y 12 man weet een hoop van grond en grondzaken en ik dacht, dat hij een aanwinst zou zijn voor deze com missie. De hear Singelsma: Ik woe graech foarstelle de hear P. van der Wal yn dizze kommisje to bineamen. Benoemd wordt de heer P. D. van der Wal met 18 stemmen (de heer J. B. Singelsma 16 stemmen). Punt 32 a (bijlage no. 332). De heer B. P. van der Veen: Ik zou toch wel graag willen suggereren om de heer De Jong die aftreedt, te herbenoemen. Ik dacht, dat hij in de Raad van Com missarissen bijzonder nuttige arbeid kon doen en ik dacht, dat de Raad van Advies die in de stukken ook genoemd wordt, niet zo'n duidelijke betekenis heeft, dat hij daarin onmisbaar zou zijn. De heer Heidinga: Ik begrijp niet goed, dat hier ge steld wordt, dat de leden van onze Commissie voor de Energiebedrijven, nu Commissie voor het Electriciteits- bedrijf, tevens zullen worden aangewezen als lid van de nog in te stellen Raad van Advies en dat het regle ment van die Raad van Advies dan beperkende bepa lingen heeft. Ik zou dat graag ontkoppeld willen heb ben. Ik geloof niet, dat wij ons door Frigas de wet moeten laten stellen. Als wij als Gemeenteraad het nodig oordelen, dat we een Commissie Electriciteits- bednjf hebben die namens de Raad haar werk doet en de Raad van advies dient en alle mogelijke dingen die voor de Raad van belang zijn doet, dan acht ik het niet juist, dat Frigas die gemeentelijke commissie be paalde beperkingen oplegt. Dat zullen wij eventueel zelf wel doen. Dat heeft Frigas niet te doen. Het automatisme dat in de raadsbrief gesteld wordt, moet er naar mijn mening beslist uit. Dat is onze zaak en niet een zaak van Frigas. Daar heb ik dus grote be zwaren tegen. Verder wil ik namens mijn fractie als kandidaten stellen de heren De Jong en Schaafsma. Er wordt een voordracht van twee personen gevraagd. De Voorzitter: Het is terecht, dat de heer Heidinga daar even op wijst; wij moeten met een voordracht van twee personen komen. Ik zou toch een enkele reactie willen geven m.b.t. de kwestie die in de raadsbrief is gesteld. Wij hadden het is misschien goed, dat ik dat nog even in her innering breng een commissie van advies en bij stand voor de gemeentelijke Energiebedrijven. Door het tot stand komen van de N.V. Frigas valt de taak die de commissie in het verleden had in tweeën uiteen. Een deel blijft bij het gemeentelijk Electriciteitsbedrijf en ten aanzien daarvan blijft de taak van de commissie van advies en bijstand onveranderd, althans in grote lijnen; het betreffende besluit is ook al gecorrigeerd; dat moest worden bijgeschaafd. Er is destijds door B. en W. gesteld en dat is geen kwestie van Frigas dat het logisch zou zijn dat hebben wij ook zo inge bracht in discussies in het kader van Frigas om de leden van onze commissie van advies en bijstand tevens te benoemen tot leden van de adviescommissie van Frigas. Dan hadden we dus de personele unie en kon dezelfde groep mensen de hele problematiek behande len. Dat is dus de achtergrond. Wij hebben voorgesteld het door dezelfde mensen te laten doen. Toen heeft Frigas en dat staat er op zich los van bepaald, dat een lid van de Raad van Advies en dat lijkt mij een nogal logische zaak geen commissaris kan zijn. Ik dacht, dat die combinatie van functies terecht in de eigen reglementen van Frigas onmogelijk is ge maakt. De Raad van Advies moet adviezen geven aan de Raad van Commissarissen; je kunt niet op twee stoelen gaan zitten Dat geval zit m.i. nogal logisch in elkaar. Het is ook een werkwijze die de voorkeur ver