8
ergens anders om maar dan blijft die rotzooi daar.
De mensen die er omheen wonen zitten er mee. Dat
zou mij er toe kunnen brengen om hier tegen te stem
men. Ik zou verschrikkelijk graag willen dat we daar
wat aan zouden doen.
De heer De Jong (weth.)Ik vind het betoog van
de heer Van Haaren een beetje teleurstellend. Ik had
van hem een duidelijker begrip verwacht voor het be
leid dat wij hier voeren. Ik dacht dat hij hier vanuit
zijn achtergrond ook achter moest staan en dat hij
zich in zekere zin niet teveel zou moeten laten leiden
door mensen die niet voldoende willen meewerken. Wij
hebben nu de mogelijkheid hun te helpen. In het ver
leden anders waren deze woningen wel eerder tegen
de vlakte gegaan hadden wij deze mogelijkheid niet.
Nu dit kan komt dit probleem ook aan de orde. Wan
neer de heer Van Haaren dan als argument aanvoert
het probleem van de hogere huren dan moet ik zeg
gen dat dit bij de renovatie toch ook nooit een pro
bleem geweest is. Dan moesten de mensen die f 30,-
of f 40,of f 50,betaalden toch ook opeens een
huur van f 100,of f 120,of f 130,betalen. Daar
heb ik de heer Van Haaren nooit over gehoord. Deze
mensen kregen kwalitatief een betere woning. Nu wil
len we de mensen kwalitatief ook een betere woning-
geven, maar een andere woning dan deze bijna onbe
woonbaar verklaarde woningen, want daar zijn ze
eigenlijk haast aan toe. Dan mag het huurprobleem
geen bezwaar zijn. Als ze het niet kunnen betalen dan
is er een huursubsidieregeling waar ze mee geholpen
kunnen worden. Nogmaals, wij willen onze medewer
king geven om de bezwaren, zo die er zijn, op te los
sen. De heer Van Haaren moet niet zeggen dat wij zeg
gen dat ze het maar moeten slikken. Dit is een stukje
huisvestingsbeleid dat hij ook moet kunnen onderschrij
ven en waar we allemaal achter moeten staan. Daarom
zou ik willen zeggen: Laten we het met zijn allen pro
beren.
Wat betreft hetgeen de heer Heidinga gezegd heeft,
dit is ook in de laatste vergadering van de Commissie
Vooroorlogs Woningbezit aan de orde geweest. Deze
commissie geeft het voordeel dat hierbij mensen van
de woningbouwverenigingen, van het Gemeentelijk Wo
ningbedrijf, van de Dienst Stadsontwikkeling, van
Bouw- en Woningtoezicht en, als ik het wel heb, van
het Grondbedrijf aanwezig zijn. Dan hebben we de hele
groep bij elkaar. Ik weet wel dat het mijn portefeuille
niet is, maar juist omdat deze commissie er is en die
disciplines daarin vertegenwoordigd zijn is er de gele
genheid, wanneer het gemeentewoningen betreft en
dat zijn het in dit geval hier nog iets aan te doen.
Wij hebben, nu deze zaak aan de orde komt, duidelijk
afgesproken dat er in dit opzicht uitermate op gelet
zal worden dat de mensen die er bij betrokken zijn
en ze waren allemaal aanwezig in die vergadering
er tot en met hun best voor zullen doen dat dit snel en
vakkundig gebeurt en op de wijze zoals wij dit graag
willen hebben en zoals de heer Heidinga dit ook graag
wil hebben. Ik zou zeggen: Laat ze het eens proberen.
Ik zal er wat mij betreft mijn best voor doen en ook
overleg met de heer Tiekstra plegen die voor 100%
achter mij staat. Het is zijn portefeuille, maar de co
ördinatie is duidelijk heel goed tussen ons. Ik stel me
voor dat het in dit opzicht misschien ook nog wel eens
wat beter kan.
De Voorzitter: Het lijkt mij goed dat weth. Tiek
stra ook nog even een reactie geeft speciaal n.a.v.
hetgeen de heer Heidinga heeft gezegd.
De heer Tiekstra (weth.): Ik kan heel kort zijn. Ik
dacht dat ik enkele raadsvergaderingen geleden al aan
de Raad heb medegedeeld dat B. en W. in de afge
lopen maanden een speciaal werkgroepje hebben sa
mengesteld uit de Politie, Reiniging en Brandweer en
de betreffende onderdelen van de Dienst Stadsontwik
keling, dat in het bijzonder de aandacht heeft te schen
ken aan het goed schoon maken en het goed schoon
houden van de afbraakterreinen. Ik heb bij die ge
legenheid ook gezegd dat het niet een moedgevende
opdracht is, maar dat is een andere zaak.
