Ml* sJZZacr
2
lijkt mij wel toe dat het bruggetje daar wordt gehand
haafd zoals het is. Nu is mijn vraag: Is dit misschien
zo gebeurd omdat het op de een of andere situatie
m.b.t. het verkeer wacht? Het is n.l. nu al het smalste
gedeelte van de Bonke en het wordt gewoon een flesse-
hals. Het bestaande bruggetje is ook erg laag, veel
lager dan de Bonkebrug nu is. Ik vraag dus of dit een
reden heeft en hoelang dit eventueel nog zal duren.
Juist bij dat Tolhuis is het een erg nare situatie. Dat
dus wat betreft het verbeteren van de Bonkevaart.
U stelt ons voor een stukje grond te kopen van de heer
Mellema gelegen aan de oostzijde van de Dokkumer Ee
in Snakkerburen. Juist op dit driehoekje rust nu nog
de zuidelijke poot van het Bonkehout. Wij hebben in
deze raad al enige malen een poging gedaan om de
sluiting van het Blokkepad langs de Dokkumer Ee van
Snakkerburen naar de Eebrug ongedaan te maken. Het
is vandaag voor ons de laatste kans om dit nogmaals
te proberen. Vanavond stond in de krant dat morgen
het oude bruggetje wordt verplaatst omdat een stukje
daarvan wordt gebruikt voor de nieuwe brug die in
aanbouw is in Snakkerburen. Wij hebben hier al eer
der gezegd dat wij het ontzettend jammer zouden vin
den als het Blokkepad gesloten zou worden voor het
publiek omdat het Lekkumerend is gespeend van
iedere recreatieve mogelijkheid. Juist met het nieuwe
bruggetje er bij zou dit een prachtig ommetje worden.
Wij willen hiertoe een motie indienen die als volgt
luidt:
„De raad der gemeente Leeuwarden, bijeen op 12
mei 1975, draagt b. en w. op onderhandelingen te ope
nen met alle eigenaren van het z.g. Blokkepad gelegen
langs de oostzijde van de Dokkumer Ee met het doel
dit pad toegankelijk te houden voor het publiek."
De motie is mede-ondertekend door de heer Geerts.
De heer Van der Wal: Ook wij hebben in het ver
leden altijd gepleit voor het handhaven van het Blok
kepad; wij blijven dat nu ook doen. Wij zullen daarom
de motie van mevr. Visscher en de heer Geerts steunen.
De heer Kijpma (weth.)Ik zal maar beginnen
met het voorste gedeelte van de Bonkesloot; daar be
doel ik het gedeelte mee dat bij de Dokkumer Ee ligt.
Het is inderdaad zo dat morgen zal worden begonnen
met de aanleg van een nieuw heechhout dat iets ver
der het Lekkumerend in zal komen te liggen. Dat
nieuwe bruggetje zal samengesteld worden uit een
aantal nieuwe delen alsmede uit een aantal delen van
het oude bruggetje. Dat betekent dus dat uitvoering
wordt gegeven aan een beslissing van de raad om het
voetpad langs de Dokkumer Ee aan het verkeer te ont
trekken en de overeenkomst die met een aantal eige
naren van panden langs het pad is gesloten na te
komen. Dat is de situatie zoals die op het ogenblik
bestaat. Ik dacht dat het nauwelijks mogelijk was om
op dit moment raadsbesluiten die in het verleden geno
men zijn en die morgen tot uitvoering komen op deze
termijn nog terug te draaien. Wij hebben in de raad al
herhaalde malen over de Bonkevaart en het Blokkepad
gesproken en de raad heeft een aantal beslissingen
genomen en die ook bij herhaling bevestigd. Morgen
wordt dus uitvoering gegeven aan de beslissingen van
deze raad en ik zie niet in dat het college in staat is
om morgenochtend voor 7 uur te voorkomen dat het
bestaande bruggetje verdwijnt. Het zal hoogstens zo
kunnen zijn dat, als u meent dat er twee bruggetjes
moeten komen op een afstand van minder dan 100
meter van elkaar, u het college opdracht kunt geven
aan de monding van de Bonke een nieuwe brug te
maken, maar de monding van de Bonkevaart wordt
aanmerkelijk verbreed en dat betekent dat er ook een
heechhout moet komen van aanmerkelijk grotere af
metingen dan het huidige heechhout. Ik meen dus dat
ik de raad niet kan adviseren de motie die mevr. Vis
scher heeft ingediend aan te nemen, want wij zijn m.i.
