y/oi
^/02-
al minstens een jaar. Ik heb zelf een gedeelte van
het overleg binnen het professionele jeugdwerk mee
gemaakt en ik heb mij dat beken ik eerlijk mate
loos geërgerd aan het geouwehoer dat daar is geweest
over deze functionaris, wat hij zou moeten doen, wat
zijn taakstelling zou moeten zijn, waar hij zou moeten
worden ondergebracht en ga zo maar door; laat ik
daar maar niet verder over uitweiden. Ik ben van me
ning dat dit project dat verschrikkelijk moeilijk is
staat en valt met de man die je daarvoor aantrekt.
Hoe je het noemt en welke begeleidingscommissie je
er bij benoemt en waar je hem onderbrengt is allemaal
van secundair belang, het werk dat hier bedoeld wordt
staat en valt met de man die je er voor aantrekt. Nog
maals, ik heb mij mateloos geërgerd aan het getraineer
dat juist binnen het beroepsmatig jeugdwerk is gedaan
vooral m.b.t. de vraag waar je dit werk zou moeten
onderbrengen. Toen wij nog enige hoop hadden dat de
Stichting Coördinatie en Dienstverlening van de grond
zou komen dat is een triest verhaal waar ik straks
nog even op terug kom dacht ik dat hij daarbij on
dergebracht zou moeten worden. Nu stelt u voor
hoewel dat ook niet erg duidelijk is hem bij het
Vliet aan te haken. Het Vliet claimt eigenlijk een
beetje de hele problematiek rond de groep jongeren die
de moeilijkheden destijds hebben veroorzaakt binnen
het Ruiterskwartier; die moeilijkheden waren de eerste
aanleiding tot het voorstel een dergelijke kracht aan
te stellen. De zaak is intussen ogenschijnlijk een beetje
bekoeld, in ieder geval binnen het Ruiterskwartier
daar is helaas weinig voor in de plaats gekomen. Nu
plotseling wordt de noodzaak van het aanstellen van
een dergelijke kracht niet meer zo gezien. Ik raak juist
steeds meer overtuigd van de noodzaak om een der
gelijke functionaris aan te stellen. Het is een verschrik
kelijk moeilijke job. Er moet een man komen die naar
die jongeren toe gaat en probeert het is lange ter
mijnwerk; je kan ook in dit verband niet over een jaar
spreken eventueel in samenwerking met de jeugd
centra die daarvoor het meest geschikt zijn hen verder
te helpen. Ik ben er eigenlijk principieel tegen als
het niet anders kan dan moet het maar deze func
tionaris bij een bepaald jeugdcentrum aan te haken en
niet bij een overkoepelende instelling. Ik zou persoon
lijk het liefste zien dat hij dan maar aangehaakt wordt
aan het C.O.L.
Er is al van verschillende zijde ingegaan op
de problematiek rondom Krats. Ik wil er alleen nog
aan toevoegen dat het opvallend is - ik heb het zelf
aan den lijve ondervonden met Hippopotamus hoe
veel moeite het kost om een jeugdcentrum dat door de
jeugd zelf van onderen op wordt opgezet door alle mo
lens heen te krijgen. Je ziet dan tegelijkertijd dat is
een stukje historie dat een jeugdcentrum dat van
bovenaf wordt opgezet zo maar in een veel kortere tijd
door die molens gaat, waarschijnlijk omdat men de
weg weet en al in het begin mensen heeft die bestuur
lijke ervaring en bestuurskracht hebben. Datzelfde zie
je nu weer gebeuren met het jongerencentrum Krats
dat met verschrikkelijk veel formele moeilijkheden te
kampen heeft omdat het om een groep jongeren gaat
die weinig ervaren is; vaak zijn jongeren dat, vooral
in de bestuurlijke jungle. Het kost verschrikkelijk veel
moeite de zaak van de grond te krijgen. Nu zie je dat
het weer op de lange baan wordt geschoven; dat kan
je tenminste afleiden uit het antwoord op vraag 418.
Ik zou er met klem voor willen pleiten om het hen op
korte termijn mogelijk te maken de zaak van de grond
te brengen. Daarna zou eens kritisch moeten worden
bekeken hoe het staat met de centra die van bovenaf,
door de kerken of wat ook, door ouderen gesticht zijn
omdat die vonden dat er zo'n behoefte aan was. Ik zou
de kritiek niet allemaal willen concentreren op centra
of voorstellen die van onderen op komen.
De heer Weide (weth.)Alvorens ik op de vele ge
stelde vragen inga zou ik een algemene opmerking
willen maken. Uit de gemaakte opmerkingen zou men
de indruk kunnen krijgen dat wij drastisch aan het
bezuinigen zijn geslagen m.b.t. dit onderdeel van het
jeugd- en jongerenwerk. Niets is echter minder waar.
