8 Inspecteur voor de Gemeentefinanciën zijn gevoerd. Wij hebben grond om te verwachten, dat de lasten voortvloeiende uit dit project, ook inderdaad geïncor poreerd kunnen worden in de verhoogde uitkering die de Gemeente krijgt. Ik heb daar hoop op. Om welke bedragen het zal gaan en op welke wijze het tot uit drukking wordt gebracht kan ik de Raad niet vertel len, omdat wij dat op dit ogenblik nog niet weten. Wij hebben ons uiterste best gedaan om het er wel onder te brengen. De heer De Jong (weth.)Ik hoef er niet zoveel aan toe te voegen. Wij hebben in het kader van de art. 12- situatie die 95% gekregen in plaats van 75%. Anders was dat ook niet gelukt. Dat is dus eigenlijk al een eerste aanzet. Er blijft maar 5% over waar we zelf voor moeten zorgen. (De heer Visser: Heeft dat ook betrekking op de exploitatielasten?) We kunnen daar moeilijk nee tegen zeggen; het maakt wel verschil of je 25% of 5% van de lasten voor je rekening moet nemen. Het hangt er ook nog van af of de exploitatie al dan niet een sterk arbeidsintensief karakter gaat dragen. Maar ik dacht niet, dat het sterk arbeidsinten sief zal zijn. De Voorzitter: Een feit is, dat, als de Minister dit niet zou doen, wij geen enkele toestemming krijgen. Daarvan kan ik U de verzekering geven. Wij zullen de eerstkomende jaren voor dit soort projecten, als er geen subsidieregelingen zijn aan te wijzen waarbij wij daarvoor een subsidie krijgen van 95% of 97,5%, geen toestemming krijgen; dan gaan ze niet door. Dat wordt de praktijk. Daarom is het goed, dat we het in de mo len zetten, want dan zal blijken of wij hiervoor al dan niet dat hoge subsidie zullen krijgen. Mevr. Visscher-Bouwer: Ik wilde nog even vragen naar dat deelplan F. Het was n.l. zo, dat Tietjerkste- radeel het bestemmingsplan moest aannemen in de Raad; daarbij ging het om deelplan F. Maar daar stond de brug niet op. Hoe zit dat nu technisch? Wij nemen dus een krediet aan voor deelplan F en op onze teke ning staat de brug wel. Maar in Tietjerksteradeel neemt men deelplan F aan zonder brug. Is dat niet in tegenspraak met elkaar? Hoe zit dat? De hear P. van der Veen: Ik woe noch even in pear opmerkingen pleatse. Ik kin my wol foarstelle, dat de hear Miedema der soargen oer hat, dat de finansiéle lésten wer op de skouders fan de Gemeente rêste, mar ik bin dochs wol fan miening dat it plan al aer- dich forsobere is, sadat it dochs wol rjochtfeardige is, as men dér 95% subsydzje foar kriget, om it dochs mar to probearjen. Hy hat ek noch oare Griene Stjerplannen neamd dy't mooglik ophalden binne omt men dér ek mei de sinteraesje to dwaen hie. Natuerlik is dat wol in saek fan de sinteraesje. Mar op it eagen- blik is it bilied fan de Minister sa, dat hy de projekten dy't net tichte by de stêdden binne, temporisearje wol en dat hy just de projekten dy't sa deun by de stêd den binne dat men der rinnende en fytsende komme kin, stimulearje wol. Dat is eventsjes in oar forhael. Nou wol ik noch even ynheakje op hwat de Wethal- der sein hat. Ik kin it dér yn greate halen wol mei iens wêze. Allinne, ik bigryp syn ütlitting oer de wet- striidbaen net. Ik bitwifelje ek wol of dy baen op dat plak it béste torjochte is, mar ik fyn it dochs wol hwat frjemd, dat men der earst in universiteit foar hawwe moat om in roeibaen oan to lizzen. Ik mien to witten, dat wy yn Ljouwert in goede roeiforiening hawwe dy't sawol