Nat»%- an
6
Camminghaburen vast te stellen. Er valt nog zo weinig
te zeggen over de toekomstige ontwikkelingen m.b.t.
dit soort groots opgezette nieuwbouwwijken. We heb
ben eigenlijk maar één zekerheid, n.l. dat het niet
uitgevoerd wordt zoals we nu denken. Er valt vrijwel
niets met zekerheid te zeggen over de bevolkingsaan
was en dus ook niet over het tijdstip waarop de bouw
in Camminghaburen zal moeten starten. Het is wel
zeker dat, als er gebouwd zal worden, het meteen in
vrij grote aantallen moet gebeuren om ook de nood
zakelijke voorzieningen op tijd op peil te krijgen.
Het kan dus nog wel jaren duren voordat we gaan
bouwen. Om in de tussentijd al opgespoten gronden en
waterpartijen ten nutte te maken zal het plan zo snel
mogelijk beplant moeten worden. Wellicht ligt daarin
een argument om dit zeer globale bestemmingsplan te
aanvaarden zodat op grond hiervan een beplantings
plan kan worden gemaakt, zoals U ook al in de raads-
brief schrijft.
Wat betreft de verdere betrokkenheid van de Raad
bij het vaststellen van de gedetailleerde deeibestem-
mingsplannen heeft U in een bijlage een aantal moge
lijkheden opgesomd. Onze voorkeur gaat uit naar mo
gelijkheid C, ondanks Uw commentaar dat G.S. die
waarschijnlijk niet goed zullen keuren. Wij vinden dat
wij die mogelijkheid best kunnen proberen. We zitten
niet in tijdnood. Mocht mogelijkheid C worden afge
keurd dan kunnen we vrij snel mogelijkheid E alsnog
invoeren.
Overigens vind ik dat we alsnog de mogelijkheden
moeten onderzoeken om de waterpartijen aan te slui
ten op het Ouddeel of de Kurkemeer zodat de boten
de wijk in kunnen. Dat zal ongetwijfeld extra kosten
met zich mee brengen, maar we zullen voor dit plan
toch nog wel heel wat wijzigingen moeten aanbrengen
in begrotingen.
Wat betreft het bezwaarschrift van de heer Van der
Zijl m.b.t. de ontsluiting van Camminghaburen via de
Kanaalweg hij schrijft Kanaalstraat en zo staat het
ook in de raadsbrief, maar ik neem aan dat hij de Ka
naalweg bedoelt wil ik opmerken dat, hoewel U de
Raad voorstelt dit bezwaarschrift ongegrond te ver
klaren, U bij een volgend agendapunt de heer Van der
Zijl wat dit betreft deels gelijk geeft door de verbin
ding via de Kanaalweg naar Camminghaburen indica
tief in het structuurplan Leeuwarden op te nemen, zo
dat de verbinding nog discutabel blijft en het bezwaar
van de heer Van der Zijl niet zo ongegrond blijkt als
hier wordt voorgesteld. Misschien kan dit nog op de
een of andere manier in het raadsbesluit worden opge
nomen. Het is bekend dat wij grote bezwaren hebben
tegen de verbinding over de Kanaalweg m.n. omdat
dat het einde van de Schilkampen betekent en dat is
o.i. onaanvaardbaar uit het oogpunt van het behoud
van landschappelijk waardevolle elementen in Leeu
warden waar we toch al niet zo verschrikkelijk rijk
aan zijn; wij moeten daar zuinig op zijn.
De hear Tiekstra (weth.): Ut it bitooch fan de hear
Miedema haw ik bigrepen dan syn fraksje der net
safolle muoite mei hat dit plan fêst to stellen alhoe-
wol't hy dat wol stelt under in tal bitingsten.
Hy komt dan alderearst mei de suggestjes fan de
Ried foar de Folkshüsfêsting m.b.t. it griene hert. Ik
wit wol dat fan it bigjin óf it griene hert in diskuta-
bele saek west hat, dat men der üngelyk oer tocht hat.