Wij zijn bezig met het behandelen van het beleids- en
saneringsplan waarin de hele welzijnsproblematiek
voor nu en de komende jaren een bijzonder hoge prio
riteit heeft gekregen. Binnen het kader van de hoge
prioriteit die het college aan deze sector geeft zijn
deze zaken behartigd. Er kan dus niet worden gesproken
van drastische bezuinigingen binnen deze sector. Wij
moeten wel roeien met de riemen die ons op het ogen
blik ten dienste staan. Dit even vooraf.
Om alles eens even exact op een rijtje te zetten
het een houdt nauw verband met het ander begin
ik te vermelden dat wij als uitgangspunt hadden dat
er ruimte was voor de aanstelling van een streetcorner-
worker. Over een dergelijke functionaris is vrij lang
gesproken; hij zou een belangrijke en moeilijke taak
krijgen de heer Van der Wal heeft dat al geschetst
en zou binnen het C.O.L. moeten opereren. Het
C.O.L. heeft de aanvraag indertijd ingetrokken, maar
wel bleef de behoefte bestaan aan dit soort werk. De
ruimte bleef beschikbaar in alle begrotingen. Er lag
een aanvraag voor een vierde beroepskracht van het
jeugdcentrum het Vliet en inmiddels kwam er ook een
aanvraag binnen voor een ambulante functionaris. Wij
hadden dus drie aanvragen en twee beschikbare plaat
sen; daar komt het in het kort concreet op neer. Nu
hadden wij in eerste instantie gedacht het geld dat
voor de streetcomerworker beschikbaar was te bestem
men voor het aantrekken van een ambulante kracht
bij de Stichting Sociaal Cultureel Werk voor de Jeugd
in Leeuwarden; wij hadden de aanvraag nog niet diep
gaand bestudeerd omdat de tijd daarvoor te kort was.
Verder besloten wij tot het inwilligen van de aanvraag
voor een vierde beroepskracht voor het Vliet. Wij heb
ben een bezoek gebracht aan het Vliet in het kader
van de bezoeken die wij op gezette tijden aan de jeugd
centra brengen om de problematiek met de betrokke
nen te bespreken. Uit dat bezoek is ons overduidelijk
gebleken dat het jeugdcentrum het Vliet aan de Voor
streek toch wel een veel ruimere functie heeft dan wij
aanvankelijk vermoedden. Het is n.l. zo dat in het
Vliet in afwijking van alle andere jeugdcentra drie ca-
tegoriën jongeren werkzaam zijn, n.l. jongeren van 6
tot 12 jaar, jongeren van 12 tot 16 a 17 jaar en jon
geren van 17 jaar en ouder. Er zijn daarvoor totaal
drie beroepskrachten beschikbaar. De groep jongeren
van 17 jaar en ouder is onder te verdelen in werkloze
jongeren, werkende jongeren en agressieve jongeren.
Als je de verhalen hoort over hetgeen zich afspeelt in
dat gebouw dan moet ik u zeggen dat ik de diepste
bewondering heb voor de beroepskrachten die het werk
in dat jeugdcentrum doen. Na dat bezoek hebben wij
de zaak in b. en w. besproken en toen is besloten niet
de ambulante functionaris te subsidiëren maar in over
leg met anderen het geld dat beschikbaar was voor
de streetcomerworker beschikbaar te stellen voor out-
reachingwork binnen het jeugdcentrum het Vliet. Wij
hebben daarna vrij intensief gesproken over de zaak
van de ambulante functionaris van de Stichting So
ciaal Cultureel Werk voor de Jeugd in Leeuwarden.