toeristysk as yn wedstriidforban him wart. Hwat de biplanting yn it gebiet oanbilanget, bin ik it ek wol mei de Wethalder iens. Wy moatte eins pro- bearje de saek sa to halden sa't dy der nou lanskiplik leit. Dat is net allinne om it gesicht, mar dat is ek om üs wintergasten to skewielen. It is by de Ljouwerters faek net iens bikend, mar efteroan de Greate Wiel is in öfgryslik great pleisterplak foar guozzen en smyn- ten yn de winter. It fouraezjeplak is krekt oan dy kant fan de Wiel mar dan oan de oare kant fan de Wiel- hals dêr't wy nou bigjinne to bouwen. Wy hawwe der earst ek oer tocht, krekt as de hear Schaafsma sei, de brêge earst mar falie to litten, mar nei it antwurd fan de Wethalder hawwe wy bigrepen, dat dy brêge ek düdlik brükt wurde sil yn de winter om by de iisbaen to kommen. De Wielhals is fuort- daliks net iisticht. Hwat de fraechstelling oer de tafoeging by it bislüt oanbilanget, wy hechtsje dér dochs wol oan omdat der wol in great bidrach neamd is mar dat de brêge net neamd is. Wy hechtsje der oan om der dochs in oan- folling op to jaen en dy brêge dan as ,,loop- en fiets brug" to kwalifisearjen. De hear Miedema: Ik haw it idé, clat myn oanhang aloan lytser wurdt nei jim forhael oer 95% subsydzje. Ik wol net üntkenne, dat dat in tige bilangryk gegeven is, mar der bliuwt natuerlik altyd fan oer, dat de eks- ploitaesje folie ferget. Men kin sizze, dat it net ar- beidsyntinsyf oanlein wurdt; dat sil allegearre wol wier wêze. As wy de sifers sjogge dy't op 't kleed komme oer it diel dat ré is, dan lige dy der net om. Ik haw gjin inkele illüzje, dat yn dit diel de ünderhaldslêsten per jier net heech wêze sille. En as de Wethalder dan seit, dat ik net sizze moat dat wy wol ta kinne mei hwat wy hawwe, omt de stêd net sa great is en omdat dit plan in funksje hat foar de hiele regio, dan wol ik him dat léste graech tajaen. Mar it giet my eins to fier, dat de gemeente Ljouwert foar de hiele regio dit soarte foar- sjenningen bitelje moat. (De heer Rijpma: We krijgen een regioraad.) Salang der lju binne dy't net sa foar regio's binne dan sjoch ik de kans net sa great wezen dat oaren hjiroan mei bitelje. Ik sjoch oankommen, dat op'en dür, as de art. 12-bydragen hwat lytser wurde, wy needsake wêze sille as bistjür fan dizze gemeente de boargers ekstra lésten op to lizzen om dit soarte plannen yn oarder halde to kinnen. (De heer B. P. van der Veen: Dan maken we er toch een natuur gebied van!) Dêr haw ik greate soargen oer en dêrom stim ik joun tsjin dit ütstel. De heer Schaafsma: Ik heb van de Wethouder be grepen, dat de brug, zij het als loop- en fietbrug, een nuttige functie zal hebben voor de fietsers vanuit Gie- kerk naar Leeuwarden omdat het karakteristiek van de Canterlandseweg dan wordt behouden. Dat is dan een motief, dat wel ver boven de belangen van de Ge meente uitgaat. En daarmee kom ik dan eigenlijk wat in het straatje van de heer Miedema. Als dat zo is, dan dacht ik, dat er wel andere participanten waren om die brug te betalen. De heer Heidinga: Dit hele voorstel zit mij niet erg gemakkelijk. Ik ben het in grote trekken met de heer Miedema eens. