Nat»%- an 6 Camminghaburen vast te stellen. Er valt nog zo weinig te zeggen over de toekomstige ontwikkelingen m.b.t. dit soort groots opgezette nieuwbouwwijken. We heb ben eigenlijk maar één zekerheid, n.l. dat het niet uitgevoerd wordt zoals we nu denken. Er valt vrijwel niets met zekerheid te zeggen over de bevolkingsaan was en dus ook niet over het tijdstip waarop de bouw in Camminghaburen zal moeten starten. Het is wel zeker dat, als er gebouwd zal worden, het meteen in vrij grote aantallen moet gebeuren om ook de nood zakelijke voorzieningen op tijd op peil te krijgen. Het kan dus nog wel jaren duren voordat we gaan bouwen. Om in de tussentijd al opgespoten gronden en waterpartijen ten nutte te maken zal het plan zo snel mogelijk beplant moeten worden. Wellicht ligt daarin een argument om dit zeer globale bestemmingsplan te aanvaarden zodat op grond hiervan een beplantings plan kan worden gemaakt, zoals U ook al in de raads- brief schrijft. Wat betreft de verdere betrokkenheid van de Raad bij het vaststellen van de gedetailleerde deeibestem- mingsplannen heeft U in een bijlage een aantal moge lijkheden opgesomd. Onze voorkeur gaat uit naar mo gelijkheid C, ondanks Uw commentaar dat G.S. die waarschijnlijk niet goed zullen keuren. Wij vinden dat wij die mogelijkheid best kunnen proberen. We zitten niet in tijdnood. Mocht mogelijkheid C worden afge keurd dan kunnen we vrij snel mogelijkheid E alsnog invoeren. Overigens vind ik dat we alsnog de mogelijkheden moeten onderzoeken om de waterpartijen aan te slui ten op het Ouddeel of de Kurkemeer zodat de boten de wijk in kunnen. Dat zal ongetwijfeld extra kosten met zich mee brengen, maar we zullen voor dit plan toch nog wel heel wat wijzigingen moeten aanbrengen in begrotingen. Wat betreft het bezwaarschrift van de heer Van der Zijl m.b.t. de ontsluiting van Camminghaburen via de Kanaalweg hij schrijft Kanaalstraat en zo staat het ook in de raadsbrief, maar ik neem aan dat hij de Ka naalweg bedoelt wil ik opmerken dat, hoewel U de Raad voorstelt dit bezwaarschrift ongegrond te ver klaren, U bij een volgend agendapunt de heer Van der Zijl wat dit betreft deels gelijk geeft door de verbin ding via de Kanaalweg naar Camminghaburen indica tief in het structuurplan Leeuwarden op te nemen, zo dat de verbinding nog discutabel blijft en het bezwaar van de heer Van der Zijl niet zo ongegrond blijkt als hier wordt voorgesteld. Misschien kan dit nog op de een of andere manier in het raadsbesluit worden opge nomen. Het is bekend dat wij grote bezwaren hebben tegen de verbinding over de Kanaalweg m.n. omdat dat het einde van de Schilkampen betekent en dat is o.i. onaanvaardbaar uit het oogpunt van het behoud van landschappelijk waardevolle elementen in Leeu warden waar we toch al niet zo verschrikkelijk rijk aan zijn; wij moeten daar zuinig op zijn. De hear Tiekstra (weth.): Ut it bitooch fan de hear Miedema haw ik bigrepen dan syn fraksje der net safolle muoite mei hat dit plan fêst to stellen alhoe- wol't hy dat wol stelt under in tal bitingsten. Hy komt dan alderearst mei de suggestjes fan de Ried foar de Folkshüsfêsting m.b.t. it griene hert. Ik wit wol dat fan it bigjin óf it griene hert in diskuta- bele saek west hat, dat men der üngelyk oer tocht hat. Ik wol wol düdlik sizze dat der fan it bigjin óf foar de Ontwerper hiel düdlik de opdracht lei dat it bi- steande fytspaed sa't it nou fan it Kealledykje nei de Griene Stjer ta giet in