Wij hebben ons afgevraagd wat deze functionaris exact
zou moeten gaan doen. De Raad voor Jeugdaangelegen-
heden heeft ons hierover een advies uitgebracht en de
stichting heeft ons ook de nodige geschriften doen toe
komen; wij hebben ook een gesprek gehad met de
mensen van deze stichting. Wij zien inderdaad wel
werk voor een dergelijke functionaris in onze stad. Er
valt niet over te twisten dat een ambulante functiona
ris m.b.t. speeltuinverenigingen, recreatieverenigingen,
scouting e.d. belangrijk werk kan doen in het kader
van de begeleiding van het vrijwilligerswerk. De stich
ting houdt zich hoofdzakelijk bezig met het beroeps
matig begeleidingswerk in de wijken, maar doet dat
wel wijkgebonden. Er zijn op dit moment 3 werkeen
heden, n.l. Sinneljocht met 3 beroepskrachten, de Wie-
lenpölle met 1 beroepskracht en het Nijlan met 1 be
roepskracht. Daarboven staat een directeur als alge
meen coördinator en algeheel leider. In deze stichting
zijn niet vertegenwoordigd de Speeltuincentrale, de re
creatieverenigingen e.d. waarvoor dit werk juist zo
verschrikkelijk belangrijk is. Wij hebben toen besloten
deze zaak in de toekomst nog eens rustig te bekijken
en ook met het ministerie te overleggen, want ook het
ministerie was van mening dat 2 losse krachten boven
het wijkgebonden werk van 3 werkeenheden wel vrij
zwaar was. Bovendien het ministerie maakte ons
daarop attent is de stichting aangesloten bij de
SALCO en die heeft van het ministerie extra middelen
beschikbaar gekregen; die stelt 1 werkkracht beschik
baar op 12 werkeenheden, zodat eventueel dat is
echter allemaal nog een vorm van overleg de stich
ting via de SALCO een beroep zou kunnen doen op een
parttime kracht, eventueel gekoppeld aan een werk
loze jongere die in deze sector zijn diploma's heeft be
haald. Dit is in grote lijnen de situatie die rondom
ambulante functionaris, streetcomerworker en out-
reachingworker heeft gespeeld. Zoals de heer Van der
Wal heeft gezegd is outreachingworker een verschrik
kelijk moeilijke job. Het ministerie ziet ook veel liever
dat een dergelijke functionaris binnen een jeugdcentrum
opereert, eventueel zonder een begeleidingscommissie
omdat men anders vaak vanuit een jeugdcentrum langs
elkaar heen gaat werken. Maar dat is nog een kwestie
van overleg met het ministerie omdat de ruimte bin
nen het ministerie nog is gereserveerd in de sector sa
menlevingsopbouw. Het zal een hele toer zijn om de
outreachingworker binnen het ministerie over te heve
len van samenlevingsopbouw naar jeugdwerk.
Dan kom ik nu even op de berekening van de Stich
ting Sociaal Cultureel Werk. De laatste dagen hebben
ons ontzettend veel brieven bereikt over de berekenin
gen m.b.t. de verbouwing van Sinneljocht. Het is in
derdaad zo dat wij in het beleidsplan een post hebben
opgenomen van f 15.000,zijnde de kapitaallasten van
de verbouwing van Sinneljocht. Er staat echter wel
tegenover de stichting heeft dat ook op de juiste
wijze gecorrigeerd een inkomst van 80 van die
kosten in het kader van de financiële verhouding. Sin
neljocht wordt nu verbouwd in het kader van de
A.C.W. Er wordt 75% van de f278.000,— gesubsidi
eerd; er blijven nog een aantal lasten over; het restant
is een kwestie van enkele honderden guldens wij
kunnen daar vanavond niet verder over filosoferen
omdat de laatste cijfers pas vanmiddag laat zijn bin
nengekomen en dat is te weinig om een betaalde
kracht binnen welk apparaat dan ook aan te stellen.
Nu de problematiek rondom Krats. Het is wel dui
delijk dat de Speelman dat blijkt ook uit de brieven
die wij er over hebben ontvangen destijds als cen
trum voor katholieke werkende jongeren een aanvraag
bij gemeente en rijk heeft ingediend. Het is een vrij
lange procedure geworden; ik hoef daar nu niet verder
op in te gaan. De Speelman is toen een stille dood ge
storven. Er hebben zich toen een aantal lieden opge
worpen voor de groep werkende jongeren. Ik heb ook
al in een eerder stadium vanavond gezegd dat het
beleid van de gemeente er op gericht dient te zijn dat
alle categorieën jongeren kunnen worden opgevangen
binnen de centra die daarvoor nodig geacht worden.
Ook de werkende jongeren zullen binnen de bestaande
centra moeten worden opgevangen. Ik heb eenmaal,
op 21 juni van het vorige jaar, een gesprek gehad met
een vertegenwoordiger van de Speelman het heette
toen nog niet Krats en daarna is de zaak in de
Raad voor Jeugdaangelegenheden vrij intensief behan
deld. De Ra ja heeft gezegd dat Krats er moet komen
als jeugdcentrum voor werkende jongeren. In een van
de antwoorden op de gestelde vragen hebben wij ge
zegd dat wij de open jeugdcentra bijzonder kritisch
dienen te volgen. Ik dacht dat dat ook terecht was.
