V 'V' 16 De hear Jansnia: Ik wol t.o.f. punt 403 graech myn wurdearring ütsprekke. Ik bin it der hielendal mei iens. Mei punt 404 leit it in bytsje oars. It giet om de regeling foar byldende kunstners. De ütjeften dêrfoar wiene yn 1973 f 237.936,de apparaetskosten wiene goed f 86.000,Ik kom dan hwat de apparaetskosten oangiet op 37 Dat is wol och sa heech. Dat sil sjoen de aerd fan dizze regeling ek wol net oars kinne, mar ik haw my öffrege oft dit allinne bi trekking hat op kunstners üt Ljouwert of oft dit ek bi trekking hat op kunstners üt oare gemeenten. Ik mien to witten dat it ek bitrekking hat op oare gemeenten. Myn fraech is dan: Moat nou de gemeente Ljouwert dizze apparaetskosten bitelje foar dy oare gemeenten of krije wy dêr ,,ponds-ponds-gewijze" üs part fan werom? As dat net it gefal is soene wy der dan net forstanniger oan dwaen der op de ien of oare manier in mienskiplike regeling fan to meitsjen It giet, tocht ik, net oan dat wy dizze kosten allinne drage. De heer CL de Jong: Ik wil graag mijn vraag kop pelen aan punt 401. Als ik de huidige situatie zie van de G.S.D. in de buurt van het Jacobijnerkerkhof met betrekking tot het parkeervraagstuk dan is mijn vraag of bij het nieuwe gebouw aan het Vliet rekening is gehouden met parkeervoorzieningen vooral in verband met het bezoek op de vrijdag. Zijn er voorzieningen voor cliënten en personeel? (Mej. De Vos: De mensen die daar komen hebben geen auto.) De heer De Vries (weth.): Ik zou graag de vraag over de spreekkamers willen delegeren aan de direc teur van de G.S.D.die is zeer sterk betrokken ge weest bij de opzet van het nieuwe gebouw. Ik wil aan het adres van de heer Jansma wel graag een paar opmerkingen maken over de B.K.R. Hij heeft gelijk als hij constateert dat er misschien een oneven wichtigheid is gegroeid. Het is inderdaad zo dat de dienst van de gemeente Leeuwarden de hele zaak van de commissie voor de B.K.R., de aankopen en advise ring, begeleidt. De gemeenten doen een aanvraag bij de dienst van hun eigen gemeente; de betreffende stuk ken komen bij de G.S.D. Leeuwarden. Hier zetelt de commissie die aan de gemeenten van herkomst van de kunstenaars adviseert over aankoop van kunstwerken. De kosten die wij maken worden gedeclareerd bij de andere gemeenten, maar de vergoeding die het rijk hiervoor geeft schiet aanmerkelijk tekort; de kosten die overblijven nemen wij wel op het zere been. Op het ogenblik zijn wij bezig met een commissie onder leiding van de Consulent voor Complementaire Sociale Voor zieningen dit hele probleem eens onder ogen te zien. Wij brengen inderdaad offers ten behoeve van andere gemeenten. Wij zijn bezig na te gaan in hoeverre wij t.a.v. deze zaak öf kunnen komen tot een regeling waarbij de gemeente Leeuwarden de zaak in handen neemt en de kosten declareert aan alle gemeenten integraal alle kosten, misschien naar rato van het aan tal uitkeringsdagen öf kunnen komen tot een ge meenschappelijke regeling; welke oplossing gekozen wordt weten wij nog niet precies, maar de directeur van de dienst en de heer Hoogcarspel hebben op zich genomen deze zaak via b. en w. van Leeuwarden ter kennis te brengen van de V.N.G., afd. Friesland, om daardoor het overleg met de andere gemeenten hier over te openen. De opmerking van de heer De Jong over de parkeer voorzieningen wil ik ook graag aan de heer Aarts over laten. De heer Aarts: Ik weet niet of iedereen zich een voorstelling kan maken van de situatie in het nieuwe gebouw. Het tot stand komen van de spreekkamers is natuurlijk zoals alles een compromis geweest tussen de wensen die wij hadden en de ruimtelijke en finan ciële mogelijkheden die er waren. Onze aanvankelijke vraag om 16 spreekkamers kon gezien de beschikbare ruimte en de beschikbare financiën niet ingewilligd worden. De architect is er dank zij een ingenieus op bouwsysteem van de spreekkamers in de vorm van een honingraat zo zou je het kunnen noemen in geslaagd om toch nog 11 spreekkamers in het geheel te verwerken. De vraag heeft zich inderdaad voorge daan of die spreekkamers niet wat te klein en te on aanlokkelijk van vorm zouden zijn. De architect heeft ons echter de verzekering gegeven