26 discussie is geweest waarbij de meerderheid van de raad uitdrukkelijk heeft gezegd: Geen stalling van auto's en fietsen bij de net gerestaureerde Waag. Er is toen zelfs nog gezegd: Zet die fietsen dan maar in de rekken op het Ruiterskwartier; men moet dan dat eindje door de Lombardsteeg maar lopen. Uiteindelijk heeft de raad uit egards tegenover de bank besloten om 5 parkeerplaatsen voor auto's toe te laten; de meerderheid was echter van mening dat de fietsenrekken er niet moesten komen. Het voor stel t.a.v. het Ruiterskwartier is niet doorgegaan en dat krediet is verlopen; het is niet overgeboekt naar een volgend jaar. Dat is ook geen probleem. Het derde punt is dat er in de raadsbrief staat: "Wij stellen u dan ook voor voor de onderhavige werkzaamheden opnieuw een krediet ter begroting te brengen. Het in 1972 geraamde krediet is niet voldoende om de huidige kosten te dekken." Dat is ook geen probleem; wij hebben in 1972 een besluit genomen en waarom zouden wij het nu niet weer besluiten. Maar dan staat er verder: "Rekening houdend met een uitbreiding van het plan met 40 plaatsen bij de Waag is het thans noodzakelijk" enz. En dat is het punt, want dat is nu juist door de meerderheid van de raad destijds uitdrukkelijk verworpen. Ik vind het daarom eigenlijk een tikkeltje onsportief om het nu op deze verborgen plaats in een raadsbrief te stoppen. Het was beter geweest (De Voorzitter: Het is geen verborgen plaats.) Het was m.i. beter geweest om het als afzonderlijk punt op de agenda te zetten. Ik vind dit niet de plaats om deze zaak opnieuw naar voren te brengen. De slotzin luidt: "De kosten van 13.300,— kunnen worden gedekt door de raming van de post voor onvoorziene uitgaven (volgno. 650) met dit bedrag te verlagen." Toen ik dit las heb ik gedacht: Hadden wij maar zo'n potje waarmee wij de financiering van het opbouwwerk konden dekken, want fietsenrekken worden kennelijk gemakkelijker gefinancierd en de kosten worden gedekt uit de post onvoorziene uitgaven. Ik vind dat het college het voorstel t.a.v. de 40 plaatsen bij de Waag terug moet nemen en dat het bij een volgende gelegenheid dit punt, als dat strikt noodzakelijk gevonden wordt, maar als een afzonderlijk punt op de agenda moet zetten. Ik ben eigenlijk van plan om tegen dit voorstel te stem men en ik overweeg zelfs een motie in te dienen om de eenvoudige reden dat de meerderheid van de raad destijds uitdrukkelijk heeft gezegd dat dit niet moet gebeuren. Als wij toestaan dat er naast die 5 auto's - er mag rustig gesteld worden dat het er meestal 10 of meer zijn; het pleintje staat vol - ook nog 40 fietsenrekken komen dan staat het plein binnen de kortst mogelijke tijd helemaal vol fietsen De hear Miedema: Ik kin it forhael fan de hear Bouma hiel goed bigripe; ik leau dat hy gelyk hat dat hy herinneret oan de diskusje fan in pear jier lyn. Mar hy giet wol hwat fier nei myn bitinken as hy seit: Ik stim tsjin dit foorstel. Ik kin my net foarstelle dat it kolleezje neat mear wit fan dy diskusje; it sil wol ridlike arguminten hawwe om dit punt op de agenda to setten. Ik soe dy arguminten earst hearre wol Ie foar't ik de hear Bouma folgje mei hjir tsjin to stimmen. It stiet op de agenda (De hear Bouma: Ik stim net tsjin it foorstel, ik stim tsjin dy 40 plakken.) Ja, mar ik wol graech earst witte hwerom it kolleezje dy 40 plakken der hawwe wol. Wy moatte reëel wêze en it kolleezje de kans jaen dy 40 plakken to fordigenjen. (De hear