elemint is dat yn dat plan hanthavene wurde moast en net oer de kop goaid wurde mocht. Dat rekket ek dat selde griene hert. Ik tocht dat it oantreklik wêze kin om yn it midden fan dit plan dizze foarsjenning to hawwen. Dat liket my gaedliker ta dan en dan kom ik even by de hear Van der Veen torjochte dêr it winkelsintrum of it ekonomysk sintrum to programmearjen. As men dat docht dan hellet men alle forkear dat foar dat sintrum bistimd is troch de hiele wyk binne; nou kin dat forkear buten de wyk om ride. Ik tocht dat dat in wichtich forskil is; ik tocht ek dat it in kwalitatyf goed ünderskied is mei datjinge hwat wy nou boud hawwe. Ik réalisearje my hiel goed dat de problema- tyk fan de griene opperflakken binnen de bistimmings- plannen hiel faek in saek fan jild is. It is faek hiel spitich dat men, krekt omt men de bibouwingsticht- heit opfiere moat, tokoart docht oan dat grien. Myn bitinken is dat it better is dat men inkele greate griene romten hat dy't foar iepenbier gebrük iepen steane dat iepenbier gebrük bitsjut gebrük fan alderhannc aerd dan dat alles forkavele wurdt yn lytse stikjes grien, dy't miskien allinne mar brükber binne foar dejingen dy't der flakby wenje, resp. by de tüntsjes fan de wenningen lutsen wurde, hwant dan bliuwt der fan dat grien yn de wyk net in soad oer. En dat is it risiko. Ik tocht dat wy it dizze kear mei dit plan ris sa probearje moasten. Dan de kwestje fan de fierdere ütwurking; dat is in punt dat al even yn de Ried spile hat. De Ried moat him der wol fan biwust wêze dat de Wet op dc Romtlike Oardering twa planfiguren kin, nmt. it plan- figuer fan it flekkeplan mei ütwurkingsfoech fan B. en W. en it planfiguer fan it detaillearre bistimmings- plan; dat detaillearre plan is dan ek wol oan de ein ta detaillearre. Hwannear't men foar dat leste de hiele prosedure trochrinne moat wy hawwe dat inkele kearen meimakke; ik forwiis mar nei Lekkumerein nou, dy prosedure kin sa lang rinne dat men oan de ein wol in hiel krekt bistimmingsplan hat, mar dat is dan in plan hwer't men fan wit dat it net mear past yn de situaesje m.b.t. de stêdsütwreiding. Dêrom hat de wetjower ek wolbiwust de mooglikheit fan in flekkeplan yn de wet opnommen as opfolger fan it eardere plan yn haedsaken dat yn de Wenningwet stie. Der is dus net in sprüt nijs oan de oarder. Ik lean wol dat it forstannicli is om it sa to dwacn, krekt omt men hwat de ütwurking oangiet dan de hannen noch frij hat, ek foar it oerliz dat de hear Miedema mei nochal hwat klam freget. Ik tocht dat it allinne mar goed is om by it ütwurkjen fan de flekken oer liz to hawwen mei dejingen dy't yn it bilutsen gebiet bouwe sille. Ik stel my hielendal net foar dat B. en W. moarn, oaremoarn of oer fjirtjin dagen of oer in jier oan de tsjinst sa mar in opdracht jaen sille om in ünderdiel fan it plan detaillearre üt to wurkjen. Né, sadré't wy der oan de boumooglikhcden takomme en dy programmearje sille moat it oerliz bigjinne mei dejingen dy't dêr bouwe wolle. Dat liket my de béste gong fan saken ta. Ik tink net dat it oars gean sil. Nou moatte wy üs wol réalisearje dat wy noch twa, trije jier mei de hjoed-de-deiske produksjegebieten fierder" kinne. It soe lykwols nayf wêze dat siz ik mei klam om to foründerstellen dat men mei de tarissing fan de boumooglikheden yn Camminghabuor- ren bigjinne kin op it momint dat de léste wenningen yn Aldlan-east, Aldlan-west of Westein klear binne. Dat kin fansels net. Wol men de