Ik wol wol düdlik sizze dat der fan it bigjin óf foar
de Ontwerper hiel düdlik de opdracht lei dat it bi-
steande fytspaed sa't it nou fan it Kealledykje nei de
Griene Stjer ta giet in elemint is dat yn dat plan
hanthavene wurde moast en net oer de kop goaid
wurde mocht. Dat rekket ek dat selde griene hert.
Ik tocht dat it oantreklik wêze kin om yn it midden
fan dit plan dizze foarsjenning to hawwen. Dat liket
my gaedliker ta dan en dan kom ik even by de
hear Van der Veen torjochte dêr it winkelsintrum
of it ekonomysk sintrum to programmearjen. As men
dat docht dan hellet men alle forkear dat foar dat
sintrum bistimd is troch de hiele wyk binne; nou kin
dat forkear buten de wyk om ride. Ik tocht dat dat
in wichtich forskil is; ik tocht ek dat it in kwalitatyf
goed ünderskied is mei datjinge hwat wy nou boud
hawwe. Ik réalisearje my hiel goed dat de problema-
tyk fan de griene opperflakken binnen de bistimmings-
plannen hiel faek in saek fan jild is. It is faek hiel
spitich dat men, krekt omt men de bibouwingsticht-
heit opfiere moat, tokoart docht oan dat grien. Myn
bitinken is dat it better is dat men inkele greate griene
romten hat dy't foar iepenbier gebrük iepen steane
dat iepenbier gebrük bitsjut gebrük fan alderhannc
aerd dan dat alles forkavele wurdt yn lytse stikjes
grien, dy't miskien allinne mar brükber binne foar
dejingen dy't der flakby wenje, resp. by de tüntsjes
fan de wenningen lutsen wurde, hwant dan bliuwt der
fan dat grien yn de wyk net in soad oer. En dat is it
risiko. Ik tocht dat wy it dizze kear mei dit plan ris
sa probearje moasten.
Dan de kwestje fan de fierdere ütwurking; dat is
in punt dat al even yn de Ried spile hat. De Ried
moat him der wol fan biwust wêze dat de Wet op dc
Romtlike Oardering twa planfiguren kin, nmt. it plan-
figuer fan it flekkeplan mei ütwurkingsfoech fan B.
en W. en it planfiguer fan it detaillearre bistimmings-
plan; dat detaillearre plan is dan ek wol oan de ein
ta detaillearre. Hwannear't men foar dat leste de hiele
prosedure trochrinne moat wy hawwe dat inkele
kearen meimakke; ik forwiis mar nei Lekkumerein
nou, dy prosedure kin sa lang rinne dat men oan
de ein wol in hiel krekt bistimmingsplan hat, mar dat
is dan in plan hwer't men fan wit dat it net mear
past yn de situaesje m.b.t. de stêdsütwreiding. Dêrom
hat de wetjower ek wolbiwust de mooglikheit fan in
flekkeplan yn de wet opnommen as opfolger fan it
eardere plan yn haedsaken dat yn de Wenningwet stie.
Der is dus net in sprüt nijs oan de oarder. Ik lean
wol dat it forstannicli is om it sa to dwacn, krekt
omt men hwat de ütwurking oangiet dan de hannen
noch frij hat, ek foar it oerliz dat de hear Miedema
mei nochal hwat klam freget. Ik tocht dat it allinne
mar goed is om by it ütwurkjen fan de flekken oer
liz to hawwen mei dejingen dy't yn it bilutsen gebiet
bouwe sille. Ik stel my hielendal net foar dat B. en
W. moarn, oaremoarn of oer fjirtjin dagen of oer in
jier oan de tsjinst sa mar in opdracht jaen sille om
in ünderdiel fan it plan detaillearre üt to wurkjen.
Né, sadré't wy der oan de boumooglikhcden takomme
en dy programmearje sille moat it oerliz bigjinne mei
dejingen dy't dêr bouwe wolle. Dat liket my de béste
gong fan saken ta. Ik tink net dat it oars gean sil.
Nou moatte wy üs wol réalisearje dat wy noch twa,
trije jier mei de hjoed-de-deiske produksjegebieten
fierder" kinne. It soe lykwols nayf wêze dat siz ik
mei klam om to foründerstellen dat men mei de
tarissing fan de boumooglikheden yn Camminghabuor-
ren bigjinne kin op it momint dat de léste wenningen
yn Aldlan-east, Aldlan-west of Westein klear binne.
