvan kunnen we uitmaken wat het betekent, als we iets meer willen doen. Dan kunnen we, als we meer willen waar geen ruimte voor is, duidelijk zien waar we ook minder voor zouden kunnen uitgeven. U moet eerlijk van mij aannemen dat is echt niet denigrerend bedoeld dat een doel stellingennota zonder die te baseren op die nota on gewijzigd beleid, niets anders kan zijn dan het opstel len van een wensenlijstje. Want het moet zo zijn, dat de doelstellingen meteen kunnen worden vertaald in beleid. Dat is onze systematiek. Als de nota ongewij zigd beleid klaar is, dan heeft een ieder een basis om op voort te werken. Als je dan gaat praten, weet je ook waarover je praat. En dan komen we tot hetzelfde als de heer Van Haaren wil. De problematiek kan dan in drie stukken verdeeld worden: 1. een deel, dat wer kelijk ongewijzigd beleid wordt; daarmee gaan we op dezelfde voet verder; 2. nieuwe zaken of een uitbrei ding van bepaalde taken; 3. de consequentie van 2 zal onvermijdelijk zijn anders gaan we toch weer lucht fietsen dat de Raad zal moeten aangeven op welke punten we taken kunnen afstoten dan wel verminde ren. Wij stellen ons voor, dat na het verschijnen van de nota de discussie los komt. Ik heb de problematiek alleen maar even willen toelichten. De heer Van Haaren kan natuurlijk dit punt in zijn algemene beschouwingen verwerken. Maar wij kunnen dan niet anders dan herhalen wat nu al door Weth. De Jong en mij is gezegd. Het gaat er helemaal niet om dat zou ik nog willen onderlij nen deze zaak weg te schuiven. Het is onvoorstel baar veel moeilijker dan de heer Van Haaren m.i. veronderstelt. Als het niet zo moeilijk was, waren wij natuurlijk al lang met een stuk bij de Raad ge komen. (De heer Van Haaren: Ik ontken zeker niet, dat het ontstellend moeilijk is. Ik heb net zoveel be hoefte aan die inventarisatie als U. Ik zit gewoon met de tijdsfactor en ben van mening, dat in een eerste stadium al een aantal doelstellingen geformuleerd zou den dienen te worden. Ik dacht, dat dat de essentie is van het verschil in opvatting.) Goed, bij de algemene beschouwingen horen we wel wat U precies wilt. Punten 12 t/m 33. De hear Miedema: Oer fraech 12 en 13. Yn fraech 12 stiet: „Staat het College unaniem achter deze ont- werp-begroting?" Mei it antwurd dêrop kin ik it wol iens wêze. Ik leau, dat it in krekt ütgongspunt is, as men seit: De mearderheit fan de Ried hat him by de bigreating 1972 düdlik ütsprutsen foar in ünfor- oare bilied. Dan meije jo ck forwachtsje, dat it Kol- leezje op dy toer trochgiet. Mar feitlik is nei myn bitinken de bihanneling fan de finansiéle stikken dit jier in swiere saek, hwant mei üs mearderheit en us ünforoare bilied sitte wy natuerlik mei safolle mil joenen tokoart yn in „moeilijk parket". Dat wy in art. 12-gemeente wurde, jowt wierskynlik mar foar in lyts diel in oplossing en it is ek mar foar in biheind tal jierren dat dy mooglikheit der yn sit. Dus hjir sil hwat barre moatte. Sa't B. en W. unanym mei dizze bigreating kommen binne, tocht ik, dat hja ek unanym fan miening wiene, dat wy üs nou öffreegjc moatteHwat sil der fierder barre EnHoe komme wy wer by in slutende bigreating? Hwant dat moat by einbislüt en ik tocht, dat wy it dêr as Ried en Kolleezje ek wol oer iens wiene dochs wer it gefal wêze. Wy hawwe foar lange tiid forplichtingen oan- gongen en dêr is op dit momint net safolle mear oan to forhelpen. It listke fan „structureel verstorende factoren", dat B. en W. üs oerlein hawwe, is wichticli. Dêr steane