op het ogenblik niet in staat om uitvoering te geven
aan die motie; daarvoor is de tijd om tot een dergelijk
overleg te komen veel te kort, de zaak is in een te ver
gevorderd stadium.
Mevr. Visscher heeft ook een aantal vragen gesteld
over het andere eind van de Bonke. Ik moet zeggen
dat ik daar niet op voorbereid was. Zij heeft mij wel
een hint gegeven dat ik daar eens naar moest kijken,
maar ik verkeerde in de veronderstelling dat het daar
bij ging om de kant van de Dokkumer Ee. Ik was mjj
er niet van bewust dat er ook aan de andere kant nog
problemen zouden zijn. Ik dacht dat de problemen niet
van zo grote importantie waren dat daar in een later
stadium als dat nodig is niet een oplossing voor ge
vonden kan worden. Ik ben wel bereid mevr. Visscher
over een paar dagen precies in te lichten over de situa
tie daar, maar ik weet dat op dit moment niet.
Mevr. Visscher-Bouwer: Natuurlijk weet ik ook
wel dat de raad heeft besloten tot het afsluiten van
het Blokkepad; er was echter een zeer kleine meer
derheid. Het tweede argument van de wethouder is
dat de nieuwe brug en de oude brug op minder dan
100 meter van elkaar zouden liggen. De situatie is
daar dusdanig dat je op het ene bruggetje staande
het andere niet kunt zien. Als ik wil zien hoe ver
men gevorderd is met het nieuwe bruggetje moet ik
er helemaal heen lopen omdat er een bocht in de
vaart ligt. Het zou toch een heel aardig ommetje
worden omdat je niet rechtstreeks van het ene brug
getje naar het andere kunt lopen. De wethouder zegt
verder dat de monding van de Bonke flink verbreed
zal worden. Dat is inderdaad zo als wij vanavond dat
stukje grond aankopen van Mellema; daar rust een
poot van het bruggetje op. Maar als wij het niet aan
kopen hoeft het niet. Als de raad mijn motie ver
werpt kunnen wij het natuurlijk rustig aankopen, maar
op zichzelf hoeft die monding niet breder. Die heeft
altijd deze breedte gehad en vroeger voeren er grote
tjalken door, dus dat is geen bezwaar. Ik wil daarom
toch mijn motie wel handhaven. De wethouder heeft
gezegd dat hij het niet zo vlug zal kunnen voorkomen,
maar er komt nog een ander argument bjj dat ik nu
wel naar voren wil brengen. Ik ben er vanmiddag heen
gewandeld en heb daar met een aannemer gesproken.
Ik heb later de dienst gebeld en gesproken met de heer
Klaver. Ik heb hem gevraagd waar wij als het midden
dek van het bruggetje weggehaald wordt langs moeten
naar de stad. Hij zei: Dat weet ik ook niet. Ik heb toen
gevraagd hoe lang het duurt en hij antwoordde dat dat
een paar maanden zou zijn. Wanneer dus het midden
dek van het oude bruggetje morgen weggehaald wordt
en op de al geplaatste pijlers voor het nieuwe brugge
tje geplaatst wordt dan zitten wij minstens 2 maanden
zonder verbinding. Dan kan niemand meer het gaat
mjj vooral om de oudere mensen bij een stadsbus of
winkel komen. Dat zou ook een argument zijn om het
bruggetje toch te elfder ure te laten staan, al zou het
dan niet zijn voor het open houden van het Blokkepad.
