- 6 kan ik op dit ogenblik nog geen zinnig antwoord op geven. Ik dacht dat we eerst moesten proberen de voorziening tot stand te brengen. Aan de hand van onze ervaringen zullen we dan moeten proberen de huurvoorwaarden te regelen. Aangezien de terreinen in beheer zullen blijven bij het Grondbedrijf vallen ze ook onder de beheersbevoegdheid van de Commissie Grondbedrijf. Dat betekent dat er een zeer bekwaam gezelschap raadsleden klaar staat om hier iets aan te doen. Maar dat geldt natuurlijk alleen tot 1 sep tember eerstkomende, want daarna kan ik geen zeker heid geven wat de deskundigheid van de commissie betreft. (De Voorzitter: Omdat die commissie dan een andere voorzitter krijgt?) (Gelach) Mevr. Visser-van den Bos: Op blz. 2 van de raads- brief wordt vermeld dat het de bedoeling is de ver schillende gedeelten van het terrein aan daarvoor in aanmerking komende gegadigden te verhuren en dat daartoe momenteel de nodige onderhandelingen wor den gevoerd. Misschien klonk het wat voorbarig van mijn kant, maar als U al spreekt van onderhandelingen dan hebt U ook een termijn nodig voor de verhuur. Vandaar mijn vraag. De heer Tiekstra (weth.)Er moet natuurlijk eerst een object zijn om te kunnen verhuren. Wij heoben nu alleen maar kredieten en die kan je niet verhuren. (Mevr. Visser-van den Bos: U onderhandelt toch al!) Er zijn dat heb ik in eerste instantie al gezegd op het ogenblik zeker twee of drie gegadigden. Die hebben zich gemeld voor dit doel. Welnu, dat is de in houd van het onderhandelen. Over de andere voorwaar den daar ben ik zeker van komen wij in de Com missie Grondbedrijf vlot tot overeenstemming. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 9 (bijlage no. 173). De heer Heidinga: Dit voorstel is wel verschrikke lijk lang onderweg geweest, maar nadat drie weken geleden nog een brief bij de mededelingen is bespro ken, is het College vlot met dit voorstel gekomen; de zaak is intussen ook nog in de Commissie Openbare Werken besproken. Wij zijn blij dat dit voorstel er nu is. Nu heb ik een bespreking gehad met de bewoners van die straten en daar kwamen een paar dingen naar voren die ik toch nog graag onder de aandacht van de betreffende wethouder wil brengen. In de eerste plaats dit. In de raadsbrief staat: „De door ons gevraagde schriftelijke bereidverklaringen van deze 46 eigenaren hebben wij tot op heden niet ontvangen." Nu zijn die er wel en de mensen daar zeg gen dat is wel leuk Ze hebben ons er nooit om gevraagd; ze liggen er wel maar ze zijn nooit opge haald. Hier schijnt een klein misverstand te zijn. Als er iemand van de Gemeente heen gaat dan kan hij ze krijgen; ze liggen, ondertekend, klaar. Dan een tweede punt. Die mensen willen graag hun bijdrage storten, maar is het ook mogelijk dat de Ge meente de mensen even schriftelijk meedeelt wat ze moeten doen? (Een bedrag van zoveel op dat en dat gironummer e.d.) Het derde punt ligt misschien wat moeilijker. Die men sen zeggen: Als wij de bereidverklaring hebben gege ven en het geld hebben betaald, begint de Gemeente dan de week daaropvolgend met het maken van de riole ring? Ik heb gezegd dat ik dat natuurlijk niet kan beloven, maar ik wil het wel graag in de Raad aan de orde stellen. Het lijkt mij wel zaak dat dit dan op zo kort mogelijke termijn gebeurt. Er is een voorbereiding geweest van enkele jaren; er is wel eens eerder met deze wijkbewoners gesproken en er is ook al eens een aanbod gedaan door de Gemeente om die straatjes in eigendom over te nemen. In ieder geval zou het, nu we zover zijn dat er overeenstemming is tussen de bewo ners en de Gemeente, van bijzonder groot belang zijn dat de zaak vlot wordt aangepakt. Ik wil wel graag als dat zou kunnen een bepaalde toezegging van de Wethouder hebben. Hoeveel tijd zou daar overheen gaan? Dan weten die mensen ook waar ze aan toe zijn. Dan een vierde punt. In het stuk staat dat de straat jes ter plaatse waar de riolering gelegd wordt, worden opgebroken. Dat is logisch, want anders kan de riole ring niet worden aangelegd. Omdat die straatjes