forskillende dingen op, hwerby ik, hwat it „structureel verstorend"-wêzen oangiet, wol in fraechteken set, mar ik leau, dat it dochs better is, dat der hwat to folie op stiet as to min. B. en W. sille nou bisykje moatte, hoe fier as se it bringe kinne, mar as it Kolleezje antwurdet: „Alhoewel praktisch geen vergelijkingsmateriaal beschikbaar is", ensfh., dan tink ik: It wie der miskien net op it momint dat it dit antwurd joech, mar ik freegje: Is der ek noch in mooglikheit, dat B. en W. dat materiael wol biskik- ber krije? Hwant ik tocht, dat it aensen yn it oerliz mei it Ryk dat sünder twivel komme sil fan it greatste bilang is, dat it Kolleezje goed bislein op it iis komt. B. en W. moatte oantoane kinne, dat dc punten, dy't hja hjir claime, yndied ek by forgcliking mei oare gemeenten, foar Ljouwert „structureel ver storend" binne. En as wy strak as Ried de bilieds- nota bihannelje moatte, is it foar üs ek bilangryk, dat wy witte hwat yndied foar Ljouwert „verstorend" is en dat wy de punten kenne, hwerfan wy sizzc: hjir hawwe wy domwei to folie ütjown en nou sitte wy mei in lege ponge. Dy dingen moatte wy strak in kear skiede; dat kinne wy nou by dizze begreatings- bihanneling net dwaen, mar dat kinne wy al dwaen, as de „Beleidsnota voor meerjarenplanning" oan 'e oarder komt. Dan moatte wy dus in düdlik ynsjoch hawwe, ek troch de gegevens üt 'e gesprekken dy't B. en W. aensen mei it Ministery ha sille. As ik as leek ris in pear foarbylden neame mei: Ik tocht, dat de Griene Stjer düdlik in „verstorende factor" is yn üs finansiéle hüshalding; my tinkt, dat it bidrach, dat dat objekt freget, düdlik ütgiet boppe de macht fan in gemeente as Ljouwert. Jo soene jo ek óffreegjc kinne, oft wy op de fraech: Hwat dogge wy mei it museum „Het Princessehof" al yn in earder sta dium in bislissing nimme moatte. Wy binne allegearre o sa bliid, dat it nou sa fier is, dat it restaurearre is; allinnich komt strak de fraech: Sille de kosten, dyt it op folie toeren draeijen fan dit museum meibringt, oanfurdichber wêze? Ik freegje my óf, oft it nimmen fan in bislissing yn dizzen net wachtsje kin oant wy it „meerjarenplan" yn de Ried krije. Dêr bin ik wol binijd nei. Koartsein komt myn fraech hjirop del, dat ik it spitich fyn, dat der gjin forgelikingsmateriael oan- wêzich is, hwant as jo dat net hawwe, dan steane jo yn jou ünderhannelingen strak mei it Ryk ek bi- sündcr swak. De gegevens dy't jo hjir net hawwe, dy forskaffe se jo fan it Ryk ek net, mar ik soe der dochs wol foar pleitsje wolle, dat Jo sjogge, dat Jo se krije. En as Jo se net krije kinne, dan meitsje Jo se seis mar; se moatte der neffens my wêze. Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: Een kleine opmer king over vraag 17 (het organisatie- en efficiency- onderzoek voor het gemeentelijk apparaat). Uw ant woord op die vraag iuidt, dat, wanneer de noodzaak daartoe aanwezig is, het dan altijd nog kan. Maar bent U niet mèt ons van mening, gezien de besprekingen van deze week over het organisatie-onderzoek bij de Dienst Openbare Werken, dat, wanneer je aan zo'n on derzoek begint, je op allerlei verwevenheden stuit en dat dit niet alleen het geval is tussen verschillende diensten, maar ook tussen het Stadhuis en de diensten, zodat een dergelijk onderzoek voor het gehele gemeen telijke apparaat bijna onontkoombaar is? Thans iets over punt 29 (belasting onroerend goed). Deze belasting komt in de plaats van de opcenten die de Gemeente kon heffen op de personele belasting. Nu