20 Duitsland naar het westen. Veel van deze trekkers hebben een tent, sommigen een caravan. De over tocht vanuit Scandinavië' met een caravan is extra duur en daarom zijn er veel trekkers met een tent. Ik kan mij voorstellen dat deze trekkers overwegende bezwaren hebben als zij de auto niet bij hun tent neer mogen zetten; dat zou een enorm gesjouw met materialen betekenen. Bij een caravan is dat anders omdat daar alle spullen al in zitten. U kunt stellen dat wij een radicaal halt moeten toeroepen aan de auto's op de camping maar de kardinale vraag is dan waar wij met die auto's heen moeten. Bij de inrichting van het gebied er omheen is geen rekening gehouden met het opvangen van deze auto's. Buiten de camping zijn ongeveer 35 parkeerplaatsen; die zijn nu meestal al bezet omdat er mensen zijn die nu al geen auto bij hun caravan zetten. Wij hebben ongeveer 250 standplaatsen op de cam ping en buiten de camping is maar plaats voor 35 parkeerplaatsen. Nu is daar vlakbij wel een nieuw parkeerterreintje aangelegd met toestemming en subsidie van C.R.M. maar die parkeerplaatsen mogen alleen gebruikt worden door de dagrecreanten die gebruik maken van het eiland dat tussen de vaart bij de camping en het meer ligt. Uiteindelijk blijven er dus maar zo'n 35 parkeerplaatsen beschikbaar. Ik ben uiteraard best bereid om die hele kwestie van de auto's nogmaals te bestuderen om te bekijken op welke wijze er een beperking van auto's op de camping kan komen. De heer Klomp heeft gelijk als hij zegt dat in de raadsbrief had moeten staan "zoveel mogelijk te weren". Daar streven wij ook echt naar. Wij doen dit in overleg met de kampcommissie en wij kunnen dit niet doen zonder overleg met de kampbeheerder die hier dagelijks mee te maken heeft. Ook de commissie zullen wij hierbij in moeten schakelen. Op dit moment lijkt mij een voorstel om de auto's definitief te gaan weren niet uitvoerbaar; dat geeft consequenties die wij niet op kunnen lossen. Ik ben best bereid de zaak opnieuw te bekijken, maar u plaatst ons voor verschrikkelijk grote moeilijkheden als u besluit de auto's te verbannen van de camping. Ik moet dan ook een voorstel in deze richting ernstig ontraden. De heer Pronk: Mijn fractie gaat er in eerste instantie toch wel van uit dat de camping er is voor de mensen. Ik kan mij wel indenken dat, als je daar kampeert, je je auto bij je wilt hebben op de camping; dat is een kwestie van gewoonte. Maar ik dacht dat het ook een goede gewoonte kon zijn dat je het zo regelt dat je je spullen niet in de auto hebt; dan hoef je niet steeds met je spullen te slepen. Een tweede punt is dat de mensen hun auto op een camping nodig hebben voor elektrisch licht. Maar dat is op deze camping niet nodig, want daar zijn aansluitingen aanwezig. De wethouder zegt dat er in de directe omgeving van de camping te weinig parkeerplaatsen zijn; er zijn maar 35 plaatsen. Ik zie niet in waarom dat nieuwe parkeerterrein alleen door dagrecreanten gebruikt zou mogen worden Ik dacht dat dat ook wel gebruikt kon worden door de weekendkampeerders; daar gaat het in het voor- en naseizoen om. Ik dien daarom toch de volgende motie in: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen d.d. 26.1 .1976, besluit dat de aanwe zigheid van auto's buiten de daarvoor bestemde parkeerplaatsen op het kampeerterrein verboden is." Deze motie is behalve door mij ondertekend door mevr. Brandenburg. De hear Klomp: De hear Pronk seit dat it kampeerterrein der is foar de minsken. Nou haw ik net in dudlik antwurd krigen op de fraechWolle dy minsken nou al of net dy auto by har caravan of tinte hawwe? Fierder haw ik noch frege nei de finansiéle konsekwinsjes fan dizze saek. De heer C. de