8 ergens anders om maar dan blijft die rotzooi daar. De mensen die er omheen wonen zitten er mee. Dat zou mij er toe kunnen brengen om hier tegen te stem men. Ik zou verschrikkelijk graag willen dat we daar wat aan zouden doen. De heer De Jong (weth.)Ik vind het betoog van de heer Van Haaren een beetje teleurstellend. Ik had van hem een duidelijker begrip verwacht voor het be leid dat wij hier voeren. Ik dacht dat hij hier vanuit zijn achtergrond ook achter moest staan en dat hij zich in zekere zin niet teveel zou moeten laten leiden door mensen die niet voldoende willen meewerken. Wij hebben nu de mogelijkheid hun te helpen. In het ver leden anders waren deze woningen wel eerder tegen de vlakte gegaan hadden wij deze mogelijkheid niet. Nu dit kan komt dit probleem ook aan de orde. Wan neer de heer Van Haaren dan als argument aanvoert het probleem van de hogere huren dan moet ik zeg gen dat dit bij de renovatie toch ook nooit een pro bleem geweest is. Dan moesten de mensen die f 30,- of f 40,of f 50,betaalden toch ook opeens een huur van f 100,of f 120,of f 130,betalen. Daar heb ik de heer Van Haaren nooit over gehoord. Deze mensen kregen kwalitatief een betere woning. Nu wil len we de mensen kwalitatief ook een betere woning- geven, maar een andere woning dan deze bijna onbe woonbaar verklaarde woningen, want daar zijn ze eigenlijk haast aan toe. Dan mag het huurprobleem geen bezwaar zijn. Als ze het niet kunnen betalen dan is er een huursubsidieregeling waar ze mee geholpen kunnen worden. Nogmaals, wij willen onze medewer king geven om de bezwaren, zo die er zijn, op te los sen. De heer Van Haaren moet niet zeggen dat wij zeg gen dat ze het maar moeten slikken. Dit is een stukje huisvestingsbeleid dat hij ook moet kunnen onderschrij ven en waar we allemaal achter moeten staan. Daarom zou ik willen zeggen: Laten we het met zijn allen pro beren. Wat betreft hetgeen de heer Heidinga gezegd heeft, dit is ook in de laatste vergadering van de Commissie Vooroorlogs Woningbezit aan de orde geweest. Deze commissie geeft het voordeel dat hierbij mensen van de woningbouwverenigingen, van het Gemeentelijk Wo ningbedrijf, van de Dienst Stadsontwikkeling, van Bouw- en Woningtoezicht en, als ik het wel heb, van het Grondbedrijf aanwezig zijn. Dan hebben we de hele groep bij elkaar. Ik weet wel dat het mijn portefeuille niet is, maar juist omdat deze commissie er is en die disciplines daarin vertegenwoordigd zijn is er de gele genheid, wanneer het gemeentewoningen betreft en dat zijn het in dit geval hier nog iets aan te doen. Wij hebben, nu deze zaak aan de orde komt, duidelijk afgesproken dat er in dit opzicht uitermate op gelet zal worden dat de mensen die er bij betrokken zijn en ze waren allemaal aanwezig in die vergadering er tot en met hun best voor zullen doen dat dit snel en vakkundig gebeurt en op de wijze zoals wij dit graag willen hebben en zoals de heer Heidinga dit ook graag wil hebben. Ik zou zeggen: Laat ze het eens proberen. Ik zal er wat mij betreft mijn best voor doen en ook overleg met de heer Tiekstra plegen die voor 100% achter mij staat. Het is zijn portefeuille, maar de co ördinatie is duidelijk heel goed tussen ons. Ik stel me voor dat het in dit opzicht misschien ook nog wel eens wat beter kan. De Voorzitter: Het lijkt mij goed dat weth. Tiek stra ook nog even een reactie geeft speciaal n.a.v. hetgeen de heer Heidinga heeft gezegd. De heer Tiekstra (weth.): Ik kan heel kort zijn. Ik dacht dat ik enkele raadsvergaderingen geleden al aan de Raad heb medegedeeld dat B. en W. in de afge lopen maanden een speciaal werkgroepje hebben sa mengesteld uit de Politie, Reiniging en Brandweer en de betreffende onderdelen van de Dienst Stadsontwik keling, dat in het bijzonder de aandacht heeft te schen ken aan het goed schoon maken en het goed schoon houden van de afbraakterreinen. Ik heb bij die ge legenheid ook gezegd dat het niet een moedgevende opdracht is, maar dat is een andere zaak. De Voorzitter: Het heeft dus in ieder geval alle aandacht, mijnheer Heidinga. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. met aantekening dat de heer Van Haaren wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. Punt 21 (bijlage no. 87). Mevr. Visser-van den B.os: Ik zou hierover graag een paar dingen willen vragen. Om te beginnen denk ik dat er een zinnetje vergeten is op pagina 2. Er wordt omschreven wat deze woningen bevatten en als het waar is wat hier staat dan zou er niet een slaap kamer in deze huizen zijn. Zo slecht zal het wel met zijn. Op de tekening staan trouwens wel slaapkamers aangegeven, dus ik denk dat er ook wel een slaap kamer is. Maar dit is niet zo'n belangrijk punt. De huur baart me veel meer zorgen, vooral als ik lees dat de „kale" huur f 230,zal worden en de bij komende kosten f 150,zullen bedragen. Ik zou het volgende van U willen weten. Huursubsidie wordt na tuurlijk alleen maar berekend over de huur en onge twijfeld niet over de bijkomende kosten. Is hier wer kelijk geen verandering in te brengen, vooral m.b.t. de bijkomende kosten van f 150,per maand die me een beletsel lijken voor bejaarde mensen om hier te gaan wonen Dan wilde ik ook nog graag weten ik had het misschien kunnen weten, maar ik heb het vergeten na te zien of er met Erasmushiem een afspraak ge maakt is dat deze woningen alleen worden toegewezen door de Centrale Commissie Opnamebeleid Bejaarden, zodat de garantie die de Gemeente geeft voor het on gedekt tekort ook enige zin heeft voor de Gemeente. Mevr. Visscher-Bouwer: N.a.v. het voorliggende raadsstuk, waarin aan de Gemeente wordt gevraagd garant te staan voor de rïchtige betaling van rente en aflossing van een tweetal léningen t.b.v. de bouw van 105 bejaardenwoningen bij het te bouwen bejaarden centrum Erasmushiem, hebben wij de volgende op merkingen. Uit perspublikaties hebben wij kunnen le zen dat, nadat de derde poot van Triotel gereed was en de Haniasteeg was leeg gekomen, er door ver schuivingen is gebleken dat het aantal mensen op de lijst van de Centrale Commissie Opnamebeleid Bejaar den die in aanmerking komen voor opname in een be jaardenhuis lang zo groot niet is dan steeds was ver ondersteld. In feite is gebleken dat een herbezinning op het punt van het aantal benodigde bedden in be jaardenhuizen dringend gewenst is. Inmiddels is, vol gens krantenberichten, het verzoek aan de initiatiefne mers van het te bouwen N.V.V.-bejaardenhuis gericht om de plannen hiervoor stop te zetten. De Gemeente heeft zich indertijd garant gesteld voor de eventuele exploitatieverliezen van Erasmushiem. Wij kunnen wat dit betreft dus niet terug. Wij vragen ons af of, nu het verzadigingspunt wat betreft bedden in bejaarden huizen bijna bereikt lijkt te zijn, dit huis gebouwd wordt voor de juiste categorie. Indertijd is aangedron gen op een tehuis voor zware verzorging behoevende bejaarden. Is men er ook thans nog van overtuigd dat deze beslissing juist was? Indien dit tehuis vanuit een bredere opzet geëxploiteerd zou worden, was het mis schien gemakkelijker eventuele leegstand te voorko men. We denken hierbij niet aan het bouwkundig aspect, maar aan het personeelsbestand dat toch voor namelijk het karakter van een dergelijk tehuis bepaalt. Is er al overleg geweest met Erasmushiem? Er zou o.i. een nauwkeurig overleg met het bestuur noodza kelijk zijn om na te gaan voor welke categorie bejaar den de behoefte het grootst is. Wel dacht ik dat bij dit overleg in aanmerking moet worden genomen het grote aantal serviceflats in Leeuwarden waardoor, vol gens het rapport dat hierover uitgebracht is door de Provincie, op den duur juist het percentage bejaarden in de „zware verzorging behoevende" categorie zal toe nemen doordat deze flats een aantrekkende kracht uit oefenen op bejaarden van buiten Leeuwarden. Mevr. Dijkstra-BethlehemIk vind het verheugend dat er spoedig een begin zal worden gemaakt met de bouw van „Erasmushiem" en de 105 bejaardenwonin gen. Dit kan ook betekenen dat het tekort aan plaat sen in bejaardenhuizen gedeeltelijk wordt