was, dacht ik, algemeen het bezwaar tegen de perso nele belasting, dat het geen progressieve belastingwas. Is het nu ook mogelijk in deze nieuwe belasting, waar een paar gemeenten ik meende in de krant gelezen te hebben Smallingerland en Haarlem een ontwerp voor hebben, een soort progressie door te voeren De heer Van Haaren: Wat betreft punt 13, wil ik me aansluiten bij heel veel opmerkingen die de heer Miedema heeft gemaakt. Ik geloof, dat dit toch wel een heel belangrijke kwestie is, omdat wij ons ook echt afvragenWat is structureel verstorend en wat is gewoon een kwestie van centen, van financiën? Ik zou voor een aantal door de heer Miedema genoemde voorbeelden andere kiezen, maar dat doet er niet toe. Vraag 16 ik ook terug te voeren op wat ik zojuist al heb gezegd; het is eenzelfde kritiek op het beleid. Voorts wordt de vraag: „Bestaat dan voor een zich verantwoordelijk voelend College van B. en W. niet de plicht aan te wijzen, waar de besnoeiingen zullen val len, opdat van een reëel beleid sprake kan zijn?" niet beantwoord. De vraag onder 17 betreffende een organisatie- of efficiency-onderzoek voor het gehele gemeentelijke ap paraat wordt ook helemaal niet beantwoord. Of eigen lijk geeft U een heel grappig antwoord. Als de nood zaak aanwezig is, dan zullen zulke onderzoeken wor den uitgevoerd, zeggen B. en W. Maar de vraag was, of zij zo'n onderzoek noodzakelijk achten. (De Voor zitter: Deze vraag is al drie jaren achtereen gesteld en beantwoord.) Nu, dan kunt U hem alsnog een keer beantwoorden, want(De Voorzitter: We brengen een beetje variatie aan.) Dat waardeer ik zeer, maar ik had het gevoel, dat de vraag niet was beantwoord, althans is er geen antwoord gekomen op de vraag zoals die is gesteld. (De hear Miedema: De iene kear is it antwurd jo nei 't sin en de oare kear my; dan haldt men eltsenien ta freon.) Ja, maar het gaat er niet om, of de vragen deze of gene naar de zin zijn; het gaat erom, wat er uiteindelijk gebeurt. Wat vraag 19 betreft, ik vind het merkwaardig, dat de vragensteller zich zoveel zorgen maakt over de stij gingen van de uitgaven in de sector onderwijs. Wij leggen veel meer onze zorg op het terrein van aller hande verkeersvoorzieningen, maar dat weet men on dertussen wel. Over punt 22 graag nog een informatie. B. en W. zeg gen, dat de Gemeente in principe onbeperkt garanties op objecten in de woningbouwsector kan verlenen. Maar ik zou toch graag willen vragen, of er nu helemaal geen risico in zit. Ik kan me voorstellen, dat zo'n ser vice-flat failliet gaat. Misschien is het irreëel dat te veronderstellen, maar als ik die grote bedragen zie, dan denk ik: Stel, dat er eens iets mis gaat; zou dan niet de situatie kunnen ontstaan, dat de Gemeente er voor moet opdraaien? Mevr. Brandenburg heeft al over vraag 29 gespro ken en we hebben ook net het artikel van Noordmans ZLt over dit onderwerp in de Leeuwarder Courant kunnen lezen. Nu snap ik niet zoveel van financiële zaken, maar als ik even een aftreksommetje maak, dan con stateer ik, dat een belasting op onroerend goed onge veer een miljoen (waar dan wat invorderingskosten van het Rijk af gaan) meer opbrengt dan de straat belasting plus rioolbelasting plus hoofdsommen en op centen grond- en personele belasting die thans door de Gemeente worden geheven. Ik vraag me dus af, of we niet met de grootst mogelijke spoed moeten probe ren een dergelijke belasting ook in onze gemeente te realiseren, want een miljoen winst in dezen kunnen we, gezien onze financiële