10 missie Verbouw Beurs in haar vergadering van 6 fe bruari 1973 over deze materie heeft gediscussieerd en dat de commissie onder meer tot de conclusie is ge komen enz. De woorden „onder meer" zijn in de raads- brief, eerlijk gezegd, vervaagd. Wij hebben ons in de betreifende commissie bijzonder goed gerealiseerd, dat de financiële haalbaarheid van zowel het een als het ander een moeilijke zaak zal worden. En wij hebben dat ook terdege in de overwegingen betrokken. Maar wij zijn niet tot de conclusie gekomen de heer Van aer Veen heeft daar ook op gewezen die B. en W. verwoord op de laatste pagina van de raadsbrief. Daar staat: „Resumerend stellen wij U voor er mee in te stemmen, dat het op 26 januari 1970 genomen prin cipe-besluit wordt herzien in die zin, dat van de ver bouw van de Beurs tot concertzaal/congrescentrum wordt afgezien." Dat vind ik een te harde uitspraak, want wij weten vandaag-de-dag nog helemaal niet wat er van de verbouw van de Harmonie, d.w.z. van het geschikt maken van de zalen van de Harmonie zowel voor gesproken woord als voor concerten, terecht komt. Er zijn allerlei technische mogelijkheden tegen woordig en die mogelijkheden zullen uitgebuit moeten worden om het zover te krijgen, dat er een compromis ontstaat tussen deze beide. Maar het zal voor de ar chitect een bijzonder moeilijke opgave zijn het zover te krijgen. Nog afgezien van de kosten die ermee an nex zijn. Ik zou het daarom bijzonder op prijs stellen, dat eerst alle kosten bepaald zijn en dat er een schets- plan aanwezig is met alles wat daar bij hoort om tot een conclusie te kunnen komen m.b.t. de verbouw van de Harmonie zowel tot concertzaal als congrescen trum enz. Ik sluit mij overigens aan bij de vragen van de heer Van der Veen en wil het hier bij laten. De heer P. D. van der Wal: Het standpunt van mijn fractie over dit voorstel tot verbouw van de Harmonie is, dat wij ermee instemmen dat nu eerst de Harmonie wordt verbouwd. Maar in tegenstelling tot wat B. en W. voorstellen, voelen wij er niets voor om zo maar af te zien van de verbouw van de Beurs tot concert zaal /congrescentrum, daarmee alle plannen in de prullemand te gooien en het Frysk Orkest alle uit zicht op een eigen huis te ontnemen. Als compensatie voor dit verlies wordt nu voorge steld de grote zaal van de te verbouwen Harmonie van een variabele akoestiek te voorzien. Zoals ook al in de brief van het Frysk Orkest wordt opgemerkt, vol doet dit tot nu toe maar matig in de gebouwen waar dit systeem al is toegepast. Het blijft een zeer onze kere oplossing. Over de financiële gevolgen van dit voorstel staat in de raadsbrief alleen te lezen, dat het in het vooruit zicht gestelde bedrag van 1 miljoen voor de verbouw van de Beurs mogelijk ook voor de Harmonie aange wend kan worden. Als dat alles is, wat bekend is over het rijkssubsidie voor dit project, dan is dat heel erg mager en erg onzeker. Er is toch zeker wel over leg gepleegd met C.R.M. over dit voorstel? Ik wilde graag weten wat er uit het overleg is gekomen. Is er al eens een kostenraming gemaakt voor de totale verbouw van de Harmonie? Straks blijkt ook die te hoog en komt er helemaal niets van de grond op dit gebied. Wanneer komt nu eindelijk het totaal plan voor de verbouw van de Harmonie klaar? Daar wachten wij nu al tijden op. Voor het overige kunnen wij het in grote lijnen eens zijn met wat de heer Van der Veen gezegd heeft. Wij sluiten ons aan bij zijn vragen over het afzien van een eigen huis voor het Frysk Orkest. De heer Hiemstra: De raadsbrief die nu voor ons ligt, heeft mij wat in verwarring gebracht. Dat zal waarschijnlijk wel aan mijzelf hebben gelegen. Ik heb dan ook getracht om een klein beetje op een rijtje te zetten wat er eigenlijk rond dit geheel gebeurd is. Ik kwam daarbij tot het volgende. De Commissie Cultureel Centrum Leeuwarden kwam in het door haar uitgebrachte rapport van november 1969 tot de volgende, m.i. belangrijke uitspraken: er moet een gescheiden accommodatie komen voor muziek en toneel i.v.m. de verschillende akoestische eisen er wordt prioriteit gegeven aan verbouwing van de Beurs; de verbouwing van de Harmonie zou, op een