opgeheven. U zegt in de bijlage dat U er zich van bewust bent 9 dat de huur van de bejaardenwoningen nogal hoog is. Ik vraag mij dan ook af: Wie zullen deze bejaarden woningen kunnen bewonen? Dat zijn toch zeker niet de mensen die alleen A.O.W. hebben of daarbij een klein pensioentje De huur komt op f 380,per maand mevr. Visser heeft hier ook al over gesproken - en ik vraag me af: Hoe hoog moet het subsidie zijn dat men moet ontvangen om zo'n woning te kunnen bewonen De heer Heetla (weth.): Mevr. Visser-van den Bos en mevr. Dijkstra hebben het over de hoge huur. In deze huurprijs is begrepen brandstof, elektriciteit enz. Deze service is in de prijs verwerkt. Deze opzet is ge maakt door deskundigen of het er uit komt weet ik ook niet en heeft betrekking op de hele bouw. Je kunt wel zeggen: Laat de krukken er maar af, maai de zaak is zo opgezet bij de bouw en dan moet je de prijs ook betalen. Ik kan er niet meer van zeggen. Het plan heeft ter visie gelegen, de tekeningen liggen ter visie en wat het dan precies moet kosten kan ik ook niet berekenen. In ieder geval is dit de uitkomst ge weest. Het valt misschien wat duur uit, maar vandaag- de-dag is iedere bouw duur. Br is ook nog de vraag geweest of de woningen wor den toegewezen via de Centrale Commissie Opname beleid Bejaarden. Ik kan dit bevestigend beantwoor den. Als plaatsing nodig is) op medische en sociale in dicatie en de mensen het niet kunnen betalen, wordt het via de Bijstand betaald. Ik hoop dat het niet nodig zal zijn, maar wanneer het nodig is gebeurt het ook. Mevr. Visscher-Bouwer heeft de vraag gesteld: Hoe zit het nu met de aantallen in het N.V.V.-huis? Er heeft inderdaad over dit onderwerp een stuk in de krant gestaan. Wij hebben de laatste tijd nog wat cij fers gekregen van de Centrale Commissie Opnamebe leid Bejaarden en het is inderdaad zo dat deze cijfers gunstiger zijn dan een tijd geleden. Dit was voor ons als College aanleiding om een onderhoud te hebben met het bestuur van de N.C.H.B., waarin het N.V.V. deelneemt. Wij hebben toen de cijfers medegedeeld zo als die vandaag-de-dag liggen. Wij hebben nog geen antwoord gekregen, er staat dus nog niets vast. Maar als ze gaan bouwen dan gaan ze bouwen; er is geen mens die ze tegen kan houden. Maar ze zullen het waarschijnlijk niet doen en ze hebben tegen ons gezegd dat ze blij waren dat wij hen in een zo vroeg stadium hebben ingelicht hoe de cijfers vandaag-de-dag liggen. U weet dat Erasmushiem als no. 1 op de lijst stond. Het is juist dat dit tehuis indertijd bedoeld was als te huis voor zware verzorging behoevende bejaarden. Een groot aantal aanvragen in deze categorie is met het gereed komen van Triotel weggevallen. Er zijn prak tisch niet meer van dit soort gevallen. Iedere week worden er vijf zware verzorging behoevende bejaarden in Triotel opgenomen; dat gaat nog steeds door. Wij heb ben inderdaad een onderhoud gehad met Erasmushiem. We hebben verteld hoe de zaken liggen en Erasmus hiem gaat nu over op bejaarden die lichte verzorging behoeven. Ik moet nog antwoord geven op de vraag van mevr. Visser-van den Bos betreffende de slaapkamer. Nu, die zit er wel in. (Mevr. Visser-van den Bos: Hoe zit het met het subsidie? Waar wordt dat op gebaseerd, op f 230,of spelen de andere bijzondere kosten ook mee?) Op de f 230,—. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 22 (bijlage no. 84). Mevr. Dijkstra-Bethlehem: Aan de reeks tariefsver hogingen die de inwoners van onze gemeente de af gelopen periode te verwerken hebben gekregen, wilt U weer een nieuwe verzwaring van lasten toevoegen. We derom zal de Raad een beslissing moeten nemen over de verhoging van de elektriciteitstarieven. Blijkens de bijlage wordt een deel van de tariefsverhoging, n.l. de correctie op de brandstofprijs, automatisch doorbere kend, wat kennelijk betekent dat de Raad hier niets meer aan doen kan. Dat de brandstofprijzen zijn geste gen heeft een ieder inmiddels wel aan den lijve onder vonden. Wat dat betreft heeft de oliecrisis-psychose zijn werk