24
ik bedoel. Over dat troostprijsje in Engeland hoeven wij toch ook niet zo hoog van de toren te blazen;
het is in ieder geval goed gepubliceerd. U hangt eigenlijk het verdwijnen van de totale woonbebouwing
helemaal op - het is goede bebouwing, laten wij het daar maar over eens zijn - aan zegge en schrijve
17 parkeerplaatsen meer of minder. Een suggestie om die parkeerplaatsen, alsdathet hangpunt is, b.v. te
vinden onder de Nieuweburen wordt van de hand gewezen. Dat kan niet omdat een gedachte hoofd
leiding van de riolering daar langs moet. Ik zou zeggen, die kan ook wel een beetje opzij. Maar dat
zijn dan argumenten die je zo in tweede instantie niet hard kunt maken, dus is het voordeel van de
twi jfel weer aan u
Ik ben hier onbedoeld wat opgewonden over geraakt, maar ik vind n.ldat dit beeldbepalend zal
worden voor het beleid van de stadsvernieuwing van onze binnenstad. U weet net zo goed als ik dat bij
de Handelsdrukkerij, een vergelijkbaar project, dezelfde ontwikkelingen dreigen en ik ben daar
gewoon erg bang voor. Wij krijgen dan steeds weer deze argumenten op tafel. Kortom, wij zullen voor
de motie stemmen die de heer Ten Hoeve heeft ingediend.
De heer Heidinga: Er is een paar maal gezegd in de raad dat, als wij dit doen, in feite het hek van
de dam is. Ik wil toch duidelijk stellen dat dat voor wat mijn fractie betreft niet het geval is. Dat wij
gewoon omdat wij deze zaak naar eer en geweten bezien hebben tot de conclusie zijn gekomen dat wij
voor het voorstel van b. en w. zijn bindt ons absoluut niet voor de toekomst; het betekent beslist niet
dat wij zeggen: Nu doen wij dat voortaan altijd, wij breken overal de boel maar af. Daar is geen
sprake van. (De heer Van der Wal: Tot nu toe is het wel zo gegaan.)
De heer Rijpma (weth.): Er is, dacht ik, weinig nieuws meer te zeggen. Ik heb duidelijk gezegd dat
het niet om de parkeergarage is dat wij tot nieuwbouw over gaan. Het is een afweging van belangen
geweest. Die vindt u in het rapport ook duidelijk terug. Het is een nuancering en die nuancering slaat
in dit geval door naar een voorstel in overeenstemming met wat de projectgroep voorstelt en in over
eenstemming met wat de architect voor staat, n.l. om dit gebied als een totaal nieuwbouwgebied te
bezien in relatie met de omgeving die al bestaat en die ook zal blijven bestaan. Verder is dit plan - de
heer Heidinga heeft dat terecht opgemerkt - geen toetssteen voor wat er in de toekomst zal gaan
gebeuren. Dit rapport is afgestemd op dit gebied. Even verder op de agenda vindt u een rapport dat af
gestemd is op het gebied van de Speelmansstraat. Binnenkort zal u een rapport bereiken over de
Kleine Hoogstraat en omgeving waarin ook de Handelsdrukkerij betrokken is. U kunt .ieder plan op zijn
eigen merites beoordelen en u kunt de beslissingen nemen. De beslissingen worden slechts voorbereid
door het college en zijn medewerkers. In dit geval hebt u ook duidelijk de keuze tussen het ene en het
andere plan. De heer Ten Hoeve heeft het u door het indienen van een motie mogelijk gemaakt om
zonder dat u in procedurele moeilijkheden komt te kiezen voor het ene of voor het andere.
De motie van de heren Ten Hoeve en Geerts wordt verworpen met 18 tegen 15 stemmen. Voor
stemmen de dames E .Brandenburg-Sjoerdsma en G.Visscher-Bouwer en de heren S.Bouma, G.Buising,
C.G.H.Geerts, M.H.G.de Greef, J.Hoekstra, H.ten Hoeve, J.Knol, H.Meijerhof, W.A.de Pree,
A.Pronk, K.Spoelstra, P.van der Veen en P.D .van der Wal
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 13 (bijlage no - 209).