wenningbou program mearje sa stiet it ek yn de wenningbounota dan sil men al tiden fan to foaren bigjinne moatte. En dat oerliz de foarbylden binne der kin sa mar twa jier duorje, in reden to mear om joun dit plan wol fêst to stellen. As de Ried it plan fêststeld hat, moat it noch goedkard wurde troch Dep. Steaten en hwa wit komt der noch in Kroan-prosedure; der is dus gjin wissichheit oer it momint hwerop dit flekkeplan rjochtskrêft hat mei alles hwat dêrta heart. Wolnou, yn dy situaesje soe ik sizze, rekken haldend mei de tarissingstiid dy't men nedich hat foar de fierdere bouplannen, dat it goed is it plan joun wol fêst to stellen. Dat is gjin juridyske reden, mar düdlik in for mele reden. Ik mien dat it it béste is de tarissing to dwaen yn oerliz mei dejingen dy't yn it plan bouwe wolle. De hear Miedema hat net hielendal to'n ünrjochte in sköging halden rekken haldend mei de ynflaes- je 0er de ütkomst dy't straks yn de foarm fan kavelprizen nei foaren komme sil. Ik pleats der ien kanttekening by. De hear Miedema moat wol witte dat yn de hichte fan de rintefoet fansels al in stik takomstige ynflaesje ynkalkulearre sit. Mar hoe dan ek, hy hat gelyk as hy seit dat it miskien meifalle sil omt it plan oankocht en ophege is tsjin de prizen fan doedestiids. As dat sa is dan sille dejingen dy't dêr letter bouwe dêr profyt fan hawwe, mar ünder- tusken komt de rinte der fansels wol by. Gjin minske kin op dit momint sizze hwat de troch de Minister (dy't dan oan it biwald is) goed to karren kavelpri zen wurde sille as de bouplannen oan de oarder kom me. Beide foarspellingen dy hwat de kavelprizen en dy hwat de persoan fan de Minister oangiet soene spek,ulatyf wêze. (De hear Miedema: Dêr haw ik my ek net oan weage.) Né, dêr hat de hear Mie dema him torjocht net oan weage; hy hat my allinne ütdage om der in bisköging oer to halden. Ik jow him ta dat tidich keapje, pachtfrij meitsje en bouryp meitsje foardielen jaen kin. De heer Van der Veen heeft een beschouwing gehou den over het vlekkenplan en de uitwerking daarvan door het College. Van het groene hart heeft hij gezegd dat dat een misslag is. Ik heb het een schot in de roos genoemd. Dat verschil van mening kan er natuurlijk altijd blijven, hoewel een roos van een schietschijf meestal niet met groen pleegt te worden aangeduid. Maar groen is dan ook de veilige kleur en rood de gevaarlijke kleur, althans zeker voor de heer Van der Veen. Wat ik hem nadrukkelijk ontstrijd is dat de Raad met dit plan voor een voldongen feit wordt ge plaatst. Dat is natuurlijk niet waar; het was, dacht ik, ook geen serieuze opmerking van de heer Van der Veen. Dit plan is al enige malen behandeld, de stukken zijn al lang in het bezit van de Gemeenteraad. Ik dacht dat de Raad ook de correcties wel kent die in de oor spronkelijke plannen zijn aangebracht, juist omdat op een bepaald ogenblik de Contact-commissie voor het Midden- en Kleinbedrijf m.b.t. dit plan de opmerking heeft gemaakt: Zoudt U het C.I.M.KX. (Centraal In stituut voor Midden- en Kleinhandel en Ambachten), het wetenschappelijk instituut voor deze bedrijfstak niet inschakelen? Dat instituut heeft de rapportering verzorgd die er toe heeft geleid dat het economisch centrum een stuk opgeschoven is, maar toch ook niet centraal in het plan terecht gekomen is. Ik dacht dat we met dit soort advisering toch wel een goede funde ring hebben voor de opvatting die in het plan is neer gelegd. Ik geef toe dat ook