k7' V>JZ in de raad elkaar daarop moeten vinden - dat wij burgerlijke ongehoorzaamheid een positieve waarde vinden. Het is - dat heb ik al gezegd - in overeenstemming met de socialistische traditie met haar kritiek op een rechtsorde die de rechtsorde is van de bestaande situatie. Burgerlijke ongehoorzaamheid is ook in de lijn van de christelijke traditie waar al in het Nieuwe Testament staat - de kerk heeft zich daar althans de eerste eeuwen aan gehouden - dat God meer gehoorzaamd behoort te worden dan de keizer en dat de keizer alleen maar dat moet krijgen wat des keizers is en dat is lang niet alles. Burgerlijke ongehoorzaamheid is ook in overeenstemming met de liberale traditie en de humanistische traditie wanneer er sprake is van de vrijheid van het individuele geweten. Wat dat betreft hoop ik dat vanmiddag in deze zaal ook andere fracties over dit punt hun visie naar voren zullen willen brengen. Dat is mijn eerste opmerking. Als tweede opmerking wil ik nog dit naar voren brengen. Ik heb zopas al gezegd dat wij "law and order" niet met hoofdletters schrijven; maar wij schrijven het wel, wij zijn geen analfabeten, als u begrijpt wat ik bedoel, ook op dit punt niet. Want de bestaande rechtsorde is dan toch een rechts orde die de samenleving beschermt tegen het een jungle zijn, een jungle waarin uiteindelijk alleen maar het recht van de sterkste zal gelden. M.a.w. - want dat betekent het dan voor ons in de praktijk je moet voorzichtig zijn wanneer groepen of individuen die bestaande rechtsorde aantasten. Je ziet dan ook altijd gebeuren dat het waar dat gebeurt in de samenleving ook altijd onzekerheid wekt bij veel mensen of, wat nog gevaarlijker is, angst en uiteindelijk wellicht het verlangen naar de kolonels. Je moet naar mijn mening dus heel goed weten wat je doet wanneer je de rechtsorde meent te moeten overtreden. Je zult daar een aantal criteria voor moeten hebben en je er op moeten bezinnen of dat wat je wilt bereiken in overeenstemming is met die criteria die je aanlegt. Een paar criteria wil ik noemen. De zaak waarvoor je opkomt zal heel erg duidelijk moeten zijn en die zal je ook duidelijk moeten maken aan de bevolking. In de tweede plaats zal datgene wat je doet, de overtreding van de rechtsorde, moeten aansluiten bij het rechtsgevoel van een groot deel van de bevolking. Als u een voorbeeld daarvan wilt dan denk ik dat dat een aantal jaren terug gelukt is bij de kraakacties in Amsterdam die voortkwamen uit de schrijnende woningnood daar. Daar hebt u ook gemerkt dat die ac'ies aansloten bij de gevoelens van de meerderheid van de bevolking en dat daar toen ook juridische maatregelen zijn genomen waardoor het mogelijk werd. Het heeft succes gehad. Een derde criterium - ik put mij niet uit in alle mogelijke criteria, ik noem er maar drie - is dat, wanneer je de bestaande rechtsorde overtreedt, dat alleen dan toelaatbaar is wanneer alle pogingen om het legaal te doen hebben gefaald, wanneer je nergens gehoor kon krijgen. Want, wie de rechtsorde doorbreekt speelt met vuur. Maar dit is mijn tweede opmerking na de eerste. T.a.v. de concrete situatie op de Willemskade hebben wij het gevoel of in ieder geval de in druk dat bij deze kraakactie niet aan de criteria waarvan ik er een aantal noemde geheel is voldaan. Het is daarom dat - nu los van de technische uitvoering van wat daar door de politie is gedaan; niet dat wij daar tegen zijn, maar daar hebben wij geen mening over omdat wij ons daar niet voldoende in hebben verdiept - wij, vanwege het ontbreken van het voldoen aan die criteria, met het verdere beleid t.a.v. deze kwestie akkoord gaan, maar dat wij als P.v.d.A. wel, als er meer van deze of andere vormen van burgerlijke ongehoorzaamheid in onze gemeente