De Voorzitter: Het heeft dus in ieder geval alle
aandacht, mijnheer Heidinga.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W. met aantekening dat de heer Van Haaren
wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punt 21 (bijlage no. 87).
Mevr. Visser-van den B.os: Ik zou hierover graag
een paar dingen willen vragen. Om te beginnen denk
ik dat er een zinnetje vergeten is op pagina 2. Er
wordt omschreven wat deze woningen bevatten en als
het waar is wat hier staat dan zou er niet een slaap
kamer in deze huizen zijn. Zo slecht zal het wel met
zijn. Op de tekening staan trouwens wel slaapkamers
aangegeven, dus ik denk dat er ook wel een slaap
kamer is. Maar dit is niet zo'n belangrijk punt.
De huur baart me veel meer zorgen, vooral als ik
lees dat de „kale" huur f 230,zal worden en de bij
komende kosten f 150,zullen bedragen. Ik zou het
volgende van U willen weten. Huursubsidie wordt na
tuurlijk alleen maar berekend over de huur en onge
twijfeld niet over de bijkomende kosten. Is hier wer
kelijk geen verandering in te brengen, vooral m.b.t. de
bijkomende kosten van f 150,per maand die me een
beletsel lijken voor bejaarde mensen om hier te gaan
wonen
Dan wilde ik ook nog graag weten ik had het
misschien kunnen weten, maar ik heb het vergeten na
te zien of er met Erasmushiem een afspraak ge
maakt is dat deze woningen alleen worden toegewezen
door de Centrale Commissie Opnamebeleid Bejaarden,
zodat de garantie die de Gemeente geeft voor het on
gedekt tekort ook enige zin heeft voor de Gemeente.
Mevr. Visscher-Bouwer: N.a.v. het voorliggende
raadsstuk, waarin aan de Gemeente wordt gevraagd
garant te staan voor de rïchtige betaling van rente en
aflossing van een tweetal léningen t.b.v. de bouw van
105 bejaardenwoningen bij het te bouwen bejaarden
centrum Erasmushiem, hebben wij de volgende op
merkingen. Uit perspublikaties hebben wij kunnen le
zen dat, nadat de derde poot van Triotel gereed was
en de Haniasteeg was leeg gekomen, er door ver
schuivingen is gebleken dat het aantal mensen op de
lijst van de Centrale Commissie Opnamebeleid Bejaar
den die in aanmerking komen voor opname in een be
jaardenhuis lang zo groot niet is dan steeds was ver
ondersteld. In feite is gebleken dat een herbezinning
op het punt van het aantal benodigde bedden in be
jaardenhuizen dringend gewenst is. Inmiddels is, vol
gens krantenberichten, het verzoek aan de initiatiefne
mers van het te bouwen N.V.V.-bejaardenhuis gericht
om de plannen hiervoor stop te zetten. De Gemeente
heeft zich indertijd garant gesteld voor de eventuele
exploitatieverliezen van Erasmushiem. Wij kunnen wat
dit betreft dus niet terug. Wij vragen ons af of, nu
het verzadigingspunt wat betreft bedden in bejaarden
huizen bijna bereikt lijkt te zijn, dit huis gebouwd
wordt voor de juiste categorie. Indertijd is aangedron
gen op een tehuis voor zware verzorging behoevende
bejaarden. Is men er ook thans nog van overtuigd dat
deze beslissing juist was? Indien dit tehuis vanuit een
bredere opzet geëxploiteerd zou worden, was het mis
schien gemakkelijker eventuele leegstand te voorko
men. We denken hierbij niet aan het bouwkundig
aspect, maar aan het personeelsbestand dat toch voor
namelijk het karakter van een dergelijk tehuis bepaalt.
Is er al overleg geweest met Erasmushiem? Er zou
o.i. een nauwkeurig overleg met het bestuur noodza
kelijk zijn om na te gaan voor welke categorie bejaar
den de behoefte het grootst is. Wel dacht ik dat bij dit
overleg in aanmerking moet worden genomen het
grote aantal serviceflats in Leeuwarden waardoor, vol
gens het rapport dat hierover uitgebracht is door de
Provincie, op den duur juist het percentage bejaarden
in de „zware verzorging behoevende" categorie zal toe
nemen doordat deze flats een aantrekkende kracht uit
oefenen op bejaarden van buiten Leeuwarden.
Mevr. Dijkstra-BethlehemIk vind het verheugend
dat er spoedig een begin zal worden gemaakt met de
bouw van „Erasmushiem" en de 105 bejaardenwonin
gen. Dit kan ook betekenen dat het tekort aan plaat
sen in bejaardenhuizen gedeeltelijk wordt opgeheven.