Buising: It is ek noch mar earste ynstansje; dat komt dochs noch wol.) (De hear Bouma: Der hie in düdlike motivearring by stean moatten.) (De Voorzitter: Wij zijn nog lang niet aan het stemmen toe; de verklaring van de wethouder krijgt u nog wel.) Ik bin klear. De heer Rijpma (weth.): Allereerst de opmerking dat dit als een afzonderlijk punt op de agenda had moeten staan. Naar mijn mening staat het helemaal niet op een verborgen plaats en staat het duidelijk op de agenda. Dit stuk maakt deel uit van de raadsstukken. Onder Gemeentebegroting, punt 4 staat: Fietsenstalling Ruiterskwartier en ten westen van de Waag. Het is dus nadrukkelijk aan gekondigd als onderwerp van discussie. Ik zie geen enkele reden waarom deze plaats minderwaardig zou zijn aan een afzonderlijk vel papier. Er is dus ook geen enkele bedoeling geweest - dat is een veronderstelling die ik per se afwijs - om hef ergens tussen te frommelen of iets dergelijks. De raad bekijkt deze stukken en het is geen enkele keer gelukt, als dat al de bedoeling zou zijn, ergens iets tussen te frommelen. Het is dus duidelijk een punt van de agenda. De raad heeft indertijd uitgesproken dat op het gedeelte ten oosten van de Waag, dus op het ter rein dat aansluitend aan de St. Jacobsstraat ligt, geen fietsenstalling mag komen. Daar komt dus ook geen fietsenstalling. De discussie ging toen over het plaatsen van rekken aan de wallekant; die mochten er niet komen en die komen er ook niet. Wij zijn op het ogenblik met een aantal mensen bezig te bekijken of aan het verzoek van de raad om dat plein een functie te geven kan worden vol daan. Er is een exploitant die het duidelijk wil betrekken bij de activiteiten die in de binnenstad passen en ik hoop dat dat deel van het Waagplein - ik heb de tekeningen van het voornemen gezien - straks een plezierige functie zal krijgen in het gebeuren van de binnenstad zoals wij dat graag op de 27 Nieuwestad en in de omgeving daarvan willen hebben. Waf dat betreft zijn wij nog steeds in de lijn van de beslissing die de raad indertijd heeft genomen. Het plekje waar het hier om gaat is de plaats waar op het ogenblik voortdurend 5 clandestiene auto's staan. In overleg met de betrokkenen op de Nieuwestad, zowel de winkeliers als degene die hef restaurant in de Waag exploiteert als degene die de bank exploiteert, zijn wij tof de conclusie gekomen dat hef aanwijzen van een plek voor 40 fiet sen er in belangrijke mate toe kan bijdragen dat tegen de Waag aan en op hef trottoir gegooide fiet sen in rekken komen te staan. Bij V. en D. liggen ze ook nog steeds. Wij zoeken duidelijk naar een alternatief waarbij de politie rechtens maar ook moreel kan zeggen: Je hoeft je fiets hier niet neer te gooien, er is plaats voor op het Ruiterskwartier en er zijn rekken bij de Waag. Het plan is de rek ken naast de bloembakken te plaatsen. Die bloembakken blijven de scheiding met het Waaggebouw. Er is voldoende ruimte voor het parkeren en deparkeren van de auto's. Achter de uitrit van de auto's is naar het oordeel van de Verkeerscommissie, die hier verschillende keren over gesproken heeft, voldoende ruimte voor 40 fietsen zonder dat het Waagplein en de Nieuwestad ontsierd worden. Die rekken zouden op die plek een goede functie kunnen vervullen. Op basis van deze overwegingen is het college meegegaan met de suggestie van de Verkeerscommissie om op deze plaats rekken aan te brengen voor 40 fietsen. Ik geloof dat het een goede oplossing is