- - 14 de woningbouwverenigingen die hier onder vallen daar rekening mee moeten houden. Ik geloof dat wij dat aan de wetgever over moeten laten. Er is een reorga nisatie op komst. Wij moeten hier naar mijn mening op dit moment niet te zwaar aan tillen. Wat die garanties betreft, het is de taak van B. en W. om toezicht te houden op de woningbouwverenigin gen; dat doen wij ook. Als de Raad daar kennis van wil nemen dan heeft de heer Meijerhof de juiste weg aangegeven. Het Verificatiebureau van de V.N.G. con troleert of wij onze toezichthoudende taak wat betreft de woningbouwverenigingen goed uitoefenen. Als er opmerkingen zijn dan moeten wij tegenover de Raad en het Verificatiebureau daaromtrent in een volgende ronde genoegdoening kunnen geven. Dat is de weg om in dit opzicht de toezichthoudende functie van B. en W. toch ter competentie van de Raad te stellen. Het moet niet zo zijn dat de Raad op de stoel van B. en W. gaat zitten. Ik vind dat, als er opmerkingen zijn, die via de Financiële Commissie moeten lopen; die is daarvoor het meest geëquipeerd, niet alleen op dit punt maar op het gehele vlak van onze financiële huishouding. Ik vind dat dit niet thuis hoort in de Raad n.a.v. een tweetal garantie verklaringen. Dit betreft dan ook nog punten die al eerder in de Raad zijn geweest; in de eerste fase is al garantie verleend en fase na fase komt in de Raad terug. Dan iets over de verkoop van woningen in Aldlan- west. Er is door de heer Miedema de indruk gewekt dat het woningwetwoningen betreft, maar het gaat om premiewoningen; premiewoningen hebben niet dezelfde status als woningwetwoningen. Als de verkoop van deze woningen past in het kader van het totale beleid dan zeg ik: Het gaat er ons in hoofdzaak om dat er woningen komen. In dit geval zijn het premiewoningen. Het maakt niet zoveel uit of die woningen direct aan de bewoners worden overgedragen of dat die in het bezit van de woningbouwverenigingen blijven. Om in een situatie als nu bestaat, met een markt die wat moeilijker begint te worden, een slagvaardig beleid te kunnen voeren, is het duidelijk zo hebben wij het ook bekeken dat er voor opgepast moet worden dat de woningen aan de man gebracht worden al naar ge lang de vraag. In dat opzicht hebben wij m.i. een flexibel en slagvaardig beleid gevoerd. Wij hebben ge meend de Raad hiermee te moeten confronteren ook al is het maar een tussentijdse fase van 1% miljoen in het kader van de totaliteit. De opmerkingen van de Raad kunnen we dan verdisconteren in onze contac ten met St. Joseph. Het leek ons, omdat er geen gega digden waren om de woningen te huren, goed het zo te doen; we hebben de Raad hiervan in kennis gesteld opdat die weet wat er gaande is. B. en W. achtten het als toezichthouders niet een bezwaar. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van B. en W. Punt 17 (bijlage no. 147). De hear Singelsma: Myn biswieren geane net sa sear tsjin de finansiéle meiwurking oan de wenningstich- ting Ljouwert-Ljouwerteradiel, mar as dat meiiens yn- haldt dat dizze 77 wenten der yn ienkear komme dan binne dêr fan de kant fan it doarp Goutum en ek fan mysels dochs wol greate biswieren tsjin. Ik wit wol, der is in goedkard bistimmingsplan; dat is allegearre jierren lyn al bisletten. Mar jierren lang hawwe aller- hanne organisaesjes oan de klink fan 'e doar hongen by B. en W. om in pear wenten en hja kamen meastal oan de winige doar. Mar nou sjogge wy it gefal dat it bilied hielendal om is en it doarp oerspield wurdt troch boustreamen fan wenten en noch ris wenten. Wy haw we it dan oer de suburbanisaesje en wy meitsje dei- hiel hwat wurden oer smoarch dat allerhanne min- sken nei bütengemeenten fordwine, mar hjir hawwe wy in soarte fan binnengemeentlike suburbanisaesje. Der komt by dat wy it doarp hjir gjin tsjinst mei bi- wize. Foarsjenningen op it gebiet fan de sport, de iis- baen, it doarpshüs ensfh. bliuwe efter; mei de skoalle giet it wierskynlik ek sa. De Wethalder skoddet syn holle, mar ik bliuw by myn miening. Wy sjogge dat der wol hüzen boud wurde mar dat de bykommende dingen net gelike tred halde mei dizze üntjowing. Nochris it is sa dat wy