zullen plaats vinden - waarom zou dat niet gebeuren, wij lopen niet achter, dacht ik, in Leeuwarden - de zaken kritisch zullen volgen zowel wat de acties als wat de reacties van de overheid daarop betreft. Het was, dacht ik, goed om deze kwestie wat principieel te benaderen. De hear Singelsma: It leit foar de han dat immen dy't üt in minderheitsgroepearring komt sa'f ik hjir ek as ienling sit yn dizze ried ut in formidden dat mient dat it regear in bipaelde groepearring oan alle kanten tokoart docht - it bigryp yllegaliteit fansels ek faker as ienkear yn syn diskusjes bilutsen hat. De skiednis is fol fan yllegale hannelingen, yllegale bannelingen dy't rjochfe binne tsjin de bisteande rjochtsoarder. Ik haw my in pear wike lyn noch skuldich makke oan sa'n yllegale hanneling doe't steatssekretaris Meijer sei dat it op 5 april ofroun wêze moast mei it aeisykjen. Ik haw doe gewoan sein: Dat siIIe wy hjir seis wol mei bipale. Hwannear't in steatssekretaris iensidich sunder de bifolking der yn to kennen in bipaelde hanneling trochset, in bipaelde wet ütfurdiget dan leit it yn de reden dat der forset tsjin komt. Wy hawwe de prosessen fan de Foka hawn, fan jonge minsken dy't by nacht en untei yn bipaelde gemeenten de strjitnammebuorden oerkalke hawwe om op dy manier oandacht to freegjen foar it probleem fan it Frysk. It is de fraech oft it de goede methoade is, ik haw op it studintekongres sein: Ik hie folle leaver hawn dat jimme yn Hams of Ljouwert mei in pot reade meny mar ien boerd under de ferve setten hiene. (De hear Ten Brug (weth.): Mar wol reade meny.) Ja, reade meny, hwant wy forwachtsje fan in regear dat sprieding fan macht en bisit yn syn findels skreaun hat dat it ek opkomt foar sokke dingen en rjocht docht oan minderheden. Wy hawwe yndertiid de aksje hawn fan Geert Jonkman silliger dy't gjin harkersbydrage leverje woe omt de Fryske utstjuringen eins oan de krapperein kamen of hielendal net pleats hiene. Wy hawwe allerhanne aksjes hawn yn it forline, ik neam yllegale utstjuringen fan allerhanne groepearringen; ik bidoel net de minsken dy't mar hwat de loft yn stjure, mar serieuze minsken hjir ek yn Fryslan dy't der efter stiene. Wy hawwe de aksjes fan de boeren hawn dy't mei trekkers op 'e dyk kamen. Wy moatte it bigryp yllegaliteit wol hwat prinsipieel binaderje. Wy bijowe us yn in hiel gefaerlike situaesje as wy (is neat oanluke fan de bisteande wetten en it kin maklik liede ta untjowingen sa't wy dy sjogge by de Palestinen en sa't wy dy sjogge by de leren en ek by oare groepen as bygelyks de Basken. As alle mooglike legale manieren dan neat üthelle hawwe dan kin ik my foorstel Ie dat in groep minsken nei oare methoaden grypt dy't de bisteande rjochtsoarder oantaeste. Hwa't it boek fan Imke Klaver lest dat krekt ütkommen is sil der ek allerhanne dingen yn tsjin komme dy't yngeane tsjin de i jochtsoarder fan dy tiid. Mar sa't de hear De Pree al sein hat, jo moatte wol bipaelde kriteria yn acht nimme wolle jo eins dit leste wapen gripe, ntl. it wapen fan it yllegael hanneljen. Foar my is it sa, ik soe der och sa hoeden foar wêze as it minskebloed kostje moat; as it, lit ik sizze, ütrint yn dingen hwer't it libben mei muoid is dan is der wol in sekere weromhaldendheitop syn plak. Ik forsmyt dus eltse yllegale aksje perfoarst net. Allinnich, hjir komt ek de rjochtsoarder yn it geding. Hjir wurdt troch de hear Van der Wal praet oer biwenners. Immen dy't myn hus binnenstapt en him der nestelet soe dan yn de eagen fan de hear Van der Wal in biwenner wêze. vDe heer Van der Wal: Niet in mijn ogen, maar volgens de wet. Daar zijn n.l. ook criteria voor.) Ik forstean under in biwenner noch altiten immen dy't mei tastimming fan de eigner him mei in ofspraek of in kontrakt haldf