- -
14
de woningbouwverenigingen die hier onder vallen daar
rekening mee moeten houden. Ik geloof dat wij dat
aan de wetgever over moeten laten. Er is een reorga
nisatie op komst. Wij moeten hier naar mijn mening
op dit moment niet te zwaar aan tillen.
Wat die garanties betreft, het is de taak van B. en
W. om toezicht te houden op de woningbouwverenigin
gen; dat doen wij ook. Als de Raad daar kennis van
wil nemen dan heeft de heer Meijerhof de juiste weg
aangegeven. Het Verificatiebureau van de V.N.G. con
troleert of wij onze toezichthoudende taak wat betreft
de woningbouwverenigingen goed uitoefenen. Als er
opmerkingen zijn dan moeten wij tegenover de Raad
en het Verificatiebureau daaromtrent in een volgende
ronde genoegdoening kunnen geven. Dat is de weg om
in dit opzicht de toezichthoudende functie van B. en W.
toch ter competentie van de Raad te stellen. Het moet
niet zo zijn dat de Raad op de stoel van B. en W. gaat
zitten. Ik vind dat, als er opmerkingen zijn, die via de
Financiële Commissie moeten lopen; die is daarvoor
het meest geëquipeerd, niet alleen op dit punt maar op
het gehele vlak van onze financiële huishouding. Ik
vind dat dit niet thuis hoort in de Raad n.a.v. een
tweetal garantie verklaringen. Dit betreft dan ook nog
punten die al eerder in de Raad zijn geweest; in de
eerste fase is al garantie verleend en fase na fase
komt in de Raad terug.
Dan iets over de verkoop van woningen in Aldlan-
west. Er is door de heer Miedema de indruk gewekt
dat het woningwetwoningen betreft, maar het gaat om
premiewoningen; premiewoningen hebben niet dezelfde
status als woningwetwoningen. Als de verkoop van
deze woningen past in het kader van het totale beleid
dan zeg ik: Het gaat er ons in hoofdzaak om dat er
woningen komen. In dit geval zijn het premiewoningen.
Het maakt niet zoveel uit of die woningen direct aan
de bewoners worden overgedragen of dat die in het
bezit van de woningbouwverenigingen blijven. Om in
een situatie als nu bestaat, met een markt die wat
moeilijker begint te worden, een slagvaardig beleid te
kunnen voeren, is het duidelijk zo hebben wij het
ook bekeken dat er voor opgepast moet worden dat
de woningen aan de man gebracht worden al naar ge
lang de vraag. In dat opzicht hebben wij m.i. een
flexibel en slagvaardig beleid gevoerd. Wij hebben ge
meend de Raad hiermee te moeten confronteren ook
al is het maar een tussentijdse fase van 1% miljoen
in het kader van de totaliteit. De opmerkingen van de
Raad kunnen we dan verdisconteren in onze contac
ten met St. Joseph. Het leek ons, omdat er geen gega
digden waren om de woningen te huren, goed het zo
te doen; we hebben de Raad hiervan in kennis gesteld
opdat die weet wat er gaande is. B. en W. achtten
het als toezichthouders niet een bezwaar.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen
van B. en W.
Punt 17 (bijlage no. 147).
De hear Singelsma: Myn biswieren geane net sa sear
tsjin de finansiéle meiwurking oan de wenningstich-
ting Ljouwert-Ljouwerteradiel, mar as dat meiiens yn-
haldt dat dizze 77 wenten der yn ienkear komme dan
binne dêr fan de kant fan it doarp Goutum en ek fan
mysels dochs wol greate biswieren tsjin. Ik wit wol,
der is in goedkard bistimmingsplan; dat is allegearre
jierren lyn al bisletten. Mar jierren lang hawwe aller-
hanne organisaesjes oan de klink fan 'e doar hongen
by B. en W. om in pear wenten en hja kamen meastal
oan de winige doar. Mar nou sjogge wy it gefal dat it
bilied hielendal om is en it doarp oerspield wurdt troch
boustreamen fan wenten en noch ris wenten. Wy haw
we it dan oer de suburbanisaesje en wy meitsje dei-
hiel hwat wurden oer smoarch dat allerhanne min-
sken nei bütengemeenten fordwine, mar hjir hawwe
wy in soarte fan binnengemeentlike suburbanisaesje.