gedaan. Wat daarvan echter de concrete ge volgen voor de elektriciteitstarieven zijn, verzuimen B. en W. de Raad mee te delen. Zit deze verhoging in de 0,4 cent per kWh verwerkt of niet Zo niet, wat wordt dan de totale verhoging? Wat de rest van de verho ging betreft ben ik van mening dat het College zich wat al te gemakkelijk van de problemen afmaakt. Uit de publikaties in de pers is inmiddels gebleken dat al weer als gevolg van de z.g. oliecrisis het ver bruik van de elektrische energie relatief is afgenomen. Omdat de mensen nu minder gaan gebruiken moeten ze meer gaan betalen. Dus of je nu veel verbruikt of weinig, betalen kun je. U begrijpt dat ik in deze pe riode van steeds stijgende prijzen en achterblijvende lonen geen medewerking kan verlenen aan deze tariefs verhoging. Ik ben me er wel van bewust dat dit gevol gen kan hebben voor de financiële positie van onze Gemeente. Een oplossing dient naar mijn mening ge zocht te worden in een verdere aanpassing van de ta rieven voor de grootverbruikers om toch aan de gestel de normwinstuitkering van de Gemeente te voldoen, dan wel in een actiever beleid van B. en W. m.b.t. de financiering van de gemeenten door het rijk. Een ver dere lastenverzwaring voor de bevolking is op dit mo ment voor mij niet aanvaardbaar. Vandaar dat ik ge acht wens te worden tegen te hebben gestemd. De heer De Jong (weth.)Ik dacht dat mevr. Dijk stra enkele fouten in haar redenering maakt. In de eerste plaats dit. De grootverbruikerstarieven worden automatisch aangepast omdat daar de brandstofclau sule in verwerkt zit. Dit komt dus nooit in de Raad omdat regelmatig, wanneer de brandstofprijs stijgt, de grootverbruikerstarieven automatisch daarbij aange past worden. De kleinverbruikerstarieven moeten in de Raad komen. In dat opzicht is het dus niet zo dat de een wel moet betalen en de ander niet. Alleen, de ene groep moet via de Raad en de andere groep gaat via B. en W. De tweede fout die mevr. Dijkstra maakt is dat ze zegt: Door het lagere verbruik moeten de mensen meer betalen. Dat zit niet in deze zaak verwerkt. Het la gere verbruik is pas van de laatste maanden. Dit is al van het vorig jaar; het P.E.B. heeft dit al per 1 januari ingevoerd. Dus los van het lagere verbruik dat ons nog te wachten staat hebben wij, op basis van de cijfers die ons nu over 1973 bekend zijn, al te maken met een tekort op onze normwinst van 3 ton per jaar. Mevr. Dijkstra kan heel gemakkelijk zeggen dat ze daar geen boodschap aan heeft, maar dan zou ik haar willen vragen: Hoe moet het dan wel? Hoe moet het gat dan gestopt worden? Zegt U dat dan alsjeblieft. Dat is veel gemakkelijker voor mij dan dat U zegt dat U tegen bent, zonder dat U aangeeft waar het dan wel vandaan moet komen. Ik dacht dat dat van U verwacht mag worden. (Mevr. Dijkstra-Bethlehem: Halen bij het rijk.) Dat is toch het zwakke punt in Uw redenering. Wat wij gedaan hebben is anders niet dan datgene volgen wat het P.E.B. al per 1 januari gedaan heeft en zo snel mogelijk hetzelfde toepassen. Meer mogen we niet vragen, want dan zijn we weer gebon den aan het inkooptarief. We moeten het gat, finan cieel gezien, toch zo snel mogelijk stoppen, dus we kunnen niet anders dan we nu voorgesteld hebben. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. met aantekening dat mevr. Dijkstra- Bethlehem wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. De Voorzitter schorst, om 20.55 uur, de vergadering voor de koffiepauze. De Voorzitter heropent, om 21.25 uur, de vergade ring. Punt 23 (bijlage no. 81). De heer De Vries: Het eerste bedrijf van deze zaak speelde op 9 oktober 1971. De heer Snel heeft toen een motie ingediend die tot strekking had te proberen het bestuurlijk zwaartepunt in meerdere mate te leggen bij de regionale besturen. Die motie is toen niet in stemming gebracht; het College heeft haar overge nomen en heeft toegezegd te zullen proberen in het verdere overleg met de andere gemeenten in haar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1974 | | pagina 5