Jong: Ik kan mij heel goed voorstellen dat de wethouder zegt dat de auto's een ge vaar betekenen voor de veiligheid en de rust op de camping. De kampcommissie zal zijn oordeel wel hebben uitgesproken, maar mijn informatie is toch heel duidelijk dat deze commissie niet met zijn achterban heeft gesproken over deze tariefverhoging. Als de wethouder bezwaren heeft i.v.m. de trek kers met een tent die wel hun auto bij hun tent moeten hebben dan vind ik dat een heel andere zaak dan wanneer wij spreken over de vaste standplaatshouders die daar het hele seizoen verblijven. Ik dacht dat er geen enkel bezwaar tegen was dat trekkers, waarvoor speciale terreingedeelten gereser veerd zijn, hun auto bij tent of caravan zetten. Maar ik neem ook aan dat die daarvoor geen 100,-- betalen. Als de wethouder zegt dat er buiten het kampeerterrein maar 35 parkeerplaatsen zijn dan wil ik daaraan toevoegen dat er voor 70 auto's een nieuwe parkeergelegenheid is gecreëerd. Toen de cam ping gerealiseerd werd waren er inderdaad maar 35 parkeerplaatsen maar nu er 70 auto's bij kunnen wordt het allemaal anders. U zegt dat dat nieuwe parkeerterrein bestemd is voor de dagjesmensen die op het eiland verblijven, maar ik vraag u of het misschien ook mogelijk is dat die dagjesmensen via de zuidkant op dat eiland komen, want op dat binnenweggetje is voldoende parkeergelegenheid; van die kant kan men m.i. ook het eiland bereiken. Daardoor zouden die 70 nieuwe parkeerplaatsen gebruikt kunnen worden voor de vaste standplaatshouders van de camping. Als u zegt dat er niet voldoende par keergelegenheid is dan dacht ik dat u nu bij dit voorstel ook al in nood kwam, want stel dat 70% van de kampeerders die 1 00,-- niet wil betalen; die mensen moeten dan toch buiten dat kampeerterrein hun auto stallen. Als u zegt dat er onvoldoende ruimte is waar wilt u dan al die auto's laten? U mag 21 zich wel eens in dat probleem verdiepen. Overigens sluit ik mij graag aan - meerderen van mijn fractie - bij de motie die door de heer Pronk is ingediend. De heer J. de Jong: Eén ding is mij niet duidelijk. Als ik het goed beluisterd heb dan heeft de wethouder gezegd dat er 250 standplaatsen zijn, deels vaste standplaatsen, deels standplaatsen voor trekkers. Ik kan mij voorstellen dat zij allemaal met de auto komen. Als je in de stad woont kan je er misschien nog per fiets heen, maar je moet vandaag de dag zoveel meenemen aan levensmiddelen en dergelijke dat je op een auto aangewezen bent. Nu zijn er 35 parkeerplaatsen en misschien is er dan nog een mogelijkheid van 70 parkeerplaatsen extra op dat nieuwe terrein. Dan kom ik op 105 parkeer plaatsen. Dan zijn er altijd nog 145 tekort. Hoe denkt u dat op te lossen? Waar moeten die auto's naar toe? Ik begrijp dit niet en zou daar wel wat meer over willen horen. De heer Ten Hoeve: Ik snap de laatste zin van blz. 1 van deze raadsbrief niet in het licht van de beantwoording van de wethouder. Daar staat: "Onze bedoeling is d.m.v. dit hoge tarief de auto's van het kampeerterrein te weren." Daar zijn wij op gaan varen. U wilt die auto's weren, u wilt dat doen door 100,-- te vragen. U spreekt helemaal niet over een tekort aan parkeergelegenheid. Wij zijn er van uitgegaan dat er ruimte genoeg is. Overigens heb ik ook begrepen dat het best zo kan zijn dat iemand die daar komt met veel bagage toch naar zijn plaats op de camping rijdt, u tlaadt en dan zijn auto op het parkeerterrein zet. Dat weren moet niet zo opgevat worden dat je helemaal niet meer met de auto op de camping mag komen; je kan best uitladen en daarna de auto brengen naar een plaats waar die wel kan staan. Op dit moment kan ik niet helemaal overzien of die ruimte voldoende