Der komt by dat wy it doarp hjir gjin tsjinst mei bi-
wize. Foarsjenningen op it gebiet fan de sport, de iis-
baen, it doarpshüs ensfh. bliuwe efter; mei de skoalle
giet it wierskynlik ek sa. De Wethalder skoddet syn
holle, mar ik bliuw by myn miening. Wy sjogge dat
der wol hüzen boud wurde mar dat de bykommende
dingen net gelike tred halde mei dizze üntjowing.
Nochris it is sa dat wy hjir it doarp gjin tsjinst mei
biwize. De nije biwenners wurde net yn it doarpsfor-
ban opnommen; yn sté fan in yntegraesje sjogge wy in
desyntegraesje. Ik kin my foarstelle dat men seit:
Ja, mar alles wurdt guodkeaper as de hüzen mei 70
tagelyk boud wurde. Ik freegje my dochs öf oft it sa
moat. As jo ien stoel nedich hawwe dan keapje jo
der ek net tsien omt se dan guodkeaper binne; sa'n
selde situaesje is it hjir ek. Wy binne yn Goutum net
lokkich mei de üntjowing sa't dy op 't heden yn Gou
tum plak hat. As dit foarstel bitsjut dat de stream
net fasearre wurdt mar dat de hüzen der yn ienkear
delset wurde, dan meitsje ik biswier tsjin dizze gong
fan saken.
De heer Van Haaren: Mijn grote bezwaar is ook
dat eigenlijk in één klap 77 woningen gebouwd wor
den. Het is misschien wel een uitvloeisel van het be
stemmingsplan dat we hebben aangenomen, maar in
Goutum en m.n. bij Dorpsbelang zijn hier enorm grote
bezwaren tegen. Wij zijn tegen suburbanisatie, maal
ais het dan net binnen onze gemeentegrenzen blijft,
mag het wel en zijn er niet veel bezwaren tegen. Maar
het is natuurlijk heel duidelijk dat het karakter van
het dorp in ernstige mate wordt aangetast. Er komen
allerlei problemen op ons af. We hebben straks gespro
ken over het schoolprobleem in Aldlan; nu, we kun
nen er donder op zeggen dat we eenzelfde scholen
kwestie voor Goutum krijgen omdat de bestaande scho
len een dergelijke uitbreiding van de bevolking niet
kunnen opvangen. De wegen zijn er ook niet op be
rekend. Wij moeten ons realiseren dat, als wij het op
deze manier gaan doen, we van het dorp Goutum niets
over laten; we maken er dan een vreemd soort buiten
wijk van Leeuwarden van. Ik vraag mij af of wij ons
dat wel voldoende realiseren, of we daar wel voldoende
rekening mee houden; is het wel juist om in één klap
die 77 woningen daar neer te poten?
De heer Eygelaar: Er zijn in onze gemeente men
sen die liever in een dorp wonen dan in de stad. Als
wij daar niet wat aan doen dan zullen we de trek naar
de buitendorpen niet kunnen stoppen. Ik dacht dat
het voor de ontwikkeling van de dorpen ook van het
grootste belang is dat wij daar de woningbouw wat
gaan opvoeren.
De heren Singelsma en Van Haaren zeggen dat de
mensen in Goutum bepaald niet gelukkig zijn met
deze ontwikkeling. Misschien is dat zo. Maar mijn
informaties luiden dat, toen dit plan in een vergade
ring van Dorpsbelang ter tafel kwam, men over het
algemeen nogal enthousiast was. Ik zou toch graag
van het College willen horen hoe dat nu precies zit.