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo, dat het een zeer belangrijk gebied is ook voor onze stad. Dat erken ik ook ten volle. Maar ik ben het hele maal met de heer Miedema eens, dat wij ons echt niet behoeven op te werpen als promotor voor een grote regio. Die regio zal zijn eigen lasten moeten dragen; die lasten zal deze Gemeente niet behoeven te dragen. Wij dragen toch al een massa lasten voor de regio. Ik heb hierover ook al eens gesproken in een begro tingsvergadering. Ik meen dat één van de betalings normen uit de Gemeentewet de grondoppervlakte van de gemeente is. (De Voorzitter: Ja.) Ik vind het dan niet meer dan recht en billijk, dat deze grond waar wij miljoenen in stoppen, waar wij jaarlijks een massa las ten van betalen, aan deze gemeente komt. Dat is vol gens mij gewoon een eenvoudige zaak van recht. Ik begrijp niet, dat ons College daar niet meer achteraan zit. Die grond hoort bij Leeuwarden. Daar stoppen wij kapitalen in. (De heer De Vries: Er moet dus een grenswijziging komen.) Ja, of de gemeente Tietjerk steradeel moet daar financieel in bijdragen; daar pas sen ze voor maar ze willen er wel van profiteren. Dan nog een andere opmerking. De hele manier van uitvoering van dit werk zint mij niet. Ik heb mij er niet zo indringend mee bemoeid, dat ik er alle dagen heen ging, maar ik heb er veel naar gezien hoe de Heide Mij het werk uitvoerde en ik heb mijn ernstige twijfels over de rationele uitvoering en de uitvoering op een wijze dat het niet te veel kost. Sterker wil ik het niet uitdrukken. Ik zie geen enkele reden, dat aan sluitend aan dat andere gebied, deze werkzaamheden in regie aan de Heide Mij moeten worden opgedragen. Ik zie daar geen enkele reden voor. Ik geloof ook niet, dat dat in het voordeel van de Gemeente is; beslist 9 niet. Welke functie heeft eigenlijk het bureau van Roorda van Eijsinga hier in deze kwestie; dat bureau krijgt f35.000,voor de voorbereidingen. Dus in feite wordt de hele voorbereiding technisch, bestek, teke ningen en de hele ratteplan, door de Heide Mij ge maakt. Die voert het ook zelf uit; geen enkel concur rentiebeding, niets. Ik weet niet of U gelezen hebt over de kwestie die zich heeft afgespeeld met de Heide Mij in Sneek. Je moet voorzichtig wezen met derge lijke lichamen. Dat moeten wij ook en zoals wij het hier tracteren, is het voor mij onaanvaardbaar. De Voorzitter: Voordat ik Weth. Tiekstra het woord geef, zou ik twee opmerkingen willen maken. Aller eerst een opmerking n.a.v. hetgeen de heer Heidinga zojuist heeft gezegd over de financiële bijdrage aan de gemeenten, die mede gebaseerd is op de grondop pervlakte. Het is inderdaad juist. En in dit verband is het ook nogal onlogisch, dat de gemeente Tietjerkstera deel de oppervlakte-uitkering krijgt en dat wij alle las ten, die gemeenten op hun schouders moeten nemen, voor onze rekening moeten nemen. Dat is in het ver leden ook wel ter sprake geweest. Sommigen van U zullen zich herinneren, dat het één van de argumenten was die het College destijds heeft aangevoerd om in overweging te geven het gebied van de Groene Ster te annexeren bij deze gemeente. Dat stuitte op dat mo ment in de Raad op nogal grote bezwaren. Dat geval is toen de ijskast in gegaan. Ik geloof, dat het onder de huidige omstandigheden het meest reëel is om af te wachten welke voorstellen het Provinciaal Bestuur binnenkort doet m.b.t. de herziening van de gemeente grenzen. Het zou mij niet verwonderen, dat dan mede met deze factor rekening zal worden gehouden. Maar Uw Raad zal stellig over die problematiek moeten discussiëren; alle gemeenten in Friesland zullen dat moeten