18 minder vlot kunnen werken dan men bij de start had gedacht. En van tijd tot tijd is zij ook in een bepaalde impasse gekomen, deels omdat men meende te maken te nebben en daar is ook wel iets van waar met een onduidelijke wetstekst op bepaalde vitale onderde len, deels omdat men een berg van moeilijkheden ont moette bij de technische uitwerking van het nieuwe systeem. En dat heeft er ook toe geleid, dat er vrij geregeld intens overleg tussen de betrokken werk groep en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en net Ministerie van Financiën over deze hele materie piaats vindt. Nu laat het College in de raadsbrief over duidelijk merken, dat het geporteerd is voor de keuze van de oppervlakte. Ik kan mij dat wel begrijpen, om dat dat een grotere garantie voor stabiliteit lijkt te geven dan wanneer zou worden gekozen voor het systeem, waarbij de economische waarde als maatstaf wordt toegepast. Wanneer je het systeem, waar B. en W. voorstanders van zijn, kiest, dan kun je ook cor rectiefactoren die ingebouwd dienen te worden, zien als bepaalde waarde-oordelen. In principe is dat na tuurlijk met de keus voor economische waarde ook zo, maar die economische waarde is natuurlijk gere geld aan bepaalde fluctuaties onderhevig. Nu komt daar bij, dat in de algemene voorwaarden die op dit gebied gelden, er tussen het maximum en het mini mum een bepaalde, duidelijk aangewezen, marge moet zijn. En dat betekent natuurlijk in de praktische uit werking van deze zaak, dat men moeilijk komt te zitten met het tot uitdrukking brengen van verhoudin gen tussen dat maximum en dat minimum, waar het College overigens ook tegenaan zou lopen, wanneer het de economische waarde als maatstaf zou gaan han teren. Nu leidt dat mijn fractie voorlopig tot de vraag stelling, of het zinvol kan zijn om vanavond al die principe-beslissing te nemen. Van College-kant zou men kunnen zeggen: Graag; dan kan de betrokken af deling beginnen met een aantal dingen uit te werken. Mocht dat antwoord gegeven worden daar ga ik gemakshalve nu even van uit dan is mijn volgende vraag, welke bestaande gegevens op dit moment al bruikbaar zijn bij het opstellen van de verordening. En een tweede vraag is: Hoe stelt men zich de procedure voor? Zal het alleen maar om een ambtelijk werk stuk gaan of bestaat er een bepaalde werkgroep Maar is het dan ook mogelijk, dat de Raad over deze zaak van tijd tot tijd zou kunnen worden geïnfor meerd? Mijn derde vraag is: Wat kost het de gemeen te Leeuwarden op dit moment, nu de onroerend goed- belasting nog niet in werking is getreden? Ik stel nu even, dat je zou mogen uitgaan van de compensatie voor de maximale opbrengst van 27% van de algemene uitkeringen minus de vergoeding voor de Sociale Zorg. En als wij nu vanavond hetzij ja, hetzij nee zouden zeggen tegen het door het College gekozen systeem, is dan enigermate in termijnen aan te geven, wanneer het College denkt met een definitief voorstel te ko men? Als ik het goed begrijp, dan stellen B. en W. zich voor in 1975 met een onroerend goed-belasting te gaan werken. Dat betekent dus, dat wij ruim in 1973 daarover een beslissing zouden moeten nemen. Dan zouden we de verordening moeten vaststellen, gezien de voorgeschreven termijnen, die, wat deze materie be treft, gehanteerd gaan worden. En mijn kernvraag is dus eigenlijk deze: Moeten wij nu vanavond al een be slissing nemen of zouden we die beslissing misschien kunnen nemen op het moment, dat wij ook al een dui delijk inzicht hebben, hoe het College zich voorstelt deze hele zaak administratief en fiscaal-technisch uit te werken, wanneer de concept-verordening voor ons ligt, tenzij B. en W. mij ten antwoord zouden geven: Goed, laat de Raad in principe een beslissing nemen, dan kan de afdeling de werkgroep of wie dan ook daarmee aan de slag gaan, maar wanneer de con cept-verordening t.z.t. enorm veel bezwaren zou ont moeten bij de Raad, dan heeft de Raad de vrijheid daar alsnog nee tegen te zeggen. In hoeverre binden wij ons dus als Raad in de keuze voor een bepaald systeem, wanneer wij het door het College gevraagde besluit gaan nemen? Mag ik het daar in eerste instantie bij laten De