34 dat je eerst zoekt naar vormen, naar een politieke en democratische structuur die bestand is tegen een geweldige macht die samenhangt met het op deze wijze verzamelen en gebruiken van informatie. Ik denk dat het altijd zo geweest is dat wij technisch minder konden dan wij wilden en dat het nieuwe van onze tijd is dat wij technisch misschien wel veel meer kunnen dan wij zouden moeten willen. Het klinkt misschien een beetje moeilijk, maar het lijkt mij een erg fundamenteel punt. Mis schien zouden wij op een aantal gebieden - dit zou er dan één zijn - moeten zeggen: Wij kunnen technisch gezien dit hele systeem gaan opzetten, maar wij moeten het voorlopig althans maar niet willen en dus ook niet doen omdat wij anders.onze vrijheid bezig zijn te verkopen aan nieuwe machten, aan moderne afgoden eventueel. Om deze reden zullen, tenzij wij overtuigd worden - die mogelijkheid is er natuurlijk altijd -, een aantal mensen uit onze fractie tegen dit voorstel stemmen. Tenslotte 3 concrete vragen. In de eerste plaats deze. Betekent het voorstel zoals dat hier op tafel ligt de invoering van een centraal persoonsnummer in Leeuwarden? Mijn tweede vraag is deze. Is het uw bedoeling dat er ook in onze gemeente een permanente werkgroep komt ter bewaking van de privacy? Mocht dat nog niet in de bedoeling liggen, bent u dan bereid om op zijn minst zo'n werkgroep in het leven te roepen? Mijn derde en laatste vraag is: Wie bepaalt in onze gemeente welke gegevens nu en in de toekomst verzameld zullen worden? Er worden eindeloos veel voorbeelden genoemd van wat allemaal wel niet zou kunnen. Wie bewaakt dat en wie heeft er de zeggenschap over wat aan informatie ingewonnen zal worden? Komt ook daarvoor een werkgroep of iets dergelijks en, zo niet, bent u bereid om er voor te zorgen dat er wel een orgaan voor komt? De heer Meijerhof: Het gaat bij dit voorstel om twee zaken, niet alleen om de automatisering van de bevolkingsadministratie, maar ook om - dat is het tweede voorstel - de tijdelijke huisvesting van het bureau Bevolking in de Beurs. Wij zijn op de hoogte van de slechte huisvesting van de afdeling Bevolking. Als wij hier vanavond mochten besluiten om over te gaan tot automatisering van de bevolkingsadministratie houdt dat zonder meer in dat de afdeling zal moeten verhuizen van het pand waarin men nu gehuisvest is naar de Beurs. Mijn vraag is: Als wij niet gaan automatiseren, is het dan mogelijk dat de afdeling Bevolking gedurende twee jaar nog blijft op de plaats waar die nu zit? Daarmee zou dan de angst die bij een aantal mensen leeft dat de Beurs niet op tijd leeg komt voor de Openbare Bibliotheek misschien ook van de baan zijn. Ik zou daar graag een antwoord op willen hebben. Dit zou ons - dat komt er ook nog bij - 75.000,besparen. Dan nu de automatisering. U heeft in de begroting een ruimte van 250.000,die voor 1975 niet geheel nodig zal zijn; vandaar dat u daar ook gemakkelijk de 75.000,af kunt halen die voor de tijdelijke huisvesting noodzakelijk is. Aan die 250.000,zult u voor 1976 niet genoeg hebben want volgens het rapport komen wij op een kostencijfer van 306.550,Hierbij zou ik een paar opmerkingen willen maken omdat naar mijn mening die 306.550,toch nog aan de lage kant is. Op blz. 19 van het rapport zien wij dat onder het hoofd "eenmalige kosten" een bedrag van 18.000,voor extra personeel is uitgetrokken. Dat extra personeel bestaat uit één man extra tot de visuele controle; bij de visuele controle zijn nog eens 75 manweken noodzakelijk om dit tot een goed einde te brengen, of, wat logischer is, I5 manjaar. Bij de jaarlijkse kosten ontbreekt, terwijl u toch in het rapport steeds weer over