Dat kin fansels net. Wol men de wenningbou program
mearje sa stiet it ek yn de wenningbounota dan
sil men al tiden fan to foaren bigjinne moatte. En dat
oerliz de foarbylden binne der kin sa mar twa
jier duorje, in reden to mear om joun dit plan wol
fêst to stellen. As de Ried it plan fêststeld hat, moat
it noch goedkard wurde troch Dep. Steaten en hwa
wit komt der noch in Kroan-prosedure; der is dus
gjin wissichheit oer it momint hwerop dit flekkeplan
rjochtskrêft hat mei alles hwat dêrta heart. Wolnou,
yn dy situaesje soe ik sizze, rekken haldend mei de
tarissingstiid dy't men nedich hat foar de fierdere
bouplannen, dat it goed is it plan joun wol fêst to
stellen. Dat is gjin juridyske reden, mar düdlik in for
mele reden. Ik mien dat it it béste is de tarissing to
dwaen yn oerliz mei dejingen dy't yn it plan bouwe
wolle.
De hear Miedema hat net hielendal to'n ünrjochte
in sköging halden rekken haldend mei de ynflaes-
je 0er de ütkomst dy't straks yn de foarm fan
kavelprizen nei foaren komme sil. Ik pleats der ien
kanttekening by. De hear Miedema moat wol witte
dat yn de hichte fan de rintefoet fansels al in stik
takomstige ynflaesje ynkalkulearre sit. Mar hoe dan
ek, hy hat gelyk as hy seit dat it miskien meifalle
sil omt it plan oankocht en ophege is tsjin de prizen
fan doedestiids. As dat sa is dan sille dejingen dy't
dêr letter bouwe dêr profyt fan hawwe, mar ünder-
tusken komt de rinte der fansels wol by. Gjin minske
kin op dit momint sizze hwat de troch de Minister
(dy't dan oan it biwald is) goed to karren kavelpri
zen wurde sille as de bouplannen oan de oarder kom
me. Beide foarspellingen dy hwat de kavelprizen en
dy hwat de persoan fan de Minister oangiet soene
spek,ulatyf wêze. (De hear Miedema: Dêr haw ik
my ek net oan weage.) Né, dêr hat de hear Mie
dema him torjocht net oan weage; hy hat my allinne
ütdage om der in bisköging oer to halden. Ik jow him
ta dat tidich keapje, pachtfrij meitsje en bouryp
meitsje foardielen jaen kin.
De heer Van der Veen heeft een beschouwing gehou
den over het vlekkenplan en de uitwerking daarvan
door het College. Van het groene hart heeft hij gezegd
dat dat een misslag is. Ik heb het een schot in de roos
genoemd. Dat verschil van mening kan er natuurlijk
altijd blijven, hoewel een roos van een schietschijf
meestal niet met groen pleegt te worden aangeduid.
Maar groen is dan ook de veilige kleur en rood de
gevaarlijke kleur, althans zeker voor de heer Van der
Veen. Wat ik hem nadrukkelijk ontstrijd is dat de
Raad met dit plan voor een voldongen feit wordt ge
plaatst. Dat is natuurlijk niet waar; het was, dacht ik,
ook geen serieuze opmerking van de heer Van der
Veen. Dit plan is al enige malen behandeld, de stukken
zijn al lang in het bezit van de Gemeenteraad. Ik dacht
dat de Raad ook de correcties wel kent die in de oor
spronkelijke plannen zijn aangebracht, juist omdat op
een bepaald ogenblik de Contact-commissie voor het
Midden- en Kleinbedrijf m.b.t. dit plan de opmerking
heeft gemaakt: Zoudt U het C.I.M.KX. (Centraal In
stituut voor Midden- en Kleinhandel en Ambachten),
het wetenschappelijk instituut voor deze bedrijfstak
niet inschakelen? Dat instituut heeft de rapportering
verzorgd die er toe heeft geleid dat het economisch
centrum een stuk opgeschoven is, maar toch ook niet
centraal in het plan terecht gekomen is. Ik dacht dat
we met dit soort advisering toch wel een goede funde
ring hebben voor de opvatting die in het plan is neer
gelegd. Ik geef toe dat ook wetenschappelijke institu
ten, zeker als ze een aantal jaren vooruit moeten zien,
wel eens een misslag plegen, maar ik dacht dat dit
advies toch wel goed kan blijken te zijn. Maar wie zijn
wij dat wij zover in de toekomst kunnen kijken. Ik ben
het oneens met de heer Van der Veen dat de projectie
van dit economisch centrum op de in het plan aange
geven plaats een misslag zou zijn.