De heer Ten Hoeve: Ik ben blij dat ik mij na de behandeling van het vorige punt over dit rapport in
waarderende zin uit kan laten. Ik heb veel waardering voor het werk van de projectgroep en de
contactgroep. Wij hebben hier een uitvoerig rapport, uitvoeriger kon het niet, zou ik haast zeggen.
Ook is er een goed overzicht gegeven van alle ingebrachte punten van belanghebbende groeperingen.
Het rapport geeft een goed inzicht in de problematiek van een ontzettend belangrijk en oud stadsdeel,
een stadsdeel dat met grote zorg tegemoet getreden moet worden. Het kent nog, heel uitdrukkelijk, het
middeleeuwse stratenpatroon. In dit hele gebied, hoe slecht het er op sommige plaatsen ook bij ligt,
zitten elementen die maken dat er van dit gebied iets goeds gemaakt kan worden. Meteen komt dan wel
weer het dilemma naar voren. Een belangrijk punt in dit gebied wordt gevormd door de grootschalige
gebouwen. Daar is het bedrijf van Boomsma, gehuisvest in de oude St. Dominicuskerk die daar als kerk
eigenlijk nog helemaal aanwezig is met ook bepaalde historische elementen. Voorts zijn er de
St. Vitusschool en de Industrie- en Huishoudschool. Wij willen dit noordelijke deel van de binnenstad
- ik heb zonet al gezegd dat dat het enige deel is waar het nog kan - weer een woonfunctie geven,
maar een derde deel van dit plangebied wordt in beslag genomen door deze 3 grote gebouwen. Dat
25
belemmert het wonen al. Daarnaast maken deze gebouwen dat zon, licht en lucht weggenomen worden.
Ook de functie van de bedrijven zal het wonen nadelig beïnvloeden. Deze 3 factoren zullen het wonen
zeker in de weg staan. Dan sta je weer voor de keuze: Wat doe je? De meeste moeite heb ik nog met de
Industrie- en Huishoudschool die uit architectonisch oogpunt zeker zijn waarde heeft maar waarvoor in
sterke mate geldt dat het gebouw ook de overkant van de Speelmansstraat beheerst en er voor zorgt dat
het eigenlijk een trieste en donkere straat wordt. Omdat wij het wonen belangrijk vinden kiezen wij
hier dan ook duidelijk voor het wonen in dit deel van de stad en zeggen wij: Wij kunnen er, toch wel
hier en daar met een bloedend hart, mee akkoord gaan dat in dit gebied een aantal gebouwen plaats
gaan maken voor woningen.
Over het parkeren wil ik weinig zeggen. Daar hebben wij zopas uitvoerig over gesproken. De
problematiek is dezelfde. Wij moeten eigenlijk eerst weten hoe reëel het is om dit soort plannen te
ontwerpen. Wel wil ik zeggen - het staat ook al in de raadsbrief met de nodige omzichtigheid om
schreven - dat wij grote bezwaren hebben tegen het maken van een ingang voor een eventuele parkeer
garage in de Huygensstraat.
Wij hebben - u zult dat begrijpen - voorkeur voor structuurmodel 1 Dat sluit het meest aan bij het
bestaande stratenpatroon en het tast de karakteristiek van het gebied het minst aan.
Over het verkeer denken wij toch wel een klein beetje anders. Het pleintje Bij de Put is één van
onze mooiste binnenstadspleintjes, maar op het ogenblik is het er een verschrikking; ook voor de mensen
die er hun bedrijf uitoefenen is het helemaal niet meer aantrekkelijk dat er op Bij de Put geparkeerd
kan worden want het pleintje wordt in beslag genomen door auto's die daar 's morgens om half 8 heen
rijden en er 's avonds laat vandaan gaan. De mensen die er werkelijk hun waren en wagen kwijt moeten
kunnen er niet meer terecht. Ik wil er sterk voor pleiten dat het pleintje Bij de Put wel ingericht wordt
tot een soort beschermd gebied, een verlengde van het voetgangersgebied dat wij gedacht hebben op
het Jacobijnerkerkhof, waarbij wij de mogelijkheid laten bestaan dat de bedrijven die er zitten
verzekerd zijn van aan- en afvoer, d.at er dus de mogelijkheid blijft van laden en lossen. Wij willen
echter niet dat er parkeermogelijkheden op het pleintje aanwezig zijn. Ons is niet duidelijk waarom
een deel van de projectgroep kiest voor een beperkt begaanbare route door de Grote Kerkstraat. Bij het
structuurplan voor de binnenstad hebben wij vastgesteld dat het een fietsroute zou worden. Wij kunnen
best eens ergens van afwijken maar dan zal dat toch met degelijke argumenten omkleed moeten worden.