dient om de zaak niet gecompliceerder te maken dan hij al is. Nu doet zich hier de toevallige omstandigheid voor, dat de heer De Jong in de eerste constructie is benoemd tot commissaris en dat hij ook lid is van onze Commissie voor de Energiebedrijven. Als we de bedoe ling die we hadden, uitvoeren, dan zou er een conflict ontstaan. En ik dacht, dat wij terecht in de raadsbrief geschreven hebben, dat wij de Raad in overweging ge ven dit mede in de overwegingen te betrekken. Wat impliceert het als U besluit de heer De Jong tot com missaris te benoemen? Dat betekent dan eenvoudig, dat wij van de lijn moeten afwijken en er straks voor hebben te zorgen dat is geen probleem van Frigas maar van ons dat wij op dit punt de personele unie niet doorvoeren en dat wij moeten besluiten, dat onze leden van de commissie van advies en bijstand voor het Electriciteitsbedrijf, behalve de heer De Jong, ook lid worden van de Raad van Advies van Frigas. En dan kan de Raad daarbij nog besluiten om al of niet een ander in de plaats van de heer De Jong te be noemen. Dat is dus de kwestie. Men moet nu de keus maken: de heer De Jong commissaris öf de heer De Jong straks in de gedachte procedure lid van de Raad van Advies; allebei kan niet, dat is volkomen terecht. De Raad is volkomen vrij te besluiten wat hij wil. De heer Rijpma: Ik geloof niet, dat de positie van de heer De Jong ter discussie is. (De Voorzitter; Nee. het gaat om de combinatie van functies.) Dat is dus formeel niet aan de orde. Ik weet alleen niet of het verstandig is om vast te leggen, dat onder alle om standigheden onze Commissie Electriciteitsbedrijf automatisch deel uitmaakt van de Raad van Advies van Frigas. Ik weet niet of de belangen van Frigas, ook in de combinatie, dezelfde(De Voorzitter: Ik heb immers al gezegd, dat dat niet gebeurd is.) Er staat hier „tevens". (De Voorzitter: Ik heb net al toegelicht, dat B. en W. hebben gezegd, dat het een lo gische lijn is dat te doen. Maar ik heb duidelijk gezegd, dat, als U de heer De Jong benoemd tot commissaris, van die lijn afgeweken zal moeten worden.) (Stein: Het gaat toch niet om de heer De Jong?) (De Voorzitter: Het gaat om mijnheer X die in dit geval toevallig mijn heer De Jong is.) Ik had het over de Commissie Energie bedrijven. Die commissie adviseert de Raad en B. en W. ten opzichte van het energiebeleid. Dat hoeft niet automatisch samen te gaan met de belangen van Fri gas. Ik kan mij voorstellen, dat de belangen van Fri gas op een gegeven moment anders zijn dan de be langen van de Gemeente. Ik hoop niet, dat die tegen stelling zich vaak voordoet, maar Frigas is een bedrijf. En dat bedrijf moet op een bepaalde manier functione ren. En wanneer onze Commissie Energiebedrijven nu deel uitmaakt van de Raad van Advies van Frigas dan zitten de leden in wezen daar met twee petten Ik heb er dus bezwaar tegen in het algemeen zou het wel goed zijn dat „tevens" een automatisme inhoudt. Als de Raad dat niet wil, omdat er bepaalde tegenstel lingen zouden zijn, dan moet hij vrij zijn de Commissie Energiebedrijven niet te laten samenvallen met de Raad van Advies van Frigas. Dat heeft dus niets met personen te maken. De heer Heidinga: ïk ben het helemaal met de heer Rijpma eens. Ik dacht ook, dat de Raad van Advies een wezenlijk andere functie heeft dan onze Commissie Energiebedrijven. Ik geloof, dat daar het punt zit. Ik geloof nooit, dat wij dat moeten koppelen. Dat is niet in ons belang. Als het Frigas convenieert, zou het best zo kunnen zijn, dat de Raad van