hjir it doarp gjin tsjinst mei biwize. De nije biwenners wurde net yn it doarpsfor- ban opnommen; yn sté fan in yntegraesje sjogge wy in desyntegraesje. Ik kin my foarstelle dat men seit: Ja, mar alles wurdt guodkeaper as de hüzen mei 70 tagelyk boud wurde. Ik freegje my dochs öf oft it sa moat. As jo ien stoel nedich hawwe dan keapje jo der ek net tsien omt se dan guodkeaper binne; sa'n selde situaesje is it hjir ek. Wy binne yn Goutum net lokkich mei de üntjowing sa't dy op 't heden yn Gou tum plak hat. As dit foarstel bitsjut dat de stream net fasearre wurdt mar dat de hüzen der yn ienkear delset wurde, dan meitsje ik biswier tsjin dizze gong fan saken. De heer Van Haaren: Mijn grote bezwaar is ook dat eigenlijk in één klap 77 woningen gebouwd wor den. Het is misschien wel een uitvloeisel van het be stemmingsplan dat we hebben aangenomen, maar in Goutum en m.n. bij Dorpsbelang zijn hier enorm grote bezwaren tegen. Wij zijn tegen suburbanisatie, maal ais het dan net binnen onze gemeentegrenzen blijft, mag het wel en zijn er niet veel bezwaren tegen. Maar het is natuurlijk heel duidelijk dat het karakter van het dorp in ernstige mate wordt aangetast. Er komen allerlei problemen op ons af. We hebben straks gespro ken over het schoolprobleem in Aldlan; nu, we kun nen er donder op zeggen dat we eenzelfde scholen kwestie voor Goutum krijgen omdat de bestaande scho len een dergelijke uitbreiding van de bevolking niet kunnen opvangen. De wegen zijn er ook niet op be rekend. Wij moeten ons realiseren dat, als wij het op deze manier gaan doen, we van het dorp Goutum niets over laten; we maken er dan een vreemd soort buiten wijk van Leeuwarden van. Ik vraag mij af of wij ons dat wel voldoende realiseren, of we daar wel voldoende rekening mee houden; is het wel juist om in één klap die 77 woningen daar neer te poten? De heer Eygelaar: Er zijn in onze gemeente men sen die liever in een dorp wonen dan in de stad. Als wij daar niet wat aan doen dan zullen we de trek naar de buitendorpen niet kunnen stoppen. Ik dacht dat het voor de ontwikkeling van de dorpen ook van het grootste belang is dat wij daar de woningbouw wat gaan opvoeren. De heren Singelsma en Van Haaren zeggen dat de mensen in Goutum bepaald niet gelukkig zijn met deze ontwikkeling. Misschien is dat zo. Maar mijn informaties luiden dat, toen dit plan in een vergade ring van Dorpsbelang ter tafel kwam, men over het algemeen nogal enthousiast was. Ik zou toch graag van het College willen horen hoe dat nu precies zit. Als wij bekijken wat er de laatste tijd in Goutum is gebouwd, dan zijn dat over het algemeen dure koop woningen en ik geloof dat het voor de ontwikkeling van een dorp van belang is dat daar ook meer variatie is. Jarenlang heeft het bestuur van Dorpsbelang de heer Singelsma heeft dat ook al opgemerkt aan gedrongen op de bouw van huurwoningen; men wilde misschien niet dit grote aantal, maar, nogmaals, ik meen te weten dat men nogal enthousiast is. Nu doet de gelegenheid zich voor huurwoningen te bouwen te gen een alleszins redelijke prijs, waardoor ook mensen die minder draagkrachtig zijn en niet zulke hoge hu ren kunnen betalen en niet een woning kunnen kopen, buiten kunnen gaan wonen. Ik geloof ook dat deze bouw voor het dorp van belang is, omdat op het ogenblik voor de meest dagelijkse voorzieningen geen mogelijk heid is. Ik denk maar aan een kruidenierswinkel of iets van dien aard. Door een aanvulling op het wo ningbestand kunnen dergelijke voorzieningen misschien tot stand gebracht worden; ik dacht dat dat van het grootste belang is. Daar komt nog bij dat ook ouderen die gewend zijn altijd buiten te wonen nu de gelegen heid krijgen in een bejaardenwoning in een dorp te wonen. Ik ben het volstrekt met U eens dat deze wo ningen vrij zeker goed verhuurbaar zullen zijn en dat dit bouwplan aansluit bij de doelstellingen van de nota woningbouwbeleid. Mijn fractie is unaniem voor dit voorstel. 