aantal deelverbouwingen na, nadat de Beurs klaar is, moeten plaats vinden, dit i.v.m. de conti nuïteit van zowel het muziek- als het toneelleven; de kostenraming van de verbouwing van de Beurs was in 1969 8 miljoen gulden. Wat is nu de huidige situatie? Er ligt een door de rijkscommissie goedgekeurd plan op tafel. De door de architect en de rijkscommissie opgemaakte kostenra mingen lopen uiteen; voor dat verschil is echter een oplossing mogelijk. Verder is er een advies van de Raad voor Culturele Aangelegenheden aan B. en W., dat resulteert in het hier in de Raad ingebrachte voor stel. Wat zijn nu de door de Raad voor Culturele Aange legenheden aangevoerde argumenten? In de vorm van drie vragen in het interim-rapport die vragen wor den later zonder bewijsvoering als argumenten ge bruikt wordt het volgende enigszins verkort weergegeven gesteld: le Worden beroepsuitvoerin gen i.v.m. hoge investeringskosten niet te belangrijk geacht t.o.v. andere belangrijke culturele facetten 2e Is er aandacht besteed aan de bezettingsgraad van Harmonie en Beurs, zoals deze nu is en in de toekomst zal zijn i.v.m. de bevolkingsontwikkeling 3e Door middel van variabele akoestiek zouden er misschien allerlei activiteiten in één zaal kunnen plaats hebben. In de brief die wij van het Frysk Orkest hebben ont vangen, is hierop ingegaan. Ik zou hieraan nog het volgende willen toevoegen. Wat het eerste punt betreft, het Frysk Orkest is met de Provinciale Bibliotheek de belangrijkste cultu rele instelling in Friesland. Het Frysk Orkest ver zorgt niet alleen beroepsuitvoeringen, maar begeleidt het muziezkleven in de hele provincie. Ik denk aan uitvoeringen met koren, de Mattheus Passion, de Mes sias en ook aan het samenspelen met korpsen; indi viduele orkestleden treden op als dirigent en geven les o.a. aan de muziekschool. Ondanks al deze activiteiten heeft het Frysk Orkest een voor Nederland nieuw educatief programma in uitvoering, d.w.z. het bezoek van kleine groepjes musici in steeds wisselende com binaties aan basisscholen om de kinderen in kennis te brengen met instrumenten, het geluid ervan enz. Kortom, een taakopvatting die in de Tweede Kamer geprezen werd en ten voorbeeld is gesteld aan andere symfonieorkesten. De conclusie moet dan ook zijn, dat het Frysk Orkest zeer beslist niet alleen beroepsuit voeringen verzorgt. Wat het tweede punt betreft, zou ik willen opmer ken, dat wij in Leeuwarden te maken hebben met een beroepsorkest en met amateurtoneel. Wij hebben te maken met een bloeiend muziekleven, er zijn goed be zette en uitverkochte zalen. Wij hebben ook te ma ken met toneelactiviteiten die middelmatig tot slecht bezette zalen trekken. Als men het dus over de bezet tingsgraad wil hebben, rechtvaardigt dit dus ten volle de prioriteiten zoals die in het rapport van de Com missie Cultureel Centrum Leeuwarden zijn vastge legd en hier in de Raad werden bevestigd. Wat de toekomstige bevolkingsontwikkeling van Leeuwarden betreft, ten eerste heeft Leeuwarden een duidelijke centrumfunctie en ten tweede moeten we, dacht ik, ook eens af van de cirkelredenering, dat we geen in woners aantrekken omdat we geen accommodaties hebben en dat we de accommodaties niet uitbreiden omdat er geen inwoners bijkomen. We kunnen deze vicieuze cirkel alleen doorbreken op het punt van de accommodaties. T.o.v. het derde punt, de variabele akoestiek, het volgende. In het interim-rapport worden vier zalen genoemd; daarover hebben wij in de laatste Pauken slag enige opmerkingen kunnen lezen. Ik wil er nog aan toevoegen, dat recente informaties mij hebben ge leerd, dat de zaal in Alkmaar niet gebouwd zal wor den, voorts dat er is geprobeerd een zaal in het Con gresgebouw in Scheveningen geschikt te maken voor het Residentieorkest, een poging die miljoenen heeft gekost en als mislukt wordt beschouwd. Ik dacht, dat wij in Leeuwarden niet alleen de gast heer van het Frysk Orkest zijn, maar ook de huis baas. Dit legt ons de verplichting op voor een goede huisvesting te zorgen voor alle activiteiten van het n orkest. En die huisvesting kan niet alleen bestaan uit een zaal waarin zo nu en dan eens een concert kan worden