wetenschappelijke institu ten, zeker als ze een aantal jaren vooruit moeten zien, wel eens een misslag plegen, maar ik dacht dat dit advies toch wel goed kan blijken te zijn. Maar wie zijn wij dat wij zover in de toekomst kunnen kijken. Ik ben het oneens met de heer Van der Veen dat de projectie van dit economisch centrum op de in het plan aange geven plaats een misslag zou zijn. Ik zeg met nadruk dat ik het volstrekt oneens ben met de heer Van der Veen voor wat betreft het weg laten van de aansluiting van dit gebied op de Gronin gerstraatweg. Dat zou betekenen dat een groot deel van dat verkeer zich zal moeten vermengen met het verkeer op het buitenoosttangent. Op dit moment is er de mogelijkheid dat Camminghaburen volgens plan aan de oostzijde een aansluiting krijgt in oost-west richting met de stad maar dat geldt voor het zuide lijke deel en dat is bepaald niet het eerste deel dat aan de beurt komt; het noordelijke deel is opgehoogd terwijl halverwege in een, niet onbeperkte doorrijhoog- te biedende, ongelijkvloerse kruising met het buiten oosttangent is voorzien, afgezien van dwarsverbindin gen die voor fietsers en voetgangers zijn bedoeld, maar dat is in dit bestek geen probleem. Het gaat er om dat het bepaald ongewenst is dat het noordelijke deel van Camminghaburen niet zou worden aangesloten op de Groningerstraatweg zoals nu in het plan geprojecteerd is. Het is vanzelfsprekend dat dit een verkeersregeling verlangt. Maar Camminghaburen uitsluitend ophangen aan het punt in de zuidoosthoek van het plan resp. uit sluitend verwijzen naar het buitenoosttangent zou een onvoldoende oplossing zijn; laat ik het maar voorzich tig zeggen. De heer Van der Veen heeft ook een opmerking ge maakt over het percentage hoogbouw. Als hij de cij fers voor het eerste gedeelte van dit gebied behoorlijk vertaald heeft en waarom zou hij dat niet hebben gedaan dan weet hij dat die betekenen dat er op het ogenblik wordt voorondersteld dat er in dit gebied op een totaal van 3.015 woningen 180 hoogbouwwonin- gen zijn geprojecteerd; dat is een percentage van 6. Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat dit percentage kan voldoen aan de behoefte die er toch bepaald kan zijn m.b.t. het gebruik maken van deze woonvorm. De heer Van der Veen weet ook wel dat, al is de belang stelling overwegend in de richting van eengezinswo ningen, er stellig nog een groep van de bevolking is die van deze bijzondere woonvorm graag gebruik maakt. Ik dacht dat het niet goed is de eenzijdigheid zo sterk te sturen dat we uitgaan van 100% eengezinswoningen. Ik dacht dat het goed is dat we de mogelijkheid van hoogbouw er wel in laten. De heer Van der Veen heeft gezegd dat de prijzen wel te hoog zullen liggen. Ik kan natuurlijk over de prijzen, gegeven de huidige situatie, moeilijk een zin nig woord zeggen. Ik zeg wel dat, als de landelijke trend van de prijsontwikkeling m.b.t. de bouwgronden zo zal blijven, we stellig in staat zullen zijn straks daarbij aanpassend nog tot betere prijzen te komen. Ik vind het altijd nogal triest dat het er juist door het beleid van de betrekkelijke departementen meestal op neer komt dat je de kwaliteit uit een plan haalt. Ik hoop dat dat voor de toekomst nog eens anders zal kunnen worden; ik formuleer het voorzichtig omdat ieder departement wat dat betreft zijn eigen verant woordelijkheid heeft. De heer Van der Veen heeft gelijk als hij zegt: Niet het beleid van de Federatie van de