dat het wanneer die kamers eenmaal klaar zijn het is op het ogen blik natuurlijk moeilijk om daar een indruk van te krijgen en goed ingericht en verlicht zijn reusach tig mee zal vallen. De kamers zijn inderdaad klein; er is een vast tafeltje in het midden van die kamers. Ze zijn niet geschikt om alle gesprekken te voeren die bij de dienst voorkomen. Daarom heeft de archi tect op ons verzoek 2 van de kamers groter gemaakt; daaruit heeft hij de honingraathoek weggenomen. Daarnaast is er aan de zijkant van de hal nog een vrij grote ruimte gebouwd, zodanig dat die ook als heel prettige spreekruimte ingericht kan worden. Het is dus zo dat cliënten waarmee echt een indringend gesprek moet worden gevoerd op grond van hun relatie met de maatschappelijk werker niet in die kleine spreekkamers moeten worden ontvangen, maar dat die in een andere spreekkamer ontvangen kunnen worden. Wij geloven dat het compromis tussen de wens naar veel spreekkamers en de uitvoering die er toe geleid heeft dat de spreekkamers iets kleiner zijn geworden dan wij gehoopt hadden toch tot een resultaat leidt dat zeer aanvaardbaar is voor de ontvangst van de cliënten. Wat de zin: „Ook aan de receptie zal de nodige aan dacht worden besteed." betreft kan ik zeggen dat dat betrekking heeft op de taak van de receptionisten en die van de spreekuurambtenaren die de mensen op het ochtendspreekuur en ook wel op afspraak ontvangen. Wij vinden dat de receptionisten mensen moeten zijn die een goede relatie met de cliënten kunnen opbouwen, die de mensen op een menselijke en vriendelijke manier tegemoet kunnen treden en die ook in staat zijn om agressiviteit die nog wel eens voorkomt op te vangen. Wij zijn druk aan het werk om te proberen dat zo goed mogelijk te regelen. Wij menen op dit moment ook dat er twee receptionisten moeten zijn zodat er de hele dag toch minstens één receptionist beschikbaar is om daar volledige aandacht aan te besteden. Nu nog iets over de parkeerruimte. Naast het ge bouw is een steegje dat de verbinding vormt tussen het Noordvliet en de M.H. Trompstraat. Links daarvan komt een pad dat een eigen weg wordt van de G.S.D. en daaraan komt een eigen terrein dat als parkeerter rein kan worden gebruikt voor de ambtenaren die be slist een auto nodig hebben voor hun werk en voor de leden van de commissies die bij de dienst moeten zijn. Parkeerruimte voor de bezoekers is er naar onze me ning redelijk voldoende in de omgeving van het ge bouw aan de openbare weg en op de openbare parkeer plaatsen. E. Dienst Sociale Werkvoorziening. De hear Jansma: Even hwat oer punt 408. Dat giet oer in 4-tal dingen. It earste dêr't ik hwat fan sizze wol is it pleatsen fan minsken yn W.S.W.-forban op bütenobjekten. Ik haw dêrby tocht oan de Plantsoene- tsjinst en de Tsjinst foar Sport en Rekréaesje. Is it nou wier net mooglik dat by dizze tsjinsten minsken op groun fan de W.S.W.-regeling op bütenobjekten pleatst wurde? Ik tocht dat der op it terrein fan de sportfoarsjennings, sportfjilden, oprümjen fan alles en noch hwat, dochs wol in mooglikheit wêze moast sjoen de stan fan de wurkleazens op dit momint. It twadde punt giet oer de W.S.W.-haedarbeiders. Der binne der 38, stiet yn it antwurd, op it administra- tyf sintrum en 20 yndividueel pleatst. Nou hawwe wy as gemeente de bifoarderingsplicht, sa't dat hjit. De léste tiid is der hwat Den Haech oangiet lit ik it sa mar sizze in kentering kommen. Foarhinne wie it sa, alles moast eins op ien bipaeld sintrum sitte. Mar der is ek düdlik in mooglikheit oanjown om yn W.S.W.-forban minsken by oerheitsynstellingen, by semy-oerheitsynstellingen, mar ek by winstjowende bidriuwen to pleatsen. Myn fraech is oft de gemeente dy't de bifoarderingsplicht hat hjir net hwat mear oan dwaen kin nou't der safolle wurkleaze haedarbei- ders omrinne yn üs gemeente. Ik soe der foar pleitsje wolle dat hjir fan de kant fan de gemeente aerdich hwat aktiviteiten foar üntwikkele waerden nou't dy mooglikheit der is. Ik haw heard dat de W.S.W.-kom- T*. misje dy't op dit punt b. en w. advisearje moat hjir net direkt sa posityf oer tinkt, mar it kin wêze dat myn ynformaesje op dat punt net alhiel goed is. Mocht de W.S.W.