is, maar uit de raadsbrief hebben wij de indruk gekregen dat dat wel het geval is want u wilt de auto s van het kampeerterrein weren, in dit geval d.m.v. 100,--, maar dat vinden wij wat een vreemde redenatie om deze zaak te verdedigen. De heer Knol: Ik wil nog wel graag even de bevestiging van de wethouder hebben dat mijn inter pretatie juist is dat in de schoolvakanties de 65-plussers ook voor 3 kwartjes kunnen zwemmen. De heer Schaafsma: Ik snap het niet helemaal meerAls men d.m.veen tarief van 1 00, de auto's van het kampeerterrein voor de vaste gasten wil weren dan zullen die auto's toch ergens buiten de camping moeten staan. Als die auto's dan op een buitenterrein staan met struikgewas er omheen dan kan ik mij voorstellen dat je als kampbewoner zegt: Nou ja, in godsnaam dan maar 100,-- betalen, dan heb ik mijn auto tenminste beschermd bij mijn caravan, want wat er 's nachts met die auto gebeurt als hij buiten de camping staat heb ik geen enkel zicht op. Ik dacht dat kamperen een genoegen moest blijven. Als je door het heffen van een tarief van 100,— de auto's van de camping dwingt - de auto is het enige middel van vervoer om er te komen - en daardoor de mensen een onrustige slaap be zorgt omdat ze bevreesd zijn dat hun auto misschien gemolesteerd wordt op een parkeerterrein waar ze helemaal geen zicht op hebben dan weet ik niet welke consequenties dit zal hebben. De heer Weide (weth.): De heer Pronk heeft gezegd dat de mensen de auto op de camping nodig hebben voor hun elektrische aansluiting. Dat is echter niet het geval voor de vaste standplaatshouders want die kunnen gebruik maken van de aansluitingen die aanwezig zijn op de camping; wat betreft de trekkers is dat niet het geval. (De heer Ten Hoeve: Maar voor de trekkers geldt dat tarief ook niet.) Nee, maar het dagtarief is daar uiteraard wel op afgestemd. Voor de trekkers is het absoluut noodzake lijk dat zij hun auto op de camping kunnen hebben. De kardinale vraag is: Waar laat je de auto's? Wij proberen de aanwezigheid van auto's op de camping zoveel mogelijk af te remmen. Ik moet er op wijzen dat de mensen die gebruik maken van de vaste standplaatsen voor ongeveer 80% uit Leeuwar den afkomstig zijn; die staan daar van 1 april tot 1 oktober, die verblijven daar dus permanent. En wat is er tegen om door het prachtige Groene Stergebied per fiets naar je tweede verblijf te gaan? Als een aantal mensen de auto thuis laten dan hebben wij al heel wat gewonnen. Ik ben het eens met de op merking die de heer Schaafsma heeft gemaakt. Eén van de grote bezwaren die de vertegenwoordigers van de kampeerders naar voren brachten was dat, als de auto niet bij tent of caravan mag staan, die auto dag en nacht vrij onbeschermd staat en dus bloot staat aan vernielingen en dergelijke; ver nielingen komen helaas ook in het Groene Stergebied veelvuldig voor. Als je de auto thuis hebt heb je er altijd nog enig zicht op en dat is op de camping niet het gevalDe heer Klomp heeft gevraagd naar de financiële consequenties wanneer de auto's volkomen van de camping zouden worden geweerd. Het zijn uiteraard altijd ramingen en u moet mij er ook niet aan binden, maar ik schat dat het zou gaan om een inkomstenderving van zo ongeveer 10.000,De heer Pronk zegt dat de camping er is voor de mensen, maar het zijn juist deze mensen die graag hun auto naast hun tent of caravan willen hebben. De heer De Jong heeft gevraagd of de mensen die naar het eiland gaan niet vanuit het zuiden naar het eiland kunnen gaan. Ook daar is het aantal parkeerplaatsen zeer beperkt; dat aantal is be paald niet voldoende om al die auto's op te vangen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1976 | | pagina 11