par ticulier eigendom zijn, maakt de Gemeente die sleuf weer dicht en legt de steentjes er tijdelijk weer in. Op zichzelf is dat wel goed; de Gemeente is eigenlijk ook niet tot meer verplicht. Maar ik geloof dat we er t.o.v. die bewoners zo niet helemaal mee uitkomen. Wat is n.l. het geval. Als we midden in zo'n straatje riolering leggen dan komt daar een brede sleuf, maar boven dien gaan er zijtakken naar ieder woninkje. Alleen voor de voortuintjes blijft een stuk bestrating liggen van een paar keukentafels groot. De rest bestraat de Gemeente dus weer. Ik heb ook tegen die mensen ge zegd dat de Gemeente niet tot meer verplicht is om dat de straten particulier eigendom zijn. Nu hebben die mensen mij verteld dat ze graag bereid zijn om ook voor het herstellen van de bestrating een bedrag te geven, mits die sleuven dan niet plaatselijk worden dichtgestraat maar het hele straatje er even uit gaat en in één keer opnieuw en netjes wordt herstraat. Ik dacht dat, als de bewoners daar persoonlijk allemaal hun bijdrage voor willen geven dat valt natuurlijk na te gaan daar onzerzijds niet zoveel bezwaar tegen zou kunnen bestaan; het kost de Gemeente dan toch geen geld. Dan een laatste punt. Ik zou dat eigenlijk wel mooi vinden, maar ik heb het er persoonlijk wat moeilijk mee. Het gaat om deze vraag die de buurtbewoners aan mij stelden: Zou het mogelijk zijn dat er op de een of andere manier, uit watvoor pot dan ook maar, een bepaald subsidie beschikbaar gesteld wordt voor het verbeteren van de woonomgeving Zij zeggen ik ben het daar mee eens dat er aan die straten echt wel iets gedaan kan worden. De mensen doen zelf nogal veel aan de woningen en die kunnen er nog best 10 a 15 jaar staan. Ik kan eigenlijk niet zo goed be oordelen of die mogelijkheid van subsidie er in zit. Als er op de een of andere manier een tegemoetkoming zou worden gegeven en de mensen er zelf wat aan zouden doen zouden het buitenaanzien en de straten met de tuintjes wat opgeknapt kunnen worden; dat zou voor die mensen natuurlijk van bijzonder groot belang zijn. Mevr. Dijkstra-BethlehemIn de vorige raadsverga dering is aangedrongen op een snelle uitvoering van de aanleg van de riolering in deze straten. De heer Heidinga heeft al gezegd dat het preadvies nu snel gekomen is, zodat we dat nu kunnen bespreken; dat is wel een pluspunt, want we zijn dat niet gewend. Ik heb toch nog enkele vragen. In de raadsbrief staat dat de bewoners middels een brief hebben mee gedeeld dat ze de gevraagde bijdrage willen betalen. Maar verderop staat dan dat de bereidverklaringen nog niet door U zijn ontvangen. Ik meen toch dat hier een tegenstrijdigheid in zit. Met de uitvoering zal pas worden begonnen als de bijdragen van de 46 eigenaren zijn ontvangen. Is het gebruikelijk dat voor dergelijke werken vooraf moet worden betaald of is deze rege ling alleen bestemd voor de mensen in deze straten? Verder zegt U dat het herstraten van de sleuven, i.v.m. het nazakken, na verloop van tijd door de eige naren van de straatjes dient te geschieden,. Zou het niet van belang zijn om het nazakken zoveel mogelijk te voorkomen De bewoners hebben eigenlijk al ge suggereerd dat er een verbod voor auto's in deze straatjes zou moeten komen, omdat auto's velen over last bezorgen. In bepaalde gevallen zou ontheffing van dat verbod kunnen worden verleend, want we weten dat er in deze straten ook een garage is. Een verbod voor auto's zou in ieder geval de bestrating ten goede komen. De heer P. D. van der Wal: In het verslag van de buurtvergadering stond dat de buurt de zaak zal be spreken met de raadsleden. Dat is kennelijk erg gron dig gebeurd. Men heeft ook met mij gesproken. Ik hoef niet veel toe te voegen aan hetgeen mevr. Dijk stra en de heer Heidinga al hebben gezegd. Er is dus gesuggereerd het parkeren in de straatjes te verbie den en de straatjes af te sluiten voor auto's b.v. door middel van een paal. Ik dacht eigenlijk dat, aangezien 7 dit particuliere straatjes zijn, de bewoners daar zelf over kunnen beslissen. Of kan dat niet? Ik