begrotingsbehandeling. Als dat niet kan, zijn we ook bereid een beslissing over deze zaak tot nader order uit te stellen, want de datum van de begrotingsverga dering nadert snel. Wij zouden dus een nader onder zoek zeer op prijs stellen omdat wij graag willen weten wat wij moeten doen om het kinderdagverblijf blijvend te laten functioneren op het niveau van nu. Wij heb ben n.l. een overzichtje in handen gekregen van de bijdragen die de ouders betalen, en wij hebben eigen lijk het gevoel, dat die, gelet op de totale situatie waarin deze ouders verkeren, toch wel op het maxi mum liggen dat gevraagd kan worden. Ik heb in een van de accountantsrapporten gezien, dat de bijdragen- regelingen worden vastgesteld in nauw overleg met de gemeentelijke Sociale Dienst. Wij kunnen dus aanne men, dat de bedragen die door het bestuur zijn be paald, allemaal gewogen zijn wat de sociale kant be treft en dat er rekening is gehouden met de normen waaraan het geheel moet voldoen. Verder zou ik graag willen, dat U een berekening maakt. Het lijkt mij be langrijk te weten wat de consequenties zijn als het kinderdagverblijf zijn deuren zou moeten sluiten. Als deze voorziening er niet meer is, zullen misschien wel 50 of meer moeders bij de Sociale Dienst moeten aan kloppen om bijstand omdat ze hun werk niet meer kunnen blijven verrichten. Die consequenties kunnen in geld uitgedrukt worden. Bovendien is het nu zo, dat de moeders produktief werk doen en dus bijdragen aan het nationale inkomen; ze betalen ook loon belasting. Ik zou wel eens willen weten in welke orde van grootte het bedrag ligt waarom het hierbij gaat. Als die inkomsten voor de Staat der Nederlanden weg vallen, betekent dat m.i. een aanmerkelijk nadeel. Kortom, als ik het geheel zo eens bezie, alle factoren eens op een rijtje zet, dan geloof ik, dat het kinder dagverblijf eigenlijk voor de gemeenschap een belang rijke besparing betekent. Verder vind ik het bijzonder belangrijk, dat de betreffende moeders aan het arbeids proces kunnen deelnemen, gewoon omdat zij zelf be hoefte hebben aan een werkkring en naast de opvoe ding van hun kind ook nog een maatschappelijke taak hebben. Als we alle punten nog eens nagaan, komt er ver moedelijk een beeld te voorschijn, dat ons er als Raad misschien toe zou kunnen bewegen t.a.v. dit subsidie verzoek onze houding nader te bepalen. (Applaus op de publieke tribune) De Voorzitter: Ik zou de mensen op de tribune willen aanraden niet te reageren; anders zou ik de tribune moeten laten ontruimen. Mevr. Dijkstra-BethlehemIk ben het in grote lij nen eens met hetgeen de heer De Vries heeft gezegd. Het kinderdagverblijf is voor onze gemeente Ivain enorme betekenis. Bij het vaststellen van het subsidie moeten we er, dacht ik, in de eerste plaats van uit gaan: wat is het belang van de kinderen? Wanneer U het bestuur van het kinderdagverblijf in overweging geeft de dagprijzen te verhogen, dan betekent dit voor veel werkende moeders een onmogelijkheid hun kind nog langer naar het kinderdagverblijf te brengen, voor al voor degenen die een salaris hebben dat van dien aard is, dat er na het betalen van de bijdrage voor het kind weinig overblijft. U zegt, dat degenen die het niet kunnen betalen, een beroep kunnen doen op de Bij standswet. Maar U weet net zo goed als ik, dat dit voor zeer velen een stap is die ze niet graag doen. Het is ook vast niet eenvoudig een uitkering van de bijstand te krijgen; dan moeten de omstandigheden al heel ernstig zijn. Ik vind Uw antwoord nogal formeel. U zegt, dat U hoopt tot een zodanige regeling te komen, dat die zowel voor het bestuur van het kinderdagver blijf als voor het Gemeentebestuur acceptabel is. Maar moeten we niet in de eerste plaats nagaan wat accep tabel is voor de ouders en de kinderen? Zij worden ten slotte de dupe als er niet behoorlijk wordt gesubsi dieerd. De heer SterkIk heb moeite mee te gaan met het antwoord dat U geeft op de vragen 1, 2 en 3. Ik dacht, dat het hier ging om een instelling die goed sociaal werk verricht en daarom onze steun en sym pathie verdient. Ik verwacht, dat, wanneer U een voor stel doet als geformuleerd in Uw antwoord, dit tot ontevredenheid zal leiden bij een bepaalde groep van onze burgerij. Het betreft dan vooral degenen die maar