statistische overzichten spreekt die uit het systeem gehaald kunnen worden, een kostenbegroting van hetgeen deze overzichten zullen kosten. Wij mogen dit, dacht ik, toch wel gauw op 10 cent per regel stellen. Er kan, als ik het zo in het rapport lees, heel wat uit komen en er is ook heel wat nodig, hetgeen ook uit het rapport blijkt. Verder wil ikeveningaanopwatuopblz.il "direct realiseerbare voordelen" noemt. Als eerste voordeel noemt u dat de computer in bepaalde gevallen automatisch mutaties kan afleiden uit de basismutaties. U noemt als voorbeeld het gezinshoofd dat gaat verhuizen; de computer kan dan de gezinsleden automatisch mee verhuizen. Als vader er tenminste niet alleen tussenuit gaat, want dan loopt de zaak natuurlijk in de soep. Als tweede voordeel noemt u dat u denkt minder gebruik van de persoonskaarten te hoeven maken. Daar staat natuurlijk de tijd tegenover die u nodig hebt de terminals te bedienen; daar gaat ook gauw I5 minuut in zitten. In het begin zult u de mutaties via de ponsband laten muteren zodat een bestana niet op elk moment bij is; dat gebeurt de eerste tijd dus niet via de terminals. Dat brengt natuurlijk het gevaar met zich mee dat, vooral als er wat storingen zijn op de lijn of als de terminals bezet zijn - er zijn maar 4, wat wat aan de krappe kant is -, toch nog weer een beroep moet worden gedaan op het kaartsysteem dat er in zit. De verbetering van de werkomstandigheden op de afdelingen is een voordeel dat ik onderschrijf, maar dat valt m .itoch niet onder het hoofd: direct realiseerbare voordelen. Ik dacht dat de nadelen in eerste instantie groter zullen zijn dan de voordelen; dit lijkt mij meer een voordeel op iets langere termijn. Onder aan blz. 12 noemt u een voordeel op langere termijn dat volgens mij een onecht voordeel is. Er staat: "door automatisering moet de behoefte aan informatie, het aanbod van informatie en de informatie- 35 produktie nauwgezet geanalyseerd en op elkaar afgestemd worden; bezinning op het informatieproces." Dit is natuurlijk niet alleen een zaak die bij een geautomatiseerd informatieverwerkingssysteem plaats vindt; dat hoort bij elk informatieverwerkingssysteem plaats te vinden. Het voordeel - als u het zo wilt noemen - bij de computer is dat u hier gewoon gedwongen wordt, terwijl u het bij een niet- geautomatiseerd systeem nog wel eens achterwege kunt laten. Op de pagina's 14 en 15 gaat het over de diverse statistische overzichten. Ik dacht dat wij er wel voor moeten waken dat wij geen overzichten krijgen die alleen maar voorpaginanieuws zijn, zoals vorige week een berichtje over calorieën e.d. in de krant stond; dat is dan duur nieuws. Over de privacy heeft mijn fractiegenoot De Pree al even gesproken. Ik dacht dat het ook technisch een moeilijk probleem was om een goed werkbaar systeem te combineren met een veilig systeem. Als er allerhande codes moeten worden gebruikt voor de toegankelijkheid van het systeem werkt dat natuurlijk wel vertragend. Dan iets over de invoering van het systeem (blz. 28 van het rapport)Ik krijg eigenlijk de indruk dat de gemeente Leeuwarden hier weer voorop loopt wat de invoering van het systeem betreft, ik heb de indruk dat onze gemeente wat een proefkonijn wordt. Het voordeel van de automatisering van de bevolkingsadministratie - dat wordt ook al eerder in het rapport genoemd - zal pas merkbaar worden als andere systemen kunnen worden aangehaakt. Zou het niet wenselijker zijn om eerst die andere systemen verder te ontwikkelen? Als het in kleinere gemeenten spaak loopt zullen de gevolgen waar schijnlijk niet zo ernstig zijn als wanneer dat gebeurt in één van de grootste gemeenten van het