Woningbouwcorpo raties is hier aan de orde; hier heeft de Raad zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik stem hem dat volledig toe. In dat kader zou ik de Raad willen adviseren het plan wel aan te nemen, eenvoudig omdat er allerhande mogelijkheden zijn van tussenkomst van de Raad in de verdere ontwikkeling. De heer Miedema heeft daar ook naar gevraagd. Ik moet er wel op wijzen dat tussen komst van raadscomissies mogelijk is dat hebt U in de bij de raadsbrief behorende bijlage gezien maar dat de Raad maar één keuzemogelijkheid heeft, n.l. het vlekkenplan met uitwerkingsbevoegdheid dan wel, wan neer het vlekkenplan structureel zou veranderen, de procedure van planwijziging. Bij die planwijziging be hoort de procedure van het voorbereidingsbesluit en bij dat voorbereidingsbesluit hoort de motivering waar om het gebeurt en bij die motivering behoort natuur lijk altijd een plan-opzet, zodat de Raad op dat ogen blik over een volledige informatie beschikt. Ik moet dat wel erg duidelijk zeggen, want wij hebben, op ver zoek van de heer Vellenga in de voorlaatste vergade ring van de Commissie Ruimtelijke Ordening, een aan tal planfiguren aan U voorgelegd waarbij tegelijker tijd ook is vermeld welke figuur juridisch wel aan vaard kan worden en welke niet. In dat bestek is het helemaal niet zo verwonderlijk dat de heer P. D. van der Wal uitgerekend dat planfiguur neemt waarvan tevoren vast staat dat het juridisch niet haalbaar is. De heer Van der Wal vooronderstelt en tot op ze kere hoogte heeft hij grond voor die vooronderstelling dat, als de bouw begint in Camminghaburen, dit in grote aantallen zal gebeuren. Ik zou daarbij de kant tekening willen maken dat, voor zover mij bekend, in de nota m.b.t. het woningbouwbeleid staat dat de eer ste fase van Camminghaburen maximaal 500 woningen zal omvatten. Als we die eerste fase plaatsen tegen een jaarproduktie die misschien totaal ook ongeveer zo'n aantal zal bevatten dan staat volgens mij niet bij voorbaat vast dat het bouwen in grote omvang zal gebeuren. Het is wel mogelijk dat er bepaalde in dustriële methoden zullen worden toegepast, maar ook dat staat tevoren niet vast; kleine hoeveelheden bieden meer mogelijkheden voor traditionele bouw. De heer Van der Wal heeft gezegd dat het door de heer Van der Zijl ingediende bezwaarschrift gegrond zou moeten worden verklaard. Ik moet wel nadrukke lijk vaststellen dat het betreffende bezwaarschrift geen betrekking had op het plan Camminghaburen. Het was een bezwaarschrift net als het bezwaarschrift dat de heer Van der Zijl heeft ingediend m.b.t. het structuurplan m.b.t. de functie van de Emmakade in het kader van de verkeersstructuur. Wat het struc tuurplan betreft zijn wij in dat opzicht aan het be zwaarschrift tegemoet gekomen. Overigens geeft de heer Van der Zijl dit in zijn bezwaarschrift zelf ook toe; hij heeft dat in een gesprek dat ik met hem had niet ontkend maar gezegd dat hij volledigheidshalve dit bezwaarschrift m.b.t. Camminghaburen heeft inge diend. De begrenzing van het plan Camminghaburen ligt bij de spoorlijn en ik dacht zelfs dat Schilkampen binnen het plan Kalverdijkje ligt zoals dat al door de Raad is vastgesteld. Dat betekent dus dat alleen het aansluitpunt bij het buitenoosttangent binnen dit plan gebied valt en dat betekent tegelijkertijd dat het be zwaarschrift van de heer Van der Zijl op geen enkele

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1974 | | pagina 4