een geringe verdienste hebben. Ik zou het met U eens kunnen zijn als zou blijken, dat er ouders zijn die een dusdanige verdienste hebben als man en vrouw beiden werken dat ze boven de weistandsgrens zitten en toch van gemeentelijk subsidie profiteren. Ik vind, dat dergelijke mensen best de kostprijs kun nen betalen; dit dus in de zin van het profijtbeginsel. Ik zou het betreuren, dat het tekort van f21.000,— op de begroting van het kinderdagverblijf zou leiden tot opheffing van deze instelling. De heer Hiemstra: De voorgaande sprekers hebben al een aantal punten belicht. Voor mij blijft er nog één aspect over. De door mij gestelde vraag (vraag 2) is door U m.i. niet voldoende beantwoord. Misschien is mijn vraag niet helemaal beantwoord omdat die niet duidelijk genoeg was. U zegt in Uw antwoord, dat de mensen die een verhoogde dagprijs niet kunnen beta len, een beroep kunnen doen op de Bijstandswet. Daar aan zit wel het zakelijke aspect, dat in ieder geval op zich zal moeten worden bekeken. Ik heb voor mijzelf een rekensommetje gemaakt. Als er zo'n 60 gevallen per jaar zouden moeten worden bekeken, dan kan ik mij voor stellen, dat een ambtenaar van de Sociale Dienst daar aan gemiddeld per geval per jaar 10 uren zal moeten besteden. Dat zou dus inhouden, dat daar 600 a 700 uren mee heen gaan. Als we zouden gaan bekijken wat dat kost, dan kan ik mij voorstellen ik weet niet precies wat zo'n ambtenaar per uur kost, maar ik ken de tarieven die bijv. bij Openbare Werken voor een timmerman en een schilder worden berekend dat we dan in de orde van grootte van f 40,a f 50, per uur komen. We zouden dan tot een totaal kosten- bedrag komen van f 30.000 a f 35.000,Ik vraag mij af dat was o.a. de inhoud van de door mij gestelde vraag of het de moeite loont dat bedrag uit te ge ven om een tekort van f 21.000,te dekken. In Uw antwoord stelt U, dat de moeilijke financiële positie van de Gemeente aanleiding is het subsidie voorlopig te handhaven op 45%. Ik vind het jammer, dat een dergelijke situatie moet worden aangegrepen om hierop te bezuinigen. Ik dacht, dat, als wij om die laatste f 21.000,nog verlegen zitten, wij dat bedrag wel op een andere post zouden kunnen vinden. De heer Van Haaren: Vraag 1 is door ons gesteld; het is niet alleen een lange vraag, het is tevens een duidelijke stellingname voor toekenning van 60 pet. subsidie. Uw antwoord op deze vraag vinden wij bij zonder teleurstellend. Dat de exploitatiekosten in deze tijd van inflatie nominaal sterk gestegen zijn, zal nie mand verwonderen. Ondanks de lage salarissen van het personeel is de kostprijs per kind per dag al on geveer f 12,waarschijnlijk is het nu zelfs al meer. Dit bedrag wordt dan ook reeds betaald do:or de mensen met een netto weekinkomen boven de f 350,—. De exploitatietekorten ontstaan omdat veel mensen dit bedrag van f 12,per dag eenvoudig niet kunnen be talen en er een retributieschaal is opgesteld die loopt van f 5,tot f 12,De minder-draagkrachtigen krij gen de kans om van de opvangmogelijkheden van het kinderdagverblijf gebruik te maken, omdat deze op vang voor veel mensen op psycho-sociale indicaties een dringende noodzaak is. Dit betekent, dat wij het oneens zijn met het antwoord van B. en W. waarin wordt gesteld, dat de kosten van het kinderdagverblijf niet kunnen worden aangemerkt als factor sociale zorg. Een kinderdagverblijf behoort naar onze mening tot de noodzakelijke sociale voorzieningen van een stad als Leeuwarden en valt dus onder de factor sociale zorg. Bij de 60 a 70 kinderen van 0 tot 10 jaar die dagelijks of incidenteel in het kinderdagverblijf aan wezig zijn, treffen we kinderen aan van gehuwde en ongehuwde moeders en ook van moeders die op de een of andere manier alleen zijn komen te staan, moeders die uit puur economische noodzaak moeten gaan wer ken. Deze vrouwen een groot aantal zit op de pu blieke tribune gaan niet werken omdat het een soort ontaarde moeders zijn of omdat ze zo nodig geld moeten verdienen voor een auto of een kleurentelevi sie, zoals wel eens insinuerend wordt gesuggereerd. Door hun inkomsten willen deze vrouwen meestal in de eerste plaats de ontplooiingsmogelijkheden van hun kinderen vergroten. Economisch gezien betalen op vangcentra voor kinderen zichzelf als