18
schreven moet worden. Het Diakonessenhuis is begonnen met plannen voor een tijdelijk gebouw, maar
door de eisen van de gemeente en rijk is dit dure en betonnen geval ontstaan. Anderzijds, als alle
partijen nu eens wat constructiever waren geweest en met wat meer goede wil en met wat meer inven
tiviteit aan de integratie gewerkt hadden zou mogelijk deze bouw niet nodig geweest zijn. Nu wordt
hij nodig verklaard uit e^n oogpunt van volksgezondheid en wie ben ik om daar iets tegen in te kun
nen brengen.
Overigens wil ik graag nog iets zeggen over de toch wel hypocriete toestanden die zich rond de
ze zaak hebben afgespeeld; u moet dit maar beschouwen als een persoonlijke ontboezeming. Wat is er
gebeurd. Op 8 december 1975 komt er een voorstel. Daar kan je dan ja of nee tegen zeggen. Je moet
afwegen welke belangen met voor en welke belangen met tegen gediend zijn. Dat moet wat mij be
treft met alle voorstellen die de raad voorgelegd worden, op elk moment. De voorstellen dienen ge
toetst te worden op alle aspecten die er mee te maken hebben. Toch wordt er in de raad en in de pers
gesproken over misbruik of, iets vriendelijker, verkeerd gebruik van macht, overigens door fracties
waarvan individuele leden mij zeggen: Je hebt wel gelijk, maar ik kan niet tegen stemmen want
en dan komt er een verhaal dat wel te maken zal hebben met partijbelangen of door een pers die een
maand later een scherp verhaal schrijft over verspilling in de gezondheidszorg. Overigens wil ik bena
drukken dat wij niet meer hebben gevraagd dan uitstel totdat bepaalde zaken tot klaarheid gebracht
zouden worden. U zult begrijpen dat het geheel mij niet bevredigt, maar er is mij verteld dat het i.v.m
de onderhandelingen zo goed is dat dit voorstel met algemene stemmen wordt aangenomen. Dat doen
wij dan maar, u ziet, ik heb mij ook al laten inpakken.
De heer Van der Wal: Ik kan heel kort zijn. Wij biijven het evenals de heer Geerts en, ik neem
aan, zijn fractiegenoten jammer vinden dat het nodig blijkt zo'n duur en in die omgeving grootscha
lige voorziening als dit behandelhuis te realiseren terwijl er naar gestreefd wordt de huidige accommo
datie inclusief dit nieuwe behandelhuis binnen een jaar of 1 0 te vervangen en naar een nieuwe loka-
tie te bengen. Na in de tussentijd alle argumenten, zeker die betreffende de volksgezondheid, te heb
ben aangehoord zijn wij toch tot de conclusie gekomen ons niet te moeten verzetten tegen deze grond
ruil.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 17, 18 en 18a (bijlagen no. 37, 39 en 47)
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 19 (bi jlage no. 43)
De heer Pronk: De voorgestelde tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke sport- en recrea
tie-accommodaties hebben in grote lijnen de instemming van mijn fractie. Het is met vreugde dat mijn
fractie constateert dat u ter bevordering van het anti-inflatiebeleid de tariefverhogingen veelal be
perkt hebt tot ca 10%. Het doet mijn fractie goed dat u naast de abonnementen voor gezinnen ook een
aangepast tarief voor onvolledige gezinnen hebt ingevoerd.
Met het voorstel om het stallingstarief voor auto's op het kampeerterrein fors te verhogen is mijn
fractie niet erg gelukkig. Bij nader inzien, nu er parkeervoorzieningen bij de camping zijn, ben ik
van mening dat het consequenter zou zijn om een duidelijk halt aan deze heilige koeien toe te roepen
en ze te laten staan waar ze horen, n.l. op het parkeerterrein. Met klem wil ik u mede namens mijn
fractie vragen om het stallen van auto's op het kampeerterrein te verbieden. Hiertoe zouden dan de
tarieven 7.2.6. en 7.2.7. kunnen vervallen. Ik zal eerst het antwoord van de wethouder afwachten al
vorens ik de motie die ik klaar heb indien.