doen. Dat tijdstip lijkt niet meer zo ver weg te zijn. En dat lijkt mij het meest geëigende moment te zijn om door te praten op dit punt. Ik ben het dus wel met de heer Heidinga eens, maar ik vind een dis cussie op dit moment niet erg zinnig; ik zou die dis cussie willen uitstellen tot het moment, dat we over de voorstellen van de Provincie praten. Dat zal niet zo lang meer duren. Mijn tweede kanttekening betreft het exploitatiesub sidie. Ik zou daarover dit willen zeggen. In het over leg met de Rijksinspecteur voor de Financiën over een aanvullende bijdrage hebben wij duidelijk gesteld, dat één van de redenen wij moesten n.l. opgeven waar om w ij de laatste jaren een tekort-gemeente waren ge worden dat wij tekort-gemeente zijn geworden ligt in het Groene Sterplan. Wij hebben duidelijk gemoti veerd, dat de problematiek van de Groene Ster en m.n. het feit, dat de exploitatielasten volledig voor onze rekening komen, één van de irreële punten is die op dit moment in de financiële positie van de Gemeente naar voren komen. En dat is door de Inspecteur erkent. Op welke manier dat straks tot uitdrukking komt in de aanvullende bijdrage zullen we af moeten wachten, maar het feit als zodanig erkende hij volledig in het overleg. U zou kunnen vragen wat we daarvoor kopen. Maar ik heb er toch wel vertrouwen in, dat op langere termijn gezien er toch wel iets gebeurt met de exploi tatietekorten die op deze objecten rusten. Want dit is geen Leeuwarder probleem, dit probleem duikt ook elders op. Het is in Den Haag ook al in discussie. Wij zullen er steeds voor blijven vechten, dat dat wordt ingecalculeerd in de wijze, waarop de gemeenten vanuit het Gemeentefonds worden gefinancierd. Daar kopen we vandaag niets voor, maar ik zou er toch wel enig vertrouwen in willen hebben. Ik zeg dit vooral n.a.v. de opmerkingen van de heer Miedema. Ik zou niet te vlug willen zeggen dat we dit project om deze reden nu moeten stoppen; wij zijn er flink mee op streek. Het zou m.i. een gevaarlijk standpunt zijn. (De hear Miedema: Ik haw it net to fluch sein; dan hie ik it al folie earder dien.) De heer Tiekstra (weth.)Allereerst wil ik even in gaan op de opmerking van mevr. Visscher-Bouwer. Het bestemmingsplan, zoals dat in procedure is bij de gemeente Tietjerksteradeel, is puur gebaseerd op het deelplan F. En daarin heeft het dus geen verdere re laties gekregen en in het vooroverleg daarover is ge zegd: Laat de brug maar weg, want komt die er dan kan dat via een voorbereidingsbesluit en een aanleg- vergunning altijd gerealiseerd worden, ook al omdat op dat ogenblik verdere realisering van dat deelplan F nog helemaal onzeker was. Ik wil niet zeggen, dat de zekerheid nu toeneemt, ik weet wel, dat de procedure voor het veilig stellen van de zekerheid van de uitvoe ring nu met dit raadsbesluit een aanvang kan krijgen. De hear Van der Veen hat noch in opmerking makke oer de roeibaen. Ik wol dêr dit fan sizze. Der is ünder- skied tusken in Bosbaeneftich ding, sa't nou noch yn it basisplan sit en in stripe wetter dy't sa ynrjochte is dat jo der ek hiel goed roeiwedstriden halde kinne. Yn it oarspronklike basisplan wie by dy roeibaen in greate dyk pland hwer't men mei auto's ride koe en sa. Nou, dat wurdt nou, foaral ek op oantrün fan de hear Van der Veen, hwat oars; men sil der net mei in auto ride kinne, men sil fytse moatte. Mar wy kinne fansels