-kommisje fan miening wêze dat it alle- gearre mar in bytsje by inoar sitte moat dan siz ik: Dêr bin ik it net mei iens. It tredde punt giet oer de E-objekten. Troch jo is antwurde dat op it eagenblik it oanöod noch tige lyts is, mar dat oer dizze saek op koarte termyn ocr- liz komme sil mei it Gewestlik Arbeidsburo. Myn fraech is oft dat yntusken bard is en as dat net sa is wol ik graech dat it al bart, hwant as myn ynfor- maesjes goed binne dan sil it dochs mooglik wêze om yn it ramt fan dizze regeling dêr't nochal aerdich jild foar ynbard wurde kin it giet per man om f 470,- yn 'e wike dy't wy der as gemeente foar krije kinne mei in objekt, al wie it allinne mar in proefobjekt, to eksperimentearjen. It léste punt giet oer de T.A.P.-regeling. Dy is ear- der op 'e joun ek al troch de wethalder oanhellc wur- den. It is my bikend dat in oantal oare gemeenten hjir in folie greater gebrük fan makket forhal- dingsgewize dan as wy yn Ljouwert dogge. Wy soene in foarbyld nimme kinne oan de gemeente it Bildt. Dêr wurdt enoarm folie yn kartotheek brocht. Ik soe oanriede wolle: Nim ris kontakt op mei it kolleezje fan de gemeente it Bildt en eventueel mei de direkteur fan Gemeentewurken fan dy gemeente. Men is dêr geweldich ynventyf. It tilt sa stadich oan op fan ryksregelingen, ik leau dat wy dêr in nutticli gebrük fan meitsje moatte. It is spitich dat al dy regelingen der kommen binne omt der sa'n greate wurkleasheit is, mar se binne der nou ienkear en ik tocht dat it wier in taek wie fan üs gemeente om hjir goed op yn to spyljen. It is fakentiids tige ynge- wikkeld, mar ik hoopje dat de ynventiviteit en de kréativiteit foldwaende wêze sille en om it yn it Frysk to sizzen: Wêz redsum en fornimstich. Mevr. Visser-van den Bos: In vraag 405 wordt wel gevraagd hoeveel werknemers er nog geplaatst kun nen worden, maar ik zou graag willen weten hoeveel personen nog wachten op plaatsing bij de D.S.W. Het is mij n.l. bekend dat er onder de jongeren nogal wat mensen zijn die inderdaad behoren tot de groep die, afgezien van de huidige werkloosheid, toch moeilijk plaatsbaar zijn en dat sommige instanties cr wel bij zonder graag over zouden willen praten ik dacht dat er ook zo hier en daar over gepraat wordt om eens een poging te wagen deze jonge mensen in dc D.S.W. onder te brengen. Dan is het wel belangrijk te weten hoeveel mensen er nog wachten op plaatsing, omdat wij via het Arbeidsbureau merken dat er eigen lijk daar nooit iets aan gebeurt. Hoe is die samen werking? Hoe gaat het met mensen die bij het Ar beidsbureau staan ingeschreven, maar die nooit ver wezen worden omdat men daar denkt dat zij toch niet te plaatsen zijn? Gebeurt daar nog iets mee, ook al krijgen zij geen uitkering? De heer O. de Jong: Er mag geen misverstand be staan over het feit dat ik alle waardering heb voor het werk dat de D.S.W. doet voor de daar geplaatste mensen en voor de gemeenschap. Toch neem ik de vrijheid een enkele opmerking te maken en enkele vragen te stellen. Mijn eerste opmerking is dat glo baal uit de omzetgegevens die ik over 1973 tot mijn beschikking heb blijkt dat er op bepaalde afdelingen een behoorlijk produktief bedrijf is opgebouwd. Dat betreft o.a. de boekbinderij; m.i. zijn daar moderne arbeidsbesparende machines voor handen waardoor het mogelijk is een groot deel van het aangeboden werk snel te verwerken. Het Administratief Centrum beschikt over een zeer modern en kostbaar machine park dat in een beroepsbedrijf offsetdrukkerij met een omzet van 3 ton per jaar nooit uit de opbrengst ge financierd zou kunnen worden. Naar aanleiding van deze opmerkingen zou ik enkele vragen willen stel len. Is het zo dat een groot gedeelte van de omzet van de D.S.W. komt van niet overheids- en semi-over- heidsinstellingenZo ja, hoe hoog is dat percentage? Zijn de door het Administratief Centrum berekende prijzen in overeenstemming met de bestaande schema's van de grafische bonden of is men scherp zakelijk, concurrerend als het om het aantrekken van orders gaat en gaat men daardoor ver onder de bestaande prijzen hetgeen u dan de vrije markt noemt? Indien dat laatste het geval is is het dan juist dat een over