Ik zeg met nadruk dat ik het volstrekt oneens ben
met de heer Van der Veen voor wat betreft het weg
laten van de aansluiting van dit gebied op de Gronin
gerstraatweg. Dat zou betekenen dat een groot deel
van dat verkeer zich zal moeten vermengen met het
verkeer op het buitenoosttangent. Op dit moment is er
de mogelijkheid dat Camminghaburen volgens plan
aan de oostzijde een aansluiting krijgt in oost-west
richting met de stad maar dat geldt voor het zuide
lijke deel en dat is bepaald niet het eerste deel dat aan
de beurt komt; het noordelijke deel is opgehoogd
terwijl halverwege in een, niet onbeperkte doorrijhoog-
te biedende, ongelijkvloerse kruising met het buiten
oosttangent is voorzien, afgezien van dwarsverbindin
gen die voor fietsers en voetgangers zijn bedoeld, maar
dat is in dit bestek geen probleem. Het gaat er om dat
het bepaald ongewenst is dat het noordelijke deel van
Camminghaburen niet zou worden aangesloten op de
Groningerstraatweg zoals nu in het plan geprojecteerd
is. Het is vanzelfsprekend dat dit een verkeersregeling
verlangt. Maar Camminghaburen uitsluitend ophangen
aan het punt in de zuidoosthoek van het plan resp. uit
sluitend verwijzen naar het buitenoosttangent zou een
onvoldoende oplossing zijn; laat ik het maar voorzich
tig zeggen.
De heer Van der Veen heeft ook een opmerking ge
maakt over het percentage hoogbouw. Als hij de cij
fers voor het eerste gedeelte van dit gebied behoorlijk
vertaald heeft en waarom zou hij dat niet hebben
gedaan dan weet hij dat die betekenen dat er op het
ogenblik wordt voorondersteld dat er in dit gebied op
een totaal van 3.015 woningen 180 hoogbouwwonin-
gen zijn geprojecteerd; dat is een percentage van 6.
Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat dit percentage
kan voldoen aan de behoefte die er toch bepaald kan
zijn m.b.t. het gebruik maken van deze woonvorm. De
heer Van der Veen weet ook wel dat, al is de belang
stelling overwegend in de richting van eengezinswo
ningen, er stellig nog een groep van de bevolking is die
van deze bijzondere woonvorm graag gebruik maakt.
Ik dacht dat het niet goed is de eenzijdigheid zo sterk
te sturen dat we uitgaan van 100% eengezinswoningen.
Ik dacht dat het goed is dat we de mogelijkheid van
hoogbouw er wel in laten.
De heer Van der Veen heeft gezegd dat de prijzen
wel te hoog zullen liggen. Ik kan natuurlijk over de
prijzen, gegeven de huidige situatie, moeilijk een zin
nig woord zeggen. Ik zeg wel dat, als de landelijke
trend van de prijsontwikkeling m.b.t. de bouwgronden
zo zal blijven, we stellig in staat zullen zijn straks
daarbij aanpassend nog tot betere prijzen te komen.
Ik vind het altijd nogal triest dat het er juist door het
beleid van de betrekkelijke departementen meestal op
neer komt dat je de kwaliteit uit een plan haalt. Ik
hoop dat dat voor de toekomst nog eens anders zal
kunnen worden; ik formuleer het voorzichtig omdat
ieder departement wat dat betreft zijn eigen verant
woordelijkheid heeft.