U zegt in de bijlage dat U er zich van bewust bent
9
dat de huur van de bejaardenwoningen nogal hoog is.
Ik vraag mij dan ook af: Wie zullen deze bejaarden
woningen kunnen bewonen? Dat zijn toch zeker niet
de mensen die alleen A.O.W. hebben of daarbij een
klein pensioentje De huur komt op f 380,per maand
mevr. Visser heeft hier ook al over gesproken -
en ik vraag me af: Hoe hoog moet het subsidie zijn
dat men moet ontvangen om zo'n woning te kunnen
bewonen
De heer Heetla (weth.): Mevr. Visser-van den Bos
en mevr. Dijkstra hebben het over de hoge huur. In
deze huurprijs is begrepen brandstof, elektriciteit enz.
Deze service is in de prijs verwerkt. Deze opzet is ge
maakt door deskundigen of het er uit komt weet ik
ook niet en heeft betrekking op de hele bouw. Je
kunt wel zeggen: Laat de krukken er maar af, maai
de zaak is zo opgezet bij de bouw en dan moet je de
prijs ook betalen. Ik kan er niet meer van zeggen. Het
plan heeft ter visie gelegen, de tekeningen liggen ter
visie en wat het dan precies moet kosten kan ik ook
niet berekenen. In ieder geval is dit de uitkomst ge
weest. Het valt misschien wat duur uit, maar vandaag-
de-dag is iedere bouw duur.
Br is ook nog de vraag geweest of de woningen wor
den toegewezen via de Centrale Commissie Opname
beleid Bejaarden. Ik kan dit bevestigend beantwoor
den. Als plaatsing nodig is) op medische en sociale in
dicatie en de mensen het niet kunnen betalen, wordt
het via de Bijstand betaald. Ik hoop dat het niet nodig
zal zijn, maar wanneer het nodig is gebeurt het ook.
Mevr. Visscher-Bouwer heeft de vraag gesteld: Hoe
zit het nu met de aantallen in het N.V.V.-huis? Er
heeft inderdaad over dit onderwerp een stuk in de
krant gestaan. Wij hebben de laatste tijd nog wat cij
fers gekregen van de Centrale Commissie Opnamebe
leid Bejaarden en het is inderdaad zo dat deze cijfers
gunstiger zijn dan een tijd geleden. Dit was voor ons
als College aanleiding om een onderhoud te hebben
met het bestuur van de N.C.H.B., waarin het N.V.V.
deelneemt. Wij hebben toen de cijfers medegedeeld zo
als die vandaag-de-dag liggen. Wij hebben nog geen
antwoord gekregen, er staat dus nog niets vast. Maar
als ze gaan bouwen dan gaan ze bouwen; er is geen
mens die ze tegen kan houden. Maar ze zullen het
waarschijnlijk niet doen en ze hebben tegen ons gezegd
dat ze blij waren dat wij hen in een zo vroeg stadium
hebben ingelicht hoe de cijfers vandaag-de-dag liggen.
U weet dat Erasmushiem als no. 1 op de lijst stond.
Het is juist dat dit tehuis indertijd bedoeld was als te
huis voor zware verzorging behoevende bejaarden. Een
groot aantal aanvragen in deze categorie is met het
gereed komen van Triotel weggevallen. Er zijn prak
tisch niet meer van dit soort gevallen. Iedere week
worden er vijf zware verzorging behoevende bejaarden
in Triotel opgenomen; dat gaat nog steeds door. Wij heb
ben inderdaad een onderhoud gehad met Erasmushiem.
We hebben verteld hoe de zaken liggen en Erasmus
hiem gaat nu over op bejaarden die lichte verzorging
behoeven.
Ik moet nog antwoord geven op de vraag van mevr.
Visser-van den Bos betreffende de slaapkamer. Nu,
die zit er wel in. (Mevr. Visser-van den Bos: Hoe zit
het met het subsidie? Waar wordt dat op gebaseerd,
op f 230,of spelen de andere bijzondere kosten ook
mee?) Op de f 230,—.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W.
Punt 22 (bijlage no. 84).