gegeven. Ik zou dan ook willen voorstellen om het rapport van de Commissie Cultureel Centrum Leeu warden te volgen. De heer Weide (weth.): Alvorens ik inga op dc diverse vragen die door de Raad aan het College zijn gesteld, meen ik er goed aan te doen de heren van het Frysk Orkest, die zich de moeite getroost hebben om door weer en wind hier heen te komen en een concert te geven in de hal van het stadhuis, hartelijk dank te zeggen. Ik dacht, dat dit een goede gedachte is ge weest. Het verhoogt de sfeer van onze raadsvergade ring en misschien is het voor herhaling vatbaar. (De Voorzitter: Het verhoogt de sfeer van de pauze, be doelt U.) Uiteraard. Op 26 januari 1970 is het rapport van de toenmalige Commissie Cultureel Centrum Leeuwarden vrij uitvoe rig aan de orde geweest in deze Raad. Een achttal sprekers hebben toen het woord gevoerd; de heer Van der Veen heeft net als ik de handelingen nog eens nagelezen. De Raad is toen tot de beslissing gekomen om over te gaan tot verbouw van de Beurs en daarna tot verbouw van de Harmonie. Er is toen tevens be sloten tot de overname van de Harmonie en tot het in leven roepen van een stichting die de culturele centra zou gaan exploiteren en beheren en we hebben een krediet van 2 x f 100.000,aanvaard voor de beide verbouwingen. Op de uitvoerige discussies van toen hoeven we nu niet verder in te gaan; de beslissingen die toen zijn genomen werden ook mede bepaald door de factoren tijd en geld die ook toen al een duidelijke rol speelden. We zijn nu drie jaar later. Wat is er in de tussen liggende periode gebeurd? De Commissie Verbouw Beurs de Culturele Raad bestond nog niet ten tijde van het instellen van die commissie en heeft zich dus niet bemoeid met de samenstelling van die commissie; vandaar misschien de enigszins vreemde, maar toch wel goede samenstelling waarin het muziekleven in belangrijke mate is vertegenwoordgd, heeft zich in de afgelopen periode bijzonder intensief met deze pro blematiek bezig gehouden. Men heeft zich vrij lang ge bogen over een wensenprogramma. De architectenkeuze is een vrij langdurige zaak geweest; U herinnert zich nog wel dat er is gesproken over prijsvragen, over meervoudige opdrachten enz. Al deze factoren zijn van invloed geweest. Er is overleg geweest met T.N.O. en daarna, toen het schetsplan werd gepresenteerd, kwa men de diverse discussies over de prijs. In de tussen tijd is er ook een vrij intensief contact geweest met de rijksadviescommissie voor schouwburgen. Ook die had enkele raadsleden hebben daarop gewezen -— nogal wat bedenkingen, er waren verschillen van in zicht met betrekking tot de kosten. Inmiddels was er ook het een en ander gebeurd rondom de Harmonie. Er is een nieuw bestuur geko men, er is een nieuwe directie opgetreden, er is een drastische wijziging geweest in het personeelsbeleid; dat alles heeft een totaal andere presentatie van de Har monie met zich mee gebracht. De Commissie Verbouw Harmonie heeft zich met de problematiek rondom de verbouw bezig gehouden. Het rapport van die com missie lag ter inzage. Die commissie is duidelijk tot de conclusie gekomen, dat de Harmonie in zijn huidi ge vorm er zullen drastische verbouwingen in het gebouw moeten plaats vinden zeer wel geschikt is om als schouwburg te fungeren. Dankzij de bijdragen van de Vereniging de Harmonie en de Planpot is er inmiddels al 1,3 miljoen in de Harmonie geïnvesteerd; de artiestenaccommodatie en de entree-partij zijn ver bouwd. De tijd heeft ons geleerd, dat in de Harmonie veel voorzieningen zullen moeten worden aangebracht; die kunnen eigenlijk niet langer op zich laten wachten. Ik noem met name de elektriciteitsinstallatie die op afkeuren staat, de keuken die niet meer aan de eisen voldoet en waar moeilijk in te werken is. De geregelde bezoeker van de Harmonie zal ook nog wel wat op en aanmerkingen hebben op het meubilair. Ik denk aan de verwarming en aan de toneelaccommodatie. Natuurlijk is er in de tussenliggende tijd wel het een en ander gebeurd en veranderd. Er zijn vele contacten geweest met C.R.M. en G.S. Ook in het kader van de ontwikkeling van het Noorden des lands zijn er con tacten geweest