hoor daar graag iets over van de Wethouder. De heer Janssen: Ook ik ben door de bewoners be naderd. Ik zal niet de hele waslijst oplezen, want dat is nu al twee keer gebeurd. Ik wil alleen nog even iets zeggen over het subsidie. Ik meen te weten dat er mogelijk een kans is om van C.R.M. subsidie te krij gen; het zou dan niet moeten gebeuren via de reha bilitatieregeling, omdat dat eerder aangevraagd moet worden. Ik dacht dat we het in de richting van C.R.M. zouden moeten zoeken wat het toekennen van subsidie betreft. Wat het overige betreft sluit ik mij aan bij de vorige sprekers. De heer Tiekstra (weth.): Ik refereer even aan dc woorden die de heer Heidinga heeft gebruikt toen hij zei: De Gemeente is niet tot meer verplicht. Ik zou het nog categorischer willen uitdrukken: De Gemeente is m.b.t. deze straatjes tot niets verplicht. De Gemeen te is echter graag bereid in de vorm van een enkele dienst aan deze particuliere eigenaren dit werk uit te voeren. De eigenaren hadden deze opdracht b.v. ook aan de Fa. Pol kunnen geven. Ik begin dus met na drukkelijk te zeggen: De toestand van deze straatjes is een toestand waarvoor de bewoners staan. Dat is logisch, dat is ook de gedachtengang die bij de bewo ners leeft nu zij zich bereid hebben verklaard deze bijdrage te betalen. Ik dacht dat dat juist het vertrek punt is voor onze discussie. Ik noteer dan met genoegen dat de heer Heidinga heeft gezegd: De individuele bereidverklaringen zijn beschikbaar, stuur maar iemand om ze op te halen, vertel de mensen hoe en waar het geld gestort moet worden, dan komt het in orde. Welnu, ik hoop dat deze kwestie tijdens mijn vakantie die morgen begint door mijn waarnemer geregeld kan worden; ik zal daar zelf mijn oog nog over laten gaan. Ik geef de heer Heidinga toe dat het soms nuttig is om de meest eenvoudige informatie te geven omdat de burgers vaak niet pre cies weten waar ze moeten zijn. Ik dacht dat het geld wel bij de gemeente-ontvanger terecht zal moeten komen. Nu kom ik op een heel ander punt, maar als ik het koppel aan wat ik zoéven heb gezegd, komt het weer op hetzelfde neer. Als men nu de riolering legt dan ontstaat er een sleuf waarin verse grond komt, grond die in beweging is. De heer Heidinga heeft gelijk, als er inderdaad huisaansluitingen moeten worden gelegd dan ontstaan ook dwarssleuven en dat betekent dat een groot deel van de bestrating even overhoop komt. Maar dat „overhoop komen" betekent dat je geroerde grond krijgt in vaste grond ik hoef dat de heer Heidinga niet te vertellen en dat die geroerde grond eerst wel een behoorlijke periode moet zakken voor je tot een volledige herstrating over gaat; zo zit dat tech nisch in elkaar. Als men gelijk bij het leggen van het riool een zodanig dik zandpakket aanbrengt dat daar op meteen herstraat kan worden dan kan het mis schien zijn ik zeg het met het nodige voorbehoud want zover strekt mijn kennis niet dat het goed gaat, maar dan zullen we ook met aanmerkelijk meer kosten te maken krijgen. Ik dacht dat het ongemak van een jaar voorlopige bestrating en na een jaar her straten financieel gezien voor de mensen aantrekkelij ker is dan de suggestie die de heer Heidinga deed. Ik zeg echter nadrukkelijk dat, als de bewoners bereid zijn dat volledig te betalen als zij weten wat de kosten zijn, wij het werk wel uitvoeren. Maar ik herhaal dat dit in eerste instantie duidelijk een zaak van de bewo ners zelf is. Wij hebben in deze situatie gezocht naar wat de goedkoopste oplossing voor de mensen zou kun nen zijn in de huidige situatie. Mevr. Dijkstra heeft nog even gesproken over de collectieve bereidverklaring, de individuele bereidver klaringen en het betalen vooraf. Kijk, een mens is maar een mens. En als je een bepaalde voorziening nog niet hebt en je wilt hem dolgraag hebben, dan is de bereidheid om te betalen groot, maar als de voor ziening klaar is, dan is het soms een zuur karwei om het geld te halen. Dat geldt zowel voor de debiteur als voor de krediteur. Ik dacht dat het verstandig was om deze zaak zo snel mogelijk, wat