Mevr. Dijkstra-Bethlehem: Aan de reeks tariefsver
hogingen die de inwoners van onze gemeente de af
gelopen periode te verwerken hebben gekregen, wilt U
weer een nieuwe verzwaring van lasten toevoegen. We
derom zal de Raad een beslissing moeten nemen over
de verhoging van de elektriciteitstarieven. Blijkens de
bijlage wordt een deel van de tariefsverhoging, n.l. de
correctie op de brandstofprijs, automatisch doorbere
kend, wat kennelijk betekent dat de Raad hier niets
meer aan doen kan. Dat de brandstofprijzen zijn geste
gen heeft een ieder inmiddels wel aan den lijve onder
vonden. Wat dat betreft heeft de oliecrisis-psychose
zijn werk gedaan. Wat daarvan echter de concrete ge
volgen voor de elektriciteitstarieven zijn, verzuimen B.
en W. de Raad mee te delen. Zit deze verhoging in de
0,4 cent per kWh verwerkt of niet Zo niet, wat wordt
dan de totale verhoging? Wat de rest van de verho
ging betreft ben ik van mening dat het College zich
wat al te gemakkelijk van de problemen afmaakt. Uit
de publikaties in de pers is inmiddels gebleken dat
al weer als gevolg van de z.g. oliecrisis het ver
bruik van de elektrische energie relatief is afgenomen.
Omdat de mensen nu minder gaan gebruiken moeten
ze meer gaan betalen. Dus of je nu veel verbruikt of
weinig, betalen kun je. U begrijpt dat ik in deze pe
riode van steeds stijgende prijzen en achterblijvende
lonen geen medewerking kan verlenen aan deze tariefs
verhoging. Ik ben me er wel van bewust dat dit gevol
gen kan hebben voor de financiële positie van onze
Gemeente. Een oplossing dient naar mijn mening ge
zocht te worden in een verdere aanpassing van de ta
rieven voor de grootverbruikers om toch aan de gestel
de normwinstuitkering van de Gemeente te voldoen,
dan wel in een actiever beleid van B. en W. m.b.t. de
financiering van de gemeenten door het rijk. Een ver
dere lastenverzwaring voor de bevolking is op dit mo
ment voor mij niet aanvaardbaar. Vandaar dat ik ge
acht wens te worden tegen te hebben gestemd.
De heer De Jong (weth.)Ik dacht dat mevr. Dijk
stra enkele fouten in haar redenering maakt. In de
eerste plaats dit. De grootverbruikerstarieven worden
automatisch aangepast omdat daar de brandstofclau
sule in verwerkt zit. Dit komt dus nooit in de Raad
omdat regelmatig, wanneer de brandstofprijs stijgt, de
grootverbruikerstarieven automatisch daarbij aange
past worden. De kleinverbruikerstarieven moeten in
de Raad komen. In dat opzicht is het dus niet zo dat
de een wel moet betalen en de ander niet. Alleen, de
ene groep moet via de Raad en de andere groep gaat
via B. en W.
De tweede fout die mevr. Dijkstra maakt is dat ze
zegt: Door het lagere verbruik moeten de mensen meer
betalen. Dat zit niet in deze zaak verwerkt. Het la
gere verbruik is pas van de laatste maanden. Dit is
al van het vorig jaar; het P.E.B. heeft dit al per
1 januari ingevoerd. Dus los van het lagere verbruik
dat ons nog te wachten staat hebben wij, op basis van
de cijfers die ons nu over 1973 bekend zijn, al te maken
met een tekort op onze normwinst van 3 ton per jaar.
Mevr. Dijkstra kan heel gemakkelijk zeggen dat ze
daar geen boodschap aan heeft, maar dan zou ik haar
willen vragen: Hoe moet het dan wel? Hoe moet het
gat dan gestopt worden? Zegt U dat dan alsjeblieft.
Dat is veel gemakkelijker voor mij dan dat U zegt
dat U tegen bent, zonder dat U aangeeft waar het
dan wel vandaan moet komen. Ik dacht dat dat van
U verwacht mag worden. (Mevr. Dijkstra-Bethlehem:
Halen bij het rijk.) Dat is toch het zwakke punt in Uw
redenering. Wat wij gedaan hebben is anders niet dan
datgene volgen wat het P.E.B. al per 1 januari gedaan
heeft en zo snel mogelijk hetzelfde toepassen. Meer
mogen we niet vragen, want dan zijn we weer gebon
den aan het inkooptarief. We moeten het gat, finan
cieel gezien, toch zo snel mogelijk stoppen, dus we
kunnen niet anders dan we nu voorgesteld hebben.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel
van B. en W. met aantekening dat mevr. Dijkstra-
Bethlehem wenst te worden geacht tegen te hebben
gestemd.
De Voorzitter schorst, om 20.55 uur, de vergadering
voor de koffiepauze.
De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergade
ring.
Punt 23 (bijlage no. 81).
De heer De Vries: Het eerste bedrijf van deze zaak
speelde op 9 oktober 1971. De heer Snel heeft toen een
motie ingediend die tot strekking had te proberen het
bestuurlijk zwaartepunt in meerdere mate te leggen
bij de regionale besturen. Die motie is toen niet in
stemming gebracht; het College heeft haar overge
nomen en heeft toegezegd te zullen proberen in het
verdere overleg met de andere gemeenten in haar