15 Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: In onze fractie is men van mening dat juist de bouw van deze 55 wo ningwetwoningen en 22 bejaardenwoningen voor Gou tum van belang is i.v.m. de opbouw van de bevolking van het dorp. Wij vinden het dus zinnig dat die wo ningen worden gebouwd en wij verwachten van de 22 bejaardenwoningen dat de doorstroming binnen het dorp wat op gang zal komen. Wij willen graag weten hoe deze aantallen woningen passen in de voor 1974 geplande 1.470 woningen genoemd in de nota woning bouwbeleid. Gaan we die door de Raad gestelde grens overschrijden en wat komt er nog extra op ons af in het noordwestelijk deel van de stad dit jaar en volgend jaar? Voor 1975 noemt de nota een aantal van 640 woningen. Op deze vragen willen wij graag een concreet antwoord. Er staat n.l. een wat vreemde zin aan het eind van de raadsbrief en ik vat die zin anders op dan de heer Eijgelaar want die interpreteert die als een vaststaand feit. Er staat: ,,te meer nu het bouwplan vrijwel aansluit bij de doelstellingen van de nota woningbouwbeleid, geven wij U in overweging" enz. De doelstelling van die nota is om dit jaar 1.470 woningen te bouwen en het volgend jaar 640 wonin gen; een zeer sterke afremming dus. De bedoeling daarvan is leegstand te bestrijden en een evenwich tige woningmarkt te creëren. Wij zullen in de toekomst wel eens nee moeten zeggen tegen bouwplannen, voor zover wij daartoe de mogelijkheid hebben en dat slaat dus alleen op woningwetbouw en premiebouw. Dan wil ik nog enkele opmerkingen maken over de woningen zelf. Er wordt hier gebouwd op wat wij de traditionele manier noemen. Het voordeel daarvan bo ven industriële bouw is dat er geen grote aantallen precies dezelfde woningen behoeven te worden ge bouwd. De mogelijkheid voor meer typen is dus groter. En toch worden hier op een kleine oppervlakte 55 precies dezelfde eengezinswoningen gebouwd bij een klein dorp, terwijl we in de wijken Aldlan-oost en Ald- lan-west in de industriële bouw kans zien om verschil lende typen te bouwen. Ik vind het bouwen van meer typen bij een dorp nog noodzakelijker. De hoogte van de eengezinswoningen is 8'2 meter. Dat is hoger dan de be bouwing aan de Goutumerdyk zuidzijde en ook hoger, denk ik, dan de huizen aan de Wergeasterdyk. Goutum wordt van dit plan m.i. niet mooier. Zijn al deze facet ten wel goed tegen elkaar afgewogen? Lagere huizen vragen over het algemeen bredere kavels en dat kan resulteren in een paar woningen minder. Er is een huur genoemd van f 230,per maand. Er is een risico ingebouwd van f 2.000,per woning; dat blijkt uit de raadsbrief. Kan in dat licht de zaak niet nog eens wor den bekeken? M.i. zijn er andere en ook betere moge lijkheden voor woningwetwoningen bij de dorpen. De hear De Jong (weth.)De hear Singelsma hat gjin finansiéle biswieren, mar hy is der op tsjin dat hjir yn ienkear 77 wenningen boud wurde. Hy fielt dat foaral as in biswier foar Goutum omt. it net sa'n great doarp is. Hy freget him öf oft it net better is yn fasen to bouwen. Hy is ek bang dat de doarpsbi- wenners de nijkommers net opnimme sille. Dat is nou foar my de fraech. Ik bin it wol mei him iens dat foar in doarp as Goutum dit in great oantal is. Ik leau dat wy der net omhinne wine moatte dat dat sa is. Oan de oare kant, wy wisten dat dit plan yn 'e moune siet; it is net eat fan hjoed of juster. Wy hawwe ek oerliz hawn mei Ljouwert-Ljouwerteradiel. It greate probleem is dat, as jo lytsere oantallen bouwe, dat altyd resultearret yn hegere hieren. En dér dogge jo it doarp ek gjin deugd mei. Jo. moatte altyd de for- skillende kanten fan 'e saek yn 'e gaten halde. Dan eat oer hwat de hear Singelsma sein hat oer de yntegraesje; hy seit dat de nije biwenners net op nommen wurde sille. Myn ynformaesjes komme mear oerien mei dy fan de hear Eijgelaar. Yn de gearkom- ste mei Doarpsbilang wie dochs wol animo foar dizze wenningen. Ik hie it idé dat hja wol fielden foar dizze sosiale wenningbou en wenningen foar minsken op jierren as tsjinhingers fan de hwat lükse wenning bou; dat past wol yn de totaliteit fan it doarp. De trochstreaming mefr. Brandenburg wiisde dêr op kin op gong komme en dat is in pluspunt tsjinoer de negative punten dy't de hear Singelsma nei foaren brocht hat. Ik kin syn biswieren wol oanfiele, mar as ik de balans fan tsjin en foar opmeitsje