die goed past in de functie van de Nieuwestad. Daarom beveel ik het aannemen van dit krediet dan ook van harte aan. De heer Bouma: De wethouder heeft mij niet kunnen overtuigen. Er is een fietsenbergplaats aan de Stationsweg en er staan fietsenrekken op de Oude Veemarkt, maar toch worden er clandestien fietsen in de omgeving van de ingang van het station neergegooid. Er zijn vijf parkeerplaatsen voor auto's bij de Waag, maar er staan vaak tien auto's. Er staan fietsenrekken langs de gracht van de Nieuwe stad; daar zou u nog best rekken voor 40 fietsen bij kunnen plaatsen. Op die plaats is het toegestaan en waarom zou u dat niet uitbreiden. Wij hebben toen uitdrukkelijk in de raad gezegd dat er geen fietsenrekken bij de Waag moesten komen. Desondanks worden er clandestien fietsen neergezet. Gaat u nu in de trant van de wethouder rekken zetten bij de Waag omdat er anders toch clandestien fietsen geplaatst worden, zou u ze eigenlijk ook moeten zetten voor hef stafion omdat er anders clandestien toch fietsen staan. Ik vind dit een verkeerde weg. Er zijn plaatsen waar de fietsen gestald kunnen worden; dat is langs de gracht aan de Nieuwestad. Zet daar nog een paar rekken bij en de zaak is opgelost. Ik begrijp dit niet, hoor. Ik zal maar een motie indienen m.b.t. de fietsenrekken op het Waagplein. (De Voorzitter: U hoeft toch geen motie in te dienen als u tegen wilt stemmen.) Het gaat mij alleen om die 40 plaatsen op het Waagplein. Ik ben niet tegen de rekken op hef Ruiterskwartier; die zitten ook in dit voorstel. De Voorzitter: Dan splitsen wij het voorstel. Het Ruiterskwartier is geen probleem. Ik vraag dus alleen wie tegen de fietsenrekken op het Waagplein is. (De heer Ten Hoeve: lk wil wel dat er over het voorstel gestemd wordt.) Ja, wij lichten dat deel van het voorstel er uit. (Mevr. Brandenburg- Sjoerdsma: Ik begrijp hef niet. Is er een motie? Hoe luidt die dan?) Die is er niet. Ik heb net gezegd dat als wij hef voorstel uitelkaar halen er geen motie hoeft te worden ingediend. Ik breng straks apart in stemming het punt van al dan niet fietsenrekken op het Waagplein. Dan is een motie over bodig. Mevr. Brandenburg-Sjoerdsma: De heer Bouma heeft ook nog het plaatsen van een aantal fietsen rekken langs de gracht in het geding gebracht. Op het ogenblik is het zo dat tegenover Burmann aan de Nieuwestad, dus ten westen van de Langepijp aan de noordzijde van de Nieuwestad, nog plaats is voor het parkeren van 5 auto's. Daarna komen de fietsenrekken. Als wij nu die autoplaafsen opruimen dan kunnen daar toch wel rekken voor 40 fietsen komen? Waarom doen wij dat niet? De Voorzitter: Als ons voorstel t.a.v. het Waagplein wordt afgestemd dan kunnen wij ons opnieuw beraden; dan kunnen wij deze suggestie in de overwegingen betrekken. Het gaat er op dit moment om dat wij een voorstel hebben gedaan in overleg met een aantal instanties. Daar moet een uitspraak van de raad over komen. Als de raad dit voorstel afstemt dan moeten wij ons er over buigen waar het dan wel kan. Mevr.Smit: Ik vind het merkwaardig dat wij praten over een krediet voor iets dat al uitgevoerd is. De fietsenrekken op het Ruiterskwartier zijn er al enige maanden. Ik vraag mij af hoe dat zit. (De Voorzitter: U bedoelt dat die rekken daar al staan?) Ja, het is intussen zelfs al weer een keer ver anderd. (De hear Miedema: It kredyt foar de foroaring komt de folgjende kear!) (Laitsjen)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 14