Als het Blokkepad wel zou worden afgesloten dan zal
toch gezorgd moeten worden dat wij een verbinding
houden tot het nieuwe bruggetje klaar is. Er is van
een talud nog geen sprake, er staan alleen een paar
palen in de vaart en daar wordt het middendek van
het oude bruggetje morgen op gelegd. Dat is de feite
lijke situatie. Ik ben er met opzet heen gewandeld en
heb toen de dienst gebeld waar men het mij zo ver
telde. Ik vind dit werkelijk een argument om toch nog
te trachten het oude bruggetje er zolang te laten. Ik
wil mijn motie toch maar handhaven.
De Voorzitter: U overvalt ons nu met een aantal
dingen waar wij niet op voorbereid zijn; dat vind ik
wel een beetje jammer.
Mevr. Visscher-Bouwer: Ik wil toch wel even zeg
gen dat ik dit ook pas vanmiddag om 5 uur te weten
ben gekomen. Ik las het in de krant. Toen ben ik er
heen gewandeld om te kijken. Er was daar een aan
nemer die er mij over vertelde. Daarna heb ik de
dienst gebeld. Sorry, maar ik wist ook niet eerder dat
het bruggetje zou worden weggehaald.
De Voorzitter: Ik doelde met mijn opmerking ook
op de motie die u hebt ingediend. Er is destijds in de
raad uitvoerig gediscussieerd over deze zaak. Ik her
inner mij dat de raad van mening verschilde m.b.t.
het al dan niet sluiten van het pad. Weth. Tiekstra
heeft deze kwestie verdedigd; hij heeft toen een aan
tal argumenten op tafel gelegd waarna de meerder
heid van de raad heeft gezegd: Helaas kan het pad
niet gehandhaafd blijven. Daarom ben ik wat verbaasd
dat u plotseling deze motie indient.
3
De heer Heidinga: Ik vind dit een bijzonder nare
zaak. Ik ontzeg de raadsleden natuurlijk helemaal niet
het recht om steeds maar weer over dezelfde zaak te
beginnen en steeds maar weer stemmingen te vragen;
dat is nu eenmaal de vrijheid van de raadsleden. Ik
dacht dat dit de vierde maal was dat wij deze kwestie
bespreken. Ik zou, via u, mijnheer de voorzitter, graag
één ding aan mevr. Visscher willen vragen. Stel dat
wij dit besluit nemen, betaalt mevr. Visscher dan de
schadevergoedingen die wij aan de bedrijven hebben
uit te keren Zo niet, wie meent zij dat die vergoedin
gen dan moet betalen? Het is n.l. zo dat wij die ter
reinen aan de bedrijven hebben verkocht met de toe
zegging in de koopacte dat het Blokkepad aan het
openbaar verkeer zou worden onttrokken. Wij hebben
dat al heel lang getraineerd, maar die mensen hebben
rechten. Die rechten zullen wij weer moeten afkopen
en dat zal vermoedelijk via de onteigeningsprocedure
gaan. Ik schat dat daar enige tonnen mee gemoeid
zijn. Dat moet de gemeente betalen. Ik zeg nogmaals,
wij kunnen toch niet eeuwig weer op dezelfde dingen
terugkomen en steeds maar weer als er een besluit
tot uitvoering komt of haast tot uitvoering komt pro
beren het weer aan kant te krijgen. Wij moeten toch
ook een klein beetje de stand van de raad als bestuur
der van deze gemeente in acht nemen.