dan liket it my ta dat der mear foar as tsjin is. As jo de bou- merk fan hjoed-de-dei bisjogge en jo geane nei hoe't de priis lizze sil as der lytsere oantallen wenningen boud wurde mei hwat mear fariaesje, dan moatte jo ta de konkluzje komme dat dan gau f 100,by de hier komt. Wy profitearje nou fan it feit dat dit soarte hüzen ek op oare plakken boud binne; dizze kinne yn de stream meinommen wurde. Foar my wie ien fan de kardinale punten oft dit past yn it ramt fan de nota wenningboubilieden dêr past it wünderwol yn, hwant der is pland dat dizze 77 wenningen yn 1976 klear wêze sille. As alles foar inoar is goedkarring fan G.S., grounplannen ensfh. kin der nei de boufakfakansje bigoun wurde en dan kinne de wenningen etn 1975, bigjin 1976 klear wêze. Dêr slacht dat wurd „vrijwel" yn it riedsbrief op. Yn it skema stean dizze wenningen foar 1976. It past dus wol yn üs bilied al sille de wenningen miskien in pear moannen earder klear wêze as yn de planning stiet. Ik wol dus net sizze dat de hear Singelsma folslein üngelyk hat; ik kin my syn biswieren wol yntinke. Wy moatte oer yndied foar oppasse dat wy yn de doar- pen net to folie wenningen yn ienkear bouwe. Wy sitte dêr mei Wurdum ek mei. Moat Wurdum yn ienkear folboud wurde mei wenningen fan ien soart? Der is destiids steld dat dêr eins net mear as 30 of 40 wenningen yn 't jier boud wurde meije. Nou sitte wy dus mei in oantal fan 77; dêrfan komme der yn in 1975 in part klear en de oare yn 1976. It is wol de grins; dêr bin ik it mei iens. Mar sjoen de pluspunten dy't ik neamd haw mien ik dat it hwat tafalt. De heer Van Haaren heeft de scholenkwestie aan gehaald. Ik dacht dat het in zoverre een meevaller is dat de plannen voor scholeiTbouw in Goutum al aardig ver zijn. Voor een deel gaat het hier om bejaarden woningen waarin geen gezinnen met schoolgaande kin deren gaan wonen. Maar in een deel van deze 77 wo ningen is dus kans op schoolgaande kinderen. Dit kan dus meevallen. De heer Van Haaren heeft ook gezegd dat op deze manier Goutum een vreemde buitenwijk van Leeuwar den zal worden. Ik ben van mening dat er toch een zekere harmonie met het bestaande dorp is ingebak ken. Ik dacht dat dat de heer Van Haaren toch ook moet aanspreken. Wij hebben tot nu toe op het gebied van buiten wonen niet zoveel alternatieven gehad in vergelijking tot de buitendorpen in andere gemeenten. Wij hebben in Goutum een goede aanzet gekregen; die is wonderwel aangeslagen. Maar dit geldt voor een speciale groep van de bevolking, n.l. degenen die het goed kunnen betalen. Deze bouw kan als tegenhanger dienen; dit past volgens mij toch wel in het harmo nieuze patroon van zo'n dorp. Ik dacht dat de bezwa ren van de heer Van Haaren minder groot waren dan hij denkt. De heer Eijgelaar heeft gesproken over mensen die liever in een dorp wonen dan in de stad. Dat sluit aan bij hetgeen ik zopas al gezegd heb. Wij moeten daar aandacht aan besteden nu wij de kans hebben. De heer Eijgelaar meende dat Dorpsbelang niet te gen dit plan was. Ik heb ook gehoord dat Dorpsbelang er wel animo voor had om naast de dure woningen ook de sociale woningbouw op gang te brengen. Natuurlijk zouden we graag meer variatie in de bouw aanbrengen. Ik ben het met mevr. Brandenburg eens dat dat eigenlijk zou moeten. Maar als we in deze 55 woningen meer variatie zouden willen brengen dan moeten we er rekening mee houden dat de premierege ling zo is opgezet dat 65% van de kostprijs van deze woningen door subsidies gedekt is. Die subsidies zijn in sterke mate gebonden aan de slaapaccommodatie in deze woningen. Bij het type woningen dat nu gebouwd zal worden is de slaapaccommodatie zo optimaal dat daardoor die lage huur bereikt kan worden. Als we, om de woningen lager te maken dan Sy2 meter, iets aan de slaapverdieping zouden veranderen, dan zou het subsidie lager worden en de huur hoger; of de wonin gen zouden kleiner moeten worden. Het is m.n. mevr. Brandenburg geweest die ons aangespoord heeft om te zorgen voor betaalbare woningen. Ook al hebben we een risico van f2.000,per woning ingebouwd i.v.m.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1974 | | pagina 8