Wij hebben binnen de stadsgrachten 4 open jeugd
centra met 11 beroepskrachten. Wij zijn van mening
dat wij toch in een stadium zijn gekomen dat wij het
verzadigingspunt hebben bereikt. Als wij ons oor te
luisteren leggen bij gemeenten van soortgelijke om
vang dan zit Leeuwarden bijzonder ruim in de open
jeugdcentra voor een stad van om en nabij de 85.000
inwoners. Maar ook dat mag niet de reden zijn om nee
te zeggen tegen Krats. Wij zeggen ook niet nee, maar
wij vragen, gezien de opstelling, het functioneren en
de kwaliteit en de kwantiteit van onze open jeugd
centra, waar binnen de 4 jeugdcentra met de 11 be
roepskrachten misschien worden dat er straks nog
een paar meer deze jongeren kunnen worden op
gevangen. Daarover vragen wij advies van de Raad
voor Jeugdaangelegenheden. Ik moet nog zeggen dat
vorige week bij het ministerie over Krats nog niets
bekend was. (De heer Van der Wal: Er is toch al
een advies van de Raja over Krats.) Er is wel een
advies over Krats, maar niet een advies over Krats
in relatie gezien met het totaal van de jeugdcentra
wat doelstellingen, kwaliteit en kwantiteit betreft. (De
heer Van der Wal: Dat is ook wat voor de Raja;
doen ze dat niet? Bekijken zij die subsidie-aanvragen
maar gewoon op zichzelf en niet in relatie tot andere
jeugdcentra
De Voorzitter: Dat bediscussiëren wij hier nu niet.
Wij hebben een verzoek gedaan aan de Jeugdraad. Dat
komt in die raad wel in discussie.
Kunnen wij nu van dit punt afstappen?
De hear Van der Veen: Ik woe dit punt wol graech
oanhalde om der eventueel yn april op werom komme
to kinnen. (De Foarsitter: Hwer giet it jo om?) It
giet om de punten 417 en 418. (De Foarsitter. Jo
wolle graech de mooglikheit iepen halde om yn de
bigreatingssitting de problematyk fan Krats yn dis
kusje to bringen; wy witte dan miskien ek hwat mear
fan de Raja.) Ja. Is it tsjin dy tiid in ütiten saek dan
hoech ik der net op werom to kommen, mar dan haw
ik yn elts gefal de kans der op werom to kommen.
De heer Van der Wal: Omdat de heer Van der Veen
de kwestie van Krats geclaimd heeft hoef ik dat niet
meer te doen. (De Voorzitter: Wij zullen uw naam er
bij zetten.)
Als ik het goed begrepen heb blijft het subsidie voor
de outreachingworker gewoon gehandhaafd; maar
daar moet nog allerlei overleg over komen. En de
kwestie van de ambulante functionaris hangt nog. De
wethouder heeft gezegd dat die zaak nog eens rustig
moet worden bekeken, alhoewel het in eerste instantie
is afgewezen.
De heer Weide (weth.)Ik heb, dacht ik, overdui
delijk gezegd dat ik de kwestie van de ambulante
functionaris getrokken heb in het kader van de ruimte
bij het Vliet. Op dit moment is er binnen de ruimte
van de begroting geen mogelijkheid die aanvraag te
honoreren, maar wij kunnen er wel een hoge prioriteit
aan geven. Maar dan moet er een relatie worden ge
zocht met speeltuinverenigingen, scouting e.d.; èn de
stichting èn het ministerie èn de gemeente zullen ge
zamenlijk een standpunt in moeten nemen over de wijze
waarop deze aangelegenheid afgehandeld zou moeten
worden.
De heer Van der Wal: Dan claim ik, net als de
heer Van der Veen heeft gedaan t.a.v. Krats, de mo
gelijkheid om er op terug te kunnen komen in de ple
naire zitting.
Mevr. Visser-van den Bos: Ik sluit mij graag aan
bij die claim. Dan kunnen wij die zaak intussen nog
eens even bekijken.
De heer De Pree: Ik zou mij daar ook bij aan wil
len sluiten.
De Voorzitter: Dat betreft dus de kwestie van de
ambulante functionaris. Mevr. Visser en de heren De
Pree en Van der Wal claimen dit punt dus. Wij zullen
dat noteren.
De heer Bouma: Ik heb op een van mijn vragen
geen antwoord gekregen. Ik heb gezegd dat de am
bulante kracht een „zware jongen" moet zijn omdat
hij erg zwaar werk zal moeten doen. Ik heb gevraagd
hoe het te rijmen valt die te brengen onder de subsidie
regeling ter bestrijding van jeugdwerkloosheid t.e.m.
23 jaar. Misschien kan de wethouder dan meteen even
toelichten wat hij bedoelt als hij zegt dat de SALCO
een aantal mensen kan aantrekken; hij sprak over
1 kracht op 12 werkeenheden. Zijn dat werkers in het
veld of zijn dat begeleidende figuren? Dat maakt nog
al wat verschil.
De heer Weide (weth.): Wat dat laatste betreft
kan ik zeggen dat wij van het ministerie bericht heb
ben gekregen dat de SALCO in het kader van de be
geleiding een aantal beroepskrachten kan aanstellen.
N.a.v. hetgeen de heer Bouma heeft gezegd over de
„zware" kracht die de ambulante functionaris moet
zijn moet ik zeggen dat wij hebben getracht wij
zullen het nog eens proberen de aanvraag voor de