hear Miedema: Ik haw dochs de yndruk üt it riedsbrief dat wy foar üs hawwe, dat it Kolleezje der bihoefte oan hat, dat wy foar 1 jannewaris de groun- slach foar de nije bilêsting fêststelle. En dat fyn ik tige frjemd, to mear omdat, doe't wy yn de bitrutsen öfdielingsgearkomste oer dit punt praet hawwe, sa- wol de Wethalder as de Foarsitter sein hat, dat der in model-foroardering fan de V.N.G. komt; dy is der mei oan 'e gong en wy moatte mar ris sjen hwat dat opleveret, waerd der sein. De krekte tekst haw ik net, hwant it forslach fan dy gearkomste is der noch net, mar it wiene dochs wurden yn dy geast. Ik krige dus sterk de yndruk, dat it bilangrike wurkstik fan de V.N.G. öfwachte wurde soe. Nou, in pear wike letter, moat de Ried hookstrooks de grounslach foar de nije bilêsting fêststelle. En as dat nou oer in lytse saek gong, hawar, mar ik tocht, dat it hjir in tige bilang rike saek jildt. En ik tocht ek, dat, as wy nou de groun slach fêstleine, wy dêrmei de hiele heffing fan de nije bilêsting fêstleine. En dan fyn ik, dat der fan de Ried nochal hwat frege wurdt. Der wurdt him gewoan frege, him hielendal efter it ütstel fan it Kolleezje to stellen, sünder dat hy wit, hwer't hy him efter stelt. As jo seis net in soad ynformaesje mounting en telefoanysk ynwoun hawwe, dan kinne jo en dan wol ik dêrmei myn kollega's-riedsleden net ünder- skatte de konsekwinsjes fat dit ütstel net oersjen. It giet neffens my to fier dizze ütspraek fan de Ried to freegjen, wylst er totael gjin sicht hat op hwat der bart. En dêrom tocht ik, dat it net goed wie joun dizze bislissing to freegjen. En om nou op de matery seis yn to gean, de hear Vellenga hat al sein, dat in kommisje üt de V.N.G. it der net maklik mei hat. Dy kommisje hat ik mien yn septimber 1970 in ynterim-rapport üt- brocht, hwerüt düdlik har miening blykt, dat de oer flakte-grounslach wolris de béste wêze koe. Yntusken binne wy nou rom twa jier fierder en de kommisje is noch oan it studearjen. Dêrüt blykt wol, dat it net sa ienfaldich is, en dan kinne jo fan de Ried ek net for- wachtsje, dat dy nei ynformaesje op ien ünnoazel blêdtsje in bislissing nimme kin. Mar ik mien ek to witten, dat de neamde kommisje nou dochs wol sa fier is, dat hja seit: By in ekonomyske wearde-groun- slach binne de swierrichheden dy't jo tsjin komme, perfoarst net lytser as by de oerflakte-grounslach. Ik mien ek to witten nei ynformaesje, dy't ik hjoed yn woun haw, dat de V.N.G. der hiel sterk nei stribbet en de hope hat, dat se it wier meitsje kin, dat yn it earste healjier fan 1973 har advys en model-foroar dering ütkomme. Nou seit it Kolleezje: Ja, mar wy moatte daelks oan 'e gong en wy Kieze de oerflakte- grounslach. Ik haw foroarderingen fan forskate ge meenten dy't de oerflakte-grounslach keazen hawwe, bistudearre en mei de minsken yn dy gemeenten praet. En it die my bliken, dat it probleem, dat ek de hear Vellenga neamd hat, is: de biheining dy't de wet op- leit. Jo hawwe net to meitsjen mei de gewoane oer- flakte fan it terrein; men stelt düdlik (it stiet ek ün- gefear sa yn it riedsbrief)„de oppervlakte van het onroerend goed" enz., „zulks teneinde de economische waarde te benaderen". Dus by it fêststellen fan de oerflakte-grounslach komme f jouwer faktoaren to pas, „verfijningen" meije jo wol sizzc: „aard, ligging, kwa liteit en soort gebruik". En nou moatte jo fan eltse groepearring de heechsten en ek de leechsten forman- nichfaldigje en dan moat 25 kear de leechste leger wêze as de heechste. En dat haldt yn, dat de romte tusken de heechste en de leechste tige lyts wurdt, om dat nea itselde perseel op alle fjouwer „verfijningen heechste en leechste is. Dat nivellearret de saek enoarm en de praktyk yn gemeenten, hwer't men de oerflakte-grounslach keazen hat, is, dat men gjin ge- legenheit hat in hiel moaije bungalow earnc oan in kanael ik nim mar in willekeurich foarbyld nef fens de ekonomyske wearde heech genöch oan to slaen, yn forhalding ta in aid arbeidershüske earne yn in steech. De forhalding is fuort. En dêr kin men op groun fan de tekst fan de foroardcring neat oan dwaen. It is my ek bikend, dat dizze problemen hoe soe it ek oars, as wy