bereidverklaringen en stortingen betreft, te regelen. Ik zal echt proberen te bevorderen dat dit werk dan op korte termijn in uitvoering komt, met dien verstande dat ik niet kan garanderen dat het werk al voor de bouwvakvakantie over een paar weken barst dat onweer weer los tot uitvoering komt. Een voorstel als dit zal naar mijn mening, al is het dan gedekt, al is het rendabel, goed keuring van G.S. behoeven; ik heb echter niet zoveel vrees voor het standpunt van G.S. terzake. Dan iets over de vraag naar de\subsidiemogelijkhe- den. Ik wil U in alle oprechtheid verklaren dat een subsidie voor verbetering van de woonomgeving hier in het kader van de rehabilitatieregeling niet kan wor den verleend. Dat is een duidelijke zaak. Ik wil er ook bij zeggen dat ik al die ingewikkelde subsidieregelingen die C.R.M. er op na houdt, met de doeleinden die daar aan verbonden zijn, echt niet uit het blote hoofd ken. Ik wil echter wel proberen via de afd. S.Z.W. die afdeling heeft daar meer zicht op gewaar te worden of het er inderdaad in zit via de blijkbaar rijke oogst van de begroting van C.R.M. Het laatste punt is de kwestie van de auto's. De betreffende straten zijn naar de aard van hun gebruik openbare wegen. De bevoegdheid tot het treffen van verkeersmaatregelen is ingevolge het Wegenverkeers reglement aan het College van B. en W. Deswege zul len B. en W. bereid moeten zijn om een verbod voor het inrijden van deze straten met auto's in te stellen. Dat is één ding. Een ander ding is dat dit dan ook onherroepelijk ten gevolge heeft a. minstens twee ont heffingen van dat verbod en b. dat de mensen die in die straatjes over een auto beschikken hun eigen vehi kel bij iemand anders voor de deur moeten zetten in een straat waar geen inrij- of parkeerverbod is. Ik vind dat het verplaatsen van het euvel; ik vind het toch niet juist om dat verbod op deze wijze ten laste te brengen van de straten in de omgeving en dat is doorgaans het geval bij het verbieden van inrijden en parkeren. De heer Heidinga: Ik zou nog één opmerking wil len maken. Ik heb er begrip voor dat de Wethouder zegt dat hij niet kan zeggen wanneer het werk kan worden aangepakt. Maar heb ik het goed begrepen als ik zeg dat ik de Wethouder zo heb verstaan: de mensen geven de bereidverklaring af, ze betalen, G.S. keuren het besluit goed en dan kan op zeer korte ter mijn het werk worden aangepakt. (De heer Tiekstra (weth.): Dat is duidelijk.) De heer P. I>. van der Wal: Wat die kwestie van de geroerde en vaste grond betreft, ik zou zeggen: Het zijn zulke kleine straatjes; dan roer je alle grond even om en dan heb je alleen nog geroerde grond; dan zakt het gelijk. (De heer Tiekstra (weth.): Maar dan zakt het wel!) Ja, dan zakt het gelijk. Dan nog iets over het eventueel subsidie en de ver keersmaatregelen. Er is, meen ik, een buurtcomité in oprichting. Ik neem aan dat, als er een aanvraag komt om overleg over dit soort technische kwesties, het Col lege gaarne bereid zal zijn nog eens met het buurt comité te praten. De heer Tiekstra (weth.): Ik heb al bij interruptie gezegd dat, als je de hele straat roert, de grond even goed zakt. Dan komt er stellig nog een herstrating uit. Hoe meer je overhoop haalt, hoe meer kosten je ver oorzaakt. Dat is een duidelijke zaak. Wat de subsidiemogelijkheid betreft heb ik al gezegd dat ik bereid ben de secretarie-afdeling S.Z.W. op dat spoor te zetten; daartoe moet ik mij op dit ogenblik beperken. Ik dacht dat het onverstandig was als van achter deze tafel een suggestie werd gedaan die bij de mensen meer verwachtingen wekt dan gerechtvaar digd is tegen de achtergrond van de inhoud van de regelingen die C.R.M. voor verschillende .doeleinden hanteert; het is de vraag of deze regelingen ook voor dit doel kunnen worden gehanteerd. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van B. en W. Punt 10 (bijlage no. 170). De heer Rypma: In de voorlaatste alinea van de raadsbrief staat: „De Commissie voor het Electrici-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1974 | | pagina 4