Als wij bekijken wat er de laatste tijd in Goutum is
gebouwd, dan zijn dat over het algemeen dure koop
woningen en ik geloof dat het voor de ontwikkeling
van een dorp van belang is dat daar ook meer variatie
is. Jarenlang heeft het bestuur van Dorpsbelang
de heer Singelsma heeft dat ook al opgemerkt aan
gedrongen op de bouw van huurwoningen; men wilde
misschien niet dit grote aantal, maar, nogmaals, ik
meen te weten dat men nogal enthousiast is. Nu doet
de gelegenheid zich voor huurwoningen te bouwen te
gen een alleszins redelijke prijs, waardoor ook mensen
die minder draagkrachtig zijn en niet zulke hoge hu
ren kunnen betalen en niet een woning kunnen kopen,
buiten kunnen gaan wonen. Ik geloof ook dat deze bouw
voor het dorp van belang is, omdat op het ogenblik
voor de meest dagelijkse voorzieningen geen mogelijk
heid is. Ik denk maar aan een kruidenierswinkel of
iets van dien aard. Door een aanvulling op het wo
ningbestand kunnen dergelijke voorzieningen misschien
tot stand gebracht worden; ik dacht dat dat van het
grootste belang is. Daar komt nog bij dat ook ouderen
die gewend zijn altijd buiten te wonen nu de gelegen
heid krijgen in een bejaardenwoning in een dorp te
wonen. Ik ben het volstrekt met U eens dat deze wo
ningen vrij zeker goed verhuurbaar zullen zijn en dat
dit bouwplan aansluit bij de doelstellingen van de nota
woningbouwbeleid. Mijn fractie is unaniem voor dit
voorstel.
15
Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: In onze fractie is
men van mening dat juist de bouw van deze 55 wo
ningwetwoningen en 22 bejaardenwoningen voor Gou
tum van belang is i.v.m. de opbouw van de bevolking
van het dorp. Wij vinden het dus zinnig dat die wo
ningen worden gebouwd en wij verwachten van de 22
bejaardenwoningen dat de doorstroming binnen het
dorp wat op gang zal komen. Wij willen graag weten
hoe deze aantallen woningen passen in de voor 1974
geplande 1.470 woningen genoemd in de nota woning
bouwbeleid. Gaan we die door de Raad gestelde grens
overschrijden en wat komt er nog extra op ons af
in het noordwestelijk deel van de stad dit jaar en
volgend jaar? Voor 1975 noemt de nota een aantal
van 640 woningen. Op deze vragen willen wij graag
een concreet antwoord. Er staat n.l. een wat vreemde
zin aan het eind van de raadsbrief en ik vat die zin
anders op dan de heer Eijgelaar want die interpreteert
die als een vaststaand feit. Er staat: ,,te meer nu het
bouwplan vrijwel aansluit bij de doelstellingen van de
nota woningbouwbeleid, geven wij U in overweging"
enz. De doelstelling van die nota is om dit jaar 1.470
woningen te bouwen en het volgend jaar 640 wonin
gen; een zeer sterke afremming dus. De bedoeling
daarvan is leegstand te bestrijden en een evenwich
tige woningmarkt te creëren. Wij zullen in de toekomst
wel eens nee moeten zeggen tegen bouwplannen, voor
zover wij daartoe de mogelijkheid hebben en dat slaat
dus alleen op woningwetbouw en premiebouw.
Dan wil ik nog enkele opmerkingen maken over de
woningen zelf. Er wordt hier gebouwd op wat wij de
traditionele manier noemen. Het voordeel daarvan bo
ven industriële bouw is dat er geen grote aantallen
precies dezelfde woningen behoeven te worden ge
bouwd. De mogelijkheid voor meer typen is dus groter.