Een heel andere zaak die mevr. Visscher aanvoert
dat houdt hier eigenlijk helemaal geen verband mee
is de bereikbaarheid van Snakkerburendat is een heel
ander punt. Maar als u het mij toestaat dan wil ik de
dienst graag een hint geven. Wij hebben enkele jaren
geleden de nieuwe Potmargebrug aangelegd en toen
hebben wij zo lang bij de Keetbuurt een praam gelegd
met uitritten. Ik dacht dat wij die praam zelf had
den op de Gemeentewerf. Dit is een „sinterse negoasje".
Wat die bereikbaarheid betreft kan de Dienst Stads
ontwikkeling met bijzonder geringe kosten een tijde
lijke voorziening maken die Snakkerburen uit het iso
lement houdt.
Mijn fractie is er faliekant op tegen om telkens maar
weer te peuteren aan genomen besluiten en zeker als
ze in een stadium zijn dat ze al in uitvoering zijn. Dat
is des raads onwaardig.
De heer Ten Hoeve: Nog even een paar opmer
kingen. Mevr. Visscher heeft gevraagd om te onder
zoeken of de openstelling van het Blokkepad mogelijk
is. Over de verdere consequenties heeft zij nu nog
niet gesproken. Het gaat nu niet om openstelling maar
om het onderzoeken of de mogelijkheid daartoe aan
wezig is.
De heer Heidinga zegt dat wij niet op besluiten die
de raad heeft genomen terug mogen komen. (De heer
Heidinga: Ik zei: niet steeds.) Ik ben het volstrekt
niet met hem eens. Het is zo dat in een bepaalde raads
periode besluiten worden genomen. Na afloop van die
raadsperiode worden de beslissingen die de gemeente
raad en de verschillende fracties hebben genomen ge
toetst en dan zijn er verkiezingen. Bij die verkiezingen
spreken de mensen zich uit, dan laten zij een aantal
dingen heel duidelijk blijken. Door die verkiezingen
treden er verschuivingen op. Daardoor zullen dingen
die mogelijk al eens eerder aan de orde zijn geweest
opnieuw ter discussie worden gesteld omdat de men
sen zich opnieuw hebben uitgesproken. Dat recht moe
ten wij overeind houden, ook hier. De raad heeft het
recht om op in een bepaalde periode genomen beslis
singen terug te komen. Daarnaast speelt nog een rol
dat er steeds dingen veranderen waardoor wij genood
zaakt kunnen zijn op bepaalde zaken terug te komen.
Wij kunnen nu op dit moment niet meer zo redeneren
als wij 2 of 3 jaar geleden hebben gedaan.
De heer Bijpma (weth.): Ik dacht dat voorkomen
moest worden dat de verbinding tussen Snakkerburen
en de stad niet meer mogelijk is. Ik zeg u toe dat er op
korte termijn hopelijk op zo korte termijn dat de
situatie die dreigt te ontstaan voorkomen kan wor
den maatregelen zullen worden getroffen waardoor
de verbinding tussen Snakkerburen en de stad in stand
blijft, hoe dan ook. (Mevr. Visscher-Bouwer: Sorry
dat ik even interrumpeer, maar de heer Heidinga heeft
een oplossing aangegeven die niet mogelijk is. Er is
daar scheepvaart; er moeten ook beroepsmensen
langs.) U mag van mij niet verlangen dat ik op dit
moment een pasklare oplossing geef. Maar net zo goed
als u er om 5 uur mee geconfronteerd werd ben ik
er om kwart voor 7 mee geconfronteerd. Ik heb ge
probeerd om nog een informatie te krijgen maar dat
is maar een zeer beperkte informatie geworden. De
verbinding tussen Snakkerburen en de stad moet, hoe
dan ook, gehandhaafd blijven. Daartoe zal het college
de nodige stappen ondernemen.