situatie, bijzonder goed ge bruiken. Mevr. Visser-van den Dos: Ten aanzien van vraag 29 heb ik een opmerking van iets andere aard dan de vorige sprekers. Het lijkt mij een niet zo gelukkige gedachte, dat elke gemeente haar eigen verordening op dit terrein gaat vaststellen. Heb ik het juist, dat ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bezig is met een ontwerp-verordening ter zake En weet U daar ook iets meer van te vertellen? In welk sta dium is die zaak? Dan meende ik te weten dat het niet alleen over de vervanging van de opcenten per sonele belasting ging maar ook over de opcenten grondbelasting. Misschien mag ik daar ook het juiste van horen, natuurlijk in het bijzonder over de pro gressie. Vraag 34 (tarieven muziekschool) is een stokpaard je van mij, maar ik zal een ander liedje daarover zin gen. Ik vind het zo jammer, dat hier nu alleen geant woord kon worden, dat wij wel over de aangekondigde voorstellen enz. zullen horen. Ik dacht nu juist, dat net zo goed als er elk jaar je kunt er haast wel de klok op gelijk zetten een bericht komt, dat er weer een trend-uitkering moet plaats hebben, enz. enz., er voor moet kunnen worden gezorgd, dat alle moge lijke tarieven, waarin de salarissen zulk een enorm grote rol spelen, tegelijk met de salarissen verhoogd worden. Ik vind het dan ook te betreuren, dat dit nu nog niet gerealiseerd is, zodat je je afvraagt, of een en ander tijdig voor het nieuwe schooljaar in orde zal zijn. Dit had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren. De heer De Vries: Het is een feit, dat wij straks onze positie zullen delen met meer gemeenten die onder het beruchte art. 12 vallen. Nu zegt U wel onder 13. dat U geen vergelijkingsmateriaal beschikbaar hebt, maar ik kan mij niet voorstellen, dat Uw Col lege niet contacten zoekt met andere gemeenten, die in dezelfde positie verkeren, om te proberen straks in de benadering van de problematiek in het. overleg met de inspecteur voor de gemeentefinanciën het maxi mum eruit te halen. Ik hoop alleen maar, dat dit prak tisch mogelijk zal zijn. De heer Heidïnga: Ik wilde graag iets vragen naar aanleiding van vraag 20 (bevriezing bepaalde posten). Zijn reeds voor dit begrotingsjaar van hoger hand aan de Gemeente beperkingen opgelegd, bijv. ten aanzien van de aanstelling van functionarissen, waarvan wij menen, dat ze er wel moeten komen? Als dat zo is dus als wij die niet hebben mogen aan stellen dan kunt U hier wel zeggen: Deze pro blematiek is in studie, maar dan is de zaak in feite al in kracht van gewijsde gegaan (zou Mr. Van der Veen zeggen). (De heer Van Haaren: In kracht van gewijsde gaan, kan alleen maar een vonnis, maar het kan een vonnis worden, hoor!) De heer De Jong (weth.): Met name de heer Mie dema heeft nogal het een en ander gezegd met be trekking tot punt 13 (de structureel verstorende fac toren) Hij noemde het lijstje van die factoren van bij zonder veel belang, maar zette hier en daar wel een vraagteken. Andere leden misten vergelijkingsgege- vens. Op het ogenblik betekent het verkrijgen van ge gevens voor ons te trachten met zoveel mogelijk ge meenten, die al art. 12-gemeente zijn, contacten te on derhouden. We hebben met het College van Groningen een gesprek gehad om te informeren naar de proble men daar en m.n. naar de verstorende factoren. De directie van de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten is hier een hele dag geweest. Met haar hebben we

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 11