oan de rjochtsregels. Ik leau, wy moatte dochs dizze yllegale aksje dy't hjir pleats hawn hat mei oare eagen bisjen. It is foar my net de muoite wurdich om dit goed to praten; ik fyn dit ek net yn oerienstimming mei de rjochts regels dy't wy wend binne yn it underling maetskiplik forkear ta to passen. Ik leau, de plysje hie hjir miskien wol hwat flugger yngripe moatten. As it myn hus west hie dan hie ik se der gewoan üt slein, mar ja, dat mei ek wer net, miskien hie ik it ek oan de plysje oerlitten. Ik fyn wol dat, wol üs demokratysk bistel sin hawwe, wy dan ek op syn tiid wol ris hurd yngripe moatte. Ik bilibje it eltse dei mei argewaesje yn de Oasjestrjitte - dit giet oer de plysje -, ik haw forline wike in jonge dêr fan de fyts skuord hwanf dy ried my hast fan de sokken en ik krige in greate mule ta, it hie knikker op 'e kant west as ik hie foar de rjochter stien, hwant ik soe dy jonge in slach tsjin de kop slaen sa nidich waerd ik omt men dêr mar troch dy strjitte rydt op brommers en fytsen wylst dat forbean is. As men dit allegearre tastiet dan komt üs rjochtsoarder yn de takomst hielendal skeef to sitten. Ik bin bliid dat de hear De Pree dit punt fan de yllegale hannelingen oansnien hat en dat der in soarte diskusje oer yn de ried untstean kin. Ik fyn ek dat it kreakjen fan panden yn bipaelde omstannich- heden tastien wêze kin. Ik leau seis dat it foechsum is om to stellen as jo gjin ieten hawwe. En ek as jo gjin hus hawwe kin it yn bipaelde omstannichheden tastien wêze om der dan mar hwat oan to dwaen. Mar jo moatte jo dêrby wol halde oan bipaelde kriteria. De heer Schaafsma Ik wil hier maar een kleinigheid over zeggen. Nu de heer De Pree het begrip illegale handelingen heeft aangedragen lijkt het mij toch wel wenselijk twee dingen duidelijk van elkaar te scheiden. Het is vandaag 15 april en ik heb het gelukkig meegemaakt. Ik dacht dat in de oorlog de illegale handelingen een duidelijke zaak van vaderlandsliefde waren en een voorbeeld dat je niet onder alle omstandigheden wet en orde hoeft te accepteren van wie dan ook. Ik kan mij ook voorstellen dat, als men geen woning heeft en er staan woningen leeg en men is in zo'n grote getale woningzoekende, men uit nood dan maar een leegstaande woning betrekt. Er waren in Amster dam destijds woningen bij die al een halfjaar tot een jaar leeg stonden. Als je dan niets hebt dan neem je het; dat ben ik volledig met de heer Singelsma eens. Dan deugt er iets niet. Maar gelukkig dat ik zo oud ben dat ik het als kind allemaal heb meegemaakt wat het betekent om illegale hande lingen te moeten plegen. Als ik echter dit kinderachtige, snotneuzerige gedoe dat op de Willems kade heeft plaats gehad onder het begrip illegale handelingen moet zetten, dan schaam ik mij zonder meer. Want was hier illegaal handelen met een doel? In genen dele. Als het dan gebeurd is om daar de sloopactie te keren dan kan ik mij niet voorstellen dat men een dag daarna in het voormalige gebouw van de Raad van de Arbeid zat. Het was dus inderdaad een snotneuzerig gedoe. En dan zeg ik: Dat men kraakacties die in Amsterdam uit werkelijk menselijke nood gebeurd zijn kan vergelijken met deze zaak en dat men diezelfde wet kan aanroepen om zichzelf te protegeren dan noem ik dat een democratie waar nog heel wat aan moet veranderen. Ik ben het met de heer Singelsma eens, als het mij zou gebeuren dan zou ik ze er uit timmeren. (De Voorzitter: Dat zou ik maar niet doen want dan krijgt u de politie op uw dak.) (Gelach) De heer Heidinga: |n het algemeen is het standpunt dat mijn fractie - mijn achterban zou mis schien juister zijn - over deze zaken inneemt wel bekend. Ik wil dat standpunt natuurlijk met alle

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 8