T.a.v. de verbreding van de monding van de Bonke
moet ik zeggen dat er destijds toen het plan is ont
wikkeld nadrukkelijk door de raad op is gewezen dat
de ingang van de Bonke zoals die nu is zeer grote
bezwaren had. De raad heeft er toen bij het college
op aangedrongen om deze monding een zodanig ka
rakter te geven dat het overzicht dat in die bocht no
dig is bereikt wordt. Dat is een zeer nadrukkelijke
wens geweest van verschillende raadsleden uit diverse
fracties. Aan dat verzoek is dus gehoor gegeven. Er
zijn verschillende alternatieven bekeken. Verbreding
van de monding was mogelijk door aan de ene kant
grond aan te kopen, die was ook mogelijk door aan de
andere kant grond aan te kopen; beide zijn geprobeerd
en uiteindelijk resulteert hier deze oplossing. U kunt
de aankoop wel of niet afstemmen. Het niet verbreden
van de monding zou duidelijk in tegenspraak zijn met
verlangens die de raad destijds aan het college ken
baar heeft gemaakt.
Wat het Blokkepad betreft, daarover heeft de raad
een aantal beslissingen genomen. Er is een privaat
rechtelijke overeenkomst met een aantal mensen aan
gegaan. Of dat allemaal terug te draaien is weet ik
niet. De vorige raden hebben dat niet gewenst, als
deze raad het wel wenst dan zal hij dat moeten be
slissen. In het algemeen zitten er bezwaren aan het
feit dat raadsbesluiten voor eeuwig vast zouden staan,
maar u moet zich ook wel realiseren dat, wanneer
raadsbesluiten, vooral wanneer zij in het stadium van
uitvoering zijn, worden teruggedraaid en besluiten wor
den genomen die volkomen in tegenspraak zijn met
het beleid dat de raad vastgesteld heeft, dat voor de
continuïteit van het beleid en voor enige zekerheid in
het rechtshandelen niet bevorderlijk is. Meer kan ik
er niet van zeggen.
De Voorzitter: Ik zou nog één opmerking willen
maken n.a.v. hetgeen de heer Ten Hoeve heeft opge
merkt. Ik moet het als voorzitter stellig aan de raad
overlaten in hoeverre men al dan niet op eerder ge
nomen beslissingen terug wil komen dan wel beslis
singen wil corrigeren. Dat is inderdaad de heer Hei
dinga zei dat ook aan de raad. Ik moet wel op
merken en dan sluit ik aan bij wat de wethouder
net opmerkte dat iedere raad er zich van bewust
behoort te zijn dat, wanneer wij als uitvoerend orgaan
beslissingen van de raad aan het uitvoeren zijn en er
al bepaalde handelingen hebben plaats gehad, de raad
niet meer ongestraft die beslissingen terug kan draai
en. Dat onderscheid zou ik wel willen maken.
Wij kunnen de discussies nu afsluiten. De wethou
der heeft namens het college toegezegd dat hij zal
trachten de verbinding tussen Snakkerburen en de
stad te continueren. U mag er op vertrouwen dat hij
dat waar maakt. Dat is een op zichzelf staand pro
bleem. Het tweede punt is de motie van mevr. Vis
scher en de heer Geerts. Wordt die motie gehand
haafd? (Mevr. Visscher-Bouwer: Ja.) Dan breng ik
die in stemming.
De heer De Vries (weth.): Ik zou graag een stem
verklaring af willen leggen. Ik heb 2 jaar geleden de
beslissing van de raad om het Blokkepad af te slui
ten pertinent onjuist gevonden. Ik vind die beslissing
nog steeds onjuist. Ik zal daarom de motie van mevr.
Visscher steunen waarin zij vraagt een onderzoek in
te stellen naar de mogelijkheid het pad alsnog open
te houden.
De Voorzitter: Ik zal de motie nog een keer voor
lezen. Hij luidt:
„De raad der gemeente Leeuwarden, bijeen op 12
mei 1975, draagt b. en w. op onderhandelingen te ope
nen met alle eigenaren van het z.g. Blokkepad gele
gen langs de oostzijde van de Dokkumer Ee met het
doel dit pad toegankelijk te houden voor het publiek."