dy stripe wetter wol sa ynrjochtsje, dat dy maklik en hiel geskikt brükt wurde kin foar roeibaen. Dat bidoelde ik en oars net. De hear Van der Veen hat noch wer praet oer de brêge. Hy kin it om wy wol dwaen, mar it wurdt der gjin sprüt oars fan. Der stiet nou in net nijer bineamde brêge yn de spesifikaesje fan it kredyt. It riedsbislüt hat bitrekking op in totael-kredyt. De hear Van der Veen mei wol folhalde dat dy brêge der yn moat, mar nei hwat ik der oer sein haw, sjoch ik de needsaek der wier net fan yn. Ik haw gjin forlet fan dit soarte de- taillearingen. De Foarsitter hat al hwat sein oer de opmerkingen fan de hear Miedema. De heer Schaafsma heeft gesproken over een loop- en fietsroute. Maar de heer Schaafsma moet zich wel realiseren, dat het de bedoeling is, dat ook de bewo ners van Giekerk en de Trynwalden gebruik kunnen maken van dit plan. En dat betekent natuurlijk ook, dat ze een toegang krijgen tot dat plan. Die toegang zal in dit geval een loop- en fietsroute zijn. En als het be houd van de Canterlandseweg in de huidige verschij ningsvorm betekent het maken van een veilige fiets route door dit plan heen, dan maakt de gemeente Leeu warden geen extra kosten en hebben we, dacht ik, het plan van de reconstructie van de Canterlandseweg wel voorkomen. Maar het is geen punt. We praten nu over deelplan F. Deelplan G zal t.z.t. wel in de Raad terug komen en dan kan de heer Schaafsma al zijn ideeën over de loop- en fietsroute nog wel spuien. En dat is dan vroeg genoeg. De heer Heidinga heeft gezegd het eens te zijn met de heer Miedema. Zijn opmerking over de annexatie hebt U, mijnheer de Voorzitter, al beantwoord. Ik wil toch wel ingaan op zijn opmerking over de uitvoering door de Heide Mij. Op een bepaald ogenblik hebben B. en W. een voorbereidingscommissie inge steld voor de begeleiding van dit totale project. Dat is al een reeks van jaren geleden, ik dacht, in 1966 of 1967. Bij die gelegenheid hebben B. en W. ook een voorbereidingskrediet gevraagd voor het opstellen van de basis-rapportering. Bij die gelegenheid is op advies van die commissie door B. en W. aan de Raad voor gesteld om voorbereiding en uitvoering van de plannen consequent te scheiden, dus niet het uitvoeringsorgaan te belasten met de voorbereiding, maar de verantwoor delijkheden consequent uit elkaar te houden, dit om te voorkomen, dat er zich ongewenste ontwikkelingen bij de voorbereiding en de uitvoering zouden voordoen. De Raad heeft dat welbewust besloten en heeft op dat mo ment ook geweten, dat vanaf dat ogenblik deze regie uitvoering met medewerking van de Heide Mij draait. Daar wil ik een korte opmerking over maken. Tot op heden is nog steeds gebleken, dat we met de begrote kredieten ruimschoots uitkwamen, mede dankzij de gunstige omstandigheden waaronder de plannen kon den worden uitgevoerd. Maar op deze begrotingen is een vrij intensieve controle. Niet alleen, dat onze eigen mensen deze begrotingen mee hoordelen en mee bekij ken, zowel technisch als financieel, maar ook de A.C.W. is adviesorgaan van het Rijk voor de subsidiëring en dat zijn echt geen jongens die zo één, twee, drie een begroting slikken. Het is wel duidelijk, dat ik uit hoofde van die scheiding van de verant woordelijkheden tussen voorbereiding en uitvoe ring op het ogenblik(De heer Heidinga:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1973 | | pagina 4