m.b.t. onze culturele functie in Fries land. De versnelde verbeteringen van een culturele ac commodatie die wij in Leeuwaren moeten hebben, zijn steeds urgenter geworden. Maar in dezelfde periode is de financiële positie van Leeuwarden zeer verslechterd. Dat heeft mede geleid tot het voorstel dat wij vandaag aan U voorleggen. Het College is van mening, dat het in de komende ja ren een heel moeilijke zaak zal zijn om twee culturele centra van deze omvang te exploiteren. De kosten worden dan dermate hoog, dat ze voor de gemeente Leeuwarden absoluut niet te dragen zijn. Als we de cijfers van de exploitatie van de Harmonie in de vorige raadsvergadering hebben we er al even over gesproken over de jaren 1971 en 1972 bekijken, dan meen ik te mogen zeggen, dat het de komende jaren absoluut onmogelijk zal zijn twee centra te exploite ren; ik ben m.i. met deze uitspraak niet buiten de werkelijkheid. De factoren tijd en geld die op de besluitvorming in 1970 zo'n belangrijke invloed hebben gehad, hebben ons nu ingehaald; dat betekent, dat wij nu dit voorstel aan U voor moeten leggen. Welke consequenties zal deze beslissing hebben op het geheel van onze cultu rele accommodaties? Het is natuurlijk zo, dat, als je een goed toneelzaal wilt hebben, dat zijn eigen eisen stelt; hetzelfde geldt t.a.v. een concertzaal. Het maxi male is natuurlijk het meest ideale. Een Scala als Mi laan heeft, krijgen we natuurlijk nooit in Leeuwarden. Maar de technische vooruitgang staat niet stil. De vooruitgang van de techniek met betrekking tot de variabele akoestiek staat ook niet stil; er zijn vraag tekens en wij weten die ook niet allemaal. Maar we mogen de vooruitgang in deze sector bepaald niet ver geten. Het grote voordeel van het krachtig ter hand nemen van de verbouw van de Harmonie is, dat de verbouw in fasen kan plaats hebben. Het grote be drag, dat de verbouw zal vergen de grootte van dat bedrag is nog wat vaag zal niet in één keer op tafel gebracht kunnen worden; daarom is verbouwen in fasen bijzonder aantrekkelijk. Het voorstel van vanavond houdt niet in, dat wij nu een definitief nee laten horen t.a.v. de Beurs. Wij zien op dit moment wel af van de verdere voorbereiding van de plannen voor de verbouw van de Beurs tot concertzaal, maar dat hoeft bepaald niet in te houden, dat de bovenste verdieping van de Beurs niet een cul turele functie zou kunnen krijgen zoals ze die zo nu en dan ook al heeft. Ik dacht, dat er met betrekkelijk weinig middelen bepaalde voorzieningen zouden kun nen worden getroffen die deze ruimte geschikt maken voor culturele accommodatie. Wat er over een x-aantal jaren zal gaan gebeuren m.b.t. de uitvoeringen van het Frysk Orkest, kunnen wij op dit moment nog niet exact zeggen. De ervaringen met de dubbele functie die wij aan de grote zaal van de Harmonie willen ge ven, zal daarbij van betekenis zijn. Ik dacht, dat het zeer verstandig zou zijn, dat enkele leden van de Com missie Verbouw Beurs ik denk met name aan men sen van het Frysk Orkest zitting nemen in de Commissie Verbouw Harmonie, zodat de muziek-sector van deze commissie zal worden versterkt. Als ik dan even inga op de vragen van de raads leden, begin ik met de brieven van het Frysk Orkest. Er zijn inmiddels twee brieven gekomen. (De heer Vellenga: U zei: vragen van raadsleden.) De brieven zijn ter discussie gesteld en ik dacht er goed aan te doen er even nader op in te gaan. De brief van dc leden van het orkest moeten wij met begrip bekijken. Ik dacht, dat het een normaal menselijk streven was, dat je je werkzaamheden in zo optimaal mogelijke omstandigheden wilt uitoefenen. Een burgemeester wil graag een voortreffelijke burgemeesterskamer heb ben, een elektricien wil graag een goede werkplaats hebben, een schilder wil graag een goed atelier heb ben, Cambuur wil graag een maximale sportaccom modatie hebben en het Frysk Orkest wil natuurlijk graag een maximale accommodatie hebben. Maar, zo als ik ook al eerder heb gezegd, het maximale is niet altijd bereikbaar. Ik dacht echter, dat wij begrip moe ten hebben voor de brief die de orkestleden hebben geschreven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 6