heidsinstelling op deze wijze concurrerend tegen de beroepsbedrijven optreedt en daardoor mogelijk in strijd is met de Wet op de Sociale Werkvoorziening? Tegenwoordig wordt door diverse overheidsinstellingen klein offset-apparatuur aangeschaft; gister bleek dat nog uit een advertentie van de P.P.D. Is het niet juist dat dat werk beter door de D.S.W. zou kunnen worden gedaan De heer De Vries (weth.)Ik begin eerst maar met de opmerkingen van de heer Jansma die gevraagd heeft of wij niet meer mensen kunnen plaatsen op buitenobjecten wanneer de werkplaats vol is. Dat is een zaak die wel voortdurend de aandacht heeft, maar wij zitten daarbij met twee problemen. In de eerste plaats moeten er passende objecten worden gevonden en in de tweede plaats moeten de mensen die daar geplaatst worden het zelf ook willen, want het zijn allemaal mensen die door in de persoon gelegen fac toren uit het produktieproces zijn geraakt. Dat luistert vrij nauwkeurig. De procedure van het zoeken van projecten gebeurt naar mijn gevoel met de grootst mogelijke zorgvuldigheid; dat is ook nodig. Maar ter voorkoming van ongelukken en verdrietige ervaringen is het gewoon nodig dat ook het zoeken van projecten met de grootst mogelijke zorgvuldigheid geschiedt zo dat er zo weinig mogelijk teleurstellingen achter van daan komen. Zo nu en dan mislukt zo'n project en daarmee is niet alleen de man in kwestie die daar ge plaatst was niet geholpen maar ook de naam van de D.S.W. als zodanig komt daardoor min of meer in diskrediet en dan moet je er weer een tijdje tegenaan voor men weer voldoende vertrouwen heeft om op nieuw een dergelijke werknemer te plaatsen. Wij zit ten als gemeente met de bevorderingsplicht, heeft de heer Jansma gezegd; dat is inderdaad zo. Ik kan tot zijn geruststelling zeggen dat de W.S.W.-commissie voortdurend alert is op deze zaak; die probeert mede aan de hand van hetgeen in de W.W.V.-commissie en in de R.W.W.-commissie aan de orde is tot een co ördinatie van het beleid te komen. Met name in de R.W.W.-commissie daarin is ook het Arbeidsbureau vertegenwoordigd gebeurt het vrij regelmatig dat er gewikt en gewogen wordt of de man in kwestie niet thuis hoort op de sociale werkplaats of op een D.S.W.-object. De Wet Sociale Werkvoorziening func tioneert met de opzet de mensen terug te brengen in het particuliere bedrijfsleven; dat is eigenlijk de hele filosofie die er achter steekt. Maar het gaat vaak om mensen die al op een bepaalde manier uitgerangeerd zijn en je ziet dan ook dikwijls dat een plaatsing bij een sociale werkplaats of op een D.S.W.-object in de praktijk een permanent karakter krijgt. T.a.v. de E-objecten ligt de zaak nog wat ingewik kelder, want met name het Arbeidsbureau weegt de zaken t.a.v. de passendheid van het werk voor de betreffende werknemer bijzonder zwaar en legt hier een vrij grote barrière in; het moet allemaal aan exacte normen voldoen. Het bestand werknemers dat daarvoor in aanmerking komt is in onze gemeente dat heeft de praktijk uitgewezen niet zo groot. De bespreking met het Gewestelijk Arbeidsbureau staat nog steeds op onze agenda; wij hebben al ge probeerd om tot een afspraak te komen, maar wij heb ben moeten schuiven met de data. Het komt nu weer binnen het bereik, want wij willen de hele zaak van de mogelijkheden die de rijksregelingen bieden nog eens allemaal collectief aan de orde stellen om tot een zo goed mogelijke integratie te komen van het werk van de sociale werkplaats aan de ene kant en het Gewestelijk Arbeidsbureau aan de andere kant. Mevr. Visser heeft gevraagd of er wel de nodige aandacht wordt besteed aan mensen die in de praktijk bijzonder moeilijk plaatsbaar blijken te zijn. Ik moet hierop antwoorden dat het in de praktijk zo is dat er een aantal werknemers zijn die wij eigenlijk hebben afgeschreven, die wij hebben moeten afschrijven. Wan neer je deze mensen op de sociale werkplaats aan het werk zou zetten dan zou je binnen de kortste keren de hele zaak in disorde brengen. Mevr. Visser zal bin nenkort hopelijk meegaan met een excursie naar de sociale werkplaats. Dan zal zij zich zelf maar eens

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 8