De heer Van der Veen heeft gelijk als hij zegt: Niet
het beleid van de Federatie van de Woningbouwcorpo
raties is hier aan de orde; hier heeft de Raad zijn
eigen verantwoordelijkheid. Ik stem hem dat volledig
toe. In dat kader zou ik de Raad willen adviseren het
plan wel aan te nemen, eenvoudig omdat er allerhande
mogelijkheden zijn van tussenkomst van de Raad in de
verdere ontwikkeling. De heer Miedema heeft daar ook
naar gevraagd. Ik moet er wel op wijzen dat tussen
komst van raadscomissies mogelijk is dat hebt U
in de bij de raadsbrief behorende bijlage gezien maar
dat de Raad maar één keuzemogelijkheid heeft, n.l. het
vlekkenplan met uitwerkingsbevoegdheid dan wel, wan
neer het vlekkenplan structureel zou veranderen, de
procedure van planwijziging. Bij die planwijziging be
hoort de procedure van het voorbereidingsbesluit en
bij dat voorbereidingsbesluit hoort de motivering waar
om het gebeurt en bij die motivering behoort natuur
lijk altijd een plan-opzet, zodat de Raad op dat ogen
blik over een volledige informatie beschikt. Ik moet
dat wel erg duidelijk zeggen, want wij hebben, op ver
zoek van de heer Vellenga in de voorlaatste vergade
ring van de Commissie Ruimtelijke Ordening, een aan
tal planfiguren aan U voorgelegd waarbij tegelijker
tijd ook is vermeld welke figuur juridisch wel aan
vaard kan worden en welke niet. In dat bestek is het
helemaal niet zo verwonderlijk dat de heer P. D. van
der Wal uitgerekend dat planfiguur neemt waarvan
tevoren vast staat dat het juridisch niet haalbaar is.
De heer Van der Wal vooronderstelt en tot op ze
kere hoogte heeft hij grond voor die vooronderstelling
dat, als de bouw begint in Camminghaburen, dit in
grote aantallen zal gebeuren. Ik zou daarbij de kant
tekening willen maken dat, voor zover mij bekend, in
de nota m.b.t. het woningbouwbeleid staat dat de eer
ste fase van Camminghaburen maximaal 500 woningen
zal omvatten. Als we die eerste fase plaatsen tegen
een jaarproduktie die misschien totaal ook ongeveer
zo'n aantal zal bevatten dan staat volgens mij niet bij
voorbaat vast dat het bouwen in grote omvang zal
gebeuren. Het is wel mogelijk dat er bepaalde in
dustriële methoden zullen worden toegepast, maar ook
dat staat tevoren niet vast; kleine hoeveelheden bieden
meer mogelijkheden voor traditionele bouw.
De heer Van der Wal heeft gezegd dat het door de
heer Van der Zijl ingediende bezwaarschrift gegrond
zou moeten worden verklaard. Ik moet wel nadrukke
lijk vaststellen dat het betreffende bezwaarschrift geen
betrekking had op het plan Camminghaburen. Het
was een bezwaarschrift net als het bezwaarschrift
dat de heer Van der Zijl heeft ingediend m.b.t. het
structuurplan m.b.t. de functie van de Emmakade
in het kader van de verkeersstructuur. Wat het struc
tuurplan betreft zijn wij in dat opzicht aan het be
zwaarschrift tegemoet gekomen. Overigens geeft de
heer Van der Zijl dit in zijn bezwaarschrift zelf ook
toe; hij heeft dat in een gesprek dat ik met hem had
niet ontkend maar gezegd dat hij volledigheidshalve
dit bezwaarschrift m.b.t. Camminghaburen heeft inge
diend. De begrenzing van het plan Camminghaburen
ligt bij de spoorlijn en ik dacht zelfs dat Schilkampen
binnen het plan Kalverdijkje ligt zoals dat al door de
Raad is vastgesteld. Dat betekent dus dat alleen het
aansluitpunt bij het buitenoosttangent binnen dit plan
gebied valt en dat betekent tegelijkertijd dat het be
zwaarschrift van de heer Van der Zijl op geen enkele