De heer Knol: Bescheidenheid siert dit college, maar het was, dacht ik, wel wat beter uit de
verf gekomen als de nieuwe initiatieven m.b.t. de tarieven van de zwembaden ook even in de raads-
brief waren vermeld. Daarbij doel ik dus even op punt 5.1 .1 en 6.1 .1 die betreffen het zwemstimu-
Ieringstarief voor de schooljeugd; dat is tot mijn groot genoegen nu ook uitgebreid tot houders van een
paspoort 65+. Ik had gedacht dat dat wel even vermeldenswaard was in de raadsbrief. Wij juichen dit
initiatief van het college wel toe.
De heer C. de Jong: Ik wil mij wel graag aansluiten bij hetgeen de heer Pronk gezegd heeft over
het tarief dat geheven zal worden voor het parkeren van auto's op het kampeerterrein. Ik heb hier in
de afdelingsvergadering ook over gesproken; i.v.m. het antwoord dat de wethouder toen gegeven heeft
wil ik er nog graag iets over zeggen. Als wij van 40,naar 100,gaan dan lijkt het mij toe dat
de man met de grote beurs de gelegenheid krijgt zijn Olsmobile bij zijn caravan te zetten terwijl de
eigenaar van het kleine Dafje zich die 100,zal willen besparen. Uit informaties is gebleken dat,
19
als het erg nat is, het aan- en afrijden van de auto's schadelijk is voor de grond; dat geldt zowel voor
de inritten als voor de grasmat. Ik heb mij zelfs laten vertellen dat men bij slecht weer in de auto
stapt om naar de kampwinkel te gaan om boodschappen te doen. Ik dacht dat dat duidelijk in strijd
moest worden geacht met het hebben van auto's op de camping. Er staat in de raadsbrief: "Onze be
doeling is d.m.v. dit hoge tarief de auto's van het kampeerterrein te weren." Ik ben het er mee eens
dat de auto's geweerd worden, maar ik aarzel of dat d.m.v. dat hoge tarief moet. Ik wacht eerst maar
even het antwoord van de wethouder af.
De hear Klomp: Troch famyl je-omstannichheden haw ik de fraksjegearkomste net bywenje kinnen
en dêrtroch ek net it bisprek oer dit punt. Dêrom freegje ik nou even it wurd. Ik haw alderearst in
fraech oer side 1 fan it riedsbrief, de léste rigel"Onze bedoeling is d.m.v. dit hoge tarief de auto's
van het kampeerterrein te weren." Is dat foar 100%? Ik hie by de diskusjes dy't de leste tiid fierd
binne de yndruk krigen dat dit wêze moatten hie: "safolle mooglik tsjin to gean". It is my bikend dat
der geregeld oerliz is mei de fêste biwenners fan it kampearterrein. Is it bikend hoe't dy as bilang-
hawwenden tinke oer it foorstel Pronk-De Jong om de auto's folslein fan it terrein to halden? As dy
fêste biwenners der neat op tsjin hawwe dat der auto's op it terrein steane, ja, as hja it seis op priis
stelle dat hja de auto by de tinte of de caravan hawwe kinne soe it dan wol forstannich wêze om it
foorstel fan dizze beide hearen to folgjen? Hwant hwat bliuwt der dan oer fan de ynspraek fan de
minsken dy't dit oangiet? Myn folgjende fraech is: Hwat sil dit de gemeente kostje as wy dit taryf
forfalle litte soene? Wy hawwe dizze saek ek yn de kommisje bipraet en neffens my wiene wy it der
frijwol unanym oer iens dat wy dit taryf wol hanthavenje moasten en dan wol mei it doel om net al to
folie auto's op it kampearterrein to krijen mar dochs de mooglikheit iepen to halden.