Advies maar één keer per jaar vergadert. Waarom niet? Daar kunnen wij niets aan doen; daar hebben wij geen greep op. Maar voor alle dingen die onze Gemeente raken, die ons Electriciteitsbedrijf raken, kunnen wij onze eigen commissie inschakelen en onze invloed uitoefenen. Dat moeten we, dacht ik, niet kwijt. Ik zou het bijzonder op prijs stellen, dat onze vertegenwoordiger in Frigas van dit standpunt van de Raad blijk geeft, dus dat wij deze automatische koppeling niet wensen. De heer Vellenga: Ik zou graag een informatieve vraag willen stellen gekoppeld aan een paar opmer kingen. Als ik het goed begrijp de tekst van de raadsbrief en Uw nadere toelichting dan is het dus zo, dat we moeten onderscheiden een Raad van Advies Frigas en een commissie voor ons Electriciteitsbedrijf. Dat is punt één. Verder zouden dan de leden van de Commissie Electriciteitsbedrijf voor zover het gaszaken betreft ook lid zijn van de Raad van Advies van Frigas. Wij hebben er natuurlijk belang bij, wij participeren 13 als Gemeente in deze N.V. Dat betekent dus, dat we èn in de Raad van Aandeelhouders èn in de Raad van Commissarissen èn in de Raad van Advies mensen uit deze Raad hebben. Ik dacht, dat dat vast moest staan, want wij willen graag mee-regeren en mee-beslissen, dus zullen we op die drie fronten ook vertegenwoordigd moeten zijn. Daarnaast blijft de Commissie Electrici teitsbedrijf min of meer zelfstandig opereren in de elektriciteitssector, want je zult in dit geval dus gas en elektriciteit moeten onderscheiden. Nu kan het best zijn, dat men in de Raad wat anders tegen die con structie aanziet en daarom heb ik deze informatieve vraag aan U. Er staat in de raadsbrief n.l.: „Het ont- werp-reglement op deze Raad van Advies, dat binnen kort aan de algemene vergadering van aandeelhouders zal worden voorgelegd, verbiedt" enz. Betekent dat nu, dat de constructie, hoe dan ook, ook nog in deze Ge meenteraad wordt behandeld in die zin dat wij daar een beslissing over nemen of dat wij een aanwijzing kunnen meegeven aan ons lid in die Raad van Aandeel houders hoe hij t.a.v. die constructie zou moeten han delen? Want men hoeft het niet met mijn filosofie eens te zijn, men kan het er ook wel mee eens zijn. In beide gevallen kan het zin hebben, dat de Raad weet wat er staat te gebeuren en daarover ook een oordeel kan geven, hetzij hier hetzij meegeven aan onze man in dc Raad van Aandeelhouders. De heer B. P. van der Veen: Een enkele opmerking. Die hele Raad van Advies is mij niet geheel en al dui delijk, maar dat zal wel aan mij liggen. Het punt waar ik even op wilde komen, is de onverenigbaarheid die U hebt geadstrueerd met die twee stoelen waar dan zo'n figuur op zou kunnen gaan zetelen en waarvoor hij dus een tamelijk breed zitvlak nodig zou hebben. Ik dacht, dat het helemaal niet een bijzondere kwestie is. Wij kennen natuurlijk tal van adviescolleges, commis sies, raden en weet ik wat, waarin leden van deze Raad een plaats hebben en die adviezen uitbrengen aan deze zelfde Raad, waarin ze dan zelf ook weer zitten op die andere stoel met die andere pet op. Ik bedoel, die onverenigbaarheid op zichzelf is niet a priori duidelijk. De Voorzitter: Ik moet zeggen, dat er duidelijk een misverstand in het spel is. Dat blijkt mij uit Uw reac ties, maar het zal er wel aan liggen, dat ik het niet voldoende duidelijk uiteen gezet heb in eerste instantie. Ik zal een poging doen het duidelijker te maken. (De heer Rijpma: Onverenigbaarheid van Raad van Advies en Raad van Commissarissen spreekt mij