men rekening houdt met de bijdrage aan de schatkist van de werken de vrouwen in de vorm van door hen betaalde loon belasting. De heer De Vries heeft ook al op dit aspect gewezen. Trouwens niemand minder dan de S.E.R. heeft in verband hiermee gewezen op het economisch belang van deze centra en gesteld, dat de overheid er goed aan doet kinderopvangmogelijkheden te stimule ren en te subsidiëren. Wat de sociale indicaties be treft, weet iedereen die werkzaam is op het terrein van de geestelijke volksgezondheid of het maatschap pelijk werk, dat het voor een goed functioneren van een huwelijks- en gezinsleven voor veel vrouwen nood zakelijk is, dat zij eventueel part time deel ne men aan het arbeidsproces, omdat zij in het traditio nele rolpatroon van huisvrouw en moeder gewoon naar de bliksem gaan. Ik zou U hier gemakkelijk een half uur lang voorbeelden van kunnen noemen. Ook ten aanzien van de kinderen van niet-werkende moeders die wonen in flats, of van speelgelegenheden verstoken kinderen in de oude binnenstad is het dikwijls dwin gend noodzakelijk, dat deze kinderen via het kinder dagverblijf kunnen leren spelen en omgaan met ande ren. Het kinderdagverblijf heeft in deze een duidelijk therapeutische waarde die door medici en maatschap pelijk werkers volledig wordt erkend. Wij hebben, naar onze mening, wel degelijk te maken met een stuk so ciale zorg waar wij als Gemeente verantwoordelijk voor zijn. Uw ontkenning van dit aspect, de zakelijk voor U interessante verwijzing van ouders naar de Bijstandswet, waarbij 90% van de kosten door het Rijk wordt terugbetaald, heeft ons gewoon geschokt. Als U de kostprijs en dat is heel wat an ders dan de verpleegprijs door ouders laat betalen en diegenen, die dat volgens de zeer lage normen van de A.B.W. niet kunnen, naar Sociale Zaken stuurt, zullen veel moeders hun werk moeten opgeven omdat het hun haast niets meer op brengt of zullen zelfs vaste klant worden van de Sociale Dienst onder het motto: Laat de overheid dan maar verder zorgen als het mij onmogelijk wordt gemaakt. Ook zullen ouders gaan proberen hun kinderen goed koper bij familieleden of particulieren onder te bren gen, situaties die voor alle betrokkenen minder gunstig zijn dan het met subsidie in stand houden van het kinderdagverblijf. Tevens zal het aantal kinderen in het kinderdagverblijf waarvoor nu bijzonder veel be langstelling is er is zelfs af en toe een wachtlijst gaan terug lopen waardoor de kostprijs per kind weer zal stijgen, zodat er een vicieuze cirkel ontstaat die kan leiden tot sluiting van het kinderdagverblijf. Het schijnt, dat zich in Amsterdam zoiets al eens heeft voorgedaan. Bij Uw verwijzing naar de Algemene Bij standswet wordt verder door U uit het oog verloren mevr. Dijkstra heeft dat al opgemerkt hoe zeer mensen die zich nog net kunnen redden opzien tegen de gang naar de Sociale Dienst om financiële bijstand; U moet niet vergeten, welk enorm stigmatiserend ef fect dat heeft voor een heleboel mensen. U verliest eveneens uit het oog de enorme lastenverzwaring voor de gemeentelijke Sociale Dienst die toch al onderbezet is, als de ambtenaren van deze dienst moeten gaan onderzoeken of ouders die geregeld of incidenteel kin deren in het kinderdagverblijf plaatsen, al dan niet voor bijstand in aanmerking kunnen komen; de heer Hiem stra heeft daarover ook al het een en ander gezegd en heeft ook rekensommetjes gemaakt. Ik heb die niet nagerekend, maar ik dacht, dat wat hij naar voren bracht, bijzonder duidelijk was. Deze regeling zal wel degelijk een grote werkverzwaring voor het personeel van de Sociale Dienst meebrengen. (De heer Aarts zit bij U achter de tafel en ik neem aan, dat hij dat zeker zal kunnen bevestigen.) Maar dat is nog niet eens mijn grootste bezwaar. In het antwoord op vraag 2 onder het hoofdstuk Algemene Bijstandswet merkt U terecht op, dat de Algemene Bijstandswet er is voor normale dagelijkse kosten van bestaan. De wet heeft het over noodzakelijke kosten van levensonderhoud. De Bijstandswet is niet, zoals vroeger de Armenwet, een soort vergaarbak voor financiering van welzijns voorzieningen en daardoor een grof en zeer ondoelma tig subsidieverlenend orgaan. U wilt de Bijstandswet gebruiken voor iets waarvoor zij niet is, alleen en