En toch worden hier op een kleine oppervlakte 55
precies dezelfde eengezinswoningen gebouwd bij een
klein dorp, terwijl we in de wijken Aldlan-oost en Ald-
lan-west in de industriële bouw kans zien om verschil
lende typen te bouwen. Ik vind het bouwen van meer
typen bij een dorp nog noodzakelijker. De hoogte van de
eengezinswoningen is 8'2 meter. Dat is hoger dan de be
bouwing aan de Goutumerdyk zuidzijde en ook hoger,
denk ik, dan de huizen aan de Wergeasterdyk. Goutum
wordt van dit plan m.i. niet mooier. Zijn al deze facet
ten wel goed tegen elkaar afgewogen? Lagere huizen
vragen over het algemeen bredere kavels en dat kan
resulteren in een paar woningen minder. Er is een
huur genoemd van f 230,per maand. Er is een risico
ingebouwd van f 2.000,per woning; dat blijkt uit de
raadsbrief. Kan in dat licht de zaak niet nog eens wor
den bekeken? M.i. zijn er andere en ook betere moge
lijkheden voor woningwetwoningen bij de dorpen.
De hear De Jong (weth.)De hear Singelsma hat
gjin finansiéle biswieren, mar hy is der op tsjin dat
hjir yn ienkear 77 wenningen boud wurde. Hy fielt
dat foaral as in biswier foar Goutum omt. it net sa'n
great doarp is. Hy freget him öf oft it net better is
yn fasen to bouwen. Hy is ek bang dat de doarpsbi-
wenners de nijkommers net opnimme sille. Dat is nou
foar my de fraech. Ik bin it wol mei him iens dat
foar in doarp as Goutum dit in great oantal is. Ik
leau dat wy der net omhinne wine moatte dat dat sa is.
Oan de oare kant, wy wisten dat dit plan yn 'e moune
siet; it is net eat fan hjoed of juster. Wy hawwe ek
oerliz hawn mei Ljouwert-Ljouwerteradiel. It greate
probleem is dat, as jo lytsere oantallen bouwe, dat
altyd resultearret yn hegere hieren. En dér dogge jo
it doarp ek gjin deugd mei. Jo. moatte altyd de for-
skillende kanten fan 'e saek yn 'e gaten halde.
Dan eat oer hwat de hear Singelsma sein hat oer
de yntegraesje; hy seit dat de nije biwenners net op
nommen wurde sille. Myn ynformaesjes komme mear
oerien mei dy fan de hear Eijgelaar. Yn de gearkom-
ste mei Doarpsbilang wie dochs wol animo foar dizze
wenningen. Ik hie it idé dat hja wol fielden foar dizze
sosiale wenningbou en wenningen foar minsken op
jierren as tsjinhingers fan de hwat lükse wenning
bou; dat past wol yn de totaliteit fan it doarp. De
trochstreaming mefr. Brandenburg wiisde dêr op
kin op gong komme en dat is in pluspunt tsjinoer
de negative punten dy't de hear Singelsma nei foaren
brocht hat. Ik kin syn biswieren wol oanfiele, mar
as ik de balans fan tsjin en foar opmeitsje dan liket
it my ta dat der mear foar as tsjin is. As jo de bou-
merk fan hjoed-de-dei bisjogge en jo geane nei hoe't
de priis lizze sil as der lytsere oantallen wenningen
boud wurde mei hwat mear fariaesje, dan moatte jo
ta de konkluzje komme dat dan gau f 100,by de
hier komt. Wy profitearje nou fan it feit dat dit soarte
hüzen ek op oare plakken boud binne; dizze kinne yn
de stream meinommen wurde.
Foar my wie ien fan de kardinale punten oft dit
past yn it ramt fan de nota wenningboubilieden dêr
past it wünderwol yn, hwant der is pland dat dizze 77
wenningen yn 1976 klear wêze sille. As alles foar
inoar is goedkarring fan G.S., grounplannen ensfh.
kin der nei de boufakfakansje bigoun wurde en
dan kinne de wenningen etn 1975, bigjin 1976 klear
wêze. Dêr slacht dat wurd „vrijwel" yn it riedsbrief
op. Yn it skema stean dizze wenningen foar 1976.