Noorden. Het lijkt mij beter dat er in kleinere gemeenten eerst eens een start wordt gemaakt en ervaring wordt opgedaan met deze nieuwe wijze van verwerking door het centrum. Ik dacht dat het geen sinecure was om op zo'n systeem over te stappen. Dat brengt mij weer bij mijn opmerking: Kan de huisvestingskwestie nog een uitstel gedogen van 2 jaar? Over 2 jaar kan de nieuwe huisvesting van de afdeling Bevolking gereed zijn. Dat bespaart 75 .000,Als wij op dat moment beginnen met de automatisering zi jn andere systemen verder ontwikkeld, zodat ook het effect van de automatisering eerder merkbaar wordt dan wanneer wij het doen op de wijze die u nu voorstelt. Met de opzet van het systeem kan ik mij helemaal akkoord verklaren; ik geloof dat het systeem op zich een goede zaak is. De heer Heidinga: Allereerst een opmerking over het rapport. Ik vind dat wij aardig goed zijn voorgelicht. Ik ben het met de heer De Pree eens dat er wel eens minder gegevens voor ons beschik baar zijn geweest dan in dit geval, hoewel die ook nu allicht niet uitputtend zullen zijn. Ik geloof dat de raad eigenlijk over de automatisering al besloten heeft bij het vaststellen van het beleidsplan door die 250.000, beschikbaar te stellen; ik heb daar zelf toen nog het nodige van gezegd want ik was er niet zo verschr i kke lijk happy meeDaarom ku nnen wij er nu dit rapport er is wel weer over praten, maar ik dacht eigenlijk dat wij ons er in principe al voor hebben uitgesproken. Ik ben het in grote lijnen met de heer De Pree eens. De privacy zou hier toch wel eens behoorlijk in het gedrang kunnen komen. Ik wil niet herhalen waf hij gezegd heeft, maar ik wil er nog een paar vragen aan vast knopen. Allereerst deze: Is er een beveiliging dat de programmeurs b.v. niet zullen dupliceren? Is daar controle op? Kan zo iemand b.v, worden omgekocht waardoor de gegevens ook ergens anders beschikbaar komen? Wat zijn de veiligheden hieromtrent? Daar knoop ik aan vast dat ik kort geleden hoorde dat er bij ons op de S.A.D. bepaalde gegevens moesten zijn over kinderen van bepaalde schoolklassen e.d. en die schijnen ergens in een computer te ziften; die computer antwoordde niet op tijd en toen kwamen ze via de safeliet uit Amerika. Zo rolden die gegevens bij de S.A.D. binnen. Ik vraag mij dan af: Ziften die gegevens misschien ook in Moskou als ze in New York zitten? (De h eer De Vries; (wef"h,)r Ze kunnen er niets mee, want ze kunnen ze niet iezen.) Maar is het waar dat wij de gegevens over onze eigen gemeente uit Amerika kunnen krijgen bij de S.A.D.? Als je dergelijke dingen hoort dan vraag je je af of wij wel op de goede weg zijn. Ik wil een paar opmerkingen maken over het stuk dat wij hebben gekregen. Mijn opmerkingen sluiten aan bij hetgeen de heer Meijerhof heeft gezegd. Er staat in het begin van het stuk: "Dit centrum is belast met de uitvoering van de aufomafiseringsactiviteiten van de aangesloten gemeenten inde provincies Groningen, Friesland en Drente, momenteel in totaal 89 gemeenten." Dat zou kunnen suggereren - ik zeg niet dat het dat doet - dat die 89 gemeenten al bezig zijn met de automatisering van de bevolkingsadministratie, maar dat is natuurlijk niet het geval, want van die 89 gemeenten zijn er hooguit 4 die er zich druk over maken. Ik ben het dan ook helemaal eens met 8e heer Meijerhof: Is het nu beslist nodig dat wij in dit opzicht de voorstap hebben. Ik geloof dat onze financiële positie, waar wij vanavond al heel wat over gezegd hebben, het helemaal niet wenselijk maakt dat wij in deze zaak de voorstap nemen. Laten andere gemeenten maar eens de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1975 | | pagina 18