uit sluitend omdat dat voor de Gemeente goedkoper en voor het Rijk duurder uitkomt. U verschuift bijzondere taken in de sector sociale zorg naar de Algemene Bij standswet en dat vind ik principieel een bepaald af keurenswaardige zaak die daarbij nog als neveneffect heeft, dat ouders, kinderen en kinderdagverblijf hier door in hun sociaal functioneren worden belemmerd en geschaad. In de tehuislozenzorg hebben wij kunnen zien wat er door het overhevelen van kosten van de Ministeries naar de verschillende gemeenten (via de Bijstandswet) tot stand is gekomen. Het Labre-huis in Eindhoven en Huize de Vreede in Amsterdam zijn mede hierdoor thans gesloten en niet meer be schikbaar. Laat U dit heilloze plan van overheveling van kosten naar de Bijstandswet toch varen. Dan loopt U trouwens ook in de pas met de door C.R.M. ge vraagde adviezen van de V.N.G., de Ned. Gezinsraad, de Werkgemeenschap Kindercentra in Nederland en de Nationale Raad voor Maatschappelijk Welzijn, die de lokale overheid meer willen betrekken bij de op vangcentra voor kinderen. Natuurlijk weet ik ook wel, dat de financiële positie van onze Gemeente niet ge zond is, maar het gaat hier om een, in het totaal van de begroting, betrekkelijk gering bedrag van ongeveer f 21.000,Wij zijn van oordeel en het is hier net ook al gezegd dat er in de eerste plaats ruimte moet zijn in de sector van psycho-sociale voorzienin gen en dat er bijv. op het punt van voorzieningen t.b.v. onze afgod de auto (die de binnenstad toch al verpest) heel wat zinvoller bezuinigd kan worden. Voor die f 21.000,heeft U maar een paar parkeer plaatsen, en kinderen zijn voor ons toch echt wel heel wat belangrijker dan het rijdend en stilstaand blik. Ten slotte wijs ik er nog op, dat U geen antwoord heeft gegeven op de in mijn onder 1 opgenomen vraag neergelegde suggestie, dat bij aarzeling t.a.v. een ver hoging van het subsidie tot 60 pet. de Gemeente zich garant zou kunnen verklaren voor het tekort op de exploitatie van het kinderdagverblijf. Mevr. Visser-van den Bos: Of kinderdagverblijven voor bijna alle kinderen noodzakelijk of zeer nuttig zijn, kan ik niet beoordelen. Dat laat ik erg graag ter beoordeling aan de deskundigjen over die daarover nogal het een en ander hebben gepubliceerd. Mochten de deskundigen die vraag met ja beantwoorden, dan zijn kinderdagverblijven op grote schaal pas op zeer lange termijn te realiseren. Ze zijn n.l. zeer kostbaar. Bij een geleidelijke start zul je dan moeten selecteren welke kinderen in aanmerking moeten komen. Als ik hier een van de mij voorgaande sprekers hoor opmer ken, dat er soms een wachtlijst is, dan komen we al direct in aanraking met het probleem van de selectie. Willen we in Leeuwarden het kinderdagverblijf in stand houden, dan zijn we verplicht de plaatsen te laten bezetten door die kinderen waarvoor het dan ook werkelijk medisch of sociaal noodzakelijk is. In ver band daarmede zal het inderdaad belangrijk zijn, dat het voorstel van de heer De Vries gevolgd wordt, en dat deze zaak heel grondig door deskundigen wordt nagetrokken. Het moet dan n.l. zo zijn, dat op het kin derdagverblijf die kinderen geplaatst worden die daar werkelijk behoefte aan hebben, en voor wie het nood zakelijk is op grond van sociale indicatie in verband met huiselijke omstandigheden; in de tweede plaats komen dan de financiën. Het is dus zo, dat er kin deren in het kinderdagverblijf zijn om verschillende redenen. Een aantal kinderen gaat er naar toe op so ciale en /of medische indicatie, en er zijn ook kinderen die er naar toe gaan, doodgewoon omdat de moeders liever werken dan op hun kinderen passen, liever stu deren dan de hele dag met hun kind bezig zijn. Ik spreek daar geen schande van of afkeuring over uit, want de jonge vrouwen van tegenwoordig die een be hoorlijke beroepsopleiding hebben gehad, zullen over het algemeen gaan kiezen voor het doorwerken, ook tijdens hun trouwen en niemand zal hun daarbij een stroobreed in de weg moeten leggen. Waarschijnlijk zijn we er allemaal heel gelukkig mee, dat die vrouwen daar voor kiezen. Maar we moeten wel reëel blijven. We hebben hier een kinderdagverblijf in de stad, dat aan (een beperkt aantal kinderen plaatsruimte

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 4