as gewoane riedsleden dat Witte by Binnenlanske Saken üntdutsen binne. Dêr is op it eagenblik in wurkgroep dwaende om in wets- wiziging op dit punt ta to rieden om mear romte yn de forhaldingen to krijen. Als ik dit alles op in rychje set, dan freegje ik my öf, oft it in sinnige saek is, dat wy joun in oerflakte-grounslach oannimme soene en tsjin it Kolleezje sizze soene: Bigjin al de nedige ge gevens mar to sammeljen. As jo sjoggc, dat de hef fing üteinliks üt tolve komponinten bistiet (dat jo fan elts perseel tolve komponinten ynfolje moatte), dan is dit wier net in ienfaldige saek. En as B. en W. bitinke, dat, as hja dêr mei klear wêze soene en der dan in wetswiziging komme soe of de V.N.G. de meidieling dwaen soe, dat de oerflakte-grounslach dy en dy swierrichheden opleveret en dat der in better systeem is (der wurdt seis hjoed-de-dei tocht oan in puntensysteem lyk as dat by de hierharmonisaesje brükt wurdt), dan kinne hja nou (as wy harren ütstel oannimme soene, soene wy üs yn problemen bijaen, dy't tige great binne, wylst de Ried tige min ynfor- mearre is oer dizze matery) net in ütspraek fan üs freegje. Ik leau net, dat dat normael wêze soe. En as jo nou sizze soene: As wy hjoed dizze bislissing nim me, dan kin yn 1975 mei de heffing bigoun wurde, dan komt it skip mei jild oan de Willemskaei, dan soene jo noch witte kinne, hwat jo birikt hiene. Mar wy prate allinnich oer it forskil tusken de aide hef fing en de nije en dat is my wier net bilangryk ge nöch om op dit momint in bislissing op dit wich tige punt to forsearjen. Sa't ik der optheden ünder stean, bin ik net ré om mei dit ütstel akkoart to gean. Ik forwachtsje dus, as it Kolleezje mei my fan mie ning is, dat it it advys fan de V.N.G. öfwachtsje kin, dat wy der takom jier op werom komme kinne, of dat de Ried ynformearre wurdt oer gemeenten, dy't in oerflakte-grounslach brüke ('t Hearrenfean, Smellinger- lan en oare yn it lan) en dat harren foroarderingen oan de Ried oerlein wurde, en ek de foroarderingen fan de gemeenten, dy't de ekonomyske wearde-grolunslach brüke, lyk as Haerlim, Hilversum en Dronten. Koart- sein, der is in skala fan mooglikheden yn beide syste men en ik achtsje it net korrekt, dat de Ried oer de forskate systemen net ynformearre is. Ik soe dus üt- stelle wolle: of wy wachtsje op de konsept-foroarde- ring fan de V.N.G., of Jimme komme werom op in tiid dat it Jimme goed tinkt, mar dan mei nije yn formaesje en dan prate wy wol fierder. De Voorzitter: Voordat ik de heer Singelsma het woord verleen, zou ik graag eerst het woord even aan de Wethouder geven, want het zou wel eens kunnen zijn, dat wij een andere kant uit moeten gaan. De heer De Jong (weth.): Er zijn door de heren Vellenga en Miedema nogal vrij ernstige bezwaren te gen dit voorstel naar voren gebracht, wat betreft de procedure. Zij vragen: Is deze zaak eigenlijk wel rijp voor behandeling in dit stadium? En ik kan dat op zichzelf heel best begrijpen, want wij hebben er ook zo tegen aan gekeken. Wij zouden wel graag met het werk willen beginnen en uit dien hoofde een principe beslissing van de Raad willen hebben, maar ik geloof, dat het loyaler tegenover de Raad zou zijn om te zeg gen: Laten we even het rapport afwachten, dat van de V.N.G. ter beschikking komt. Er is wel een rapport van vorige jaren, maar wanneer we afwachten, welke gegevens er uit "het nieuwe rapport rollen, dan hebben we slechts het nadeel, dat we in korter tijdsbestek de voorbereidingen voor onze heffing moeten treffen. Maar op zichzelf is dat niet onmogelijk. Ik zou dus willen vragen: Is het niet beter de Financiële Com missie in te schakelen om bij de voorbereiding B. en W. van dienst te zijn? In deze commissie kan de technische kant van deze zaak nog eens duidelijk be keken worden en dan kunnen we met een voorstel, waarin ook de gedachten van de werkgroep van de V.N.G. verdisconteerd zijn, bij de Raad komen, zodat deze dan over dat voorstel kan beslissen. De Voorzitter: Dat betekent dus, dat iedereen vol ledig zijn standpunt open kan houden. Ik dacht, dat het na de uiteenzetting van de heren Vellenga en Mie dema gewoon verstandig is, dat we op dit moment het