It past dus wol yn üs bilied al sille de wenningen
miskien in pear moannen earder klear wêze as yn de
planning stiet.
Ik wol dus net sizze dat de hear Singelsma folslein
üngelyk hat; ik kin my syn biswieren wol yntinke.
Wy moatte oer yndied foar oppasse dat wy yn de doar-
pen net to folie wenningen yn ienkear bouwe. Wy
sitte dêr mei Wurdum ek mei. Moat Wurdum yn
ienkear folboud wurde mei wenningen fan ien soart?
Der is destiids steld dat dêr eins net mear as 30 of 40
wenningen yn 't jier boud wurde meije. Nou sitte wy
dus mei in oantal fan 77; dêrfan komme der yn in
1975 in part klear en de oare yn 1976. It is wol de
grins; dêr bin ik it mei iens. Mar sjoen de pluspunten
dy't ik neamd haw mien ik dat it hwat tafalt.
De heer Van Haaren heeft de scholenkwestie aan
gehaald. Ik dacht dat het in zoverre een meevaller is
dat de plannen voor scholeiTbouw in Goutum al aardig
ver zijn. Voor een deel gaat het hier om bejaarden
woningen waarin geen gezinnen met schoolgaande kin
deren gaan wonen. Maar in een deel van deze 77 wo
ningen is dus kans op schoolgaande kinderen. Dit kan
dus meevallen.
De heer Van Haaren heeft ook gezegd dat op deze
manier Goutum een vreemde buitenwijk van Leeuwar
den zal worden. Ik ben van mening dat er toch een
zekere harmonie met het bestaande dorp is ingebak
ken. Ik dacht dat dat de heer Van Haaren toch ook
moet aanspreken. Wij hebben tot nu toe op het gebied
van buiten wonen niet zoveel alternatieven gehad in
vergelijking tot de buitendorpen in andere gemeenten.
Wij hebben in Goutum een goede aanzet gekregen; die
is wonderwel aangeslagen. Maar dit geldt voor een
speciale groep van de bevolking, n.l. degenen die het
goed kunnen betalen. Deze bouw kan als tegenhanger
dienen; dit past volgens mij toch wel in het harmo
nieuze patroon van zo'n dorp. Ik dacht dat de bezwa
ren van de heer Van Haaren minder groot waren dan
hij denkt.
De heer Eijgelaar heeft gesproken over mensen die
liever in een dorp wonen dan in de stad. Dat sluit aan
bij hetgeen ik zopas al gezegd heb. Wij moeten daar
aandacht aan besteden nu wij de kans hebben.
De heer Eijgelaar meende dat Dorpsbelang niet te
gen dit plan was. Ik heb ook gehoord dat Dorpsbelang
er wel animo voor had om naast de dure woningen
ook de sociale woningbouw op gang te brengen.
Natuurlijk zouden we graag meer variatie in de
bouw aanbrengen. Ik ben het met mevr. Brandenburg
eens dat dat eigenlijk zou moeten. Maar als we in deze
55 woningen meer variatie zouden willen brengen dan
moeten we er rekening mee houden dat de premierege
ling zo is opgezet dat 65% van de kostprijs van deze
woningen door subsidies gedekt is. Die subsidies zijn
in sterke mate gebonden aan de slaapaccommodatie in
deze woningen. Bij het type woningen dat nu gebouwd
zal worden is de slaapaccommodatie zo optimaal dat
daardoor die lage huur bereikt kan worden. Als we,
om de woningen lager te maken dan Sy2 meter, iets
aan de slaapverdieping zouden veranderen, dan zou het
subsidie lager worden en de huur hoger; of de wonin
gen zouden kleiner moeten worden. Het is m.n. mevr.
Brandenburg geweest die ons aangespoord heeft om
te zorgen voor betaalbare woningen. Ook al hebben we
een risico van f2.000,per woning ingebouwd i.v.m.