Voor de Grote Kerkstraat geldt ook nog dat helemaal parallel aan deze weg onze grote heel weinig
gebruikte „zwarte" Groeneweg ligt. Ik zie geen noodzaak om toch de Grote Kerkstraat als een soort
verbinding te handhaven. Uiteraard - maar dat geldt voor alle stadsdelen die wij anders in willen
richten - zal het mogelijk moeten blijven om taxi's, ambulances en brandweerauto's in het gebied te
voeren; daar mag geen meningsverschil over bestaan. Wij vinden ook dat de Kleine Hoogstraat beslist
ontdaan moet worden van verkeer, want dat straatje leent zich daar helemaal niet toe.
In dit gebied zal restauratie belangrijk zijn. De wand van de Grote Kerkstraat bij de Waalse Kerk
heeft nog een middeleeuws karakter; daar kan werkelijk iets moois van worden gemaakt wanneer die
wand aangepakt wordt. De Keimpemastins, ten onrechte niet op de Monumentenlijst geplaatst maar één
van onze laatste stinzen in de stad, moet gerestaureerd worden en dan ook snel; als wij nog even
wachten dan stort de zaak in elkaar, er vallen hoe langer hoe meer stenen uit en dus moet die zaak zo
snel mogelijk worden aangepakt. Op Bij de Put zijn op het moment al aanzetten. Het spreekt ons in dit
verband trouwens ook zeker aan dat er voorgesteld wordt om de mogelijkheid te onderzoeken om op het
Jacobi jnerkerkhof de afgebroken gevel van het Friesch Dagblad met wat daar achter hoort neer te
zetten. Wij zijn het eens met wat de Initiatiefgroep schrijft over de Loge waarvan overigens ook de
geruchten gaan dat dat gebouw gerestaureerd zal worden; dat is het waard. Uitbouwen van de Loge
zorgen er voor dat een aantal woningen de groene ruimte die er achter ligt niet kunnen beleven. Wat dat
betreft zijn wij er zeker voor om die uitbouwen van de Loge af te breken. Het gebouw van de Sociale
Dienst - ik blijf het nog maar even zo noemen - heeft een andere functie gekregen; dat zal voorlopig
niet kunnen veranderen, maar het zou, dacht ik, een aantrekkelijke gedachte zijn om in de toekomst
ook aan dat gebouw weer een woonfunctie te geven. Over de Speelmansstraat wordt in het plan veel
gezegd. Wij vinden het in ieder geval ook een gelukkige zaak dat een andere projectgroep bezig is met
het gebied aan de andere kant van de Speelmansstraat want het opknappen van één kant van de straat
zal geen soelaas bieden; ook de andere kant zal er zeker bij betrokken moeten worden. In dit gebied
zijn twee kinderspeelplaatsen gepland. Wanneer wij gezinnen in dit deel van de stad willen hebben is
het ook gewenst dat die speelplaatsen er komen; daar gaan wij ook graag akkoord mee.
Wij gaarv helemaal akkoord met wat u voorstelt. Er moet snel een bestemmingsplan gerealiseerd
worden. Het woord „snel" mag nog wel eens onderstreept worden om bepaalde ongewenste dingen te
voorkomen of dingen die wij wel willen te kunnen realiseren. Ik zeg er echter weer bij wat ik al vaker
heb gezegd, n.l. dat de uitvoeringsplannen niet hoeven te wachten op het bestemmingsplan; wij kunnen