besluit nemen, zoals dat door de Wethouder is gesuggereerd en dat we het punt van deze agenda af voeren. De heer B. P. van der Veen: Ik ben wel verbaasd, mijnheer de Voorzitter, dat, als de heren Vellenga en 6 Miedema al of niet terecht menen, dat de zaak niet rijp is voor behandeling, U dan onmiddellijk hun me ning gaat delen, terwijl Uw voorstel er blijk van geeft, dat U dacht, dat de tijd er wèl rijp voor was. Ik be grijp dat niet. Ik begin nu ook iets meer te voelen voor de verbazing, die zostraks van de kant van de heer Vellenga min of meer terecht is uitgesproken. De heer Van Haaren: En ik begrijp niet, waarom de heer Singelsma hier niet eerst zijn mening over heeft kunnen geven. De Voorzitter: Uit de uiteenzettingen van de he ren Vellenga en Miedema blijkt toch heel duidelijk, dat we hier vanavond niet zinnig uit kunnen komen. B. en W. hebben even overlegd, of het per se nodig is vanavond een beslissing te nemen. En het blijkt mij uit het overleg, dat het niet beslist nodig is. En dan geloof ik, gelet ook op de eerste reacties, dat we ge woon zinniger werken, als we eerst dit nog even verder voorbereiden, de zaak nog in de Financiële Commissie doorpraten en dan bij de Raad terugkomen. Maar als de Raad zegt: doorpraten, dan zijn wij bereid; dat wil ik in alle duidelijkheid stellen. Dan kan iedereen het woord krijgen en dan zal de Wethouder ook duidelijk ingaan op wat hier gezegd is. Laat de Raad maar zeggen wat hij wil. Als U de zaak vanavond wilt af werken, dan doen we dat en dan zien we wel met welk resultaat. Geeft U daar de voorkeur aan? De heer B. P. van der Veen: Als er toch geen kans is, dat we zaken kunnen doen, dan heeft doorgaan geen zin. De Voorzitter: Die conclusie had ik ook getrokken. (Gelach) Dus we nemen het besluit dit punt uit te stellen De Raad gaat hiermee akkoord. De Voorzitter: Thans zou ik iets aan de orde wil len stellen, waarnaar U stellig zult willen luisteren. Er is vanavond een raadslid voor het laatst in ons midden. Ik zou voor hem even de aandacht willen vra gen; die verdient hij ongetwijfeld. De heer Snel van de fractie van de P.v.d.A. is benoemd tot directeur van de L.T.S. te Emmen en gaat ons dus verlaten. Mijn heer Snel, ik zou U namens ons allen vanaf deze plaats geluk willen wensen met die eervolle benoe ming. In verband met Uw afscheid het volgende. De gemeenschap heeft er groot belang bij, dat voldoende capabele mensen bereid worden gevonden zich in te zetten voor de publieke zaak. Het gemeenteraadslid maatschap is daarbij een van de belangrijkste posten. Uit de discussie, die we gisteren nog hebben gehouden, bleek, dat er in toenemende mate aarzeling valt te constateren om deze taak op zich te nemen. Het is al lang geen erebaantje meer, hoewel nog steeds een bij zonder eervolle taak. Maar mensen die overigens reeds een full time-job hebben, moeten deze zaak extra op hun schouders nemen en als men het goed wil doen, dan kost het veel energie en veel tijd. Mijnheer Snel, U bent ruim twee jaar lid van deze Raad geweest. U hebt zich zowel in de Raad als in commissies, alsmede in de Raad voor Jeugdaangelegenheden niet alleen een enthousiast en kundig gemeentebestuurder betoond, U hebt Uw taak tevens op een bijzonder sympathieke wijze vervuld. Ik ben stellig de tolk van de gehele Raad, als ik U daarvoor hartelijk dank zeg. Wij wensen U en Uw gezin alle goeds toe in Uw nieuwe woonplaats en we hopen, dat U veel voldoening zult vinden in Uw nieuwe taak. (Applaus) De heer Snel: Hartelijk dank voor Uw vriendelijke woorden en ook voor de instemming van de raadsleden. Inderdaad heb ik dit werk nu ruim twee jaar gedaan en met heel veel plezier. Van verschillende kanten is er dezer dagen op gewezen, dat het inderdaad niet zo gemakkelijk is om de tijd te vinden het soort zaken als het raadslidmaatschap erbij te doen; het is toch altijd nog een kwestie van erbij doen. Soms kreeg ik wel het idee van: Waar ben ik nu mee bezig? Zit ik nu alleen maar te werken aan zaken die de Gemeente betreffen, of heb ik ook nog een taak in het onder wijs? Op een bepaald moment was het wel eens een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1972 | | pagina 10