De hear Jansma: Even eat oer it taryf 1 .2 .1 "hoofdveld Cambuur". It bisteande taryf is 85,en
it nou foarstelde taryf is 50,Dat is in greate forleging wylst it oars allegearre forhegingen binne.
Is der miskien in fout makke wurden?
De heer Van der Wal: Het anti-automonsterverbond De Jong-Pronk zullen wij graag compleet ma
ken door ook een eventueel voorstel te ondersteunen. Maar als de heer Klomp zegt dat dat moeilijk
heden zal geven met de bewoners van de camping dan zullen wij eerst nog een hearing moeten hou
den; daar ben ik helemaal voor.
De heer Weide (weth.): Ik kan er, dacht ik, allereerst mijn verheugenis over uitspreken dat de
raad behoudens het autotarief op de camping over het algemeen kan instemmen met de voorgestelde
tarieven. Ik ben daar blij om omdat wij ook al de nodige discussies hebben gehad in de commissie;
dit is het uiteindelijke resultaat. De doelstellingen die destijds geformuleerd zijn en die ook in de
raadsbrief zijn vermeld zijn dan ook gevolgd.
Ik begin even bij de heer Jansma. Hij vraagt of het tarief 1 .2.1 m.b.t. het hoofdveld van Cam
buur wel juist is. Het huidige tarief van 85,— geldt voor een wedstrijd van 2 maal 3 kwartier plus
een kwartier pauze. Het nieuwe tarief van 50,geldt per uurDat nieuwe tarief hebben wij inge
voerd i.v.m. het gemakkelijker berekenen. Het gaat dus wel om een verhoging van het tarief en niet
om een verlaging. (De hear Jansma: Né, dan is it noch in forleging. Hie it earst 75,west en nou
50,dan wie it gelyk bleaun, mar nou is it in forleging.) U vergeet het kwartier pauze, bovendien
hebben ze het terrein ook even voor en even na de wedstrijd nodig. Er zit praktisch geen verhoging in.
(De hear Jansma: Né, dan wurdt it oars.)
Dan de discussie over de auto's op de camping. Wij hebben een aantal jaren terug bij het inrich
ten van de camping - er zijn zoals u weet destijds nogal wat discussies geweest over het subsidiëren
van de camping; C.R.M. heeft toen niet gesubsidieerd, maar Economische Zaken wel - bewust als uit
gangspunt gekozen dat het een camping zou worden met auto's. Daar is bij de inrichting van de ter
reinen rekening mee gehouden. Nu komen er van de zijde van enkele kampeerders - het zijn er maar
enkele - wat bezwaren naar voren m.b.t. de veiligheid en de rust op de camping; beide factoren wor
den door de auto's nogal aangetast. Deze klachten zijn niet helemaal ten onrechte. Hier is dan ook
meerdere malen met de kampcommissie, die wij representatief achten voor de vaste standplaatshouders,
vrij uitvoerig over van gedachten gewisseld. Wij hebben al een aantal drempels in de wegen aange
bracht om hard rijden te voorkomen; men mag niet harder rijden dan 25 of 30 km. Dat aanleggen van
die drempels was niet geheel in overeenstemming met de wensen van de campingbewoners, maar wij
wilden toch een poging doen de snelheid zoveel mogelijk te beperken om de veiligheid en de rust te
waarborgen. Ik heb ook de indruk dat het bezwaar tegen de auto's op de camping uitsluitend gaat om de
125 vaste standplaatshouders die daar een heel seizoen zitten. Er is n.l. nog een groep die wij absoluut
niet uit het oog mogen verliezen, dat zijn de z.g. trekkers. Die trekkers blijven niet zo lang op de
camping, meestal maar 1 nacht, soms 2 nachten. De camping ligt op de route van Scandinavië en