wel aan.) Als we het daar maar over eens zijn. Ik geloof niet, dat wij onze vertegenwoordiger de boodschap mee moeten ge ven, dat de onverenigbaarheid van die functies bij ons op bezwaren stuit, want het is volkomen logisch, dat iemand die commissaris is niet in de Raad van Advies kan zitten. Dat is het enige, dat Frigas zelf gaat vast leggen. Daarmee kunnen wij ook instemmen, dacht ik. Dan blijft over ik heb al gezegd, dat de Raad dat zelf kan bepalen dat wij destijds hebben gezegd, dat de oude taak van onze commissie van advies en bij stand van de Energiebedrijven in feite in tweeën uiteen gevallen is. Er is een stuk gebleven dat betrekking heeft op de elektriciteitsproblemen; ten aanzien daar van behoudt de commissie de status van commissie van advies en bijstand. Daarnaast zullen wij straks de gemeente Leeuwarden dus een aantal personen kun nen aanwijzen die in de Raad van Advies van Frigas komen; die krijgen daar een soortgelijke functie als de commissie van advies en bijstand in ons gemeente lijk bestel heeft, maar dan tegenover die gezamenlijke gemeenten. En het was voor ons en dat staat los van de persoon van de heer De Jong; sommigen den ken, geloof ik, dat wij de persoon van de heer De Jong in het geding brengen, maar dat doen wij niet(De heer Heidinga: U doet dat, wij niet!) Ik noemde zijn naam omdat hij toevallig kandidaat is. U hoeft hier niet zo scherp op te reageren want ook voor ons staat de persoon van de heer De Jong hier volkomen buiten. Het gaat om het algemene probleem, dat het naar onze mening nogal logisch is, dat, nu de taak van de com missie in twee delen uiteen is gevallen, in zijn alge meenheid de taken normaliter door dezelfde mensen worden gedaan. Daarover kan men van mening ver schillen, maar wij zijn echt van mening, dat dat een volkomen logische consequentie is van hetgeen gebeurd is. Nu zeggen wij alleen maar: U moet dit wel even in Uw overwegingen betrekken, als U mijnheer X be noemt tot commissaris, dan betekent dat, dat wij op dit punt ik heb helemaal niet gezegd, dat dat een probleem moet vormen straks diezelfde mijnheer X niet kunnen aanwijzen als lid van de Raad van Advies van Frigas. Er zal dan, éénmalig, één lid minder moe ten worden aangewezen of de Raad wijst een ander aan in zijn plaats. Uw Raad kan dus inderdaad rustig mijn heer X die commissaris was opnieuw benoemen. Het impliceert alleen daar wijs ik even op dat die lijn niet gevolgd kan worden. Dat is toch helemaal niet een moeilijk punt. U benoemt tot commissaris wie U wilt. (De heer Eijgelaar: En dan blijft mijnheer X ge woon lid van de Commissie voor het Electriciteitsbe drijf.) Ja, dat kan natuurlijk. Daarvoor speelt die onver enigbaarheid niet. (De heer Eijgelaar: Dat is akkoord; ik dacht, dat daar het probleem zat. Men dacht, dat dat niet het geval zou zijn.) Natuurlijk kan mijnheer X gewoon lid van de Commissie voor het Electriciteits bedrijf blijven; hij mag er ook uit gaan als de Raad de voorkeur geeft aan de combinatie; want daar gaat het in feite om. Ik geloof, dat deze zaak nu wel duidelijk is. De Raad besluit tot de volgende voordracht ter voor ziening in de vakature in de Raad van Commissarissen van de N.V. Frigas: 1. de heer J. de Jong (de heer J. de Jong 32 stemmen; de heer Bouma 1 stem; 1 stem blanco); 2. de heer J. Schaaf sma (de heer Schaafsma 33 stem men; 1 stem blanco). De heren L. Visser en F. van der Wal vormden met de Voorzitter het stembureau. De Voorzitter sluit, om 22.20 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 2